11.8 C
Chania
Monday, November 25, 2024

Η άμιλλα των δύο αεροδρομίων της Κρήτης ευνοεί την ανάπτυξη

Ημερομηνία:

“Μάχη” για τα μερίδια τουριστικής αγοράς δίνουν τα αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων, που αποτελούν από τα πιο ελκυστικά για τους υποψήφιους επενδυτές, εν όψει της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων που σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Μπορεί το “Νίκος Καζαντζάκης” να έχει υπερδιπλάσια κίνηση, από το “Ιωάννης Δασκαλογιάννης”, αλλά παραμένει στάσιμο σε κίνηση την τελευταία 10ετία. Από την άλλη η ραγδαία αύξηση της κίνησης στα Χανιά, τα τελευταία χρόνια και ειδικά φέτος, αλλά και η εξαιρετική γεωγραφική θέση του αεροδρομίου, το καθιστούν ως ένα από τα πλέον δυναμικά αναπτυσσόμενα, έστω κι αν, βέβαια, φιλοξενεί και στρατιωτικές χρήσεις.

Και οι δύο περιοχές καταβάλλουν προσπάθειες για να αποσπάσουν μερίδα χρηματοδότησης, ώστε να αποκτήσουν προβάδισμα εν όψει της εκτιμώμενης αύξησης της τουριστικής κίνησης στο νησί. Έτσι οι φορείς των Χανίων δίνουν αγώνα δρόμου για να μη χαθούν οι χρηματοδοτήσεις ύψους 110 εκ. Ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου στο Ακρωτήρι, ενώ και στο Ηράκλειο δεν έχουν απεμπολήσει το στόχο για ένα νέο μεγάλο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδιάδος, αν και κάτι τέτοιο παρουσιάζεται ως “όνειρο” λόγω της συγκυρίας.

Η ερχόμενη χρονιά παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον μια και θα δείξει τη δυναμική της μιας ή της άλλης πλευράς. Βέβαια, τουριστικοί παράγοντες επισημαίνουν ότι η ύπαρξη των δύο αεροδρομίων είναι μεγάλο προνόμιο για το νησί τονίζοντας ότι δεν υφέρπει ανταγωνισμός, αλλά αντίθετα τα δύο λειτουργούν παραπληρωματικά εξυπηρετώντας το ίδιο τουριστικό προιόν. Παίρνουν αποστάσεις από κόντρες, που παραπέμπουν σε ποδοσφαιρική λογική, όπως επισημαίνουν.

Ραγδαία αύξηση στα Χανιά

Πάντως, ρεκόρ 12ετίας στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών καταγράφει τη φετινή περίοδο το αεροδρόμιο Χανίων με βάση τα στοιχεία των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων και Ηρακλείου για την περίοδο 1994 – 2012. Στο αεροδρόμιο Χανίων που φέρει το όνομα του μεγάλου Σφακιανού ήρωα «Ιωάννη Δασκαλογιάννη», που βρήκε μαρτυρικό θάνατο από τους Οθωμανούς στο Ηράκλειο το 1770, οι αφίξεις ξεπέρασαν το φράγμα των 700.000 (714.730), ενώ στο Ηράκλειο οι περισσότερες αφίξεις είχαν καταγραφεί πέρυσι με 2.178.509 επισκέπτες.

Συγκριτικά, με την περυσινή περίοδο, στο αεροδρόμιο Χανίων καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 8,84%, που αποδίδεται στην πραγματοποίηση δρομολογίων από εταιρείες χαμηλού κόστους. Στο κρατικό Αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», που φέρει το όνομα του μεγάλου συγγραφέα, οι αφίξεις φέτος έφτασαν τις 2.133.895, σημειώνοντας μια μικρή μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, όπου είχαν σημειωθεί και οι περισσότερες αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών (2.178.509 αφίξεις) της τάξης του 2,05%.

Σε διαφορετικούς ενδιαφερόμενους θα γίνει η παραχώρηση

Τα στοιχεία αυτά ήδη βρίσκονται στο μικροσκόπιο του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και υποψήφιων επενδυτών καθώς, σύμφωνα με το σχεδιασμό της κυβέρνησης, το πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση μεσω παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Πριν, ωστόσο, προχωρήσουν οι διαδικασίες προηγείται η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Αεροδρομίων, που θα εποπτεύει τη λειτουργία τους και στη συνέχεια να αναλάβει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) να προχωρήσει στους σχετικούς διαγωνισμούς.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό που έχει το ΤΑΙΠΕΔ, ιδιοκτήτης των αεροδρομίων θα είναι το Δημόσιο το οποίο, μέσω της ΥΠΑ, θα ελέγχει το ύψος των τελών, μέσω καθορισμού ενός συγκεκριμένου περιθωρίου κέρδους, αλλά και τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών.

