Συνηθισμένη τείνει να γίνει η εικόνα καταστημάτων δίχως πελάτες, όμως αρκετά είναι και τα καταστήματα που επιλέγουν να μην ανοίγουν καθόλου. Ο λόγος; Η κατάρρευση του τζίρου.
Το φαινόμενο είναι πιο αισθητό στην Παλιά Πόλη και στο λιμάνι όπου πολλά καταστήματα κάνουν τζίρο κυρίως με τουρίστες. Δίχως όμως τουρίστες, δεν υπάρχουν πελάτες,
Άσχημη είναι η εικόνα και στα καταστήματα εστίασης αφού τα άδεια τραπεζοκαθίσματα είναι η συντριπτική πλειοψηφία. Προφανώς, το πρόβλημα των συγκεκριμένων καταστημάτων δεν είναι η έλλειψη χώρου για να απλώσουν τα τραπέζια τους, αλλά η αδυναμία τους να γεμίσουν και τα τραπέζια που ο αριθμός τους περιορίστηκε λόγω των μέτρων για τον κορωνοϊό.
Η απλή αλήθεια είναι ότι το διαμορφωμένο κλίμα κάνει και πολλούς Χανιώτες να είναι πολύ συγκρατημένοι στα έξοδά τους.
Είναι εύκολα αντιληπτό ότι στις Παραδοσιακές τουριστικές αγορές όλης της χώρας, οι «όποιοι πελάτες» θα εμφανισθούν μετά το άνοιγμα των συνόρων και την επαναλειτουργία των ξενοδοχειακών μονάδων ανά περιοχή. Συνεπώς, για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμα, τα έξοδα θα τρέχουν και τα καταστήματα θα είναι ουσιαστικά κλειστά.
Και κάπου εδώ «κουμπώνουν» τα ευρήματα της έρευνας που έκανε ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας και έχουν ενδιαφέρον και για τα Χανιά, που αφορούν στα προτεινόμενα μέτρα στήριξης για τις εν λόγω επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν έντονο το στοιχείο της εποχικότητας.
Από τους ερωτηθέντες, το 62,1% κρίνει ως σημαντικότερο παράγοντα βιωσιμότητας της επιχείρησης του, την επέκταση της μείωσης κατά 40% του ενοικίου έως το τέλος του έτους.
Λιγότερο από το 1/3 (28,1%) των ερωτηθέντων, ανέδειξαν τις Φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις ως τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα που θα εξασφαλίσει την επιβίωση των επιχειρήσεων τους και μόλις το 9,2% δήλωσε ότι η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων μέσω δανείων ή προγραμμάτων ΕΣΠΑ, για την εξασφάλιση άμεσης αύξησης της ρευστότητας, αποτελεί παράγοντα για την επιβίωση τους.
Το στοιχείο αυτό θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο προβληματισμού για το οικονομικό επιτελείο, καθώς ενισχύει την εικόνα ότι οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, μετά από τη δεκαετή κρίση, είτε δεν έχουν πρόσβαση στα χρηματοδοτικά «εργαλεία» μέσω τραπεζών είτε διστάζουν λόγω των δυσμενών γι’ αυτές όρους.
Τα στοιχεία της έρευνας είναι λίαν αποκαλυπτικά:
το 71,9%, δηλαδή 110 από τις 153 επιχειρήσεις του δείγματος, δεν μπόρεσε ή δεν θέλησε να ενταχθεί για διάφορους λόγους, σε κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο.
Το μόνο που λειτούργησε, αλλά και αυτό με χαμηλά ποσοστά ένταξης, είναι η Επιστρεπτέα προκαταβολή, στην οποία δήλωσε συμμετοχή το 19% του δείγματος, δηλαδή 29 από τις 153 επιχειρήσεις.
Με φόντο αυτά τα στοιχεία αλλά και ανάλογα από αντίστοιχες έρευνες της ΕΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ, το υπουργείο Οικονομικών προωθεί το νέο πλαίσιο για τις μικροπιστώσεις, δηλαδή δάνεια για κεφάλαια κίνησης ως 25.000 ευρώ με στόχο τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, ενώ η β’ φάση της επιστρεπτέας προκαταβολής θα έχει στο επίκεντρο τις ατομικές επιχειρήσεις.
Το στοίχημα για την επιβίωση χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων παραμένει δύσκολο…