14.8 C
Chania
Monday, December 23, 2024

Ο Μιχάλης Αεράκης σε ημερίδα για τη μετεξέλιξη του θεσμού του ΔΗΠΕΘΕ – Συμμετοχή του ΔΗΠΕΘΕΚ στο Φεστιβάλ Αθηνών με την κωμωδία «Υπηρέτης δύο Αφεντάδων»

Ημερομηνία:

Στο Υπουργείο Πολιτισμού πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 13/4 Ημερίδα με θέμα: «ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.: Η ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΕΝΟΣ ΘΕΣΜΟΥ» στην οποία συμμετείχαν εκτός από τον Υπουργό Πολιτισμού κ. Παύλο Γερουλάνο, την Γ. Γραμματέα κ. Λίνα Μενδώνη και άλλους παράγοντες του Υπουργείου, οι Καλλιτεχνικοί Διευθυντές και Πρόεδροι των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και Δήμαρχοι. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης εκπροσώπησε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μιχάλης Αεράκης. Κατατέθηκαν εισηγήσεις. Στη συζήτηση που ακολούθησε ανταλλάχτηκαν γνώμες και απόψεις. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής κατέθεσε την επισυναπτόμενη εισήγηση.

Επίσης την Πέμπτη 14/4 έγινε η επίσημη παρουσίαση του προγράμματος του Ελληνικού Φεστιβάλ στο Μουσείο Μπενάκη, από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ Γιώργο Λούκο παρουσία του Υπουργού Πολιτισμού.

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης θα συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών (Ηρώδειο) με την κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» όπου θα δοθεί και η πρεμιέρα του έργου στις 29 Ιουνίου ενώ στον ίδιο χώρο θα δοθεί επιπλέον μία παράσταση στις 30 Ιουνίου. Να σημειωθεί ότι το θεατρικό μέρος του Φεστιβάλ ανοίγει με την παράστασή μας.

Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, σκηνικά Μανόλη Παντελιδάκη, κοστούμια Βάλιας Μαργαρίτη, χορογραφίες Κυριάκου Κοσμίδη.

Τους ρόλους του έργου θα ερμηνεύσουν οι ηθοποιοί Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Φαίη Ξυλά, Γιώργος Χρυσοστόμου, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Κίμων Φιορέτος, Μένη Κωνσταντινίδου, Γιώργος Παπαγεωργίου, Αννίτα Κούλη, Μάρα Βλαχάκη κ.α.

Στη συνέχεια η παράσταση θα ταξιδέψει στην Κρήτη και πιο συγκεκριμένα στα Χανιά στις 4, 5 και 6 Ιουλίου, στο Ρέθυμνο στις 7, 8 και 9 Ιουλίου και στο Ηράκλειο στις 11, 12 και 13 Ιουλίου αλλά και σε άλλες πόλεις. Επίσης η παράσταση έχει ενταχθεί στο επίσημο πρόγραμμα των πιο σημαντικών Φεστιβάλ (Ολύμπου, Φιλίππων, Θάσου, Ήλιδας, Πάτρας, Κασσάνδρας, Θέατρο Δάσους Θεσσαλονίκη κ.α.).  Οι συνολικές παραστάσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα θα είναι περίπου 60.

Ε Ι Σ Η Γ Η Σ Η ΜΙΧΑΛΗ ΑΕΡΑΚΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

Αγαπητέ Κύριε Υπουργέ,

Κύριε Προϊστάμενε της Διεύθυνσης Θεάτρου και Χορού

Κύριε Προϊστάμενε του Τμήματος Θεάτρου της Διεύθυνσης Θεάτρου και Χορού

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Πριν από 27 χρόνια, μια σπουδαία και καταξιωμένη συνάδελφός μας, που τύχη αγαθή την έφερε να έχει την ευθύνη του Υπουργείου Πολιτισμού, ξεκίνησε την αποκεντρωμένη θεατρική φιλοσοφία και πράξη των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.

Όλοι μας χρωστούμε μεγάλη ευγνωμοσύνη στην αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη. Για το λόγο αυτό και πριν καταθέσω τις απόψεις μου, θα ήθελα να σας κάνω γνωστό και παράλληλα να σας προσκαλέσω στα Χανιά της Κρήτης, όπου από τις 18 Αυγούστου μέχρι και το τέλος του μήνα το Θέατρό μας, διοργανώνοντας εκδήλωση μνήμης για τη Μελίνα, θα παρουσιάσει έκθεση φωτογραφιών της, ανέκδοτο οπτικοακουστικό υλικό και αγαπημένοι φίλοι της θα μιλήσουν για τη ζωή και το έργο της.

