12.8 C
Chania
Sunday, November 24, 2024

Προοπτικές σύνδεσης πρωτογενή και τριτογενή τομέα για την ανάπτυξη του Νομού Χανίων

Ημερομηνία:

Του Δρ. Γιώργου Μπαουράκη*

Στο νομό Χανίων, η συμμετοχή του πρωτογενή τομέα στο ΑΕΠ το 1995, έφτανε το 22,8%, ενώ σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή έχει πέσει στο 5%, σε αντίθεση με το ποσοστό του τριτογενή τομέα που έχει ανέβει στο 75%, ενώ ο δευτερογενής τομέας κυμαίνεται στο 20%.

Η διασύνδεση του πρωτογενή με τον τριτογενή τομέα, θεωρείται επιβεβλημένη. Άλλωστε όλοι αναγνωρίζουν, τη σημαντική συμμετοχή του τουριστικού τομέα στην οικονομία, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την ανάδειξη της ελκυστικότητας του υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών. Η προώθηση της παραγωγής τοπικών προϊόντων, η τυποποίηση, εμπορία και η επιτυχής προβολή τους, θα επιφέρει περαιτέρω ανάπτυξη σε όλους τους τομείς.

Οι αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στην Κρήτη τη φετινή χρονιά (μέσω charters και κρουαζιεροπλοίων) ξεπέρασαν τα 3 εκατομμύρια, συγκεκριμένα για το νομό Χανίων, οι αφίξεις αλλοδαπών με charters στο αεροδρόμιο Ι. Δασκαλογιάννης ξεπέρασαν για πρώτη φορά τις 700 χιλιάδες (716.390), σημειώνοντας αύξηση κατά 8,8% σε σχέση με την περυσινή περίοδο, ενώ οι αφίξεις αλλοδαπών μέσω κρουαζιεροπλοίων έφτασαν τις 134.118.

Έρευνα του ΜΑΙΧ για τα βασικά αγροτικά προϊόντα του νομού Χανίων έχει δείξει ότι πολύ σημαντικό είναι το ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών που δοκιμάζει και αγοράζει τα τοπικά αγροτικά προϊόντα, όπως είναι το κρητικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, το κρητικό κρασί, τοπικό τυρί, πορτοκάλια, λαχανικά, αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, προσδίδοντας πολύ καλά σχόλια και κριτικές για τα επιμέρους χαρακτηριστικά τους. Εκφράζουν επίσης, την επιθυμία να τα συστήσουν σε φίλους και συγγενείς, ενώ θα θέλανε να τα βρίσκουν καθημερινά στην εγχώρια τους αγορά.

Σημαντικά είναι επίσης τα ποσοστά των αλλοδαπών επισκεπτών που θα προτιμούσαν εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως είναι επισκέψεις σε τοπικά παραδοσιακά καταλύματα (78,1%), δοκιμή τοπικών αγροτικών προϊόντων στους χώρους παραγωγής (64,9%), συμμετοχή σε εκδηλώσεις προβολής τοπικού οίνου (47,9%), συμμετοχή σε γαστρονομικές περιηγήσεις (47,7%), επισκέψεις σε τοπικά αγροκτήματα (37,6%), συμμετοχή σε εκδηλώσεις προβολής ελαιολάδου (34,7%).

Επίσης, η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας κρίνεται αναγκαία, με στροφή προς την έρευνα & ανάπτυξη καθώς και την στελέχωση των αγροτικών επιχειρήσεων με εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, που θα οδηγήσει σε νέα καινοτομικά προϊόντα, την επιβίωση και ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα.

 

Στρατηγικές Επιλογές

-1. Προώθηση εναλλακτικού και ειδικού θεματικού τουρισμού.

-2. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της γεωργίας και στήριξη της επιχειρηματικότητας στις αγροτικές περιοχές.

-3. Καινοτομία του τρόπου παραγωγής, μεταποίησης, επεξεργασίας, διάθεσης και προβολής των τοπικών προϊόντων, με σκοπό τη βελτίωση της οργάνωσης της αλυσίδας τροφίμων.

-4. Δικτυώσεις και συνεργασίες επιχειρήσεων του αγροτικού τομέα, λόγω των διαρθρωτικών προβλημάτων, για επίτευξη οικονομιών κλίμακας.

-5. Σύνδεση Ακαδημαϊκών & Ερευνητικών Ινστιτούτων με Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα.

-6. Αξιοποίηση οικονομικών κινήτρων και ενισχύσεων για τη δημιουργία νέων, ενίσχυση και εκσυγχρονισμό μεταποιητικών, βιοτεχνικών επιχειρήσεων του πρωτογενή τομέα.

-7. Ανάδειξη και προώθηση της Κρητικής Διατροφής και δημιουργία υποστηρικτικών οργανισμών για προώθηση, πιστοποίηση και ποιοτικό έλεγχο των προϊόντων.

-8. Ενίσχυση διατομεακών παραγωγικών και εμπορικών δικτυώσεων Συμφώνου Ποιότητας και συμπράξεων.

-9. Δημιουργία υποστηρικτικών μηχανισμών σε θέματα έρευνας, υπηρεσιών, εμπορικής οργάνωσης, τεχνογνωσίας και εξωστρέφειας.

-10. Ενίσχυση της ελκυστικότητας του αγροτικού χώρου μέσω βελτίωσης του ανθρώπινου δυναμικού (συνεχής εκπαίδευση, πληροφόρηση, κατάρτιση σε καινοτόμες δραστηριότητες του αγροτικού χώρου) και της ποιότητας ζωής.

*Διευθυντής ΜΑΙΧ

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