21.8 C
Chania
Sunday, October 13, 2024

«Το τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη: ιστορία γραμμένη με 200 τουφεκιές

Ιούνιος 2005. Ηρώδειο. Ο Μανώλης Μητσιάς τραγουδάει «Τάχα τι να ζήλεψαν στα χλωμά σου μάτια / που γιομαν’ τ’ απόβραδο γλύκα πρωινή / ήρθαν και βασίλεψαν τα βαθιά σου μάτια / κάποιο Σαββατόβραδο στην Καισαριανή» και ο Παντελής Βούλγαρης «στέλνει» ένα ένα τα ονόματα των 200 εκτελεσμένων από τους Γερμανούς κατακτητές στο σκούρο φόντο του ρωμαϊκού ωδείου. Να μεγαλώνει όσο να το γεμίσει και να χάνεται, σαν με μία τουφεκιά, όσο ακούγεται το «Σαββατόβραδο στην Καισαριανή» των Λευτέρη Παπαδόπουλου και Σταύρου Ξαρχάκου.

Ας μου επιτραπεί να ξεκινήσω με μια πιο προσωπική εμπειρία. Με την «Κιβωτό» που είχαν στήσει ο Μανώλης Μητσιάς με τον Παντελή Βούλγαρη και τον Αλέκο Φασιανό (συμμετείχα στην επιμέλεια των τραγουδιών), την πρώτη ουσιαστικά δημόσια «αφήγηση» του σκηνοθέτη των «Πέτρινων χρόνων» πάνω στην ιστορία των 200 ανδρών (ανάμεσά τους και 13χρονοι και ανάπηροι πολέμου!) που εκτελέστηκαν στο Σκοπευτήριο Καισαριανής, την Πρωτομαγιά του 1944. Μια αφήγησή του, που έφτασε να γίνει ταινία μεγάλου μήκους το 2017, υπό τον τίτλο «Το τελευταίο σημείωμα». Δεν είναι δε τυχαίο ότι, όπως και η σκηνή του γάμου της Ελένης με τον Μπάμπη στα «Πέτρινα χρόνια», το «Σημείωμα» γυρίστηκε (από την άνοιξη) στις άλλοτε φυλακές –και πολιτικών κρατουμένων- του οθωμανικού φρούριου Ιτζεδίν στη Σούδα των Χανίων. Ιστορική σύμπτωση: Το ίδιο φρούριο απαθανατίστηκε και στις «Μέρες του ‘36» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Στα «Πέτρινα χρόνια» του Παντελή Βούλγαρη το οθωμανικό φρούριο υποδύθηκε τις Φυλακές Αβέρωφ. Στο «Τελευταίο σημείωμα», 32 χρόνια μετά, υποδύεται τις φυλακές πολιτικών κρατουμένων, αλλά και χιλιάδων Εβραίων, ανδρών και γυναικών επί ναζιστικής Κατοχής, μέσα στο Στρατόπεδο Χαϊδαρίου. Από εκείνη τη φυλακή μέσα στο εν λειτουργία στρατόπεδο, ως –ελάχιστο- διατηρητέο μνημείο πλέον, έχει απομείνει μόνον το φοβερό Μπλοκ 15 της απομόνωσης των θανατοποινιτών, προτού εκτελεστούν. Από εκεί ξεκίνησαν και οι 200 της Καισαριανής…

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=-IQ1Lg7JUaM”]

Όμως ήμασταν σε κείνο το πρώτο «Σαββατόβραδο στην Καισαριανή» που ο Παντελής Βούλγαρης είχε ενδύσει με τη μνήμη των 200 ονομάτων. Των ανδρών που μεταφέρθηκαν το ξημέρωμα της Πρωτομαγιάς του 1944 με δέκα φορτηγά από το Χαϊδάρι στην Καισαριανή, πετώντας στο δρόμο μικρά σημειώματα με το όνομά τους και δυο λόγια, τα οποία κάτοικοι της Καισαριανής βρήκαν και έδωσαν στις οικογένειές τους.

Εκείνο το «Σαββατόβραδο» του Λευτέρη Παπαδόπουλου, γραμμένο είκοσι χρόνια μετά την εκτέλεση, η οποία διατάχθηκε σε αντίποινα για την επίθεση Διμοιρίας του 8ού Συντάγματος του ΕΛΑΣ στην πομπή του διοικητή της 41ης Μεραρχίας Οχυρών, υποστράτηγου των ναζιστικών στρατευμάτων Κατοχής Φραντς Κρεχ, έξω από τους Μολάους Λακωνίας, στις 27 Απριλίου 1944, με θύμα τον ίδιο τον Generalmajor και τρία μέλη της συνοδείας του. Αυτό δε, μία μόλις ημέρα, μετά την περίφημη απαγωγή του Γερμανού υποστράτηγου Χάινριχ Κράιπε από 11 Κρητικούς αντιστασιακούς και τους Βρετανούς Πάτρικ Λι Φέρμορ και Ουίλιαμ Μος, στην περιοχή του Ηρακλείου Κρήτης. Στην περίπτωση εκείνη διατάχθηκε «η ισοπέδωσις των Ανωγείων και η εκτέλεσις παντός άρρενος Ανωγειανού όστις ήθελεν ευρεθεί εντός του χωρίου και πέριξ αυτού εις απόστασιν ενός χιλιομέτρου» και εκτελέσθηκαν τελικά κάπου 165 άνδρες.

Το ίδιο και για την εκτέλεση του υποστρατήγου Κρεχ διατάχθηκε η εκτέλεση των 200 πολιτικών κρατουμένων του Χαϊδαρίου, αλλά και «ο τυφεκισμός όλων των ανδρών τους οποίους θα συναντήσουν τα γερμανικά στρατεύματα επί της οδού Μολάων – Σπάρτης έξωθεν των χωρίων», πέρα από την εκτέλεση «100 Κομμουνιστών από τα ελληνικά εθελοντικά σώματα ιδία πρωτοβουλεία, ως αντίποινα δια το έγκλημα τούτο», όπως ανέφερε η ανακοίνωση των δυνάμεων Κατοχής («Η Καθημερινή», 30 Απριλίου 1944).

Όμως ακόμη και 61 χρόνια μετά την εκτέλεση των 200 στην Καισαριανή (μαζί με τους 100 από τα «ελληνικά εθελοντικά σώματα» και άλλους 25 που εκτιμάται ότι εκτελέστηκαν στο δρόμο Μολάων – Σπάρτης, σε αντίποινα) και 40 χρόνια αφότου γράφτηκαν οι στίχοι του Λευτέρη Παπαδόπουλου, που μελοποίησε ο Σταύρος Ξαρχάκος, για να πρωτοδισκογραφηθούν το 1965, σε 45αρι, από το Γρηγόρη Μπιθικώτση, ακουγόταν ακόμη στη λογοκριμένη εκδοχή το «Σαββατόβραδο στην Καισαριανή» (το οποίο ο Λευτέρης Παπαδόπουλος έλεγε σε συνέντευξή του ότι δεν το έγραψε «για ένα-δύο συγκεκριμένα πρόσωπα, αλλά για αυτό το μακέλεμα, για το ότι οι Γερμανοί πήγαιναν τα παιδιά και τα εκτελούσαν επειδή ήταν παιδιά της Αντίστασης»).

