10.8 C
Chania
Tuesday, December 16, 2025

Νοσοκομείο Χανίων: «Βατερλώ» με τις προσλήψεις ιατρών – Καλύφθηκαν μόλις 3 από τις 13 άγονες θέσεις σε ένα έτος

Σφακιά: Αντιδράσεις για την «πρωτοφανή» εκλογή του Μητροπολίτη Ειρηναίου – Αιχμές για το καθεστώς της Εκκλησίας της Κρήτης

Σε πολιτικό και εκκλησιαστικό ζήτημα μείζονος σημασίας εξελίσσεται η απόφαση της Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου σχετικά με την εκλογή του Μητροπολίτη Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων, κ. Ειρηναίου, στη Μητρόπολη Μοσχονησίων. Η δημοτική παράταξη «Σφακιανή Σύμπραξη», με επικεφαλής τον Λευτέρη Κοπάση, χαρακτηρίζει την εξέλιξη ως παρέμβαση που εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το ημιαυτόνομο καθεστώς της Εκκλησίας της Κρήτης, ενώ εκφράζει την έντονη ανησυχία της για την έλλειψη συναίνεσης του ιδίου του Ιεράρχη.

Η τοποθέτηση της δημοτικής παράταξης έρχεται να προστεθεί στο κλίμα προβληματισμού που έχει δημιουργηθεί στην τοπική κοινωνία και τον κλήρο της περιοχής. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η οποία επικαλείται εκκλησιαστικούς κύκλους, η κίνηση του Φαναρίου αξιολογείται ως «πρωτοφανής», καθώς συνδέεται χρονικά και ουσιαστικά με ευρύτερες διεργασίες που αφορούν τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Κρήτης.

Ζήτημα αυτονομίας και μεθοδεύσεων

Στο επίκεντρο της κριτικής που ασκείται βρίσκεται η διαδικασία λήψης της απόφασης. Η «Σφακιανή Σύμπραξη» υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη ενέργεια, στην παρούσα χρονική συγκυρία, πλήττει το κύρος του θεσμού. Γίνεται λόγος για ενδεχόμενη «μεθόδευση επιβολής» στην ημιαυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης, μια πτυχή που, σύμφωνα με την παράταξη, θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά την Τοπική Αυτοδιοίκηση του νησιού, καθώς αγγίζει τα ιστορικά συμφέροντα της Κρήτης και της Ορθοδοξίας.

Παράλληλα, επισημαίνεται η ταυτόχρονη απόφαση για αναθεώρηση του Καταστατικού Χάρτη, γεγονός που εντείνει την ανησυχία για αλλαγή των ισορροπιών στις σχέσεις μεταξύ της Εκκλησίας της Κρήτης και του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Η στάση του Μητροπολίτη και η αντίδραση του Κλήρου

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο γεγονός ότι δεν έχει εξακριβωθεί η ύπαρξη συναίνεσης από την πλευρά του Μητροπολίτη Λάμπης για τη μετακίνησή του. Η έλλειψη αυτής της παραμέτρου, όπως αναφέρεται, προκαλεί έκπληξη και πικρία, στοιχεία που αποτυπώθηκαν ήδη στην έντονη διαμαρτυρία του Συνδέσμου των Κληρικών της Μητροπόλεως.

Ο κ. Κοπάσης και τα μέλη της παράταξης αναφέρονται με θερμά λόγια στο πρόσωπο του κ. Ειρηναίου, περιγράφοντάς τον ως μια προσωπικότητα ταπεινότητας και ποιμαντικής αγάπης, αφοσιωμένη στο εκκλησιαστικό έργο. Τονίζεται επίσης ο ρόλος του στην τοπική ανάπτυξη και πρόοδο, χαρακτηρίζοντάς τον οραματιστή με διορατικότητα.

Η παρέμβαση καταλήγει με την ευχή για αποκατάσταση της ηρεμίας και επικράτηση πνεύματος καταλλαγής στους κόλπους της τοπικής Εκκλησίας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη σεβασμού στο έργο και την προσφορά του Ποιμενάρχη.

Χανιά: Εργαζόμενοι στο πλευρό των αγροτών – Κοινό μέτωπο από υγειονομικούς και ξενοδοχοϋπαλλήλους ενόψει των μπλόκων

Διευρύνεται το κοινωνικό μέτωπο στήριξης προς τον αγροτοκτηνοτροφικό κόσμο των Χανίων, με σωματεία εργαζομένων από κρίσιμους κλάδους να εκφράζουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους. Τόσο ο Σύλλογος Εργαζομένων του Θεραπευτηρίου Ψυχικών Παθήσεων Χανίων όσο και η «Ταξική Ενότητα» του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων του νομού, με ανακοινώσεις τους, τάσσονται στο πλευρό των παραγωγών, αναδεικνύοντας την κοινή συνισταμένη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν εργάτες γης και μισθωτοί.

Ενόψει της κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων, η οποία ξεκινά την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου με το στήσιμο μπλόκου στα Μεγάλα Χωράφια, οι εργαζόμενοι ενώνουν τη φωνή τους με τους αγρότες, καταγγέλλοντας τις πολιτικές λιτότητας και καταστολής.

Ψήφισμα συμπαράστασης από το ΘΨΠ Χανίων

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εργαζομένων του Θεραπευτηρίου Ψυχικών Παθήσεων Χανίων, σε ψήφισμά του, χαιρετίζει τον αγώνα των αγροτών και κτηνοτρόφων, τονίζοντας πως οι διεκδικήσεις τους αφορούν ολόκληρη την κοινωνία. «Οι διεκδικήσεις τους συμπαρασύρουν και την αγωνία όλου του λαού για πρόσβαση σε οικονομικά και ποιοτικά προϊόντα της καθημερινής διαβίωσης», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Οι υγειονομικοί συνδέουν τα αιτήματα του πρωτογενούς τομέα με τον αγώνα για τη δημόσια υγεία και παιδεία, καταδικάζοντας τις πολιτικές του «δημοσιονομικού εξορθολογισμού» που, όπως υποστηρίζουν, οδηγούν σε εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών και φτωχοποίηση των εργαζομένων. Παράλληλα, καταγγέλλουν τις δυνάμεις καταστολής για την προσπάθεια παρεμπόδισης των κινητοποιήσεων, διεκδικώντας μια ζωή με αξιοπρέπεια.

«Ταξική Ενότητα»: Ραντεβού στα Μεγάλα Χωράφια

Σε ανάλογο μήκος κύματος κινείται και η ανακοίνωση της «Ταξικής Ενότητας» στο Σωματείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Χανίων. Με το σύνθημα «Ο αγώνας των αγροτών μας αφορά», καλούν σε μαζική συμμετοχή στο μπλόκο της Κυριακής στα Μεγάλα Χωράφια (12:00).

Οι ξενοδοχοϋπάλληλοι χαρακτηρίζουν τους βιοπαλαιστές της αγροτιάς ως «φυσικούς συμμάχους», υπογραμμίζοντας τις ανισότητες που βιώνουν, όπως τη μη χορήγηση αφορολόγητου πετρελαίου σε αντίθεση με τους εφοπλιστές. «Αντίπαλοί μας δεν είναι οι αγρότες που βγαίνουν στους δρόμους, αλλά η πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων που ξεκληρίζει τους μικρομεσαίους και εξαθλιώνει τους εργάτες», τονίζουν.

Στην ανακοίνωση ασκείται δριμεία κριτική για το αυξημένο κόστος παραγωγής, την έλλειψη μέτρων προστασίας από φυσικές καταστροφές και τα σκάνδαλα τύπου ΟΠΕΚΕΠΕ. Οι εργαζόμενοι ζητούν ανάπτυξη με βάση τις λαϊκές ανάγκες και όχι «για να ξεφυτρώνουν μονάχα πεντάστερα ξενοδοχεία», ενώ απαιτούν την άμεση απελευθέρωση των συλληφθέντων αγροτών και την απόσυρση των αστυνομικών δυνάμεων.

Έμφυλη βία και ποιητική μαρτυρία

της Ζωής Δικταίου

Η ποιητική συλλογή «Αύριο, μια Ελένη» ως συμβολική μορφή της γυναικείας αντοχής και τραύματος.

Είναι αλήθεια πως το φως στα Χανιά, μοιάζει με μια διαρκή προσπάθεια να διασωθούν οι ολόκληρες λέξεις σε έναν κόσμο που διαρκώς ψιθυρίζει μισές αλήθειες. Περπάτησα αυτή την όμορφη πόλη, με μια μελαγχολία ώριμη, σαν απογευματινό φως. Όχι με δάκρυα, αλλά με την αποδοχή της αγάπης ως συνοδοιπόρου. Ο διάλογος με την ψυχή βρίσκει στο καλντερίμι του Φάρου τις πιο ήσυχες του ανάσες, ανεβαίνοντας στη Σπλάντζια η φωνή πιο απαλά, κάτι σαν «η αληθινή αγάπη θα ’ρθει ακόμα κι αν πέρασες συμπληγάδες». Μια μικρή, αθόρυβη υπόσχεση επαναλαμβάνεται, από τα γραφικά σοκάκια του αγίου Φραγκίσκου, μέχρι το Καστέλι, «αύριο…» ως να απαγγέλλει κάποιος που έχει κουραστεί από ψευδαισθήσεις και χίμαιρες, αλλά όχι από τη ζωή.