Λόγω του κινδύνου τα δύο μεγάλα αεροδρόμια της Κρήτης να λειτουργήσουν μονοπωλιακά, όπως το Ελ. Βενιζέλος, εφόσον περάσουν στα χέρια του ιδίου παραχωρησιούχου, σχεδιάζεται να αποτελέσουν ξεχωριστή περίπτωση, καθώς δεν θα εκχωρηθούν ως ενιαία ενότητα. Έτσι, εκτιμάται ότι μπορεί να διασφαλιστεί ο ανταγωνισμός στις χρεώσεις αλλά και στις υπηρεσίες χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να “κλειδώσει” η βασική είσοδος τουριστών στο νησί από μία και μόνο ιδιωτική εταιρία.

Ήδη, τα στοιχεία κίνησης των αεροδρομίων αποτελούν σημεία, ολοκληρωμένης, έρευνας για τον τουρισμό της Κρήτης, που πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων (Μ.Α.Ι.Χ.), το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου στο Ρέθυμνο.

Σύμφωνα με τους υπευθύνους της έρευνας, τον διευθυντή του Μ.Α.Ι.Χ., δρ Γεώργιο Μπαουράκη, τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης, διευθυντή του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης, Κώστας Ζοπουνίδη, τον ερευνητή του Τμήματος Οικονομίας & Διοίκησης, Μ.Α.Ι.Χ., Γιώργος Αγγελάκη και τον Περικλή Δράκο από το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης τα στοιχεία για τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Χανίων από το 1994 έως το 2012, αποδεικνύουν ότι φέτος έγιναν περισσότερες αφίξεις από οποιαδήποτε άλλη χρονιά. Έφτασαν τις 715.000, σημειώνοντας αύξηση κατά 130%, σε σχέση με τις αφίξεις του 1994 (311.000).

Από το 1996, όπου σημειώθηκαν και οι λιγότερες διεθνείς αφίξεις με charter στο αεροδρόμιο Χανίων (299.000), έως το 2007 (684.000), καταγράφηκε συνεχή αύξηση των αφίξεων αλλοδαπών τουριστών. Τα επόμενα τρία έτη (2008 – 2010) παρουσιάζεται μια μείωση των αφίξεων, λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια συνεχίζεται η ανοδική τάση των διεθνών αφίξεων.

Η τελευταία αύξηση στο αεροδρόμιο Χανίων οφείλεται τόσο στα οικονομικά και ολοκληρωμένα πακέτα διακοπών που προσφέρουν τα ταξιδιωτικά πρακτορεία όσο και από τη δυναμική εμφάνιση των αεροπορικών πτήσεων χαμηλού κόστους.

Οι Σκανδιναβοί στη Δύση

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη, οι αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών για την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2012 στο αεροδρόμιο Χανίων έχουν φτάσει τις 714.730, σημειώνοντας μια αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011 (656.651 αφίξεις) της τάξης του 8,84%. Βλέποντας τα ποσοστά αφίξεων των αλλοδαπών επισκεπτών για την περίοδο αυτή, διαπιστώνουμε ότι το 62,35% προέρχεται από τις Σκανδιναβικές Χώρες, όπως είναι η Νορβηγία (21,87%), Σουηδία (16,38%), Δανία (14,15%), Φινλανδία (9,95%). Ακολουθούν αλλοδαποί επισκέπτες από τη Μ. Βρετανία (10,02%), Γερμανία (5,38%), Πολωνία (5,17%), Ιταλία (4,46%) και Κύπρο (2,96%).

Στο Ηράκλειο οι Γερμανοί κι οι Βρετανοί

Στον αντίποδα οι αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Ηρακλείου από το 1994 έως το 2012, έφτασαν τις 2.133.895, σημειώνοντας μια μικρή μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, όπου είχαν σημειωθεί και οι περισσότερες αφίξεις αλλοδαπών επισκεπτών (2.178.509 αφίξεις) της τάξης του 2,05%. Γενικά, παρατηρούμε ότι οι αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, παρουσιάζουν μικρές αυξομειώσεις ιδιαίτερα κατά την περίοδο 1998 – 2012, με έναν μέσο όρο αφίξεων περίπου στα 2 εκατ.

Τη μερίδα του λέοντος εδώ την έχουν οι Γερμανοί, οι Βρετανοί και οι Ρώσοι που προτιμούν τα θέρετρα της Ανατολικής Κρήτης για τις διακοπές τους σε αντίθεση με του Σκανδιναβούς που επιλέγουν τη δυτική πλευρά του νησιού.

Real.gr

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