Οι λογοκριτές εξαρχής είχαν αφαιρέσει το κουπλέ «Γνώριζες τα βήματα, ξέκρινα τους ήχους / και μπογιές ‘τοιμάζαμε με σβηστή φωνή. / Τις βραδιές συνθήματα γράφαμε στους τοίχους / πέφταμε και κράζαμε “κάτω οι Γερμανοί”», που πρωτοδισκογραφήθηκε το 1988 στη «Συναυλία» του Γιώργου Νταλάρα.

Πίσω στις φυλακές Χαϊδαρίου και στις ημέρες πριν από την εκτέλεση των 200. Πίσω στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη. Και στην ιστορία που απαθανάτισε με το τραγούδι του «Χαϊδάρι» ο Μάρκος Βαμβακάρης, αλλά και η ελληνική ποίηση. Ο Κώστας Βάρναλης κατέγραψε το κλίμα πριν την εκτέλεση: «Δεν ήρθαν μελλοθάνατοι με κλάμα και λαχτάρα, / μόν’ ήρθανε μελλόγαμπροι με χορό και τραγούδι. / Και πρώτος άρχος του χορού, δυο μπόγια πάνου απ’ όλους / κι από το Χάρο τρεις φορές πιο πάνου ο Ναπολέος».

COSMOTE TVCOPRODUCTION-2
O Ανδρέας Κωνσταντίνου υποδύεται τον κρατούμενο Ναπολέοντα Σουκατζίδη

Μιλάμε για τον 34χρονο Κρητικό, μικρασιατικής καταγωγής, μορφωμένο και πολύγλωσσο, Ναπολέοντα Σουκατζίδη, τον κρατούμενο υπό εκτέλεση με αριθμό 71. Πολιτικός κρατούμενος που έζησε στη φυλακή από το Φεβρουάριο του 1937, που ξεκίνησε ο εγκλεισμός στο φρούριο της Ακροναυπλίας αντιφρονούντων στη δικτατορία Μεταξά. Το 1941 οι κρατούμενοι της Ακροναυπλίας παραδόθηκαν και τυπικά στους Ιταλούς, 300 στάλθηκαν στο Στρατόπεδο Λάρισας – Τρικάλων, και μετά το 1943 στους Γερμανούς που μετέφεραν όσους δεν είχαν εκτελεστεί σε αντίποινα στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Χαϊδαρίου.

Από τους 200 που εκτελέστηκαν στην Καισαριανή, οι 170 ήταν Ακροναυπλιώτες –όπως ο ήρωας της ταινίας Ναπολέων Σουκατζίδης, τον οποίο ενσαρκώνει στο «Τελευταίο σημείωμα» ο Ανδρέας Κωνσταντίνου («Ουζερί Τσιτσάνης», «Μικρά Αγγλία»)– και οι υπόλοιποι πρώην εξόριστοι στην Ανάφη.

COSMOTE TVCOPRODUCTION-6
Ο διοικητής του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου Καρλ Φίσερ που υποδύεται ο γερμανός ηθοποιός Αντρέ Χένικε μαζί με τον κρατούμενο Ναπολέοντα Σουκατζίδη (Ανδρέας Κωνσταντίνου), με τον οποίο έχουν αναπτύξει μια πιο ανθρώπινη σχέση

«Για το Χαϊδάρι υπάρχει η ιστορία του Ναπολέοντα Σουκατζίδη, ο οποίος ήταν διερμηνέας και κληρώθηκε να σκοτωθεί», κατέγραφε την ιστορία ο ποιητής και δημοσιογράφος Λευτέρης Παπαδόπουλος. «Οι Γερμανοί όμως επειδή τον είχαν ανάγκη τού είπαν “δεν θα σε σκοτώσουμε εσένα, θα βάλουμε κάποιον άλλον στη θέση σου”. Εκείνος αρνήθηκε. “Ή δεν θα βάλετε κανέναν ή θα βάλετε εμένα που κληρώθηκα”, απάντησε. Και τον εκτέλεσαν.

H Καισαριανή ήταν γεμάτη από τέτοιου είδους γεγονότα. Ένα από αυτά ήταν την Πρωτομαγιά του 1944: σκότωσαν 200 παλικάρια. Ανάμεσά τους ήταν ο αδερφός του Μανόλη Γλέζου, ο Νίκος Γλέζος». Η παράλληλη, ερωτική, ιστορία στην οποία εστιάζει η νέα ταινία του Παντελή Βούλγαρη (βαθιά πολιτική, στο ίδιο κλίμα με τα «Πέτρινα χρόνια» και το «Ψυχή βαθιά»), πάνω στο σενάριο της Ιωάννας Καρυστιάνη, «μείγμα ιστορίας και μυθοπλασίας», έχει ένα ακόμη πρόσωπο: τη μνηστή του Σουκατζίδη, Χαρά Λιουδάκη, που σχεδόν σιωπηλά υπομένει την μόνη επαφή τους, στα επισκεπτήρια. Την ενσαρκώνει στην ταινία η Ελληνοαμερικανίδα ηθοποιός Μελία Κράιλινγκ (γνωστή από τις τηλεοπτικές σειρές «Tyrant» και «The Borgias»). Ενώ τον διοικητή του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου, Καρλ Φίσερ -που προσπαθεί να σώσει τον διερμηνέα του, Ναπολέοντα Σουκατζίδη, με τον οποίο έχει αναπτύξει μια πιο ανθρώπινη σχέση στην ταινία- υποδύεται ο Γερμανός ηθοποιός Αντρέ Χένικε («Η πτώση», «Μια επικίνδυνη μέθοδος»).

COSMOTE TVCOPRODUCTION-1
Η Μελία Κράιλινγκ ως η μνηστή του Σουκατζίδη, Χαρά Λιουδάκη

Αν και με αριθμό 71, ο Σουκατζίδης εκτελέστηκε στην τελευταία εικοσάδα. Δίχως κι εκείνος, όπως όλοι, να δεχτεί να του καλύψουν τα μάτια. Δίχως να δεχθεί τη χάρη του διοικητή του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου. Και αφού είχε βοηθήσει αρκετούς συγκρατούμενούς του, μέσα στα φορτηγά που τους μετέφεραν από το Χαϊδάρι στην Καισαριανή, να συντάξουν μικρά σημειώματα για τις οικογένειές τους, που -όπως προαναφέραμε- κατάφεραν να τα πετάξουν στο δρόμο από τα καμιόνια, για να τα βρουν οι κάτοικοι της Καισαριανής και να τα παραδώσουν στους δικούς τους.

Τα τελευταία σημειώματα. Σαν εκείνο του Χανιώτη γεωπόνου Νίκου Μαριακάκη «Καλύτερα να πεθαίνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά, παρά να ζει σκλάβος». Ή το «Αγαπημένοι μου, ο θάνατός μου δεν θα πρέπει να σας λυπήσει, αλλά να σας ατσαλώσει πιο πολύ για την πάλη που γίνεται»του Μήτσου Ρεμπούτσικα, από την Αχαγιά. Το «Πρωτομαγιά. Γεια σας, όλοι πάμε στην μάχη» από τον Ηπειρώτη δάσκαλο Κώστα Τσίρκα. Ή το δραματικό του 14χρονου Ανδρέα Λυκουρίνου από την Καλλιθέα: «Πατέρα, με πηγαίνουν στην Καισαριανή για εκτέλεση με άλλους επτά κρατούμενους. Μη λυπάστε. Πεθαίνω για τη Λευτεριά και την Πατρίδα».