Και κάπως έτσι, βρέθηκα στον εκπληκτικά υπέροχο χώρο του στο Πνευματικού Κέντρου Χανίων για την παρουσίαση της νέας μου ποιητικής συλλογής «Αύριο, μια Ελένη». Με περίμεναν! Ακριβή η χειραψία με την τέχνη και πολύτιμη. «Η Παρέα των Χρωμάτων» με πίνακες ζωγραφικής με θέμα «Ελένη, μια γυναίκα του χθες, του σήμερα, του αύριο» σε επιμέλεια του ζωγράφου Γιώργου Τζεγιαννάκη, έργα αφιερωμένα στη γυναίκα, είχε ήδη κερδίσει τις εντυπώσεις. Είδα αποσπάσματα από την ποίηση μου να μιλούν για τα υπέροχα αυτά έργα. Συγκινήθηκα. Και τότε κατάλαβα πόσο βαθιά και αληθινά συνομιλούν η ποίηση και η ζωγραφική όταν συναντηθούν στον ίδιο χώρο. Οι  λέξεις και τα χρώματα δεν στέκονται ποτέ ξέχωρα· σμίγουν, αλληλοσυμπληρώνονται, υπαινίσσονται έναν κοινό κόσμο, όπου το άρρητο βρίσκει φωνή και το ορατό αποκτά ψυχή. Τα έργα, με τις σιωπές τους, άνοιγαν δρόμους που η ποίησή μου θέλησε να βαδίσει, να ονειρευτεί, να σταθεί, να μιλήσει, να ερμηνεύσει, να κλείσει πληγές. Ένιωσα πως οι λέξεις,  ψηφίδες χανιώτικο φως, άγγιζαν μια νέα προοπτική στις μορφές και στα χρώματα, δίνοντας τους άλλον παλμό, άλλη ανάσα. Όταν οι τέχνες αναγνωρίζουν η μία την άλλη, η ζωγραφική, με τη δύναμη της εντύπωσης, και η ποίηση, με την υπομονή του εσωτερικού ψιθύρου το αποτέλεσμα είναι πραγματικά μαγικό.

Και ναι, εκείνο το βράδυ, ήταν φανερό πως ενώθηκαν για να αφηγηθούν από κοινού την ίδια διαχρονική ιστορία: τη γυναίκα, την Ελένη της κάθε εποχής, της κάθε μνήμης, της κάθε αυριανής επανάστασης.

Και ναι, λίγο αργότερα στο αμφιθέατρο, εκεί, μπροστά σε βλέμματα που άκουγαν και αυτιά που έβλεπαν, μπροστά σε ένα κοινό μοναδικό, παραδέχτηκα πως όταν η τέχνη γίνεται παρέα – χρωμάτων, ποίησης, ανθρώπων – τότε γεννιέται κάτι αληθινό. Κάτι που μένει.

Η 25η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, με σκοπό να ευαισθητοποιήσει την κοινωνία για ένα φαινόμενο που πλήττει εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον κόσμο. Η έμφυλη βία αποτελεί μία από τις πλέον επίμονες και οδυνηρές μορφές κοινωνικής ανισότητας, με βαθιές ρίζες στις πατριαρχικές δομές και τα στερεότυπα που καθορίζουν τις σχέσεις εξουσίας μεταξύ των φύλων. Η μορφή της «Ελένης» στο πρόσωπο κάθε γυναίκας, δύναται να είναι το επίκεντρο μιας αφήγησης βιωματικού τραύματος, μέσα από την οποία αποτυπώνεται η διαδρομή από την κακοποίηση έως την απελευθέρωση.

Θέλησα σε αυτή την ποιητική συλλογή, ο λόγος να λειτουργεί όχι μόνο ως εξομολόγηση αλλά και ως συλλογική μαρτυρία για όλες τις γυναίκες που έχουν υποστεί βία, προσκαλώντας τον αναγνώστη σε διάλογο με το τραύμα, τη μνήμη, την αγάπη.

«Ζωή, λέξη μαθητεία στην αγάπη» στο ποίημα, αναδύεται η φωνή ενός κόσμου που υποκρίνεται την πρόοδο, ενώ πίσω από τα λαμπερά προσωπεία του κρύβει τη βία, την ταπείνωση και την υποταγή. Μέσα από «πορεία παράλογη», η γυναίκα, και κάθε άνθρωπος που αντιστέκεται στα επιβεβλημένα πλαίσια, παλεύει να κρατήσει την αξιοπρέπειά του. Η έμφυλη βία δεν είναι μόνο η σωματική βία ή ο εξευτελισμός· είναι κι εκείνη η αθόρυβη καταπίεση που προσπαθεί να σβήσει τη φωνή, το βλέμμα, την επιθυμία, το δικαίωμα στην ελεύθερη σκέψη. Κι όμως, όπως η “μοναχική ροδιά” που ανθίζει κόντρα στον άνεμο, στο ίδιο ποίημα, υψώνεται ένα μήνυμα αντοχής. Μέσα στις στάχτες της κακοποίησης και της αδικίας, η ψυχή που «παλεύει, μάχεται, κρατά την ευθύνη στην καρδιά» θυμίζοντάς πως η αγάπη και η συνείδηση είναι πράξεις επανάστασης.

Η ποίηση είναι καταφύγιο και όπλο, ένας τρόπος να ειπωθεί «όχι» σε κάθε μορφή εξουσίας που θέλει να ορίσει ποιος αξίζει να ζει και πώς να αγαπά. Η γραφή, ένας ασφαλής χώρος ελευθερίας, όπου η εμπειρία μετατρέπεται σε λόγο και μνήμη. Και δίπλα της, η ζωγραφική, ο ανοιχτός ορίζοντας στα χρώματα, όπου η στιγμή παγώνει για να ξαναζήσει μέσα από βλέμματα, γραμμές, φως και σκιές. Η γραφή και η ζωγραφική, δύο δρόμοι που ξεκινούν από την ίδια ανάγκη: να σωθεί ό,τι μας άγγιξε, να ειπωθεί εκείνο που δεν χωρά σε απλές λέξεις ή σε απλές εικόνες.

Στη γραφή, η εμπειρία αποκτά φωνή· στη ζωγραφική, αποκτά μορφή. Η μια τέχνη συμπληρώνει την άλλη, όπως ο ψίθυρος συμπληρώνει το βλέμμα. Οι ποιητικές μαρτυρίες απαλύνουν τις γραμμές, και τα χρώματα φωτίζουν την ποίηση, έτσι ώστε το προσωπικό να γίνεται καθολικό και το στιγμιαίο αιώνιο.

Κι εκεί, μέσα σε αυτή την όμορφη πραγματικά συνάντηση, η μνήμη απόκτησε δύο καρδιές, μία για να χτυπά μέσα στην ποίηση και άλλη μία για να αναπνέει μέσα στο χρώμα. Κάπως έτσι, τα Χανιά, έγιναν στη συνείδησή μου, ένας κοινός τόπος ελευθερίας, όπου η γυναίκα τολμά να μιλήσει, να ονειρευτεί, να υπάρξει ολόκληρη. Η πόλη αγκάλιασε τη συνάντηση της τέχνης, κάνοντας τη φωνή της νέας «Ελένης» να αντηχήσει στο αύριο.

Κι ύστερα ήρθε η μουσική, απαλές μελωδίες, μέσα από τις σιωπές και τις παύσεις στην Όστρια, τραγούδια αφιερωμένα στη γυναίκα, για να καταφέρει η ψυχή να ζήσει αυτή την αίσθηση, μετατρέποντας την αλήθεια, τη μνήμη, τη νοσταλγία, την αγάπη σε ζωντανή εμπειρία. Μέσα από τις νότες γεννήθηκε μια αισιοδοξία για ένα άλλο ταξίδι που δεν είναι ουτοπία, αλλά πραγματική δύναμη για ζωή, ηρεμία και εσωτερική γαλήνη, γιατί έτσι μαθαίνει η ψυχή να βιώνει το ωραίο, να αγαπά και να συνεχίζει τον αγώνα.

Η πραγματική πρόοδος δεν μετριέται με λόγια και επιφανειακές αλλαγές, αλλά με τον σεβασμό. Η έμφυλη βία, σε κάθε της μορφή, αποτελεί δείγμα κοινωνικής και ηθικής παρακμής. Η κοινωνική εξορία για κάθε «Ελένη» «που είχε συνηθίσει να δίνει χρόνο στις πληγές, αμίλητη» μια σιωπή που δεν είναι απλή παθητικότητα· συνιστά μηχανισμό επιβίωσης και ταυτόχρονα σύμπτωμα κοινωνικής καταστολής. Η γυναίκα θυσιάζει τη φωνή της, σε μια κοινωνία που επιβραβεύει την υποταγή και στιγματίζει την αντίσταση.

