Τo μεγαλύτερο deal startup εταιρείας ελληνικών συμφερόντων σηματοδοτεί η συμφωνία που έκλεισε η InstaShop για την εξαγορά της από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero, έναντι του ποσού – ρεκόρ των 360 εκατ. δολαρίων.
Το InstaShop δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες του να κάνουν τις παραγγελίες τους από σουπερμάρκετ αλλά και τοπικά καταστήματα και να λαμβάνουν τα προϊόντα τους όποτε αυτοί θελήσουν, ακόμη και μόλις μισή με μία ώρα μετά από την παραγγελία.
Η εταιρεία ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2015 ως μια ιδέα του Γιάννη Τσιώρη, ο οποίος εργαζόταν τότε στο τμήμα Marketing Intelligence της Philips για τη Μέση Ανατολή και την Τουρκία, με στόχο να καλύψει το κενό που εντόπισε στις διαδικτυακές αγορές τροφίμων στην περιοχή.
Σύντομα και ενώ διαπίστωσε πραγματικό ενδιαφέρον, καθώς έκλεισε την πρώτη συμφωνία με τοπικό σουπερμάρκετ πριν καν έχει έτοιμη την εφαρμογή, ο κ. Τσιώρης παραιτήθηκε από την καριέρα του στη Philips, και έφτιαξε μια ολιγομελή ομάδα μαζί με την Ιωάννα Αγγελιδάκη, συν-ιδρύτρια της εταιρείας.
Η πρώτη επένδυση ήρθε λίγους μήνες μετά από τους VentureFriends, των Απόστολου Αποστολάκη και Γιώργου Δημόπουλου, καθώς και την επενδυτική εταιρεία του Ντουμπάι, Jabbar. Με την πρώτη χρηματοδότηση ξεκίνησε η ραγδαία ανάπτυξη της InstaShop. Μέσα σε πέντε χρόνια, οι παραγγελίες αυξήθηκαν από κάποιες εκατοντάδες την ημέρα σε μια χώρα, σε δεκάδες χιλιάδες σε πέντε χώρες και σήμερα η InstaSshop είναι η μεγαλύτερη διαδικτυακή αγορά τροφίμων στη Μέση Ανατολή.
Μάλιστα, η InstaShop δεν χρειάστηκε σημαντική υποστήριξη και κεφάλαια, αφού η ομάδα κατάφερε να δημιουργήσει μια μεγάλη, γρήγορα αναπτυσσόμενη, και κερδοφόρα startup εταιρεία με συνολική επένδυση ύψους μόλις 7 εκατ. δολαρίων.
Ο “γάμος” με την Delivery Hero
Με αυτό το ιστορικό αλλά και με τα μεγέθη να αυξάνονται ακόμη περισσότερο η InstaShop δεν άργησε να μπει στο “ραντάρ” της Delivery Hero, εταιρεία η οποία φιλοδοξεί να κυριαρχήσει στην αγορά της παράδοσης φαγητού και τροφίμων παγκοσμίως.
H Delivery Hero, ιδρύθηκε το 2011 από τον Σουηδό Nikolas Ostberg. Σήμερα λειτουργεί σε πάνω από 600 πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο, έχοντας πάνω από 22.000 υπαλλήλους. Το 2017 μπήκε στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα ενταχθεί στον δείκτη Dax 30, αντικαθιστώντας την Wirecard.
Μάλιστα, η Delivery Hero δεν είναι “ξένη” στην Ελλάδα, αφού πρωταγωνιστεί στην ελληνική αγορά delivery από το 2015 που εξαγόρασε την Online Delivery A.E., γνωστή και ως e-Food, εταιρεία που ίδρυσε ο ένας από τους δύο VentureFriends, Απόστολος Αποστολάκης.
