19.8 C
Chania
Thursday, May 2, 2024

Πρωτοβουλία Πολιτών “Πρώτα ο Άνθρωπος για το ΔΗΠΕΘΕΚ: “Θέατρο για τους πολλούς ή θέατρο του παραλόγου;”

Ημερομηνία:

Θέση στο ζήτημα του τρόπου διαχείρισης των θεατρικών δρόμενων των Χανίων παίρνει με ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Τοπική Αυτοδιοίκση “Πρώτα ο Άνθρωπος” ζητώντας μεταξύ άλλων άμεση προκήρυξη της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή με δημοκρατικό και διαφανή τρόπο

Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση:

“Ως δημοτική κίνηση «Πρωτοβουλία Πολιτών – Πρώτα ο άνθρωπος» θεωρoύμε απαραίτητη τη δημόσια τοποθέτησή μας στο ζήτημα του τρόπου διαχείρισης των θεατρικών δρωμένων της πόλης μας από το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ). Το, κατά τη γνώμη μας, σοβαρό έλλειμμα δημόσιας κριτικής αλλά και διαφάνειας ως προς την επιλογή, διαχείριση και ευρύτερη φιλοσοφία του παραγόμενου καλλιτεχνικού έργου μάς δίνει το δικαίωμα να εκφράσουμε τις απόψεις μας ως συλλογικότητα με δυναμική και υπεύθυνη παρουσία στα δρώμενα της πόλης μας, χωρίς διάθεση ισοπέδωσης ή διαστρέβλωσης των πραγμάτων.

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., αξιοποιώντας την εμπειρία και των άλλων Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων της χώρας (13 στο σύνολο) και τηρώντας τους βασικούς σκοπούς της προγραμματικής του σύμβασης, είναι απαραίτητο να τολμήσει να δοκιμάσει νέες πιο σύγχρονες μεθόδους ανάπτυξης της θεατρικής παιδείας στην Κρήτη, αναδεικνύοντας φρέσκια και ανανεωμένη ματιά στη θεατρική τέχνη. Να αξιοποιήσει νέους ή και μεγαλύτερους συμπολίτες μας  με αξιόλογες θεατρικές σπουδές που ζουν στη Κρήτη. Να επιδιώξει τη συνεργασία, τη στήριξη και τη μεταφορά τεχνογνωσίας στις ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες του νησιού, σεβόμενο τον αυτόνομο χαρακτήρα τους. Έχουμε λοιπόν, διαφορετική άποψη τόσο – κυρίως – ως προς την ευρύτερη φιλοσοφία ενός θεατρικού οργανισμού που δημιουργήθηκε για να φέρει πιο κοντά στη θεατρική τέχνη τους πολίτες της Κρήτης, όσο ως προς την απόφαση που αφορά την τρέχουσα δράση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.

Οι παραγωγές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. οφείλουν να εναρμονίζονται στις ρεαλιστικές δυνατότητές του όσον αφορά το προσωπικό, τις υποδομές που διαθέτει, τα οικονομικά του δεδομένα και τους στόχους του Η ετήσια επιχορήγηση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. ανέρχεται για φέτος στις 314.000 ευρώ, από τις οποίες, κατά δήλωση του προέδρου του, οι 210.000 αποτελούν τα ανελαστικά έξοδα και έως 65.000 θα δοθούν για θεατρικές παραγωγές. Με μεγάλη μας έκπληξη, λοιπόν, είδαμε το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. να κάνει δεκτή την πρόταση του ειδικού καλλιτεχνικού συμβούλου κ. Μιχάλη Αεράκη για ανέβασμα παράστασης προϋπολογισμού γύρω στις 320.000 ευρώ περίπου, ποσό που υπερβαίνει τον ετήσιο προϋπολογισμό του θεάτρου. Με τη συγκεκριμένη επιλογή είναι πολύ πιθανό το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. να έχει ζημία γύρω στις 60.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι είτε δεν θα γίνουν άλλες παραγωγές μέχρι το τέλος του έτους ή οι εργαζόμενοι θα μείνουν απλήρωτοι, όπως έγινε παλαιότερα!

Το φετινό καλοκαίρι, στη λήξη της θητείας του καλλιτεχνικού διευθυντή του, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. έδωσε 14 παραστάσεις στην Κρήτη και 35 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Τη στιγμή που στην προγραμματική σύμβαση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. ως σκοπός του δηλώνεται η θεατρική αποκέντρωση και η ανάπτυξη της θεατρικής παιδείας στα Χανιά και την υπόλοιπη Κρήτη. Τη στιγμή που ο Δήμος Χανίων δίνει 123.000 επιχορήγηση η οποία οφείλει να είναι ανταποδοτική για τους δημότες που πληρώνουν -ποιο άραγε το ανταποδοτικό όφελος από τις παραστάσεις στην Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη; Τη στιγμή που κανένα από τα υπόλοιπα 13 ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. δεν κάνει παραστάσιες εκτός έδρας.

Τη στιγμη που οι υποδομές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. σε προσωπικό και σε εξοπλισμό καθιστούν υπερβολική και έξω από τις αντικειμενικές δυνατότητές του τη λογική παραστάσεων από την Κρήτη στην Αθήνα, την Καλαμάτα, την Ηπειρο και την Καβάλα μέχρι και την Κομοτηνή! (Περίπου 7.000 χιλιόμετρα διένυσαν σε 40 ημέρες το περσινό καλοκαίρι). Συγκεκριμένα, όλα αυτά έγιναν με 4 άτομα προσωπικό (φέτος προσέλαβαν 2 επιπλέον για τις ανάγκες της παράστασης). Αυτοί οι εργαζόμενοι γίνονται οδηγοί, ηλεκτρολόγοι, κόβουν εισιτήρια, στήνουν και ξεστήνουν τα σκηνικά, κάνουν ταμείο, μεταμορφώνονται σε χαμογελαστούς ταξιθέτες, κλείνουν ξενοδοχεία, είναι σε καθημερινή βάση στο δρόμο για την επόμενη παράσταση. Κάθε καλοκαίρι μετρούν πάνω από 500 ώρες υπερωρίας ο καθένας, τις οποίες δεν πληρώνονται και τα χρήματα αυτά καλύπτουν ανάγκες της παραγωγής. Το επιχείρημα του εργοδότη τους είναι ένα: Βάλτε πλάτη, γιατί αλλιώς το θέατρο θα κλείσει και θα είστε άνεργοι. Επιπλέον, στηρίζουν παραγωγές για τις οποίες δεν εκφράζουν άποψη εφόσον δεν εκπροσωπούνται στο Δ.Σ.

Χωρίς να μηδενίζουμε το έργο του, θεωρούμε ότι βασική ευθύνη για τη λογική του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. έχει ο επί δεκαεπτά συναπτά έτη (ίσως αυτό να αποτελεί και παγκόσμια πρωτοτυπία) καλλιτεχνικός διευθυντής, Μιχάλης Αεράκης, που με τη στήριξη και πλήρη αποδοχή του Δ.Σ. υιοθέτησαν τις παραπάνω λογικές. Η σύμβασή του ανανεώθηκε προεκλογικά τον Απρίλιο του 2014, οπότε με συνοπτικές διαδικασίες επανεκλέχθηκε, με δυνατότητα ανανέωσης της θητείας του μετά από αξιολόγηση για δύο ακόμα χρόνια. Τον Απρίλη του 2015 και του 2016, που έληγε η θητεία του, δεν προκηρύχθηκε η θέση, αλλά ανανεώθηκε η σύμβασή του για ένα επιπλέον χρόνο χωρίς να προηγηθεί καμία αξιολόγηση. Επειδή τον Μάιο του 2017 ανεστάλησαν από το αρμόδιο υπουργείο οι προκηρύξεις καλλιτεχνικών διευθυντών στα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ανά τη χώρα, τον προσέλαβαν αναγκαστικά στη θέση ειδικού συμβούλου με τον ίδιο μισθό, παρατείνοντας περαιτέρω την παρουσία του για να στηρίξει τη παραγωγή που ο ίδιος είχε επιλέξει.

Τι προτείνουμε άμεσα:

* Άμεση προκήρυξη της θέσης καλλιτεχνικού διευθυντή, ώστε με δημοκρατικό και διαφανή τρόπο να αξιολογηθούν τα προσόντα των υποψηφίων (η ειδική συνεργασία με τον κ. Αεράκη λήγει στο τέλος του Σεπτέμβρη.)

Στην όλη διαδικασία να ληφθεί σοβαρά υπόψη πως υπάρχει ήδη έγκριση για πρόσληψη καλλιτεχνικού διευθυντή με μονοετή σύμβαση έργου, συνεπώς μπορεί να γίνει άμεσα η πρόσληψη του, με προοπτική να αλλάξει ο κανονισμός και να γίνει τριετής ώστε να μπορεί να γίνει προγραμματισμός με ορίζοντα τριετίας. Αν το Δ.Σ. επιμείνει να προκηρύξει τώρα σύμβαση έργου τριετούς διάρκειας, τότε λόγω γραφειοκρατίας θα μεσολαβήσουν τουλάχιστον έξι μήνες μέχρι την έγκριση, οπότε προγραμματισμός δεν μπορεί να γίνει και θα καταλήξουμε πάλι δια της πλαγίας οδού να παραμείνουμε στην ίδια κατάσταση.

* Οργάνωση μικρών θεατρικών παραγωγών με περιοδείες σε όλο το νησί, κυρίως κατά τη διάρκεια του χειμώνα,  με προοπτική λίγων παραστάσεων εκτός Κρήτης και με συμμετοχή σε φεστιβάλ όταν προκύπτει τέτοια δυνατότητα.

* Να μην είναι κύρια προτεραιότητα  η μετάκληση θεατρικών ομάδων ή ηθοποιών από την Αθήνα, αλλά ο προσανατολισμός σε παραγωγές που να στηρίζονται στους επαγγελματίες, νέους και παλιούς, που ζουν στη Κρήτη.

* Συμμετοχή των εργαζομένων στις αποφάσεις που τους αφορούν.”

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ο Ερντογάν διακόπτει τις εμπορικές σχέσεις με το Ισραήλ – Κατηγορεί τις ΗΠΑ για υποκρισία

Η Τουρκία διακόπτει όλες τις εξαγωγές και εισαγωγές από και προς...

Ιωάννα Παλιοσπύρου: Οι πρώτοι μήνες νοσηλείας, τα “γιατί” που τη βασάνιζαν και το κύμα αγάπης

Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε στην εκπομπή της ΕΡΤ...

Ρέθυμνο: Κατασχέθηκαν πάνω 52.800 κροτίδες – Συνελήφθη ο κάτοχος τους

Συνελήφθη σήμερα (02.05.2024) το μεσημέρι, σε περιοχή του Δήμου...