Δεν προλαβαίνουν να μετρούν αυξήσεις οι καταναλωτές καθώς το κύμα ακρίβειας δεν δείχνει να περιορίζεται ούτε από «καλάθια νοικοκυριού» ούτε από κάθε λογής pass που σκαρφίζεται η κυβέρνηση.
Ένα σερί 19μηνων αυξήσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά έχει γονατίσει τα νοικοκυριά που με τεχνάσματα (μείωση ποσότητας ή αντικατάσταση προϊόντων με συναφή φθηνότερα) αγωνίζεται να «τα φέρει βόλτα».
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ οι αυξήσεις σε γαλακτοκόμικά και αυγά είναι της τάξης του 25,6% ενώ οι νέοι τιμοκατάλογοι προβλέπουν αυξήσεις 2-7%. Συνολικά δηλαδή 32,6% πάνω.
Φωτιά είναι όμως οι τιμές σε ψωμί και δημητριακά. Στο 18,1% είναι είναι η αύξηση έως τώρα στις τιμές και προβλέπονται νέες ανατιμήσεις +7%.Συνολικά δηλαδή μιλάμε για αυξήσεις 25,1%.
Στα λαχανικά οι τιμές τον τελευταίο χρόνο ανέβηκαν κατά 13,1%.
Πέφτει ο πληθωρισμός, όχι όμως και οι τιμές
Αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις από 3% έως και 25% θα βρεθούν οι καταναλωτές τις επόμενες εβδομάδες. Το κύμα ακρίβειας συνεχίζει ακάθεκτο καθώς τον Δεκέμβριο μπορεί να υποχώρησε ο πληθωρισμός δεν συνέβη όμως το ίδιο και με τις τιμές των βασικών καταναλωτικών αγαθών.
Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού που ακολουθεί την γενικότερη τάση στην Ευρώπη στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αποκλιμάκωση των τιμών στο ρεύμα. Ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο μειώθηκε στο 7,2% από 8,5% τον Νοέμβριο, σημαντική όμως παραμένει η αύξηση σε κρίσιμες παραμέτρους του κόστους ζωής.
Τα είδη άμεσης κατανάλωσης αυξήθηκαν κατά 18,1%, η ομάδα Διατροφή παρουσιάζει αύξηση 15,5%, τα γαλακτοκομικά αυξήθηκαν κατά 25,6% σε ένα χρόνο, τα έλαια 21,7%, το ψωμί και τα δημητριακά 18,1%, τα κρέατα 17,8%, τα λαχανικά 13,1%.
Και όλα αυτά την ώρα που ποδαρικό με δεύτερο κύμα ανατιμήσεων σε όλο το φάσμα των βασικών προϊόντων κάνει το νέο έτος.
Νέες αυξήσεις σε ένα μήνα
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ΑΝΤ1 τα γάλατα, τα επιδόρπια, τα γιαούρτια θα αυξηθούν 15-25%, τα ζυμαρικά, το ελαιόλαδο και τα απορρυπαντικά από 10 έως 20% και τα αλκοολούχα ποτά, τα μπισκότα και τα ζαχαρώδη από 3 έως5%.
Το νέο κύμα ανατιμήσεων, το δεύτερο του 2023 αναμένεται να κάνει την εμφάνισή του μέσα στις επόμενες 3-4 εβδομάδες. Είχαν προηγηθεί ανατιμήσεις που είχαν προαναγγείλει προμηθευτές στα τέλη του 2022 και περνούν αυτές τις ημέρες στην κατανάλωση.
Ακρίβεια: «Βουνό» τα χρέη των πολιτών
Την ίδια ώρα στη μέγγενη της ακρίβειας είναι τα ελληνικά νοικοκυριά περιορίζοντας τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα. Ενδεικτικό της οικονομικής κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει οι πολίτες είναι ότι σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο εννέα στους δέκα δυσκολεύονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους.
Εφιάλτης έχει γίνει η ακρίβεια για όλους τους Ευρωπαίους και κυρίως τους Έλληνες καθώς όπως προκύπτει από το Ευρωβαρόμετρο το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης απασχολεί το 100% των Ελλήνων αλλά και το 93% των Ευρωπαίων. Η δεύτερη μεγαλύτερη απειλή για τους Ευρωπαίους είναι ο κίνδυνος της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού με ποσοστό 82% την ώρα που το ποσοστό στην Ελλάδα εκτοξεύεται στο 97%.