Εξάλλου οι κ. Αποστολάκης και Δημόπουλος μετράνε ήδη πετυχημένες επενδύσεις, είτε ως “Angel Investors”, είτε ως “Venture Capitalists” καθώς μεταξύ άλλων ήταν από τους πρώτους επενδυτές της Taxibeat, η οποία ως γνωστόν εξαγοράστηκε το 2017 από τον όμιλο της Daimler. Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη επιτυχία του επενδυτικού σχήματος VentureFriends που έχει επενδύσει πάνω από 164 εκατ. ευρώ σε 32 startups. Τουλάχιστον μέχρι σήμερα που ανακοινώθηκε η εξαγορά της InstaShop.
“Είμαστε πολύ χαρούμενοι που γιορτάζουμε αυτή την επιτυχία με μια ιδρυτική ομάδα στην οποία πάντα πιστεύαμε και με την οποία δουλέψαμε μαζί από τα πρώτα της βήματα 2015”, σχολίασε ο Απόστολος Αποστολάκης, συνιδρυτής και Managing Partner των VentureFriends, αναφερόμενος στην εξαγορά της InstaShop. “Είμαστε ενθουσιασμένοι για την επιτυχία τους αυτή, την οποία άξιζαν και με το παραπάνω, καθώς και με ό,τι αυτό σημαίνει για το startup οικοσύστημα της ευρύτερης περιοχής.”
Το InstaShop
Πλέον, το InstaShop έχει εξελιχθεί σε μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή αγορά ειδών παντοπωλείου, που έχει στόχο να διευκολύνει την καθημερινότητα του καταναλωτή αλλά και να εξασφαλίσει σε τοπικά καταστήματα λιανικής πρόσβαση σε ένα αναξιοποίητο εμπορικό “κανάλι”, αυτό των διαδικτυακών αγορών.
Το InstaShop παρέχει στους καταναλωτές πρόσβαση σε μια ευρεία γκάμα καταστημάτων που εκτείνεται από σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία και καταστήματα τροφίμων, έως φαρμακεία, pet shops και καταστήματα πώλησης ειδών σπιτιού.
Οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους απευθείας από το κινητό τους ή από υπολογιστή, με τρία απλά κλικ και να παραλάβουν τις παραγγελίες τους εντός ολίγων λεπτών ή σε προκαθορισμένη ώρα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ανάλογα με την τοποθεσία του πελάτη η εκτιμώμενη ώρα παράδοσης των παραγγελιών κυμαίνεται από 30 έως 60 λεπτά. Ο πελάτης μπορεί να πληρώσει είτε με μετρητά είτε με κάρτα.
Η εφαρμογή παρέχει μάλιστα και ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιβράβευσης των πελατών, μέσω “πόντων” που λαμβάνονται είτε μέσω της εφαρμογής είτε μέσω της ιστοσελίδας της και μπορούν να μετατραπούν σε “πίστωση” για την επόμενη παραγγελία του πελάτη.
Μάλιστα, το InstaShop ανταμείβει τους πελάτες του και με ένα “πρόγραμμα παραπομπής” που έχει θεσπίσει, το InstaFriend, μέσω του οποίου οι χρήστες μπορούν να προσκαλέσουν μέλη της οικογένειάς τους και φίλους τους να χρησιμοποιήσουν το InstaShop, λαμβάνοντας InstaPoints ως ανταμοιβή μόλις οι προσκεκλημένοι χρήστες κάνουν την πρώτη παραγγελία τους.
Το InstaShop δραστηριοποιείται σήμερα σε πέντε χώρες και συγκεκριμένα στην Ελλάδα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Μπαχρέιν, στον Λίβανο και στην Αίγυπτο.
Η επίσημη ανακοίνωση για την εξαγορά
Η InstaShop αποδέχτηκε τη προσφορά εξαγοράς από τη Delivery Hero για το ποσό των $360M. Η εξαγορά έρχεται να συνδυάσει την ηγετική θέση της Delivery Hero παγκοσμίως στο χώρο του online delivery και την ιδιαίτερη ικανότητα της InstaShop να αναπτύσσει γρήγορα και επιτυχημένα το μοντέλο του on-demand grocery σε πολλαπλές αγορές. Η εξαγορά αυτή είναι ρεκόρ για ελληνική startup, και μία από τις μεγαλύτερες των τελευταίων χρόνων στην ευρύτερη περιοχή της MENA.
Ο Γιάννης Τσιώρης, ενώ ηγούνταν στο τμήμα Marketing Intelligence της Philips για την Μέση Ανατολή και την Τουρκία, παρατήρησε το 2015 ένα κενό στην αγορά του on-demand grocery στο Ντουμπάι μέσα από προσωπική ανάγκη. Αφού σχεδίασε το MVP της InstaShop, παραιτήθηκε από την καριέρα του στη Philips, και έφτιαξε μια ολιγομελή ομάδα με την βοήθεια της Ιωάννας Αγγελιδάκη, συνιδρυτή της InstaShop. Το πρώτο συμβόλαιο το έκλεισε με ένα τοπικό σούπερ μάρκετ πριν καν να έχει έτοιμη την εφαρμογή.
Η πρώτη επένδυση ήρθε λίγους μήνες μετά από τους VentureFriends και τη Jabbar, γνωστό επενδυτή στην περιοχή της ΜΕΝΑ. Οι 2 επενδυτές, VentureFriends, και Jabbar, συνέχισαν να στηρίζουν την InstaShop καθώς αναπτυσσόταν ραγδαία από κάποιες εκατοντάδες παραγγελίες ημερησίως σε μία χώρα, σε δεκάδες χιλιάδες σε 5 χώρες, και εξελισσόταν σε αδιαφιλονίκητο ηγέτη του αραβικού κόσμου στο χώρο του on-demand grocery.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η InstaShop δεν χρειάστηκε σημαντική υποστήριξη και κεφάλαια, αφού η ομάδα κατάφερε να δημιουργήσει μια μεγάλη, γρήγορα αναπτυσσόμενη, και κερδοφόρα startup εταιρεία μέσα σε μόλις 5 χρόνια, με συνολική επένδυση ύψους μόλις $7Μ.
Η ικανότητα της InstaShop να αναπτύσσεται ραγδαία και να καλύπτει την απότομα αυξημένη ζήτηση συνέβαλε καίρια στην πρόσβαση σε φαγητό και φάρμακα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού.
Η εξαγορά της InstaShop από τη Delivery Hero είναι συνέχεια πολύ μεγάλων εξαγορών στην ευρύτερη περιοχή της ΜΕΝΑ, όπως της Careem ($3B) και της Souq ($580M).
Η εξαγορά των $360M αποτελεί ρεκόρ για startup εταιρεία με Ελληνική ιδρυτική ομάδα και σημαντική λειτουργία στην Ελλάδα, και έρχεται ως συνέχεια της εξαγοράς της Softomotive από τη Microsoft νωρίτερα φέτος. Το success story αυτό αναμένεται να τραβήξει το ενδιαφέρον ακόμα περισσότερων επενδυτών καθώς και να εμπνεύσει μελλοντικούς ιδρυτές στο Ελληνικό startup οικοσύστημα.
“Είμαστε πολύ χαρούμενοι που γιορτάζουμε αυτή την επιτυχία με μια ιδρυτική ομάδα στην οποία πάντα πιστεύαμε και με την οποία δουλέψαμε μαζί από το από τα πρώτα της βήματα 2015”, σχολίασε ο Απόστολος Αποστολάκης, συνιδρυτής και Managing Partner των VentureFriends. “Είμαστε ενθουσιασμένοι για την επιτυχία τους αυτή, την οποία άξιζαν και με το παραπάνω, καθώς και με ό,τι αυτό σημαίνει για το startup οικοσύστημα της ευρύτερης περιοχής.”
Η αγορά του online delivery φαγητού και ειδών σούπερ μάρκετ αναπτύσσεται σταθερά στην περιοχή της ΜΕΝΑ τα τελευταία 5 χρόνια. Το μέγεθός της εκτιμάται σε περισσότερα από $10Βn μόνο για τα Η.Α.Ε, με μια μεγάλη στροφή στις online παραγγελίες ως αποτέλεσμα της πανδημίας, η οποία αναμένεται να επιταχύνει την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τμήματος της αγοράς ακόμα περισσότερο.