«Ζωή, σε μια σκακιέρα», μια ποιητική αναμέτρηση με το τραύμα και τη σταδιακή απελευθέρωση της γυναίκας από τους δεσμούς ενός καταπιεστικού γάμου. Η γυναίκα δεν έπαψε να περιπλανιέται σε έναν κόσμο γεμάτο αντικείμενα και σύμβολα, «νυφικό, σκακιέρα, δαντέλες, μητέρα, σύζυγος, εργαζόμενη, νοικοκυρά» που την εγκλωβίζουν σε ρόλους, περιορίζουν την ελευθερία της, την κάνουν να κινείται σε προκαθορισμένα μονοπάτια. Ο γάμος στο ποίημα παρουσιάζεται ως «θητεία στην παράνοια», και ναι, κάποιες φορές και είναι πολλές, ο γάμος αποτελεί ένα μηχανισμό αλλοτρίωσης όπου η γυναίκα μετατρέπεται σε πιόνι. Σε αυτή τη συνάντηση τέχνης και ζωής, η γυναίκα δεν είναι πλέον πιόνι· γίνεται πρωταγωνίστρια, δημιουργός, εξερευνητής του δικού της κόσμου, που δεν καθορίζεται από κανέναν άλλο παρά μόνο από την ίδια.

Η πορεία της από το «σώπα» στο «μίλα», σε όλη την έκταση της ποιητικής συλλογής, συμβολίζει την αντίσταση απέναντι στη βία αναγνωρίζοντας την αντοχή, την αυτογνωσία αλλά και την αξίωση κάθε «Ελένης» μέσα από το περιθώριο να οδηγηθεί στο  δικαίωμα της αυτοδιάθεσης. Κάθε ποίημα, αναγνωρίζει την αξίωση κάθε «Ελένης» να βγει από το περιθώριο και να διεκδικήσει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης. Η σιωπή δεν είναι πλέον υποταγή, αλλά αρχή, και η φωνή που ακολουθεί δεν είναι απλώς κραυγή· είναι η συνειδητοποίηση της δύναμης, η διεκδίκηση του χώρου και της ζωής που ανήκει σε κάθε γυναίκα. Σε αυτή την πορεία, η ποίηση γίνεται καταφύγιο και όπλο μαζί. Καταγράφει, φωτίζει, και ταυτόχρονα απελευθερώνει. Κάθε «Ελένη» αναγνωρίζει ότι η αξία της δεν εξαρτάται από κανένα ρόλο, κανένα δεσμό, καμία επιβολή· ότι μπορεί να υπάρξει ολοκληρωμένη και ελεύθερη, οδηγώντας τον εαυτό της από τη σιωπή στη δύναμη της έκφρασης.

Πολύ συχνά στη ζωή λέμε τα μισά, τα στρογγυλεμένα, τα κοινωνικά αποδεκτά. Στην ποιητική συλλογή «Αύριο, μια Ελένη», οι πιο επικίνδυνες, ακατέργαστες αλήθειες απευθύνονται σε αυτό το εσωτερικό πρόσωπο, το βαθύτερο μέρος του εαυτού μας που δεν τρομάζει από το σκοτάδι που μας χρεώνουν. Η ποίηση δεν περιορίζεται μόνο στο να αναδείξει τον πόνο και την καταπίεση· θέλω να πιστεύω ότι γίνεται όχημα αυτογνωσίας, ένα παιχνίδι με τις σκιές και το εδωτερικό φως της ύπαρξης. Η γυναίκα επανασυστήνεται στον εαυτό της, ανακαλύπτοντας τις αθέατες πτυχές της προσωπικότητας και τη δύναμη που συχνά αγνοεί ή φοβάται να αναγνωρίσει. Κάθε ποίημα, κάθε εικόνα, ένα κάτοπτρο που αντανακλά τη δική μας δυνατότητα να αμφισβητήσουμε τα δεσμά και να ορίσουμε τους όρους της ζωής που θέλουμε, ώστε η σκακιέρα, τα νυφικά και οι δαντέλες να πάψουν να είναι σύμβολα υποταγής· να γίνουν εργαλεία συνειδητοποίησης, σημάδια του δρόμου που οδηγεί από τον φόβο στη δημιουργική δύναμη.

Η βία με τα πολλά πρόσωπα και η μεταχείριση της γυναίκας ως κατώτερου όντος με απασχόλησε και συνεχίζει να με απασχολεί, γι’ αυτό και καταπιάνομαι με τέτοια ζητήματα σχεδόν σε όλα μου τα βιβλία. Στην ποιητική συλλογή Αύριο, μια Ελένη, η αντίληψη του γυναικείου σώματος ως «εμπορεύματος» και η κακοποίηση επιβιώνουν ως βαθύ ψυχικό ίχνος. Από τη θυματοποίηση στην αντίσταση ο δρόμος είναι αναμφίβολα δύσκολος, και ως την τελική σύγκρουση, όταν η «Ελένη» θα αρνηθεί να υποταχθεί, περνά ουσιαστικά στον χώρο της επαναδιεκδίκησης της αξιοπρέπειας∙ το μαχαίρι που πέφτει “καταγής” δεν σηματοδοτεί μόνο το τέλος του κύκλου της βίας, αλλά και την αρχή μιας άλλης, εσωτερικής ελευθερίας.

Στην ποιητική συλλογή, ως ποιητική μαρτυρία της έμφυλης βίας, αλλά και ως πράξη κοινωνικής στάσης, θέλησα μέσα από τη μορφή της Ελένης, να καταγγείλω τις πατριαρχικές νόρμες που συνεχίζουν να γίνονται δεκανίκι της βίας. Ταυτόχρονα με αφορμή την παρουσίαση, θα ήθελα να υπενθυμίσω τη δυνατότητα της επανόρθωσης μέσω του λόγου, γιατί η ποίηση, δεν είναι απλώς αισθητικό δημιούργημα· είναι πράξη δικαιοσύνης και αλήθειας. Η «Ελένη» της συλλογής δεν παραμένει θύμα των περιστάσεων· αναδεικνύεται σε πρωταγωνίστρια της ίδιας της ζωής της, σε εξερευνήτρια των ορίων της, σε δημιουργό των δικών της επιλογών.

Η Αμερικανίδα ποιήτρια, δοκιμιογράφος και φεμινίστρια Adrienne Rich υποστήριζε πως «η ποίηση δεν αλλάζει τον κόσμο με άμεσο τρόπο, αλλά αλλάζει εκείνους που θα τον αλλάξουν». Η Ελένη, κάθε γυναίκα, με την τελική της κραυγή, ενσαρκώνει ακριβώς αυτή τη μεταμορφωτική δύναμη, τη γέννηση του λόγου μέσα από τη σιωπή.

Η έμφυλη βία, όπως καλλιεργείται στις σύγχρονες κοινωνίες, ριζώνει βαθιά μέσα σε ένα σύστημα που ντύνει την εξουσία με τον μανδύα του θεμιτού και του νόμιμου. Οι θρησκείες, υψώνοντας την υποταγή σε αρετή και τη σιωπή σε καθήκον, διδάσκουν στις γυναίκες πως η υπομονή είναι σωτηρία, ενώ η φωνή και η φύση τους αμαρτία. Η πολιτική, συχνά σύμμαχος αυτής της τάξης, θεσμοθετεί την ανισότητα ή την καλύπτει με επιχειρήματα περί «παράδοσης» και «τάξης πραγμάτων». Έτσι, η βία αποκτά πρόσωπο θεσμικό και η γυναίκα μαθαίνει να τη δέχεται σαν μοίρα. Μα η αληθινή λύτρωση δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ρήξη· χωρίς την αποκαθήλωση του φόβου που παρουσιάζεται ως πίστη και του νόμου που βαφτίζει την ανισότητα σε αρμονία. Γιατί η ελευθερία της γυναίκας αρχίζει εκεί όπου καταλύεται η ψευδαίσθηση του  «πρέπει» που την κρατά δεμένη.

Μέσα από την «Ελένη» παλιά και σύγχρονη, η απελευθέρωση δεν είναι μόνο προσωπική διαδικασία, είναι και κοινωνική πράξη. Κάθε γυναίκα που διεκδικεί τη φωνή της αμφισβητεί τις νόρμες, ανατρέπει τα κατασκευασμένα όρια, ανοίγει δρόμους για άλλες. Η σιωπή που επιβάλλεται από την κοινωνία μετατρέπεται σε εργαλείο συνείδησης, η φωνή που γεννιέται από τη σιωπή δεν είναι απλώς αντίδραση, αλλά πράξη δικαιοσύνης. Μέσα στην ποίηση, η βία καταγγέλλεται, η αλήθεια αποκαλύπτεται, και η δυνατότητα μετασχηματισμού γίνεται πραγματικότητα. Η «Ελένη» είναι ο καθρέφτης κάθε γυναίκας που αρνείται να δεχτεί τον περιορισμό ως μοίρα.