COSMOTE TVCOPRODUCTION-4
Οι Αντρέ Χένικε και Αινείας Τσαμάτης σε σκηνή από την ταινία

Το τραγικό φινάλε περιγράφεται στο «Σκοπευτήριο Καισαριανής» του Γιάννη Ρίτσου, με ποίηση: «Ακούσατε τις ομοβροντίες στα μυστικόφωτα αττικά χαράματα / Είδατε τα πουλιά, που πέταξαν αντίθετα στις σφαίρες / αγγίζοντας με τα φτερά τους τον ανατέλλοντα πυρφόρον / Είδατε τα παράθυρα της γειτονιάς ν’ ανοίγουνε στο μέλλον». Ο δε Μυτιληνιός συγγραφέας Ασημάκης Πανσέληνος (1903-1984) στο βιβλίο του «Τότε που ζούσαμε» περιέγραφε: «Την Πρωτομαγιά του 1944 πήραν διακόσους από το στρατόπεδο του Χαϊδαριού και τους σκοτώσαν αράδα στο σκοπευτήριο της Καισαριανής. Φορτώσαν τα πτώματα, ζεστά σε καμιόνια και τα περάσαν μέσα από το συνοικισμό, τρέχαν ποτάμι τα αίματα όθε περνούσαν, κι ο κόσμος έκλεινε τα παράθυρα, δε βαστούσε να βλέπει. Μερικοί σκοτωμένοι δεν είχαν καλά καλά ξεψυχήσει».

protagon.gr

 

Το τελευταίο σημείωμα: Ένας ύμνος προς τη ζωή, αποτυπωμένος με τον γραφικό χαρακτήρα της ελευθερίας

Της Στέλλας Παπασαραφιανού

Στις 16 Οκτωβρίου του 2017, “Το τελευταίο σημείωμα” του Παντελή Βούλγαρη άφησε με “χρυσά γράμματα” την δική του ιστορία επάνω στο πανί της μεγάλης οθόνης. Η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας πραγματοποιήθηκε στο Ολύμπιον μέσα στα πλαίσια ενός προπαρασκευαστικού εορταστικού γεγονότος εν όψει και του μεγάλου θεσμού της 58ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα διεξαχθεί από τις 2 έως τις 12 Νοεμβρίου. Την εκδήλωση αυτή, την οποία και εγώ παρακολούθησα μετά από πρόσκληση της Cosmote TV, συντόνισε ο διευθυντής του καλλιτεχνικού προγράμματος, Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Έχουν παρέλθει κιόλας τέσσερα έτη έπειτα από την αριστουργηματική Μικρά Αγγλία του καταξιωμένου δημιουργού ο οποίος εδώ και χρόνια καταθέτει με μοναδικό τρόπο τα διαπιστευτήριά του στον χώρο της 7ης Τέχνης. Αυτή τη φορά ο εμβληματικός Έλληνας σκηνοθέτης μας  διηγείται ένα ξεχωριστό κεφάλαιο του σύγχρονου ιστορικού αφηγήματος του λαού μας, το οποίο αφορά την μαζικότερη εκτέλεση που συνέβη ποτέ στην Ελλάδα, λαμβάνοντας  χώρα την 1η Μαΐου του 1944 στο Χαϊδάρι από τις ναζιστικές δυνάμεις. Ο τελικός απολογισμός: 200 νεκροί. Κανείς λιπόψυχος.

Ο κεντρικός άξονας του έργου περιστρέφεται γύρω από τον  Ναπολέοντα Σουκατζίδη (Ανδρέας Κωνσταντίνου), έναν 34χρονο πολυμαθή άνδρα με κρητικές και μικρασιατικές ρίζες που εκδιώχθηκε και φυλακίστηκε για τις κομμουνιστικές του πεποιθήσεις ήδη από το 1936, καταλήγοντας έγκλειστος στο κέντρο κράτησης του Χαϊδαρίου το οποίο διηύθυνε ο διοικητής στρατεύματα των SS, Carl Fischer (André M. Hennicke). Ο τελευταίος υποχρεώνει τον Σουκατζίδη να επιτελεί καθήκοντα διερμηνέα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης για τις ανακρίσεις και την μεταφορά διαταγών στους φυλακισμένους. Κάθε μέρα ο Ναπολέων είναι αναγκασμένος να μεταβιβάζει τα ‘θέσφατα’ του Γερμανού αξιωματικού στους αποστάτες συμπατριώτες του, να λειτουργεί ενίοτε ως ξεναγός του αρχαιολάτρη λοχαγού και να μεταφράζει στον δυνάστη του κάθε πληροφορία που αποσπάται από τους κρατουμένους δια της βίας.

Ο παραλογισμός και η αναλγησία των τυραννικών στρατευμάτων αποδίδονται με αφοπλιστικό ρεαλισμό. Ο Σουκατζίδης καλείται να παίξει τον ρόλο του μάρτυρα σε βασανιστήρια, βίαια ραπίσματα, εξευτελισμούς και παντός είδους απηνείς  τιμωρίες. Οι τέσσερις τοίχοι των ασφυκτικά γεμάτων θαλάμων που χρησιμεύουν σαν υπνωτήρια για τους αιχμαλώτους του Fischer, άλλοτε είχαν ακούσει βαρείς αναστεναγμούς, ευσεβείς πόθους, σχέδια  και ευχές για την νίκη, και άλλοτε είχαν ποτίσει με βουβό πόνο, με ανυπομονησία για την  λύτρωση, για την στιγμή που οι δεσμώτες θα έσπαγαν τις αλυσίδες του κατακτητή και θα ανάπνεαν και πάλι το οξυγόνο της λευτεριάς. Και εκεί που έλεγες πως ο φόβος, η ανάγκη και η αβεβαιότητα στένευαν απειλητικά την κάμαρα τους, όλο και πάλι η ελπίδα, η φιλία και η αλληλοϋποστήριξη θέριευε την όρεξη για ζωή και την λαχτάρα για το σμίξιμο με τους δικούς τους.

Η μόνη ανακουφιστική παρηγοριά του Σουκατζίδη, είναι οι ολιγόλεπτες συναντήσεις του με την Χαρά Λιουδάκη (Melia Kreiling), την αρραβωνιαστικιά του που με καρτερικότητα και απέραντη αγάπη τον έβρισκε στο επισκεπτήριο, με μόνιμο εμπόδιο ένα άκαμπτο συρμάτινο διαχώρισμα και τα κρύα, παγερά βλέμματα των φρουρών. Την δυσβάσταχτη ρουτίνα του στρατοπέδου έρχεται να επιτείνει το νέο της δολοφονίας ενός υψηλόβαθμου στελέχους των SS και τριών ακολούθων του από αντιστασιακούς που τους είχαν στήσει ενέδρα στην Πελοπόννησο. Ο Carl Fischer εξαπολύει το ακόρεστο μένος του βλέποντας σε κάθε έναν φυλακισμένο έναν εν δυνάμει δίαυλο των Ελλήνων επαναστατών. Παρά την πρόθεσή του να ασκήσει ψυχολογικό πόλεμο στον Σουκατζίδη και να τον χτυπήσει σε νευραλγικό σημείο, αποτυγχάνει και έτσι αποφασίζει να στείλει 200 άτομα στο σκοπευτήριο της Καισαριανής. Το προηγούμενο βράδυ, πριν οδηγηθούν στο εκτελεστικό απόσπασμα όσοι τους έλαχε ο κλήρος του θανάτου, μεταξύ αυτών και ο Ναπολέων, θα καλωσορίσουν την καταδίκη τους και θα ετοιμαστούν για το “ύστατο χαίρε”. Το ξημέρωμα της Πρωτομαγιάς εκείνης οι αντοχές,  το σθένος και το φρόνημά του βασικού δρώντος θα δοκιμαστούν.  Όμως “ευτυχισμένοι είναι οι ελεύθεροι και ελεύθεροι είναι οι γενναίοι”.

Πριν αρχίσουν να ηχούν οι κάλυκες των πολυβόλων στο σκοπευτήριο, η τραγικότητα, η αποκτήνωση, οι κακουχίες, και η εξαθλίωση όσων δεινοπάθησαν στα χέρια των Ναζί, δείχνουν να νοηματοδοτούνται από την δύναμη και το μεγαλείο της ψυχής που δείχνουν οι άνδρες ενώ η κάνη στρέφεται αντίκρυ τους. Οι μελλοθάνατοι λυπούνται για τους αγαπημένους που αφήνουν πίσω τους, αλλά ξέρουν ότι υπάρχουν κι άλλοι που αγωνίζονται για τις καλύτερες μέρες που θα ‘ρθουν. Και αυτό τ’ αλλάζει όλα! Υποδέχονται το τέλος τους με θαυμαστό κουράγιο. Εναγκαλίζονται με το αιώνιο αναπόφευκτο μέσα από μία υπέρτατη θυσία, της ίδιας τους της ύπαρξης. Και εκεί ακριβώς ο δέκτης νιώθει την καθαρτήρια αίσθηση που επισφραγίζει την εμπειρία θέασης ενός σύγχρονου δράματος και αναζωογονεί την θέληση του για συνέχιση και εξέλιξη.

Τα μηνύματα που απηχεί “Το τελευταίο σημείωμα” φέρουν μία λεβεντιά αλλιώτικη, μία ανθρωπιά και μία γνήσια συναισθηματική χροιά που δεν σκοντάφτει σε στείρες ιδεολογίες και διδακτισμούς, αλλά κατορθώνει να εκμαιεύσει αβίαστα την αγνή συγκίνηση του κοινού μέσα από ένα πλήθος εύγλωττων παραστάσεων και εικόνων. Το αυθεντικό βιογραφικό και κοινωνιολογικό υπόστρωμα που χτίστηκε μέσα από την επισταμένη έρευνα των συντελεστών όσον αφορά τις εξομολογήσεις των οικογενειών των πραγματικών προσώπων, βοηθάει και στο να ψυχογραφηθούν ενδελεχώς οι χαρακτήρες. Ταυτόχρονα εξυπηρετεί ως μία απαράμιλλη κατάθεση ιστορικών βιωμάτων και τεκταινόμενων που συνθέτουν την συλλογική ταυτότητα του πρόσφατου παρελθόντος των Ελλήνων.

Η κινηματογραφική αυτή μυθοπλασία μπορεί κάλλιστα να τοποθετηθεί επάξια δίπλα σε άλλα υψηλών προδιαγραφών ευρωπαϊκά εγχειρήματα. Υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βούλγαρη δομήθηκε ένας ατμοσφαιρικός διάκοσμος ο οποίος μέσα από σωστές γωνίες λήψης και gros plan διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστατικά για να αναδειχτεί στο μέγιστο η όλη πλοκή. Τα σκηνικά, τα κοστούμια, ο πολεμικός εξοπλισμός που χρησιμοποιήθηκαν για τις ανάγκες της ταινίας, εισάγουν τον θεατή σε μία εποχή όπου ο φασιστικός κλοιός  έσφιγγε ολοένα και περισσότερο σαν μέγγενη γύρω από το ελληνικό έθνος και άλλα κράτη της Ευρώπης. Δεν θα ήταν υπέρβαση “Το τελευταίο σημείωμα” να επιδιωχθεί να διανεμηθεί ακόμη και στο εξωτερικό.

Το έναυσμα για τα γυρίσματα δόθηκε στις 20 Μαρτίου του 2017, στην τοποθεσία που απεικονίζεται και στα “Πέτρινα Χρόνια” (1985), στις Φυλακές του φρουρίου Ιτζεδίν στα Χανιά όπου ένας μεγάλος αριθμός πολιτικών κρατουμένων είχε σταλεί εκεί κατά την εμφύλια και μετεμφυλιακή περίοδο, ενώ και στην Αθήνα τραβήχτηκαν αρκετά πλάνα. Η επιλογή των ηθοποιών συγκρότησε ένα ζηλευτό διεθνές cast όπου προΐσταντο ως πρωταγωνιστές οι: Ανδρέας Κωνσταντίνου (Ουζερί Τσιτσάνης, Μικρά Αγγλία) ως Ναπολέων Σουκατζίδης, η ελληνοαμερικανίδα Melia Kreiling (The Borgias, Tyrant, Guardians of the Galaxy) ως Χαρά Λιουδάκη, ο Γερμανός André M. Hennicke (DownfallADangerous MethodPandorum) ως Carl Fischer. Ωστόσο, και οι υπόλοιπες φυσιογνωμίες που πλαισίωναν τους βασικούς ήρωες από τις πιο γηραιές έως και τις νεότερες επέδειξαν, τις αξιόλογες  υποκριτικές τους ικανότητες, όντας πολύ πειστικοί και εκφραστικοί ως προς  τις ερμηνείες τους. Μεταξύ αυτών οι: Τάσος Δήμας, Βασίλης Κουκαλάνι, Αινείας Τσαμάτης, Λουκάς Κυριαζής, Κωνσταντίνα Χατζηαθανασίου, Λευτέρης Λαμπράκης, Μιχάλης Αεράκης, Χρήστος Κωνσταντακόπουλος, Μανώλης Ψαρουδάκης κ.ά.

Το έργο επενδύουν ποιοτικά η άρτια φωτογραφία του Σίμου Σαρκετζή, το μοντάζ του Τάκη Γιαννόπουλου, ενώ η εκπληκτικά υποβλητική μουσική υπόκρουση του Αλέξανδρου Βούλγαρη έρχονται να δέσουν απίστευτα φυσικά με την μανιέρα και την κοφτερή σκηνοθετική ματιά του σπουδαίου Έλληνα κινηματογραφιστή ο οποίος παρά τα εβδομήντα του χρόνια αποδεικνύει έμπρακτα πως έχει “ψυχή βαθιά” και αστείρευτο μεράκι για δημιουργία. Το σφιχτό σενάριο, χωρίς υπέρμετρη δραματικότητα, επιτηδευμένη μελαγχολία και λυρικές υπερβολές, επιμελήθηκε η Ιωάννα Καρυστιάνη, η σύντροφος του Βούλγαρη που εδώ και χρόνια αποτελεί συνοδοιπόρος και πολύτιμο στήριγμα σε κάθε του δουλειά.

