31.6 C
Chania
Τετάρτη, 24 Ιουνίου, 2026

Μανώλης Καραβιτάκης στη σύσκεψη για την Υγεία: “Ιδιώτες γιατροί που εισέρχονται στο νοσοκομείο για να καλύψουν κενά αμείβονται καλύτερα από εμάς και με πολύ σκοτούρες στο κεφάλι τους”

Ημερομηνία:

Η ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων την Τρίτη 23 Ιουνίου 2026, με αποκλειστικό αντικείμενο την πορεία και τις προκλήσεις του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων «Ο Άγιος Γεώργιος», διαμόρφωσε ένα σημαντικό πλαίσιο για τη διεξαγωγή ενός τεκμηριωμένου δημόσιου διαλόγου γύρω από τις δομές του κοινωνικού κράτους στην περιφέρεια. Στο βήμα ανέβηκαν εκπρόσωποι της ιατρικής κοινότητας, αναδεικνύοντας τις βαθιές συστημικές παθογένειες που ξεπερνούν τις προσπάθειες της τοπικής αυτοδιοίκησης και της διοίκησης του ιδρύματος.

Ανάμεσα στις τοποθετήσεις που ξεχώρισαν ήταν αυτή του Μανώλη Καραβιτάκη, αιρετού εκπροσώπου των γιατρών στο Διοικητικό Συμβούλιο του νοσοκομείου και διευθυντή της Νεογνολογικής Κλινικής, ο οποίος κατέθεσε μια εναλλακτική προσέγγιση για τη θεσμική στάση των αρχών, παρουσιάζοντας παράλληλα συγκεκριμένους άξονες για την αναδιοργάνωση της δημόσιας περίθαλψης.

Η εναλλακτική οπτική για το ίδρυμα και η κριτική στην επιδοματική πολιτική

Ο κ. Καραβιτάκης ξεκίνησε την ομιλία του αποκαλύπτοντας ότι ο ίδιος είχε εισηγηθεί προηγουμένως στον διοικητή και στο Διοικητικό Συμβούλιο του νοσοκομείου την αποχή από τη συνεδρίαση. Όπως εξήγησε, η θέση του εδράζεται στην πεποίθηση ότι οι τοπικές αρχές οφείλουν να γνωρίσουν εκ των έσω την καθημερινότητα του προσωπικού στους διαδρόμους και τις κλινικές, προτού ανοίξουν έναν δημόσιο διάλογο για το μέλλον του. Κατά τον ίδιο, η διοργάνωση μιας συζήτησης με επίκεντρο τον «προβληματισμό για το μέλλον του νοσοκομείου» ενδέχεται να καλλιεργήσει αίσθημα ανασφάλειας στους πολίτες και τους επισκέπτες της περιοχής.

Στην τοποθέτησή του, ο διευθυντής της Νεογνολογικής Κλινικής περιέγραψε την ψυχολογική κατάσταση των εργαζομένων, τονίζοντας παράλληλα τη διατήρηση της ποιότητας των υπηρεσιών:

«Ακόμα και στους τωρινούς χαλεπούς καιρούς, όπου ανάμεσα στους εργαζόμενους και ιδίως στο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό επικρατεί ένα βαθύ αίσθημα απογοήτευσης, ματαίωσης, απαξίωσης και εργασιακής εξουθένωσης, κανένας δεν κάνει εκπτώσεις. Όσο τους το επιτρέπουν οι δυνάμεις τους, οι εργαζόμενοι δεν θα μειώσουν το επίπεδο παροχής των ιατρικών —και όχι μόνο— υπηρεσιών και δεν θα υπονομεύσουν το μέλλον του ιδρύματος.»

Ο κ. Καραβιτάκης πρότεινε τον επαναπροσδιορισμό του τίτλου της συνάντησης σε «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αρωγός στην εύρυθμη λειτουργία του νοσοκομείου». Ξεκαθάρισε, ωστόσο, ότι η αρωγή αυτή δεν πρέπει να βασίζεται σε επιδοματικές πολιτικές, τις οποίες χαρακτήρισε αναποτελεσματικές, φέρνοντας ως συγκριτικό παράδειγμα τη μηδαμινή επίδραση των επιδομάτων μητρότητας στην αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας.