Όταν πρωτοξεκίνησε αυτός ο θεσμός λίγοι είχαν πιστέψει τα πολλαπλά ευεργετήματα στην Περιφέρεια. Ο κόσμος είδε θέατρο πολύ και οι τοπικές κοινωνίες ωφελήθηκαν με τις πολλές παράλληλες εκδηλώσεις που έκαναν τα Θέατρα αυτά. Ο θεσμός αυτός με την πάροδο των χρόνων και με κοινή διαπίστωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων έπρεπε να φρεσκαριστεί. Πολλές ήταν οι μελαγχολικές μέρες για διάφορους λόγους και αιτίες σε πολλά ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. όλη αυτή την περίοδο.

Σήμερα καλούμαστε μετά από 27 χρόνια, άνθρωποι του θεάτρου με μια συσσωρευμένη ή λιγότερη εμπειρία υπεύθυνα να καταθέσουμε τις απόψεις μας για το νέο θεατρικό μοντέλο που πάει να εφαρμοστεί.

Το εάν θα λειτουργήσει ή όχι εξαρτάται πάντοτε από τους ανθρώπους που θα το υπηρετήσουν.

Επιτρέψτε μου λοιπόν επιγραμματικά να καταθέσω την εμπειρία των 11 χρόνων που έχω την τιμή να είμαι Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κρήτης.

Αγαπητοί φίλοι,

Πάντοτε πίστευα και πιστεύω και την άποψη αυτή την έχω καταθέσει πολλές φορές κατά τα παρελθόντα έτη και σε άλλες ηγεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού ότι η νέα θεσμική μορφή που θα προκύψει, όποτε προκύψει, πρέπει να έχει συμβαλλόμενα μέρη που θα προέρχονται πέρα από την εγγύηση του Υπουργείου Πολιτισμού και από μια διευρυμένη τοπική συμμετοχή. Και γίνομαι σαφέστερος.

Το Θέατρο Κρήτης από την ίδρυσή του λειτουργεί ως Ανώνυμη Εταιρεία με την συμμετοχή πολλών Δήμων, Τ.Ε.Δ.Κ., τέως Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.

Μεγάλη ευκαιρία πιστεύω μέσα από τη φιλοσοφία του «Καλλικράτη» δίνεται στο να διαμορφωθεί ένας καινούργιος χάρτης θεατρικών οργανισμών.

Οι αλλαγές που προτείνω είναι:

1. Τα συμβαλλόμενα μέρη τα οποία θα προκύψουν να είναι το Υπουργείο Πολιτισμού, η Περιφέρεια και οι Δήμοι των Περιφερειών.

2. Η λειτουργία όλων των νέων Θεατρικών Οργανισμών που θα προκύψουν να έχουν τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας O.T.A.

3. Το ποσοστό συμμετοχής να προέλθει από διαβούλευση μεταξύ   ΥΠ.ΠΟ.Τ., Περιφέρειας ενδιαφερόμενων Δήμων.

4.Έδρα Θεάτρου: Να προκύψει μετά από διαλογική συζήτηση Περιφέρειας και Δήμων. Κριτήριο επιλογής θα μπορούσε να είναι: Η ιστορικότητα του Θεάτρου-έδρας, το πληθυσμιακό, οι υποδομές. Όσον αφορά το Θέατρο Κρήτης η έδρα πρέπει να παραμείνει στα Χανιά. Αυτό το λέω όχι για τοπικιστικούς λόγους αλλά γιατί η πρώτη θεατρική αποκέντρωση ξεκίνησε στην Κρήτη το 1974 με την Εταιρεία Θεάτρου Κρήτης (Ε.ΘΕ.Κ.). Τότε που κάποιοι εμπνευσμένοι άνθρωποι της Κρήτης  δημιούργησαν αυτόν το θεατρικό φορέα και αποφάσισαν με 25% κάθε νομός να έχει έδρα τα Χανιά. Το 1984 ενσωματώθηκε η Ε.ΘΕ.Κ. στο νέο θεσμό των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και πάλι όσον αφορά την έδρα αποφασίστηκε να είναι στα Χανιά.

5. Η ετήσια επιχορήγηση να είναι 600.000 € η οποία θα καταβάλλεται από τους μετόχους και θα είναι ανάλογη του ποσοστού συμμετοχής τους στην Εταιρεία.

6. Το Δ.Σ. της Α.Ε. να προέρχεται από τη Γ.Σ. των μετόχων και να είναι 7μελές.

7. Ο ορισμός του Καλλιτεχνικού Διευθυντή να γίνεται από το Δ.Σ.

8. Η προκήρυξη θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή να έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και να έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά και αρμοδιότητες που είχαν και οι προηγούμενες προγραμματικές συμβάσεις.

9. Η θητεία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή να είναι ένας χρόνος δόκιμος και τρία χρόνια κανονικής θητείας. Στο δόκιμο χρόνο να μην επιτρέπεται στον Καλλιτεχνικό Διευθυντή να συμμετέχει σε παραγωγή του Θεάτρου όποια καλλιτεχνική ιδιότητα και εάν έχει. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής να είναι υποχρεωμένος καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασής του να διαμένει υποχρεωτικά στην έδρα του Θεάτρου.

10. Η θητεία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή μπορεί να ανακληθεί με τη σύμφωνη γνώμη των 2/3 του Δ.Σ. εάν δεν συμβάλλει στην αυτοχρηματοδότηση του Θεάτρου μέσω των εισπράξεων των παραγωγών σε ποσοστό 40% επί της συνολικής χρηματοδότησής του από τους μετόχους.

11. Το προσωπικό του Θεάτρου δεν πρέπει να ξεπερνά τα 7-8 άτομα.  1 ηλεκτρολόγος, 1 ηχητικός, 1 μηχανικός σκηνής, 2 βοηθοί κατασκευαστές σκηνικών, 1 γραμματέας, 1 γενικών καθηκόντων, 1 οικονομικός διευθυντής.

Επίσης θα ήθελα να καταθέσω πέρα από τις θεσμικές αλλαγές και τις καλλιτεχνικές μου προτάσεις οι οποίες πολλές από αυτές τις θεωρώ αυτονόητες και είναι:

1. Ρεπερτόριο: Προσαρμοσμένο κατά βάση στις τοπικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες.

2. Παραγωγές 2-3 θεατρικών έργων.

3. Παράλληλες εκδηλώσεις και αφιερώματα σε ανθρώπους που έχουν αφήσει το δικό τους στίγμα στο ελληνικό θέατρο ή στην τοπική κοινωνία. Συνεργασία με πανεπιστημιακές και μαθητικές κοινότητες. Σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς. Συμμετοχή σε θεατρικά μαθητικά φεστιβάλ. Συμμετοχή σε ερασιτεχνικά θεατρικά φεστιβάλ.

Ίδρυση πειραματικής ερασιτεχνικής σκηνής.

Ίδρυση παιδικού θεατρικού εργαστηρίου από 6-17 χρονών.

Συνεργασία με τις τοπικές Εκκλησίες και παρουσίαση κειμένων των πατέρων της Εκκλησίας και όχι μόνο.

Ξενάγηση μαθητών στο θέατρο στο βεστιάριο και σε ιστορικά κομβικά σημεία της πόλης.

Ημερίδες με σημαντικούς προσκεκλημένους με θέματα του πολιτισμού.

Μετακλήσεις νέων θεατρικών σχημάτων, που δεν θα υπολογίζονται στις θεατρικές παραγωγές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Το ίδιο να ισχύει και για την οποιαδήποτε μετάκληση σχήματος.

Συνεργασία με άλλα Περιφερειακά Θέατρα, ή σχήματα του εξωτερικού.

4. Το ΥΠ.ΠΟ.Τ. να έχει την ευθύνη για την τήρηση όλων των προβλεπομένων. Να μην ξαναπαρουσιαστούν φαινόμενα όπως, Περιφερειακό Θέατρο-α να μην παράγουν τίποτα ή σχεδόν τίποτα και να παίρνουν τα ίδια χρήματα με κάποια άλλα Θέατρα με πολλαπλές δραστηριότητες.

Κύριε Υπουργέ,

Αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι,

Αυτές είναι κάποιες συμπυκνωμένες σκέψεις που η 11χρονη πορεία μου στον υπάρχοντα θεσμό, μου επέτρεψε να αποτυπώσω για το καλό του νέου θεσμικού πλαισίου που πάει να δημιουργηθεί.

Εύχομαι και ελπίζω όλοι οι άνθρωποι που θα αναλάβουν τις τύχες μα και τη μεγάλη ευθύνη των νέων Θεατρικών Οργανισμών να αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα και σπουδαιότητα αυτής της μεγάλης αλλαγής.

Με εκτίμηση

ΜΙΧΑΛΗΣ  ΑΕΡΑΚΗΣ

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.ΚΡΗΤΗΣ

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Λογοτεχνία και Μαθηματικά – ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΗΜΑΤΑ

Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου  Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την...