19.8 C
Chania
Saturday, November 23, 2024

Σε θεατρικό έργο μετατρέπεται η απαγωγή της Τασούλας που παρολίγο να αιματοκυλήσει την Κρήτη

Ημερομηνία:

Να ετοιμαστούμε για νέο γύρο…αντιπαραθέσων τόσα χρόνια μετά; Ένα μεγάλο κεφάλαιο της μεταπολεμικής ιστορίας της Κρήτης που δεν έχει κλείσει ακόμη, η Απαγωγή της Τασούλας, αυτή τη φορά θα…ζωντανέψει στο θέατρο!

Αρχικά είχαν ακουστεί ως πληροφορίες, αλλά τώρα είναι δεδομένο: Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μάρκελλος και η ηθοποιός Ελένη Στεργίου (This Famous Tiny Circus theater group), επιστρέφουν στο θέατρο Σταθμός με την «Απαγωγή της Τασούλας: Μια Ποιητική Μυθιστορία». Πρόκειται για ένα σύγχρονο ποιητικό έργο, γραμμένο σε έμμετρο στίχο, στα πρότυπα των τραγωδιών της Κρητικής Αναγέννησης!

Το καλλιτεχνικό δίδυμο εμπνέεται από το ομώνυμο βιβλίο του δημοσιογράφου Τάσου Κοντογιαννίδη, το οποίο πραγματεύεται την εκρηκτική ιστορία αγάπης ανάμεσα στον Κώστα Κεφαλογιάννη και την Τασούλα Πετρακογιώργη, γόνους αντίπαλων πολιτικών δυνάμεων (του Λαϊκού Κόμματος και των Φιλελευθέρων), που συντάραξε την Κρήτη του 1950, φέρνοντάς την στα πρόθυρα του εμφυλίου πολέμου.

Σε συνδυασμό με την προσωπική έρευνα της ομάδας σε ιστορικά αρχεία της εποχής, οι καλλιτέχνες υποστηρίζουν ότι γράφεται ένας πολύ πιο σύγχρονος «Ερωτόκριτος» που καταδεικνύει τη συλλογική ανάγκη των ανθρώπων κατά τη μετεμφυλιακή περίοδο να ταυτιστούν με μια νέα ηρωική λαϊκή μυθολογία και να χτίσουν πάνω στα ερείπια του πολέμου.

Ωστόσο, είναι γνωστό ότι αυτή η ιστορία όποτε την ανασκαλεύουν δημιουργεί προβλήματα, προκαλούνται αντιδράσεις, ο Κώστας Κεφαλογιάννης αρνήθηκε να μιλήσει για την ιστορία αυτή και πήρε τα όποια μυστικά στον τάφο του, ενώ η βασική πρωταγωνίστρια Τασούλα Πετρακογιώργη είναι ακόμη εν ζωή!

Μπορεί λοιπόν ένα θεατρικό έργο να ανοίξει πάλι τον ασκό του Αιόλου; Θα δείξει…

Στη θεατρική παράσταση τώρα: Ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος συμπρωταγωνιστεί με τους Δημήτρη Καπετανάκο, Ελένη Στεργίου, Ελένη Βλάχου, Νικολή Αβραμάκη στην ιστορία, την οποία υπογράφει ο ίδιος σκηνοθετικά και δραματουργικά. Η υπόθεση στηρίζεται στο γεγονός της απαγωγής, αν και προσπαθεί να πάρει αποστάσεις από τα πραγματικά γεγονότα, με στόχο να προσεγγίσει μέσα από έναν ιδεαλιστικό φακό τις έννοιες έρωτας, αγάπη και θυσία. Πιστό, όμως, το έργο στα πρότυπα της Κρητικής Αναγέννησης εντάσσει το μεταφυσικό στοιχείο στην ποιητική του φόρμα, με την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Νίκου Ξυδάκη να λειτουργεί ως φυσική προέκταση του κειμένου στην παράσταση. Ο Οδυσσέας Κωνσταντόπουλος εκτελεί τη μουσική σύνθεση ζωντανά επί σκηνής. Τους φωτισμούς επιμελείται η Μελίνα Μάσχα, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης.

Η "Απαγωγή της Τασούλας" επιστρέφει στο...σανίδι και προκαλεί αναταράξεις!

