20.8 C
Chania
Friday, April 19, 2024

“Το Nisaki Mu”: Η Ελληνογερμανίδα κεραμίστρια Korina Doerr ζει μόνιμα στην Κρήτη και έκανε viral σειρά κεραμικα σουβενίρ

Ημερομηνία:

Ταξιδεμένη σε νησιά, πόλεις και μακρινές χώρες, η Ελληνογερμανίδα κεραμίστρια Korina Doerr, η οποία ζει τώρα μόνιμα στην Κρήτη, παίρνει το μπλε του Αιγαίου, τα μελτέμια του Αυγούστου, τους παλιούς θρύλους των νησιών και τις πιο ενδιαφέρουσες μορφές από την ελληνική μυθολογία και αφηγείται υπέροχες ελληνικές ιστορίες με πηλό και χρώμα σε κεραμικά σουβενίρ πολύ δημοφιλή στο εξωτερικό.

Το Nisaki Mu δεν έχει γίνει τυχαία viral, κλείνει μέσα του το φως και την αύρα των Κυκλάδων, την άγρια και ατίθαση ομορφιά της Κρήτης, τη μαγεία του ελληνικού καλοκαιριού και τα πιο συναρπαστικά αφηγήματα της αρχαιότητας και της λαϊκής παραδοσιακής τέχνης της Μεσογείου.

H φύση της κρητικής γης πρωταγωνιστεί στα έργα της Korina Doerr

Η αίγα γίνεται κανάτα για τον καφέ από την Korina Doerr για το Nisaki Mu

Σύρος, Βερολίνο, Μεξικό, Κρήτη… Μιλήστε μας γι’ αυτή την απίθανη διαδρομή. Ποια είναι η ιστορία σας; Τι κάνατε πριν ασχοληθείτε με την κεραμική; 

«Η διαδρομή αυτή ξεκινάει από τη Γερμανία και την Κρήτη όπου μεγάλωσα. Ζωγράφιζα από παιδί και ποτέ δεν σταμάτησα να ζωγραφίζω και να σχεδιάζω. Είναι ο τρόπος με τον οποίο έχω μάθει να εκφράζομαι. Σπούδασα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Σχεδίαση προϊόντων και συστημάτων (Βιομηχανικό design) στη Σύρο, την πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Εκεί αγάπησα τα μικρά νησιά, τις Κυκλάδες…

H Korina Doerr στο εργαστήριο κεραμικής στην Κρήτη

Όπου γυρνούσα το βλέμμα μου έβλεπα θάλασσα, οι αποστάσεις ήταν μικρές και ανθρώπινες και οι ρυθμοί της ζωής πιο αργοί. Από τότε είχα την ιδέα να ξεκινήσω μια μικρή επιχείρηση ή ένα μικρό μαγαζάκι για τις δημιουργίες μου. Μετά τις σπουδές, έμεινα κάποιους μήνες στο Βερολίνο και ταξίδεψα σχεδόν ένα χρόνο στο Μεξικό.

Εκτός από το Αιγαίο, οι επιρροές από το Μεξικό, είναι εμφανείς

Τα χρώματα και οι αρχαίοι πολιτισμοί του Μεξικού σίγουρα επηρέασαν τον τρόπο που ζωγραφίζω. Όταν γύρισα στην Κρήτη είχε αρχίσει η οικονομική κρίση και όταν μου δόθηκε η δυνατότητα να εργαστώ στο Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, δέχτηκα με χαρά. Εργάστηκα στο τμήμα πολιτισμικής πληροφορικής σαν γραφίστρια και σχεδιάστρια πληροφοριακών συστημάτων τα επόμενα εννέα χρόνια.

Το εργασιακό περιβάλλον ήταν πολύ καλό και η δουλειά ενδιαφέρουσα αλλά μου έλλειπε πολύ το δημιουργικό κομμάτι και η χειρωνακτική εργασία, γιατί εργαζόμουν πάρα πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή. Αναζητώντας μια τέχνη μέσα από την οποία μπορούσα να εκφραστώ, ανακάλυψα την κεραμική. Εκτός από τα κεραμικά σταδιακά άρχισα να εικονογραφώ διάφορα προϊόντα και οι δημιουργίες μου σύντομα στεγάστηκαν κάτω από το brand name Nisaki mu».

Πόστερ σχεδιασμένο από την Korina Doerr

Γιατί αποφασίσατε να επιστρέψετε στην Κρήτη στην οποία μεγαλώσατε; Πώς είναι η καθημερινότητά σας εκεί και τι αγαπάτε σε αυτήν;

«Στην Κρήτη γύρισα κυρίως λόγω του συντρόφου και της οικογένειάς μου. Είναι όμως και το μέρος στο οποίο μεγάλωσα και αγαπώ πολύ. Ένας από τους βασικούς λόγους της αγάπης μου αυτής για το νησί είναι η τεράστια ποικιλία του κρητικού τοπίου και γενικότερα η φύση της Κρήτης. Η καθημερινότητα μου εδώ περιλαμβάνει την ενασχόληση μου με την κεραμική, τις εικονογραφήσεις, το μεγάλωμα της κόρης μου αλλά και πολλές εκδρομές στα βουνά και την ακτογραμμή του νησιού».

Το περίφημο βάζο χταπόδι, πολύ δημοφιλές έργο της Korina Doerr

Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από τα έργα σας, γιατί επιλέξατε να εξυμνήσετε τόσο τα ελληνικά νησιά; Ποια στοιχεία της Ελλάδας σας εμπνέουν;

«Θέλω μέσα από τα έργα μου να μεταδώσω την χαρά που παίρνω από τα αγαπημένα μου μέρη, τη θάλασσα και την φύση. Σε καιρούς δύσκολους θέλω οι δημιουργίες μου να είναι ένα μικρό καταφύγιο χαράς. Η τέχνη μου δεν έχει τοπικιστικό χαρακτήρα. Αγαπώ πολύ το Αιγαίο και τις Κυκλάδες στις οποίες έζησα αρκετά χρόνια αλλά θα μπορούσε να με εμπνεύσει η θάλασσα και η φύση σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου.

Η λαογραφική τέχνη και η τέχνη των αρχαίων πολιτισμών με συγκινούν ιδιαίτερα. Ο μινωικός πολιτισμός είναι σίγουρα μια μεγάλη πηγή έμπνευσης και φροντίζω να επισκέπτομαι συχνά το αρχαιολογικό μουσείο του Ηρακλείου που έχουμε την τύχη να βρίσκεται στην πόλη μας. Με έχουν εμπνεύσει εξίσου όμως έργα αρχαίων πολιτισμών από άλλα μέρη του κόσμου».

"google ad"

Η Korina Doerr βάζοντας χρώμα στα κεραμικά της

Μέσα στο εργαστήριο κεραμικής – Πενάκια, χρώματα, πηλός, αρχαίοι μύθοι

Ποια είναι η δημιουργική διαδικασία πίσω από τα έργα σας; Περιγράψτε μας όλα τα στάδια, ποια είναι η ρουτίνα σας στο εργαστήριο; Πόσο χρόνο χρειάζεται κάθε δημιουργία για να ολοκληρωθεί;

«Σε αντίθεση με την εικόνα που έχουν πολλοί για τη δημιουργική διαδικασία, σχεδόν ποτέ δεν θα κάτσω απλά να ζωγραφίσω ή να κατασκευάσω κάτι που εμπνεύστηκα. Η διαδικασία του σχεδιασμού ξεκινάει σχεδόν πάντα από την έρευνα. Στον λίγο ελεύθερο χρόνο που έχω είμαι στο διαδίκτυο και συλλέγω εικόνες από αντικείμενα, σχέδια, χρωματικούς συνδυασμούς και τα αποθηκεύω σε διάφορους φακέλους όπου μπορώ να ανατρέξω αργότερα να τα βρω. Φυσικά εμπνέομαι και από το περιβάλλον μου, τις εκδρομές μας τα σαββατοκύριακα στα βουνά, τη θάλασσα, τα ταξίδια μας.

Το μονοπάτι μέσα στον ελαιώνα που οδηγεί στο εργαστήριο κεραμικής της Korina Doerr

Όταν θέλω να σχεδιάσω ένα νέο προϊόν ανατρέχω στους φακέλους και τα τετράδια μου. Κάποια σχέδια ή αντικείμενα εξελίσσονται στον χρόνο ή το ένα αντικείμενο φέρνει την ιδέα ενός νέου αντικειμένου. Στην περίπτωση των εικονογραφήσεων κάνω τον πρώτο σχεδιασμό με μολύβι και πενάκι και έπειτα χρωματίζω με την βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Σκίτσο με μολύβι σε τετράδιο, ένα από τα αρχικά στάδια σχεδιασμού

Στην περίπτωση των κεραμικών η διαδικασία είναι πιο περιπλοκή. Αναλόγως το αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιήσω φυλλιέρα, τροχό ή καλούπι. Αναλόγως το εργαλείο, θα επιλέξω και το σώμα του πηλού που θα χρησιμοποιήσω. Όταν τελειώσει η κατασκευή με ένα σφουγγαράκι προσπαθώ να κάνω το αντικείμενο όσο πιο λείο γίνεται. Όταν στεγνώσει το αντικείμενο το ζωγραφίζω. Χρησιμοποιώ κυρίως μια τεχνική που λέγεται sgraffito. Συνήθως διακοσμώ με θαλασσινά θέματα, γυναικείες μορφές, πουλιά και το κρικρί ή αγριμάκι (το χαρακτηριστικό άγριο ζώο της Κρήτης).

Ο μύθος της γοργόνας είναι από τα αγαπημένα θέματα της Korina Doerr

Τα περισσότερα είναι θέματα που χρησιμοποιούνται εδώ και αιώνες στην διακόσμηση των κεραμικών αντικειμένων, ξανασχεδιασμένα με τον προσωπικό μου στυλ. Έπειτα ακολουθεί το πρώτο ψήσιμο, το γυάλωμα και το δεύτερο ψήσιμο. Η διαδικασία τελειώνει με την φωτογράφιση των αντικειμένων και το ανέβασμα στο website. Δεν ακολουθώ μια σταθερή ρουτίνα, επειδή κάθε φορά οι ανάγκες είναι διαφορετικές, ανάλογα με το στάδιο της παραγωγής στο οποίο βρίσκομαι.

Σκίτσα με το μολύβι

Αυτή η ποικιλία είναι κάτι που απολαμβάνω πολύ στην δουλειά μου. Τα χειροποίητα κεραμικά απαιτούν πολύ χρόνο και κόπο για την κατασκευή τους, ιδιαίτερα ο τρόπος διακόσμησης τον οποίο έχω επιλέξει. Το αποτέλεσμα όμως και η διαχρονικότητα αυτών των έργων αξίζει τη δουλειά που κρύβει η δημιουργία τους».

Η καθημερινότητα της Korina Doerr μέσα στη φύση, στην Κρήτη, της δίνει έμπνευση για τις δημιουργίες της

«Η δική μου Κρήτη» – Η Korina Doerr μάς ξεναγεί στο νησί της

Ξεναγείστε μας στη δική σας Κρήτη. Τι αξίζει να επισκεφθούμε αν έρθουμε στην Κρήτη για να τη δούμε μέσα από τα μάτια σας;

«Αυτό που με γοητεύει περισσότερο σε αυτό το νησί είναι η άγρια πλευρά του. Υπάρχουν μέρη στην Κρήτη δύσβατα: ψηλά βουνά, φαράγγια, σπήλαια και παραλίες, που πολύ λίγοι άνθρωποι επισκέπτονται. Κάποια από αυτά είχα την τύχη να επισκεφθώ με την χρήση ειδικού εξοπλισμού και εκπαίδευσης. Η Κρήτη έχει ένα πολύ έντονο ανάγλυφο και μεγάλη ποικιλία στο τοπίο της. Μετά από τόσα χρόνια στο νησί ακόμα ανακαλύπτουμε μέρη που δεν έχουμε ξαναπάει.

Αγαπημένα μέρη είναι τα νότια Αστερούσια, η Γαύδος, το Κεδρόδασος, το Γαϊδουρονήσι, το Αγιοφάραγγο, η Σπιναλόγγα, το νότιο Ρέθυμνο, τα Λευκά όρη, η ορεινή και ανατολική Σητεία και τόσα άλλα. Όμορφες είναι και οι παλιές πόλεις των Χανίων, του Ρεθύμνου αλλά και πολλά από τα μικρά γραφικά χωριουδάκια που έχουν διατηρήσει ακόμα τον παλιό τους χαρακτήρα.

Επίσης, αξίζει μια επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ηρακλείου όπου εκτίθενται τα έργα του μινωικού πολιτισμού μεταξύ άλλων εκθεμάτων αλλά και η επίσκεψη σε κάποιους από τους πολλούς αρχαιολογικούς χώρους του νησιού. Και για όλα αυτά είναι καλύτερο να αποφεύγονται οι καλοκαιρινοί μήνες και ιδιαίτερα ο Αύγουστος λόγω του αυξημένου τουρισμού».

Ο ήλιος, το φως, η γη στα νησιά του Αιγαίου είναι στοιχεία που απεικονίζονται στις δημιουργίες της Korina Doerr

Μετά από μια μεγάλη περιήγηση στον κόσμο, πώς βλέπετε την Ελλάδα; Και πως τη βλέπετε σε σχέση με τον κόσμο;

«Δεν θεωρώ ότι η περιήγηση μου στον κόσμο μεγάλη. Μετά από τα ταξίδια μου εκτίμησα πάντως ιδιαίτερα τη θάλασσα της Ελλάδας, το κλίμα της, την μειωμένη εγκληματικότητα, τις σχετικά μικρές ταξικές διαφοροποιήσεις και την ποιότητα της ζωής που απολαμβάνει ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού της».

Μπλε και μαύρο σε πιάτο της Korina Doerr για το Nisaki Mu

Τα έργα σας έχουν έντονο λαογραφικό στοιχείο, αναφορές στη μυθολογία και στους ελληνικούς νησιώτικους θρύλους. Ποιες από όλες αυτές τις ιστορίες ξεχωρίζετε και σας εμπνέουν περισσότερο και γιατί;

«Σίγουρα οι ιστορίες που σχετίζονται με την θάλασσα και τα νησιά. Ιδιαίτερα η γοργόνα σαν σύμβολο: Μισή άνθρωπος μισή ψάρι. Για μένα συμβολίζει την ανάγκη του ανθρώπου να τιθασεύσει τα στοιχεία της φύσης και να μπορεί να επιβιώσει όπως τα ψάρια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η ιστορία της γοργόνας βέβαια εμφανίζεται σε διάφορους πολιτισμούς και σε πολλές διαφορετικές παραλλαγές.

Οι μύθοι και οι παλιοί θρύλοι της Κρήτης, από το Μινωικό πολιτισμό μέχρι το Μεσαίωνα και την Κρητική Αναγέννηση αποτελούν μια ανεξάντλητη δεξαμενή από την οποία η Korina Doerr αντλεί τα θέματά της

Θα με ενδιέφερε πολύ, κάποια στιγμή να μελετήσω βαθύτερα αυτές τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από την θεματολογία των λαογραφικών έργων τέχνης και που χρησιμοποιώ συχνά με μια άλλη μορφή, στην διακόσμηση των δικών μου έργων».

iefimerida.gr

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