Μπορεί η γυναίκα να μην μείνει στη θυματοποίηση; Η απάντηση είναι μπορεί, να επιλέξει να σωθεί όχι με τη λήθη, αλλά με τη δημιουργία. «Ζω-γραφί-ζω, να μην πεθάνει ο κόσμος μου» γράφω σε ένα ποίημα, και η ίδια η λέξη «ζωγραφίζω» σπάει για να αποκαλύψει την ουσία της, στο «ζω».

Η έμφυλη βία, σε όλες τις μορφές της,  σωματική, ψυχολογική, λεκτική ή συμβολική, αποτελεί μια από τις πιο διαρκείς και ύπουλες μορφές καταπίεσης. Δεν είναι μόνο η πράξη της βίας που σημαδεύει, αλλά και η σιωπή που την ακολουθεί· η ενοχή, η ντροπή, η εσωτερική διάβρωση του εαυτού. υποκρισίες, ιεραρχίες, μάσκες. Η γυναίκα στην ποιητική συλλογή, απόλυτα ανθρώπινη και ταυτόχρονα απόλυτα ειλικρινής, οικεία μέχρι τρυφερότητας, θέλει να μοιραστεί: δάκρυ, σιωπή, φόβο, τη νίκη της καρδιάς πάνω στις συμπληγάδες, σαν να λέει: «Άφησέ με να είμαι άνθρωπος δίπλα σου…»

Η κοινωνία, μέσα από στερεότυπα και προσδοκίες, εκπαιδεύει τις γυναίκες να αγνοούν την ανισότητα, να βαφτίζουν την εξουσία «αγάπη» και την υποταγή «πίστη». Έτσι, η βία εισχωρεί ύπουλα, ντυμένη την τρυφερότητα. Η άγνοια, επομένως, δεν είναι απλώς απουσία γνώσης, αλλά μηχανισμός επιβολής· είναι η κατάσταση όπου η βία αποκρύπτεται πίσω από κοινωνικά αποδεκτούς ρόλους.

Η γυναίκα, κάθε γυναίκα που πάλεψε να αγαπήσει, να εμπιστευθεί, να ελευθερωθεί, να εργαστεί, και βρέθηκε αντιμέτωπη με το βάρος μιας κοινωνίας που ακόμη συγχέει την αγάπη με άλλες έννοιες, οφείλει να γνωρίζει πως η λύτρωση έρχεται μέσα από τη συνειδητοποίηση, από τη στιγμή που αναγνωρίζει τη βία, τη βαφτίζει με το όνομά της, και τολμά να ζήσει ελεύθερη.

Ο φόβος απέναντι σε κάθε μορφή επιβολής μικραίνει την ανθρώπινη φύση. Η γυναίκα δεν ζητά εκδίκηση, ζητά χώρο, να υπάρξει έξω από κανόνες και ρόλους. Η αισιοδοξία και η ελπίδα που νιώθει δεν έρχονται από την παραποίηση της πραγματικότητας ή από την άρνηση της μοναξιάς και του πόνου· αντίθετα, προκύπτουν ακριβώς επειδή η αλήθεια, η δική της μπορεί τελικά να ειπωθεί ολόκληρη.

Η θέα της θάλασσας στο λιμάνι των Χανίων δίνει ελπίδα και προοπτική σ’ αυτή την πόλη, που δείχνει ότι το μέλλον της γυναίκας είναι ανοιχτό και το υποστηρίζει. Σε αυτή τη συνάντηση η πόλη αποδεικνύεται για άλλη μια φορά σύμβολο ελευθερίας και φορέας πολιτισμού, σε ένα σκηνικό που ενισχύει την αίσθηση αναγέννησης, προσκαλώντας την «Ελένη», κάθε γυναίκα.

«Όσες φορές κι αν αναμετρηθείς μαζί μου, θα χάσεις» θα ήθελα με αυτό να τονίσω πως η εσωτερική δύναμη της γυναίκας, είναι πιο ισχυρή από την δύναμη του ελέγχου, και να ευχηθώ, να σας θέλει η ζωή όταν φέγγει η αγάπη.

Και ναι, στα Χανιά φέγγει η αγάπη παντού και φαίνεται.

Με μια αγκαλιά στην αναμαρτησία της σκέψης, ευγνώμων, στην όμορφη πόλη και στους ανθρώπους της, στους φορείς που οργάνωσαν και υποστήριξαν τόσο φιλόξενα αυτό το γεγονός, γιατί από μια απλή παρουσίαση πήρε όντως άλλη διάσταση.

Ραντεβού τον Μάρτη, πάλι εδώ, με χορηγό την αγάπη.

Αύριο, εν ονόματι της αγάπης

Χανιά 28 Νοέμβρη 2025

Βιογραφικό σημείωμα

Η Ζωή Δικταίου (λογοτεχνικό ψευδώνυμο της Χαρούλας Βερίγου), γεννήθηκε στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης το 1962 και μεγάλωσε στο Τζερμιάδων του Οροπεδίου Λασιθίου. Είναι πτυχιούχος της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων Κέρκυρας. Στίχοι της έχουν μελοποιηθεί και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συλλογικά έργα. Συνεργάζεται με πλήθος λογοτεχνικών περιοδικών.

Η μέχρι τώρα εργογραφία της περιλαμβάνει τα βιβλία:

Αύριο, μια Ελένη, Ποιητική συλλογή, Εκδόσεις: Μετρονόμος, Σεπτέμβριος 2025, Αθήνα

Αύριο, μια ελιά η μέσα πατρίδα, Ποιητική συλλογή, Εκδόσεις: Φίλντισι, Φεβρουάριος 2023, Αθήνα

Λασίθι, Τόπος Μέγας – Η κούπα των θεών, Αφήγημα, Εκδόσεις: Φίλντισι, Μάιος 2021, Αθήνα

Αύριο, αφή αλμύρας οι λέξεις, Ποιητική συλλογή, Εκδόσεις: Φίλντισι, Νοέμβριος 2020, Αθήνα

Αθιβολή γαρύφαλλο και θύμηση κανέλλα, Διηγήματα, Εκδόσεις: Φίλντισι, Νοέμβριος 2019, Αθήνα

Αύριο στάχυα οι λέξεις, Ποιητική συλλογή, Εκδόσεις: Φίλντισι, Σεπτέμβριος 2018, Αθήνα

Οι άλλες ν’ απλώνουν ρούχα κι εσύ τριαντάφυλλα, Διηγήματα, Εκδόσεις: Φίλντισι, Φεβρουάριος 2018, Αθήνα

Μια κούρσα για τη Χαριγένεια, Μυθιστόρημα, Εκδόσεις: Φίλντισι, Μάιος 2017, Αθήνα

Αύριο, νυχτώνει φθινόπωρο, Μυθιστόρημα, Εκδόσεις: Φίλντισι, Ιούνιος 2015, Αθήνα

Ιστορίες για φεγγάρια, Παιδική Λογοτεχνία, Εκδόσεις: Έψιλον, 1996, Αθήνα

Συμμετοχές σε συλλογικά έργα

Γράμματα της ποίησης, Ποιητική ανθολογία, Εκδόσεις: Ατέχνως, 2020, Αθήνα

Μονόλογοι, Ποιητική ανθολογία, Εκδόσεις: το βιβλίο, 2017, Αθήνα

Λογοτεχνικά Μονοπάτια, Εκδόσεις: Όστρια, 2022, Αθήνα

Λογοτεχνικό Ολόγραμμα 1, Έκδοση της Εταιρείας Κοινωνικού Έργου και Πολιτισμού, Τυπογραφείο Γιώργου Κωστόπουλου, Δεκέμβριος 2022, Αθήνα

Λογοτεχνικό Ολόγραμμα 2, Εκδόσεις Φιλύρα, 2025, Αθήνα

Νίκος Ρωμανός: “Εξακολουθώ να είμαι μάρτυρας μιας ωμής επίδειξης ρεβανσισμού”

Ο Νίκος Ρωμανός μιλάει αποκλειστικά στο NEWS 24/7 για την παράταση της προφυλάκισής του, σήμερα που συμπληρώνονται 17 χρόνια από τη δολοφονία του φίλου του Αλέξη Γρηγορόπουλου.

Από τις φυλακές Κορυδαλλού όπου κρατείται προσωρινά μετά από 12 μήνες ανάκρισης για την υπόθεση της έκρηξης σε διαμέρισμα των Αμπελοκήπων τον Οκτώβριο του 2024, χωρίς να έχει προκύψει κανένα επιπλέον επιβαρυντικό στοιχείο εναντίον του (πέραν από τμήμα εξωτερικού αποτυπώματος σε πλαστική σακούλα σκουπιδιών, δηλαδή σε κινητό αντικείμενο),  ο Νίκος Ρωμανός κάνει αποκλειστικά στο NEWS 24/7 την παρακάτω δήλωση, σήμερα που συμπληρώνονται 17 χρόνια από τη δολοφονία του φίλου του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου από τον ειδικό φρουρό Επαμεινώνδα Κορκονέα, μπροστά στα μάτια του στις 6 Δεκεμβρίου του 2008…

«Σε ένα μάθημα της Σχολής Σωφρονιστικών Υπαλλήλων, ένας υψηλόβαθμος αξιωματικός της αντιτρομοκρατικής ξεκίνησε το μάθημα λέγοντας πως “ας είμαστε ειλικρινείς η μεγαλύτερη εγκληματική οργάνωση αυτή την στιγμή στην χώρα είμαστε εμείς, η ελληνική αστυνομία”. Μια ειλικρινής διαπίστωση που προκύπτει από την γνώση του τρόπου λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού.