Ο Παντελής Βούλγαρης μετά την προβολή δήλωσε για το φιλμ: «Ήταν μια ηθική υποχρέωση απέναντι στους 200 της Καισαριανής και ειδικά στον Ναπολέοντα, η ιστορία του οποίου δεν πρέπει να λησμονηθεί. Γι’ αυτούς τους ανθρώπους που πάλεψαν και πέθαναν· για τις πολιτικές τους επιλογές, αλλά κυρίως για την αξιοπρέπεια με την οποία αντιμετώπισαν όλη αυτή την αγριότητα». 

Στην ερώτηση που απεύθυνα προς την κυρία Ιωάννα Καρυστιάνη, ποιά στιγμή της ταινίας θα ξεχώριζε και για ποιόν λόγο, εκείνη απάντησε: «Η πρόταση του Fischer προς τον Σουκατζίδη στην αυλή το πρωί. Πρέπει να έγραψα εκατόν, εκατόν πενήντα φορές εκείνον τον διάλογο. Έγραφα. Έσβηνα. Πρόσθετα. Αφαιρούσα. Γιατί για ‘μένα έπρεπε να είναι λιτός, κοφτός και  να συμπυκνώνει χωρίς μελοδραματισμούς αλλά και χωρίς κραυγαλέα συνθηματολογία την σύγκρουση των δύο κόσμων που εκπροσωπούν ο Fischer απ ‘τη μια, και ο Σουκατζίδης από την άλλη».

Ο σκηνοθέτης άδραξε τότε την ευκαιρία και εξέφρασε και την δική του γνώμη:

«Για ‘μένα πάντως η καλύτερη στιγμή ήταν όταν τελειώσαμε την ταινία. Και το βράδυ όμως είχαμε δύο κεφάλια γραβιέρα και τσικουδιά, και μέσα στο σκοτάδι η αυλή γέμισε τραγούδια που δεν τα είχε ακούσει ποτέ αύτη η φυλακή. 13 Μαΐου. Ήτανε όλοι οι Κρητικοί και πίναμε μέχρι τις 4:00 το πρωί. Λοιπόν αυτήν ήταν η καλύτερη στιγμή για ‘μένα».

Το ζευγάρι τόνισε επιπλέον τις τεχνικές προκλήσεις του όλου concept κυρίως όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι ηθοποιοί έπρεπε να παριστάνουν ότι δέχονται την χαριστική βολή και καταρρέουν, ώστε ναι μεν να απαντάται η σχετική αληθοφάνεια αλλά και να μην κινδυνεύσουν να τραυματιστούν κατά την πτώση. Αστειευόμενος μάλιστα ο σκηνοθέτης είπε προς την σύζυγό του μετά την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων γυρισμάτων:- «Όλοι σώοι! Τόσες σφαίρες φάγανε και δεν χτυπήσανε ούτε το γόνατό τους!»

“Το τελευταίο σημείωμα” είναι μία εντυπωσιακή συμπαραγωγή του Γιάννη Ιακωβίδη, της Black Orange, της COSMOTE TV και της Μικράς Αγγλίας Α.Ε, υπό την αιγίδα και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.  Έχει δρομολογηθεί να κυκλοφορήσει από την Tanweer στις 26 Οκτωβρίου σε όλες τις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.

 

Καρυστιάνη – Αεράκης στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας στις Φυλακές Αγυιάς

Το 2ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Χανίων που εδρεύει στο Κατάστημα Κράτησης Αγυιάς βρέθηκαν χθες η κ. Καρυστιάνη Ιωάννα, συγγραφέας και σεναριογράφος και ο κ. Αεράκης Μιχάλης, σκηνοθέτης.

Συνομίλησαν με τους μαθητές του σχολείου, άκουσαν τις σκέψεις τους και αντάλλαξαν ιδέες για μελλοντική συνεργασία στη δημιουργία θεατρικής παράστασης.

Δείτε φωτογραφίες:

Tι προέκυψε στη σύσκεψη συλλογικοτήτων για το ζήτημα της αναβάθμισης των βάσεων

Μία πρώτη συνάντηση συλλογικοτήτων πραγματοποιήθηκε σχετικά με την αναβάθμιση των βάσεων που συμφωνήθηκε στη συνάντηση Τσίπρα – Τραμπ στις ΗΠΑ.

Σε κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα αναφέρονται τα εξής:

Οι εκπρόσωποι των συλλογικοτήτων και των οργανώσεων και οι αγωνιστές που συμμετείχαν στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε μετά από κάλεσμα της Πρωτοβουλίας Αντίστασης την Τρίτη 24/10, αφού συζήτησαν σε συναγωνιστικό κλίμα τη σοβαρότητα του ζητήματος των βάσεων και της μετατροπής του τόπου μας σε ορμητήριο των ΗΠΑ όπως αναδείχτηκε μέσα και από τη συνάντηση Τσίπρα – Τραμπ,  αποφάσισαν:

  1. Την έκδοση κοινής διακήρυξης που θα είναι και το κάλεσμα για τη συνδιοργάνωση εκδήλωσης για το ζήτημα των βάσεων και την αναγκαιότητα αντίστασης στη μετατροπή του τόπου μας σε πολεμικό ορμητήριο.
  2. Τη δημιουργία δράσεων και παρεμβάσεων, με σταθμό σ’ αυτή τη φάση την αντιιμπεριαλιστική διαδήλωση του Πολυτεχνείου, που θα στοχεύουν να υπηρετήσουν μέσα και από την παραπέρα ενίσχυση της κοινής δράσης τη μαζική κινητοποίηση της νεολαίας και των εργαζομένων ενάντια στις βάσεις και την εμπλοκή της χώρας μας στα σχέδια των ΗΠΑ, που υπονομεύουν επικίνδυνα την Ειρήνη.
  3. Το κάλεσμα νέας ανοικτής σύσκεψης, την Τρίτη 31 /10 στις 7.30 μ.μ. στο Εργατικό κέντρο Χανίων.

Συλλογικότητες – οργανώσεις – αγωνιστές ενάντια στις βάσεις

Μαφιόζικες απειλές σε επιχειρηματία φίλο του Λεμπιδάκη: Του έστειλαν κομμένο κεφάλι γουρουνιού

Ένα περίεργο περιστατικό στο οποίο εμπλέκεται επιχειρηματίας φίλος του Μιχάλη Λεμπιδάκη, ερευνούν οι αστυνομικές αρχές της Κρήτης.

Σύμφωνα με το cretapost.gr, το περιστατικό αφορά το ματωμένο κεφάλι χοίρου, το οποίο βρέθηκε έξω από την επιχείρηση Κρητικού επιχειρηματία.

Το περίεργο εύρημα, εντόπισε εργαζόμενος της επιχείρησης, που διατηρεί ο εν λόγω επιχειρηματίας και αμέσως ενημέρωσε τον ίδιο και την αστυνομία.

Οι αρχές ερευνούν με ιδιαίτερη προσοχή το περιστατικό αυτό, καθώς ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας διατηρεί φιλικές σχέσεις με τον Μιχάλη Λεμπιδάκη και μάλιστα είναι γνωστή σε όλους η φιλία των δύο επιχειρηματιών.

