29.9 C
Chania
Πέμπτη, 25 Ιουνίου, 2026

Συνέντευξη Τύπου για τα 100 χρόνια της ΕΣΗΕΠΗΝ στα Χανιά

Την Πέμπτη 11 Μαΐου 2026 και ώρα 12:00 στα γραφεία της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων θα πραγματοποιηθεί Συνέντευξη Τύπου με θέμα την επερχόμενη εκδήλωση για τα 100 χρόνια της ΕΣΗΕΠΗΝ, καθώς και την έκθεση του Μουσείου Τύπου της ΕΣΗΕΠΗΝ που θα φιλοξενηθεί στο Μεγάλο Αρσενάλι (ΚΑΜ) το Σάββατο 13 Ιουνίου 2026.

Στη συνέντευξη θα παρευρεθούν ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων και ο Δήμαρχος Χανίων, ενώ από πλευράς της Ένωσης Συντακτών θα συμμετέχουν ο κ. Κυριάκος Κορτέσης, Πρόεδρος της ΕΣΗΕΠΗΝ, και η κα Μαρίνα Ριζογιάννη, Πρόεδρος του Μουσείου Τύπου ΕΣΗΕΠΗΝ.

Η εκδήλωση της 13ης Ιουνίου 2026 στο Μεγάλο Αρσενάλι αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό σταθμό στις επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό των εκατό χρόνων από την ίδρυση της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου-Ηπείρου-Νήσων.

Η συνέντευξη Τύπου διοργανώνεται από το Γραφείο Τύπου & Δημοσίων/Διεθνών Σχέσεων της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων.

Διαθρησκευτικό μνημόσυνο για τα θύματα της βύθισης του «Τάναϊς» στα Χανιά

Σε διαθρησκευτικό μνημόσυνο για τα θύματα της βύθισης του πλοίου «Τάναϊς» προχωρά η Συναγωγή Ετζ Χαγιίμ Χανίων σε συνεργασία με την Αντιπεριφέρεια Χανίων, την Κυριακή 14 Ιουνίου 2026 και ώρα 7:30 μ.μ., στο Μνημείο Θυμάτων Τάναϊς στην ακτή Μιαούλη (Κουμ Καπί).

Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με επιμνημόσυνη δέηση από τον Σοφολογιότατο Ραββίνο Αθηνών κ. Γκαμπριέλ Νεγρίν, ενώ θα ακολουθήσουν επιμνημόσυνες δεήσεις από τον εκπρόσωπο της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου και τον εκπρόσωπο της Καθολικής Εκκλησίας Χανίων. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται επίσης χαιρετισμοί.

Μετά το πέρας της εκδήλωσης στο Μνημείο, η τελετή θα συνεχιστεί στη Συναγωγή Ετζ Χαγιίμ στις 8:30 μ.μ. με την ετήσια τελετή μνήμης για την εβραϊκή κοινότητα της Κρήτης. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ομιλία από την Πρέσβη Χρυσούλα Αλειφέρη, Ειδική Απεσταλμένη για θέματα Αντισημιτισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, καθώς και τελετή μνήμης υπό την καθοδήγηση του Ραββίνου κ. Νεγρίν.

Η ιστορική τραγωδία του «Τάναϊς» διαδραματίστηκε στις 9 Ιουνίου 1944, όταν Κρήτες αντιστασιακοί, κυρίως από τα Κεραμειά Χανίων, μαζί με Ιταλούς αιχμαλώτους πολέμου οι οποίοι είχαν αρνηθεί να ενταχθούν στη γερμανική Βέρμαχτ μετά την ιταλική συνθηκολόγηση του Σεπτεμβρίου 1943, καθώς και ολόκληρη η εβραϊκή κοινότητα της Κρήτης, η παρουσία της οποίας χρονολογείται από την Ελληνιστική εποχή, έχασαν τη ζωή τους μέσα στο ελληνικό ατμόπλοιο.

Το πλοίο, το οποίο είχε κατασχεθεί από τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής και αποτελούσε ένα από τα τελευταία πλοία της Βέρμαχτ στη Μεσόγειο, εντοπίστηκε από βρετανικό υποβρύχιο και στη συνέχεια τορπιλίστηκε. Αποτέλεσμα της βύθισης ήταν ο θάνατος όλων των κρατουμένων που βρίσκονταν στο πλοίο. Το ναυάγιο βρίσκεται στα νερά του νοτίου Αιγαίου, περίπου μεταξύ Μήλου και Σαντορίνης.

Μετά τον πόλεμο, ο Γερμανός διοικητής του «Οχυρού Κρήτη», στρατηγός Bruno Bräuer, κρίθηκε ένοχος για εγκλήματα πολέμου που είχαν διαπραχθεί υπό τις διαταγές του στο νησί, καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε το 1947, στις 20 Μαΐου, την ημερομηνία της γερμανικής εισβολής και της έναρξης της Μάχης της Κρήτης.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, οι τραγικές συνθήκες της βύθισης του «Τάναϊς», η απώλεια τόσων ανθρώπινων ζωών, ο πόνος των οικογενειών των θυμάτων και η απώλεια της πολιτισμικής ποικιλομορφίας για την πόλη και το νησί, υπενθυμίζουν τις διαρκείς επιπτώσεις της βίας και του πολέμου που βαραίνουν τις ζωές μας μέχρι σήμερα. Η επέτειος εμπνέει τον οραματισμό μελλοντικών κοινωνιών στις οποίες η εθνοπολιτισμική διαφορά είναι προνόμιο και πλούτος, όχι κριτήριο διάκρισης.

Κτηματογράφηση στα Χανιά: Παρέμβαση του Δικηγορικού Συλλόγου στον Κυριάκο Μητσοτάκη για τα σφάλματα στις περιουσίες δεκάδων χιλιάδων πολιτών

Έντονη ανησυχία και θεσμικές αντιδράσεις επικρατούν στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων μετά την πρόσφατη ανάρτηση των στοιχείων της κτηματογράφησης, η οποία έφερε στο προσκήνιο σοβαρά νομικά και τεχνικά προβλήματα για τις ιδιοκτησίες των πολιτών.

Με μια εκτενή ανοιχτή επιστολή ο Δικηγορικός Σύλλογος Χανίων στρέφεται ευθέως προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τους αρμόδιους Υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτριο Παπαστεργίου, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου, και Δικαιοσύνης Γεώργιο Φλωρίδη, εκφράζοντας τη βαθιά του δυσαρέσκεια για την εξέλιξη της διαδικασίας.

Το ζήτημα, το οποίο αφορά δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά, συνδέεται άμεσα με τις εκκρεμότητες των δασικών χαρτών και τις πιέσεις για την ταχεία ολοκλήρωση του έργου βάσει των χρηματοδοτικών οροσήμων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Το ιστορικό της ανάρτησης και η εμπλοκή με τους Δασικούς Χάρτες

Η κρίση γύρω από την κτηματογράφηση εντάθηκε τη Δευτέρα 25 Μαΐου 2026, όταν πραγματοποιήθηκε η ανάρτηση των στοιχείων στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, παράλληλα με την αντίστοιχη διαδικασία στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου της Περιφέρειας Κρήτης. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαίωσε τις προειδοποιήσεις που είχαν διατυπώσει έγκαιρα οι επιστημονικοί φορείς του νησιού.

