Μια νέα, εξαιρετικά ανησυχητική σελίδα γράφεται στην ιστορία του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, καθώς η σύγκρουση φαίνεται να διαρρηγνύει τα στενά γεωγραφικά όρια της Ανατολικής Ευρώπης. Για πρώτη φορά από την έναρξη των εχθροπραξιών, καταγράφεται στρατιωτικό πλήγμα εκτός των εδαφών των δύο εμπολέμων, με το θέατρο των επιχειρήσεων να μεταφέρεται στη Μεσόγειο, και συγκεκριμένα στα ύδατα νότια της Κρήτης.
Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια ποιοτική και επιχειρησιακή κλιμάκωση της σύρραξης. Σύμφωνα με πηγές των ουκρανικών υπηρεσιών ασφαλείας (SBU), το Κίεβο εξαπέλυσε στοχευμένη επίθεση σε ουδέτερα ύδατα, πλήττοντας πετρελαιοφόρο που φέρεται να ανήκει στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Μόσχας. Το γεγονός ότι η ενέργεια έλαβε χώρα σε μια περιοχή ζωτικής σημασίας για τη ναυσιπλοΐα και την ενεργειακή ασφάλεια της Νότιας Ευρώπης, δημιουργεί νέα δεδομένα στη γεωπολιτική σκακιέρα.
Η «μεταφορά» του πολέμου στο Λιβυκό Πέλαγος
Όπως αποκαλύπτει πηγή στους κόλπους της SBU, η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε ενώ το πλοίο έπλεε ανοιχτά της Κρήτης. Οι ουκρανικές δυνάμεις, χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (drones), κατάφεραν να πλήξουν το πετρελαιοφόρο QENDIL.
Το χτύπημα αυτό αποτελεί και μια επίδειξη επιχειρησιακών δυνατοτήτων από την πλευρά της Ουκρανίας, καθώς πραγματοποιήθηκε σε απόσταση μεγαλύτερη των 2.000 χιλιομέτρων από τα ουκρανικά σύνορα. Η επιτυχής προσβολή ενός κινούμενου στόχου σε τέτοιο βάθος, επί της ουσίας μετατρέπει τη Μεσόγειο σε δυνητικό πεδίο αντιπαράθεσης, καταργώντας την αίσθηση ασφαλείας που παρείχε η απόσταση.
Στο στόχαστρο η οικονομική «φλέβα» της Ρωσίας
Η επιλογή του στόχου δεν ήταν τυχαία. Σύμφωνα με την ουκρανική πλευρά, το QENDIL αποτελεί μέρος του μηχανισμού που έχει στήσει το Κρεμλίνο για την παράκαμψη των διεθνών κυρώσεων. «Η Ρωσία αξιοποιούσε το συγκεκριμένο πετρελαιοφόρο για να παρακάμπτει τις κυρώσεις και να χρηματοδοτεί τη στρατιωτική της δράση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αξιωματούχος της SBU.
Η στρατηγική του Κιέβου είναι σαφής: να πληγεί η οικονομική αιμοδοσία του ρωσικού στρατού, χτυπώντας τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο στη διεθνή αγορά κάτω από αδιαφανείς διαδικασίες. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το πετρελαιοφόρο ήταν άδειο τη στιγμή της επίθεσης, γεγονός που απέτρεψε τον κίνδυνο μιας περιβαλλοντικής καταστροφής σε μια ευαίσθητη θαλάσσια περιοχή.
Οι προεκτάσεις για την Ελλάδα και τη διεθνή ναυσιπλοΐα
Η μεταφορά των εχθροπραξιών σε διεθνή ύδατα, και μάλιστα σε μια περιοχή γειτνιάζουσα με ελληνικά χωρικά ύδατα, εγείρει σοβαρά ζητήματα ασφαλείας. Η έννοια του «σκιώδους στόλου» και η στόχευσή του από στρατιωτικά μέσα, εισάγει έναν παράγοντα αβεβαιότητας στην εμπορική ναυσιπλοΐα της Μεσογείου.
Εάν η πρακτική αυτή συνεχιστεί, η διεθνοποίηση της σύγκρουσης λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, θέτοντας σε εγρήγορση τις νατοϊκές δυνάμεις και τις χώρες της Μεσογείου που βλέπουν τον πόλεμο να φτάνει, κυριολεκτικά, στην «πόρτα» τους.
Η επίθεση αυτή θεωρείται κομβικής σημασίας, καθώς αποτελεί το πρώτο καταγεγραμμένο πλήγμα της Ουκρανίας σε στόχο εκτός της εμπόλεμης ζώνης Ρωσίας–Ουκρανίας.



