Η βάση της Σούδας είναι ίσως η μοναδική βάση στη Μεσόγειο που μπορεί να φιλοξενήσει πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα. Δένουν στο κρηπίδωμα Κ-14, το οποίο δέχεται πυρηνοκίνητα όχι μόνον αεροπλανοφόρα, αλλά και υποβρύχια.

Σε αυτό το κρηπίδωμα, το οποίο φυλάσσεται επί 24ώρου βάσεως έδεσε την Κυριακή το πρωί το αμερικανικό πυρηνικίνητο αεροπλανοφόρο Αϊζενχάουερ. Στο κρηπίδωμα αυτό θα έρθει σε λίγες ημέρες να δέσει και το γαλλικό πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle, η ναυαρχίδα, το καμάρι του γαλλικού πολεμικού στόλου.

Να σκεφτείτε ότι κάθε φορά που ελλιμενίζεται πυρηνοκίνητο πλοίο στο κρηπίδωμα Κ-14, έρχεται στη Σούδα συνεργείο από τον Δημόκριτο για να εξετάσει τα επίπεδα ραδιενέργειας. Έως τώρα δεν σημειώθηκε κανένα περιστατικό, τα επίπεδα ραδιενέργειας διατηρούνται σε ασφαλή επίπεδα και ο έλεγχος είναι αυστηρότατος.

Το αεροπλανοφόρο Αϊζενχάουερ είναι το δεύτερο της κλάσης «Νίμιτς», το οποίο καθελκύστηκε το 1975 και εισήλθε σε υπηρεσία το 1977. Παρά την ηλικία του, το πλοίο διατηρεί εντυπωσιακές δυνατότητες, καθώς μπορεί να μεταφέρει μέχρι 90 αεροσκάφη. Έχει πλήρωμα που πλησιάζει τα 5.800 άτομα, εκ των οποίων περίπου 3.400 είναι καθαρά το πλήρωμα του πλοίου, ενώ περίπου 2.400 είναι όσοι υπηρετούν στην αεροπορική πτέρυγα που μεταφέρει.

Πέντε νύχτες έξι μέρες μέσα στο Αινζεχάουερ

Αλλά πώς είναι η ζωή μέσα σε ένα αεροπλανοφόρο; Όταν ένα δημοσιογράφος μένει έξι μέρες ή πέντε νύχτες στο Αιζενχάουερ, η εμπειρία είναι εντυπωσιακή.

Βλέποντας, λοιπόν, από ψηλά το πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο «Αϊζενχάουερ» να πλέει γαλήνια στον κόλπο της Σύρτη, έξω από τη Λιβύη, δεν μπορούσες να συνειδητοποιήσεις τι θα ένοιωθες σε λίγα λεπτά κάνοντας προσνήωση σ΄αυτό. Οι σκέψεις πολλές η αγωνία μεγάλη: Ο διάδρομος του αεροπλανοφόρου θα φτάσει να τροχοδρομήσει το ελικοφόρο Ε-2 του Αμερικανικού Ναυτικού που μετέφερε πριν από χρόνια μια ομάδα δημοσιογράφων αλλά και πολιτικών στο καμάρι του 6ου Στόλου στη Μεσόγειο;

Ή θα βρεθούν οι πάντες, πλήρωμα επιβάτες και πιλότοι στη θάλασσα; Εύλογα ερωτήματα. Πέντε νύχτες και έξι μέρες θα έμεναν οι φιλοξενούμενοι του αμερικανικού ναυτικού στο «Αϊκ» (USS 69) αεροπλανοφόρο. Πέντε νύχτες άγρυπνοι αφού τα μαχητικά F-14 Tomcat (σήμερα έχουν αντικατασταθεί με F-18), τα ελικόπτερα Σικόρσκι δεν είχαν σταματημό, ούτε την ημέρα ούτε τη νύχτα. Συνεχώς επιχειρούσαν από το «Αϊκ». Το αεροπλανοφόρο μετείχε, τότε στον αποκλεισμό της Λιβύης μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις του Λιβυκού καθεστώτος του Καντάφι, σε αεροπειρατείες

Είναι το ίδιο αεροπλανοφόρο που βρέθηκε στη Μεσόγειο, ανοικτά της Κρήτης, όταν ο τουρκικός στόλος με το Oruc Reis βγήκε στο Αιγαίο και η Αγκυρα απειλούσε σεισμικές έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Είναι το αεροπλανοφόρο που έπλεε τότε στα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και πραγματοποίησε ασκήσεις με ελληνικά F-16 που είχαν απογειωθεί από τη Σούδα και με μια φρεγάτα και ένα υποβρύχιο του Πολεμικού Ναυτικού. Επί δύο συνεχείς ημέρες οι Ελληνες πιλότοι τρέλαναν τους Αμερικανούς στις αναχαιτήσεις.

Η ακρίβεια των ελιγμών και η αντιμετώπιση των dogfights εντυπωσίασαν τους Αμερικανούς πιλότους των F/A18 Hornet. Ηξεραν οι Έλληνες χειριστές των F-16 καλά πως γίνεται η δουλειά με την εμπειρία που είχαν στο Αιγαίο. Και όταν τελείωσαν οι κοινές ελληνοαμερικανικές αεροναυτικές ασκήσεις, τι έκαναν νομίζετε οι Αμερικανοί; Εκαναν τις ίδιες ασκήσεις την Τρίτη με τους Τούρκους. Είναι, βλέπετε, αυτό που λένε στη διπλωματία «πολιτική των ίσων αποστάσεων».

Εκπαίδευση επιβίωσης

Δεν ήταν πάντως καθόλου εύκολη η προσνήωση γιατί εάν το αεροπλάνο δεν έπιανε τον γάντζο βρισκόσουν στη θάλασσα. Αλλωστε οι περισσότεροι από τους δημοσιογράφους (ένας από κάθε χώρα μέλος του ΝΑΤΟ) ήταν αμάθητοι στις απονηώσεις και προσνηώσεις από αεροπλανοφόρα και για αυτό στο ενδιάμεσο σταθμό προς το Αϊζενχάουερ, στη Μαγιόρκα γινόταν ένα είδος εκπαίδευσης. Εκπαίδευσης επιβίωσης.

Αφού πρώτα υπέγραψαν οι πάντες ότι με τη θέλησή τους πάνε στο αεροπλανοφόρο, εμφανίσθηκε ένα λοχίας των Seals και με βαριά προφορά των νοτίων έδωσε οδηγίες. Πρώτα απ΄όλα τα σωσίβια ήταν απαραίτητα, η ζώνη δεμένη σε τέσσερα σημεία του σώματος και την ώρα της προσνήωσης τα χέρια πάνω στα κεφάλι σε στάση εμβρύου. Ουδείς καταλάβαινε τι σήμαιναν όλα αυτά έως ότου ήρθε η ώρα της προσνήωσης.

Εβλεπες το αεροπλανοφόρο να ερχόταν κατά πάνω σου και αντί το αεροπλάνο που σε μετέφερε να μειώνει ταχύτητα την αύξανε. Εάν δεν έπιανε ο γάντζος τότε θα έκανε touch and go και οι πιλότοι ήθελαν τις μηχανές του σε πλήρη ισχύ. Φούλαρε ξαφνικά τις μηχανές του ακούστηκε από τον Αμερικανό Λοχία ένα «ready» και αμέσως μετά ένας γδούπος, ένα απότομο τράβηγμα και ξαφνικά όλα σκοτείνιασαν.

Ο υπουργός… πιλότος

Το στομάχι σου από τα Gs που έφαγες το ένιωθες στο στόμα σου. Ορισμένοι έχασαν προς στιγμή τις αισθήσεις τους. Μόνον ο βουλευτής από την Ελλάδα, φαινόταν να το απολάμβανε. Ε, δεν ήταν ένας απλός βουλευτής, ήταν πρώην αξιωματικός ιπτάμενος της Πολεμικής Αεροπορίας, υπασπιστής του εθνάρχη Καραμανλή και μετέπειτα υπουργός Αμυνας. Ηταν ο Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος, «Φαντομάς» πετούσε με τα F-4)».

Οι αμερικανοί ήταν πρόθυμοι να εξηγήσουν τα πάντα. Πώς ζούσαν εκεί μέσα. Πέντε χιλιάδες άτομα, με 40 μήνες του πλοίου αυτονομία, με τεράστια εργοστάσια αφαλατώσεως, με μαγειρεία, με εστιατόρια, με δύο νοσοκομεία, με έξι οδοντιατρεία με τεράστιες αποθήκες τροφίμων, με αίθουσες κινηματογράφου.

Μας έδειξαν τον πυρηνικό αντιδραστήρα με τον οποίο το πλοίο έπλεε και από εκεί αντλούσε όλη τη δύναμή του. Μας εξήγησαν ότι κι αν ακόμα το αεροπλανοφόρο βυθιζόταν, ο αντιδραστήρας αυτομάτως θα πάγωνε χωρίς να κινδυνεύσει το περιβάλλον. Μας έδειξαν επίσης τους εκτοξευτήρες Τόμαχωκ, ορισμένοι από τους πυραύλους αυτούς μπορούσαν να μεταφέρουν πυρηνικές κεφαλές. Τρομακτική δύναμη πυρός, εάν υπολόγιζες και τα 90 μαχητικά που κουβαλούσε.

Τότε απαγορεύονταν αυστηρά δύο πράγματα: Το οινόπνευμα και οι γυναίκες. Σήμερα οι γυναίκες καλύπτουν το 55% του πληρώματος. Μια ολόκληρη πόλη χωρίς ανελκυστήρα, ή μάλλον υπήρχαν ανελκυστήρες αλλά προορίζονταν για τα αεροπλάνα. Ανεβοκατέβαινες τις σκάλες με το πόδια. Εβλεπες τιμωρημένους ναύτες να καθαρίζουν τις σκάλες με οδοντόβουρτσα. Φαγητό καταπληκτικό, χωρίς οινόπνευμα, πάντα το συνόδευαν με τσάι.

Οι πιλότοι νεαροί, μέσος όρος ηλικίας 23 έτη. Να σκεφτείτε κάθε φορά που έκαναν 100 προσνηώσεις τους ετοίμαζαν μια γιορτή. Τόσο επικίνδυνο ήταν. Εβλεπες αυτούς τους νεαρούς να πιλοτάρουν μια πανάκριβη πολεμική και φονική μηχανή και να κοιμούνται πολλές φορές μέσα στα αεροπλάνα τους.

Κάποια στιγμή ο ναύαρχος- διοικητής του αεροπλανοφόρου ρώτησε εάν θέλει κανείς να πετάξει μ΄ένα Tomcat (σ.σ. είναι τα αεροσκάφος του Τομ Κρουζ στην ταινία Top Gun). Εγινε κλήρωση. Ο κλήρος έπεσε στην Ελλάδα. Πιλότος στο F-14 ήταν ένας νεαρός μετανάστης στις ΗΠΑ. Δεν γνώριζε ελληνικά, παρά μόνον το Melina Merkouri, το Acropolis, το Souvlaki και τη συνηθέστατη ελληνική βρισιά. Η απονήωση ήταν το ίδιο τρομακτική όπως η προσήλωση. Γινόταν κανονική εκτόξευση του αεροσκάφους με καταπέλτη.

Σε κάποια στιγμή, ενώ το F-14 βρισκόταν στον αέρα ακούστηκε από τον ασύρματο ότι ένα εμπορικό (αλλά κατασκοπευτικό) σοβιετικό πλοίο ακολουθούσε το αεροπλανοφόρο και μ΄ένα δίχτυ μάζευε ότι σκουπίδια έριχνε. Η εντολή που πήρε ο πιλότος Giannopoulos ήταν να βομβαρδίσει το σοβιετικό πλοίο. Εκανε μια βόλτα πάνω απ΄αυτό και το βομβάρδισε με.. ήχο, έσπασε το φράγμα του ήχου πάνω απ΄αυτό. Ακούστηκε τρομακτικός θόρυβος σαν να έπεφτε βόμβα. Το σοβιετικό έκανε μια στροφή και πήγε προς αντίθετη κατεύθυνση.

tovima.gr