Ήδη από τις 24 Μαρτίου 2026, κατά τη διάρκεια ευρείας σύσκεψης στο Δημαρχείο Χανίων με τη συμμετοχή του Δικηγορικού Συλλόγου και του ΤΕΕ Τμήματος Δυτικής Κρήτης, παρισταμένων όλων των τοπικών βουλευτών —Ντόρας Μπακογιάννη, Σέβης Βολουδάκη, Αλέξανδρου Μαρκογιαννάκη και Παύλου Πολάκη— είχαν αναδειχθεί οι δομικές αδυναμίες της διαδικασίας.

Το κύριο σημείο τριβής εντοπίζεται στην εσφαλμένη και, κατά τους νομικούς, παράνομη απόδοση ιδιωτικών περιουσιών στο Ελληνικό Δημόσιο, με μοναδικό κριτήριο τον φερόμενο δασικό τους χαρακτήρα.

Η Διεύθυνση Δασών προβάλλει δικαιώματα ιδιοκτησίας σε εκτάσεις που υπάγονται στη δασική νομοθεσία, παραβιάζοντας την κείμενη νομοθεσία και αγνοώντας το γεγονός ότι εκκρεμούν χιλιάδες αντιρρήσεις πολιτών ενώπιον των αρμόδιων Επιτροπών κατά του αναρτημένου Δασικού Χάρτη. Επιπλέον, διαπιστώνεται ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψη αποφάσεις που έχουν ήδη εκδοθεί από τις επιτροπές αυτές, ενώ οι προτεινόμενες νομοθετικές παρεμβάσεις του Δικηγορικού Συλλόγου και του ΤΕΕ δεν έχουν υιοθετηθεί από τα συναρμόδια Υπουργεία, παρά την αναγνώριση της βασιμότητάς τους.

Αναφερόμενη στις συνθήκες υπό τις οποίες συντάχθηκαν τα στοιχεία, η ηγεσία του Συλλόγου σημειώνει στην επιστολή της:

«Τα ασφυκτικά όρια χρηματοδότησης του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούν την προχειρότητα των αποτελεσμάτων της κτηματογράφησης, κατά τα οποία σε πλείστες όσες περιπτώσεις προκύπτει ότι δεν έχουν ληφθεί καν υπόψη τα προσκομισθέντα από τους πολίτες στοιχεία.»

Τεχνικά σφάλματα, ψηφιακές δυσλειτουργίες και ο περιορισμός των δύο μηνών

Οι ανησυχίες των νομικών, οι οποίες εκφράστηκαν επίσημα και κατά την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Κρήτης στις 23 Μαΐου 2026, επικεντρώνονται σε μια σειρά από τεχνικές και λειτουργικές αδυναμίες του συστήματος.

Ειδικότερα, καταγράφονται εκτεταμένα σφάλματα μη ορθής αποτύπωσης στον χάρτη ιδιοκτησιών, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου οι δηλώσεις των πολιτών συνοδεύονταν από πλήρη τοπογραφικά διαγράμματα.

Παράλληλα, στερείται από τους δικηγόρους το δικαίωμα πρόσβασης στις εγγραφές της κτηματογράφησης, γεγονός που δυσχεραίνει την έρευνα και τη διόρθωση των σφαλμάτων για λογαριασμό των εντολέων τους.

Η κατάσταση επιβαρύνεται από τις μεγάλες καθυστερήσεις και τις δυσλειτουργίες της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, μέσω της οποίας οι πολίτες επιχειρούν να ελέγξουν την πορεία των δηλώσεών τους.

Το σύστημα δεν παρέχει ενημέρωση για τους λόγους απόρριψης μιας δήλωσης, υποχρεώνοντας τους ενδιαφερόμενους να προσέρχονται αυτοπροσώπως στο οικείο γραφείο κτηματογράφησης, γεγονός που προκαλεί καθυστερήσεις και αυξάνει τον φόρτο εργασίας των υπαλλήλων.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ορισθείσα προθεσμία για τη διόρθωση δεκάδων χιλιάδων δικαιωμάτων εκπνέει στις 27 Ιουλίου 2026. Η διοίκηση του Συλλόγου υπογραμμίζει ότι το διάστημα των δύο μόλις μηνών είναι παντελώς ανεπαρκές, καθώς ακόμη και αν το επιστημονικό δυναμικό του νομού Χανίων εργαζόταν νυχθημερόν, θα ήταν αδύνατο να ανταπεξέλθει στον όγκο των απαιτούμενων διορθώσεων.

Προκειμένου να αποτραπεί η αμφισβήτηση των περιουσιακών δικαιωμάτων των πολιτών, ο νομικός κόσμος των Χανίων διατυπώνει συγκεκριμένα και άμεσα αιτήματα προς την κυβέρνηση:

  • Νομοθετική Ρύθμιση: Άμεση νομοθετική παρέμβαση της Πολιτείας για την υιοθέτηση των βελτιωτικών προτάσεων που έχουν κατατεθεί από τους επιστημονικούς φορείς.

  • Αποδοχή Τίτλων: Υποχρεωτική αποδοχή των δηλώσεων δικαιωμάτων για τις οποίες υφίσταται νόμιμος τίτλος ιδιοκτησίας πριν από το έτος 2021.

  • Παράταση Προθεσμιών: Μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας για τη διόρθωση των εγγραφών στην κτηματογράφηση κατά τουλάχιστον δεκαοκτώ (18) μήνες.

  • Εξέταση Ενστάσεων: Αντίστοιχη χρονική παράταση κατά δεκαοκτώ (18) μήνες για την εξέταση των υποβληθεισών ενστάσεων κατά των δασικών χαρτών.

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων:

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΠΡΟΣ:

  1. Τον Πρωθυπουργό και Πρόεδρο της Κυβερνήσεως, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη

  2. Τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημήτριο Παπαστεργίου

  3. Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρο Παπασταύρου

  4. Τον Υπουργό Δικαιοσύνης, κ. Γεώργιο Φλωρίδη

  5. Τους Βουλευτές Χανίων, κκ. Ντόρα Μπακογιάννη, Σέβη Βολουδάκη, Αλέξανδρο Μαρκογιαννάκη, Παύλο Πολάκη

  6. Τον Περιφερειάρχη Κρήτης, κ. Σταύρο Αρναουτάκη

  7. Τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, κ. Νικόλαο Καλογερή

  8. Τον Δήμαρχο Χανίων, κ. Παναγιώτη Σημανδηράκη

  9. Τον Δήμαρχο Πλατανιά, κ. Γιάννη Μαλανδράκη

  10. Τον Δήμαρχο Αποκορώνου, κ. Χαράλαμπο Κουκιανάκη

  11. Τον Δήμαρχο Κισσάμου, κ. Γεώργιο Μυλωνάκη

  12. Τον Δήμαρχο Σφακίων, κ. Ιωάννη Ζερβό

  13. Το Ελληνικό Κτηματολόγιο, όπως εκπροσωπείται από τον Πρόεδρό του κ. Θάνο Λίπα