Εδώ και περισσότερο από έναν χρόνο εξακολουθώ να είμαι μάρτυρας μιας ωμής επίδειξης ρεβανσισμού. Βρίσκομαι σε ένα καθεστώς ομηρίας που επιβάλει το δίκαιο του διώκτη εις βάρος μου. Τα δικαστικά συμβούλια που έχουν αποφασίσει για την παράταση της κράτησης μου, σε αντίθεση ακόμα και με εισαγγελική πρόταση που πρότεινε την αποφυλάκισή μου, πέφτουν σε τρομακτικές αντιφάσεις, αυτοαναιρούν τα σκεπτικά τους όπως τους βολεύει, παραβιάζουν κάθε έννοια κοινής λογικής. Για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα βασίζονται πάνω σε αυθαίρετες κρίσεις και υποκειμενικές ερμηνείες και όχι στα πραγματικά δεδομένα και τα στοιχεία που έχουν εισφερθεί στην υπόθεση.

Μέσα σε αυτό το καθεστώς ομηρίας παραμένω υπέρμαχος της άποψης ότι μπορεί η αδικία να επιβληθεί από μια παντοδύναμη εξουσία, όμως η δικαιοσύνη επικρατεί μόνο με ελευθερία».

Παρά την εισαγγελική πρόταση για μετατροπή της κράτησής του σε κατ’ οίκον περιορισμό με βραχιολάκι, το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Αθηνών αποφάσισε την παράταση της προφυλάκισης για άλλους έξι μήνες, με αποτέλεσμα να οδηγείται στο 18μηνο. Με το ίδιο βούλευμα, διατάχθηκε και η παραμονή στην φυλακή για τρίτο εξάμηνο και των άλλων τεσσάρων κατηγορούμενων για την υπόθεση.

Μια απόφαση που προκαλεί ερωτηματικά αλλά κι αντιδράσεις τόσο από την επιτροπή αλληλεγγύης «Με τον Ρωμανό» που εξέδωσε ανακοίνωση κάνοντας λόγο για «ξεκάθαρα πολιτική απόφαση» κι «εκδικητική πολιτική των κατασταλτικών μηχανισμών».

Επίσης, σε δήλωση προχώρησαν και οι συνήγοροι Λίλα Ραγκούση και Αλέξανδρος Κανελλόπουλος (του Νίκου Ρωμανού και του συγκατηγορούμενού του Α.Κ., αντίστοιχα), στην οποία αναδεικνύουν τη μετατόπιση όσων υποστηρίζει το δικαστικό συμβούλιο και μιλούν ευθαρσώς για ευθεία αμφισβήτηση του τεκμηρίου αθωότητας..

Το πλήρες περιεχόμενό της…

«Η παράταση της προσωρινής κράτησης του Ν.Ρ και του Α.Κ. ενώ έχουν προκύψει νέα πολύ σοβαρά στοιχεία, όπως τα τμήματα αποτυπωμάτων τα οποία ελλείψει επαρκών και ευκρινών χαρακτηριστικών σημείων, κρίθηκαν ακατάλληλα για παραβολή, πάνω στην σακούλα που βρέθηκαν τα δικά τους αποτυπώματα, αλλά και η έλλειψη οποιουδήποτε άλλου επιβαρυντικού στοιχείου μετά από 12 μήνες ανάκρισης, συνιστά ευθεία αμφισβήτηση του τεκμηρίου αθωότητας και ευθεία παραβίαση της κοινής λογικής.

Δεν είναι δυνατόν, την στιγμή που οι κατηγορούμενοι μένουν σταθεροί στην θέση που είχαν από την πρώτη στιγμή της σύλληψης, να βλέπουμε το αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο να αλλάζει απόψεις πάνω στα ίδια πραγματικά περιστατικά, για να δικαιολογήσει κάθε φορά το ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή την συνέχιση της άδικης προσωρινής κράτησης.

Η αρχική ανεύρεση μόνο δύο αποτυπωμάτων (του Ν.Ρ. και του Α.Κ.) ανατράπηκε με επίσημο έγγραφο της αστυνομίας και το συμβούλιο έρχεται τώρα να πει ότι ακόμα και τα αταυτοποίητα αποτυπώματα μπορεί, με κάποιον μαγικό τρόπο, να ανήκουν στους ίδιους κατηγορούμενους.

Η ζωή νέων ανθρώπων συνεχίζει να διαλύεται μέσα στην φυλακή, επειδή είχαν την ατυχία να εμπλακούν σε μια δικογραφία με την κατηγορία της “τρομοκρατίας” χωρίς πραγματικά ενοχοποιητικά στοιχεία και αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας προβληματίζει όλους».

news247.gr

Η Ευρώπη βυθίζεται στην κρίση στέγασης κι η Ελλάδα πρωταγωνιστεί αρνητικά στο κόστος κατοικίας

Οι ανισότητες στη στέγαση βαθαίνουν σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι τιμές ακινήτων, τα ενοίκια και το συνολικό κόστος κατοικίας συνεχίζουν να καλπάζουν. Τα νέα στοιχεία της Eurostat για το 2025 δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας: οι διαφορές μεταξύ κρατών–μελών είναι τεράστιες και γίνονται ακόμη μεγαλύτερες όταν συγκρίνει κανείς πόλεις, προάστια και αγροτικές περιοχές. Με απλά λόγια: άλλοι ψάχνουν για σπίτι και βρίσκουν παγκάκι, άλλοι βρίσκουν επενδυτικό προϊόν.

Ο αρμόδιος επίτροπος, Νταν Γιόργκενσεν, έσπευσε –ενόψει της παρουσίασης του ευρωπαϊκού σχεδίου για προσιτή κατοικία– να παραδεχθεί ότι «η κρίση έχει φτάσει σε σημείο όπου άνθρωποι με φυσιολογικές δουλειές και εισοδήματα δεν μπορούν πλέον να ζουν σε πολλές πόλεις». Ένα σχόλιο που, όσο κι αν ακούγεται δραματικό, περισσότερο θυμίζει υποσημείωση παρά πολιτική δέσμευση.

Το 2024, στην ΕΕ το 68% του πληθυσμού ζούσε σε ιδιόκτητη κατοικία και το 32% σε ενοίκιο. Ρουμανία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Κροατία εμφανίζουν εντυπωσιακά υψηλά ποσοστά ιδιοκατοίκησης· στην άλλη άκρη του φάσματος, η Γερμανία αποτελεί τη μοναδική χώρα όπου η πλειοψηφία (53%) ζει σε ενοίκιο – μια υπενθύμιση ότι το ευρωπαϊκό «μοντέλο» δεν είναι ούτε ενιαίο ούτε και τόσο φωτεινό όσο παρουσιάζεται.

Η Ελλάδα, σταθερά κοντά στον μέσο όρο, μοιάζει παγιδευμένη ανάμεσα στο όνειρο της ιδιοκατοίκησης και τον εφιάλτη των τιμών.

Η μισή Ευρώπη ζει σε μονοκατοικίες και η άλλη μισή σε διαμερίσματα – μια ισορροπία καθαρά στα χαρτιά, αφού στις πόλεις τα διαμερίσματα κυριαρχούν (73%), ενώ στην ύπαιθρο επικρατούν οι μονοκατοικίες. Στο μέσο μέγεθος κατοικίας, η ΕΕ καταλήγει στα 1,7 δωμάτια ανά άτομο: από τα άνετα 2,2 της Μάλτας μέχρι τα στριμωγμένα 1,1 σε Σλοβακία και Ρουμανία.

Ένα στα έξι νοικοκυριά ζει σε υπερπλήρη κατοικία, με Ρουμανία, Λετονία και Βουλγαρία να κρατούν τα “σκήπτρα”. Κι ενώ μεγάλο μέρος ηλικιωμένων Ευρωπαίων παραμένει σε σπίτια μεγαλύτερα από τις ανάγκες τους, η Κύπρος, η Ιρλανδία και η Μάλτα εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά «υποκατοίκησης». Η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις – όχι επειδή οι κατοικίες της είναι μικρές, αλλά επειδή οι κάτοικοί της δυσκολεύονται να… τις διατηρήσουν.

Διακρίσεις: Η κρυφή παγίδα στην αγορά κατοικίας

Ένα 6% των Ευρωπαίων που αναζήτησαν στέγη τα τελευταία πέντε χρόνια δηλώνουν ότι αντιμετώπισαν διακρίσεις. Στην Ισπανία και τη Σλοβενία τα ποσοστά είναι ιδιαίτερα υψηλά, ενώ Κροατία, Ουγγαρία, Ιταλία και Ρουμανία εμφανίζουν ελάχιστα περιστατικά – είτε επειδή είναι πραγματικά λίγα, είτε επειδή δεν καταγγέλλονται. Τα άτομα σε κίνδυνο φτώχειας έχουν διπλάσιο κίνδυνο να βιώσουν διακρίσεις. Η ισότητα δικαιωμάτων, φαίνεται, σταματάει στην πόρτα του σπιτιού.

