Με αφορμή τον θάνατο του 11χρονου στην Κρήτη, καιρός να δημιουργηθεί νομοθετικό πλαίσιο για τα ηλεκτρικά πατίνια, για να μη δούμε έκρηξη ατυχημάτων

Κανένα σχόλιο

Ο θάνατος του 11χρονου που οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι από παράσυρση από αυτοκίνητο είναι ένα ακόμα από τα πολλά ατυχήματα που συμβαίνουν πλέον και στην Ελλάδα με αυτό το νέο μέσο μεταφοράς.

Όλοι έχουμε δει ηλεκτρικά πατίνια. Κυκλοφορούν παντού, όχι μόνο στους δρόμους αλλά και στα πεζοδρόμια, είναι αθόρυβα και μπορούν να μην πιάνουν τις ταχύτητες μοτοσυκλετών ή αυτοκινήτων όμως πάνε αρκετά γρήγορα. Αρκετοί πεζοί έχουν βρεθεί προ εκπλήξεως όταν ξαφνικά από το πουθενά βλέπουν να περνούν από δίπλα τους αυτά τα οχήματα.

Κυκλοφορούν, όμως δεν υπάρχει καμία νομοθεσία για τις προϋποθέσεις της κίνησής τους.

"Sponsored links"

Οι άνθρωποι τραυματίζονται με ηλεκτρικά πατίνια. Η έκρηξη του αριθμού τους και στην Κρήτη έχει οδηγήσει σε ατυχήματα. Σε έρευνα που έγινε στο Όστιν του Τέξας από το Τμήμα Δημόσιας Υγείας και Μεταφορών κατέγραψε 271 ατυχήματα σε ένα διάστημα σχεδόν δύο μηνών. Και αυτό το 2018, πριν τη μεγάλη έκρηξη του αριθμού τους.

Υπολογίστηκε ότι ανά 100.000 μετακινήσεις με ηλεκτρικά πατίνια, 20 άνθρωποι τραυματίζονται. Περίπου οι μισοί από αυτούς τραυματίζονται σοβαρά στο κεφάλι. Το 15% αυτών βιώνουν σοβαρά τραύματα στον εγκέφαλο. Αυτά τα τραύματα θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν οι χρήστες των ηλεκτρικών πατινιών φορούσαν κράνος, όμως μόλις 1 στους 190 φορά.

Γιατί δε φορούν; Διότι δεν υπάρχει νόμος που να τους αναγκάζει.

Όπως δε φορούσε κράνος ο 11χρονος που πέθανε στο ατύχημα με το ηλεκτρικό πατίνι στο Ηράκλειο.

Μαζί με την έκρηξη του αριθμού των ηλεκτρικών πατινιών έχουν εκτοξευθεί και τα παράπονα για προβλήματα ασφαλείας και μη επαρκείς ελέγχους πριν δοθούν προς χρήση.

Χαρακτηριστικό είναι ότι απ’ όσους είχαν εμπλοκή σε ατύχημα με ηλεκτρικό πατίνι περίπου το 50% είχε σοβαρό ατύχημα. Είναι λοιπόν ένα μέσο το οποίο εφόσον εμπλακεί σε ατύχημα, ο χρήστης του αντιμετωπίζει υψηλό κίνδυνο για τη ζωή του.

Το 55% τραυματίστηκε οδηγώντας στους δρόμους ενώ 33% τραυματίστηκαν οδηγώντας σε πεζόδρομους. Το ηλεκτρικό πατίνι, επειδή δεν υπάρχει νομοθεσία για το πώς πρέπει να συμπεριφέρεται ο οδηγός του, οδηγιέται παντού και προκαλεί ατυχήματα παντού.