  14. Την Πρόεδρο του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Κρήτης, κα Κλειώ Πλατάκη και την Αντιπρόεδρο κα Μαριλένα Σκυλουράκη

  15. Τον Πρόεδρο του ΤΕΕ Τμήμα Δυτικής Κρήτης, κ. Βασίλειο Κοντεζάκη

  16. Τοπικά Μέσα Ενημέρωσης

ΘΕΜΑ: ΚΤΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ Π.Ε. ΧΑΝΙΩΝ ΔΕΚΑΔΩΝ ΧΙΛΙΑΔΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ – ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΠΤΟΝΤΑΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ, κύριες και Κύριοι,

Με την παρούσα ανοικτή επιστολή μας εκφράζουμε τη δυσαρέσκειά μας και την έντονη ανησυχία μας για την εξέλιξη της διαδικασίας κτηματογράφησης στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων. Όπως γνωρίζετε, την Δευτέρα 25-05-2026 αναρτήθηκαν τα στοιχεία της κτηματογράφησης στην Π.Ε. Χανίων (όπως και την ίδια ημέρα στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) της Περιφέρειας Κρήτης.

Η ανάρτηση των στοιχείων αυτών επιβεβαίωσε δυστυχώς τις ανησυχίες μας και ανέδειξε τα προβλήματα για τα οποία είχαμε έγκαιρα ενημερώσει τους αρμόδιους φορείς με συνεχείς παρεμβάσεις μας καθ’ όλη τη διάρκεια της κτηματογράφησης αλλά και ειδικά φέτος, στα πλαίσια ευρείας σύσκεψης που έγινε στις 24 Μαρτίου 2026 στο Δημαρχείο Χανίων με διοργανωτές τον Δικηγορικό Σύλλογο Χανίων και το ΤΕΕ / Τμήμα Δυτικής Κρήτης, με την παρουσία όλων των τοπικών βουλευτών και των φορέων των Χανίων.

Μετά την ευρεία αυτή σύσκεψη, όπου αναδείξαμε τα ζητήματα της εσφαλμένης και παράνομης απόδοσης των ιδιοκτησιών των πολιτών στο Ελληνικό Δημόσιο με μόνη αιτιολογία τον φερόμενο δασικό τους χαρακτήρα στον αναρτημένο Δασικό Χάρτη. Δηλαδή, όπου στον Δασικό Χάρτη εμφανιζόταν έκταση υπαγόμενη στη δασική νομοθεσία, το Δημόσιο, διά της Διεύθυνσης Δασών κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας, προβάλλει δικαιώματα ιδιοκτησίας. Ταυτόχρονα, εκκρεμούν χιλιάδες αντιρρήσεις ενώπιον των αρμόδιων Επιτροπών κατά του αναρτημένου Δασικού Χάρτη, ενώ δεν έχουν ληφθεί υπόψη ήδη εκδοθείσες αποφάσεις των επιτροπών αυτών.

Για τα ζητήματα αυτά ο Δικηγορικός Σύλλογος μαζί με το ΤΕΕ Τμήμα Δυτικής Κρήτης έχει προτείνει και προωθήσει σαφείς και συγκεκριμένες νομοθετικές παρεμβάσεις, πλην όμως αυτές δεν έχουν υιοθετηθεί από τα συναρμόδια Υπουργεία μολονότι αναγνωρίζεται η βασιμότητά τους. Τα ασφυκτικά όρια χρηματοδότησης του έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούν την προχειρότητα των αποτελεσμάτων της κτηματογράφησης, κατά τα οποία σε πλείστες όσες περιπτώσεις προκύπτει ότι δεν έχουν ληφθεί καν υπόψη τα προσκομισθέντα από τους πολίτες στοιχεία.

Τις ίδιες ανησυχίες εκφράζουν όλοι οι Δικηγορικοί Σύλλογοι, ήδη κατά την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Κρήτης την 23η Μαΐου 2026.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ & ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

Ώστε ενόψει του γεγονότος ότι:

  1. Υπάρχουν σφάλματα μη ορθής αποτύπωσης στον χάρτη ιδιοκτησιών, μολονότι οι δηλώσεις τους συνοδεύονταν με τοπογραφικά.

  2. Δεν παρέχεται το δικαίωμα πρόσβασης στους Δικηγόρους στις εγγραφές της κτηματογράφησης, ενώ αυτό θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο για να μπορέσουν να προβούν σε διορθώσεις σφαλμάτων και έρευνα για τους εντολείς τους.

  3. Έχει δοθεί προθεσμία μόλις 2 μηνών, ήτοι μέχρι την 27 Ιουλίου 2026 να διορθωθούν δεκάδες χιλιάδες δικαιώματα και εγγραφές, διαδικασία για την οποία ακόμα και αν ασχολείτο νυχθημερόν το επιστημονικό δυναμικό του νομού Χανίων είναι αδύνατο να ανταπεξέλθει.

  4. Υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις και δυσλειτουργία της πλατφόρμας στην οποία εισέρχονται οι πολίτες με τους κωδικούς τους για να ελέγξουν αν έχουν γίνει δεκτές οι δηλώσεις τους, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν δύνανται να ενημερωθούν για ποιο λόγο έχει απορριφθεί δήλωσή τους αλλά θα πρέπει να προσέρχονται στο οικείο γραφείο κτηματογράφησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ταχύτητα της διαδικασίας αλλά και τον αυξημένο φόρτο των ίδιων των υπαλλήλων της κτηματογράφησης.

ΑΙΤΗΜΑΤΑ

ΖΗΤΑΜΕ

  1. Την άμεση νομοθετική παρέμβαση της Πολιτείας και υιοθέτηση των προτάσεών μας, βελτιωτικών της κείμενης νομοθεσίας.

  2. Την αποδοχή δηλώσεων δικαιωμάτων για τις οποίες υπάρχει νόμιμος τίτλος ιδιοκτησίας πριν το 2021.

  3. Την παράταση των προθεσμιών για τη διόρθωση των εγγραφών στην κτηματογράφηση τουλάχιστον κατά δέκα οκτώ (18) μήνες.

  4. Την αντίστοιχη παράταση για την εξέταση των υποβληθεισών ενστάσεων κατά δέκα οκτώ (18) μήνες.

Χανιά, 9-6-2026

Με τιμή,

Η Πρόεδρος

Αγάπη Λ. Μικρού

Ο Γενικός Γραμματέας

Χαράλαμπος Ζολινδάκης

Σε πλήρη εξέλιξη το Πρόγραμμα «ΚΡΗΤΗ 2021-2027» με νέες προτεραιότητες – Η 5η Συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης

Την ικανοποίησή του για την πορεία του Περιφερειακού Προγράμματος «ΚΡΗΤΗ 2021-2027» εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης κατά την έναρξη των εργασιών της 5ης συνεδρίασης της Επιτροπής Παρακολούθησης, τονίζοντας ότι το πρόγραμμα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με τα πρώτα απτά αποτελέσματα των παρεμβάσεών του να είναι ήδη εμφανή.