Στο μικροσκόπιο της αστυνομίας έχει μπει και το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας των υπολοίπων επιχειρήσεων, που βρίσκονται στην ίδια περιοχή, προκειμένου να μελετήσουν τις κινήσεις και τα χαρακτηριστικά των ατόμων αυτών, που προέβησαν σε μία τέτοια πράξη.

Υπενθυμίζεται ότι ο 53χρονος επιχειρηματίας Μιχάλης Λεμπιδάκης απελευθερώθηκε από την αστυνομία μετά από ομηρεία έξι μηνών στις αρχές Οκτωβρίου.

 

Ομάδα επιστημόνων στη Βρετανία με επικεφαλή Κρητικό βρήκε το εγκεφαλικό κύκλωμα που επιτρέπει στον άνθρωπο να κάνει αυτόματα εργασίες αλλά και να ονειροπολεί

Επιστήμονες στη Βρετανία, με επικεφαλής έναν Κρητικό βρήκαν ότι ένα εγκεφαλικό κύκλωμα, που σχετίζεται με την ονειροπόληση, παίζει ρόλο-κλειδί στο να επιτρέπει σε έναν άνθρωπο να εκτελεί διάφορες εργασίες ρουτίνας -όπως π.χ. να οδηγεί μέχρι το σπίτι του ή να δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του- χωρίς να τις σκέφτεται, σαν να βρίσκεται στον «αυτόματο πιλότο».

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, με επικεφαλής τον νευροεπιστήμονα δρα Εμμανουήλ Σταματάκη του Τμήματος Ιατρικής, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ  μελέτησαν τους εγκεφάλους 28 εθελοντών με λειτουργική μαγνητική τομογραφία  με τη βοήθεια ενός παιγνιδιού σε υπολογιστή.

Διαπιστώθηκε ότι το λεγόμενο «δίκτυο αυτόματης λειτουργίας», το οποίο για πρώτη φορά είχε ανακαλυφθεί από αμερικανούς επιστήμονες το 2001, παίζει σημαντικό ρόλο ως αυτόματος πιλότος, κάθε φορά που ένας άνθρωπος έχει πια εξοικειωθεί με μια εργασία.

Οι επιστήμονες είχαν διαπιστώσει στο παρελθόν ότι το εν λόγω δίκτυο (default mode network), που αποτελείται από διάσπαρτες περιοχές του εγκεφάλου, είναι πιο ενεργό, όταν κανείς δεν κάνει τίποτε και απλώς αναπαύεται (γι’ αυτό ονομάσθηκε και «δίκτυο ονειροπόλησης»).

Κατά καιρούς οι επιστήμονες συσχέτισαν αυτό το εγκεφαλικό δίκτυο και με άλλα πράγματα, όπως την αναδρομή στο παρελθόν, το σχεδιασμό του μέλλοντος και τη δημιουργικότητα. Η διαταραχή στο «δίκτυο αυτόματης λειτουργίας» έχει συσχετισθεί με τη νόσο Αλτσχάιμερ, τη σχιζοφρένεια, τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) κ.α.

Τώρα, για πρώτη φορά, γίνεται αντιληπτό ότι το δίκτυο δεν λειτουργεί μόνο στο «φόντο» του εγκεφάλου, αλλά αναλαμβάνει συχνά πρωταγωνιστικό ρόλο, όταν ο άνθρωπος κάνει εργασίες ρουτίνας. Αποτελεί στην ουσία τον αυτόματο πιλότο, που επιτρέπει να λαμβάνουμε γρήγορες και σωστές αποφάσεις, όταν π.χ. κανείς περπατά από το σταθμό του μετρό έως το σπίτι ή τη δουλειά του σχεδόν αυτόματα, χωρίς να σκέφτεται συνειδητά τη γνώριμη πια διαδρομή. Με τον τρόπο αυτό, ο εγκέφαλος εξοικονομεί χρόνο και ενέργεια.

Αυτό πιθανώς εξηγεί γιατί όταν κανείς παύει να κάνει κάτι αυτόματα, αλλά αρχίζει να το σκέφτεται συνειδητά (π.χ. τα βήματά του σε ένα χορό), τότε δυσκολεύεται περισσότερο να το κάνει σωστά. Οι ερευνητές θεωρούν μάλιστα πιθανό ότι είναι εφικτό να εκπαιδεύσει κανείς τον «αυτόματο πιλότο» του, π.χ. μέσω νευροανάδρασης.

Η νέα ανακάλυψη υποστηρίζει τη θεωρία του νομπελίστα ψυχολόγου Ντάνιελ Κάνεμαν, την οποία παρουσίασε στο βιβλίο του «Σκέψη γρήγορη και αργή» (έχει μεταφρασθεί και στα ελληνικά), ότι υπάρχουν στο νου μας δύο συστήματα που μας βοηθούν στη λήψη των αποφάσεων: ένα αργό ορθολογικό σύστημα που παίρνει υπολογισμένες αποφάσεις και ένα γρήγορο διαισθητικό σύστημα, το οποίο μπορεί να σχετίζεται με τον αυτόματο πιλότο, δηλαδή το «δίκτυο αυτόματης λειτουργίας».

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η έρευνά τους θα ρίξει περισσότερο φως σε διάφορα πράγματα: από τις συνέπειες των τραυματισμών στον εγκέφαλο έως τις ψυχικές διαταραχές (κατάθλιψη, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, εθισμοί) και την επίδραση των αναισθητικών φαρμάκων στον εγκέφαλο.

Ο Ε. Σταματάκης είναι επικεφαλής της διεπιστημονικής ερευνητικής Ομάδας Απεικόνισης Γνωστικών Λειτουργιών και Συνείδησης, στο Τμήμα Αναισθησιολογίας της Σχολής Κλινικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ, έχοντας ειδικευθεί στο πεδίο της γνωστικής και κλινικής νευροαπεικόνισης.

ΑΠΕ

 

Μοναδικές φωτογραφίες από τον “Δαίδαλο” που διασχίζει με κεραυνούς την Κρήτη

Ο “Δαίδαλος” ήδη έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στους νομούς της Κρήτης με την πυροσβεστική στα Χανιά να έχει λάβει ήδη πάνω από 40 κλήσεις για αντλήσεις υδάτων από σπίτια και καταστήματα αλλά και με αναφορές για υδροστρόβιλο στο Γεράνι και κατολισθήσεις στην εθνική οδό.

Όμως, υπάρχει και μία άλλη πλευρά.

Σε φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν στους “Μετεωκρήτες” φανερώνεται ένα τοπίο όπου ο ουρανός της Κρήτης μετατράπεται σε καμβά για να χαραχθεί από τις αστραπές που πετά ο Δαίδαλος προς την κρητική γη.

Το σκοτάδι φωτίζεται και φανερώνει μοναδικές εικόνες.

