Οι διαχρονικές ελλείψεις που επικρατούν στο ΕΚΑΒ έρχονται στην επιφάνεια μετά τον τραγικό χαμό δύο γυναικών στην Κω και στη Νέα Μάκρη.
Η υποστελέχωση του προσωπικού, η εργασιακή ανασφάλεια για τους διασώστες που εργάζονται ως επικουρικό προσωπικό με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, οι άδειες και τα ρεπό που οφείλονται από το 2021 και το 2022 (δίχως να συνυπολογίζονται οι άδειες της τρέχουσας χρονιάς), η κακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται το οδικό δίκτυο, οι δύσβατες και απομακρυσμένες περιοχές αλλά και ο υπερτουρισμός κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών που εκτοξεύει τα επείγοντα περιστατικά στα ύψη είναι μόνο μερικά από τα πολλά προβλήματα που εξουθενώνουν το προσωπικό του ΕΚΑΒ.
«Σήμερα, ως ΕΚΑΒ Κρήτης, λειτουργούμε οριακά με το φιλότιμο των συναδέλφων. Φανταστείτε τί θα γινόταν αν όλοι οι συνάδελφοι ζητούσαν να λάβουν τα οφειλόμενα ρεπό και τις άδειες τους» αναφέρει στο Cretalive ο κ. Νίκος Καλογιαννάκης, πρόεδρος Εργαζομένων ΕΚΑΒ 4ης Περιφέρειας Κρήτης και πρόεδρος του Γενικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας του ΕΚΑΒ.
Σύμφωνα με πληροφορίες κατά μέσο όρο οφείλονται άδειες και ρεπό περίπου 50-60 ημέρες ανά εργαζόμενο. Ταυτόχρονα από το 2020 και έπειτα έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία με συνταξιοδοτήσεις περισσότεροι από 15-20 διασώστες και περισσότεροι από 15 διοικητικοί υπάλληλοι.
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι «με ΦΕΚ της κυβέρνησης κόπηκαν οι άδειες μας εξαιτίας των εκλογών της 21ης Μαΐου για 15 ημέρες ενώ το ίδιο θα ισχύσει και για τις επόμενες εθνικές εκλογές της 25ης Ιουνίου. Δηλαδή συνολικά απαγορεύεται να πάρουμε άδειες για ένα μήνα» τονίζει ο κ. Καλογιαννάκης.
Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι κατά τα χρόνια της πανδημίας οι εργαζόμενοι σήκωσαν και εξακολουθούν να σηκώνουν τεράστιο φορτίο με τα πολλά έκτακτα περιστατικά που καλούνται να φέρουν εις πέρας με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο αφού το επίδικο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η υγεία των συνανθρώπων μας.
Μέσα σε αυτό το ζοφερό σκηνικό οι επικουρικοί υπάλληλοι είναι εκείνοι που “σώζουν την παρτίδα” και βοηθούν το ΕΚΑΒ να λειτουργεί έστω και οριακά. «Έχουμε ζητήσει τη μονιμοποίηση των επικουρικών, η σύμβαση των οποίων λήγει στις 31/12/2023 και δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για ανανέωση των συμβάσεων εργασίας», υπογραμμίζει ο πρόεδρος των Εργαζομένων.
Πρόκειται για περίπου 60-70 άτομα σε όλη την Κρήτη ενώ μόνο στο Λασίθι το 30-40% της συνολικής δύναμης του ΕΚΑΒ εργάζονται ως επικουρικοί και «έχουμε κενά και ελλείψεις ΜΕ αυτούς. Τι θα γίνει αν δεν ανανεωθούν οι συμβάσεις τους; Όταν ένας διασώστης ασθενήσει οι βάρδιες βγαίνουν οριακά» επισημαίνει ο ίδιος.
Σημειώνεται ότι «προ κρίσης είχαμε προσωπικό περίπου 15-20% επιπλέον. Εδώ και πολλά χρόνια δεν έχουν γίνει προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και δεν μπορούμε να στηριζόμαστε συνέχεια στις συμβάσεις» λέει ο κ. Καλογιαννάκης.
Πόσα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ εξυπηρετούν την Κρήτη
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στο ΕΚΑΒ Κρήτης το νησί πρέπει να έχει τουλάχιστον 28 ασθενοφόρα ώστε να λειτουργούν με σωστή ροή όλες οι βάρδιες του 24ώρου. Επίσης σε κάθε τομέα πρέπει να μένει τουλάχιστον ένα εφεδρικό ασθενοφόρο όταν ένα άλλο φεύγει για διακομιδή προς τα μεγάλα νοσοκομεία της Κρήτης.
Με αυτά ως δεδομένα η κατανομή σήμερα στις Περιφερειακές Ενότητες της Κρήτης έχει ως εξής:
Ηράκλειο: 11 ασθενοφόρα
Χανιά: 4 ασθενοφόρα
Λασίθι: 7 ασθενοφόρα και
Ρέθυμνο: 4 ασθενοφόρα
Τώρα, για να λειτουργήσει σωστά ένας τομέας με ένα ασθενοφόρο χρειάζονται 11 άτομα για να καλύψουν τις βάρδιες για όλο το 24ώρο.
Στην πόλη του Ηρακλείου υπάρχουν μόλις 4 ασθενοφόρα για να εξυπηρετούν τα επείγοντα περιστατικά και ακόμα 1-2 εξυπηρετούν περιστατικά με χρόνιες παθήσεις (νεφροπαθείς, ογκολογικούς ασθενείς κτλ).
Στην απομακρυσμένη Σητεία εργάζονται 14-15 διασώστες και χρειάζονται επιπλέον 6-7 άτομα για να καλυφθούν σωστά οι βάρδιες με δύο ασθενοφόρα ανά βάρδια. Τα δύο ασθενοφόρα είναι το μίνιμουμ που απαιτείται για να λειτουργήσει σωστά ο τομέας μιας τόσο απομακρυσμένης περιοχής καθώς όταν το ένα από τα δύο ασθενοφόρα φύγει για διακομιδή χρειάζεται περισσότερες από πέντε ώρες για να πάει και να γυρίσει πίσω.
Οι νέοι τομείς που πρέπει να ανοίξουν στην Κρήτη
Σύμφωνα πάντα με όσα αναφέρει το Σωματείο Εργαζομένων του ΕΚΑΒ στην Κρήτη τουλάχιστον πέντε νέοι τομείς πρέπει να ανοίξουν στο νησί ώστε να καλυφθεί η εθνική οδός και τα απομακρυσμένα χωριά καθώς είναι μεγάλες οι αποστάσεις που διανύουν οι διασώστες.
«Έχουμε ζητήσει να ανοίξουν τομείς στις Σίσες, στο Γάζι, στον Πλατανιά, στο Αρκαλοχώρι (οπωσδήποτε εξαιτίας της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι) καθώς επίσης και στην Αγία Φωτεινή, στο Σπήλι ώστε να καλυφθεί όλος ο νότιος άξονας της Κρήτης» επισημαίνουν στο Cretalive οι εργαζόμενοι.
Τα νέα ασθενοφόρα που έρχονται στην Κρήτη
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης, όπως το παρουσίασε ο Διοικητής κ. Νεκτάριος Παπαβασιλείου, πρόσφατα παρελήφθησαν δύο νέα ασθενοφόρα από τα συνολικά 14 που αναμένεται να παραληφθούν μέχρι τέλος Ιουλίου.
Τα ασθενοφόρα παρελήφθησαν μετά από διαγωνισμό από την Περιφέρεια Κρήτης, κατά την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, με προϋπολογισμό 1.140.000 ευρώ και θα στελεχώσουν τα Κέντρα Υγείας στην ενδοχώρα όλου του νησιού.
Μέσω του νέου ΕΣΠΑ, της επόμενης προγραμματικής περιόδου, το ΕΚΑΒ Κρήτης θα παραλάβει 10 νέα ασθενοφόρα «τα οποία και πάλι δεν φθάνουν διότι αυξάνονται κατακόρυφα τα έκτακτα περιστατικά λόγω του τουρισμού κατά την καλοκαιρινή περίοδο» υπογραμμίζουν οι εργαζόμενοι.
Υπενθυμίζεται ότι 25 από τα ασθενοφόρα που βρίσκονται σε λειτουργία σήμερα είχαν παραληφθεί το 2018 και πάλι μέσω ΕΣΠΑ από την Περιφέρεια Κρήτης ενώ τα υπόλοιπα προέρχονται από δωρεά της Ένωσης Εφοπλιστών το μακρινό 2008. «Πρόκειται για αυτοκίνητα που έχουν γράψει στο κοντέρ τους άπειρα χιλιόμετρα και πολλά από αυτά έχουν τραβήξει χειρόφρενο εξαιτίας σοβαρών βλαβών» καταλήγουν οι εργαζόμενοι.
Συνοπτικά, η Κρήτη έχει ένα γηρασμένο στόλο ασθενοφόρων και προσωπικό που δεν επαρκεί να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του νησιού. Όλα αυτά τα τελευταία χρόνια «πλήγωσαν» το ΕΚΑΒ.