Ο Περιφερειάρχης υπογράμμισε πως ο σχεδιασμός παίρνει σάρκα και οστά, καθώς περισσότερα από 30 έργα έχουν ήδη ολοκληρωθεί και αποδοθεί στους πολίτες. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα Κρήτη 2014-2020, το οποίο έκλεισε με πλήρη απορρόφηση των πόρων του και με εξαιρετικά θετικό αναπτυξιακό αποτύπωμα. Οι διαθέσιμοι πόροι αξιοποιήθηκαν αποτελεσματικά, μετατράπηκαν σε έργα ουσίας, οι στόχοι επιτεύχθηκαν και οι παρεμβάσεις βελτίωσαν την καθημερινότητα των πολιτών. Η επιτυχία αυτή ενίσχυσε την αξιοπιστία της διοίκησης και δημιούργησε ισχυρή βάση για νέες αναπτυξιακές παρεμβάσεις, ενώ η ποσοτική και ποιοτική αποτίμηση των επιπτώσεων παρουσιάστηκε αναλυτικά από εξωτερικό αξιολογητή.

Το τρέχον πρόγραμμα «ΚΡΗΤΗ 2021-2027» διαθέτει 565 εκατομμύρια ευρώ για την υποστήριξη αναπτυξιακών παρεμβάσεων που ενισχύουν την κοινωνική και οικονομική συνοχή της Κρήτης. Θέτει προτεραιότητα σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η αντιμετώπιση των προβλημάτων της κλιματικής αλλαγής, η ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη, η ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας, η εγγύηση για το παιδί και η κοινωνική ένταξη ευάλωτων ομάδων.

Πολλές εμβληματικές παρεμβάσεις εντάσσονται στο πρόγραμμα και μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης. Ενδεικτικά αναφέρονται το Ευρωπαϊκό Σχολείο Ηρακλείου, τα Νεώρια Ηρακλείου, ο δρόμος της παράκαμψης Σχίσματος Ελούντας, η ανάπλαση της περιοχής Κουμ Καπί στα Χανιά, ο ιστορικός βρεφονηπιακός Σταθμός Μητέρα στο Ηράκλειο, το 4ο Νηπιαγωγείο στο Ρέθυμνο, καθώς και ο Βιολογικός και τα Δίκτυα στο Μακρύ Γιαλό.

Λόγω των παγκόσμιων εξελίξεων που επέβαλαν τη μείωση της εξάρτησης της Ε.Ε. από τρίτες χώρες, πραγματοποιήθηκε μερική τροποποίηση του ΕΣΠΑ 2021-2027. Το αναθεωρημένο πρόγραμμα περιλαμβάνει πλέον κρίσιμες δράσεις για την ανθεκτικότητα των υδάτων, την ενίσχυση της προσιτής στέγασης, την αναβάθμιση δεξιοτήτων στην πολιτική προστασία και την ενίσχυση της πλατφόρμας STEP για ψηφιακές στρατηγικές και καθαρές τεχνολογίες.

Οι εγκεκριμένες χωρικές στρατηγικές εξελίσσονται ταχύτατα, με αιχμή την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ) σε περιοχές UNESCO. Ο σχεδιασμός αυτός συνέβαλε καθοριστικά στην ένταξη έξι Μινωικών Ανακτόρων στον κατάλογο της UNESCO, ενώ ήδη οκτώ σχετικά έργα βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης. Στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων, καταγράφεται σημαντική πρόοδος: 70 κοινωνικές επιχειρήσεις χρηματοδοτούνται με 4,7 εκατ. ευρώ, ενώ η δράση «ΕΠΙΧΕΙΡΩ ΠΡΑΣΙΝΑ» συγκέντρωσε 222 αιτήσεις ύψους 28 εκατ. ευρώ, έναντι προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ.

Ενόψει του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2028-2034, ο Περιφερειάρχης Κρήτης εξέφρασε τον προβληματισμό του για την πιθανή υιοθέτηση ενός συγκεντρωτικού μοντέλου διαχείρισης, ανάλογου με αυτό του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο Σταύρος Αρναουτάκης ξεκαθάρισε πως διεκδικείται συντεταγμένα από την ΕΝΠΕ, η ενεργός συμμετοχή των Περιφερειών στον σχεδιασμό των δράσεων, η διατήρηση της αυτονομίας τους στην επιλογή και διαχείριση των έργων και η συνέχεια των Περιφερειακών Διαχειριστικών Αρχών. «Το διακύβευμα δεν είναι η απλή απορρόφηση, αλλά η ποιότητα, η βιωσιμότητα και ο μετασχηματισμός της Κρήτης με διαφάνεια και λογοδοσία», όπως τόνισε.

Στις εργασίες της Επιτροπής Παρακολούθησης προήδρευσε ο Περιφερειάρχης Κρήτης ενώ την πορεία του προγράμματος παρουσίασε η Μαρία Κασσωτάκη, Προϊσταμένη Διαχειριστικής Αρχής Κρήτης. Συμμετείχαν εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μεταξύ των οποίων ο Παναγιώτης Πανταζάτος, Αν. Προϊστάμενος Τμήματος «Ελλάδα και Κύπρος» της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής και Αστικής Ανάπτυξης, και η Cristiana Costinescu, Προϊσταμένη Μονάδας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπεύθυνη για θέματα που αφορούν την Ελλάδα και την Κύπρο στη Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ένταξης (DG EMPL). Παρόντες ήταν επίσης Δήμαρχοι της Κρήτης, Αντιπεριφερειάρχες, εκπρόσωποι των ειδικών και επιτελικών υπηρεσιών ΕΣΠΑ, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των κοινωνικών εταίρων και της κοινωνίας των πολιτών.

Ορκωμοσία νέου Επίκουρου Καθηγητή στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης

Την Τρίτη 9 Ιουνίου 2026 πραγματοποιήθηκε η ορκωμοσία του Πάρι Δημητρίου Κ. Καλογεράκου ως νέου μέλους Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του Πανεπιστημίου Κρήτης, παρουσία του Πρύτανη Καθηγητή Γεωργίου Μ. Κοντάκη.

Ο Πάρις Καλογεράκος διορίστηκε σε κενή, οργανική και προκηρυχθείσα θέση Δ.Ε.Π., στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή επί θητεία. Η θέση ανήκει στην Ιατρική Σχολή του ιδρύματος, ενώ ειδικότερα τοποθετήθηκε στον Τομέα Χειρουργικής με γνωστικό αντικείμενο την «Καρδιοχειρουργική».

Η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Κρήτης συγχάρηκε θερμά το νέο μέλος Δ.Ε.Π. και του ευχήθηκε καλή επιτυχία στο έργο του.

Ημερίδα για τους Λάκκους Κυδωνίας: Τιμώνται Γιανναρήδες, Κωνσταντίνος Μάνος και Ριζίτικο

Ημερίδα αφιερωμένη στους Λάκκους Κυδωνίας διοργανώνεται την Κυριακή 14 Ιουνίου 2026 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων Λάκκων, με τη συνεργασία του Κέντρου Κρητικής Λογοτεχνίας, της Περιφέρειας Κρήτης, της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, του Δήμου Πλατανιά και των Λακκιωτών. Το θέμα της εκδήλωσης είναι «Οι Λάκκοι των Γιανναρήδων, του Κωνσταντίνου Μάνου και του Ριζίτικου».

