Μαζική διαμαρτυρία εκπαιδευτικών στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης – Δραματική η εικόνα με ελλείψεις 259+ θέσεων στην Πρωτοβάθμια και 160 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Χανίων
Με μια ηχηρή κινητοποίηση το μεσημέρι της Τρίτης, οι σύλλογοι εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας (ΣΕΠΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Χανίων προχώρησαν σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από τα γραφεία των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, αναδεικνύοντας την εκρηκτική κατάσταση στα σχολεία του νομού.
Τα στοιχεία είναι αμείλικτα: συνολικά 420 κενά σε εκπαιδευτικούς, με 259+ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και πάνω από 160 στη Δευτεροβάθμια, ακόμα και μετά τη δεύτερη φάση τοποθέτησης αναπληρωτών.
Στον «αέρα» η Ειδική Αγωγή – Κλειστά Τμήματα Ένταξης, χωρίς παράλληλες στηρίξεις
Όπως επισημαίνει η ΕΛΜΕ Χανίων, στη Γενική Αγωγή λείπουν 78 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ η Ειδική Αγωγή καταρρέει, με τουλάχιστον 82 κενά σε Ειδικά Σχολεία, Τμήματα Ένταξης και Παράλληλες Στηρίξεις.
Η εικόνα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική. Σε αρκετές περιοχές της χώρας – και στα Χανιά – δεν έχει προσληφθεί κανένας εκπαιδευτικός για Τμήματα Ένταξης, αφήνοντας εκατοντάδες παιδιά χωρίς υποστήριξη. Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν πως στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να στοιβάξει έως και 12 μαθητές με ανάγκη Τ.Ε. ανά τμήμα, μια πρακτική που χαρακτηρίζεται αντιπαιδαγωγική και επικίνδυνη.
Γιώργος Μαυρογιαννάκης (Πρόεδρος ΣΕΠΕ Χανίων): «Η ειδική αγωγή φέτος στενάζει»
Σε δηλώσεις του από τη συγκέντρωση, ο πρόεδρος του ΣΕΠΕ Χανίων, Γιώργος Μαυρογιαννάκης, περιέγραψε με δραματικούς τόνους την κατάσταση:
«Είμαστε και σήμερα εδώ για τα κενά, για τα μορφωτικά δικαιώματα δηλαδή των παιδιών μας. Όπως βλέπετε και στο πανό μας: 259+. Γιατί plus; Γιατί δίνονται ακόμα από το ΚΕΔΑΣΥ κάποιες βεβαιώσεις, κάποιες γνωματεύσεις για τα παιδιά στην Ειδική Αγωγή. Η ειδική αγωγή στενάζει φέτος, όπως το ξέρετε, το ’χουμε ξαναπεί. 25άρια τμήματα με καμία ή μία παράλληλη, με τέσσερα-πέντε παιδιά, έξι παιδιά σε μία περίπτωση που θέλουν παράλληλη. Όλα αυτά έκτα απ’ τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών».
Ο κ. Μαυρογιαννάκης υπογράμμισε επίσης το έλλειμμα προσωπικού και κονδυλίων για την ειδική αγωγή:
«Υπάρχουν και τα θέματα ασφάλειας και όλα τα άλλα θέματα εξουθένωσης δικής μας και των υπόλοιπων μαθητών. Αυτή τη στιγμή, απ’ ό,τι γνωρίζουμε, προβλέπονται μόνο 1.500 θέσεις ακόμα για αναπληρωτές στην Ειδική Αγωγή. Δηλαδή κονδύλια υπάρχουν από το ΕΣΠΑ μέχρι εκεί. Οπότε φανταστείτε, όταν στα Χανιά από τα 259+ θέσεις, οι 240 είναι στην Ειδική Αγωγή, τι μας έρχεται για την υπόλοιπη χρονιά».
Τμήματα Ένταξης μόνο στα χαρτιά – Εννέα κενά και καμία λειτουργία
Σε ερώτηση για την κάλυψη των αναγκών με Τμήματα Ένταξης, ο πρόεδρος του ΣΕΠΕ ήταν σαφής:
«Αυτό αντιμετωπίζεται με τα Τμήματα Ένταξης που υποτίθεται ότι έχουν ιδρυθεί. Έχουμε εννιά κενά στα Τμήματα Ένταξης ήδη – δηλαδή δεν υπάρχουν. Άρα δεν καλύπτονται. Δεν καλύπτονται παιδιά που 259 και τα 240 είναι δικαίωμα. Τα υπόλοιπα είναι άλλες ειδικότητες: αγγλικά, μερικοί δάσκαλοι, μερικοί νηπιαγωγοί».
Η κατάσταση, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, είναι δομική, χρόνια και επικίνδυνη, και τα σημάδια της φετινής σχολικής χρονιάς δείχνουν επιδείνωση.
«Κάθε χρόνο τα ίδια – φέτος χειρότερα»
Με λόγια γεμάτα ένταση και απογοήτευση, ο πρόεδρος της Ένωσης Γονέων Ν. Χανίων, Σταμάτης Μακακάς, τοποθετήθηκε δημόσια έξω από τις διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, περιγράφοντας μια επανάληψη της εκπαιδευτικής κρίσης, που φέτος εξελίσσεται σε ακόμα πιο επικίνδυνη και προσβλητική πραγματικότητα για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
«Σήμερα για άλλη μια φορά εδώ, στα γραφεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για όλα αυτά τα ζητήματα που μας ταλανίζουνε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές εδώ και χρόνια. Όπως πέρυσι, βλέπουμε και φέτος τα ίδια προβλήματα – και χειρότερα – να συνεχίζουνε».
