Τρομάζει η αύξηση του ενεργειακού κόστους τους μεγάλους λιανεμπόρους. Κινήσεις απεξάρτησης με επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά συστήματα πραγματοποιούν μεγάλες αλυσίδες. Σχέδια για ευρύτερης κλίμακας επενδύσεις σε βάθος χρόνου.
Τον περιορισμό της έκθεσης τους στο υπέρογκο -και ανελαστικό- ενεργειακό κόστος σχεδιάζουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ, προσφεύγοντας σε επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά συστήματα.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που λειτουργούν με το πιο επίμηκες ωράριο της αγοράς, πέραν του αυτονόητου κόστους για φωτισμό έχουν και το “βαρύ” λογαριασμό των ψυγείων αλλά και της κλιματιστικής θέρμανσης και ψύξης. Το κόστος ενέργειας σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς έχει αυξηθεί άνω του 80% μεσοσταθμικά, ενώ αποτελεί το δεύτερο πιο υψηλό πλέον έξοδο λειτουργίας -μετά τη μισθοδοσία προσωπικού- και ξεπερνά πλέον σε ποσοστό το 10% των συνολικών λειτουργικών εξόδων.
Συγκεκριμένα, ο όμιλος METRO (MyMarket και METRO Cash&Carry) προγραμματίζει επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ, όπως ανέφερε κατά την επίσκεψή του στην HoReCa o Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Αριστοτέλης Παντελιάδης. Το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου METRO είναι αυξημένο κατά 10 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα προηγούμενα πλάνα της διοίκησης καθώς εντάχθηκε σε αυτό πρόγραμμα τοποθέτησης φωτοβολταϊκών σε καταστήματα και αποθήκες του ομίλου. Η επένδυση στα φωτοβολταϊκά θα ξεπεράσει τα 18 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί σε βάθος διετίας.
Αντίστοιχες κινήσεις έχει πραγματοποιήσει και η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία έχει εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά πάνελ σε κάποια καταστήματά της, χωρίς ωστόσο προς το παρόν, να έχει σημαντική παραγωγή “πράσινης” και φθηνότερης ενέργειας, σε ποσοστό που να διακρίνεται η διαφορά εξοικονόμησης.
Αντίστοιχα, στο νέο κατάστημα της Σκλαβενίτης στο πρώην ακίνητο της Renault, επί των οδών Λ. Θεσσαλονίκης, Σκρα και Λαχανά στη Ν. Φιλαδέλφεια, υπάρχει πρόβλεψη για τοποθέτηση στην οροφή της κατασκευής φωτοβολταϊκών συστοιχιών.
Η πρώτη αλυσίδα που επένδυσε στις ΑΠΕ, πολύ πριν ξεσπάσει η ενεργειακή κρίση είναι η Χαλκιαδάκης που εδράζεται στην Κρήτη και στην οποία διατηρεί ποσοστό συμμετοχής και η Σκλαβενίτης (40%). Η αλυσίδα εγκατέστησε το πρώτο φωτοβολταϊκό πριν από 11 χρόνια στα κεντρικά γραφεία και αποθήκες της και ήδη φωτοβολταϊκά net metering βρίσκονται στις στέγες ακόμη 5 καταστημάτων της. Επίσης η Χαλκιαδάκης, είναι η πρώτη αλυσίδα που εγκατέστησε πριν από τρία χρόνια φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πρακτική που ακολουθούν πλέον όλες οι μεγάλες αλυσίδες.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις η μέση επένδυση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων -όπου και εφόσον το επιτρέπει το ακίνητο- αγγίζει μεσοσταθμικά τις 100.000 ευρώ με πρόβλεψη για απόσβεση στην 5ετία.
Δεδομένου ωστόσο ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν και άλλες βαριές υποδομές -πέραν των καταστημάτων τους- όπως τα μεγάλα logistics κέντρα και οι αποθήκες εξυπηρέτησης των online καταστημάτων τους ο κλάδος σχεδιάζει συμπράξεις με εξειδικευμένους ηλεκτροπαραγωγούς και παρόχους, για επενδύσεις μεγαλύτερης κλίμακας τα επόμενα χρόνια.