Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο οι Πέρσες ζητούσαν γῆν καί ὕδωρ απ’ τις πόλεις και τους λαούς που τους παραδίδονταν. Στο τέταρτο βιβλίο, ο Ηρόδοτος αναφέρει για πρώτη φορά τον όρο γη και ύδωρ στην απάντηση του Βασιλιά Ιδαθύρσου των Σκυθών προς τον Βασιλιά Δαρείο.
Στο πέμπτο βιβλίο, ο Δαρείος στέλνει αγγελιαφόρους που ζητούν γην και ύδωρ από τον Βασιλιά Αμύντα των Μακεδόνων. Και στο έκτο βιβλίο, στέλνει αγγελιαφόρους σε όλη τηνΕλλάδα που ζητούν γην και ύδωρ για τον Βασιλιά.
Η απαίτηση για γην και ύδωρ συμβόλιζε ότι αυτοί που παραδίδονταν στους Πέρσες παραιτούνταν από κάθε δικαίωμα πάνω στη γη τους και στα αγαθά της. Δίνοντας γην και ύδωραναγνώριζαν την περσική εξουσία πάνω σε όλα, ακόμα και οι ζωές τους άνηκαν στον Βασιλιά των Περσών. Μετά από αυτή την αναγνώριση, ακολουθούσαν διαπραγματεύσεις για τις υποχρεώσεις και τα προνόμια των υποτελών.
Όταν οι Πέρσες αγγελιαφόροι απαίτησαν από τον Βασιλέα Λεωνίδα στην Σπάρτη γη και ύδωρ, οι Σπαρτιάτες τους πέταξαν σε ένα βαθύ πηγάδι, λέγοντάς τους πως θα τα βρουν εκεί.
Το γεγονός αυτό έχει γίνει ευρέως γνωστό στο διεθνές κοινό από την ταινία «300», η οποία βέβαια προβαίνει στον αναχρονισμό να δείχνει τον Λεωνίδα να εκτελεί τους Πέρσες αγγελιοφόρους κατά αυτό τον τρόπο.
Λιγότερο γνωστό είναι το γεγονός ότι και στην Αθήνα οι πρέσβεις εκτελέστηκαν. Όπως μάλιστα μας πληροφορεί ο ιστορικός Ηρόδοτος, οι Αθηναίοι έριξαν τους πέρσες σε ένα βάραθρο, στο οποίο συνήθως εκτελούσαν τους εγκληματίες.
Η φράση γη και ύδωρ, ακόμα και στα νέα ελληνικά, συμβολίζει την υποταγή άνευ όρων σε ένα κατακτητή.
Γη και ύδωρ πήραν οι δανειστές.
Δείτε και την πολύ πετυχημένη γελοιογραφία του Πάνου Ζάχαρη που στηριζόμενο σε αυτό το ιστορικό γεγονός σατηρίζει τη σημερινή πραγματικότητα: