12.8 C
Chania
Sunday, November 24, 2024

Οι παραδοσιακοί μουσικοί της Κρήτης, μέρος 2ο

Ημερομηνία:

Της Άννας Κωνσταντουδάκη – Αγγελάκη

Συνεχίζομε να παρουσιάζομε καλλιτέχνες της Κρητικής Μουσικής, λίγο νεότερους απ’ αυτούς που παρουσιάσαμε ήδη. Εξίσου σημαντικοί και οι καλλιτέχνες που σας παρουσιάζομε σ’ αυτό το φύλλο του Αγώνα

Γομπάκης Γεώργιος: Γεννήθηκε στο Ντερέ Κυδωνίας στον νομό Χανίων. Από πολύ μικρός αγαπούσε τη μουσική και ήθελε να μάθει μαντολίνο. Στην αρχή έπαιζε με ψεύτικα όργανα και σε ηλικία 8 ετών έπαιξε για πρώτη φορά με μαντολίνο στο σχολείο. Ο πατέρας του διέκρινε την κλίση του και του αγόρασε καινούργιο λαγούτο. Με το καινούργιο λαγούτο έπαιξε για πρώτη φορά σε γάμο κοντά στον Κουτσουρέλη και στον Μαύρο. Συνέχισε τις εμφανίσεις του σε γάμους και πανηγύρια μαζί με τους βιολιστές Αναστασάκη και Ντουλάκη. Επίσης για 3 χρόνια έπαιξε κοντά τον Γαλαθιανό και σε ελάχιστο χρόνο αναδείχτηκε ως ένας απ’ τους καλλίτερους λαουτιέρηδες. Σε συνεργασία με τον Κατράκη, Ναντηλιεράκη και Γαλαθιανάκη ηχογράφησε σε κασέτες τραγούδια του. Επίσης συμμετείχε και στον Παγκρήτιο δίσκο με βιολιστή τον Γαλαθιανό.

Έπαιξε σε πολλά κέντρα των Αθηνών και σε διάφορες πόλεις της Γερμανίας. Επίσης συμμετείχε σε πολλές εκδηλώσεις των Δήμων και σε όλες τις εκδηλώσεις του Συλλόγου ‘’Ο Χάρχαλης’’. Έχει δύο παιδιά την Μαρία και την Ελένη.

Γομπάκης Γεώργιος

Αεράκης Νικηφόρος: Γεννήθηκε το 1945 στα Ανώγεια. Από μικρός του άρεσε η μουσική και ήθελε να ασχοληθεί μ’ αυτήν. Όμως βρήκε εμπόδια. Έτσι αρκέστηκε να γράφει μαντινάδες και να τραγουδά. Στα 25 του όμως χρόνια, βλέποντας πως ήταν αδύνατο να ζήσει χωρίς την μουσική, αγόρασε μια λύρα. Το ταλέντο του και η αγάπη του για την λύρα τον βοήθησαν να τελειοποιηθεί γρήγορα και να κάνει πολλές εμφανίσεις στην Αθήνα, στην Ρόδο, σε γνωστά κέντρα, στην Γερμανία επίσης και επέστρεψε στα Ανώγεια. ‘’Αθιβολές’’ δισκογραφική του δουλειά με μουσική εκτέλεση τραγούδια δικά του και στίχος του Δημ. Σταυρακάκη. Επίσης και ο δίσκος με τίτλο ‘’Ανωγειανή παρέα’’.

Νικηφόρος Αεράκης

Ακουμιανάκης Κ. Εμμανουήλ: Γεννήθηκε στο Γερακάρι Ρεθύμνου. Έπαιζε λύρα. Ήταν απ’ τους καλλίτερους λυράρηδες της επαρχίας Αμαρίου για πολλά χρόνια, μέχρι το 1979 που έγινε 60 χρονών.

Αλεφαντινός Μιχάλης και Νίκος: Ο Μιχάλης γεννήθηκε το 1954 και ο Νίκος το 1959 στον Άγιο Μάμα του Μυλοποτάμου. Και ο πατέρας τους Μανώλης Αλεφαντινός ήταν λυράρης, στα νιάτα του.

Ο Μιχάλης Αλεφαντινός παίζει εξαιρετική λύρα και ο Νίκος Αλεφαντινός καταπληκτικό λαγούτο. Καταπληκτικό ντουέτο, συμμετείχαν σε πολλά κέντρα και εκδηλώσεις. Έπαιξαν σε κέντρα της Κρήτης, της Αθήνας και του εξωτερικού. Έχουν γράψει τρεις δίσκους με μουσική και στίχους δικούς τους.

Αλεφαντινός Μιχάλης

Ανδρουλάκης Εμμανουήλ: Γεννήθηκε το 1938 στο Αβδού Πεδιάδος Ν. Ηρακλείου. Ασχολήθηκε με το βιολί μέχρι τα 18 του χρόνια. Έχει παίξει λύρα και τραγουδούσε συγχρόνως. Σπουδαίος καλλιτέχνης και αυτός.

Γερεουδάκης Γεώργιος ή Μαρουβάς: Γεννήθηκε στο Γαβαλομούρι – Βουκολιών Κισσάμου από την Όλγα και τον Μανώλη Γερεουδάκη, που ήταν και αυτός θαυμάσιος λαουτιέρης. Ασχολήθηκε από πολύ μικρός με την μουσική. Σε ηλικία 15 χρόνων απόκτησε το πρώτο του λαγούτο και με μια μόνο υπόδειξη του πατέρα του άρχισε να μαθαίνει από μόνος του. Μαζί με τον Μιχαλιό Παπουτσάκη έκανε την πρώτη του εμφάνιση σε κάποιο γάμο και από τότε καθιερώθηκε στον Κρητικό μουσικό χώρο. Συνεργάστηκε με άξιους βιολιστές και όλοι μιλούσαν με θαυμασμό για την δεξιότητα του.

Γερεουδάκης Γεώργιος ή Μαρουβάς

Να σημειώσομε εμείς ότι όλοι αυτοί οι καταπληκτικοί, οι εξαίσιοι καλλιτέχνες που σας αναφέρομε ήταν όλοι τους αυτοδίδακτοι. Δεν πήγαιναν σε σχολές και σε ωδεία. Όχι πως υποτιμούμε την δουλειά που γίνεται στις σχολές και στα ωδεία. Όμως οι καλλιτέχνες μας δεν είχαν την δυνατότητα και την πρόσβαση σ’ αυτά. Είχαν όμως την μουσική μέσα τους, το ταλέντο το έμφυτο. Και γι’ αυτό ήταν και ‘’γνήσιοι’’. Έκανε πολλές εμφανίσεις σε γάμους, πανηγύρια στην Κρήτη στην Αθήνα σ’ όλο τον Ελλαδικό Χώρο και στο εξωτερικό.

Γιατρουδάκης Μιλτιάδης: Γεννήθηκε στο Βαρύπετρο Χανίων. Καταγόταν απ’ τον Θέρισσο. Τέλειωσε το Γυμνάσιο Χανίων. Ο πατέρας του έπαιζε μαντολίνο, του κληροδότησε την αγάπη του για την μουσική. Από πολύ μικρός ασχολείται με την κατασκευή μουσικών οργάνων. Με το μαντολίνο του πατέρα του, που αργότερα το μετέτρεψε σε βιολί, έμαθε να παίζει διάφορα τραγούδια.

Γιατρουδάκης Μιλτιάδης

Το δεύτερο μουσικό όργανο που απόκτησε ήταν λαγούτο. Σύντομα καθιερώθηκε ως εξαιρετικός λαουτιέρης. Συνεργάστηκε με τον Σκουμπάκη, Δρακάκη, Καντιλιεράκη, Τζινευράκη και με άλλους γνωστούς βιολάτορες και λυράρηδες. Υπήρξε συνεργάτης της ΕΡΤ Χανίων. Διατέλεσε μέλος του Κρητικού Συλλόγου ‘’Ο Χάρχαλης’’. Αντιπρόεδρος μέχρι το 1979 και από το 1980 πρόεδρος.

Είναι πολλοί ακόμα οι καλλιτέχνες αυτοί, οι άξιοι υπηρέτες της Κρητικής μουσικής. Θα αναφερθούμε και σε αυτούς σε επόμενες δημοσιεύσεις. Αφού θα έχομε συλλέξει τις πληροφορίες μας και από τα έγκυρα βιβλία. Οι σημερινές πληροφορίες έχουν παρθεί από το αξιόλογο βιβλίο ‘’Κρήτη το Αφιέρωμα, βιογραφίες τόμος 9’’. Είναι μια πολύ σημαντική και επίπονη εργασία που οι πληροφορίες, για ότι αφορά την Κρήτη συγκεντρώθηκαν σε 25 τόμους. Από εκλεκτούς επιστήμονες, που στο τέλος της εργασίας αυτής θα σας αναφέρομε τα ονόματά τους. γιατί η προσφορά τους είναι μεγάλη.

 

Διαβάστε επίσης:

 

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εργαζόμενοι: Ωράρια «κολλημένα» στα ‘80s – Γιατί δε μειώνεται ο χρόνος εργασίας;

Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία...

Ενδοοικογενειακή βία: Περισσότερες από 15.000 γυναίκες αλλά και πάνω από 5.000 άνδρες έπεσαν θύματα το πρώτο 10μηνο του 2024

Ιδιαίτερη αύξηση στα περιστατικά για αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας μέσα στο πρώτο...