Οι τρεις άξονες παρέμβασης: Τοπικοί πόροι, μισθολόγιο και πανεπιστημιακή διασύνδεση

Στο πλαίσιο της παρέμβασης του, ο εκπρόσωπος των γιατρών κατέθεσε τρεις συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις προς το σώμα:

  • Προκήρυξη θέσεων με τοπική χρηματοδότηση: Εισηγήθηκε την προκήρυξη μόνιμων θέσεων γιατρών (ειδικευμένων και ειδικευόμενων), καθώς και του λοιπού νοσηλευτικού, τεχνικού και διοικητικού προσωπικού, με απευθείας χρηματοδότηση από την Περιφέρεια και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπογράμμισε ότι το νοσοκομείο λειτουργεί ως αλυσίδα και η παρέμβαση της αυτοδιοίκησης προς την κεντρική εξουσία είναι καθοριστική για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.

  • Πίεση για αναμόρφωση του ιατρικού μισθολογίου: Ζήτησε τη συντονισμένη άσκηση πίεσης στην κεντρική εξουσία για καλύτερες οικονομικές απολαβές για το σύνολο του προσωπικού, επικαλούμενος το παράδειγμα της Κύπρου. Ανέφερε επίσης ότι ο συνάδελφός του, κ. Κρασουδάκης, ως μέλος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), διαθέτει κοστολογημένη οικονομοτεχνική μελέτη που αποδεικνύει ότι η αναπροσαρμογή των μισθών δεν επιβαρύνει δυσανάλογα τον κρατικό προϋπολογισμό.

  • Επιστημονική διασύνδεση και «αδελφοποίηση» κλινικών: Πρότεινε την αδελφοποίηση των επαρχιακών κλινικών με πανεπιστημιακά ιδρύματα. Η κίνηση αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, θα αποτελούσε ισχυρό κίνητρο για τους ειδικευόμενους γιατρούς και θα απέτρεπε φαινόμενα αναστολής λειτουργίας κλινικών, όπως συνέβη στο παρελθόν με την Πνευμονολογική και τη Νευρολογική κλινική του Νοσοκομείου Χανίων.

Η ολοήμερη λειτουργία και οι στρεβλώσεις του ιδιωτικού έργου

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις οικονομικές και νομοθετικές μεταρρυθμίσεις που επηρεάζουν τη δομή του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ). Ο κ. Καραβιτάκης επεσήμανε ότι η ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων, παρά την παραγωγή εσόδων για το ίδρυμα, μετατρέπεται σε πρόσθετο φορολογικό βάρος για το σύνολο του απασχολούμενου προσωπικού.

Παράλληλα, άσκησε κριτική στον νέο νόμο που επιτρέπει την άσκηση ιδιωτικού έργου από τους γιατρούς του δημοσίου συστήματος:

«Η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό με τον νέο νόμο για την άσκηση ιδιωτικού έργου από τους γιατρούς του ΕΣΥ, ωθεί πολλούς συναδέλφους να έχουν ουσιαστικά το ένα πόδι εκτός νοσοκομείου, καθώς στον ιδιωτικό τομέα έχουν σαφώς καλύτερες απολαβές. Την ίδια στιγμή, ιδιώτες γιατροί που εισέρχονται στο νοσοκομείο για να καλύψουν κενά καταλήγουν να αμείβονται καλύτερα από εμάς και με πολύ λιγότερες σκοτούρες στο κεφάλι τους.»

Η ανάγκη για έμπρακτη στήριξη και η πρόσκληση για διάλογο εντός του ιδρύματος

Η τοποθέτηση του Μανώλη Καραβιτάκη αναδεικνύει την ανάγκη μετάβασης από τον αφηρημένο πολιτικό προβληματισμό σε συγκεκριμένες θεσμικές ενέργειες για τη θωράκιση της δημόσιας υγείας στην περιφέρεια. Η επισήμανση ότι το νοσοκομείο διατηρεί τη δυναμική του χάρη στο έμψυχο δυναμικό του, παρά την εργασιακή εξουθένωση, θέτει την αυτοδιοίκηση προ των ευθυνών της για την παροχή ουσιαστικής και όχι επιδοματικής στήριξης.

Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο κ. Καραβιτάκης κάλεσε τον διοικητή του νοσοκομείου, Γιώργο Μπέα, να προσκαλέσει το δημοτικό συμβούλιο σε μια εφ’ όλης της ύλης συνάντηση εντός του νοσηλευτικού ιδρύματος. Εκεί, όπως τόνισε, οι αρχές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την εμπεριστατωμένη παρουσίαση της διοίκησης που αποτυπώνει τη δυναμική και την προοπτική του ιδρύματος, την οποία η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να υποστηρίξει έμπρακτα.

Ολόκληρη η παρέμβαση του Μανώλη Καραβιτάκη:

Βλέπω τη σημερινή μας συνάντηση από μια λίγο διαφορετική σκοπιά. Μάλιστα, είμαι εκείνος που πρότεινε χθες στον διοικητή και στο Διοικητικό Συμβούλιο του νοσοκομείου να μην αποδεχτούμε τη σημερινή σας πρόσκληση, κύριε δήμαρχε, για τους εξής λόγους:

Όπως εξήγησα και στον διοικητή, θεωρώ καταρχάς ότι εσείς, αλλά και το σύνολο των αρχών του τόπου, προτού μας ζητήσετε μια συνάντηση με τίτλο που αφορά τα προβλήματα και το μέλλον του νοσοκομείου, οφείλετε να έρθετε και να περπατήσετε στους διαδρόμους και στις κλινικές. Πρέπει να δείτε από κοντά πού και πώς το σύνολο του προσωπικού —ιατρικό, νοσηλευτικό, τεχνικό και διοικητικό— προσπαθεί απρόσκοπτα και άοκνα για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Ακόμα και στους τωρινούς χαλεπούς καιρούς, όπου ανάμεσα στους εργαζόμενους και ιδίως στο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό επικρατεί ένα βαθύ αίσθημα απογοήτευσης, ματαίωσης, απαξίωσης και εργασιακής εξουθένωσης, κανένας δεν κάνει εκπτώσεις. Όσο τους το επιτρέπουν οι δυνάμεις τους, οι εργαζόμενοι δεν θα μειώσουν το επίπεδο παροχής των ιατρικών —και όχι μόνο— υπηρεσιών και δεν θα υπονομεύσουν το μέλλον του ιδρύματος.

Κατά τη γνώμη μου, ένα δημοτικό συμβούλιο με θέμα που εμπεριέχει “προβληματισμό για το μέλλον του νοσοκομείου” καλλιεργεί ένα αίσθημα ανασφάλειας στους πολίτες αλλά και στους επισκέπτες του τόπου μας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ειδικά όταν τυχαίνει να χρειαστούν ιατρικές υπηρεσίες. Πιστεύω ακράδαντα —και ελπίζω να το πιστεύετε και εσείς— ότι χάρη αποκλειστικά στο έμψυχο υλικό του, το νοσοκομείο είχε, έχει και θα έχει πάντα μια ισχυρή δυναμική προς όφελος της υγείας όλων μας.

Αν ήμουν στη θέση των αρχών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης συνολικά, θα πρότεινα ως τίτλο της συνάντησης: «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αρωγός στην εύρυθμη λειτουργία του νοσοκομείου». Και με ποιον τρόπο; Σίγουρα όχι μέσω μιας επιδοματικής πολιτικής, η οποία —όπως τόνισα και χθες στο Διοικητικό Συμβούλιο— δεν αποδίδει. Σας φέρνω ως παράδειγμα τα επιδόματα μητρότητας, τα οποία δεν έχουν επηρεάσει σχεδόν καθόλου την υπογεννητικότητα.

Συγκεκριμένες Προτάσεις προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ήθελα να πάρω τον λόγο για να καταθέσω ορισμένες συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις:

  • Προκήρυξη θέσεων με τοπική χρηματοδότηση: Θα πρέπει να υπάρξει προκήρυξη μόνιμων θέσεων γιατρών (ειδικευμένων και ειδικευόμενων), καθώς και του λοιπού νοσηλευτικού, τεχνικού και διοικητικού προσωπικού, με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια και την Τοπική Αυτοδιοίκηση γενικότερα. Το νοσοκομείο είναι μια αλυσίδα, δεν το λειτουργούν οι γιατροί μόνοι τους. Αυτό μπορεί να γίνει πραγματικότητα με δική σας παρέμβαση και πρόταση προς την κεντρική εξουσία.