Το βάρος του κόστους: Η Ελλάδα «πρωταθλήτρια»

Το κόστος θεωρείται υπερβολικό όταν ξεπερνά το 40% του διαθέσιμου εισοδήματος. Το 2024, σχεδόν 1 στους 10 κατοίκους των πόλεων στην ΕΕ βρισκόταν σε αυτή τη θέση, και 1 στους 16 στις αγροτικές περιοχές. Στην Ελλάδα όμως το πρόβλημα ξεφεύγει από κάθε ευρωπαϊκό μέσο όρο: 29% στις πόλεις και 28% στην ύπαιθρο. Πρωτιά που δεν σηκώνει πανηγυρισμούς.

Συνολικά, τα νοικοκυριά της ΕΕ δαπανούν κατά μέσο όρο το 19% του εισοδήματός τους για στέγη, ενώ τα ελληνικά φτάνουν το 36% – μακράν το υψηλότερο στην Ευρώπη. Ακολουθούν Δανία, Σουηδία και Γερμανία, αλλά σε σαφώς πιο «λογικά» επίπεδα. Για τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, το βάρος αγγίζει το 37%, μετατρέποντας την κατοικία σε ακριβό προνόμιο.

Επενδύσεις και κατασκευές: Η Ευρώπη χτίζει, η Ελλάδα όχι

Το 2024, ο κατασκευαστικός τομέας αντιστοιχούσε στο 5,5% της οικονομικής δραστηριότητας της ΕΕ. Ρουμανία, Σλοβακία και Κροατία κινούνται στην κορυφή, ενώ η Ελλάδα καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό (2,2%). Η εικόνα στις επενδύσεις σε στέγη είναι παρόμοια: η Κύπρος πρωτοστατεί και η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις τελευταίες.

Η αγορά ακινήτων στην ΕΕ μπορεί να μοιάζει με τεχνικό ζήτημα, όμως πίσω από τους δείκτες κρύβονται πολιτικές επιλογές. Κι όσο αυτές παραμένουν δέσμιες της αγοράς, η κρίση στέγασης δεν είναι πρόβλημα στατιστικών – είναι πρόβλημα δημοκρατίας.

topontiki.gr

Σκληραίνουν τη στάση τους οι αγρότες – Ενιχύουν τα μπλόκα, περισσότερα από 6.000 τρακτέρ στους δρόμους

Αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους δηλώνουν οι αγρότες, οι οποίοι διαμηνύουν σε όλους τους τόνους πως δεν επιθυμούν διάλογο χωρίς αποτελέσματα.

Εν αναμονή της συνεδρίασης της Πανελλαδικής Επιτροπής, τη νέα εβδομάδα, οι αγρότες αφήνουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για πιο δυναμικές ενέργειες, όπως αποκλεισμούς λιμανιών και αεροδρομίων.

Μέσα στο Σαββατοκύριακο αναμένονται νέα μπλόκα και επεκτάσεις των αποκλεισμών σε νευραλγικά σημεία, ενώ η κυβέρνηση διαμηνύει -μέσω του κυβερνητικού εκπροσώπου- πως η πολιτεία θα αντιμετωπίσει αυστηρά τις παραβατικές συμπεριφορές και πως ο νόμος θα εφαρμοστεί χωρίς αστερίσκους.

Το Σαββατοκύριακο αναμένεται να υπάρξουν μπλόκα στη Στερεά Ελλάδα, τον Μπράλο και στο Κάστρο. Ενώ, την Κυριακή αναμένονται νέα τρακτέρ στο μπλόκο της Καρδίτσας, στον Ε65, που είναι και το μεγαλύτερο μπλόκο.

Επεισόδια και χημικά στη Θεσσαλονίκη

Το μεσημέρι της Παρασκευής, σημειώθηκαν επεισόδια στα Πράσινα Φανάρια, στη Θεσσαλονίκη, όταν αγρότες από την Ανατολική Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική προσπάθησαν να σπάσουν τον φραγμό της αστυνομίας και να μεταβούν στον κόμβο του αεροδρομίου.

Τρακτέρ έκανε όπισθεν με ταχύτητα και κινήθηκε προς τους αστυνομικούς, ενώ κάποιοι ακούστηκαν να ζητούν από τον οδηγό να πατήσει αστυνομικό. Στη συνέχεια κάποιοι αγρότες που είχαν ήδη πηδήξει τα κάγκελα και βρίσκονταν μέσα στη Γεωργική Σχολή, προσπάθησαν να βγουν στο δρόμο και να κάνουν αποκλεισμό ρίχνοντας κάτω έναν αστυνομικό.

Αποκλείστηκε η αερογέφυρα της Θέρμης

Αγρότες απέκλεισαν την κυκλοφορία και στην αερογέφυρα της Θέρμης. Τα τρακτέρ επέτρεπαν τη μετακίνηση μόνο σε ευπαθείς ομάδες, όπως είναι τα ασθενοφόρα, με τον αποκλεισμό, ωστόσο, να μην έχει μεγάλη διάρκεια και τους αγρότες να απελευθερώνουν την κυκλοφορία μετά από περίπου μία ώρα.

Αγρότες των Σερρών απέκλεισαν την Εγνατία Οδό στο ύψος των Κερδυλλίων. Στην Εγνατία, έχουν επίσης στηθεί μπλόκα στο ύψος της Κομοτηνής αλλά και στον κόμβο της Κουλούρας.

Κλειστός ο κόμβος της Νίκαιας

Κλειστή παραμένει η Εθνική οδός Αθηνών-Θεσσαλονίκης στον κόμβο της Νίκαιας στη Λάρισα.

Στη Θεσσαλία πάνω από 4.000 τρακτέρ βρίσκονται στον κόμβο της Νίκαιας, αλλά και στον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο ύψος της Καρδίτσας και των διοδίων του Λόγγου στα Τρίκαλα. Το μπλόκο θα συνεδριάσει την Κυριακή, προκειμένου να λάβει αποφάσεις για τις επόμενες κινήσεις του.
Κλιμάκωση από τη Δευτέρα

Τη Δευτέρα αναμένεται κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, χωρίς να αποκλείεται το συμβολικό κλείσιμο τον παρακαμπτήριων δρόμων. Παράλληλα, σε πανθεσαλλική σύσκεψη, αποφασίστηκε ο αποκλεισμός τελωνείων και μεγάλη κινητοποίηση για τον αποκλεισμό του λιμανιού του Βόλου, εντός της εβδομάδας.

Τρία μπλόκα στην Αχαΐα

Τρία μπλόκα έχουν στηθεί και στον νομό Αχαΐας. Το ένα μπλόκο βρίσκεται στην Κάτω Αχαΐα, όπου οι αγροτες έκλεισαν τον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου και την παλιά εθνική Πατρών – Πύργου. Ένα άλλο μπλόκο με πάνω από 100 τρακτέρ έχει στηθεί στην Ιτέα, ενώ οι αγρότες της Αιγιάλειας βγήκαν σήμερα στους δρόμους στη γέφυρα του Σελινούντα.

Την Κυριακή μπαίνουν στον χορό των κινητοποιήσεων και οι αγρότες της Αιτωλοακαρνανίας με μπλόκο στον κόμβο του Αγγελοκάστρου στην Ιόνια Οδό και οι αγρότες της Βόνιτσας, προς τα διόδια του Ακτίου.

Μπλόκα αγροτών στα τελωνεία

Μπλόκα αγροτών έχουν στηθεί και στα τελωνεία Κήπων, Εξοχής, Προμαχώνα, Ευζώνων, Νίκης, αλλά και τον κόμβο Καλπακίου που οδηγεί στο Τελωνείο Κακκαβιάς. Απαγορεύεται μόνον η διέλευση των φορτηγών για λίγες ώρες ή επ’ αόριστον ανάλογα με τις αποφάσεις κατά τόπους των αγροτών.

Για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα διατηρούν το μπλόκο στο Τελωνείο Κήπων οι αγρότες στον Έβρο. Η κινητοποίηση, στην οποία συμμετέχουν πάνω από 200 τρακτέρ και αγροτικά μηχανήματα, ξεκίνησε από το απόγευμα της περασμένης Τρίτης, 2 Δεκεμβρίου.

«Τελείωσαν οι προμήθειές μας»

«Από τη Δευτέρα είμαι εδώ. Δεν υπήρχε κάποια ενημέρωση ότι θα κλείσει το σύνορο οπότε ήρθαμε στη δουλειά μας. Αν το γνωρίζαμε δεν θα ερχόμασταν. Μία εβδομάδα στο σύνορο, έχουν τελειώσει όλες μας οι προμήθειες. Είμαστε άνθρωποι, δεν είμαστε φυλακισμένοι» είπε στην εκπομπή «Τώρα Μαζί» του OPEN ένας από τους 20 έλληνες οδηγούς φορτηγών που παραμένουν εγκλωβισμένοι στην τουρκική πλευρά.

