Το ερώτημα γιατί η ΕΕ ακολουθεί αδιαμαρτύρητα τις αμερικανικές επιλογές στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας και δεν αναζητά τρόπους που θα δώσουν διπλωματική διέξοδο για το τέλος του ,παραμένει αναπάντητο. Αυτό όμως δεν είναι το χειρότερο.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ισπανικής El Pais οι «φωστήρες» της ΕΕ σχεδιάζουν να μεταφέρουν τα βάρη που προκαλούν οι αποφάσεις τους στους πολίτες!
Αύξηση της τηλεργασίας, μείωση των ορίων ταχυτήτων και carpooling, είναι μόνο λίγα από τα μέτρα που εξετάζονται προκειμένου να μειωθεί η ημερήσια κατανάλωση πετρελαίου στις αναπτυγμένες οικονομίες σε περίπτωση που υπάρξει μπλάκαουτ στις ρωσικές εισαγωγές.
Για πόσο, όμως, θα μπορούσε η Ευρώπη να αντέξει χωρίς το ρωσικό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο; Το ερώτημα αυτό προβληματίζει έντονα τις κυβερνήσεις των «27», οι οποίες προσπαθούν να βρουν λύση στον ενεργειακό γρίφο παρά τις διαφωνίες τους. Άλλωστε το σενάριο ενός ολικού μπλακάουτ είναι υπαρκτό και μπορεί να έρθει πολύ πιο γρήγορα από όσο υπολογιζόταν. Σε μία τέτοια περίπτωση ο κίνδυνος να προκληθεί ένα πρωτόγνωρο και με απρόβλεπτες συνέπειες σοκ στις ευρωπαϊκές οικονομίες και κοινωνίες εξαιρετικά μεγάλος.
Και καθώς πλησιάζει η ώρα του «ταμείου», όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδα «Τα Νέα», για τις ποσοτητες φυσικού αερίου που έχουν ήδη παραλάβει οι Ευρωπαίοι από τη Gazprom, εξακολουθεί να επικρατεί σύγχυση αναφορικά με τον τρόπο πληρωμής. Με άλλα λόγια, για το εάν και κατά πόσο οι «27» και οι επιχειρήσεις τους θα δεχθούν (εμμέσως ή αμεσως) το νέο σύστημα πληρωμών σε ρούβλια ή θα βρεθούν στη θέση της Πολωνίας και της Βουλγαρίας, με τη Μόσχα να κλείνει τη στρόφιγγα.
Σε αυτό το φόντο, με βάση το ρεπορτάζ της ισπανικής «El Pais», η Κομισιόν ετοιμάζει και προτίθεται να παρουσιάσει στις 18 Μαΐου ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν στο επόμενο διάστημα.
Ένα σχέδιο το οποίο καλύπτει, τουλάχιστον θεωρητικά, και την περίπτωση ενός μπλακάυτ στην εισροή ρωσικών υδρογονανθράκων στην ευρωπαϊκή αγορά και βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017 και μπορεί υπό προϋποθέσεις να επεκταθεί και στο πετρέλαιο.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια για τα νοικοκυριά και τις ζωτικες δημόσιες υπηρεσίες, όπως και για εκείνους τους κλάδους που έχουν ζωτική σημασία, όπως συνέβη με το lockdown του 2020.
Τα μέτρα που εξετάζονται
Σε κάθε περίπτωση, παράλληλα με τις διεργασίες σε επίπεδο θεσμών, έχει ξεκινήσει και μία εκστρατεία προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας τόσο από τους πολίτες όσο και από τα κράτη.
Σε αυτή δε αξιοποιούνται και τα στοιχεία και οι μελέτες που παρέχει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας.
Συγκεκριμένα η εφαρμογή των εν λόγω μέτρων, αν αυτό κριθεί απαραίτητο, θα μειώσει την ημερήσια κατανάλωση πετρελαίου ως εξής:
* Οι αριθμοί αντιστοιχούν σε ημερήσια εξοικονόμηση πετρελαίου σε χιλιάδες βαρέλια
1. Τηλεργασία (έως τρεις ημέρες εβδομαδιαίως) – Μία ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια
2. Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια (οικονομική) οδήγηση – 470 λιγότερα βαρέλια
3. Μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους (τουλάχιστον κατά 10 χλμ ανά ώρα) – 430 λιγότερα βαρέλια
4. Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις – 380 λιγότερα βαρέλια
5. Ήπια – οικονομική οδήγηση φορτηγών – 320 λιγότερα βαρέλια
6. Περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους – 260 λιγότερα βαρέλια
7. Χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς, ποδηλάτων και περπάτημα – 330 λιγότερα βαρέλια
8. Εναλλάξ πρόσβαση των ΙΧ (μονά, ζυγά) στις πόλεις – 210 λιγότερα βαρέλια
9. Χρήση τρένου αντί αεροπλάνου – 40 λιγότερα βαρέλια