35.8 C
Chania
Thursday, June 13, 2024

Ακρίβεια: Καλωσήλθε το δολάριο… ή μήπως όχι; Πώς συνδέεται ο υπερτουρισμός με την έκρηξη ανατιμήσεων στην Ελλάδα

Ημερομηνία:

Μακρά διάρκεια είχε το «debate» στη Βουλή για την ακρίβεια με ανταλλαγή πυρών μεταξύ των κομμάτων της αντιπολίτευσης και της κυβέρνησης. Το Μαξίμου οχυρώνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα πίσω από τη γραμμή πως για τις ανατιμήσεις φταίνε οι πολυεθνικές εξ ου και η επιστολή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην πρόεδρο της Κομισιόν, ωστόσο με επιστολές «αυγά δεν σπάνε» και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά αντί να μειώνονται πολλαπλασιάζονται.

Τα μηνύματα για το μέλλον δεν είναι ευοίωνα για την πορεία των τιμών με τις διαρθρωτικές αγκυλώσεις της ελληνικής αγοράς να πονοκεφαλιάζουν τους καταναλωτές που αναζητούν σανίδα σωτηρίας σε ένα πέλαγος πληθωρισμού.

Ο πόλεμος με επιστολές δεν είναι βέβαιο πως θα αποδώσει καρπούς

Οι παγκόσμιες τιμές τροφίμων «κατά μέσο όρο δεν θα αποκλιμακωθούν. Είναι κάτι που θα πρέπει να συνηθίσουμε να το ζούμε, γιατί η ζήτηση θα ανεβαίνει περισσότερο από την προσφορά», λέει ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο ΟΠΑ, Νίκος Βέττας, στο πλαίσιο της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και Ποτών (ΣΕΒΤ).

Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα, ο οποίος συνεχίζει να αποτελεί μείζον κοινωνικό θέμα, επηρεάζεται σίγουρα από τις πολυεθνικές που εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση για να βάλουν καπέλο στις τιμές.

Στην Ελλάδα, που οι νόμοι της αγοράς λειτουργούν με χρονοκαθυστέρηση, η κυβέρνηση ξεκίνησε τον πόλεμο με… επιστολές ενώ τα σούπερ μάρκετ επιμένουν στην πολιτική των σταθερά υψηλών τιμών και των υψηλών περιθωρίων κέρδους.

Αναζητώντας τα αίτια και τη λύση όλα τα δεδομένα έχουν πέσει στο τραπέζι, και ο παράγοντας τουρισμός.

Το κοντέρ ανεβάζει στροφές

Η εκρηκτική άνοδος του τουριστικού προϊόντος με κορύφωση την άφιξη 30 εκατομμυρίων τουριστών μέσα σε μια χρονιά από τη μία ενισχύει το ΑΕΠ της χώρας από την άλλη όμως λειτουργεί και ως «καύσιμο» διατήρησης του πληθωρισμού σε υψηλά ποσοστά.

Αυτό γιατί οι λιανοπωλητές με βάση το νόμο της προσφορά και της ζήτησης έχουν συμφέρον να πωλούν ακριβότερα. Μόνο τυχαίο δεν είναι πως σε τουριστικές περιοχές της χώρας το κοντέρ γράφει υψηλές στροφές.

Πολλοί αναλυτές φτάνουν αβίαστα στο συμπέρασμα πως ο τουρισμός στην Ελλάδα ευθύνεται για το ήμισυ σχεδόν του πληθωρισμού παρατηρώντας πως οι τιμές συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία παρά την πτώση του κόστους της ενέργειας.

Η ζήτηση για τις υπηρεσίες που συνδέονται με τον τουριστικό κλάδο «φουντώνει» τις τιμές σε κρίσιμους μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος με τα νοικοκυριά να βρίσκονται σε απόγνωση.

Οι προβλέψεις για αυξήσεις και η χαμένη μας αγοραστική δύναμη

Μάλιστα ο πρόεδρος Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, προέβλεψε πως οι τιμές θα συνεχίσουν να τραβούν την ανηφόρα: «Δεν θα υπάρξει σταθεροποίηση γιατί την 1η Ιουνίου ξεκινάνε οι νέες τιμές των 4.000 προϊόντων που ήταν στη μόνιμη μείωση της τιμής», είπε.

Και πρόσθεσε: «Επανέρχονται επομένως οι τιμές στην προτέρα κατάσταση, δηλαδή θα αυξηθούν από 5 έως 10% τα 4.000 προϊόντα που μας έλεγε το υπουργείο ότι έχουν μειωθεί και σύμφωνα με τη Eurostat και ξένους οίκους αυτό το οποίο μας είπαν είναι ότι θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 και του 2025 οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης».

Ένας στους δύο σε χειρότερη οικονομική κατάσταση

Από πλευράς καταναλωτών, η αγοραστική δύναμη παραμένει χαμηλά. Σύμφωνα με την φετινή έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ, το 53% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι είναι σε χειρότερη οικονομική κατάσταση σε σχέση με πέρυσι.

Σύμφωνα με την Nielsen ο εγχώριος καταναλωτής, έχοντας χάσει την αγοραστική του δύναμη, κατά μέσο όρο στέκεται μπροστά στο ράφι μόνο 6 δευτερόλεπτα, επισκέπτεται περίπου 2,5 διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες το μήνα και διευρύνει τη θέση της ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι του.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πρωτοβουλία Σφακίων ενάντια στην εγκατάσταση αιολικών ΒΑΠΕ – Μια σημαντική πρώτη νίκη

H Πρωτοβουλία Σφακιανών ενάντια στην εγκατάσταση αιολικών ΒΑΠΕ στα...

Ο φωτογράφος που τα έβαλε με το AI και κέρδισε

Από τότε που εμφανίστηκε η Δημιουργική Τεχνητή Νοημοσύνη, η διαχρονική μάχη...