Μια πρόταση για το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, τα μουσεία και τις βιβλιοθήκες: “να τα δούμε ως ζωντανούς χώρους εκπαίδευσης κι όχι ως νεκροταφεία ενθυμημάτων”

3 Σχόλια

Η περίπτωση της αναγκαστικής μετακίνησης στο …Ηράκλειο (!) με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων του μοναδικού εκπαιδευτικού που υπηρετούσε στο Ιστορικό Αρχείο Κρήτης αναδεικνύει ανάγλυφα το λαϊκισμό γύρω από το ζήτημα των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών, τα επικοινωνιακά παιχνίδια για τα μάτια του κόσμου και την έλλειψη οράματος.

Θύμα του επικοινωνιακού παιχνιδιού «καταργούμε τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε άλλους φορείς, γιατί έχουμε ελλείψεις εκπαιδευτικών για τις σχολικές τάξεις» έπεσε και το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης. Αυτό το επιχείρημα επιτρέπει στην κυβέρνηση να εμφανίζεται αγωνιζόμενη να στείλει εκπαιδευτικούς να καλύψουν τα κενά στα σχολεία και, παράλληλα, να «βάζει τάξη» περιορίζοντας τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε «άσχετες» θέσεις και φορείς.

Αν το καλοψάξει όμως κανείς, θα δει ότι και τα δυο επιχειρήματα μπάζουν από παντού: Οι μεν ελλείψεις εκπαιδευτικών θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με διορισμούς μονίμων ή αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι δε αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε «άσχετες» θέσεις και φορείς δεν είναι εν τέλει όλες άσχετες, όπως αποδεικνύει η περίπτωση του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης.

"Sponsored links"

Η κυβέρνηση όφειλε να δώσει τις μάχες της προς την τρόικα ξεκόβοντας κάθε συζήτηση για περικοπές στις θέσεις εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο αλλά και προς την Ευρωπαϊκή Ένωση εξασφαλίζοντας όσο το δυνατόν περισσότερα δημόσια κονδύλια (γιατί οι πόροι που διατίθενται από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι δημόσια κονδύλια που έχουν προέλθει από τους φόρους που πληρώνουμε) για την κάλυψη των αναγκών των δημόσιων σχολείων. Ήδη με ευρωπαϊκά κονδύλια χρηματοδοτούνται προσλήψεις εκπαιδευτικών στα ολοήμερα σχολεία, σε ειδικά σχολεία και παράλληλη στήριξη μαθητών με ειδικές ανάγκες, στη στήριξη μαθητών αλλοδαπών και παλιννοστούντων. Αυτά όλα θα μπορούσαν και θα έπρεπε να χρηματοδοτούνται όχι μόνο με ευρωπαϊκά κονδύλια αλλά κι από τον κρατικό προϋπολογισμό, εάν οι κυβερνήσεις έβλεπαν τη δημόσια Παιδεία ως επένδυση στο μέλλον αυτού του τόπου.

Γιατί τι άλλο από επένδυση στο μέλλον αυτού του τόπου δεν θα ήταν, αν διοριζόταν σε κάθε σχολείο ένας επιπλέον εκπαιδευτικός για ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών, αν γινόταν φροντιστηριακό μάθημα σε κάθε σχολείο (γιατί δεν έχουν όλοι χρήματα να πληρώνουν στα φροντιστήρια), αν, αντί να κλείνουν τα μικρά σχολεία της υπαίθρου, στηρίζονταν με όλες τις ειδικότητες που απαιτούνται;

Τι άλλο εκτός από επένδυση στο μέλλον του τόπου θα ήταν αν στο Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, αντί να υπηρετεί ένας και μόνο εκπαιδευτικός, υπηρετούσε ολόκληρη Παιδαγωγική Ομάδα με εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με αποστολή την ιστορική έρευνα, την έκδοση του σημαντικού υλικού που υπάρχει εκεί, τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάλληλων για το Νηπιαγωγείο, για το Δημοτικό, για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού αλλά και ιστοσελίδων και πολυμεσικών εφαρμογών στα ελληνικά αλλά και σε άλλες γλώσσες, έτσι ώστε το σημαντικό αυτό αρχείο να γίνει προσβάσιμο σε όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες, παιδιά, ντόπιους κι επισκέπτες; Τουλάχιστον 6 εκπαιδευτικοί, ιστορικοί, φιλόλογοι, δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών και πληροφορικής θα έπρεπε να υπηρετούν στο Ιστορικό Αρχείο Κρήτης.

Κι αντίστοιχα, σε όλα τα Μουσεία και τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες, θα έπρεπε να υπάρχει αντίστοιχο εκπαιδευτικό τμήμα, αποτελούμενο από τουλάχιστον 6 εκπαιδευτικούς από τις παραπάνω ειδικότητες. Αυτό όμως θα απαιτούσε να δούμε διαφορετικά το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, τα Μουσεία και τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες, να τα δούμε ως ζωντανούς χώρους εκπαίδευσης κι όχι ως νεκροταφεία ενθυμημάτων. Αν τα βλέπουμε ως ζωντανούς χώρους εκπαίδευσης, όπου πρέπει να πηγαίνουν οι άνθρωποι, μικροί και μεγάλοι, για να μαθαίνουν την Ιστορία του τόπου, τότε θα πρέπει στη λειτουργία τους να εμπλέκουμε εκπαιδευτικούς, κι όχι να διώχνουμε και τους ελάχιστους που υπηρετούν σε αυτά.