Η ημερίδα στοχεύει στην ανάδειξη ενός τόπου με σημαντική συμβολή στους Εθνικούς αγώνες και στα γράμματα, φωτίζοντας τη δράση και την προσφορά της οικογένειας των Γιανναρήδων, του Κωνσταντίνου Μάνου, καθώς και τη διαχρονική αξία του Ριζίτικου τραγουδιού ως κορυφαίου στοιχείου της κρητικής πολιτιστικής παράδοσης.

Ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στον αγωνιστή και πολιτικό Αντώνιο Γιαννάρη (1859–1935), στον λόγιο, αγωνιστή και ιστορικό Χατζή Μιχαήλ Γιαννάρη (1831–1916), στον σπουδαίο λαογράφο και ερευνητή Κωνσταντίνο Μάνο, καθώς και στη διαχρονική παράδοση του Ριζίτικου τραγουδιού, ενός από τα σημαντικότερα στοιχεία της κρητικής πολιτιστικής ταυτότητας.

Στο πλαίσιο της ημερίδας, πανεπιστημιακοί, ερευνητές, συγγραφείς, άνθρωποι των γραμμάτων και της τοπικής ιστορίας θα παρουσιάσουν εισηγήσεις που φωτίζουν άγνωστες πτυχές της ιστορίας των Λάκκων, των αγώνων των κατοίκων τους για την ελευθερία, της συμβολής των Γιανναρήδων στη δημόσια ζωή και της σχέσης του τόπου με το Ριζίτικο τραγούδι. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν μαρτυρίες, ιστορικά στοιχεία και οπτικοακουστικό υλικό που συνδέεται με την ιστορία της περιοχής και των ανθρώπων της.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο συνεδρίες: η Α΄ Συνεδρία θα πραγματοποιηθεί από τις 09:30 έως τις 13:40, ενώ η Β΄ Συνεδρία θα διεξαχθεί από τις 17:00 έως τις 19:40.

Η διοργάνωση αποτελεί μια σημαντική πρωτοβουλία μνήμης και γνώσης, αφιερωμένη στους ανθρώπους που αγωνίστηκαν για την ελευθερία και στη ζωντανή ιστορική μνήμη των Λάκκων Κυδωνίας. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Νέες συμβάσεις συνεργασίας υπέγραψε ο Ο.Α.Κ. με ΤΟΕΒ στα Χανιά

Δύο νέες συμβάσεις συνεργασίας υπέγραψε ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ. Α.Ε.) με Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) στα Χανιά, με αντικείμενο την παροχή νερού άρδευσης και την κάλυψη των αναγκών του πρωτογενούς τομέα στις περιοχές ευθύνης τους.

Οι υπογραφές πραγματοποιήθηκαν στην έδρα του Οργανισμού, στην Αγυιά Χανίων, από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ο.Α.Κ. Α.Ε., Άρη Παπαδογιάννη, με τον πρόεδρο του ΤΟΕΒ Φουρνέ, Χαράλαμπο Γιαννακάκη, καθώς και με τον πρόεδρο του ΤΟΕΒ Δυτικού Αποκόρωνα, Ιωάννη Σπανουδάκη.

Οι συμφωνίες διασφαλίζουν τη συνέχιση της συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων για την ομαλή τροφοδότηση των αρδευτικών δικτύων, συμβάλλοντας στην υποστήριξη των παραγωγών και της αγροτικής δραστηριότητας στις συγκεκριμένες περιοχές των Χανίων. Η υπογραφή των συμβάσεων έγινε σε ιδιαίτερα θετικό κλίμα, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική συνεργασία του Ο.Α.Κ. με τους τοπικούς οργανισμούς διαχείρισης αρδευτικών δικτύων.

Σε δήλωσή του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Α.Κ. Α.Ε., Άρης Παπαδογιάννης, ανέφερε: «Η διασφάλιση των αναγκαίων υδατικών πόρων για τον πρωτογενή τομέα αποτελεί σταθερή προτεραιότητα για τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Μέσα από τη στενή συνεργασία με τους ΤΟΕΒ, εργαζόμαστε με συνέπεια και κοινό στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των παραγωγών, ενισχύοντας την αποτελεσματική διαχείριση του νερού και τη βιώσιμη ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών του νησιού».

Η συνεργασία αυτή αναδεικνύει την κοινή βούληση για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που σχετίζονται με τους υδατικούς πόρους και την αγροτική παραγωγή στην Κρήτη, ενώ ενισχύει τη βιώσιμη ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών του νησιού.

Η Ομάδα Ρομποτικής των 20ου και 56ου Δημοτικών Σχολείων Ηρακλείου στο Περιφερειάρχη για την παγκόσμια διάκρισή τους στο RoboFest 2026

Την Περιφέρεια Κρήτης επισκέφθηκε η Ομάδα Ρομποτικής των 20ου και 56ου Δημοτικών Σχολείων Ηρακλείου, συνοδευόμενη από τους εκπαιδευτικούς και προπονητές της ομάδας, Ιωάννη Ξαγοραράκη και Περσεφόνη Βενέρη, με αφορμή τη σπουδαία παγκόσμια διάκριση που κατέκτησαν στον διαγωνισμό RoboFest World Championship 2026.

Παρόντες στη συνάντηση ήταν ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Γιώργος Πιτσούλης και η Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης Ελένη Μαράκη-Μπελαδάκη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μίλησαν για την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στον παγκόσμιο διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στο Lawrence Technological University στο Μίσιγκαν των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η ομάδα κατέκτησε την 3η θέση παγκοσμίως στην ιδιαίτερα απαιτητική κατηγορία RoboMed, η οποία συνδυάζει ρομποτική, προγραμματισμό και εφαρμογές υγείας. Παράλληλα, απέσπασαν την 1η θέση στο Βραβείο Κοινού (People’s Choice Award) και το Βραβείο Ειδικού Επιτεύγματος (Special Achievement Award) για το project τους: ένα καινοτόμο ρομποτικό μπαστούνι για άτομα με οπτική αναπηρία.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί ευχαρίστησαν θερμά την Περιφέρεια Κρήτης για την έμπρακτη υποστήριξή της και την ενθάρρυνση της προσπάθειάς τους να συνεισφέρουν στη βελτίωση της καθημερινότητας ανθρώπων με προβλήματα όρασης. Παράλληλα, ενημέρωσαν για την τιμητική πρόσκληση που έλαβαν για τον παγκόσμιο διαγωνισμό W193 Global Tech Challenges στο Χονγκ Κονγκ τον Ιούλιο του 2026, με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του συστήματος και τη δημιουργία πατέντας.

Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Γιώργος Πιτσούλης δήλωσε: «Η 1η θέση στην κατηγορία κοινού και η 3η θέση στην κατηγορία Robomed και στον παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής “Robofest” που κατέκτησαν οι μαθητές του 20ου και του 56ου δημοτικού σχολείου Ηρακλείου αποτελεί σημαντική διάκριση που γεμίζει υπερηφάνεια την Κρήτη και ολόκληρη την Ελλάδα. Η προσπάθεια, η δημιουργικότητα και η αφοσίωσή σας αποτελούν φωτεινό παράδειγμα για όλους και ιδιαίτερα για τη νέα γενιά μαθητών, αποδεικνύοντας ότι η γνώση και η καινοτομία μπορούν να οδηγήσουν σε διεθνείς διακρίσεις. Το καινοτόμο ρομποτικό μπαστούνι για άτομα με οπτική αναπηρία αναδεικνύει την κοινωνική διάσταση της τεχνολογίας και τη δύναμη της μαθητικής έρευνας. Η Περιφέρεια Κρήτης στηρίζει έμπρακτα τέτοιες πρωτοβουλίες, επενδύοντας στην εκπαίδευση, την καινοτομία και την εξωστρέφεια των νέων μας».

Η Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης Ελένη Μαράκη-Μπελαδάκη συνεχάρη θερμά την Ομάδα Ρομποτικής και τους εκπαιδευτικούς, επισημαίνοντας ότι το ήθος, η συνεργασία και η αφοσίωση των παιδιών οδήγησαν σε αυτή τη μεγάλη επιτυχία. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε: «Η Περιφέρεια Κρήτης ενισχύει κάθε πρωτοβουλία και δράση που εμπλουτίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και αναδεικνύει τις δυνατότητες του δημόσιου σχολείου. Στην κοινωνική ευαισθησία και την καινοτομία δεν υπάρχει μέτρο. Το έργο των παιδιών αποδεικνύει ότι η τεχνολογία έχει ανθρώπινο πρόσωπο και έχουμε υποχρέωση να στηρίζουμε τις προσπάθειες των παιδιών ενισχύοντας το όραμα και τη διάθεση για εξέλιξη».

“Για να γράφουμε την αλήθεια στα ρεπορτάζ μας”: Κινητοποίηση στη δίκη του Κρητικού δημοσιογράφου Μάριου Διονέλλη εναντίον της νέας ιδιοκτησίας της “Εφημερίδας των Συντακτών”

Στην αίθουσα του Πρωτοδικείου Πειραιά μεταφέρεται η εργασιακή αντιπαράθεση μεταξύ του εδώ και χρόνια με έδρα την Κρήτη δημοσιογράφου Μάριου Διονέλλη και της νέας ιδιοκτησίας της «Εφημερίδας των Συντακτών».

Την προσεχή Πέμπτη, 11 Ιουνίου 2026, στις 9 το πρωί, έχει προγραμματιστεί η εκδίκαση της αγωγής που κατέθεσε ο δημοσιογράφος, με κύριο αίτημα την ακύρωση της απόλυσής του.

Η υπόθεση αυτή, η οποία εκκινεί από το ατομικό εργασιακό πεδίο, λαμβάνει ευρύτερες προεκτάσεις καθώς συνδέεται από την πλευρά του ενάγοντος με το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης και της δημοσιογραφικής ανεξαρτησίας, προκαλώντας παράλληλα την κινητοποίηση συναδέλφων του και φορέων του κλάδου.

Το χρονικό της δικαστικής προσφυγής και οι προσδοκίες για τη διαδικασία

Η δικαστική προσφυγή του Μάριου Διονέλλη κατατέθηκε προ ενός και πλέον μηνός, ανοίγοντας έναν νέο κύκλο αντιπαράθεσης με το τροποποιημένο ιδιοκτησιακό καθεστώς του εντύπου. Στην αγωγή του, ο δημοσιογράφος παραθέτει μια σειρά από νομικά και ουσιαστικά επιχειρήματα, μέσω των οποίων επιδιώκει να αποδείξει τον παράνομο χαρακτήρα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του.

Αναφερόμενος στους λόγους της προσφυγής του, ο κ. Διονέλλης σημειώνει:

«Εκδικάζεται στο Πρωτοδικείο Πειραιά η αγωγή μου εναντίον της νέας ιδιοκτησίας της Εφημερίδας των Συντακτών, με αίτημα την ακύρωση της απόλυσής μου, η οποία με επιχειρήματα τεκμηριώνω πως είναι παράνομη και εκδικητική.»

Παράλληλα, ο ενάγων εκφράζει τον προβληματισμό του για την τακτική που ενδέχεται να ακολουθήσει η εναγόμενη πλευρά κατά την έναρξη της ακροαματικής διαδικασίας. Σύμφωνα με την εκτίμησή του, η πλευρά Μελισσανίδη αναμένεται να υποβάλει αίτημα αναβολής της εκδίκασης, μια εξέλιξη την οποία ο ίδιος χαρακτηρίζει εκ των προτέρων απαράδεκτη. Ο κ. Διονέλλης υποστηρίζει ότι μια τέτοια κίνηση, δεδομένου του χρόνου που έχει ήδη

μεσολαβήσει από την υποβολή της αγωγής, θα αποσκοπεί αποκλειστικά στη χρονική μετάθεση της υπόθεσης για αρκετούς μήνες αργότερα και στην απομείωση του δημόσιου ενδιαφέροντος γύρω από το θέμα.

Η κινητοποίηση του κλάδου και η παράσταση διαμαρτυρίας στον Πειραιά

Η απόλυση του δημοσιογράφου έχει προκαλέσει κύμα συμπαράστασης από την πρώτη στιγμή της δημοσιοποίησής της. Φορείς του τύπου, συνάδελφοί του αλλά και αναγνώστες έχουν εκδηλώσει την υποστήριξή τους, τόσο σε ηθικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Η συνδρομή αυτή εκφράστηκε μέσα από τη δημοσιοποίηση επίσημων ανακοινώσεων καταγγελίας, αλλά και μέσω της οικονομικής συνεισφοράς για την κάλυψη των δικαστικών εξόδων που απαιτεί μια τέτοιας κλίμακας νομική αναμέτρηση.

Ως αναγνώριση αυτής της κινητοποίησης, ο κ. Διονέλλης αναφέρει:

«Μέχρι σήμερα σταθήκατε δίπλα μου τόσο με δημόσιες ανακοινώσεις όσο και με την οικονομική σας συνεισφορά στην κάλυψη των δικαστικών μου εξόδων και σας ευχαριστώ για αυτό από τα βάθη της καρδιάς μου.»

Η συμπαράσταση αναμένεται να λάβει και έμπρακτη μορφή την ημέρα της δίκης. Συνάδελφοι του δημοσιογράφου και πολίτες που παρακολουθούν το έργο του προγραμματίζουν τη διεξαγωγή παράστασης διαμαρτυρίας έξω από το κτίριο του Πρωτοδικείου Πειραιά, επί της οδού Νοταρά 93-95, ταυτόχρονα με την έναρξη της διαδικασίας.

Ο κ. Διονέλλης αναφέρει ότι αυτή είναι μία σημαντική στήριξη “σε μια μάχη όχι μόνο για την δική μου υπόθεση αλλά για την δυνατότητα των δημοσιογράφων να λέμε ελεύθερα την άποψή μας και να γράφουμε την αλήθεια στα ρεπορτάζ μας”

Κάλεσμα για κινητοποίηση

Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε και το «Κρητικό Συναπάντημα» όπου καλούνται οι πολίτες να συμμετάσχουν σε κινητοποίηση έξω από τα δικαστήρια.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται:

«Η υπόθεση δεν αφορά μόνο έναν δημοσιογράφο. Αφορά το δικαίωμα κάθε εργαζομένου να εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη του χωρίς να απειλείται με απόλυση. Αφορά την ελευθερία της ενημέρωσης, την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας και το δικαίωμα της κοινωνίας να γνωρίζει όσα κάποιοι θα προτιμούσαν να μένουν στο σκοτάδι.

