Η ανάγκη επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και η κριτική που άσκησε σε όσους από τους επιχειρηματίες του τουρισμού (κυρίως ξενοδόχους) ποντάρουν στις χαμηλές τιμές για την προσέλκυση ξένων επισκεπτών, ήταν δύο από τα κύρια σημεία της ομιλίας του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη στην ανοιχτή συνεδρίαση της Γ.Σ. του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) το βράδυ της Πέμπτης.
Ο Γ. Δραγασάκης, μάλιστα, χαρακτήρισε στρατηγική «χαμηλών οριζόντων» την επιδίωξη επιχειρηματιών να προσβλέπουν, μεταξύ άλλων, σε χαμηλούς μισθούς προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν χαμηλές τιμές.
Η αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό αποτελεί τη βασική επιδίωξη της κυβέρνησης και αφετηρία, όπως φαίνεται, για τις συγκεκριμένες επισημάνσεις του αντιπροέδρου της κυβέρνησης. Έσοδα τα οποία μειώθηκαν κατά 930 εκατ. ευρώ το 2016 (-7%) παρά την αύξηση 5% των ξένων επισκεπτών και 3% των διανυκτερεύσεων.
Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο στατιστικό δελτίο Απριλίου του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ (SETE Intelligence) επιβεβαιώνουν εμμέσως τα σημεία που επεσήμανε ο Γ. Δραγασάκης. Κι αυτό καθώς από αυτά προκύπτει πως το σύνολο της μείωσης εσόδων προήλθε από τα δύο (θεωρητικά) καλύτερα τρίμηνα του ελληνικού τουρισμού από τον Απρίλιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο. Για την ακρίβεια, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 378 εκατ. ευρώ στο δεύτερο τρίμηνο του 2016 και κατά 666 εκατ. ευρώ στο τρίτο τρίμηνο, την περίοδο απόλυτης αιχμής του ελληνικού τουρισμού.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, στοιχεία από γνωστές πλατφόρμες ηλεκτρονικών (online) κρατήσεων καταγράφουν ενδιαφέροντα ευρήματα για τις αλλαγές που βρίσκονται σε εξέλιξη στον ελληνικό τουρισμό αλλά δεν καταγράφονται ακόμα από τα επίσημα στοιχεία όπως αυτά της Τράπεζας της Ελλάδας
Στοιχεία της πλατφόρμας Expedia, για παράδειγμα, που αφορούν σε κρατήσεις που έγιναν το 2016 σε ελληνικά ξενοδοχεία, καταγράφουν μεγάλη άνοδο στις διανυκτερεύσεις του πρώτου και τελευταίου τριμήνου της χρονιάς. Στα λεγόμενα «φτερά», δηλαδή, της βασικής τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα με την, διαχρονικά, χαμηλότερη κίνηση κάθε χρόνο.
Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία της Expedia δείχνουν αύξηση διανυκτερεύσεων 32% τον Ιανουάριο, 26% τον Φεβρουάριο, 50% τον Μάρτιο αλλά και 57% τον Οκτώβριο, 35% το Νοέμβριο και 28% το Δεκέμβριο.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η μέση τιμή των διανυκτερεύσεων για τις οποίες έγιναν κρατήσεις μέσω της Expedia κατέγραψε μείωση στους εννιά από τους δώδεκα μήνες της χρονιάς. Εξαίρεση, με αυξημένη μέση τιμή σε σύγκριση με το 2015 αποτέλεσαν μόνο ο Φεβρουάριος (+5%), ο Νοέμβριος (+4%) και ο Δεκέμβριος (+9%).
Παρά το γεγονός πως η πελατειακή βάση της Expedia είναι κατά βάση αγγλοσαξονική καθώς ΗΠΑ και Ην. Βασίλειο αποτελούν τις δύο βασικές αγορές, εντούτοις στις κορυφαίες θέσεις κατατάσσονται σχεδόν όλες οι βασικές αγορές της Ελλάδας (Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Σκανδιναβία, Ιταλία).
Το ενδιαφέρον είναι πως η Expedia κατέγραψε το 2016 μεγάλη αύξηση διανυκτερεύσεων από αγορές όπως η Ολλανδία και η Ελβετία (+71%) και το Βέλγιο (+55%). Στοιχεία τα οποία, αν μη τι άλλο, αποτελούν σαφή ένδειξη για την αυξανόμενη τάση των ταξιδιωτών σε αυτές τις χώρες, αφενός να κάνουν κρατήσεις μέσω διαδικτύου και αφετέρου να κλείνουν μόνοι τους τα ταξίδια τους, μη επιλέγοντας κάποιο έτοιμο «πακέτο» απ’ αυτά που διαθέτουν οι τουρ οπερέϊτορ.
Η εικόνα το 2017
Το θετικό momentum του ελληνικού τουρισμού το 2017 επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία κρατήσεων της Expedia η οποία καταγράφει αύξηση διανυκτερεύσεων 47% για το σύνολο της χρονιάς στην Ελλάδα.
Οι διανυκτερεύσεις που αντιστοιχούν στις κρατήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής στην Expedia για την Ελλάδα για το 2017 καταγράφουν μεγάλη αύξηση τους μήνες αιχμής η οποία φθάνει το 48% το Μάϊο, το 52% τον Ιούνιο, το 46% τον Ιούλιο, το 45% τον Αύγουστο και το 70% τον Σεπτέμβριο. Πολύ υψηλά ποσοστά αύξησης σημειώνουν οι διανυκτερεύσεις που κλείστηκαν μέσω Expedia για τον Απρίλιο (+71%) και τον Οκτώβριο (+96%).
Το πιο ενθαρρυντικό στοιχείο, ωστόσο, ίσως είναι η εντυπωσιακή άνοδος διανυκτερεύσεων που καταγράφει η Expedia το Νοέμβριο (+149%) και τον Δεκέμβριο (+106%).
Η μεγαλύτερη αύξηση διανυκτερεύσεων σε ελληνικά ξενοδοχεία για το 2017 στην ίδια πλατφόρμα, αφορά τους Βραζιλιάνους (+140%), τους Ρώσους (+122%) και τους Βέλγους επισκέπτες(+72%)
euro2day