Δείτε κάποιες επιλεγμένες φωτογραφίες:

22713479_10211072408341221_1965399956976428733_o 22713543_1615452488513496_3409095663510930972_o 22713607_10214586147512499_8677461589901046475_o 22769672_10215130197791675_2823058652531540616_o 22770049_10214884343730557_7703723838043322375_o 22788866_10214330522039454_4781091186892957147_n 22792246_1615449958513749_7318737116322707057_o 22829653_10214985554935328_2728696503456144141_o

 

Με αφορμή την παρουσίαση της νέας Porsche Cayenne στην Κρήτη, το ναζιστικό παρελθόν της Porsche

Η πρώτη παρουσίαση της νέας Porsche Cayenne γίνεται στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στην Κρήτη και το ξενοδοχείο Daios Cove, στον Άγιο Νικόλαο γέμισε πανάκριβες Porsche!

Στο πάρκινγκ του ξενοδοχείο υπήρχαν περίπου 20 οχήματα ενώ η παρουσίαση, σύμφωνα με το Cretalive.gr, θα διαρκέσει έως τις αρχές Νοέμβρη.

Ήδη, από την περασμένη Δευτέρα άρχισαν να καταφθάνουν στην Κρήτη οι πτήσεις τσάρτερ από το Μόναχο με τους δημοσιογράφους για την παρουσίαση του νέου μοντέλου της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία όμως έχει ένα σκοτεινό παρελθόν το οποίο πολλοί δε γνωρίζουν.

Σε άρθρο της η deutsche welle αναφέρεται στο ναζιστικό παρελθόν της εταιρείας της οποίας η χρεοκοπία απετράπηκε μόνο χάρη σε αναθέσεις των ναζί. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει το νέο βιβλίο «Πόρσε: από γραφείο σχεδιασμού σε παγκόσμια εταιρία». Ήταν τελικά ναζί ο Φέρντιναντ Πόρσε;

H συνάντηση με τον Αδόλφο Χίτλερ τον Μάιο του 1933 ήταν σημείο καμπής για τον Φέρντιναντ Πόρσε.

Η Πόρσε, που είχε ιδρυθεί δύο χρόνια νωρίτερα, βρίσκονταν αντιμέτωπη με την χρεοκοπία. Ο ιδρυτής της Πόρσε διεκδίκησε επιχορηγήσεις, τις οποίες ο Χίτλερ σχεδίαζε να διαθέσει αποκλειστικά στην Daimler-Benz. Όμως ο γερμανός μηχανολόγος κατάφερε να πείσει τον Φύρερ και έτσι ένα μεγάλο μέρος της κρατικής βοήθειας διοχετεύθηκε τελικά σε ένα πρόγραμμα σχεδιασμού αγωνιστικών αυτοκινήτων, στο οποίο συμμετείχε η Πόρσε. Δεν αποκλείεται με τις επιχορηγήσεις να αποτράπηκε τελικά η χρεοκοπία της γερμανικής εταιρίας.

Το βιβλίο «Πόρσε: από γραφείο σχεδιασμού σε παγκόσμια εταιρία» αποτελεί την πρώτη επιστημονική έρευνα για τα πρώτα βήματα της Πόρσε την περίοδο του ναζισμού.
Το βιβλίο «Πόρσε: από γραφείο σχεδιασμού σε παγκόσμια εταιρία» αποτελεί την πρώτη επιστημονική έρευνα για τα πρώτα βήματα της Πόρσε την περίοδο του ναζισμού.

Ο Φέρντιναντ Πόρσε είχε ωστόσο και μετέπειτα σημαντικά οφέλη από το ναζιστικό καθεστώς, όπως δείχνει ένα νέο βιβλίο με τίτλο: «Πόρσε: από γραφείο σχεδιασμού σε διεθνή εταιρία». Το έργο του γνωστού ιστορικού Βόλφγραμ Πιτά και των συνεργατών του Νιλς Χάβεμαν και Γιούτα Μπράουν, αποτελεί την πρώτη επιστημονική έρευνα για τα πρώτα βήματα του Πόρσε και του «εναγκαλισμού» του με τους ναζί. Για τους συγγραφείς του βιβλίου δεν χωρά αμφιβολία ότι την περίοδο των ναζί ο κύκλος εργασιών της Πόρσε εκτοξεύθηκε.

Ήταν όμως ναζί ο Φέρντιναντ Πόρσε; Οι συγγραφείς εκτιμούν ότι η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Από το 1937 ο Πόρσε ήταν μέλος του ναζιστικού κόμματος, δεν έλεγε όχι όταν το ναζιστικό κόμμα του απένειμε διακρίσεις και δεν αντέδρασε όταν ο Χίτλερ τον αποκάλεσε διάνυα. Από την άλλη πλευρά η επιστημονική ομάδα καταλήγει ότι η Πόρσε, μολονότι απασχολούσε καταναγκαστικά εργάτες, δεν τους συμπεριφέρονταν τόσο απάνθρωπα όσες άλλες γερμανικές εταιρίες. Για τον ιστορικό Βόλφγραμ Πιτά ο Φέρντιναντ Πόρσε υπήρξε «απολιτικός τεχνοκράτης, σαφέστατα κερδοσκόπος και κερδισμένος των χαλαρών σχέσεων με τους ναζί».

Από στρατιωτικά οχήματα μέχρι τον «σκαραβαίο»

Η Πόρσε ξεκίνησε το 1931 ως γραφείο σχεδιασμού, τεχνικής προεργασίας και πρωτοτύπων

Η Πόρσε ξεκίνησε το 1931 ως γραφείο σχεδιασμού, τεχνικής προεργασίας και πρωτοτύπων

Ο ιδρυτής της Πόρσε δεν άφηνε καμία ευκαιρία να πηγαίνει χαμένη. Όποτε το ναζιστικό καθεστώς ζητούσε κάτι, ανταποκρίνονταν, είτε αφορούσε τρακτέρ, είτε πλεούμενα οχήματα, είτε τανκς ή άλλα στρατιωτικά οχήματα. Η μεγαλύτερη ανάθεση των ναζί αφορούσε ωστόσο ένα «λαϊκό αυτοκίνητο» (Volkswagen), τον προκάτοχο του μετέπειτα διάσημου σκαραβαίου. Η ιδέα του Χίτλερ ήταν ένα όχημα για τις μάζες, το οποίο λόγω του πολέμου δεν έγινε ποτέ πράξη. Αποτέλεσε ωστόσο τη βάση για ένα ανθεκτικό αερόψυκτο στρατιωτικό όχημα, από το οποίο κατασκευάστηκαν μέχρι το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σχεδόν 50.000 κομμάτια.

Το καινούργιο βιβλίο σκιαγραφεί τη ζωή ενός συνοδοιπόρου, ο οποίος αν και δεν ήταν ενεργό μέλος του κόμματος, αντιμετώπιζε με ψυχρότητα ανθρώπους που θα μπορούσαν να τον φέρουν σε αντιπαράθεση με τους ναζί. Οι συγγραφείς αναφέρονται σε δύο επιστολές του 1943 με παραλήπτη τον Φέρντιναντ Πόρσε από πρώην συνάδελφο, ο οποίος ως Εβραίος κινδύνευε με εγκλεισμό σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Όμως ο ιδρυτής της Πόρσε επέλεξε να μην εμπλακεί, αν και θα μπορούσε να βοηθήσει, σημειώνει η ομάδα των γερμανών επιστημόνων. Ας σημειωθεί ότι λίγο αργότερα ο πρώην συνάδελφος έχανε τη ζωή του σε ένα από τα στρατόπεδα εξόντωσης των ναζί. Ο ίδιος ο Πόρσε πέθανε το 1951 όταν ξεκινούσε η κατασκευή του θρυλικού σκαραβαίου, που μεσουράνησε σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι και τις αρχές της δεκαετίες του 1970.