Προβληματισμό προκαλεί ότι το 86% αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πληρωμή των λογαριασμών ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό είναι 39%.
Επίσης, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο οι αυξανόμενες τιμές, μεταξύ άλλων για την ενέργεια και τα τρόφιμα, γίνονται αισθητές σε όλες τις κοινωνικές και δημογραφικές κατηγορίες, ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας ή εκπαιδευτικού και κοινωνικού-επαγγελματικού προφίλ.
«Βαρεθήκαμε να τρώμε ζυμαρικά κάθε μέρα»
Την ίδια ώρα σύμφωνα με το Open οι αυξήσεις σε μία σειρά από προϊόντα «καταπίνουν» το 20% του εισοδήματος των νοικοκυριών. Πολίτης που μίλησε στον τηλεοπτικό σταθμό περιγράφει γλαφυρά την κατάσταση με την οποία βρίσκονται αντιμέτωποι οι καταναλωτές.
«Βαρεθήκαμε να τρώμε ζυμαρικά κάθε μέρα. Μακαρόνια, Μακαρόνια, Μακαρόνια. Τίποτα άλλο», είπε μπροστά στην κάμερα. Οι καταναλωτές περιγράφουν πως πλέον ψωνίζουν τα απολύτως απαραίτητα αφού οι ανατιμήσεις έχουν κάνει αρκετά τρόφιμα απλησίαστα.
Μία γυναίκα που μίλησε στο σταθμό τόνισε πως παίρνει μικρότερη ποσότητα από αυτή που θα έπαιρνε σε κανονικές συνθήκες.
Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς πως το 2023 ξεκίνησε όπως ακριβώς έκλεισε και το 2022, δηλαδή με αυξήσεις σε βασικά προϊόντα.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με το Open οι αυξήσεις στα αγαθά από τον Δεκέμβριο στον Ιανουάριο του 2023 έχουν ως εξής:
- Γάλα εβαπορέ: +21%
- Ψωμί του τοστ: +17%
- Μαργαρίνη: +61%
«Βρισκόμαστε στον 19ο μήνα των ανατιμήσεων των τροφίμων και των προϊόντων πρώτης ανάγκης», είπε σε εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού ο κ. Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών της ΓΣΕΕ.
Πλέον, τα νοικοκυριά αλλάζουν τις διατροφικές τους συνήθειες αντικαθιστώντας κάποια είδη τροφίμων με φθηνότερα ενώ τα καρότσια δεν γεμίζουν.
Οι εκτιμήσεις για το επόμενο διάστημα είναι αποθαρρυντικές. «Οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν αλλά με πιο λελογισμένο τρόπο», είπε ο γγ εμπορίου και προστασίας καταναλωτών κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και πρόσθεσε: «δεν υπάρχει κανένα οικονομικό μέτρο που να μπορεί να μηδενίσει τον πληθωρισμό».
Ελληνο-ισπανικό κρας τεστ: Αγοράζουμε τα ίδια προϊόντα ακριβότερα
Μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα σύγκριση τιμών έκαναν ρεπόρτερ του Alpha μεταξύ Ελλάδας και Ισπανίας.
Αρχικά, αγόρασαν πέντε ίδια προϊόντα στην Ισπανία και εν συνεχεία τα ίδια στην Ελλάδα με τη σύγκριση να προκαλεί αίσθηση.
Ας δούμε συνοπτικά περί τίνος πρόκειται.
Ισπανία:
- Φέτα 200 γρ: 3,41 ευρώ
- Γιαούρτι 1 kg: 6,69 ευρώ
- Καφές εσπρέσσο (16 κάψουλες): 4,89 ευρώ
- Σαμπουάν (340 γρ.): 4,15 ευρώ
- Σοκολάτα (παιδική 12 τμχ): 1,99 ευρώ
- ΣΥΝΟΛΟ: 21,28 ευρώ *
Ελλάδα:
- Φέτα 200 γρ: 2,98 ευρώ
- Γιαούρτι 1 kg: 4,88 ευρώ
- Καφές εσπρέσσο (16 κάψουλες): 5,84 ευρώ
- Σαμπουάν (340 γρ.): 6,47 ευρώ
- Σοκολάτα (παιδική 12 τμχ): 2,68 ευρώ
- ΣΥΝΟΛΟ: 23 ευρώ*
*Στις τιμές ο ALPHA έχει υπολογίσει και από μία πλαστική σακούλα αξίας 15 λεπτών του ευρώ και για τις δύο χώρες.