Φωτογραφίες από τους πρωταγωνιστές της παράστασης (πηγη Αθηνόραμα)

Η "Απαγωγή της Τασούλας" επιστρέφει στο...σανίδι και προκαλεί αναταράξεις!
Η "Απαγωγή της Τασούλας" επιστρέφει στο...σανίδι και προκαλεί αναταράξεις!
Η "Απαγωγή της Τασούλας" επιστρέφει στο...σανίδι και προκαλεί αναταράξεις!
Η "Απαγωγή της Τασούλας" επιστρέφει στο...σανίδι και προκαλεί αναταράξεις!
Η "Απαγωγή της Τασούλας" επιστρέφει στο...σανίδι και προκαλεί αναταράξεις!
Η "Απαγωγή της Τασούλας" επιστρέφει στο...σανίδι και προκαλεί αναταράξεις!

Η ιστορία της απαγωγής

Το καλοκαίρι του 1950 και πιο συγκεκριμένα στις 20 Αυγούστου 1950, η Κρήτη απειλείται με αιματοκύλισμα. Αφορμή μία. . . απαγωγή.

Ο Κώστας, αδελφός του βουλευτή του Λαϊκού Κόμματος Μανόλη Κεφαλογιάννη, «κλέβει» στο Ηράκλειο την όμορφη Τασούλα, κόρη του βουλευτή των Φιλελευθέρων, Γιώργη Πετρακογιώργη, ενώ έβγαινε από τον κινηματογράφο «Οασις»

Η «απαγωγή της Τασούλας» έφτασε την Κρήτη σε απόσταση αναπνοής από την εμφύλια σύρραξη.

O Kώστας Kεφαλογιάννης ή Kουντόκωστας, ο ηρωικός αντάρτης της ομάδας Aνωγείων επί Kατοχής, ”έκλεψε” στις 20 Αυγούστου 1950,την Tασούλα Πετρακογιώργη, την τρίτη κόρη του πιο σημαντικού ίσως αρχηγού της Αντίστασης στην Kρήτη.

Η απόφαση των «Κεφαλογιάννηδων» έγινε αφορμή για να αρθούν 9 άρθρα του Συντάγματος, να επιβληθεί στρατιωτικός νόμος στην Κρήτη, αλλά και προληπτική λογοκρισία του Τύπου, και αφορμή να στραφούν τα φώτα της δημοσιότητας στον Μυλοπόταμο.

Η υπόθεση ήταν κάτι παραπάνω από απλώς οικογενειακή… Ο Πετρακογιώργης «αστράφτει και βροντάει» για την απαγωγή της θυγατέρας του, θεωρώντας τη βαριά προσβολή.

Πάνω από χίλιοι πιστοί οπλοφόροι του Πετρακογιώργη ανεβαίνουν στον Ψηλορείτη και ετοιμάζονται να επιτεθούν σε ισάριθμους Ανωγειανούς των Κεφαλογιάννηδων για να πάρουν πίσω την Τασούλα.

Οι εφημερίδες της εποχής αρχίζουν και γράφουν λίγες ημέρες μετά. Με τίτλο «Ο Νέος Τρωικός Πόλεμος» στην πρώτη σελίδα, το «Εθνος» της 25ης Αυγούστου 1950 σχολιάζει:

«…Η σύγχρονος Ελλάς συνεχίζει την… παράδοσιν της αρχαίας… Οι αδιάλλακτοι εν προκειμένω -που παίζουν άλλωστε ρόλο και εις την δημόσιαν ζωήν- ας λάβουν υπ όψιν και αυτήν την πλευράν της υποθέσεως – πλην του κινδύνου να προκαλέσουν εμφύλιον σπαραγμόν εις την Κρήτη».

Ο Πάτρικ Λη Φέρμορ στέλνει επιστολές και στον Κεφαλογιάννη και στον Πετρακογιώργη σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τα πνεύματα . Ακόμα και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Σπυρίδωνας προσπάθησε με δική του επιστολή να δώσει μια λύση.

Νεκρή ζώνη ο Ψηλορείτης. Το ζευγάρι κρύβεται στον Ψηλορείτη, εκεί όπου Κρήτες και Βρετανοί αντάρτες είχαν κρύψει τον Γερμανό στρατηγό Κράιπε κατά τη διάρκεια της Κατοχής, τον οποίο είχαν απαγάγει και οδηγήσει στη Μέση Ανατολή. Παντρεύεται κρυφά. Η γαμήλια τελετή έγινε στη Μονή Δισκουρίου.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