Η απόλυση του Μάριου Διονέλλη πραγματοποιήθηκε μετά την αλλαγή ιδιοκτησίας της Εφημερίδας των Συντακτών, σε μια περίοδο που έχουν διατυπωθεί σοβαρές ανησυχίες και δημόσιες καταγγελίες για την πορεία της εφημερίδας, την ελευθερία της έκφρασης και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφικής λειτουργίας. Ο δημοσιογράφος στοχοποιήθηκε για τις δημόσιες τοποθετήσεις του και για τη στάση που κράτησε απέναντι σε ζητήματα που αφορούν μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.

Δεν είναι τυχαίο ότι δεκάδες σωματεία, κοινωνικοί φορείς και συλλογικότητες της Κρήτης έχουν ήδη εκφράσει δημόσια τη στήριξή τους στον Μάριο Διονέλλη, αναγνωρίζοντας τη μακρόχρονη συμβολή του στην ανάδειξη κοινωνικών, περιβαλλοντικών, εργασιακών και δημοκρατικών ζητημάτων που συχνά δεν βρίσκουν χώρο στα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης.

Η απόλυση του Μάριου Διονέλλη δεν αφορά μόνο τον ίδιο. Υπάρχει διάχυτη ανησυχία ότι πρόκειται για την πρώτη πράξη μιας ευρύτερης προσπάθειας φίμωσης και απομάκρυνσης ενοχλητικών δημοσιογραφικών φωνών από την ΕΦΣΥΝ. Αν περάσει η λογική ότι ένας δημοσιογράφος μπορεί να απολύεται επειδή επιμένει να εκφράζει δημόσια τις απόψεις του και να υπηρετεί ανεξάρτητα το ρεπορτάζ, τότε κανείς δεν μπορεί να αισθάνεται ασφαλής. Η υπεράσπιση του Μάριου Διονέλλη είναι ταυτόχρονα υπεράσπιση όλων των δημοσιογράφων που αρνούνται να σιωπήσουν.

Σε μια εποχή όπου η υπερσυγκέντρωση της ενημέρωσης σε ολοένα και λιγότερα επιχειρηματικά κέντρα ισχύος περιορίζει την πολυφωνία και ενισχύει τη λογοκρισία και την αυτολογοκρισία, η υπεράσπιση των δημοσιογράφων που επιμένουν να υπηρετούν την αλήθεια και το δημόσιο συμφέρον αποτελεί υπόθεση όλων μας.

Καλούμε πολίτες, εργαζόμενους, δημοσιογράφους, συλλογικότητες και φορείς να δώσουν το παρών στη συγκέντρωση αλληλεγγύης έξω από το Πρωτοδικείο Πειραιά.

Πέμπτη 11 Ιουνίου , 9πμ.Πρωτοδικείο Πειραιά (Νοταρά 93-95)

  • Κάτω τα χέρια από την ελεύθερη δημοσιογραφία.
  • Κάτω τα χέρια από τον Μάριο Διονέλλη.
  • Να ακυρωθεί η εκδικητική απόλυση.
  • Όχι στη λογοκρισία και την εργοδοτική τρομοκρατία

Κρητικό Συναπάντημα

ΙΟΒΕ: Πρωταθλήτρια στις ιδιωτικές δαπάνες υγείας η Ελλάδα – Oυραγός στις δημόσιες – Πληρώνουμε τα διπλά από τους Ευρωπαίους

Η νέα έρευνα του ΙΟΒΕ «Οι πολλαπλές πτυχές της ανισότητας», μας θυμίζει ότι για να ορθοποδήσει μια κοινωνία, δεν αρκεί να ευημερούν οι αριθμοί, αλλά πρέπει να ευημερούν και οι άνθρωποι. Στην Ελλάδα, δεκαπέντε και πλέον χρόνια μετά το ξέσπασμα της οικονομικής, ένας αριθμός που ευημερεί είναι το μερίδιο του κέρδους στο ΑΕΠ. Είναι το δεύτερο υψηλότερο στην Ευρώπη, εις βάρος του μεριδίου των μισθών που είναι το δεύτερο χαμηλότερο. Η μοναδική  χώρα που μας ξεπερνάει είναι η Ιρλανδία, η οποία όμως αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση, ως  φορολογική έδρα – παράδεισος, μιας χούφτας πολυεθνικών κολοσσών.

Την ευημερία των αριθμών, ή έστω τη βελτίωση κάποιων οικονομικών δεικτών, συμπληρώνουν η  ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ και η αντίστοιχη «λογιστική» μείωση του δημόσιου χρέους, τα θηριώδη υπερπλεονάσματα, τα φουσκωμένα φορολογικά έσοδα – ελέω πληθωρισμού και έμμεσων φόρων.  Οι επενδύσεις αυξήθηκαν – με τη βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης – η ανεργία μειώθηκε και το ονομαστικό εισόδημα επέστρεψε στα προ κρίσης επίπεδα.

Οι ανισότητες πέρα από το εισόδημα

Κάποιοι άλλοι δείκτες όμως,  που συνδέονται άμεσα με την ανθρώπινη ευημερία, διολισθαίνουν. Η αγοραστική δύναμη του μισθού και το πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, έχουν υποχωρήσει στα επίπεδα της Βουλγαρίας. Μάλιστα το 2024, η Βουλγαρία μας ξεπέρασε στην αγοραστική δύναμη του μισθού, σε όρους δεδουλευμένου ωρομισθίου. Πιθανόν το 2026 η κατάσταση να αλλάξει, αφού οι βαλκάνιοι γείτονές μας, με την είσοδο στο Ευρώ, βλέπουν την αγοραστική τους δύναμη να κατρακυλάει.

Το ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι η ανισότητα δεν μπορεί να αξιολογείται μόνο βάση εισοδήματος. Η ποιότητα της εργασίας, η πρόσβαση σε καλή εκπαίδευση, οι ανισότητες στην υγεία πίεση από το ολοένα αυξανόμενο κόστος στέγασης, είναι παράγοντες που επηρεάζουν καθοριστικά το πραγματικό επίπεδο ευημερίας των νοικοκυριών, επισημαίνει το Ινστιτούτο.

ΙΟΒΕ

Το 32% των πιο φτωχών έχει ακάλυπτες ανάγκες υγείας, έναντι 10% των πιο πλούσιων -πηγή: ΙΟΒΕ (πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση).

