24.8 C
Chania
Friday, May 3, 2024

Τέσσερα τροχαία μέσα σε λίγες ώρες στα Χανιά

Πολλά σήμερα τα τροχαία στους δρόμους των Χανίων.

Μέσα σε λίγες ώρες σε τέσσερα διαφορετικά περιστατικά χρειάστηκε η παρέμβαση του ΕΚΑΒ.

Αρχικά, ατύχημα συνέβη περίπου στις 7 το πρωί με μοτοσικλέτα στην οδό Κισσάμου. Ο 50χρονος που οδηγούσε τη μοτοσυκλέτα έχασε τον έλεγχο με αποτέλεσμα να τραυματισθεί. Μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο Χανίων, δίχως πάντως να διατρέχει κάποιον κίνδυνο.

Λίγο αργότερα και κατά τις 8.30 το πρωί άλλος ένας οδηγός μοτοσικλέτας έχασε τον έλεγχο, στο μήκος της οδού Σοφοκλή Βενιζέλου με αποτέλεσμα τον ελαφρύ τραυματισμό του.

Περίπου στις 9.30 είχαμε νέο τροχαίο στην εθνική οδό Χανίων – Κισάμου λίγο πριν τον κόμβο του Πλατανιά όταν αυτοκίνητο που οδηγούσε 43χρονος έφυγε από την πορεία του κτυπώντας πάνω στην προστατευτική μπάρα. Ο οδηγός και η γυναίκα συνεπιβάτης του μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, με ελαφρά τραύματα.

Τέλος, στις 10 το πρωί είχαμε άλλο ένα τροχαίο, αυτή τη φορά στο Βαμβακόπουλο, στη λεωφόρο Καζαντζάκη, όταν συγκρούστηκαν δύο αυτοκίνητα. Ένας τραυματίας, ευρτυχής σε ελαφριά κατάσταση, οδηγήθηκε στο νοσοκομείο Χανίων.

Ηρακλειώτης έκανε απόπειρα αυτοκτονίας κόβοντας τις φλέβες του ενώ οδηγούσε

Τραγική διάσταση λαμβάνει το τροχαίο ατύχημα που σημειώθηκε λίγο πριν τις 9 το πρωί στη Λεωφόρο 62 Μαρτύρων, όταν οδηγός αυτοκινήτου κατέληξε πάνω σε τοίχο.

Αν και αρχικά τα στοιχεία μαρτυρούσαν τροχαίο ατύχημα με πρωταγωνιστή έναν 50χρονο άνδρα, στη συνέχεια διαπιστώθηκε ότι επρόκειτο για απόπειρα αυτοκτονίας, με τους διασώστες του ΕΚΑΒ να διαπιστώνουν ότι ο οδηγός του αυτοκινήτου είχε προσπαθήσει να βάλει τέλος στη ζωή του, κόβοντας τις φλέβες του.

Έκπληκτοι οι διασώστες που ειδοποιήθηκαν για τροχαίο ατύχημα στη Λεωφόρο 62 μαρτύρων, διαπίστωσαν τα τραύματα που έφερε στα χέρια του ο 50χρονος.

Άμεσα ο οδηγός μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι πληγές του.

Το χρονικό

Ο 50χρονος κινείτο με το αυτοκίνητο του λίγο πριν τις 9 το πρωί στη Λεωφόρο 62 Μαρτύρων, όταν προσπάθησε να βάλει τέλος στη ζωή του, κόβοντας τις φλέβες του.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τον έλεγχο του οχήματος και να πέσει πάνω σε τοίχο.

Άμεσα διερχόμενοι οδηγοί έσπευσαν να βοηθήσουν τον 50χρονο, ειδοποιώντας το ΕΚΑΒ.

cretapost.gr

 

Kάτω από 50% ο δικομματισμός και στη Γερμανία – Εκρηκτική άνοδος της ακροδεξιάς

Σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται η δημοτικότητα των κομμάτων του κυβερνητικού συνασπισμού στη Γερμανία. Στην πρόθεση ψήφου σοσιαλδημοκράτες και συντηρητικοί για πρώτη φορά πέφτουν κάτω από το 50%.

Όπως γράφει η Deutsche Welle, τα κόμματα του «μεγάλου συνασπισμού» σημειώνουν νέο αρνητικό ρεκόρ.

Ειδικότερα στη δημοσκόπηση του ινστιτούτου Insa για λογαριασμό της εφημερίδας Bild, Οι Χριστιανοδημοκράτες – Χριστιανοκοινωνιστές (CDU – CSU) συγκεντρώνουν το 30% στην πρόθεση ψήφου και ακολουθούν οι σοσιαλδημοκράτες με 19%, το ακροδεξιό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) με 15%, οι Πράσινοι με 13%, η Αριστερά με 9,5% και οι Φιλελεύθεροι με 8%.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του δημοσκοπικού ινστιτούτου Insa Χέρμαν Μπίνκερτ ούτε η σύνοδος της ομάδας των G7 στην Ιαπωνία, ούτε οι πρόσφατες διαβουλεύσεις των κυβερνητικών στελεχών στο Μέζεμπουργκ δεν κατάφεραν να επιδράσουν θετικά την πρόθεση ψήφου υπέρ του μεγάλου συνασπισμού, όπως συνέβαινε, στο παρελθόν.

Ρήγμα στο συνασπισμό της Μέρκελ

Υπό την πίεση και του δημοσκοπικού ναδίρ οι επικεφαλής της Χριστιανικής Ένωσης (CDU – SCU) Αγκελα Μέρκελ και Χορστ Ζέχοφερ συναντώνται για διαβουλεύσεις σήμερα το απόγευμα στο Βερολίνο. Παράλληλα Μέρκελ και Ζέχοφερ θα αναζητήσουν κοινή γραμμή και στην δημόσια διαφωνία τους στο ζήτημα διαχείρισης της προσφυγικής κρίσης.

Λέγεται, ότι οι δύο επικεφαλής δεν ήταν, μέχρι προ ημερών, σε θέση ούτε καν να συμφωνήσουν που θα πραγματοποιηθεί η κατ’ ιδίαν συνάντησή τους με σκοπό την γεφύρωση των διαφορών τους. Υπενθυμίζουμε ότι ο πρόεδρος των χριστιανοκοινωνιστών Χορστ Ζέεχοφερ επιρρίπτει στην προσφυγική πολιτική της Αγκελας Μέρκελ την ευθύνη για την δημοσκοπική καθίζηση των γερμανών συντηρητικών.

Γεγονός πάντως είναι ότι ακόμα και λίγες ώρες πριν την συνάντηση Μέρκελ-Ζέχοφερ στο Βερολίνο οι τόνοι παραμένουν υψηλοί, με τον γ.γ. των χριστιανοκοινωνιστών Αντρέας Σόιερ να κατηγορεί στην εφημερίδα Bild το αδερφό κόμμα των χριστιανοδημοκρατών ότι στερείται προφίλ: «Όταν Χριστιανοδημοκράτες και Σοσιαλδημοκράτες πλησιάζουν ολοένα και περισσότερο ζημιώνονται εν τέλει όλα τα κόμματα», δήλωσε ο βαυαρός πολιτικός.

Εκτός αυτού ο Χορστ Ζέχοφερ υποπτεύεται, σύμφωνα με την εφημερίδα Bild, μια συνωμοσία, που φθάνει μέχρι το εσωτερικό της καγκελαρίας, με στόχο την εξουδετέρωση του Χριστιανοκοινωνικού κόμματος.

Από την πλευρά των Χριστιανοδημοκρατών πάντως, ο υπουργός Εσωτερικών Τόμας ντε Μεζιέρ ζήτησε σε συνέντευξή του στον γερμανικό Τύπο να τερματιστούν οι διενέξεις στο εσωτερικό των συντηρητικών, τονίζοντας ότι οι έριδες βλάπτουν την Χριστιανική Ένωση στο σύνολό της και πως οι όποιες διαφορές πρέπει να συζητιούνται κεκλεισμένων των θυρών. Επιπλέον ο υπουργός Εσωτερικών θεωρεί ότι οι τόνοι στις συνεντεύξεις, που δίνουν εκπρόσωποι των αδελφών κομμάτων, μπορούν να πέσουν από τη στιγμή που έχει περιοριστεί σημαντικά ο αριθμός των προσφύγων που περνά τα γερμανικά σύνορα.

tvxs.gr

 

Δριμεία κριτική στο νεοφιλελευθερισμό από οικονομολόγους του ΔΝΤ

Κριτική στο νεοφιλελευθερισμό εκ των έσω, και μάλιστα από οικονομολόγους του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, αποτελεί γεγονός που δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητο.

Το ΔΝΤ το οποίο έχει κατηγορηθεί από πολλές πλευρές για τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές που επιβάλλει σε όσες χώρες έχει κληθεί να προσφέρει τη βοήθεια του, για πρώτη ίσως φορά, οικονομολόγοι του παίρνουν αποστάσεις αμφισβητώντας την αποτελεσματικότητα αυτής της «συνταγής».

Οι τρεις οικονομολόγοι του ΔΝΤ, στο άρθρο τους το οποίο δημοσιεύεται στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού «Finance & Development» του Ταμείου, εκφράζουν επιφυλάξεις συνολικά για το οικονομικό δόγμα του νεοφιλελευθερισμού, εκτιμώντας ότι οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές που σθεναρά υποστήριξε στην περίπτωση της Χιλής για παράδειγμα ο Μίλτον Φρίντμαν, «αντί να οδηγήσουν στην ανάκαμψη ορισμένες φορές διευρύνουν την κοινωνική ανισότητα θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την αειφόρο ανάπτυξη»

Υπό τον τίτλο «Neoliberalism: Oversold?» οι οικονομολόγοι J. Ostry, P. Loungani και D. Furceri, εξετάζουν την νεοφιλελεύθερη ατζέντα επιχειρώντας να καταγράψουν τις οφέλη, αλλά κυρίως τις παράπλευρες απώλειες που προκύπτουν από την εφαρμογή των πολιτικών δημοσιονομικής λιτότητας και άρσης των περιορισμών στην κίνηση των κεφαλαίων.

Τρία είναι τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν εξετάζοντας αρκετές περιπτώσεις χωρών οι οποίες διαχρονικά, εφάρμοσαν τις πολιτικές αυτές, είτε υπό την έμπνευση του ΔΝΤ είτε μετά από ελεύθερη επιλογή των κυβερνήσεων:

-Τα οφέλη σε όρους αυξημένων ρυθμών ανάπτυξης είναι δύσκολο να τεκμηριωθούν όταν το δείγμα των χωρών που εξετάζεται είναι αρκετά μεγάλο.
-Το κόστος που επιφέρουν οι πολιτικές αυτές στο κοινωνικό σώμα, αυξάνοντας τους δείκτες ανισότητας, είναι δυσβάστακτο. Μάλιστα τέτοια κόστη μπορούν να αντισταθμίσουν πλήρως τα οφέλη που μπορεί να επιφέρουν οι πολιτικές αυτές στο μέτωπο της ανάπτυξης.
-Η όξυνση της κοινωνικής ανισότητας θέτει εν αμφιβόλω τη διατήρηση υψηλών ρυθμών ανάπτυξης στο μέλλον. Έτσι παρόλο που η ανάπτυξη αποτελεί τη βασική επιδίωξη των νεοφιλελεύθερων επιλογών, οι υποστηρικτές τους θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τα αποτελέσματα που έχουν οι πολιτικές αυτές στην διανομή του πλούτου μέσα στην κοινωνία.

Η άλλη πλευρά του νομίσματος ή μάλλον οι παρενέργειες των νεοφιλελεύθερων πολιτικών βρίσκονται στο επίκεντρο των συγγραφέων. Για παράδειγμα, το νεοφιλελεύθερο πρόταγμα για την πλήρη άρση των εμποδίων στην κίνηση κεφαλαίων, μπορεί να διευκολύνει την ροή άμεσων ξένων επενδύσεων με όλες τις αυτονόητες ευεργετικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την απασχόληση. Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο όταν η ελευθερία κίνησης αφορά τα λεγόμενα βραχυπρόθεσμα – κερδοσκοπικά κεφάλαια. Πρόκειται για τις επενδύσεις χαρτοφυλακίου σε κρατικά ομόλογα και μετοχές, οι οποίες όμως σε περιόδους μαζικών ρευστοποιήσεων και κρίσεων μπορούν να οδηγήσουν στην πλήρη αποσταθεροποίηση της οικονομίας.

Η μείωση του κράτους είτε μέσω των αποκρατικοποιήσεων ή με την περιστολή των κρατικών λειτουργιών (προκειμένου να περιοριστούν οι δημόσιες δαπάνες και να συγκρατηθεί το Δημόσιο χρέος) συμπληρώνει το δίπτυχο της νεοφιλελεύθερης ατζέντας. Οι συγγραφείς αναγνωρίζουν ότι η μείωση του Δημόσιου τομέα αρκετές φορές επιβάλλεται από τις συνθήκες της αγοράς στις περιπτώσεις που τα κράτη δεν έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν ποσά ικανά για να συντηρήσουν υψηλότερα δημοσιονομικά ελλείμματα.

Ωστόσο, διαπιστώνουν ότι οι πολιτικές λιτότητας μετακυλύουν στην ουσία το κόστος από την εξοικονόμηση των δαπανών , μεγαλώνοντας τα κονδύλια για την κοινωνική πρόνοια. Ταυτοχρόνως πλήττουν την ζήτηση οδηγώντας σε αύξηση της ανεργίας. Με λίγα λόγια το δόγμα ότι η περιοριστική δημοσιονομική πολιτική μπορεί να οδηγήσει σε επεκτατικά αποτελέσματα (αύξηση του ΑΕΠ κλπ) μέσω της ενίσχυσης της εμπιστοσύνης και των επενδύσεων (θεωρία που υποστήριξαν μεταξύ άλλων ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ, Jean Claude Trichet και ο οικονομολόγος του Ηarvard, Alberto Alesina) δεν φαίνεται να λειτουργεί στην πράξη. Κατά μέσο όρο μία δημοσιονομική προσαρμογή της τάξεως του 1% του ΑΕΠ, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας κατά 0,6% και αύξηση κατά 1,5% του δείκτη ανισότητας Gini μέσα σε μία πενταετία. Επομένως η θεωρία της επεκτατικής δημοσιονομικής προσαρμογής (η οποία εφαρμόστηκε και στην Ελλάδα) δεν φαίνεται να ευσταθεί.

Εν ολίγοις, υπογραμμίζουν οι συγγραφείς ότι τα οφέλη ορισμένων πολιτικών που αποτελούν τον σκληρό πυρήνα νεοφιλελεύθερης ατζέντας φαίνεται να έχουν υπερεκτιμηθεί.

Στην περίπτωση της κατάργησης των χρηματοοικονομικών συνόρων, τα κεφάλαια που εισρέουν σε μία οικονομία με τη μορφή άμεσων ξένων επενδύσεων, χαρακτηρίζονται καλοδεχούμενα για προφανείς λόγους. Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο στην περίπτωση που τα κεφάλαια αυτά είναι βραχυπρόθεσμα ή κερδοσκοπικά. Στην δεύτερη αυτή περίπτωση μάλιστα είναι ορατοί κίνδυνοι που ελλοχεύουν για τη σταθερότητα του συστήματος μέσω των κρίσεων που συνήθως προκαλούν.

Για τις πολιτικές δημοσιονομικής εξυγίανσης, διαπιστώνεται ότι έχει υποτιμηθεί το βραχυχρόνιο κόστος που προκαλούν εξαιτίας της μείωσης του ΑΕΠ, η οποία επιφέρει αύξηση της ανεργίας και συρρίκνωση της ευημερίας.

Επιπλέον, δεδομένου ότι τόσο το άνοιγμα των αγορών και η λιτότητα συνδέονται με την αύξηση της εισοδηματικής ανισότητας, η πολιτική αυτή προκαλεί συνθήκες αρνητικής ανάδρασης. Υπάρχουν πλέον ισχυρά στοιχεία ότι η ανισότητα μπορεί να μειώσει σημαντικά τόσο το επίπεδο και η διάρκεια της ανάπτυξης (Ostrý, Berg, και Τσαγγαρίδης, 2014) αναφέρουν οι τρεις οικονομολόγοι.

Συμπερασματικά, η οικονομική ζημιά που προκαλείται από την όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στην χάραξη τη οικονομικής πολιτικής προκειμένου η τελευταία να συμβάλλει περισσότερο στην αναδιανομή του πλούτου προς όφελος των ασθενέστερων. Φυσικά, εκτός από την αναδιανομή, μπορούν να σχεδιαστούν πολιτικές που αμβλύνουν τις επιπτώσεις των κοινωνικών ανισοτήτων όπως για παράδειγμα η αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση και την κατάρτιση, η οποία επεκτείνει την ισότητα των ευκαιριών. Τέλος, στις περιπτώσεις που η δημοσιονομική εξυγίανση κρίνεται απαραίτητη, θα μπορούσε να συνοδευτεί από μέτρα που αποσκοπούν στην ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων στις ομάδες χαμηλού εισοδήματος. Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις, οι δυσάρεστες συνέπειες της κατανομής θα πρέπει να διορθωθούν, επισημαίνουν οι οικονομολόγοι του ΔΝΤ.

*Οι κκ Όστρι, Λουγκάνι και Φουρτσέρι ανήκουν στο Τμήμα Έρευνας του ΔΝΤ. Ο κ. Jonathan D. Ostry είναι βοηθός Διευθυντής, ο κ. Prakash Loungani είναι επικεφαλής τμήματος, και ο κ. Davide Furceri είναι Οικονομολόγος.

huffingtonpost.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ

Μείωση 15% στα τιμολόγια της ΔΕΗ από 1ης Ιουλίου σε συνεπείς οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές

Την μείωση κατά 15% στα τιμολόγια ρεύματος οικιακών και εμπορικών καταναλωτών για τους συνεπείς πελάτες της ανήγγειλε μιλώντας σε επιτροπή της Βουλής ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Μανώλης Παναγιωτάκης.

Όπως δήλωσε, «εξετάζουμε και έχουμε επεξεργαστεί σχέδιο ώστε την ερχόμενη Τετάρτη στο Δ.Σ. να αποφασιστεί μείωση των τιμολογίων σε συνεπείς οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές κατά 15%».

Πάντως, προκαλεί εντύπωση ο διαχωρισμός μεταξύ “συνεπών” και “ασυνεπών” καταναλωτών” όταν η οικονομική κρίση έχει εξωθήσει την πλειοψηφία του ελληνικού λαού σε αδυναμία πληρωμής ακόμα και των πιο βασικών υποχρεώσεών τους.

Ο πρόεδρος της ΔΕΗ ανέφερε ακόμα ότι η ΔΕΗ εξετάζει δραστηριότητες και σε άλλους τομείς και προϊόντα όπως για παράδειγμα, σε συνεργασία με τη ΔΕΠΑ, στη μεταφορά φυσικού αερίου σε νησιά.

Η μείωση των τιμολογίων συνδέεται αφενός με τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου και φυσικού αερίου που επικρατούν τους τελευταίους μήνες και αφετέρου με την πρόοδο των διακανονισμών των ληξιπρόθεσμων οφειλών σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση που τέθηκε πέρυσι σε εφαρμογή, αλλά και με την εντονότερη δραστηριοποίηση των εναλλακτικών προμηθευτών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ήδη στα αποτελέσματα τριμήνου η ΔΕΗ επεσήμανε συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις ενώ μέχρι σήμερα έχουν διακανονισθεί οφειλές συνολικού ύψους άνω των 430 εκατ. ευρώ από 145.000 πελάτες.

Στο ίδιο διάστημα η πτώση των τιμών των καυσίμων απέφερε όφελος για την επιχείρηση άνω των 150 εκατ. ευρώ, ενώ το μερίδιο της ΔΕΗ στη λιανική αγορά διαμορφώθηκε στο 94,1%, (που σημαίνει ότι οι εναλλακτικοί προμηθευτές άγγιξαν το 6%), από 97,1% κατά την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι και τον Απρίλιο διολίσθησε περαιτέρω κάτω από το 92%. Στην κατεύθυνση μείωσης των τιμολογίων συμβάλλει και η κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή.

Η ΔΕΗ εφαρμόζει ήδη πρόγραμμα επιστροφών 10% στα ανταγωνιστικές χρεώσεις για τις συνεπείς επιχειρήσεις που τροφοδοτούνται από το δίκτυο χαμηλής και μέσης τάσης ενώ στους συνεπείς Οικιακούς πελάτες του 2015 επιστρέφεται εφέτος το διπλάσιο του παγίου σε κάθε εκκαθαριστικό λογαριασμό τους.

Στη συνεδρίαση της υποεπιτροπής ο κ. Παναγιωτάκης διαβεβαίωσε ότι τόσο το φετινό καλοκαίρι όσο και μεσοπρόθεσμα, αν δεν συμβεί κάτι απρόοπτο δεν θα υπάρξει πρόβλημα στην τροφοδοσία των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια. Ωστόσο θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα ο ενεργειακός σχεδιασμός ώστε να επιλεγούν οι πιο κατάλληλες και χαμηλού κόστους λύσεις μεταξύ των εναλλακτικών που περιλαμβάνουν διασύνδεση των νησιών ή ενίσχυση / εκσυγχρονισμό της τοπικής παραγωγής δεδομένου ότι η Κοινοτική νομοθεσία επιβάλλει περιορισμούς στη λειτουργία των παλαιών μονάδων, για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος.

news247.gr

 

John Antóno: «Όχι άλλο σώσιµο» με την πένα ενός σκιτσογράφου | Φωτός

Το ξέσπασµα της µεγάλης καπιταλιστικής κρίσης βρήκε την Ελλάδα στο µάτι του κυκλώνα. Από το διάγγελµα Παπανδρέου στο Καστελόριζο, το αποτυχηµένο success story του Σαµαρά, µέχρι τη σύναψη του 3ου µνηµονίου από την κυβέρνηση Τσίπρα, δεν πέρασαν µόνο µερικά χρόνια γεµάτα πυκνά γεγονότα, αλλά και µια ολόκληρη ζωή. Μια ολόκληρη ζωή, ανθρώπων µιας ολόκληρης χώρας, που όλοι υποτίθεται ότι ήθελαν να σώσουν. 

Ποιός είπε τι;

«Είναι ανάγκη, ανάγκη εθνική και επιτακτική, να ζητήσουµε επισήµως από τους εταίρους µας την ενεργοποίηση του µηχανισµού στήριξης, που από κοινού δηµιουργήσαµε  στην Ε.Ε. Έχω ήδη δώσει εντολή στον Υπουργό Οικονοµικών να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες. Και  οι εταίροι  µας θα συνδράµουν άµεσα και αποφασιστικά, ώστε να παράσχουν στην Ελλάδα το απάνεµο λιµάνι που θα µας επιτρέψει να ξαναχτίσουµε το σκάφος µας µε γερά και αξιόπιστα υλικά».

«Το πρόβληµα που αντιµετωπίζουµε είναι τελείως διαφορετικό σήµερα: Είναι το πώς θα σώσουµε σήµερα τη χώρα µας. Όχι αφότου αλλάξει ο υπόλοιπος κόσµος. Και µόνον αν σώσουµε τη χώρα µας, µόνο αν την κρατήσουµε στην Ευρώπη, θα µπορούµε να έχουµε τότε και µια ισχυρότερη παρέµβαση για το πώς θα µπορούσε να αλλάξει η Ευρώπη. Το επαναλαµβάνω: Εµείς πρέπει να σώσουµε τη χώρα µας αλλά σήµερα! Όχι να συζητάµε πως θα έπρεπε να είναι µια ιδεατή Ελλάδα σε έναν ιδανικό κόσµο».

«Δεν θέλουµε νέα δάνεια διάσωσης. Είµαι υπέρ µίας λύσης που κερδίζουν οι πάντες. Μιας λύσης win – win. Θέλω να σώσω την Ελλάδα από µια τραγωδία και να προστατεύσω την Ευρώπη από το διχασµό. Αντί για χρήµατα χρειαζόµαστε χρόνο, για να υλοποιήσουµε το σχέδιο µας για τις µεταρρυθµίσεις. Σας υπόσχοµαι: η Ελλάδα σε έξι µήνες θα είναι µια άλλη χώρα».

Έξι χρόνια, κι όχι έξι µήνες µετά, ακούγοντας ξανά τις «εθνοσωτήριες» δηλώσεις του παρελθόντος, δεν µπορεί να ξεχωρίσει κανείς εύκολα το ποιος έχει πει τι.

Εκεί έρχεται ο σκιτσογράφος Γιάννης Αντωνόπουλος (John Antóno), να πει µας κάτι που εκφράζει πολλούς…«Όχι άλλο σώσιµο!». 

Με όπλο το πενάκι του καταγράφει τη σύγχρονη µνηµονιακή ιστορία µε τη δική του οπτική, αποτυπώνοντας µε καυστικό κι έξυπνο χιούµορ τα όσα συγκλόνισαν την ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια.

* Για την ιστορία η πρώτη δήλωση ανήκει στον Γιώργο Παπανδρέου, η δεύτερη στον Αντώνη Σαμαρά και η τρίτη στον Αλέξη Τσίπρα.

Ποιος θα µας σώσει από τους «σωτήρες»

Το «Όχι άλλο σώσιµο» είναι το νέο άλµπουµ του John Antóno, που περιλαµβάνει µια επιλογή σκίτσων, ανάµεσα στα εκατοντάδες που έκανε την περίοδο 2010-2015 και δηµοσίευσε στο προσωπικό του ιστολόγιο, αλλά και στην εφηµερίδα «Ο Δρόµος της Αριστεράς». Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Α/συνέχεια.

Ο Γιάννης ζωγραφίζει από 1,5 έτους, καθώς µεγάλωσε ανάµεσα σε πινέλα, µολύβια, καβαλέτα, αλλά και αναρίθµητα κόµικς. Ο πατέρας του που ήταν ζωγράφος κι αγιογράφος δεν ήταν όµως η µόνη του επιρροή. Πηγές έµπνευσής του έχουν υπάρξει διάφοροι Έλληνες και ξένοι σκιτσογράφοι και δηµιουργοί κόµικς, µεταξύ των οποίωνοι Will Eisner, Hergé, Latuff, Φωκίων Δηµητριάδης, Γιάννης Ιωάννου και  Τάσος Αναστασίου.

Έχοντας σπουδάσει Ιστορία και Αρχαιολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο, την τέχνη του σκίτσου στη Σχολή Ορνεράκη αλλά και αφιερώνοντας την µεταπτυχιακή του έρευνα στην Ιστορία της Γελοιογραφίας, ο Γιάννης Αντωνόπουλος είναι ένας σκιτσογράφος που συνδυάζει την ιστορία µε το παρόν, όπως η θεωρία είναι αλληλένδετη µε την πράξη. Οι επιρροές του είναι λοιπόν αποτέλεσµα βαθιάς µελέτης και λειτουργούν στο έργο του ως ο χάρτης µέσα από τον οποίο χαράζει τον προσωπικό του δρόµο, έναν δρόµο που αναµένεται να είναι πολύ µακρύς…

203172-screen_shot_2016-05-31_at_7.15.53_m.m.

Όπως ο αγαπηµένος σκιτσογράφος Soloup γράφει στον πρόλογο του λευκώµατος: «Για να περάσεις στους δικούς σου δρόµους, πρέπει να γνωρίζεις τους χάρτες. Να ξέρεις να τους διαβάζεις. Κι όταν έχεις τη γνώση και τη δική σου πυξίδα, τα βήµατα γίνονται πιο σταθερά, µε µεγαλύτερη αντοχή και δύναµη, όπως γίνονται από σκιτσάκι σε σκιτσάκι τα βήµατα του Γιάννη. Η ιστορία και το παρελθόν υπάρχουν στη δουλειά του άριστα αφοµοιωµένα στις ατάκες του σήµερα. Παντρεµένα µάλιστα µε την πολιτική σκέψη κι ένα πνεύµα αδέσµευτης καλλιτεχνικής µανιέρας».

Γιατί να διαβάσουµε το «Όχι άλλο σώσιµο!»; «Τα σκίτσα του Γιάννη δηλώνουν µε καυστικό χιούµορ το παράλληλο ανάλγητο σύµπαν της εξουσίας και της διαφθοράς. Δηλώνουν όµως και κάτι από την οπτική και κριτική µατιά του δηµιουργού τους. Την ανάγκη για µια βαθύτερη προσέγγιση των γεγονότων, που αποκαλύπτει τι κρύβεται κάθε φορά… κάτω από το χαλί των τηλεοπτικών ειδήσεων, µακριά από τις πολιτικές συµβάσεις και τις γελοιογραφικές ευκολίες», λέει ο Soloup.

Ο John Antóno µιλάει στο tvxs.gr για τη νέα του δουλειά αλλά και άλλα πολλά.

Γιατί ο τίτλος της συλλογής σου είναι «Όχι άλλο σώσιµο»;

Από το 2010 µέχρι σήµερα, ο ελληνικός κοινωνικός σχηµατισµός έχει αποτελέσει το αντικείµενο πρωτοφανών νεοφιλελεύθερων πειραµατισµών. Σε µια εξαετία εφαρµογής των περίφηµων «προγραµµάτων διάσωσης», η Ελλάδα έχει απολέσει το 25% του ΑΕΠ της, η ανεργία αγγίζει το 50% στις παραγωγικές ηλικίες και το δηµόσιο χρέος, για τη µείωση του οποίου υποτίθεται ότι γίνονται όλα, κοντεύει να φτάσει το 200% του ΑΕΠ (από 130% που ήταν το 2009).

Αν αναλογιστεί κανείς ότι όλα αυτά συνέβησαν εν ονόµατι µιας υποτιθέµενης «σωτηρίας της χώρας», ο τίτλος της συλλογής µου δεν θα µπορούσε παρά να βασίζεται σε ένα πολύ δηµοφιλές και κωµικοτραγικό σύνθηµα των προηγούµενων χρόνων: «Όχι άλλο σώσιµο!».

Πώς µετασχηµατίζεις µια πεζή και µαύρη επικαιρότητα σε χιούµορ;

Όσο πιο µαύρη η επικαιρότητα, τόσο µεγαλύτερη η ανάγκη να τη σατιρίσεις και να την αντιµετωπίσεις µε χιούµορ. Ο άλλος δρόµος είναι η κατάθλιψη. Αρκεί να θυµηθούµε σε τι καιρούς αναπτύχθηκε το αντιστασιακό σύµβολο του Καραγκιόζη ή γιατί σηµείωσε τέτοια επιτυχία στα χρόνια της Κατοχής. Η έµπνευση παρέχεται αφειδώς από την ίδια την πολιτική επικαιρότητα.

Είναι άλλωστε αδιαµφισβήτητο ότι η ελληνική πολιτική σκηνή διαθέτει µερικούς από τους πρωτοπόρους της σάτιρας παγκοσµίως! Εκτός όµως από την έµπνευση χρειάζεται και ένα µικρό µπλοκάκι να την καταγράψεις, και στη συνέχεια να τη «ρετουσάρεις» µε τέτοιο τρόπο ώστε να συµπυκνώσεις τα νοήµατά της µε τρόπο απλό και εύληπτο σε ένα χιουµοριστικό σκίτσο.

Ποιό περιστατικό από τα 6 χρόνια «σωσίµατος» ήταν αυτό που καλλιτεχνικά σε στιγµάτισε πιο πολύ;

Δεν θα το έλεγα ακριβώς «περιστατικό», αλλά θεµατική κατηγορία από µόνο του. Και αναφέροµαι στα δεκάδες περιστατικά αστυνοµικής βίας που συνόδευσαν την επιβολή των µνηµονίων. Είναι γνωστό ότι δεν νοούνται νεοφιλελεύθερες πολιτικές χωρίς βούρδουλα, όπως δεν νοείται εξυπηρέτηση ιδιωτικών συµφερόντων χωρίς τη διαµεσολάβηση ενός κατεξοχήν κρατικού θεσµού, όπως είναι οι δυνάµεις καταστολής. Στις σελίδες του «Όχι άλλο σώσιµο» θα δείτε αρκετούς «Μπαλούρδους» να παρελαύνουν.

Ποιούς πολιτικούς διασκεδάζεις πιο πολύ να σατιρίζεις και γιατί; Κι από θέµατα; Ποιά είναι τα αγαπηµένα σου;

Πολιτικοί µε ιδιαίτερα εµφανισιακά χαρακτηριστικά (π.χ. πάχος, καράφλα, µουστάκι) σίγουρα είναι οι αγαπηµένοι των γελοιογράφων, καθώς ο υπερτονισµός των χαρακτηριστικών τους, διευκολύνει περισσότερο την απεικόνισή τους. Τα θέµατα εκτείνονται σε µια ευρεία γκάµα που ξεφεύγει από τα στενά όρια της πολιτικής. Η ανθρώπινη βλακεία είναι τόσο απέραντη, που ορισµένες φορές αναρωτιέσαι αν ο γελοιογράφος σατιρίζει ή απλώς κάνει κάποιου είδους ανθρωπολογική καταγραφή.

Έχει τελικά η σάτιρα όρια για έναν γελοιογράφο; 

Είναι µια ερώτηση τόσο απλή στη διατύπωσή της, της οποίας όµως η απάντηση είναι εξαιρετικά σύνθετη και πολύπλοκη. Προσωπικά θεωρώ ότι όριο σε οτιδήποτε είναι η ελευθερία και η αξιοπρέπεια του Άλλου. Το να µη στρέφονται τα βέλη, για παράδειγµα, στους αδύναµους ή στους ανήκοντες σε µειονοτικές οµάδες, αλλά στους κάθε λογής ισχυρούς και εξουσιαστές. Προφανώς στα παραπάνω όρια της σάτιρας δεν εντάσσω τις ιδέες, είτε αφορούν το πεδίο της πολιτικής, είτε της θρησκείας κ.ο.κ., τις οποίες οφείλουµε να θέτουµε στη βάσανο της κριτικής σκέψης και, γιατί όχι, της χιουµοριστικής αποδόµησης.

Για παράδειγµα, σατιρίζοντας πρακτικές που απορρέουν από την τυφλή πίστη σε παράλογες θρησκευτικές πεποιθήσεις, δεν είναι ο σκοπός µας να χλευάσουµε µια συγκεκριµένη πληθυσµιακή οµάδα που ασπάζεται αυτές τις πεποιθήσεις. Η τροµοκρατική επίθεση στο Charlie Hebdo έχει πυροδοτήσει πολλές σχετικές συζητήσεις γύρω από αυτά τα θέµατα και θα µακρηγορούσαµε αν τις παραθέταµε εδώ. Παγιωµένη άποψή µου, ωστόσο, που δυστυχώς επιβεβαιώνεται από την διεθνή επικαιρότητα, αποτελεί ότι δεν είναι το χιούµορ που σκοτώνει, αλλά η άρνησή του.

Έχεις δεχτεί ποτέ κάποια όχληση για κάποιο σκίτσο που δηµοσίευσες; 

Φυσικά. Σκίτσο που καυτηρίαζε την οµοφοβική υστερία κάποιων ιεραρχών και µέρους της ελληνικής κοινωνίας όταν ψηφιζόταν η επέκταση του συµφώνου συµβίωσης για τα οµόφυλα ζευγάρια, εκτός από επαίνους, είχε προκαλέσει και ουκ ολίγα υβριστικά, χυδαία και απειλητικά σχόλια και µηνύµατα. Κάποιοι συµπολίτες µας µόνο αυτούς τους τρόπους γνωρίζουν για να εκφράζουν τη διαφωνία τους. Και αυτά µέσα στο παιχνίδι είναι.

Για έναν γελοιογράφο σε πολιτική τοποθέτηση προς τα αριστερά έως πολύ αριστερά είναι εύκολο να σχολιάζει τη Δεξιά. Έχει αλλάξει κάτι µε την πρώτη και δεύτερη φορά Αριστερά;

Αν θεωρήσουµε ότι πολιτικός γελοιογράφος είναι εκείνος ο οποίος έχει στο στόχαστρό του την εξουσία και την υποκρισία που την περιβάλλει, δεν αλλάζει κάτι για αυτόν όταν η εξουσία εναλλάσσει το «δεξιό» µε το «αριστερό» της προσωπείο. Για να εξηγήσω καλύτερα αυτό που θέλω να πω, θα αναφέρω τα εξής: πρώτον, ότι το «αριστερό» και το «δεξιό», όταν µιλάµε µε αυστηρούς πολιτικούς όρους και όχι σε επίπεδο τηλεκαφενείου, δεν καθορίζεται τόσο από το πώς χρησιµοποιούνται ως αυτοπροσδιορισµοί, αλλά στο πεδίο της πολιτικής πράξης.

Για παράδειγµα, η αποδοχή της Τ.Ι.Ν.Α. και η εφαρµογή µνηµονίων -τα οποία δεν περιορίζονται στη λήψη κάποιων δύσκολων οικονοµικών µέτρων, αλλά αντανακλούν µια γενικότερη αντίληψη άσκησης πολιτικής- δεν καθίσταται «αριστερή» όταν εκείνος που τα εφαρµόζει διατυπώνει σε κάθε ευκαιρία την συγκίνησή του προς τα θύµατα, σε αντίθεση µε τους «άλλους» οι οποίοι «είναι ανάλγητοι». Δεύτερον, θα θυµίσω ότι η σειρά κόµικς «Τρίτος Δρόµος» του εξαιρετικού Γιάννη Ιωάννου, έκανε πάταγο επί ηµερών ΠΑΣΟΚ δεκαετίας του ’80 και επί «πρώτης φοράς Κεντροαριστεράς». Κάτι λέει αυτό.

Στα χρόνια της κρίσης πολλοί διάσηµοι γελοιογράφοι εκτός συνόρων ανέδειξαν πρωταγωνίστρια των σκίτσων τους την Ελλάδα. Ποιά γελοιογραφία ξεχωρίζεις θετικά κι αντίστοιχα αρνητικά;

Για οικονοµία του χώρου, θα ανατρέξω, ενδεικτικά, σε µια από τις πολλές που έχει δηµιουργήσει ο Βραζιλιάνος σκιτσογράφος και πολιτικός ακτιβιστής Carlos Latuff, ένας άνθρωπος µε µια τέτοια εµβριθή γνώση των διεθνών δρωµένων που πραγµατικά µε εκπλήσσει.

Στη γελοιογραφία αυτή ο Latuff παροµοιάζει την υπαγωγή της Ελλάδας στη µέγγενη του ΔΝΤ µε τη ναζιστική εισβολή του 1941. Αν και τέτοιου είδους παροµοιώσεις πλεονάζουν σε σκίτσα Ελλήνων δηµιουργών, βρίσκω ενδιαφέρον ότι µια τέτοια οπτική έχει και ένας τελείως εξωτερικός παρατηρητής -και µάλιστα εκτός Ευρώπης- σαν τον Latuf.

Αντίστοιχα, στα αρνητικά σκίτσα ξένων γελοιογράφων θα κατέτασσα εκείνο που δηµοσιεύτηκε στην ολλανδική De Volksrant, που αναπαράγει το εξής ρατσιστικό στερεότυπο: έναν παχύσαρκο µαυριδερό Έλληνα, ο οποίος µε το ένα χέρι κάνει κωλοδάχτυλο στους «καλούς Ευρωπαίους» και µε το άλλο ζητιανεύει.

Δεν τίθεται ζήτηµα «εθνικού θιξίµατος», όπως κάποιοι ίσως σπεύσουν να ισχυριστούν. Εκτός του ότι η εικόνα αυτή αντανακλά την κλασική δεξιά νεοφιλελεύθερη αντίληψη (που θέλει τους ταξικά και εθνικά «κατώτερους» να είναι υπεύθυνοι για την κατάντια τους, όντας ανίκανοι να προσαρµοστούν στο κοινωνικά δαρβινιστικό πλαίσιο ενός «αξιοκρατικού» οικονοµικού µοντέλου), εδώ πιστεύω ότι αναπαράγεται ένα αποκρουστικό πρόσωπο της Σκοτεινής Ηπείρου που νοµίζαµε ότι είχε εκλείψει. Αντιπαραβάλλετε στο σκίτσο της De Volksrant την αντισηµιτική εικονογράφηση της ναζιστικής φυλλάδας Der Stürmer ή τις αντιµεταναστευτικές καρικατούρες της σύγχρονης ευρωπαϊκής ακροδεξιάς, για να καταλάβετε ποια είναι η κοινή µήτρα όλων αυτών.

Πέραν από σκιτσογράφος, είσαι και ιστορικός. Θεωρείς ότι η γελοιογραφία ως είδος τέχνης αποτελεί ένα ιστορικό ντοκουµέντο της κάθε εποχής;

Όχι µόνο το πιστεύω αυτό, αλλά το ίδιο το ερευνητικό µου πεδίο στις µεταπτυχιακές µου σπουδές (για τις ελληνικές γελοιογραφίες του Ψυχρού Πολέµου), είναι επικεντρωµένο στην ανάδειξη των σκίτσων ως ιστορικών ντοκουµέντων.

Όπως κάθε άρθρο, χρονογράφηµα ή φωτογραφικό υλικό, έτσι και η πολιτική γελοιογραφία, ως αναπόσπαστο τµήµα µιας εφηµερίδας, είναι ενταγµένη στην επικαιρότητα της εκάστοτε εποχής και καθορίζεται από µια σειρά παράγοντες: την ιδεολογική κατεύθυνση του εντύπου, τις πεποιθήσεις του δηµιουργού και την πολιτική ένταση των ηµερών κατά τις οποίες δηµοσιεύεται (αν για παράδειγµα εκείνες τις ηµέρες εξελίσσεται προεκλογικός αγώνας, κοινωνικές ταραχές, πολεµικές συγκρούσεις κ.ο.κ.).

Αποτελεί δε µια πρωτογενή ιστορική πηγή που καταγράφει τόσο την αίσθηση της λεγόµενης κοινής γνώµης, όσο και την προσπάθεια του δηµιουργού εντύπου να τη διαµορφώσει προς την επιθυµητή κατεύθυνση.

Σχέση έρωτα ή µίσους, η σχέση γελοιογραφίας και πολιτικής; 

Θεωρώ ότι ο όρος «πολιτική» είναι ευρύτερος των ανούσιων κοινοβουλευτικών αντιπαραθέσεων και αφορά µια συνολικότερη οπτική και στάση στο πεδίο της καθηµερινότητας. Η γελοιογραφία, ωστόσο, χωρίς την πολιτική και τους πολιτικούς όπως τα ξέρουµε, είναι άνευρη, βαρετή και αποστειρωµένη.

Οι πολιτικοί µας το γνωρίζουν πλέον αυτό και, όσο και αν κατά βάθος ενοχλούνται, προσπαθούν να δείχνουν κουλ, τόσο ανοιχτόµυαλοι ώστε να αναδηµοσιεύουν τις γελοιογραφίες που τους απεικονίζουν (όπως ο Γιωργάκης Παπανδρέου, που αναρτούσε στην προσωπική του σελίδα τα σκίτσα που τον σατίριζαν -κάτι που βέβαια σταµάτησε αµέσως µετά το διάγγελµα του Καστελόριζου). Όποτε οι πολιτικοί εκδηλώνουν την ενόχλησή τους για τις γελοιογραφίες (όπως ο Σαµαράς, τότε µε το σκίτσο του Soloup στο Ποντίκι), απλά γίνονται καταγέλαστοι.

Ποιά είναι τα στοιχεία που θεωρείς ότι κάνουν µια γελοιογραφία πετυχηµένη;

Όταν ο γελοιογράφος δεν φοράει κοµµατικές παρωπίδες, όταν δεν επιλέγει ως «εύκολους στόχους» τους αδύναµους αλλά τα βάζει µε τις εξουσίες (όποιο ρίσκο και αν συνεπάγεται αυτό), κυρίως δε όταν έχει αποβάλει τον φόβο για τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει η αναµέτρηση µε ηλίθιες, παγιωµένες στους πολλούς προλήψεις – όταν, µε λίγα λόγια, ο γελοιογράφος δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε (αυτό)λογοκρισία, θεωρώ ότι το αποτέλεσµα της δηµιουργίας του θα έχει τη µεγαλύτερη δυνατή επιτυχία.

Η καλλιτεχνική έκφραση δεν είναι τίποτε άλλο από µια ατοµική µορφή ψυχικής εκτόνωσης. Στην περίπτωση της γελοιογραφίας, αυτή τυχαίνει να έχει περισσότερους αποδέκτες.

Ποιά γελοιογραφία από το λεύκωµα σου ξεχωρίζεις; Ποιά είναι η ιστορία πίσω από αυτή;

Θα ξεχώριζα το σκίτσο το οποίο, τιµητικά, καταλαµβάνει την τελευταία θέση του γελοιογραφικού χρονικού. Και αυτό δεν είναι άλλο από το σκίτσο µε τον παπαΣτρατή από τη Μυτιλήνη, που κουβαλάει στην αγκαλιά του το 3χρονο προσφυγόπουλο Αϊλάν, ενώ τους ακολουθούν τα άυλα σώµατα των χιλιάδων νεκρών αυτού του ακήρυχτου πολέµου στα νερά της Μεσογείου. Και οι δυο τους πέθαναν την ίδια µέρα, στις 2/9/2015.

Θέλησα λοιπόν µε αυτόν τον τρόπο να τους τοποθετήσω µαζί, εκφράζοντας την ελπίδα της ανθρωπιάς σε µια εποχή όπου οι φωνές του µίσους ολοένα και αυξάνονται.

Το εξώφυλλο του «Όχι άλλο σώσιµο» τι συµβολίζει;

Ο φουστανελοφόρος πολεµιστής µε την αντιασφυξιογόνα µάσκα και το µπουκαλάκι Maalox, µπροστά από ένα αρχαϊκό τοπίο πνιγµένο στα χηµικά, δηµιουργήθηκε αµέσως µετά την απίστευτης βιαιότητας κρατική καταστολή του διηµέρου 28 και 29 Ιουνίου 2011 στην πλατεία Συντάγµατος. Είναι δε βασισµένο στην ακουαρέλα του Βαυαρού νατουραλιστή Carl Haag (1861) η οποία φυλάσσεται στο Μουσείο Μπενάκη. Θα έλεγα ότι αποτελεί µια αναφορά σε όλους τους αδικαίωτους αγώνες των “από κάτω” για δηµοκρατία, ανεξαρτησία και κοινωνική απελευθέρωση.

Ποιός είναι ο Γιάννης Αντωνόπουλος

Ο Γιάννης Δ. Αντωνόπουλος (aka John Antόno) γεννήθηκε το 1985 στο Μαρούσι. Είναι πτυχιούχος του τµήµατος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και απόφοιτος της σχολής εφαρµοσµένων τεχνών Ορνεράκη. Επίσης έχει κάνει µεταπτυχιακές σπουδές στο τµήµα Πολιτικής Επιστήµης και Ιστορίας του Παντείου. Ασχολείται µε την πολιτική γελοιογραφία, την παιδική εικονογράφηση και τη δηµιουργία storyboards, ενώ εργάζεται ως δάσκαλος σκίτσου και κόµικς.

Θα βρείτε σε επιλεγµένα βιβλιοπωλεία και κομιξάδικα επίσης:

Το τεράστιο Εγώ του κυρίου Μο
Τα Κωλοκύθια

tvxs.gr

 

“Θα ψηφίσουν υπέρ της τροπολογίας;”

Ο βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ Αντώνης Μπαλωμενάκης με χθεσινό του σημείωμα ανέφερε ότι το “πονηρό” παράθυρο έκλεισε, όμως είχε εκφράσει την απορία:

“Θα ψηφίσουν υπέρ της τροπολογίας;”

Τελικώς η ΝΔ δεν ψηφίζει την καινούργια ρύθμιση για τις off shore χαρακτηρίζοντάς την “υπερβολικά αυστηρή“.

Δείτε τι έγραφε ο βουλευτής Χανίων:

Έντονη μέρα η σημερινή!

Μόλις προ ολίγου κατέληξε η κυβέρνηση στην απόφαση να ” σηκώσει το γάντι” στο θέμα των off shore. Aύριο το πρωί κατατίθεται στη Βουλή τροπολογία η οποία θα απαγορεύει και θα θεωρεί ασυμβίβαστη τη συμμετοχή όλων ανεξαιρέτως των πολιτικών προσώπων στη διοίκηση ή στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών με έδρα εκτός της χώρας. ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ , ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ “ΜΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ” ΧΩΡΕΣ . Έτσι αποκαθίσταται η τάξη πραγμάτων και δικαιώνονται όσοι απο νωρίς εντόπισαν το κενό, δηλαδή ότι : στην προσπάθεια να εναρμονιστεί η ελληνική νομοθεσία με τη διεθνή ορολογία και να κλείσει ο δρόμος σε αδόκητες απαλλαγές , θα μπορούσε να δημιουργηθεί ενα ακόμα ” πονηρό” παράθυρο. Και να δοθεί έτσι ευκαιρία σε λογής αμαρτωλούς να γίνονται κήνσορες.

Ας δούμε τώρα τους όψιμους αυτούς τιμητές.

Θα ψηφίσουν υπέρ της τροπολογίας ;

Δεν ψηφίζει η ΝΔ την καθολική απαγόρευση των offshore. Αποχώρησε από τη συζήτηση

Η ΝΔ διαφώνησε και με την καινούργια ρύθμιση χαρακτηρίζοντας την υπερβολικά αυστηρή και αντισυνταγματική. Για “φυγή, ώστε να μην τοποθετηθούν” κάνουν λόγο κυβερνητικές πηγές

Τη διαφωνία της και με την τροπολογία που επιβάλλει γενική απαγόρευση συμμετοχής πολιτικών προσώπων σε offshore και ξένες εταιρείες εξέφρασε η ΝΔ και αποχώρησε από τη συζήτηση στη Βουλή.AdTech Ad

«Η κυβέρνηση εμπαίζει τη Βουλή» είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Νίκος Δένδιας, εκφράζοντας τη διαφωνία του τόσο με την αρχική «σκανδαλώδη» όπως τη χαρακτήρισε ρύθμιση αλλά και με την νέα τροπολογία που καθιστά πολύ αυστηρό το πλαίσιο. Μίλησε μάλιστα για αντισυνταγματική ρύθμιση που δεν μπορεί να την ψηφίσει η ΝΔ. «Εισάγεται μια διάταξη η οποία είναι τόσο αυστηρή, όσο και αντισυνταγματική και κατά συνέπεια απολύτως ανεφάρμοστη» είπε ο κ. Δένδιας και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι παριστάνει τον «κήνσορα» φέρνοντας μια παντελώς αντισυνταγματική και παντελώς ανεφάρμοστη διάταξη.

Ο κ. Δένδιας κατηγόρησε μάλιστα την κυβέρνηση ότι με την ψήφιση και δημοσίευση της ρύθμισης που καταργείται σήμερα η ΝΔ πέτυχε το ποινικά ακαταδιώκτο των ιδιοκτητών offshore. «Οι οποιοσδήποτε τυχόν παρανομήσαντες έχουν πετύχει την απαλλαγή τους» είπε και ανέφερε ότι «επετεύχθη ο κρύφιος στόχος της κυβέρνησης».

Σχολιάζοντας την αποχώρηση της Νέας Δημοκρατίας, κυβερνητικές πηγές σημείωσαν ότι “μόλις βρέθηκαν μπροστά σε ένα αυστηρό πλαίσιο έφυγαν για να μη το συζητήσουν και να μη τοποθετηθούν. Νομίζουν ότι έτσι θα πάρουν από την Αριστερά το ηθικό πλεονέκτημα”.

Ένα τέταρτο άντεξε..

«Ένα τέταρτο άντεξε η Νέα Δημοκρατία στη Βουλή την υπεράσπιση της πολιτικής ηθικής και της διαφάνειας. Αποκαλύφθηκαν…», είναι το σχόλιο που ανήρτησε στον προσωπικό λογαριασμό της στο twitter η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη, σχολιάζοντας με τον τρόπο αυτό την αποχώρηση της ΝΔ από τη συζήτηση της τροπολογίας με την οποία εισάγεται καθολική και γενική απαγόρευση συμμετοχής πολιτικών προσώπων σε εταιρείες με έδρα εκτός της χώρας.

news247.gr

Κοριτσάκι – θύμα τροχαίου ατυχήματος παραμένει μετά από 6 χρόνια στην Παιδιατρική Κλινική του ΠΑΓΝΗ επειδή δε βρίσκουν Κέντρο αποκατάστασης

Επανέρχεται στη δημοσιότητα η δραματική ιστορία ενός 10χρονου – σήμερα – παιδιού που σε ηλικία 4 ετών μετά από τροχαίο έμεινε “φυτό” και σήμερα 6 χρόνια αργότερα, παραμένει στην Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ηρακλείου, αφού κανένα ίδρυμα αποκατάστασης στην Ελλάδα δεν δέχεται να το αναλάβει

“Το νοσοκομείο δεν είναι “πάρκινγκ ψυχών” ούτε ίδρυμα. Χρόνια τώρα κάνουμε υπεράνθρωπες προσπάθειες να βοηθήσουμε αυτό το κοριτσάκι και να βρούμε μια λύση” λένε στην εφημερίδα Πατρίς, άνθρωποι που εργάζονται στο ΠΑΓΝΗ και ζουν καθημερινά το δράμα της Ελευθερίας που μοιάζει να μην έχει καμία επαφή με το περιβάλλον

Τον δικό τους Γολγοθά ζουν ο παππούς και η γιαγιά του που βρίσκονται νυχτα μέρα στο νοσοκομείο στο θάλαμο όπου νοσηλεύεται προσπαθώντας να κάνουν ό,τι μπορούν για να το φροντίσουν, αφού η μητέρα του ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Όπως έχει γράψει και το Cretalive, το τροχαίο έγινε τον Οκτώβριο του 2010 στην περιοχή του Ν. Λασιθίου και δυστυχώς προκάλεσε στο παιδί βλάβες μη ανατρέψιμες. Το κοριτσάκι είναι κατάκοιτο, χρειάζεται αναπνευστήρα και συνεχή φροντίδα αφού δεν μπορεί να επικοινωνήσει.

Εδώ και χρόνια οι αρμόδιες υπηρεσίες του νοσοκομείου κάνουν συνεχείς προσπάθειες για να βρεθεί ένα ίδρυμα αποκατάστασης ώστε να μεταφερθεί εκεί,  οι οποίες όμως έχουν πέσει στο κενό αφού κανένα ίδρυμα σε όλη τη χώρα δεν δέχεται να αναλάβει τη νοσηλεία του.  Για την τραγική περίπτωσή του εί- ναι ενήμερες οι εισαγγελικές αρχές και η ΔΥΠΕ Κρήτης.

Το νοσοκομείο του παρέχει εδώ και 6 χρόνια ένα δικό του δωμάτιο όπου δεν υπάρχουν άλλα παιδιά κι εκεί πηγαίνουν από πολύ νωρίς το πρωί έως αργά το βράδυ ο παππούς και η γιαγιά του για να βρίσκονται δίπλα του να το ταΐζουν και να το περιποιούνται.

ΠΑΤΡΙΣ/ Άννα Κωνσταντουλάκη

Ποιος Μαραντόνα; Ο μόνος επαναστάτης κοντόχοντρος μπαλαδόρος ήταν ο Carlos Caszely

Γράφει ο Βερόν

«Αυτοί που μας λείπουν, συνήθιζαν να μαζεύονται για να παίξουν μία παρτίδα  τρούκο και γελούσαν τρανταχτά, χωρίς σεμνοτυφίες, την ίδια ώρα που κάποιοι άλλοι προπαγάνδιζαν τα καλά της σιωπής. Καμιά φορά, σε κάποια αυλή, έτρεχαν πίσω από ένα τόπι, τάχα σπουδαίοι μπαλαδόροι, κι όταν έβαζαν γκολ το υπέγραφαν φωνάζοντας  τ’όνομά τους, την ίδια ώρα που κάποιοι άλλοι είχαν αποφασίσει πως δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο απ’το να ζεις στην ανωνυμία. Αυτοί που μας λείπουν, μαγείρευαν τα σαββατοκύριακα, οδηγούσαν λεωφορείο, σπούδαζαν κοινωνιολογία, νομικά ή γεωπονία, έγραφαν μυθιστορήματα, ήταν ηθοποιοί, ποιητές, ή πυγμάχοι, ήταν γιατροί σε κάτι άθλιες κλινικές, μάθαιναν ένα ένα τα πάρκα της πόλης, μέσα στα οποία αντάλασσαν  ρούχα,  δίσκους, βιβλία και εμπιστοσύνη. Τα δειλινά της Κυριακής αυτοί που μας λείπουν, έλεγαν: «Τι λέτε; Πίνουμε κάνα μάτε;», και τότε, με την οικόγενειακή κούπα που μοσχοβολούσε το καλύτερο χόρτο («αυτό με τα κοτσανάκια» έλεγαν αυτοί που λείπουν), κοιτάζονταν στα μάτια με τρυφερή περηφάνεια, με βίαιη στοργή, με πάθος οπλισμένο με μέλλον, γιατί αυτοί που μας λείπουν ήταν αγωνιστές.» (Luis Sepulveda).

Τρείς φόρες πρώτος σκόρερ στο πρωτάθλημα Χιλής (1979,1980,1981), πρώτος σκόρερ στο Copa Libertadores  του 1973, καλύτερος παίκτης του Copa America το 1979. Ευλογημένος για το ταλέντο του και καταραμένος για τα πιστεύω του, ο Carlos Caszely, γνωστός και ως Rey delmetro cuadrado (Βασιλιάς του τετραγωνικού μέτρου), έμελλε να μείνει στην ιστορία, όχι μόνο για τις εκπληκτικές ποδοσφαιρικές του ικανότητες, αλλά κυρίως για τη ριζοσπαστική του στάση απέναντι σε έναν από τους πιο σκληρούς δικτάτορες του 20ου αιώνα.

panos1

Γεννήθηκε στη πρωτεύουσα της Χιλής το Σαντιάγο, στις 5 Ιουλίου 1950 και μεγάλωσε σε περιβάλλον με αριστερές καταβολές. Η ανατροφή αυτή τον ακολούθησε και στη μετέπειτα πορεία και τον χαρακτήρισε ως προσωπικότητα. Σπούδασε Φυσική Αγωγή στο πανεπιστήμιο του Σαντιάγο. Ήταν ενεργό μέλος της Ένωσης Ποδοσφαιριστών και όπως ο ίδιος σημειώνει: «Από τότε που χρησιμοποιούσα τη δική μου κρίση, μου άρεσε η Αριστερά και δε σκέφτομαι  να αλλάξω τα ιδανικά μου.»

Το γεγονός το οποίο σημάδεψε τη καριέρα, αλλά και την ίδια τη ζωή του συνέβη τον Ιούνιο του 1974 λίγο πριν την αναχώρηση της Εθνικής Ομάδας της Χιλής για το Παγκόσμιο Κύπελλο στη Δυτική Γερμανία. Ο δικτάτορας Augusto Pinochet προσφέρει το χέρι του στον Caszely, αλλά ο δεύτερος σε μία πράξη σπάνιας αξιοπρέπειας και περηφάνιας αρνείται να ανταπακριθεί στη χειραψία. «Κρύος ιδρώτας έλουσε τη πλάτη μου, μόλις αντίκρισα αυτό το Χιτλεροειδές πράγμα να πλησιάζει με πέντε άντρες πίσω του… Όταν άρχισε να έρχεται όλο και πιο κοντά έβαλα το χέρι μου πίσω από τη πλάτη και δε του το έδωσα.»

Το δράμα του Caszely είναι όμως πολύ έντονο. Η ίδια του η μητέρα, η περήφανη γυναίκα OlgaGarrido, συλλαμβάνεται και βασανίζεται από τη χούντα Pinochet πληρώνοντας τις πολιτικές πεποιθήσεις του γιού της. «Είπα όχι στη δικτατορία σε κάθε επίπεδο: όχι στη δικτατορία, όχι στα βασανιστήρια… Έτσι με έκαναν να πληρώσω γι’αυτό με αυτά που έκαναν στη μητέρα μου.»

panos3

Η καλύτερη ευκαρία για περαιτέρω στοχοποίηση του Caszely από τα ελεγχόμενα Μέσα Ενημερώσης έρχεται στο εναρκτήριο παιχνίδι του Παγκοσμίου Κυπέλλου, εναντίον της Δυτικής Γερμανίας. Ο επιθετικός της Χιλής αποβάλλεται και αμέσως δέχεται τα πυρά των δημοσιογράφων. Μετά τη λήξη του Μουντιάλ ο Caszely απομακρύνεται από τη La Roja.

panos4

Ο Caszely θα επιστρέψει στην εθνική ομάδα. Μάλιστα, στο Μουντιάλ του 1982 στα γήπεδα της Ισπανίας, στο πρώτο κιόλας παιχνίδι εναντίον της Αυστρίας έχει την ευκαρία να εξιλεωθεί για την πολύκροτη κόκκινη κάρτα του 1974. Αναλαμβάνει να εκτελέσει, παρακούοντας τις οδηγίες του προπονητή του, το πέναλτυ το οποίο ο ίδιος κερδίζει. Η εκτέλεση είναι απογοητευτική, η μπάλα φεύγει αουτ. Η Χιλή δε καταφέρνει να περάσει στην επόμενη φάση, στη πραγματικότητα χάνει και τα τρία παιχνίδια της πρώτης φάσης.

Θα μπορούσε να σημειωθεί πως ο συγκεκριμένος κύκλος της ζωής του Carlos Caszely περιλαμβάνει δύο πολύ έντονα κύκνεια άσματα. Ή ένα κύκνειο άσμα αποτελούμενο από δύο πράξεις, αν αναλογιστεί κανείς ότι ποδόσφαιρο και πολιτική έκφραση μπορούν ενίοτε να αποτελέσουν κοινό άρμα στην αρένα της κοινωνίας.

Carlos

Η πρώτη διαδραματίζεται στο Εθνικό Στάδιο του Σαντιάγο, στο τελευταίο παιχίνδι του Caszely. Το στάδιο είναι γεμάτο από 80.000 θεατές οι οποίοι τιμούν όχι μόνο τον ποδοσφαιριστή, αλλά και τον άνθρωπο που αντιστάθηκε και αυτός με τον τρόπο στην καταπίεση και την τρομοκρατία του δικτάτορα. Κανένα τηλεοπτικό κανάλι δε τολμά να μεταδόσει τον αποχαιρετιστήριο αγώνα του Carlos, υπό τον φόβο της μετατροπής του σε πολιτική διαμαρτυρία εναντίον της χούντας.

Η δεύτερη λαμβάνει χώρα σ’ενα τηλεοπτικό studio τρία χρόνια αργότερα. Η μητέρα του Carlos μιλάει δημόσια για τα βασανιστήρια που υπέστη, με τον γιό της να στέκεται πίσω της.

«Στη μνήμη μας, η υποστήριξη στον πρόεδρο Allende, στον Corvalan, στην Gladys Marin και στονVolodia Teitelboim στις τελευταίες ελεύθερες εκλογές της Χιλής ήταν τα πάντα. Η μεγάλη του αξία εντός και εκτός γηπέδων «κέρδισε» το μίσος της Δεξιάς. Υπάρχει μεγαλύτερη τιμή;» (Jorge Μontealegre).

panos5

Υ.Γ.: Για το «πιο παθητικό παιχνίδι στην ιστορία του ποδοσφαίρου» σύμφωνα με τον Galeano, δηλαδή για τον αγώνα μπαράζ εναντίον της Σοβιετικής Ένωσης, που έδωσε τη πρόκριση στη Χιλή  για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 74, αξίζει εκτενέστερη αναφορά.

Βιβλιογραφία:

I said no to dictatorship on every level: Carlos Caszely. Ανακτήθηκε από:http://www.goaldentimes.org/carlos-caszely/

Κάρλος Κασέλι: “Ο Χιλιανός που ταπείνωσε τον Πινοσέτ”. Ανακτήθηκε από:http://www.sport24.gr/Files/karlos-kaseli-o-xilianos-poy-tapeinwse-ton-pinotset.3407681.html

Sepulveda, L. (2003). Η τρέλα του Πινοτσέτ. Αθήνα: Opera.

Κάππος, Θ. (2015). To Ποδόσφαιρο και η Αριστερά. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.

A lasting stain on Chile and world football. Ανακτήθηκε από: http://www.worldsoccer.com/blogs/a-lasting-stain-on-chile-and-world-football-364250

nostimonimar.gr