Το ενα τρίτο που είχαν ατύχημα παραδέχτηκαν ότι είχαν πιει αλκοόλ, όμως δεν υπάρχει κάποιος νόμος για να τους τιμωρήσει επειδή οδηγούσαν μεθυσμένοι το ηλεκτρικό πατίνι τους. Το 37% είπε ότι ο λόγος που είχε το ατύχημα ήταν η υπερβολική ταχύτητα, όμως ούτε για αυτό υπάρχει νόμος. Ένα πολύ υψηλό 19% κατηγόρησε την ίδια την κατασκευή του ηλεκτρικού πατινιού με ειδική αναφορά στη μη λειτουργία φρένων ή το μπλοκάρισμα τροχών. Ουδείς ελέγχει όπως θα έπρεπε τα οχήματα τα οποία κυκλοφορούν αν τηρούν τους όρους ασφαλείας που πρέπει.

Τα ίδια συμβαίνουν και σε άλλες χώρες. Στη Γαλλία η συζήτηση έχει φουντώσει για την ανάγκη δημιουργίας νομοθεσίας για τα ηλεκτρικά πατίνια αλλά και επιβολής όρων λειτουργίας στις εταιρείες που τα παράγουν.

“Το πεζοδρόμιο δεν είναι πλέον ένα ασφαλές μέρος για τους πεζούς”, λέει η πιανίστρια Isabelle Vanbrabant. Μία μέρα καθώς περπατούσε για το σπίτι της, ένας ηλεκτρικό πατίνι έπεσε πάνω της και έσπασε τον καρπό της σε δύο σημεία. Στο Παρίσι, οι κάτοικοι είναι απηυδυσμένοι. Η πόλη έχει γεμίσει ηλεκτρικά πατίνια με τους οδηγούς τους να τα παρκάρουν όπου θέλουν ενώ δε δείχνουν κανένα σεβασμό προς τους άλλους συμπολίτες τους με τους οποίους μοιράζονται πεζοδρόμια και δρόμους.

"Sponsored links"

Όμως, εκ μέρους της πολιτείας, υπάρχει κινητικότητα. Διαμορφωνονται ειδικοί χώροι για το παρκάρισμα των ηλεκτρικών πατινιών ενώ περιορίζουν την ταχύτητα κίνησής τους στους δρόμους στα 20 χλμ/ώρα και στις πυκνοκατοικημένες περιοχές στα μόλις 8 χλμ/ώρα. Υπάρχουν ηλεκτρικά πατίνια τα οποία η ταχύτητα φτάνει και τα 50 χλμ/ώρα. Και δεν υπάρχει όριο ηλικίας για το ποιος μπορεί να τα οδηγήσει. Το θανατηφόρο ατύχημα με το ηλεκτρικό πατίνι στην Κρήτη αφορούσε έναν 11χρονο που το οδηγούσε χωρίς κράνος και χωρίς καμία εκπαίδευση στην οδήγησή του.

Τα ηλεκτρικά πατίνια μπορούν να μοιάζουν διασκεδαστικά όμως είναι και επικίνδυνα. Και ενώ δίνουν λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, δημιουργούν και νέα προβλήματα για τα οποία ο νομοθέτης δεν έχει δώσει ακόμα απαντήσεις. Ο αριθμός τους και στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθεί το επόμενο διάστημα, όπως θα αυξηθούν και τα ατυχήματα εξαιτίας και της έλλειψης νομοθετικού πλαισίου για την ασφαλή λειτουργία τους για τους χρήστες τους αλλά και για τους υπόλοιπους πολίτες με τους οποίους μοιράζονται πεζόδρομους και δρόμους.

Καλό είναι για μια φορά να μην περιμένουμε τις εξελίξεις για να δράσουμε. Καλό είναι η πολιτεία να δράσει πριν γιγαντωθεί το φαινόμενο, αρχίζοντας με το βασικό. Κράνος και όρια ταχύτητας.

Στα : Θεσεις

Το αρθρο δημοσιευτηκε απο τον/την:

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Η απάντησή σας

Το email σας δεν δημοσιεύεται.

Διαβάστε επίσης
ΚΡΗΤΗ FM 101.5 live
διαφημίσεις