Η Νέα Αριστερά Χανίων καταγγέλλει τη σύμβαση για τον νέο ΒΟΑΚ ως εργαλείο ιδιωτικής εκμετάλλευσης εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και ζητά άμεση απόσυρση και επανασχεδιασμό με καθαρά δημόσιο χαρακτήρα.
Την κατηγορηματική αντίθεσή της στην κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) εκφράζει με δημόσια τοποθέτησή της η Νέα Αριστερά Χανίων, χαρακτηρίζοντάς την «παγίδα 318 σελίδων» που προωθεί μονομερώς τα συμφέροντα των παραχωρησιούχων και των εργολάβων, σε βάρος του δημοσίου και των πολιτών της Κρήτης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η εν λόγω σύμβαση περιλαμβάνει:
-
«Διόδια εξοικείωσης» από τον πρώτο κιόλας χρόνο, πριν καν ξεκινήσει η κατασκευή του δρόμου, με την υποχρέωση πληρωμής να ξεκινά 12 μήνες μετά την έναρξη της παραχώρησης. Η πρακτική αυτή χαρακτηρίζεται παράνομη και καταχρηστική.
-
Αστρονομικό κόστος διέλευσης, το οποίο για τη διαδρομή Χανιά–Ηράκλειο ενδέχεται να φτάσει έως και τα 30 ευρώ με επιστροφή, εκ των οποίων τα 12 ευρώ θα επιδοτούνται από το Δημόσιο μέσω «σκιωδών διοδίων».
-
Απουσία ουσιαστικών παρεμβάσεων σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας, όπως ο πολύνεκρος κόμβος του Γαλατά, που μένει εκτός μεσοπρόθεσμου σχεδιασμού.
-
Ρήτρες υπέρ των εργολάβων, σε περίπτωση καθυστερήσεων, χωρίς αντίστοιχη προστασία για το Δημόσιο ή τους πολίτες που χάνουν περιουσίες από απαλλοτριώσεις.
-
Απόλυτο έλεγχο των υποδομών από τους ιδιώτες, για δεκαετίες, παρά τη μεγάλη δημόσια χρηματοδότηση.
-
Καμία πρόβλεψη για κοινωνικά κριτήρια όσον αφορά τα διόδια: ούτε μειώσεις ούτε εξαιρέσεις για εργαζόμενους, φοιτητές, κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών ή ευάλωτες ομάδες.
-
Αβεβαιότητα για το κρίσιμο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, αφού, όπως επισημαίνεται, δεν έχει ολοκληρωθεί η μελετητική ωρίμανση και δεν έχει κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) προς διαβούλευση.
Η Νέα Αριστερά Χανίων επισημαίνει ότι με αυτή τη σύμβαση η κυβέρνηση «μετατρέπει έναν αναγκαίο δημόσιο δρόμο ζωής σε πεδίο ιδιωτικής κερδοφορίας με κρατική σφραγίδα», αγνοώντας τις πραγματικές ανάγκες και την ασφάλεια των πολιτών.
Βασικές Διεκδικήσεις:
-
Άμεση απόσυρση της υπάρχουσας σύμβασης.
-
Επανασχεδιασμός του έργου με αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα και ουσιαστική εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών.
-
Κατάργηση των «διοδίων εξοικείωσης» και κάθε είδους χρέωσης μέχρι να παραδοθεί ένας σύγχρονος, ασφαλής δρόμος.
«Η Κρήτη δεν είναι αποικία. Οι Χανιώτες δεν θα πληρώσουν για δρόμους που δεν υπάρχουν. Η ανάπτυξη χωρίς κοινωνική δικαιοσύνη είναι μια ακόμα μορφή λεηλασίας», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση.
Η Νέα Αριστερά καλεί την κοινωνία των Χανίων σε επαγρύπνηση και δράση, επισημαίνοντας ότι ο αγώνας ενάντια στα διόδια είναι ταυτόχρονα αγώνας για ζωή, ασφάλεια, αξιοπρέπεια και υπεράσπιση της δημόσιας περιουσίας.