Έντονο πολιτικό και κοινωνικό μήνυμα από την Κρήτη για την αναγκαιότητα ενός σύγχρονου, ενιαίου και χωρίς διόδια Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Την επιστολή της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης φέρνει στη Βουλή με Αναφορά προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ο Τομεάρχης Οικονομικών και Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ, Χάρης Μαμουλάκης.
Στο επίκεντρο της παρέμβασης βρίσκεται το πάγιο αίτημα των εμπορικών και παραγωγικών φορέων του νησιού για έναν ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν αυτοκινητόδρομο από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, που δεν θα αποτελεί πεδίο ιδιωτικής εκμετάλλευσης αλλά εργαλείο δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης για την Κρήτη.
Η επιστολή της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης
Η επιστολή, η οποία απευθύνεται στον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Υποδομών, καταγράφει την ομόθυμη απαίτηση των κρητικών φορέων για την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς ΒΟΑΚ χωρίς διόδια και χωρίς παραχωρήσεις σε ιδιώτες, που θα διασφαλίζει ισόρροπη ανάπτυξη για το νησί.
«Ο ΒΟΑΚ δεν είναι απλώς ένα μεγάλο έργο. Είναι έργο ζωτικής σημασίας. Μετά από δεκαετίες καθυστερήσεων, η Κρήτη αξίζει έναν δρόμο που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα και στις προκλήσεις του αύριο», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Η Ομοσπονδία εκφράζει την αντίθεσή της στην επιβολή διοδίων σε μια νησιωτική περιοχή όπως η Κρήτη, κάνοντας λόγο για «παράδοξο» να σχεδιάζονται χρεώσεις πριν την ολοκλήρωση του έργου. Επισημαίνει ότι η πρακτική αυτή επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους πολίτες και επαγγελματίες του νησιού, μετατρέποντας ένα αναπτυξιακό έργο σε πηγή κόστους.
Τοποθέτηση Χάρη Μαμουλάκη στη Βουλή
Καταθέτοντας την Αναφορά, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ, Χάρης Μαμουλάκης, τονίζει τη σημασία της επιστολής ως γνήσιας φωνής της τοπικής κοινωνίας και καλεί το Υπουργείο να εξετάσει εκ νέου τη σύμβαση παραχώρησης.
«Οφείλουμε να διασφαλίσουμε ότι το έργο αυτό δεν θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα του παραχωρησιούχου αλλά τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων και της τοπικής οικονομίας», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, κάνει λόγο για ανάγκη ουσιαστικής συμμετοχής της Κρήτης στον σχεδιασμό του έργου, υπενθυμίζοντας τη σημαντική συμβολή του νησιού στο ΑΕΠ της χώρας.
Τα κύρια σημεία της επιστολής των εμπορικών συλλόγων
-
Ενιαίος ΒΟΑΚ από Κίσσαμο έως Σητεία, με σύγχρονες υποδομές και κόμβους σε όλο το μήκος του.
-
Απόρριψη της επιβολής διοδίων, ιδιαίτερα πριν την ολοκλήρωση του έργου.
-
Διασφάλιση δημόσιου χαρακτήρα του οδικού άξονα, χωρίς παραχωρήσεις σε ιδιώτες.
-
Προτεραιότητα στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, και όχι στο κέρδος.
-
Έκκληση για επανεξέταση της ψηφισθείσας σύμβασης παραχώρησης με γνώμονα την κοινωνική δικαιοσύνη και την περιφερειακή ανάπτυξη.
Tο πολιτικό και αναπτυξιακό διακύβευμα
Η επιστολή και η παρέμβαση Μαμουλάκη αναδεικνύουν τον ευρύτερο προβληματισμό για τη διαχείριση μεγάλων έργων υποδομής σε νησιωτικές περιοχές, όπου η προσβασιμότητα και η ισότιμη μεταχείριση δεν πρέπει να θεωρούνται προνόμιο, αλλά θεμελιώδες δικαίωμα.
Το αίτημα για έναν ΒΟΑΚ που δεν θα δημιουργεί ταξικούς φραγμούς ούτε θα μετατρέπεται σε εργαλείο ιδιωτικών προσόδων, εκφράζει μια βαθιά αγωνία για το μέλλον της ανάπτυξης στην Κρήτη.
Όπως τονίζουν οι φορείς:
«Το έργο πρέπει να γίνει. Αλλά να γίνει σωστά. Όχι για να ενισχύσει τα έσοδα του παραχωρησιούχου, αλλά για να υπηρετήσει το μέλλον της Κρήτης».
Η Αναφορά που κατέθεσε ο Χάρης Μαμουλάκης φέρνει στο επίκεντρο της εθνικής πολιτικής συζήτησης ένα ζήτημα που αφορά την ισοτιμία των περιφερειών και την ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στον σχεδιασμό υποδομών.
Η Κρήτη, με το βάρος και τη σημασία της στην εθνική οικονομία και τον τουρισμό, ζητά έναν ΒΟΑΚ χωρίς αποκλεισμούς, διόδια και παραχωρήσεις, που θα συμβάλει σε ένα βιώσιμο και δίκαιο αναπτυξιακό μέλλον.