Όπως εξήγησε, υπάρχουν περίπου 800 φορτηγά στον χώρο, με οδηγούς από Τουρκία, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία.

«Υπάρχουν γύρω στα 500 τουρκικά φορτηγά στην ελληνική πλευρά που δεν μπορούν να μπουν στην Τουρκία και οι Τούρκοι δεν αφήνουν και εμάς να μπούμε στην Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά άλλος οδηγός.

«Είναι βιομηχανικά τα δικά μας προϊόντα, δεν έχουμε αγροτικά. Αυτά τα επιτρέπουν και περνάνε ενώ εμάς μας κρατάνε για αυτό τον λόγο εδώ. Δεν κουβαλάμε ανταγωνιστικά προϊόντα», υπογράμμισε.

«Να βρεθεί μία λύση. Είναι λες και κάνουμε ανταλλαγή πληθυσμών».

topontiki.gr

Κρήτη: Μέτωπο στήριξης των Δήμων στον ξεσηκωμό των αγροτών – Τη Δευτέρα στις 12 το μεσημέρι στον κόμβο Σούδας η συγκέντρωση στα Χανιά

Σε θέση μάχης εισέρχεται ο πρωτογενής τομέας της Κρήτης, με το κέντρο βάρους των κινητοποιήσεων να μετατοπίζεται πλέον στα λιμάνια και τα αεροδρόμια του νησιού. Οι προγραμματισμένες για την προσεχή Δευτέρα, 8 Δεκεμβρίου, μαζικές συγκέντρωσεις αγροτοκτηνοτρόφων, δεν αποτελουν απλώς ένα αγωνιστικό ραντεβού, αλλά την αφετηρία ενός κύκλου δράσεων που αναμένεται να κλιμακωθεί με στόχευση στρατηγικές υποδομές, όπως αεροδρόμια, λιμάνια και δημόσιες υπηρεσίες. Στη συνέλευση του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Χανίων στο Εργατικό Κέντρο Χανίων αποφασίσθηκε ο αποκλεισμός του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”, την ερχόμενη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου, ενώ θα υπάρξει προσυγκέντρωση στις 12 το μεσημέρι στον κόμβο της Σούδας. Στο πλευρό των παραγωγών τάσσονται ανοιχτά οι δημοτικές αρχές του νησιού, ζητώντας άμεσες λύσεις από την πολιτεία.

Το κλίμα έντασης που έχει διαμορφωθεί στην ύπαιθρο λόγω των καθυστερήσεων στις πληρωμές και του αυξημένου κόστους παραγωγής, βρίσκει ισχυρά ερείσματα στην τοπική αυτοδιοίκηση. Δήμοι με έντονο αγροτικό και κτηνοτροφικό χαρακτήρα, όπως τα Σφακιά, ο Πλατανιάς, ο Αποκόρωνας και τα Ανώγεια, εκδίδουν ψηφίσματα και δηλώσεις συμπαράστασης, αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα της κατάστασης για την τοπική οικονομία και την κοινωνική συνοχή.

Σφακιά: «Ζήτημα επιβίωσης η καταβολή των ενισχύσεων»

Χαρακτηριστική είναι η στάση του Δήμου Σφακίων, όπου το Δημοτικό Συμβούλιο προχώρησε στην έκδοση ομόφωνου ψηφίσματος στήριξης. Οι δημοτικοί σύμβουλοι περιγράφουν με μελανά χρώματα την κατάσταση, επισημαίνοντας πως η μη καταβολή των προβλεπόμενων ενισχύσεων απειλεί ευθέως την επιβίωση των οικογενειών και τη συνέχιση της παραγωγικής δραστηριότητας.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά:

 “Οι αγροτοκτηνοτρόφοι των Σφακίων, όπως και σε ολόκληρη την Κρήτη, αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες που απειλούν την επιβίωση των οικογενειών τους και τη συνέχιση της παραγωγικής δραστηριότητας. Η καθυστέρηση στην απόδοση των ενισχύσεων επιβαρύνει ακόμη περισσότερο μια ήδη δύσκολη οικονομική πραγματικότητα».

Το Δημοτικό Συμβούλιο Σφακίων συμπαρατάσσεται με τους αγρότες και ζητά από την Πολιτεία:

«Την άμεση καταβολή όλων των οφειλόμενων ενισχύσεων, τη διασφάλιση της διαφάνειας και της δικαιοσύνης στη διαδικασία πληρωμών, ουσιαστική στήριξη του πρωτογενούς τομέα, που αποτελεί θεμέλιο της τοπικής μας οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής», ενώ όπως αναφέρουν τα μέλη του, «Στεκόμαστε στο πλευρό των αγροτοκτηνοτρόφων μας και στηρίζουμε τα δίκαια αιτήματά τους, αναγνωρίζοντας τον καθοριστικό ρόλο που επιτελούν στην ανάπτυξη και στη διατήρηση της ζωής στην ύπαιθρο των Σφακίων».

Δήμος Πλατανιά: «Δικαίωμα στην αξιοπρέπεια»

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο Δήμαρχος Πλατανιάς, Γιάννης Μαλανδράκης, ο οποίος εστιάζει στην ανάγκη βιωσιμότητας του κλάδου. Με δήλωσή του, υπογραμμίζει πως οι παραγωγοί δεν ζητούν χάρες, αλλά το δικαίωμα να συνεχίσουν να παράγουν με αξιοπρέπεια και προοπτική.

Αναφέρεται στο κείμενο:

«Οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι μας δεν διεκδικούν τίποτα περισσότερο από το δικαίωμα να μπορούν να συνεχίσουν την παραγωγή τους με αξιοπρέπεια και προοπτική», τονίζει χαρακτηριστικά. Παράλληλα, καλεί την Πολιτεία να ακούσει προσεκτικά τα αιτήματα του κλάδου και να προχωρήσει άμεσα σε ουσιαστικές λύσεις που αφορούν το αυξημένο κόστος παραγωγής, τη δίκαιη τιμολόγηση των προϊόντων, την προστασία από φυσικές καταστροφές, καθώς και τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του πρωτογενούς τομέα. «Ο Δήμος Πλατανιά θα συνεχίσει να βρίσκεται στο πλευρό των ανθρώπων της γης, στηρίζοντας τις προσπάθειές τους και διεκδικώντας λύσεις για τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγροτικός κόσμος»

Ανώγεια: Κάλεσμα συμμετοχής με σεβασμό στην κοινωνία

Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει η τοποθέτηση του Δημάρχου Ανωγείων, Σωκράτη Κεφαλογιάννη, ο οποίος συνδέει άμεσα την ταυτότητα της ορεινής Κρήτης με την κτηνοτροφία. Εκφράζοντας τη στήριξή του, καλεί τους δημότες να συμμετάσχουν μαζικά στο συλλαλητήριο, στέλνοντας μήνυμα ενότητας.

Ωστόσο, ο κ. Κεφαλογιάννης θέτει και μια ποιοτική παράμετρο για τη μορφή των κινητοποιήσεων. Υπογραμμίζει την ανάγκη οι διαμαρτυρίες να πραγματοποιηθούν με τρόπο που να σέβεται το δικαίωμα στη μετακίνηση των υπόλοιπων πολιτών –εργαζομένων, μαθητών και ευάλωτων ομάδων– προκρίνοντας τον δρόμο του διαλόγου και της συνεννόησης για την επίτευξη δίκαιων λύσεων.

Όπως αναφέρει:

 «Οι άνθρωποι της πρωτογενούς παραγωγής βρίσκονται αντιμέτωποι με σημαντικές πιέσεις και διεκδικούν δίκαια την προστασία του εισοδήματός τους, τη μείωση του κόστους παραγωγής και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου»,

Σε άλλο σημείο υπογραμμίζει:

“…την ανάγκη οι κινητοποιήσεις να πραγματοποιηθούν με τρόπο που να προστατεύει τη διακίνηση όλων των κοινωνικών ομάδων, με σεβασμό προς όλους τους πολίτες — εργαζόμενους, μαθητές, επαγγελματίες και ευάλωτες ομάδες. Καλούμε όλους τους δημότες των Ανωγείων να στηρίξουν με την παρουσία τους το συλλαλητήριο, εκφράζοντας έμπρακτα την αλληλεγγύη προς τους αγρότες και κτηνοτρόφους μας. Η συμμετοχή όλων ενισχύει τη συλλογική φωνή του τόπου και στέλνει ισχυρό μήνυμα για δίκαιες και βιώσιμες λύσεις. Ο Δήμος Ανωγείων θα συνεχίσει να βρίσκεται σε επαφή με τους τοπικούς φορείς και την Πολιτεία, συμβάλλοντας σε κάθε προσπάθεια διαλόγου και συνεννόησης για λύσεις ουσιαστικές και δίκαιες»

Δήμος Αποκορώνου: Οι άνθρωποι της παραγωγής αξίζουν σεβασμό

Την έντονη ανησυχία του για το μέλλον του πρωτογενούς τομέα στην Κρήτη εκφράζει κι ο Δήμαρχος Αποκορώνου, υψώνοντας «ασπίδα» προστασίας στους κτηνοτρόφους της περιοχής που βρίσκονται στη δίνη μιας πρωτοφανούς οικονομικής στενότητας. Με μια παρέμβαση που θέτει προ των ευθυνών του τον κεντρικό μηχανισμό πληρωμών, ο δήμαρχος χαρακτηρίζει την κατάσταση «δεινή» και καλεί την πολιτεία να σταματήσει τη μετακύλιση ευθυνών στις πλάτες των παραγωγών.