Αυτά όλα όμως απαιτούν όραμα για το μέλλον και για τη νεολαία αυτού του τόπου, κι αυτό είναι κάτι που λείπει δυστυχώς από αυτούς που διώχνουν τη νεολαία μας στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη.

Φώτης Ποντικάκης

Πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων

Στα : Θεσεις

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

3 Σχόλια

  1. ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΟΣ

    Κύριε Ποντικάκη, διάβασα με προσοχή το άρθρο σας και θα ήθελα με όλο το θάρος να σχολιάσω και να σας ενημερώσω για κάποια πράγματα. Δεν ξέρω αν είστε ενήμερος οτι στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο υπάρχει ένα καταπληκτικό τμήμα το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογιίας, απόφοιτος του οποίου είμαι και εγώ.Επίσης λειτουργούν και αντίστοιχα τμήματα στα Α.Τ.Ε.Ι Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Απο τα τμήματα αυτά κάθε χρόνο αποφοιτούν ένας ικανοποιητικός αριθμός ατόμων τα οποία είναι ικανότατα να πλαισιώσουν, να στηρίξουν και να αξιοποιήσουν όλες αυτές τις υπηρεσίες στις οποίες αναφέρεσθαι και τα οποία παραμένουν ανενεργά γιατί διατυπώνονται και προωθούνται γνώμες σαν τις δικές σας. Καθηγητές όλων των ειδικοτήτων απασχολούνται στα γυμνάσια και στα λύκεια, οι δάσκαλοι στα δημοτικα, οι νηπιαγωγοί στα νηπιαγωγεία και σε κάθε άλλη εξωσχολική επαγγελματική δραστηριότητα. Οι αρχειονόμοι και βιβλιοθηκονόμοι που θέλετε να απασχοληθούν;;;;Μπορεί να ανήκουμε σαν ειδικότητες όλοι στην εκπαίδευση αλλα αυτό δεν σημαίνει οτι ο ένας μπορεί να καλύπτει την θέση του άλλου με όποια ευκολία του προκύπτει, ετσι δεν υπάρχει αξιοκρατία!! Όπως εμείς σεβόμαστε τον δικό σας κλάδο ετσι και εσείς θα πρέπει να σέβεσται τον δικό μας και όχι να εκφράζεται δημόσια γνώμες οι οποίες μας ακυρώνουν, μας θίγουν και μας απαξιούν.

    • demi

      Συμφωνω απολυτα.γιατι οι καθηγητες να περνουν τις θεσεις των βιβλιοθηκονομων;αυτοι δηλαδη που θα πανε;;αν γινοταν το αντιθετο ,πως θα σας φαινοταν;

  2. Katerina Toraki

    Εκτιμώντας την έγνοια σας για βιβλιοθήκες και τα αρχεία, θα ήθελα να παρατηρηρήσω όμως ότι οι βιβλιοθήκες και τα αρχεία δεν είναι νεκροταφεία, όταν ο βασικός τους ρόλος – και πολύ περισσότερο των αρχείων – είναι η διατήρηση, η συντήρηση και βεβαίως η επικοινώνηση και η προβολή και βεβαίως ο παιδευτικός τους ρόλος είναι αδιαπραγμάτευτος. Όμως, ας μην τα μπερδεύουμε. Χρειάζονται ειδικότητες φιλολόγων, ιστορικών κτλ. στις δημόσιες βιβλιοθήκες και στα αρχεία, όπως χρειάζονται ειδικοί επιστήμονες στις ειδικές βιβλιοθήκες. Όμως, χρειάζονται πρώτιστα βιβλιοθηκονόμοι και αρχειονόμοι. Και αυτό φυσικά αγνοείται από την Κυβέρνηση, η οποία πολιτική βιβλιοθηκών δεν έχει, ουσιαστική γνώση και έγνοια για τα ζητήματα αρχείων και βιβλιοθηκών δεν έχει. Το ζήτημα δεν είναι η αντιπαράθεση ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους απόφοιτους των σχολών βιβλιοθηκονομίας-αρχειονομίας και αυτό ίσως θα έπρεπε να το έχουν δει οι συλλογικοί τους φορείς. Πάντως, κρίμα γιατί το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης μένει ακέφαλο και αγνοείται ο ρόλος και ο θησαυρός του, κρίμα γιατί η Δημόσια Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου είναι ένας θησαυρός, κρίμα που χώροι και τόποι διατήρησης και σεβασμού της μνήμης δεν τυγχάνουν του σεβασμού και της ουσιαστικής έγνοιας της Πολιτείας. Τουλάχιστον εμείς οι πολίτες ας είμαστε σε εγρήγορση.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις