Νέο τοπίο στην ακτοπλοϊκή αγορά φέρνει η συγχώνευση του ομίλου ATTICA και της ANEK, έπειτα από την έγκριση της συμφωνίας από την Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Όπως σημειώνουν στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς είναι σημαντικό για τη συνέχεια και την υλοποίηση της συγχώνευσης του ομίλου ATTICA και της ANEK πως η συμφωνία εγκρίθηκε υπό το πλαίσιο των προβλεπομένων περί διάσωσης (failing firm), κατά συνέπεια δεν απαιτείται αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας των δύο εταιρειών, ενδεχόμενη απόσυρση από ακτοπλοϊκές γραμμές ή πώληση πλοίων.
Ανοίγει έτσι ο δρόμος για τη διάσωση της κρητικής εταιρείας (η οποία είχε 270 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις στο τέλος του 2022) μέσω απορρόφησης από τον όμιλο ATTICA, με τον τελευταίο να ισχυροποιείται περαιτέρω στην ακτοπλοϊκή αγορά. Οι δύο όμιλοι που εδώ και πολλά χρόνια λειτουργούν κοινοπρακτικά στην γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής δημιουργούν ένα σχήμα με σημαντική παρουσία αλλάζοντας τις ισορροπίες στον κλάδο.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, με την απόκτηση της ΑΝΕΚ ο όμιλος Attica Group θα έχει έναν από τους πέντε μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως σε όρους ολικής χωρητικότητας, τη δεύτερη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση στην Ευρώπη και έναν από τους πέντε μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως σε όρους μεταφοράς οχημάτων.
Παράλληλα ενισχύεται ο εθνικός ρόλος του ομίλου καθώς διασφαλίζει την 12μηνη σύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική Ελλάδα. Στην Αδριατική θα ανταγωνίζεται τον Όμιλο Γκριμάλντι ο οποίος έχει γιγαντωθεί σε ολόκληρο τον πλανήτη με τον Εμάνουελ Γκριμάλντι να έχει καταστήσει την Αδριατική σε Mare Nostrum ενώ στο Αιγαίο έχει ανταγωνισμό από τη Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου.
Όπως έχει αναφέρει σε μελέτη της η XRTC, η «νέα Attica» θα έχει παρουσία σχεδόν σε όλες τις γραμμές της χώρας, στις οποίες δρομολογούνται περίπου 100 ακτοπλοϊκά πλοία και εξυπηρετούν καθημερινά 115 νησιά συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους.
H χανιώτικη εταιρεία έχει στόλο από οκτώ πλοία. Πρόκειται για τα ΚΡΗΤΗ I, το ΚΡΗΤΗ ΙΙ που είναι παροπλισμένο, το Πρέβελης, το Έλυρος, το Ελ.Βενιζέλος, το Olympic Champion, το Hellenic Spirit και το Κύδων που είναι ναυλωμένο στο εξωτερικό. Δραστηριοποιείται στην Κρήτη και Αδριατική μέσω της κοινοπραξίας που είχε με την Attica. Τα πλοία αυτά εντάσσονται στον στόλο του Ομίλου Attica ο οποίος σήμερα έχει 36 πλοία, συμβατικά και ταχύπλοα και η δύναμη του θα ανέβει στα 44 συνολικά.
Όπως ανέφερε έγκαιρα το newmoney, η διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο. Πρώτα θα πρέπει να πραγματοποιηθούν οι Γενικές Συνελεύσεις των δύο εταιρειών για να εγκρίνουν την απόφαση και αυτό θα γίνει στα τέλη του προσεχούς Σεπτεμβρίου.
Οι «σφήνες» από SeaJets και Grimaldi
Στο deal μεταξύ ATTICA – ANEK επιχείρησαν να μπουν σφήνα η SeaJets και ο όμιλος Grimaldi.
Η SeaJets κατέθεσε δύο προτάσεις εξαγοράς της ΑΝΕΚ, αμφότερες όμως συνάντησαν την άρνηση της Τράπεζας Πειραιώς (ως εκπρόσωπος των ομολογιούχων δανειστών του κοινοπρακτικού δανείου της εταιρείας) επισημαίνοντας πως οι προτάσεις της SeaJets δεν έγιναν με εξασφαλισμένη επάρκεια κεφαλαίων και δεν αποτελούν βιώσιμη εναλλακτική λύση. Αναφορικά με το ενδιαφέρον από τον όμιλο Grimaldi (μητρική εταιρεία των Μινωικών Γραμμών), με επιστολή του στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ανέφερε ότι σε περίπτωση που «ναυαγούσε» η συγχώνευση της Attica με την ΑΝΕΚ ο ναπολιτανικός Όμιλος δεσμευόταν να δρομολογήσει πλοία του, στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής καλύπτοντας το κενό που θα άφηνε η ΑΝΕΚ η οποία εάν δεν απορροφούνταν θα έκλεινε.
Σημειώνεται τέλος πως στις 7 Σεπτεμβρίου είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί στα Χανιά, η τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της ΑΝΕΚ, όπως τονίζει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία.