Η ανακοίνωση έρχεται μόλις μια εβδομάδα μετά την παραίτηση και των έξι μελών της επιτροπής έρευνας για το διεθνές φεστιβάλ τέχνης Documenta στο Κάσελ της Γερμανίας, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την παραίτηση και των έξι μελών της επιτροπής έρευνας.
Η έκδοση 2024 της Biennale für aktuelle Fotografie, μιας έκθεσης σύγχρονης φωτογραφίας, την οποία επιμελήθηκαν οι Shahidul Alam, Tanzim Wahab και Munem Wasif, ακυρώθηκε λόγω των αναρτήσεων του Shahidul στο Facebook υπέρ της Παλαιστίνης.
Οι επιμελητές ενημερώθηκαν για την ακύρωση μέσω δελτίου τύπου στις 23 Νοεμβρίου.
Η δέκατη έκδοση της έκθεσης επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στις γερμανικές πόλεις Μανχάιμ, Λούντβιχσχάφεν και Χαϊδελβέργη, τον Μάρτιο του 2024.
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Μπιενάλε, όπως πρώτο ανέφερε η εφημερίδα Art Newspaper, οι επικριτικές αναρτήσεις του Αλάμ για την εκστρατεία του ισραηλινού στρατού στη Γάζα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκάλεσαν την απόφαση. Η σελίδα του Αλάμ στο Facebook περιείχε “περιεχόμενο που μπορεί να διαβαστεί ως αντισημιτικό και αντισημιτικό περιεχόμενο”, υποστήριξαν οι διοργανωτές της εκδήλωσης σε ανακοίνωσή τους, κατηγορία που ο Αλάμ και οι συνάδελφοί του έχουν αντικρούσει.
“Μας προσκάλεσαν να επιμεληθούμε την Μπιενάλε επειδή ισχυρίστηκαν ότι ήθελαν τη φωνή μας και τη δική μας οπτική για το πώς βλέπουμε τον κόσμο. Αλλά σε μια στιγμή κρίσης, φάνηκε ότι οι φωνές μας προσκλήθηκαν μόνο με τους δικούς τους όρους, υποταγμένες στους όρους τους”, ανέφεραν στην ανακοίνωσή τους.
Ο Αλάμ είναι φωτορεπόρτερ με έδρα τη Ντάκα, ο οποίος δημοσιεύει ενεργά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τις 7 Οκτωβρίου, όταν μαχητές της Χαμάς εισέβαλαν στο ισραηλινό έδαφος, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους περίπου 1.200 άνθρωποι και να πάρουν περισσότερους από 200 ομήρους.
Ο Αλάμ δεν είναι άγνωστος στις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στο να λέει τη γνώμη του.
Το 2018, τιμήθηκε από το περιοδικό Time για την επί δεκαετίες καριέρα του στην καταγραφή των πολιτικών αναταραχών στο Μπαγκλαντές. Εκείνη τη χρονιά, κρατήθηκε για περισσότερες από 100 ημέρες, κατηγορούμενος για “ψευδείς” δηλώσεις αφού επέκρινε την πρωθυπουργό Σεΐχ Χασίνα σε συνέντευξή του.
Από την έναρξη του πολέμου του Ισραήλ στη Γάζα, ο Αλάμ έχει δημοσιεύσει δεκάδες φορές για τη σύγκρουση στο Facebook στους 114.000 οπαδούς του.
Στις 8 Οκτωβρίου, μια ανάρτηση έγραφε: “Ο Αλάμ έχει κάνει μια πολύ καλή ανάρτηση: “Η είδηση της παρέλασης ημίγυμνων ισραηλινών σωμάτων είναι φρικτή και δεν μπορεί να δικαιολογηθεί … Αισθάνομαι για όλες τις ζωές Παλαιστινίων και Ισραηλινών που καταστράφηκαν”.
Μια άλλη, στις 29 Οκτωβρίου, έγραφε: “Ο κόσμος δεν έχει ιδέα για το τι θα συμβεί, αν ο κόσμος δεν έχει ιδέα για το τι θα συμβεί: “Η φρικτή βία αυτού του Σαββατοκύριακου είναι η άσχημη πραγματικότητα του ισραηλινού απαρτχάιντ, ο σάπιος καρπός δεκαετιών κατοχής ενός απάτριδος λαού που στερείται βασικών δικαιωμάτων και ελευθεριών”.
O Alam δήλωσε στο Al Jazeera: “Είμαι αντισιωνιστής, που σημαίνει ότι είμαι κατά της αποικιοκρατίας, της αποικιοκρατίας των εποίκων, κατά του ρατσισμού, κατά του απαρτχάιντ και της γενοκτονίας.
“Δεν είμαι αντισημίτης και είναι πολύ ατυχές το γεγονός ότι η Γερμανία επιλέγει να συγχέει τα δύο, [καθώς αυτό] εξυπηρετεί και προωθεί την ατζέντα των λευκών υπεροπτών”.
Οι διοργανωτές της Μπιενάλε εξέδωσαν ανακοίνωση στην οποία αναφέρουν ότι εξέφρασαν τις ανησυχίες τους στον Alam και στους άλλους επιμελητές του φεστιβάλ, τους φωτογράφους Tanzim Wahab και Munem Wasif από το Μπαγκλαντές, σε μια προσπάθεια να “ευαισθητοποιήσουν [τους] για την ιδιαίτερη ιστορική ευθύνη της Γερμανίας για το κράτος του Ισραήλ και το δικαίωμά του να υπάρχει”. Ωστόσο, ο Alam συνέχισε να αναρτά φιλοπαλαιστινιακό περιεχόμενο επειδή “θεωρεί τον εαυτό του ακτιβιστή και απαιτεί ελευθερία έκφρασης”.