Αναφέρει σχετικά:

“Ως Δήμαρχος Αποκορώνου δεν μπορώ να σιωπήσω μπροστά στη δεινή κατάσταση στην οποία έχουν οδηγηθεί οι κτηνοτρόφοι μας. Είναι οι άνθρωποι που σηκώνουν στις πλάτες τους την παραγωγή, την παράδοση και την ψυχή της Κρήτης – και σήμερα αισθάνονται προδομένοι.

Δεν γίνεται οι έντιμοι κτηνοτρόφοι να πληρώνουν τις αμαρτίες και τις καθυστερήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ. Δεν γίνεται οι ευθύνες να μεταφέρονται ξανά και ξανά στους ανθρώπους που αγωνίζονται από το χάραμα για να κρατήσουν ζωντανή την ύπαιθρο. Η αδικία αυτή πρέπει να σταματήσει εδώ.
Απαιτείται άμεση και ξεκάθαρη λύση, διαφάνεια, ταχύτητα στις πληρωμές και πραγματική στήριξη απέναντι στο ασφυκτικό κόστος παραγωγής. Δεν ζητούν προνόμια· ζητούν το αυτονόητο: να μπορούν να ζουν από τον κόπο τους.
Στεκόμαστε αμετακίνητα στο πλευρό τους. Δε πρέπει να επιτρέψουμε να γονατίσει ένας κλάδος που αποτελεί θεμέλιο της τοπικής μας ταυτότητας. Η φωνή των κτηνοτρόφων είναι φωνή δικαίου – και θα γίνεται πιο δυνατή μέχρι να ακουστεί εκεί που πρέπει.”

 

Πρώτοι σε υπερεργασία και υπερωρίες οι Έλληνες

Oι Έλληνες που κάποτε- κυρίως στα χρόνια των μνημονίων- έφεραν το στίγμα των… τεμπέληδων, εργάζονται περισσότερο από κάθε άλλο ευρωπαίο.

Οι εργατοώρες που καταγράφουν ως υπερωρίες είναι διπλάσιες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ και η υπερεργασία – που δεν δηλώνεται και δεν πληρώνεται- είναι στα ύψη.

Από τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το εργατικό δυναμικό της χώρας προκύπτει ότι το 53,6% των απασχολουμένων δηλώνει ότι εργάστηκε 40 – 47 ώρες την εβδομάδα αναφοράς, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό (19,4%) δηλώνει ότι εργάστηκε 48 ή περισσότερες ώρες.

Πρόκειται για εργατοώρες και ποσοστά που ξεπερνούν κατά το πολύ το μέσο εβδομαδιαίο ωράριο στην Ευρωπαϊκή Ενωση, που διαμορφώνεται στις 36 ώρες. Το 5,8% των απασχολουμένων δηλώνει ότι θα επιθυμούσε να εργάζεται περισσότερες ώρες, το 1,6% είναι υποαπασχολούμενοι μερικής απασχόλησης οι οποίοι θα ήθελαν να εργάζονται περισσότερο και θα μπορούσαν να αρχίσουν να εργάζονται περισσότερο μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, και το 1,4% έχει παραπάνω από μία εργασία.

Πρόσφατη έκθεση της Eurostat αποκαλύψε ότι η χώρα μας διαθέτει τους περισσότερους εργαζόμενους στην ΕΕ που δουλεύουν πάνω από 49 ώρες την εβδομάδα. Η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό εργαζομένων με πολλές ώρες εργασίας (12,4%), ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος διαμορφώνεται στο 6,6%. Την χώρα μας ακολουθούν Κύπρο (10,0%) και τη Γαλλία (9,9%), ενώ αντίθετα, τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν στη Βουλγαρία (0,4%), τη Λετονία (1,0%) και τη Λιθουανία (1,4%).

«Ανθεί» η απλήρωτη υπερεργασία

Επιπροσθέτως στην χώρα μας ανθεί και η απλήρωτη υπερεργασία , η οποία ενισχύεται αντί να αποδυναμώνεται με το πέρασμα των ετών. H έρευνα του Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ που παρουσιάστηκε προσφάτως είναι αποκαλυπτική για τη διόγκωση της απλήρωτης υπερεργασίας στην Ελλάδα και καταδεικνύει ότι απαιτείται η λήψη πρόσθετων μέτρων για την αναχαίτισή της.

Σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι που πήραν μέρος στην έρευνα (το 45%), δήλωσαν ότι δεν λαμβάνουν χρηματική αποζημίωση για τις υπερωρίες τους, ούτε τους παρέχεται ρεπό ως «αντάλλαγμα» για τις έξτρα ώρες που δούλεψαν. Αυτή η δυσμενής συνθήκη φαίνεται να αφορά περισσότερο γυναίκες (50%), νεότερους (52% στους 18-29) και εργαζόμενους σε μεσαίες επιχειρήσεις, 10 έως 49 υπαλλήλους (55%). Συνολικά ένας στους δύο (47%) δηλώνει ότι πράγματι εργάζεται υπερωριακά, κυρίως εργαζόμενοι σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις με πάνω από 250 υπαλλήλους (το 63%) και σε μεγαλύτερες ηλικίες, 50-64 ετών (το 54%).

Πρώτοι σε εργατοώρες οι Έλληνες, ουραγοί σε αγοραστική δύναμη

Σ’ όλα τα παραπάνω πρέπει να συνδυαστεί με το γεγονός ότι της διαρκούς συρρίκνωσης της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, παρά την αύξηση του ονομαστικού μισθού.. Αυτό προκύπτει από τις τελευταίες εκθέσεις της Eurostat και της ΓΣΕΕ που καταγράφουν το εξής: η χώρα μας, δηλαδή, με όρους αγοραστικής δύναμης, κατατάσσεται στην προτελευταία θέση της ΕΕ, με μόνο τη Βουλγαρία να βρίσκεται σε δυσχερέστερη θέση.

ekriti.gr

Κωνσταντοπούλου: «Πολιτικός απατεώνας ο Τσίπρας -Πήρα το βιβλίο του για να δω τι γράφει για το Μάτι»

«Πολιτικό απατεώνα», χαρακτήρισε τον Αλέξη Τσίπρα η Ζωή Κωνσταντοπούλου, προσθέτοντας ότι το βιβλίο του «είναι μια άπελπις προσπάθεια να μαζέψει χρήματα». Η ίδια αποκάλυψε ότι ξεκίνησε να διαβάζει το βιβλίο Τσίπρα «όχι τόσο για το τι έγινε το 2015, γιατί ξέρω ότι πρόδωσε, αλλά για να δω τι έχει γράψει για το Μάτι».

Μιλώντας στον ΑΝΤ1 είπε: «Εγώ και ο Διαμαντής Καραναστάσης στις 6 Αυγούστου του 2018 ήμασταν οι πρώτοι που καταθέσαμε μήνυση για κακούργημα. Είναι έγκλημα που παραμένει ατιμώρητο, πήγαν 4 στη φυλακή αυτοί που κάθονταν δίπλα στον Τσίπρα. Είναι εξοργιστικό το κομμάτι αυτό (σ.σ. του βιβλίου). Ένας άνθρωπος που θα έπρεπε να ζητάει γονυπετής συγγνώμη όχι μόνο γιατί άφησε τον κόσμο απροστάτευτο αλλά και γιατί έστησε την κακοπαιγμένη παράσταση ενώ γνώριζαν ότι είχαν καεί 50 με 60 άνθρωποι».

«Την ώρα που ο Τσίπρας έκανε τον ανήξερο στις κάμερες κάποιοι ήταν στη θάλασσα και δεν πήγαιναν σωστικά μέσα για να μην ανασύρουν και νεκρούς και καταγραφούν. Ο λαός εξαπατήθηκε οικτρά, δέσμευσή μου είναι να μην συμβεί ξανά αυτό» πρόσθεσε η κ. Κωνσταντοπούλου.

Ερωτηθείσα για τους αγρότες, η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας είπε «τα μπλόκα και τα τρακτέρ είναι το μέσο του βιοπορισμού και του αγώνα τους. Δεν έχουν άλλη επιλογή οι άνθρωποι αυτοί τη στιγμή που τους περιφρονεί η κυβέρνηση και τους αφήνει σε αναμονή για να εισπράξουν τα προς το ζην».

ekriti.gr