Θετικές χαρακτηρίζει τις εξελίξεις γύρω από το Φαράγγι της Καντάνου η Πρωτοβουλία Κατοίκων για την διάσωση του Ιστορικού Φαραγγιού της Καντάνου.
Σύμφωνα με κείμενο το οποίο δημοσιοποίσε σε ΜΜΕ:
“Δεν θα γίνει χρήση από την εταιρεία των πρώην αναδασωτέων εκτάσεων ανατολικά του οριοθετημένου ρέματος, που περιλαμβάνουν τμήμα του ιστορικού τόπου ή βρίσκονται δίπλα σε αυτόν”
Διαβάστε τι αναφέρεται:
“Όπως έχουμε επισημάνει η έγκριση από την Υπουργό Πολιτισμού της Μελέτης τροποποίησης των Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.),του υφιστάμενου λατομείου αδρανών υλικών με την προσθήκη μονάδων παραγωγής έτοιμου σκυροδέματος, ασφαλτομίγματος και ανακύκλωσης αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις (Α.Ε.Ε.Κ.), στη θέση Κακόσκαλα στον περιβάλλοντα χώρο του χαρακτηρισμένου ως ιστορικού τόπου παλιού επαρχιακού δρόμου της Καντάνου, είναι υπό όρους και δεν έχει δοθεί ακόμα οριστικά.
Επιπροσθέτως όπως αναφέρει η με αριθ. πρωτ. 575395/64982/4756/30-11-2020 Υπουργική Απόφαση: «Η μη επακριβής τήρηση των … όρων θα επιφέρει την ανάκληση της παρεχόμενης έγκρισης .»
Το αρ. πρ. ΥΠΠΟΑ/24942/8-3-2021 έγγραφο της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης (που μας κοινοποιήθηκε προσφάτως) αναφέρει ότι:
«Σύμφωνα με την προαναφερθείσα Υπουργική Απόφαση και μετά την εξέταση του από 31-12-2020 υποβληθέντος στη Υπηρεσία μας Παραρτήματος της εν θέματι Μ.Π.Ε., σας επισημαίνουμε ότι τίθενται οι παρακάτω όροι, οι οποίοι θα πρέπει να ενσωματωθούν στο Παράρτημα, προκειμένου να υποβληθεί εκ νέου προς έγκριση από τη Διεύθυνσή μας:
Α) Δεδομένου ότι η πρόσβαση στην περιοχή του προς αποκατάσταση οδικού τμήματος του ιστορικού τόπου διά μέσου του υφιστάμενου χωμάτινου δρόμου διέλευσης βαρέων οχημάτων εμποδίζεται για λόγους που δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ΥΠΠΟΑ, και προκειμένου να μην υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση στην έναρξη εκτέλεσης της εγκεκριμένης από το ΥΠΠΟΑ μελέτης και την ολοκλήρωσή της εντός της προβλεπόμενης διετίας, κατά τη διάρκεια των εργασιών, να χρησιμοποιηθεί ο ιστορικός δρόμος με τη χρήση αποκλειστικά ελαφρών οχημάτων και λαμβάνοντας μέριμνα για την αποφυγή επιβάρυνσής του.
Β) Να ολοκληρωθεί εντός της επόμενης πενταετίας η αποκατάσταση (ήτοι απομάκρυνση των αποτεθειμένων αδρανών υλικών και εφαρμογή των σχετικών φυτοτεχνικών μελετών) της πρώην δασικής έκτασης Β2, η οποία καταλαμβάνει την καμπή του προστατευόμενου παλαιού δρόμου και χωροθετείται εντός των ορίων του ιστορικού τόπου. Να χρησιμοποιηθεί ο υφιστάμενος χωμάτινος δρόμος διέλευσης βαρέων οχημάτων, προσωρινά οριοθετημένος αποκλειστικά για το σκοπό αυτό, ώστε να έχει πλάτος μόνο έξι (6) μέτρων.
Γ) Μετά το πέρας της πενταετίας, διάστημα κατά το οποίο θα εκτελούνται οι εργασίες αποκατάστασης της πρώην δασικής έκτασης Β2, ο υφιστάμενος χωμάτινος δρόμος διέλευσης βαρέων οχημάτων να καταργηθεί.
Δ) Οι εκτάσεις Β1 και Β3 να αποκατασταθούν και να απομακρυνθούν τα αποτεθειμένα υλικά έως το τέλος του 2035. Για την αποκατάσταση της περιοχής Β3 να χρησιμοποιηθεί το οδικό τμήμα του ιστορικού τόπου με τη χρήση αποκλειστικά ελαφρών οχημάτων και μόνο για τους σκοπούς της αποκατάστασης.»
Διαπιστώνουμε ότι, στην διαμόρφωση των παραπάνω όρων, έχουν ληφθεί υπόψη καθοριστικά, οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις της Πρωτοβουλίας Κατοίκων προς τις υπηρεσίες του Υπουργείο Πολιτισμού και προς το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (μέσω του νομικού μας συμβούλου) αλλά και η “Αίτηση Θεραπείας” προς την Υπουργό Πολιτισμού (7-12-2020).
Με αυτούς τους συγκεκριμένους όρους που επιβάλει το Υπουργείο Πολιτισμού προς την εταιρείας, με ποινή ανάκλησης της έγκρισης σε περίπτωση που δεν τηρηθούν:
1) Δεν θα γίνει χρήση από την εταιρεία των πρώην αναδασωτέων εκτάσεων ανατολικά του οριοθετημένου ρέματος, που περιλαμβάνουν τμήμα του ιστορικού τόπου ή βρίσκονται δίπλα σε αυτόν. Η εκμετάλλευση των εκτάσεων αυτών εγκρίθηκε με την αριθ. 4284/14-12-2018 Απόφαση Τροποποίησης-Συμπλήρωσης Περιβαλλοντικών Όρων και είχε καθοριστεί αντάλλαγμα χρήσης με το αρ. πρ. 84/12-8-2019 έγγραφο της Διεύθυνσης Δασών Χανίων. Έτσι η επέκταση και η προσθήκη των νέων βιομηχανικών δραστηριοτήτων θα γίνει στον ήδη αδειοδοτημένο χώρο δυτικά του ρέματος.
2) Δεν αφήνεται κανένα περιθώριο αποδοχής, από το Υπουργείο Πολιτισμού, του παράνομου δρόμου βαρέων οχημάτων, που θα εξυπηρετούσε, τυχόν επέκταση του λατομείου ανατολικά προς τον ιστορικό τόπο.
3) Τίθεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης, που δεν επιτρέπει περαιτέρω δικαιολογίες και κωλυσιεργίες από την εταιρεία.
Εκφράζουμε την ικανοποίηση μας, αφού με την συγκεκριμενοποίηση και αποσαφήνιση των όρων της απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού, γίνεται, όπως η ίδια είχε δεσμευτεί, ένα βήμα προς την «κατεύθυνση της ανάσχεσης της προϊούσας υποβάθμισης του φυσικού και πολιτιστικού τοπίου της περιοχής, και εξασφαλίζεται ο περιορισμός των λατομικών δραστηριοτήτων στην δυτική πλευρά του ρέματος και του προστατευόμενου λιθόκτιστου δρόμου»
Το καθοριστικό βήμα θα είναι η τροποποίηση της λατομικής περιοχής και ο περιορισμός της αποκλειστικά στον ήδη αδειοδοτημένο χώρο.”