  • Πίεση για αναμόρφωση του ιατρικού μισθολογίου: Οφείλετε, ως αρχές του τόπου, να ασκήσετε συντονισμένη πίεση στην κεντρική εξουσία για καλύτερες οικονομικές απολαβές για το σύνολο του προσωπικού. Σας φέρνω ως παράδειγμα τους συναδέλφους μας στην Κύπρο. Επίσης, ο κύριος Κρασουδάκης, ως μέλος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), μπορεί να σας παρουσιάσει τη σχετική οικονομοτεχνική μελέτη για την αύξηση του μισθολογίου των γιατρών, η οποία αποδεικνύει ότι μια τέτοια αναπροσαρμογή δεν επιβαρύνει δυσανάλογα τον κεντρικό προϋπολογισμό του κράτους.

  • Επιστημονική διασύνδεση και «αδελφοποίηση» κλινικών: Μπορείτε να τονίσετε και να προτείνετε την αδελφοποίηση των επαρχιακών νοσοκομειακών κλινικών με πανεπιστημιακά ιδρύματα, με στόχο την επιστημονική τους διασύνδεση. Αυτό θα αποτελούσε ισχυρό πόλο έλξης για τους ειδικευόμενους γιατρούς, οι οποίοι είναι η κινητήριος δύναμη των νοσοκομείων. Με αυτόν τον τρόπο, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα που υπάρχουν σχεδόν σε όλες τις περιφέρειες θα μπορούσαν να υποστηρίξουν δυναμικά τα επαρχιακά νοσοκομεία, ώστε να αποφεύγουμε φαινόμενα αναστολής λειτουργίας κλινικών, όπως συνέβη εδώ με την Πνευμονολογική και τη Νευρολογική κλινική.

Το Πρόβλημα της Ολοήμερης Λειτουργίας και του Ιδιωτικού Έργου

Η στρέβλωση του συστήματος: Μια άλλη κατεύθυνση θα ήταν η βελτίωση της ολοήμερης λειτουργίας των νοσοκομείων. Αυτή ναι μεν επιφέρει έσοδα στο ίδρυμα, αλλά για εμάς τους εργαζόμενους αποτελεί έναν επιπλέον δυσβάσταχτο φορολογικό βραχνά —όχι μόνο για τους γιατρούς, αλλά και για το υπόλοιπο προσωπικό που απασχολείται εκεί.

Η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό με τον νέο νόμο για την άσκηση ιδιωτικού έργου από τους γιατρούς του ΕΣΥ, ωθεί πολλούς συναδέλφους να έχουν ουσιαστικά το ένα πόδι εκτός νοσοκομείου, καθώς στον ιδιωτικό τομέα έχουν σαφώς καλύτερες απολαβές. Την ίδια στιγμή, ιδιώτες γιατροί που εισέρχονται στο νοσοκομείο για να καλύψουν κενά καταλήγουν να αμείβονται καλύτερα από εμάς και με πολύ λιγότερες σκοτούρες στο κεφάλι τους.

Κλείνοντας, και αφού κατέθεσα τις προτάσεις μου, θα ήθελα να παρακαλέσω τον διοικητή του νοσοκομείου, τον κύριο Μπέα, να σας προσκαλέσει όλους για μια εφ’ όλης της ύλης συνάντηση στο νοσοκομείο μας. Εκεί θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε την εμπεριστατωμένη παρουσίαση που μας έκανε χθες ο διοικητής, η οποία αποτυπώνει ανάγλυφα τη δυναμική και την προοπτική του ιδρύματός μας. Είναι μια προοπτική που, επαναλαμβάνω, οφείλετε τόσο εσείς ως δημοτική αρχή όσο και η Τοπική Αυτοδιοίκηση συνολικά να υποστηρίξετε έμπρακτα. Σας ευχαριστώ.»

 

 

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Άρειος Πάγος: Απέρριψε την προσφυγή Κοβέσι για πενταετή θητεία για τους Ελληνες ευρωεισαγγελείς

Ως «απαράδεκτη» απορρίφθηκε από την Διοικητική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου η...

ΝΔ 28,4%, ΕΛΑΣ 21,3%, σύμφωνα με νέα δημοσκόπηση

Την επιστροφή του δικομματισμού δείχνει νεα δημοσκόπηση της RealPolls...