Εν τω μεταξύ, οι Wahab και Wasif δήλωσαν ότι δεν θα συμμετείχαν στην Μπιενάλε χωρίς τον Alam, πρόσθεσε η εφημερίδα.
“Οι συνέπειες της ακύρωσης για την Biennale für aktuelle Fotografie και την οργανωτική ομάδα είναι εκτεταμένες. Θέτουν σε κίνδυνο το μέλλον ολόκληρης της διοργάνωσης. Το επόμενο διάστημα θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να διατηρήσουμε την Μπιενάλε ως ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα φωτογραφικά γεγονότα στη Γερμανία και την Ευρώπη μακροπρόθεσμα”, ανέφεραν οι διοργανωτές.
Σε δήλωσή τους, οι επιμελητές ανέφεραν: “Από τις 15 Οκτωβρίου, είχαμε πολλαπλές συζητήσεις με τη διεύθυνση της Μπιενάλε σχετικά με τις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που έκανε ο Shahidul Alam, στο λογαριασμό του στο Facebook, οι οποίες σχετίζονται με τα συνεχιζόμενα εγκλήματα πολέμου στη Γάζα. Ενώ οι αναρτήσεις αποτελούσαν απάντηση στις ενέργειες της ισραηλινής κυβέρνησης, η Μπιενάλε τις εξίσωσε εσφαλμένα με αντισημιτισμό. Θεωρούμε ότι η αποτυχία να γίνει διάκριση μεταξύ της κριτικής μιας κυβέρνησης και ενός λαού, είναι ανεύθυνη και επιζήμια για την ειλικρίνεια του δημόσιου διαλόγου”.
“Σε περιόδους κρίσης, τα πολιτιστικά ιδρύματα προορίζονται να δημιουργούν έναν ασφαλή χώρο προσεκτικής ακρόασης, με και παρά τις διαφορές μας. Το ίδιο το ίδρυμα που υποτίθεται ότι θα μας φιλοξενούσε και θα δημιουργούσε χώρο για διαφορετικές φωνές, συκοφάντησε τους προσκεκλημένους επιμελητές του. Πολλοί από εμάς, από τον Παγκόσμιο Νότο, που καλούμαστε να συνεργαστούμε με δυτικά ιδρύματα, με την προϋπόθεση της συμμετοχικότητας, συχνά μοιραζόμαστε αυτόν τον σκεπτικισμό – για το κατά πόσο η διαφορετικότητά μας συμβολίζεται ή εργαλειοποιείται για τη διόρθωση της πορείας των ιστορικών τους κληρονομιών”, ανέφεραν.
“Πόσο πραγματικά φιλόξενοι είναι αυτοί οι θεσμοί απέναντι σε ριζικά διαφορετικούς τρόπους σκέψης, οι οποίοι αναδύονται από πολύ διαφορετικά πλαίσια, τόσο σύγχρονα όσο και ιστορικά; Έχουμε χάσει το βασικό ανθρώπινο δικαίωμα να αμφισβητούμε, να διαμαρτυρόμαστε ή να θρηνούμε συλλογικά;”, πρόσθεσαν.
Ξεχωριστά, οι σύμβουλοι επιμελητών της Μπιενάλε επέκριναν την κίνηση αυτή ως “πρακτική κυνηγιού μαγισσών”, που λαμβάνει χώρα σε γερμανικά πολιτιστικά ιδρύματα εδώ και αρκετά χρόνια.
“Αυτή η περιφρονητική μορφή αποδιοπομπαίου τράγου για τον Shahidul Alam και πολλούς άλλους είναι ξεκάθαρη λογοκρισία- είναι ρατσιστική και μεροληπτική. Η ευκολία και η αναλγησία με την οποία διατυπώνονται αυτού του είδους οι κατηγορίες στη Γερμανία αυτές τις μέρες υποδηλώνουν ότι ο φασισμός επιστρέφει στο παρόν”, ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους.
Η ανακοίνωση έρχεται μόλις μια εβδομάδα μετά από μια παρόμοια διαμάχη που αφορούσε το διεθνές καλλιτεχνικό φεστιβάλ Documenta στο Κάσελ της Γερμανίας και είχε ως αποτέλεσμα την παραίτηση και των έξι μελών της Επιτροπής Εύρεσης. Ο Ranjit Hoskote, συγγραφέας και επιμελητής με έδρα τη Βομβάη, αντιμετώπισε ισχυρισμούς για αντισημιτισμό λόγω της υποστήριξής του σε μια αίτηση για μποϊκοτάζ, εκποιήσεις και κυρώσεις το 2019.
Μετά τις κατηγορίες, παραιτήθηκε λέγοντας: “Αισθάνομαι, έντονα, ότι έχω υποστεί τις διαδικασίες ενός δικαστηρίου καγκουρό”.
Ο Alam αναφέρθηκε στη συλλογική επιστολή παραίτησης τεσσάρων συναδέλφων του Hoskote ως αποκάλυψη της “παρωχημένης θέσης της Γερμανίας σχετικά με την ελευθερία της έκφρασης”.
Το επεισόδιο είναι ένα από τα πολλά επεισόδια υψηλού προφίλ σε όλο τον δυτικό καλλιτεχνικό κόσμο τις τελευταίες εβδομάδες σχετικά με τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή, με επίκεντρο τις κατηγορίες για αντισημιτισμό.