Επιστολή προς τρία υπουργεία απέστειλε η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, κάνοντας λόγο για ανεξέλεγκτες αυξήσεις στα ναύλα, εκκρεμότητες στην καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου από το 2022 και ασφυκτική πίεση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του νησιού.
Με επιστολή της προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας, Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας – Νησιωτικής Πολιτικής, η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την οικονομική ασφυξία που προκαλούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του νησιού η εκτόξευση του κόστους μεταφορών και η απραξία της Πολιτείας στο θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Ναύλα σε ανεξέλεγκτη τροχιά – Παράδειγμα επιστολής ναυτιλιακής
Στην επιστολή της, η Ομοσπονδία παραθέτει χαρακτηριστικά το περιεχόμενο πρόσφατης επιστολής ναυτιλιακής εταιρείας προς τις μεταφορικές, με την οποία γνωστοποιείται η νέα αναπροσαρμογή των ναύλων από τις 15 Μαΐου 2025 στο πλαίσιο συμμόρφωσης με τον ευρωπαϊκό κανονισμό FuelEU Maritime Regulation EU 2023/1805, που αφορά τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και τη συμμόρφωση με το EU ETS SURCHARGE για τις εκπομπές CO₂.
Οι εμπορικοί σύλλογοι της Κρήτης υποστηρίζουν ότι οι συνεχείς αυξήσεις στους ναύλους δεν αντανακλούν πραγματικά κόστη, καθώς οι ναυτιλιακές αγοράζουν καύσιμα χωρίς ειδικούς φόρους, ενώ οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, όπως π.χ. στα 60 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, η πολλαπλασιαστική ανατίμηση των μεταφορικών χρεώσεων μετακυλίεται άμεσα στους επαγγελματίες του νησιού και τους καταναλωτές.
Επίκληση στον Άνταμ Σμιθ και έκκληση για παρέμβαση
Η Ομοσπονδία υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με τις αρχές του Άνταμ Σμιθ, η λειτουργία των αγορών προϋποθέτει ανταγωνισμό και όχι μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές πρακτικές. Όπως τονίζει:
«Όταν τα μονοπώλια ρυθμίζουν την αγορά, είναι απαραίτητο η Πολιτεία να ελέγχει και να παρεμβαίνει. Στην Κρήτη, οι στρεβλώσεις στην αγορά μεταφοράς αγαθών έχουν φτάσει σε ακραίο σημείο».
Το κόστος μεταφοράς, υπογραμμίζεται, «κατατρώει τη ρευστότητα των νοικοκυριών» και έχει φτάσει σε επίπεδα οικονομικής ασυδοσίας, απειλώντας τη βιωσιμότητα χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων.
Μεταφορικό Ισοδύναμο: Εργαλείο-στήριγμα σε καθεστώς εγκατάλειψης
Εκτός από την άνοδο των ναύλων, η Ομοσπονδία αναδεικνύει και το πάγωμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου, που έχει να καταβληθεί σε επιχειρήσεις της Κρήτης από το β’ εξάμηνο του 2022. Το ισοδύναμο, παρότι «λειψό», λειτουργεί ως βασικό αντισταθμιστικό μέτρο για να παραμένουν οι τιμές των προϊόντων ανταγωνιστικές σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Όπως σημειώνεται στην επιστολή:
«Η Κρήτη έχει δεχτεί τη μεγάλη πληγή των μεταφορών και τώρα και μια δεύτερη με το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Οι επιχειρήσεις αναμένουν εδώ και δύο χρόνια την εξόφληση των ενισχύσεων που δικαιούνται».
Η Κρήτη να αντιμετωπίζεται ισότιμα με τα υπόλοιπα νησιά
Το κεντρικό αίτημα της Ομοσπονδίας είναι ξεκάθαρο:
Η Κρήτη, ως νησιωτική περιοχή της Ε.Ε., πρέπει να αντιμετωπίζεται ισότιμα με τα υπόλοιπα νησιά, χωρίς διακρίσεις ή παραλείψεις στην εφαρμογή των σχετικών ενισχύσεων.
Επιπλέον, τονίζεται η ανάγκη για αποτελεσματική διερεύνηση τυχόν παρατυπιών, κάνοντας έμμεση αναφορά σε υποθέσεις τύπου ΟΠΕΚΕΠΕ, υπογραμμίζοντας ότι οι συνέπειες παρατυπιών δεν πρέπει να τις πληρώνει το σύνολο της επιχειρηματικότητας.
Η Ομοσπονδία ζητά από την Πολιτεία:
-
Να επαναφέρει σε λειτουργία και να εξοφλήσει άμεσα τις οφειλές του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
-
Να παρέμβει στη διαμόρφωση και τον έλεγχο των ναύλων, ώστε να προστατευτεί η αγορά από καταχρηστικές αυξήσεις.
-
Να διασφαλίσει ισότιμη αντιμετώπιση της Κρήτης στο πλαίσιο των νησιωτικών πολιτικών της Ε.Ε.
Η επιστολή κλείνει με την απαίτηση να υπάρξει επίσημη και σαφής απάντηση από την Πολιτεία προς την επιχειρηματική κοινότητα της Κρήτης για τις προθέσεις της σε ένα ζήτημα που, όπως υπογραμμίζεται, δεν αφορά απλώς επιδοτήσεις, αλλά τη συνολική επιβίωση της τοπικής οικονομίας.