“Την άλλη φορά θα σου κόψουμε τα χέρια”: Βίντεο από την απειλή Ρουβίκωνα σε γιατρό του Ευαγγελισμού για τον οποίο υπήρξε καταγγελία για φακελάκι

Βίντεο που δημοσιοποιήθηκε στο γνωστό ιστότοπο του αντιεξουσιαστικού χώρου Indymedia δείχνει μέλη της ομάδας «Ρουβίκωνας» να έχουν εισβάλει σε γραφείο ιατρού στον Ευαγγελισμό και τον απειλούν, κατηγορώντας τον ότι έχει πάρει φακελάκια από ασθενείς.

Οι εισβολείς διατείνονται ότι έλαβαν συγκεκριμένη πληροφορία από άτομο που τους πλησίασε και τους ανέφερε ότι ο συγκεκριμένος γιατρός του ζήτησε φακελάκι για να τον εξυπηρετήσει.

Απειλούν μάλιστα το γιατρό λέγοντάς του να σταματήσει να χρηματίζεται.

Σύμφωνα με πηγές από την αστυνομία, για το επεισόδιο δεν υπήρξε αναφορά ή καταγγελία από το νοσοκομείο.

Δείτε το βίντεο πατώντας ΕΔΩ.

Διαβάστε το κείμενο που αναρτήθηκε στο indymedia για το περιστατικό:

Όπως σε κάθε πεδίο, ειδικά στο δημόσιο και τον χώρο της υγείας δυο μεγάλες κατηγορίες αναδύονται. Απο την μια γιατροί με βαθιά κοινωνική και συχνά πολιτική συνείδηση που ματώνουν καθημερινά για να αντιμετωπίσουν την υποχρηματοδότηση και την επέλαση των ιδιωτικοποιήσεων στην υγεία από την άλλη παράσιτα του κέρδους που εκμεταλλεύονται την ανάγκη των ανθρώπων της τάξης μας και απομυζούν πλούτο.

Αν η πρώτη κατηγορία, που δίνει πολύ περισσότερα από αυτά που θα έπρεπε να παίρνει από το σύνολο, αξίζει την ενεργό στήριξη όλων μας η δεύτερη θέλει outing και πολεμική.

Η ματαιότητα να περιμένουμε από το κράτος να κάνει “καθάρσεις” εδώ και δεκαετίες έχει αποδειχτεί. Δεν έχουμε την φαντασίωση ότι οι δικές μας παρεμβάσεις θα το πετύχουν.

Δεν υπάρχουν σωτήρες. Μόνο η ενεργή κοινωνική συνείδηση, η εκγρήγορση και η ετοιμότητα όλων να αντιμετωπίσουμε τέτοια φαινόμενα, το θάρρος και η αλληλεγγύη μπορούν να λύσουν προβλήματα που κράτος και κεφάλαιο διαιωνίζουν.

Εμείς κάνουμε όπως πάντα μια αρχή: παρεμβήκαμε στο γραφείο του Χρήστου Χαρίτου, διευθυντή καρδιοχειρουργικής στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός μετά απο επαναλαμβανόμενες πληροφορίες ότι απαιτεί απο ασθενείς του φακελάκι.

Στέλνουμε ένα διπλό μήνυμα: από την μια στο παρασιτικό κομμάτι δημόσιων λειτουργών ότι η κοινωνία έχει αντισώματα. Aπό την άλλη σε όλη την τάξη μας να σπάσει το δικαιολογημένο φόβο και να βγει μπροστά, να καταγγείλει, να επιτεθεί αλλά και να στηρίξει τους αληθινούς δημόσιους λειτουργούς, γιατρούς και άλλους. Να τους στηρίξει με το προσωπικό της ευχαριστώ, την υπομονή και την κατανόηση αλλά να τους στηρίξει και όταν δίνουν αγώνες για το καλό όλων μας.

Μόνοι μας, όσοι είμαστε στην βάση της κοινωνικής πυραμίδας, θα ξεχωρίσουμε την ήρα από το στάρι, κι όταν το αποφασισουμε τίποτα δεν θα μπορέσει να μας σταματήσει.

25/10/2017

Ρουβίκωνας

Μέλος της αναρχικής ομοσπονδίας

Αθηνά Τραχήλη: Οι τρεις λόγοι επιτυχίας του προσυνεδρίου της Νέας Δημοκρατίας

Σε τρεις βασικούς άξονες στηρίζεται η επιτυχία του προσυνεδρίου της Πάτρας, κατά το μέλος της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας Αθηνά Τραχήλη. Η κ. Τραχήλη, μιλώντας μετά το τέλος των εργασιών σε δημοσιογράφους, εστίασε:

-Πρώτον, στην εξαιρετική προετοιμασία του προσυνεδρίου και στο υψηλό επίπεδο όλων των εισηγήσεων.

-Δεύτερον, στον ουσιαστικό και σε βάθος διάλογο που αναπτύχθηκε ελευθέρα και ανοικτά, χωρίς προκαταλήψεις, αγκυλώσεις και τα γνωστά στεγανά που χαρακτηρίζουν μια συνηθισμένη κομματική εκδήλωση.

-Και τρίτον, στο γεγονός ότι στο προσυνέδριο συμμετείχαν νέες και νέοι πέραν των τειχών της Νέας Δημοκρατίας, γεγονός που δείχνει ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης βρίσκει διαρκώς ερείσματα στις τάξεις της νεολαίας και οικοδομεί μαζί τους μια ειλικρινή σχέση ευθύνης, σεβασμού και εμπιστοσύνης.

«Θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα στην ομιλία του προέδρου μας Κυριάκου Μητσοτάκη και στην σαφή του δέσμευση ότι στο ζήτημα της Παιδείας η Νέα Δημοκρατία θα είναι ανυποχώρητη σε ό,τι αφορά στην πλήρη υλοποίηση των προγραμματικών της δεσμεύσεων», είπε η κ. Τραχήλη. Προσθέτοντας ότι «το μεσημέρι του Σαββάτου η ομιλία του κ. Μητσοτάκη εξέπεμψε ένα σαφές μήνυμα αποφασιστικότητας, επανόδου της χώρας σε κανονική τροχιά και αισιοδοξίας για το μέλλον ως αντίβαρο στην ζοφερή πραγματικότητα που βιώνει σήμερα η ελληνική κοινωνία και ιδίως οι νέοι μας».

Η κ. Τραχήλη σημείωσε, επίσης, ότι «οι νέοι έχουν απαιτητικό αισθητήριο, έχουν συναίσθηση των σημερινών συνθηκών και δεν παρασύρονται από τους επικοινωνιακούς τακτικισμούς και τις αποπροσανατολιστικές κινήσεις της κυβέρνησης. Και αυτός είναι ο λόγος που συμμετέχουν στον ανοικτό διάλογο που έχει ξεκινήσει η Νέα Δημοκρατία με την κοινωνία, αξιολογώντας αυστηρά τις θέσεις και τις προτάσεις μας, ως την μόνη ουσιαστική και αξιόπιστη βάση εξόδου από την κρίση».