Από τις πλέον πληττόμενες επιχειρήσεις από τον υγειονομική κρίση που προέκυψε από τον κορωνοϊό είναι η Aegean, όπως άλλωστε και όλες οι εταιρείες στον κλάδο των αερομεταφορών. Ο πρόεδρος της εταιρείας, και μέλος του Δ.Σ. της Endeavor Greece, κ. Ευτύχης Βασιλάκης βρέθηκε χθες το απόγευμα στον ψηφιακό επιχειρηματικό πάνελ που οργάνωσε η Endeavor Greece με θέμα “Διοίκηση επιχειρήσεων σε ταραγμένους καιρούς”, και ερωτώμενος αναφέρθηκε για το πως έζησε την όλη εμπειρία της καθήλωσης των αεροσκαφών αλλά και το μέλλον της αεροπορικής.
Ο κ. Βασιλάκης παραδέχτηκε ότι παρόλο ότι κατάφεραν να αντιμετωπίσουν το υγειονομικό θέμα, υποεκτίμησαν το μέγεθος του προβλήματος από οικονομικής άποψης, σημειώνοντας ότι η σημερινή κατάσταση πιθανόν να αλλάξει το τοπίο στις αερομεταφορές. Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους σημείωσε ότι είναι μονόδρομος η μείωση του προσωπικού καθώς δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει για αρκετό μεγάλο διάστημα ικανοποιητικό πτητικό έργο.
Ακολουθούν αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις του κ. Βασιλάκη:
«Από τις 25 Φεβρουαρίου που είχαμε το outbreak στην Ιταλία ήμασταν σε κατάσταση συναγερμού καθώς αρχίσαμε να ψαχνόμαστε μαζί με τον ΕΟΔΥ για τυχόν κρούσματα στα αεροπλάνα, να κατεβαίνουν πληρώματα σε καραντίνα, γιατί ενδεχομένως ήταν μέσα σε αεροπλάνα τα οποία είχαν επιβάτες που πιθανόν να ήταν φορείς του ιού, να αλλάζουμε διαδικασίες για τον καθαρισμό και να αλλάζουμε διαδικασίες για το service. Πριν ακόμη η Ελλάδα φθάσει στο γρήγορο lockdown, εμείς ήδη είχαμε επηρεαστεί λειτουργικά και σε επίπεδο ρίσκου για την υγεία του προσωπικού μας και των επιβατών μας και μέσα σε αυτό το πλαίσιο αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι θα υπάρχει ένα πιο έντονο οικονομικό πρόβλημα».
Λειτουργούμε με το 0,05% των εσόδων μας
«Ο πρώτος μήνας, από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τα τέλη Μαρτίου, πέρασε από μία διαδικασία ισορροπίας μεταξύ της προσπάθειας να λειτουργήσουμε με ασφάλεια χωρίς να προλάβουμε να συνειδητοποιήσουμε καλά καλά το επερχόμενο οικονομικό κόστος. (…) Υπό κανονικές συνθήκες επιχειρηματικά εξετάζουμε αν θα πάμε 20% αριστερά ή 20% δεξιά και ξαφνικά σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο. Σήμερα η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει καθώς έχουμε το 0,05% των εσόδων μας ανά ημέρα.
Δεν θα ντραπώ να πω ότι έκανα λάθος τόσο εγώ όσο και Διευθύνων Σύμβουλος μας, καταλάβαμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σοβαρό πρόβλημα αλλά δεν καταλάβαμε το βάθος και την διάρκεια του. Λάθος όχι σε θέματα υγείας, όπου πήραμε όλα τα σωστά μέτρα και τελικά είχαμε μόνο ένα κρούσμα στα πληρώματα μας, και αυτό χωρίς συμπτώματα, αλλά λάθος σε αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Νομίζαμε αρχικά για ένα μήνα, μετά για δύο μήνες και τώρα δυστυχώς μιλάμε για τουλάχιστον έξι. Παράλληλα είχαμε και την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα στο χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει».
Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος
«Μπορεί οι άλλες επιχειρήσεις να μπαίνουν στην φάση “επιστροφή στην κανονικότητα” όμως αυτό δεν ισχύει για εμάς. Εμείς γνωρίζουμε ότι για να βρεθούμε σαν κλάδος στα επίπεδα που βρισκόμασταν πριν την υγειονομική κρίση θα περάσουν 2 – 3 χρόνια άρα δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε. Η άμεση δυσκολία που θα έχουμε είναι η επιλογή, ο τρόπος και ο χρόνος που θα πρέπει να γίνει αυτή η ενέργεια. Όταν δεν έχεις παραγωγή για κάποιους μήνες και δεν έχεις και εικόνα πόσο θα κρατήσει, μπορεί να ακούγετε σκληρό, αλλά δεν έχεις επιλογές.
Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος που να μπορέσει να μας βοηθήσει και εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι να διατηρήσουμε περισσότερο κόσμο ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε.
Σήμερα, στην Aegean εργάζονται περίπου 700 άτομα από τα οποία, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, οι μισοί απασχολούνται στα call center για να εξυπηρετήσουν τις ακυρωμένες κρατήσεις και οι άλλοι μισοί ως προσωπικό ασφαλείας στις πτήσεις επαναπατρισμού, στις υποχρεωτικές στο εσωτερικό που έχει ζητήσει το κράτος και αυτές που πραγματοποιεί σε Κίνα και Ινδία για την μεταφορά ιατρικού υλικού».