Πλούσιοι και φτωχοί

Από όλα τα παραπάνω, η υγεία είναι ίσως το πεδίο που οι ανισότητες εκφράζονται με τον πιο ωμό τρόπο, ακόμα και με όρους ζωής και θανάτου. Το χάσμα που χωρίζει το 20% των πιο φτωχών νοικοκυριών, από το 20% των πλουσιότερων, είναι αβυσσαλέο. Το ένα μηδενικό παραπάνω ή παρακάτω στον τραπεζικό λογαριασμό, μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στο ποιος θα προλάβει να χειρουργηθεί εγκαίρως και ποιος όχι, ποιος θα μπορέσει να φτιάξει τα δόντια του και ποιος όχι, ποιος θα περιμένει ατέλειωτες ώρες στα επείγοντα και ποιος θα πληρώσει για  ιδιωτικές δομές. Εκτός από το πορτοφόλι, οι γεωγραφικές, εκπαιδευτικές, οι έμφυλες και ηλικιακές ανισότητες η ύπαρξη ή μη αναπηρίας, μεταφράζονται άμεσα και έμμεσε σε υγειονομικές ανισότητες.

Τα στοιχεία που παρουσιάζει το ΙΟΒΕ είναι αποκαλυπτικά:

  • Από όσους ανήκουν στο κατώτατο εισοδηματικό τεταρτημόριο (το 20% των πιο φτωχών), σχεδόν ο ένας στους τρεις (32%) αναφέρει ανεκπλήρωτες ανάγκες υγειονομικής περίθαλψης. Για το 20% των πλουσιότερων, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 10%.
  •  Το ποσοστό ατόμων με χρόνια νοσήματα είναι 30,4% στο κατώτατο τεταρτημόριο και 17,5% στο ανώτατο.
  •  Τα ποσοστά ατόμων με κακή υγεία είναι 10% στο κατώτερο τεταρτημόριο και μόλις 3,6% στο ανώτερο.
  •  Ανάμεσα στο 20% των φτωχότερων, τα καταθλιπτικά συμπτώματα αφορούν το 4,9%. Στους πλούσιους είναι μόλις 0,4%. Τα πραγματικά ποσοστά κατάθλιψης πιθανόν να είναι υψηλότερα, αφού οι πιο φτωχοί έχουν και πιο περιορισμένη πρόσβαση και σε υπηρεσίες ψυχικές υγείας.

Η Ελλάδα έχει διπλάσιες ιδιωτικές δαπάνες υγείας από τον μέσο όρο της ΕΕ

Χάος μας χωρίζει από την ΕΕ

Εκεί που μας χωρίζει πραγματικό χάος από την Ευρώπη, είναι στις ιδιωτικές και δημόσιες δαπάνες υγείας. Τα λεγόμενα «έξοδα από την τσέπη» (out of pocket expenditure), αφορούν πάνω από το 1/3 των δαπανών υγείας στην Ελλάδα (34,3%). Πρόκειται για υπερδιπλάσιο ποσοστό από τον μέσο όρο της ΕΕ (14,8%).  Ως ποσοστό του ΑΕΠ οι άμεσες ιδιωτικές πληρωμές για την υγεία ανέρχονται στο 2,9%, επίσης διπλάσιο από την ΕΕ (1,5%).

Οι δημόσιες δαπάνες υγείας παραμένουν σημαντικά χαμηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ – στο 5,8% του ΑΕΠ έναντι 7,2%. Το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης των δημόσιων δαπανών έγινε την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Έκτοτε αυξάνονται με πολύ αργό ρυθμό για να καλύψουν τις απώλειες. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ (που δεν παραθέτει το ΙΟΒΕ), οι δημόσιες δαπάνες υγείας στην Ελλάδα είναι οι δεύτερες χαμηλότερες στην Ευρώπη, ως ποσοστό συμμετοχής στο σύνολο των δαπανών. Ενώ στον μέσο όρο της ΕΕ το 80% των δαπανών υγείας προέρχεται από το κράτος και τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία, στην Ελλάδα το δημόσιο καλύπτει μόλις το 61%.

Εκτός του ότι το κράτος δίνει λιγότερα χρήματα για την υγεία,  σε σύγκριση με την ΕΕ, προβληματική είναι η κατανομή της δαπάνης. Για παράδειγμα, υπάρχει πολύ υψηλή φαρμακευτική δαπάνη, ενώ πολύ χαμηλή δαπάνη για πρόληψη.

ΙΟΒΕ

Στην Ελλάδα το 11,6% του πληθυσμού άνω των 16 αναφέρει μη εξυπηρετούμενες ανάγκες υγείας – έναντι 2,4% στην ΕΕ

Ανεκπλήρωτες ανάγκες υγείας

Στην Ευρώπη μόνο το 2,4% του πληθυσμού, από 16 ετών και άνω, αναφέρει μη εξυπηρετούμενες ανάγκες για ιατρική εξέταση και περίθαλψη. Στην Ελλάδα το ποσοστό εκτοξεύεται στο 11,6%.

Αντίστοιχα το 11,5% στην Ελλάδα αναφέρει μη εξυπηρετούμενες ανάγκες οδοντιατρικής περίθαλψης έναντι 3,3% στην ΕΕ.

ΙΟΒΕ

Η κακή υγεία και τα χρόνια νοσήματα πλήττουν περισσότερο τους φτωχούς. πηγή: ΙΟΒΕ

Πώς πάτε από υγεία;

Όταν από τους Έλληνες ζητείται να αυτό-αξιολογήσουν την υγεία τους, σε μια κλίμακα από το 5 (καλή υγεία) ως το 1 (κακή υγεία), δίνουν σχετικά καλό βαθμό στον εαυτό τους, κατά μέσο όρο 4,2.

Όμως κι εκεί υπάρχουν σημαντικές διαβαθμίσεις ανάλογα με το εισόδημα. Το φτωχότερο 20% αυτό-αξιολογεί την υγεία του με 4, και το πλουσιότερο με 4,4%.

«Το εύρος αυτό, αν και φαινομενικά περιορισμένο στην κλίμακα μέτρησης, υποδηλώνει μια συστηματική διαφοροποίηση της υποκειμενικής υγείας κατά μήκος της εισοδηματικής κατανομής, καθώς η κάθε βαθμίδα εισοδήματος αντιστοιχεί σε μετρήσιμα καλύτερη αντίληψη της προσωπικής υγείας», σημειώνει το ΙΟΒΕ.

Η διαφορά είναι πιο έντονη, αν μετρήσουμε τα ποσοστά ατόμων με κακή υγεία. Ανάμεσα τους πιο φτωχούς, ο ένας στους δέκα αναφέρει κακή υγεία, έναντι 3,6% ανάμεσα στους πιο πλούσιους.

Με χρόνια νοσήματα ο ένας στους τέσσερις

Υψηλό είναι και το ποσοστό ατόμων που ζουν με χρόνια νοσήματα, στο 24,7%. Παραμένει ωστόσο χαμηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου (36,5%). Η απόκλιση ενδέχεται να οφείλεται σε υποδιάγνωση και διαφορετικά μοντέλα αναφοράς μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ.  Ακόμα κι έτσι, οι φτωχοί έχουν σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες να πάσχουν από μακροχρόνια νοσήματα.

Μια άλλη ελληνική ιδιαιτερότητα, είναι ότι ενώ έχουμε υψηλότερο προσδόκιμο ζωής από τον μέσο όρο της ΕΕ, έχουμε χειρότερο προσδόκιμο «υγιούς ζωής» μετά τα 65 έτη. Ζούμε δηλαδή περισσότερο, αλλά όχι και με καλύτερη υγεία.

in.gr