400 κενά, χαμένες ώρες και μαθητές στην παραπαιδεία
Σύμφωνα με τον κ. Μακακά, τα εκπαιδευτικά κενά στα Χανιά πλησιάζουν τις 400 θέσεις, χωρίς να διαφαίνεται άμεση λύση. Το πρόβλημα επεκτείνεται και στο ειδικό προσωπικό για παράλληλη στήριξη, με δεκάδες παιδιά να έχουν γνωματεύσεις αλλά καμία στήριξη στην πράξη.
«Πολλά παιδιά τα οποία δικαιούνται με γνωμάτευση παράλληλη στήριξη δεν έχουνε ακόμη. Στη Δευτεροβάθμια βλέπουμε – και φέτος – θα περάσει το πρώτο τετράμηνο με μαθήματα να μη γίνονται. Καταλαβαίνουμε ότι χάνονται χιλιάδες ώρες».
Η έλλειψη προσωπικού οδηγεί τους γονείς μεσοστρατίς στην παραπαιδεία, με τα παιδιά να τρέχουν στα φροντιστήρια για να αναπληρώσουν το κενό της δημόσιας εκπαίδευσης.
«Τα παιδιά μας βέβαια τρέχουν στην παραπαιδεία, στο να συμπληρώσουνε τις μαθησιακές τους ανάγκες, να μάθουν τα μαθήματά τους – αναγκαστικά και στα φροντιστήρια».
Ολοήμερο στα χαρτιά – νέοι αποκλεισμοί, νέες γραφειοκρατίες
Ένα από τα πιο έντονα σημεία κριτικής αφορά το ολοήμερο σχολείο, το οποίο υποτίθεται ότι θα λειτουργούσε φέτος μέχρι τις 16:00 ή και τις 17:00, αλλά παραμένει ανενεργό σε πολλά σχολεία, παρά τις σχετικές αιτήσεις των γονιών από την προηγούμενη χρονιά.
«Ενώ από πέρυσι έχουνε γίνει αιτήσεις από τους γονείς για το ολοήμερο μέχρι τις 4:00, αρκετά σχολεία δεν το έχουν εφαρμόσει. Από κει και ύστερα, τους ζητούνται καινούργια δικαιολογητικά. Αυτό που λέμε: ένας κόφτης στα δικαιώματα των παιδιών μας».
Οι νέες προϋποθέσεις συμμετοχής, όπως η υποχρεωτική εργασία και των δύο γονέων ή το αν ανήκει η οικογένεια σε «ευάλωτη» κατηγορία, καθιστούν το ολοήμερο προνόμιο λίγων αντί για καθολικό δικαίωμα.
Τραγελαφικές αντιφάσεις: 13ωρο για τους γονείς, 3ωρο για τα παιδιά
Ο πρόεδρος της Ένωσης Γονέων δεν άφησε ασχολίαστη την αντίφαση ανάμεσα στις εργασιακές απαιτήσεις που επιβάλλονται στους γονείς και στην αδυναμία του κράτους να προσφέρει βασική εκπαιδευτική κάλυψη:
«Μας εμπαίζουνε κανονικά όταν περνάνε το νομοσχέδιο στη Βουλή για το 13ωρο, όταν δεν μπορούνε να μας εξασφαλίσουνε 4 και 3 ώρα να έχουμε το παιδί μας στο σχολείο. Από κει και ύστερα μας ζητάνε να δουλεύουμε 13 ώρες στον ίδιο εργοδότη».
Εκπαιδευτικοί – πολυεργαλεία, μαθητές σε υπεράριθμα τμήματα, αίθουσες – κοντέινερ
Η κατάσταση επιβαρύνεται από τη συνεχιζόμενη υποστελέχωση σε βασικές ειδικότητες στα δημοτικά και τα γυμνάσια, όπου εκπαιδευτικοί υποχρεώνονται να διδάσκουν και μαθήματα για τα οποία δεν έχουν εξειδίκευση.
«Στα δημοτικά αναγκάζονται οι εκπαιδευτικοί να κάνουν τα μαθήματα της γυμναστικής, της μουσικής, των καλλιτεχνικών. Στα γυμνάσια έχουνε γίνει καλλιτέχνες, γυμναστές κτλ. Είναι πολλά ζητήματα».
Παράλληλα, οι υποδομές ασφυκτιούν: στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση παιδιά στριμώχνονται σε κοντέινερ των 25 ατόμων, ενώ στη Δευτεροβάθμια τα τμήματα φτάνουν τους 27 ή και 28 μαθητές.
«Πληρώνουμε από την τσέπη μας για μια Παιδεία χωρίς προτεραιότητα»
Το αίτημα των γονέων είναι σαφές και διαχρονικό: ουσιαστική χρηματοδότηση της Παιδείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, σε συνδυασμό με μόνιμες προσλήψεις και ενίσχυση του υποστηρικτικού προσωπικού στα σχολεία.
«Αυτό που ζητάμε εμείς οι γονείς χρόνια είναι περισσότερα χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό για την Παιδεία και την Υγεία. Εννοείται είμαστε στα Χανιά. Έχουμε τη βάση της Σούδας. Βλέπουμε πόσα χρήματα δίνονται καθημερινά για πολεμικούς εξοπλισμούς και για την Παιδεία τίποτα».
Ο κ. Μακακάς έθεσε επιτακτικά την ανάγκη για προσλήψεις μονίμου προσωπικού όλων των κατηγοριών:
«Να καλυφθούνε όλες οι θέσεις, οι κενές. Μόνιμο προσωπικό: εκπαιδευτικοί, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, σχολικοί φύλακες, νοσηλευτές. Όλα αυτά είναι πληρωμένα από την τσέπη μας».



