23.8 C
Chania
Sunday, September 29, 2024

Αλεξιάδης: Δεν θα υπάρξει ξανά ρύθμιση οφειλών σαν τις 100 δόσεις

Τι δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, για τους φορολογουμένους που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν τις οφειλές τους. Αναζητείται ρεαλισμός για αύξηση των εισπράξεων του Κράτους

Η προστασία των φορολογουμένων που δεν έχουν δυνατότητα να πληρώσουν τις οφειλές τους, αλλά και η μετακύλιση βαρών στους πιο εύπορους, αποτελούν τους στόχους της κυβέρνησης στη διαπραγμάτευση για την αναμόρφωση της ρύθμισης των 100 δόσεων, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Τρύφωνα Αλεξιάδη.

Σε δηλώσεις του στον ΣΚΑΪ, ο αναπληρωτής υπουργός είπε, πως εξετάζονται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια βάσει των οποίων ορισμένοι οφειλέτες που έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση θα κληθούν να εξοφλήσουν τα χρέη τους προς το Δημόσιο σε λιγότερες δόσεις, σημειώνοντας πως η κυβέρνηση θέλει πρωτίστως να προστατεύσει τους τα αδύναμα στρώματα.

Ταυτόχρονα όμως, όπως είπε, πρέπει να αντιμετωπίσει την κατάσταση με ρεαλισμό και με γνώμονα την αύξηση των εισπράξεων για τις ανάγκες του κράτους, ξεκαθαρίζοντας πως δεν θα υπάρξει ξανά ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών σαν τις 100 δόσεις.

Αναφερόμενος στον ΕΝΦΙΑ, ο κ. Αλεξιάδης σημείωσε ότι ο στόχος εισπραξιμότητας παραμένει μεν στα 2,65 δισεκατομμύρια ευρώ, όμως η κυβέρνηση καταβάλει προσπάθεια ώστε ο φόρος να γίνει “πιο δίκαιος και πιο αναλογικός”.

“Υπάρχουν δυνατότητες” είπε, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, αλλά αφήνοντας να εννοηθεί πως θα επιχειρηθεί μετακίνηση των βαρών σε όσους κατέχουν μεγαλύτερη ακίνητη περιουσία

news247.gr

Το υπουργείο Πολιτισμού… κλέβει την Εφορία!

Ένα απίστευτο όργιο φοροδιαφυγής αποκάλυψαν οι ελεγκτές της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων (αντίστοιχη του ΣΔΟΕ) την Τετάρτη στο κατάστημα (Πωλητήριο) που βρίσκεται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού και ανήκει στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων του υπουργείου Πολιτισμού. Κοινώς, οι ελεγκτές ανακάλυψαν εμβρόντητοι ότι το υπουργείο Πολιτισμού κλέβει την Εφορία, ή ακόμη πιο απλά, ότι το κράτος κλέβει… το κράτος.

Σε όλη τη διάρκεια της ημέρας οι υπάλληλοι του καταστήματος (δηλαδή, οι υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού) δεν έκοψαν ούτε μία απόδειξη ταμειακής μηχανής. Όμως, ακόμη κι εάν έκοβαν ουδεμία διαφορά θα υπήρχε διότι, όπως αποκαλύφθηκε στο τέλος του ελέγχου, η ταμειακή μηχανή δεν ήταν… δηλωμένη στην Εφορία.

Αναλυτικά, η – πραγματικά απίστευτη – ιστορία έχει ως εξής:

Κλιμάκιο της υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών δέχθηκε καταγγελίες τουριστών ότι κατά την αγορά αναμνηστικών από το κατάστημα του Μουσείου της Κνωσού δεν τους δόθηκαν αποδείξεις. Οι ελεγκτές πήγαν, λοιπόν, επί τόπου, εμφανίστηκαν ως τουρίστες, έκοψαν εισιτήρια εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο και επί ώρες παρακολουθούσαν και κατέγραφαν τις συναλλαγές και τις πωλήσεις που γίνονταν από τους 8 υπαλλήλους του καταστήματος. Σε όλη την διάρκεια της παραμονής τους εκεί, δεν κόπηκε ούτε μία απόδειξη.

Οι υπάλληλοι, κάθε φορά που εισέπρατταν χρήματα από μια πώληση σημείωναν απλώς ένα ποσό σε κάποιο κοινό βιβλίο. Όταν οι ελεγκτές αποκάλυψαν την ταυτότητά τους, οι υπάλληλοι υποστήριξαν ότι δεν κόβουν αποδείξεις διότι έχουν μεγάλο… φόρτο εργασίας και δεν προλαβαίνουν.

Όταν, δε, τους ζητήθηκε να χτυπήσουν απόδειξη στην ταμειακή μηχανή, αρχικά υποστήριξαν ότι η μηχανή είναι χαλασμένη. Οι ελεγκτές όμως διαπίστωσαν οι ίδιοι ότι η ταμειακή μηχανή λειτουργούσε κανονικά. Όταν, ωστόσο, επιχείρησαν να διασταυρώσουν τα στοιχεία της μέσω του TAXIS ανακάλυψαν ότι η μηχανή δεν είχε δηλωθεί ποτέ στην Εφορία και, συνεπώς, ήταν παράνομη!

Στις συνεχείς ερωτήσεις των εφοριακών, οι υπάλληλοι του καταστήματος επαναλάμβαναν ότι ακολουθούν αυτή την πρακτική της μη έκδοσης αποδείξεων «με εντολή άνωθεν» χωρίς όμως να προσδιορίζουν ποιά ακριβώς ήταν η εντολή και ποιός το «άνωθεν»…

Κατόπιν αυτών, οι ελεγκτές καταλόγισαν συνολικά 534 παραβάσεις (για μη έκδοση αποδείξεων μόνον μέσα σε μία ημέρα) και συνεχίζουν την έρευνα της υπόθεσης για τον εντοπισμό και ενδεχόμενων άλλων φορολογικών παραβάσεων.

Σε έναν πρώτο έλεγχο που έκαναν, διαπίστωσαν ότι για όλους τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, από τους οποίους περνούν και κάνουν αγορές εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, το υπουργείο Πολιτισμού διαθέτει μόνον… 2 ταμειακές μηχανές δηλωμένες στην Εφορία!

Οι εισπράξεις από τις πωλήσεις που γίνονται στα καταστήματα των αρχαιολογικών χώρων αποστέλλονται στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, χωρίς όμως επίσημα παραστατικά (θεωρημένες αποδείξεις και τιμολόγια) που να αποδεικνύουν την ακρίβεια των συναλλαγών και των αναφερόμενων και αποδιδόμενων ποσών.

Στο ερώτημα των εφοριακών για το πώς ελέγχονται οι υπάλληλοι, η απάντησε που δόθηκε ήταν ότι η αποτίμηση των πωλήσεων και η απόδοση λογαριασμού γίνεται με βάση το ποια και πόσα προϊόντα έχει προμηθευτεί το κατάστημα. Στην αμέσως επόμενη ερώτηση, όμως, για το εάν γίνεται απογραφή προκειμένου, όντως, να εξακριβωθεί η αντιστοιχία προμηθειών και πωλήσεων, οι υπάλληλοι απάντησαν ότι… απογραφή δεν γίνεται.

Η τελευταία έκπληξη περίμενε τους ελεγκτές στην είσοδο του καταστήματος του Μουσείου, πάντοτε εντός του αρχαιολογικού χώρου της Κνωσού. Εκεί υπάρχουν δύο αυτόματοι πωλητές αναμνηστικών ειδών (αντιγράφων νομισμάτων), που επίσης δεν έδιναν καμία απόδειξη. Κανείς όμως, αρμόδιος και μη, δεν γνώριζε να απαντήσει σε ποιόν ανήκουν οι αυτόματοι πωλητές και ποιος έχει την επιχειρηματική τους εκμετάλλευση. Η αποστομωτική απάντηση, δε, στο σχετικό ερώτημα ήταν πως τους πωλητές εκμεταλλεύεται «κάποιος Αθηναίος»…

Τί λέει η πρόεδρος του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων

Το tvxs.gr επικοινώνησε με την πρόεδρο του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ) κυρία Ασπασία Λούβη – Κίζη, η οποία αποσαφήνισε ότι το ΤΑΠ αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και, ουσιαστικά, είναι ο εισπρακτικός μηχανισμός του υπουργείου Πολιτισμού.

Σε ό,τι αφορά την υπόθεση της Κνωσού, η κυρία Λούβη, η οποία ανέλαβε τη διοίκηση του Ταμείου πριν από 4 μήνες, τόνισε:

«Θεωρώ ότι το ΣΔΟΕ με την έρευνα αυτή μας βοηθά στη δουλειά μας για να βάλουμε μια τάξη στα πράγματα. Η υπόθεση, όπως είναι αυτονόητο, θα πάρει τον δρόμο της Δικαιοσύνης και εμείς, ως Ταμείο και υπουργείο, θα πράξουμε όσα πρέπει σε ό,τι αφορά τις ευθύνες αυτών που εμπλέκονται».

tvxs.gr

Συνάντηση παραγωγών τσικουδιάς με τον Γιώργο Σταθάκη

Με την παρουσία του βουλευτή Ηρακλείου Μιχάλη Κριτσωτάκη, εκπρόσωποι αποσταγματοποιών από την Κρήτη και άλλες περιοχές συνάντησαν διαδοχικά τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού  Γιώργο Σταθάκη και τον Αναπληρωτή Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλη Αποστόλου.

Οι αποσταγματοποιοί τσικουδιάς και τσίπουρου, που έχουν θορυβεί από τις πρόσφατες εξελίξεις, ενημέρωσαν για τον  κίνδυνο εξαφάνισης του κλάδου αφού τσικουδιά και τσίπουρο περιλαμβάνονται στα εργαλεία του ΟΟΣΑ και θα συμπεριληφθούν στην προς υπογραφή συμφωνία. Προβάλανε τα αιτήματά τους με σκοπό να συνδεθεί το θέμα με την αγροτική παραγωγή και την παράδοση και να μην παραδοθεί το παραδοσιακό προϊόν στους μεγαλοβιομηχάνους του κλάδου και εξαφανιστεί.

 

inotos.gr

Υπογράφηκαν οι προσλήψεις 42 ηλεκτροτεχνικών στον ΔΕΔΔΗΕ σε νησιά του Αιγαίου, Κρήτη

Την πρόσληψη 42 ατόμων με ειδικότητα Ηλεκτροτεχνικών Δικτύων στη θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας ΑΕ (ΔΕΔΔΗΕ) υπέγραψε χθες, Τρίτη, ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Χριστόφορος Βερναρδάκης.

Το νέο προσωπικό, το οποίο επιλέχθηκε με βάση τον πίνακα επιτυχόντων της 3Κ/2014 προκήρυξης, θα καλύψει πάγιες και διαρκείς ανάγκες σε νησιά του Αιγαίου και στην Κρήτη. Η απόφαση πρόκειται να δημοσιευτεί τις επόμενες ημέρες στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης.

Ρωγμές στις πολιτικές συμμαχίες της Ε.Ε. εξαιτίας της Ελλάδας

H σκληρή στάση της Γερμανίας απέναντι στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των πρόσφατων διαπραγματεύσεων δίχασε την κοινή γνώμη της Ευρώπης.

Αρκετοί πολίτες ευρωπαϊκών χωρών έκριναν απαράδεκτο τον τρόπο με τον οποίο το Βερολίνο χειρίστηκε την ελληνική κρίση χρέους, ενώ κάποιοι άλλοι υποστήριξαν τη στάση των Σόιμπλε-Μέρκελ.

Δημοσκοπικό δείγμα επτά ευρωπαϊκών χωρών (Σουηδία, Νορβηγία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Βρετανία), το οποίο συνέλεξε η ιστοσελίδα μέτρησης της κοινής γνώμης YouGov μεταξύ 23 και 29 Ιουλίου, έδειξε ότι:

1. Η μεγάλη πλειοψηφία της βρετανικής κοινής γνώμης ήταν αντίθετη με όσα έπραξε η Γερμανία στις συνόδους κορυφής και στα Eurogroup του προηγούμενου μήνα. Συγκεκριμένα το 50% των ερωτηθέντων απάντησε ότι το Βερολίνο χειρίστηκε την ελληνική κρίση χρέους με πολύ άσχημο τρόπο. Αντίθετα μόλις 21% έκρινε τη στάση των Γερμανών θετικά.

Επίσης, ο εξαναγκασμός της Ελλάδας στην ταπεινωτική συμφωνία τη 13ης Ιουλίου επηρέασε αρνητικά τη γνώμη των Βρετανών για τη Γερμανίδα καγκελάριο Ανγκελα Μέρκελ. Η θετική γνώμη τους γι’ αυτήν κατρακύλησε στο 33% από 44% τον Φεβρουάριο του 2014, ενώ η αρνητική εκτοξεύθηκε στο 27% από 11%, αντίστοιχα.

H διαχείριση της ελληνικής κρίσης από την Γερμανία

2. Εκτός από τους Βρετανούς όμως και η πλειοψηφία των Γάλλων, παραδόξως και των Φινλανδών έκριναν ότι η Γερμανία χειρίστηκε με λανθασμένο τρόπο την ελληνική κρίση.

3. Το πλέον εντυπωσιακό είναι όμως ότι ακόμη και οι ίδιοι οι Γερμανοί με ποσοστό 51% δήλωσαν ότι οι χειρισμοί της κυβέρνησής τους στις διαπραγματεύσεις δεν ήταν οι καλύτεροι. Ωστόσο εδώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ένα μεγάλο μέρος της κριτικής που ασκήθηκε ήταν από Γερμανούς πολίτες που πιστεύουν ότι η κυβέρνησή τους δεν ήταν αρκετά σκληρή έναντι της Ελλάδας. Κάτι που φαίνεται και από το ποσοστό των Γερμανών που θεωρούν ότι η Ελλάδα πρέπει να φύγει από την ευρωζώνη. Το σχετικό δείγμα έδειξε ότι στα τέλη Ιουλίου το 58% των Γερμανών ήταν υπέρ ενός Grexit έναντι 47% στις αρχές αυτού του μήνα και 48% τον Φεβρουάριο του 2014.

4. Οι χειρισμοί του Βερολίνου γνώρισαν μεγάλη αποδοχή στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης και της Σκανδιναβικής Χερσονήσου. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε Νορβηγία, Σουηδία και Δανία δήλωσαν συγκεκριμένα ότι η Γερμανία χειρίστηκε τις διαπραγματεύσεις σωστά.

Η ελληνική κρίση χρέους δεν δίχασε όμως μόνο την κοινή γνώμη της Ευρώπης, αλλά έβγαλε στο φως και μια σειρά από ρωγμές που υπάρχουν στις πολιτικές συμμαχίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ειδικά τη γαλλο-γερμανική η οποία ηγήθηκε επί δεκαετίες του «κοινού οράματος».

Αρκετοί οικονομολόγοι και πολιτικοί σχολιαστές έγραψαν στις ημέρες που ακολούθησαν τη συμφωνία της 13ης Ιουλίου για τα ρήγματα αυτά που, όπως τόνισαν, αντανακλούν τις διαφορετικές απόψεις των δύο πλευρών για τη μορφή που θα έχει η μελλοντική ευρωζώνη.

Σε ευρύτερο επίπεδο τα ρήγματα αυτά αποτυπώνουν, σύμφωνα πάντα με τους παραπάνω, τις ιδεολογικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ του γερμανικού ορντολιμπεραλισμού και του γαλλικού κεϊνσιανισμού. Η γερμανική κυβέρνηση επικρίθηκε σε αυτόν τον δημόσιο διάλογο δριμύτατα γιατί θυσίασε δεκαετίες πολιτικού κεφαλαίου προκειμένου να καταστήσει την Ελλάδα παράδειγμα προς αποφυγή.

efsyn.gr

Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία: Παγκόσμια πρωτοτυπία η υποχρεωτική συμμετοχή των Ελλήνων σε εξετάσεις για τον καρκίνο

Οι προληπτικές εξετάσεις έχουν προφανώς πλεονεκτήματα, αλλά συνοδεύονται και από μία σειρά μειονεκτημάτων, όπως είναι τα πρόσθετα κόστη και ταλαιπωρία εξαιτίας της ανάγκης πρόσθετων ελέγχων στις περιπτώσεις ασαφών ευρημάτων, κατά τους ειδικούς

Με ανάρτησή της στην επίσημη ιστοσελίδα της, η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία (ΕΑΕ) τοποθετείται στο θέμα των υποχρεωτικών προληπτικών εξετάσεων για τέσσερις διαδεδομένες μορφές καρκίνου, που τέθηκε ως αντικείμενο προβληματισμού από την ηγεσία του υπουργείου Υγείας.

Όπως επισημαίνει, «οι απόψεις και προτάσεις της ΕΑΕ σχετικά με την αντιμετώπιση του καρκίνου είναι επεξεργασμένες και θεμελιωμένες στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, στην εμπειρία και τις συστάσεις των διεθνών αντικαρκινικών εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται, καθώς και στην μακροχρόνια εμπειρία της στην πρόληψη και έγκαιρη διάγνωση στην χώρα μας». Προσθέτει δε ότι «υπήρξε αρωγός στις προσπάθειες της Ελληνικής Πολιτείας, γι’ αυτό και όποτε κλήθηκε από αυτήν, πρόθυμα ανταποκρίθηκε και με όλες τις δυνάμεις της συνέβαλε στην ενδυνάμωση του αντικαρκινικού αγώνα».

Οι απόψεις της Αντικαρκινικής Εταιρίας

Η τυχόν εφαρμογή της υποχρεωτικής συμμετοχής όλων των πολιτών σε εξετάσεις έγκαιρης διάγνωσης του καρκίνου θα αποτελέσει… πρωτότυπη διεθνώς πρακτική! Αυτό υπογραμμίζει στην ανακοίνωσή της η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρία, προσθέτοντας μάλιστα ότι «αν εφαρμοστεί, θα την παρακολουθήσουν με μεγάλο ενδιαφέρον όλες οι χώρες και οι παγκόσμιοι οργανισμοί που ασχολούνται με την υγεία και τον καρκίνο ειδικότερα». Απορούν, ωστόσο, οι επιστήμονες – και γνώστες των προβλημάτων του ΕΣΥ- πώς  είναι δυνατόν η χώρα να καλύψει σήμερα το αναγκαίο ανθρώπινο δυναμικό και το κόστος αυτής της τόσο φιλόδοξης πρόθεσης για πλήρη πληθυσμιακό έλεγχο!

Η αξία των προληπτικών εξετάσεων

Οι προληπτικές εξετάσεις έχουν προφανώς πλεονεκτήματα, αλλά συνοδεύονται και από μία σειρά μειονεκτημάτων, όπως είναι τα πρόσθετα κόστη και ταλαιπωρία εξαιτίας της ανάγκης πρόσθετων ελέγχων στις περιπτώσεις ασαφών ευρημάτων, κατά τους ειδικούς. Χαρακτηριστικά αναφέρεται το παράδειγμα της προληπτικής μαστογραφίας. Η προληπτική μαστογραφία, σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες (και τη δική μας εμπειρία) συνοδεύεται από ένα ποσοστό ασαφών ευρημάτων στο 30% των εξεταζομένων, γεγονός που οδηγεί στη διεξαγωγή πρόσθετων εξετάσεων ή ακόμα και βιοψιών, αν και τελικά στην πλειοψηφία αυτών των περιπτώσεων δεν πρόκειται να αναδειχθεί η ύπαρξη καρκίνου. «Γι’ αυτό και η σύγχρονη πρακτική είναι να επικεντρώνεται η προσπάθεια ελέγχου, όπου αυτό είναι εφικτό, σε ομάδες υψηλού κινδύνου και να καθορίζονται με πιο αυστηρά και επιστημονικά κριτήρια τα χρονικά διαστήματα ελέγχου και οι μέθοδοι διάγνωσης» αναφέρει η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρία.

Σε αντίθεση με την ευαισθησία του υπουργού Υγείας για την πρόληψη του καρκίνου, οι ειδικοί της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρίας διαπιστώνουν ότι αγνοεί την  πρωτογενή πρόληψη. «Η Ελλάδα πάνω απ’ όλα πρέπει να μειώσει τον αριθμό των καπνιστών, να βάλει τέλος και να ανατρέψει τη συνεχόμενη αύξηση του ποσοστού παχύσαρκων πολιτών της, να μειώσει την ατμοσφαιρική μόλυνση στις μεγάλες πόλεις και σε ορισμένες περιοχές της χώρας, να προάγει την τακτική σωματική δραστηριότητα κ.ο.κ» συνιστούν οι επιστήμονες.

Σε ό,τι αφορά την πρόθεση να «τιμωρούνται» οικονομικά οι μη υποβαλλόμενοι στον σχεδιαζόμενο τακτικό έλεγχο συμπολίτες μας, εκτιμούν ή εύχονται ότι «εκφράζει περισσότερο την αγανάκτηση του κ Υπουργού για τα ως σήμερα χαμηλά ποσοστά συμμετοχής των Ελλήνων σε προληπτικούς ελέγχους, παρά πολιτική επιλογή, γιατί οι πολλές και σοβαρές παρενέργειες ενός τέτοιου μέτρου το καθιστούν εμφανώς μη συμβατό για δημοκρατική χώρα».

Τέλος η ΕΑΕ, γνωστοποιεί ότι, στο πλαίσιο της δραστηριότητας της στον τομέα της έγκαιρης διάγνωσης, παρόλες τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει λόγω της οικονομικής κρίσης, θα προσπαθήσει να κρατήσει σε λειτουργία τους κινητούς μαστογράφους της, με τους οποίους τα τελευταία χρόνια πραγματοποίησε δωρεάν μαστογραφικούς ελέγχους σε περισσότερες από 45.000 Ελληνίδες με δυσκολίες πρόσβασης σε διαγνωστικές υπηρεσίες, επειδή κατοικούσαν σε ακριτικές και απομακρυσμένες περιοχές ή ήταν ανασφάλιστες. Το ίδιο ισχύει και για την δωρεάν παροχή test pap που πραγματοποιούν πολλά από τα 115 παραρτήματα της σ’ όλη τη χώρα αλλά και για την προληπτική εξέταση δέρματος, προστάτη και για τον έλεγχο αφανούς αιμορραγίας από το κατώτερο πεπτικό.

protothema.gr

Κάλεσμα Στρατούλη για συγκρότηση ενός μεγάλου, δημοκρατικού, πατριωτικού, προοδευτικού μετώπου του ΟΧΙ

«Καλούμε όλες τις αντιμνημονιακές και αριστερές δυνάμεις, το λαό και τη νεολαία σε κοινές δράσεις για τη συγκρότηση ενός μεγάλου, δημοκρατικού, πατριωτικού, προοδευτικού μετώπου του ΟΧΙ» – Το τρίτο Μνημόνιο «θα είναι πολιτική ταφόπετρα όχι μόνο για την κυβέρνηση, το ΣΥΡΙΖΑ και την Αριστερά, αλλά κυρίως για το λαό, την πατρίδα και την ίδια τη δημοκρατία»

Σε τροχιά ρήξης με τον ΣΥΡΙΖΑ, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει και στη δημιουργία ενός νέου πολιτικού σχηματισμού από τον Παναγιώτη Λαφαζάνη και τους συντρόφους του, φαίνεται πώς κινείται η Αριστερή Πλατφόρμα.

Την αρχή έκανε ήδη ο κ. Λαφαζάνης, ο οποίος, με αρχηγική εμφάνιση, χθες, στη Θεσσαλονίκη έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα στην κυβέρνηση ότι ο ίδιος και όσοι βουλευτές αναφέρονται στην Αριστερή Πλατφόρμα δεν θα ψηφίσουν ένα νέο, τρίτο Μνημόνιο.

Την «σκυτάλη» πήρε σήμερα ο τέως αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Δημήτρης Στρατούλης, ο οποίος μίλησε σε εκδήλωση στο Βόλο, με αφορμή τα πέμπτα «γενέθλια» της ιστοσελίδας iskra.gr.

Ουσιαστικά, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Στρατούλης προανήγγειλε τη δημιουργία ενός νέου κόμματος-πολιτικού φορέα, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Καλούμε όλες τις αντιμνημονιακές και αριστερές δυνάμεις, το λαό και τη νεολαία σε κοινές δράσεις για τη συγκρότηση ενός μεγάλου, δημοκρατικού, πατριωτικού, προοδευτικού μετώπου του ΟΧΙ για μια Ελλάδα εθνικά κυρίαρχη, χωρίς καταστροφική λιτότητα και χωρίς ταπεινωτική εποπτεία και έλεγχο, με δημοκρατία, με ανάπτυξη, με παραγωγική ανασυγκρότηση και κοινωνική αλληλεγγύη και δικαιοσύνη, για μια Ελλάδα με βαθιές προοδευτικές πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές με ορίζοντα και κατεύθυνση το σοσιαλισμό».

Ακόμη, ο κ. Στρατούλης κάλεσε την κυβέρνηση να μην φέρει στη Βουλή, προς ψήφιση, το τρίτο Μνημόνιο, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «θα είναι πολιτική ταφόπετρα όχι μόνο για την ίδια, το ΣΥΡΙΖΑ και την Αριστερά, αλλά κυρίως για το λαό, την πατρίδα και την ίδια τη δημοκρατία».

Εξηγώντας την στάση πολλών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, που δεν ψήφισαν τα προαπαιτούμενα στη Βουλή, ο κ. Στρατούλης υπογράμμισε ότι αυτό συνέβη, «γιατί το περιεχόμενο του προετοιμαζόμενου 3ου Μνημονίου είναι νεοφιλελεύθερο με αντικοινωνικά μέτρα ύψους 12 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα τρία επόμενα χρόνια και η εποπτεία της τερατόικας των δανειστών θα είναι εξουθενωτική και ταπεινωτική για το λαό και την πατρίδα».

Μιλώντας για το κυβερνητικό έργο, τόνισε, μεταξύ άλλων ότι έγιναν «σημαντικά πολιτικά λάθη, όπως η συμφωνία στο Eurogroup στις 20 Φεβρουαρίου και η πληρωμή υποχρεώσεων οκτώ δισ. στους δανειστές, την ίδια στιγμή μάλιστα που δεν μας έδιναν καμία χρηματοδότηση του δημοσίου χρέους της χώρας μας, με αποτέλεσμα ν’ αδειάσουν γρήγορα τα δημόσια ταμεία και να μπορούν πιο εύκολα να μας εκβιάζουν».

«Η κυβέρνηση» συνέχισε, «φυσικά και αντιστάθηκε και έδωσε μάχη στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές. Το βασικό, όμως, λάθος της, και μάλιστα στρατηγικού χαρακτήρα, ήταν ότι δεν είχε αποδεχτεί και δεν φρόντισε έγκαιρα να έχει έτοιμη και επεξεργασμένη, και να έχει ετοιμάσει και το λαό να την αποδεχτεί, μια εναλλακτική λύση, η οποία, όταν φτάσαμε στους αμείλικτους εκβιασμούς των δανειστών και στο πραξικόπημα που έκαναν σε βάρος της, θα της έδινε δυνατότητα διαφυγής».

«Και όταν αυτό οι δανειστές το κατάλαβαν, αποθρασύνθηκαν, οδήγησαν τη χώρα μας στην οικονομική ασφυξία και την τελευταία στιγμή βασάνιζαν την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό όχι για το αν θα έχει ή όχι η χώρα μας μνημόνια, αλλά για το πόσα περισσότερα ή λιγότερα μέτρα θα της επιβάλουν. Και το είδαν ως ευκαιρία για να τελειώσουν μια και καλή με το παράδειγμα της ανάδειξης αριστερής – αντιμνημονιακής κυβέρνησης, που αμφισβητεί την αιώνια λιτότητα που έχει επιβάλλει στους λαούς η γερμανική ευρωζώνη» προσέθεσε.

«Μετά τα όσα έγιναν, θεωρώ ότι η πολιτική που ακολουθούσε η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση, χωρίς να αμφισβητεί την ευρωζώνη και το ευρώ, έφτασε στα όριά της και ηττήθηκε κατά κράτος. Αποδείχθηκε ότι ευρωζώνη και μνημόνια για την Ελλάδα και τις χώρες του φτωχού ευρωπαϊκού νότου πάνε μαζί ως πακέτο» εκτίμησε ακόμη.

Μιλώντας περί εναλλακτικών λύσεων, ο κ. Στρατούλης υποστήριξε ότι υπάρχουν πολλές και ανέφερε ότι «η εναλλακτική λύση απέναντι στα μνημόνια και τη λιτότητα δεν είναι τεχνικό ερευνητικό ζήτημα, αλλά καθαρά πολιτικό και δυστυχώς δεν υπήρξε η πολιτική βούληση από την κυβέρνηση να την αποδεχθεί».

«Αυτό που έφταιγε δεν ήταν η απουσία εναλλακτικής λύσης, αλλά η εμμονή της κυβέρνησης στην πάση θυσία παραμονή στην ευρωζώνη» επέμεινε.

Ακολούθησε περιέγραψε ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το εναλλακτικό σχέδιο: «Ένα εναλλακτικό σχέδιο, που θα περιλαμβάνει την αμφισβήτηση και διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του δημοσίου χρέους, την εθνικοποίηση των τραπεζών, τη φορολόγηση των υψηλών κερδών και του μεγάλου πλούτου, τον έλεγχο των συστημικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, τη μη ιδιωτικοποίηση αλλά θωράκιση και αξιοποίηση ως μοχλού ανάπτυξης των δημόσιων επιχειρήσεων και υποδομών της χώρας, τον ενεργειακό πλουραλισμό, τις πολυμερείς διεθνείς σχέσεις, οικονομικές συμφωνίες εντός και εκτός ΕΕ, την χρηματοδότηση αναπτυξιακού σχεδίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και κυρίως τον τερματισμό της λιτότητας και την αποκατάσταση των λεηλατημένων από τα μνημόνια εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων».

«Με την προώθηση αυτής της εναλλακτικής πολιτικής λύσης φυσικά και θα υπάρξουν για ένα ολιγόμηνο διάστημα δυσκολίες, αλλά υπάρχουν πολλές μελέτες που επιβεβαιώνουν ότι μετά θα μπορεί να υπάρξουν ενίσχυση των εξαγωγών, μείωση εισαγωγών, αύξηση της παραγωγής του πρωτογενή τομέα, εκτίναξη του τουρισμού, καθώς και εξασφάλιση της αναγκαίας ρευστότητας στην οικονομία, για να γίνουν μεγάλες δημόσιες, κοινωνικές και ιδιωτικές επενδύσεις, που θα προωθούν την ανάπτυξη με αύξηση των θέσεων εργασίας και της απασχόλησης» συμπλήρωσε.

«Ως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στηρίζω την κυβέρνηση για να εφαρμόσει το πρόγραμμά της και όχι για να ψηφίζει και να εφαρμόζει νέα μνημόνια και εφαρμοστικούς νόμους» εξήγησε ακόμη, αναφορικά με την στάση του ιδίου και των διαφωνούντων συναδέλφων του στη Βουλή

Και κατέληξε, με αναφορές στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου: «Και μπορεί να φαίνεται ότι η κυβέρνηση μετέτρεψε το ΟΧΙ του λαού σε ΝΑΙ, αλλά ο ίδιος ο λαός δεν έκανε το ίδιο, κρατάει το ΟΧΙ του ζωντανό και δεν μπορεί κανείς να το σβήσει από τη μνήμη του, ως μία πράξη υπεράσπισης της αξιοπρέπειάς του, της δημοκρατίας και της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας».

»Μένοντας πιστοί σ’ αυτό το ΟΧΙ του λαού, και κυρίως της νεολαίας, που για πρώτη φορά μπήκε τόσο δυναμικά, μαζικά και αγωνιστικά στο πολιτικό προσκήνιο, θα κάνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και θα συμμετέχουμε σε όποιας μορφής κοινωνικό αγώνα, ώστε η κυβέρνηση να απεγκλωβιστεί από τα μνημόνια, να καταργήσει τα παλιά, να μην υπογράψει το νέο και ν’ ακολουθήσει νέους ελπιδοφόρους και εναλλακτικούς δρόμους».

»Καλούμε όλες τις αντιμνημονιακές και αριστερές δυνάμεις, το λαό και τη νεολαία σε κοινές δράσεις για τη συγκρότηση ενός μεγάλου, δημοκρατικού, πατριωτικού, προοδευτικού μετώπου του ΟΧΙ για μια Ελλάδα εθνικά κυρίαρχη, χωρίς καταστροφική λιτότητα και χωρίς ταπεινωτική εποπτεία και έλεγχο, με δημοκρατία, με ανάπτυξη, με παραγωγική ανασυγκρότηση και κοινωνική αλληλεγγύη και δικαιοσύνη, για μια Ελλάδα με βαθιές προοδευτικές πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές με ορίζοντα και κατεύθυνση το σοσιαλισμό».

protothema.gr

Άρθρο Μιχ. Κριτσωτάκη: “Για να φτιάξουμε το αύριο, ας παραδεχτούμε το σήμερα”

Του Μιχάλη Κριτσωτάκη *

ΔΟΜΙΚΑ ΤΑΞΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΤΟ ΕΥΡΩ. ΝΑ ΑΠΟΡΡΙΨΟΥΜΕ ΤΟ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΙΝΑ

Βρισκόμαστε σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο, υπαρξιακό σχεδόν, για την σχέση της Αριστεράς με την κοινωνία. Μετά από εβδομάδες στις οποίες περπατάμε σε τεντωμένο σκοινί, ίσως δεν έχει νόημα να επαναλάβουμε όλα αυτά που κάναμε λάθος και όλα αυτά που θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει. Δυστυχώς, μόνο το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή κρατάμε στα χέρια μας ένα Μνημόνιο (ίσως το χειρότερο), με τη δέσμευση να εφαρμόσουμε υποχρεώσεις που απορρέουν από ωμούς εκβιασμούς και «τίποτε λιγότερο από αυτές», μιλάει από μόνο του.

Η ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΡΟΦΙΚΟΤΗΤΑΣ

Ωστόσο, έχει πολύ μεγάλο νόημα να μη δημιουργούνται διάφορες παρανοήσεις και ορισμένες φορές μάλιστα καθόλου τυχαία, αλλά σκόπιμα. Τέτοιες παρανοήσεις δεν είναι μέσα στο πεδίο των διαφωνιών, αλλά μεταφέρονται ακόμα και έξω από το πλαίσιο που ο ΣΥΡΙΖΑ συγκροτήθηκε και πορεύτηκε όλα αυτά τα χρόνια – για την ακρίβεια έξω από το πλαίσιο της Αριστεράς, άρα και της «συντροφικότητας».
Το τελευταίο έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς η «συντροφικότητα» δεν είναι όρος μεταφυσικός (ή και σουρρεαλιστικός, με τον τρόπο που χρησιμοποιείται εσχάτως). Ένα παράδειγμα: μπορούμε να συζητήσουμε σοβαρά μια λογική που λέει «να ψηφίζαμε πρώτα το προ-Μνημόνιο (τα προαπαιτούμενα, δηλαδή), ενδεχομένως και το ίδιο το Μνημόνιο και μετά να πάμε συντεταγμένα να συζητήσουμε τα ζητήματα στρατηγικής μας σε συνέδριο;». Με αυτή τη λογική, όλοι θα δεσμεύονταν πρώτα στο Μνημόνιο και μετά θα υπήρχε περίπτωση να συζητήσουμε εναλλακτικές στρατηγικές! Βγάζει κάποιο νόημα, αν παίρνουμε το ρόλο μας ως βουλευτές σοβαρά, πρώτα να ψηφίζουμε, δηλώνοντας ότι το κάνουμε… για να το αλλάξουμε αμέσως μετά οι ίδιοι;

Διότι αν όντως απολογούμαστε στον ελληνικό λαό, τότε η ψήφος μας δεν ξεγράφει, ούτε προφανώς είναι πειστική η στάση «ψηφίζω τα μέτρα και διαφωνώ» – οι νόμοι δεν κυρώνονται με διαφωνίες εισηγητικά ή συμφωνίες επί της αρχής, αλλά με καταμετρημένες ψήφους. Αν, από την άλλη, απολογούμαστε στη βάση του ΣΥΡΙΖΑ, τότε είναι τελείως βέβαιο ότι είμαστε εκτός πλαισίου.

ΟΙ ΟΡΟΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

Ο λόγος είναι απλός. Τον Ιούλιο του 2013, ολοκληρώσαμε το ιδρυτικό μας συνέδριο με τις ψηφοφορίες μας, τόσο για την εκλογή μας στην Κεντρική Επιτροπή, όσο και για το κείμενο πολιτικής απόφασης και το Καταστατικό – και τα δύο αυτά, εγκρίθηκαν με ευρύτατη πλειοψηφία. Δε χρειάζεται να συμφωνήσουμε κατ’ ανάγκη αν απέτυχε το πλειοψηφικά εγκεκριμένο σχέδιο ή αν δεν εφαρμόστηκε ποτέ – εν τέλει και οι δύο εκδοχές ερμηνεύονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Όμως, αυτά τα κείμενα ήταν η βάση για την περιβόητη ενότητα του κόμματος και σε αξιακό επίπεδο, η βάση για τον αλληλοσεβασμό όλων μας.

Είναι εξαιρετικά πολύτιμο το αντανακλαστικό της ενότητας που γνήσια όλος ο κόσμος του ΣΥΡΙΖΑενεργοποιεί σε καταστάσεις κρίσεων. Όμως, εν τέλει, η ενότητα διατρέχεται στη βάση συνεδριακών πολιτικών και καταστατικών αποφάσεων. Μέχρι, λοιπόν, να δημιουργηθούν νέες πολιτικές και καταστατικές αποφάσεις, οι οποίες θα δεσμεύουν άπαντες σε ένα αριστερό δημοκρατικό κόμμα (είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν), οι μέχρι τώρα αποφάσεις είναι αυτές που συγκροτούν την ενότητα μεταξύ μας. Όταν αυτές παρερμηνεύονται, αγνοούνται, υπονομεύονται ή παραβιάζονται συστηματικά, το ίδιο συμβαίνει εκ των πραγμάτων στην ενότητα μας.

Όπως τη βιώσαμε τους τελευταίους μήνες, έχουμε μια διπλή παραδοξότητα: σύντροφοι και συντρόφισσες που διαφωνούσαν σε αυτές τις αποφάσεις, να τις υπηρετούν με συνέπεια και πίστη, ενώ άλλοι να επινοούν την «κομματικότητα» ή την «ενότητα» πέρα και έξω από αυτές. Το να επικαλούμαστε την ενότητα «α λα καρτ», το λιγότερο, παραγνωρίζει τη χρονική ακολουθία των πραγμάτων και το περισσότερο, είναι εκ του πονηρού.

ΓΙΑΤΙ ΚΕΡΔΙΣΑΜΕ ΤΗΝ ΚΑΛΠΗ (ΣΤΙΣ 25 ΓΕΝΑΡΗ);

Ακόμα και το προεκλογικό μας πρόγραμμα, το οποίο πέρασε από ανορθολογικές διαδικασίες (όπως τοέκτακτο συνέδριο του Ιανουαρίου) ή ακόμα και εξωθεσμικές, αποτέλεσε μια βάση για την ενότητα μας. Αυτό ήταν το πλαίσιο που όλοι μας πορευτήκαμε στις εκλογές και αυτό ήταν το πλαίσιο που νίκησε. Όμως κι αυτό δεν ήταν «λευκή επιταγή». Δεν είπε ο ελληνικός λαός «κυβερνήστε με όπως θέλετε». Μπορούμε να κάνουμε διαφορετικές ερμηνείες στα αίτια και στο περιεχόμενο του αποτελέσματος της25ης Γενάρη, αλλά δε μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε τη σχέση μας με την κοινωνία τόσο καταχρηστικά.

Με λίγα λόγια: μπορούμε να διαφωνούμε στο αν ο λαός ψήφισε τον ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού του ότι θα μείνουμε πάση θυσία στο ευρώ ή όχι, ότι διάβασε και το πρόγραμμα μας ή όχι, ότι κατανόησε πλήρως τις προεκτάσεις του ή όχι, ότι μας ψήφισε ως πρώτη επιλογή ή ως έσχατη λύση. Δε μας επιτρέπεται όμως να διαφωνούμε στο αν ψηφιστήκαμε να τερματίσουμε τα μνημόνια ή όχι. Δε μας επιτρέπεται να διαφωνούμε στο αν ψηφιστήκαμε για να εφαρμόσουμε ένα ατελές μεν, συγκεκριμένο δε πρόγραμμα – το «Πρόγραμμα της ΔΕΘ».

ΓΙΑΤΙ ΚΕΡΔΙΣΑΜΕ ΤΗΝ ΚΑΛΠΗ (ΣΤΙΣ 5 ΙΟΥΛΗ);

Ήταν πολλοί αυτοί που μας στήριξαν στις 25 Γενάρη. Και ήταν ακόμα πιο πολλοί και πιοαποφασιστικοί στις 5 Ιούλη, στην πιο ταξική ψήφο της ελληνικής Ιστορίας. Ξανά: το 61,3% του ελληνικού λαού μπορεί να ψήφισε ΟΧΙ για πολλούς λόγους. Όμως, ούτε αυτό ήταν «λευκή επιταγή»!

Μπορεί κάποιοι να στήριξαν τις «47 σελίδες», άλλοι το «ΟΧΙ μέχρι τέλους» και τη ρήξη. Επίσης, όλοι απέρριψαν συνειδητά την πρόταση των δανειστών. Κανείς όμως δεν ψήφισε ΟΧΙ, για να έρθει μια χειρότερη εκδοχή αυτής! Ακόμα περισσότερο, το συντριπτικό ΟΧΙ έδειξε με τον πιο καταφατικό τρόπο ότι στα χέρια της κυβέρνησης τους τελευταίους έξι μήνες βρέθηκε ένα τρομερό εργαλείο, που κανείς δεν είχε στο παρελθόν τόσο έκδηλα: τη λαϊκή ενεργοποίηση – τα εκατομμύρια κόσμου που για πρώτη φορά είπαν ανοιχτά «είμαι εδώ, παραμένω αγωνιστικός, αντιστέκομαι και θα είμαι στο πλάι σου, όσο παραμένεις αγωνιστικός και αντιστέκεσαι». Αυτή η σχέση, συνταγματικά δεσμευτική μάλιστα, θα μπορούσε να αντέξει τα πάντα και να μας περπατήσει σε πολιτικά μονοπάτια, πρωτόγνωρα για την Ευρώπη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αυτή τη στιγμή ξοδεύει ένα τεράστιο πολιτικό κεφάλαιο, περνώντας όλο αυτό τον κόσμο από την πιο ενεργητική φάση της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας εκ νέου σε μια γνωστή παθητική, αμήχανηκαι ανήμπορη στάση.

Και το ακόμα χειρότερο; Το σύστημα αυτή τη στιγμή καταναλώνει – για την ακρίβεια, καταβροχθίζει, το πολιτικό κεφάλαιο του Αλέξη Τσίπρα, του ΣΥΡΙΖΑ και της λαϊκής διαθεσιμότητας για να διατηρήσει και να επεκτείνει τα σχέδια του.

ΕΝΑΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Ήμασταν απροετοίμαστοι; Από ότι έχει διαφανεί αυτούς τους μήνες, σε ορισμένα επίπεδα ήμασταν.

Θα ήμασταν ποτέ απολύτως έτοιμοι για – κυριολεκτικά – οποιοδήποτε σενάριο; Κατά τη γνώμη μου, ποτέ.

Έπρεπε να σηκώσουμε το γάντι της διακυβέρνησης, σε κάθε περίπτωση; Όπως και να είχε, έπρεπε και άξιζε.

Όμως, είναι ακατανόητη η εμμονή μας να αποδείξουμε εαυτούς «συνεργάσιμους» και «ορθώς επιχειρηματολογούντες» απέναντι στους δανειστές, ακόμα και με το κόστος του πολιτικού αφοπλισμού μας, της υποβάθμισης της λαϊκής εντολής και εν τέλει, της μείωσης της διαπραγματευτικής μας ισχύος, η οποία ήταν πραγματική και δυναμική αμέσως μετά τις εκλογές.

Δεν υπήρχε λόγος να φοβόμαστε να προετοιμαστούμε – όχι επιτελικά και «συνομωτικά», αλλά πολιτικά, με εμπλοκή της κοινωνίας – για όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα κι αν θεωρούσαμε ότι κάποια πράγματα έχουν λήξει καταφατικά με συλλογικές αποφάσεις. Ακόμα και κάτι τέτοιο πάντως φαίνεται να διαψεύδεται, αφού αντί να έχουμε, για όλους τους λόγους του κόσμου, «plan B», καταλήγουμε να θεωρούμε τις ίδιες τις συλλογικές αποφάσεις «plan B»! Τι δηλαδή ακριβώς; Την κατάργηση των μνημονίων!

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναγνώρισε ότι ξοδέψαμε το πεντάμηνο μετά την κακή συμφωνία της 20ης Φλεβάρη, σε ατελέσφορες, αδιέξοδες διαπραγματεύσεις επί διαπραγματεύσεων, χάσαμε χρόνο και δεν κερδίσαμε τίποτα. Τα ερωτήματα λοιπόν παραμένουν.

Θα συνεχίσουμε τη διαπραγμάτευση με αυτούς του όρους;

Ή ακόμα καλύτερα:

Σε αυτό το πεντάμηνο, οι απειλές και οι εκβιασμοί ήταν λεκτικοί, ίσως και θεωρητικοί, αλλά εμείς εμμέναμε στη διαπραγμάτευση – τώρα που απέκτησαν υλική υπόσταση και μας υποχρεώνουν να υπογράψουμε το χειρότερο μνημόνιο, θα απολογίσουμε – μέχρι και ενδεχόμενο σημείο αμφισβήτησης και άρνησης – τη διαπραγμάτευση ως έννοια, ως σύλληψη, ως πολιτική γραμμή;

Ορθότατα λοιπόν σηκώσαμε το γάντι των εκλογών και της αριστερής διακυβέρνησης – ήταν ιστορικό χρέος μας. Αλλά, αν συνεχίσουμε και είμαστε στην άρνηση της ολοφάνερης αλήθειας ότι έχουμε δεχτεί μια ήττα, προκειμένου να μπορέσουν τα πάντα να αντιστραφούν με σωστή προετοιμασία, τότε καταλήγουμε να λέμε συστηματικά ψέματα, εκούσια ή/και ακούσια, στους εαυτούς μας ή/και σε αυτούς που μας στήριξαν.

ΤΙ ΜΑΣ ΑΠΟΜΕΝΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ;

Στο σημείο που βρισκόμαστε, η πιο γενναία και ριζοσπαστική πράξη είναι να αναγνωρίσουμε ακριβώς αυτό το σημείο σε όλες του τις όψεις.

Χρειαζόμαστε να αλλάξουμε πολιτική γραμμή, αυτό είναι σαφές. Χρειάζεται όμως έκτακτο συνέδριο για να συμβεί κάτι τέτοιο; Έχουν διαψευστεί όλες οι σκέψεις που κάναμε τόσα χρόνια εντός του ΣΥΡΙΖΑ;

Όχι. Υπάρχουν σχέδια που υλοποιήθηκαν, σχέδια που δεν υλοποιήθηκαν και σχέδια που δε θα μπορούσαν να υλοποιηθούν ποτέ, ακριβώς επειδή κατέληγαν εκ των πραγμάτων στα μεν ή στα δε. Το έκτακτο συνέδριο είναι μια απόφαση, η οποία γίνεται απόλυτα σεβαστή. Όμως δε μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι, εκτός αν τίθεται ζήτημα στελέχωσης οργάνων ή ηγεσίας (δηλαδή προσώπων – που γενικά δεν τίθεται), τότε δεν έχει νόημα ένα συνέδριο που θα επισφραγίσει την κοινοβουλευτική κύρωση μιας ενδεχόμενης συμφωνίας μέσα στον Αύγουστο.

Χρειάζεται να παραμείνουμε σε πρότερες αναλύσεις ευρωπαϊσμού;

Όχι. Δεν έχει νόημα να επαναφέρουμε ιδεολογικά δίπολα του παρελθόντος («ευρωπαϊσμός» ή «σοσιαλισμός σε μια χώρα»), γιατί δεν είναι το είδος της συζήτησης που τίθεται. Ανεξάρτητα από την προετοιμασία μας, το πλαίσιο της στιγμής (που όντως μπορείς να είναι τρομερά ασφυκτικό και να κόβει το οξυγόνο) ή το πολιτικό πλαίσιο που θέλει μια δημοκρατική κυβέρνηση να εφαρμόσει, στη σημερινή συγκυρία η παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ καταλήγει αναπόδραστα σε μνημόνιο και λιτότητα.

Άρα, το πρόταγμα της εξόδου από την κρίση περιλαμβάνει – όχι αυτόματα, ούτε μηχανιστικά – τηνέξοδο από τη συνταγματοποιημένη λιτότητα του ευρώ.

Χρειάζεται να αντιμετωπίζουμε μεταφυσικά το νόμισμα;

Όχι. Το ζήτημα είναι η πολιτική που θέλει κάποιος να εφαρμόσει και τα περιθώρια να την ασκήσει κυρίαρχα. Η επιστροφή σε εθνικό νόμισμα μπορεί να γίνει με δύο όψεις – μπορεί να γίνει με όρους και προς όφελος των δανειστών (το μόνο από τα δύο «σχέδια Σόιμπλε» που δεν εφαρμόστηκε) ή μπορεί να γίνει με όρους και προς όφελος του ελληνικού λαού. Το εθνικό νόμισμα δε σηματοδοτεί κατ’ ανάγκη μια κοινωνική σχέση δομικά. Το ευρώ, όμως, σηματοδοτεί ακριβώς μια τέτοια σχέση. Το ευρώ είναι δομικά ταξικό νόμισμα, δομικά ταξικό εργαλείο στα χέρια της ισχυρότερης οικονομίας της Ευρώπης, όπλο της Γερμανίας για την επιβολή της σε όλες τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης, αρχής γενομένης από την Ελλάδα και τις χώρες του Νότου. Η ανάκτηση της νομισματικής πολιτικής είναι μόνο μια από τις όψεις της ανάκτησης της λαϊκής κυριαρχίας, της κατάργησης των μνημονίων και της λιτότητας.

Τέλος, χρειάζεται να απορρίψουμε το νεοφιλελεύθερο ΤΙΝΑ (There Is No Alternative);

Ε, αυτό μάλιστα! Χρειάζεται!

* Βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ

iskra.gr

Μήνυμα δανειστών προς κυβέρνηση για τα “κόκκινα δάνεια”: “Βρείτε τα με τα κοράκια”

Βορά στα νύχια των αγορών θέλουν οι δανειστές τα «κόκκινα» δάνεια νοικοκυριών και επιχειρήσεων, απορρίπτοντας την πρόταση της κυβέρνησης για τη διαχείρισή τους από δημόσιο φορέα στον οποίο θα συμμετείχαν και ιδιωτικά κεφάλαια.

Το σχέδιο για τη σύσταση εξειδικευμένης κρατικής εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (Asset Management Company ή SPV-όχημα ειδικού σκοπού) δεν γίνεται αποδεκτό από τους θεσμούς, οι οποίοι -κυρίως το ευρωπαϊκό τους σκέλος- επιμένουν να ανοίξει πλέον διάπλατα ο δρόμος για απευθείας πωλήσεις δανείων από τις τράπεζες στους περιβόητους «επενδυτές της μιζέριας» -τα λεγόμενα distress funds- που εδώ και χρόνια πολιορκούν τις τράπεζες για να αποκτήσουν έναντι πινακίου φακής σπίτια, ξενοδοχεία και επιχειρήσεις.

Παρότι η συζήτηση μεταξύ της κυβέρνησης και του κουαρτέτου των δανειστών βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και αναμένεται να κορυφωθεί την Παρασκευή, οι δανειστές δεν αναμένεται να κάνουν βήματα πίσω από την πρότασή τους να υιοθετηθεί στην Ελλάδα το μοντέλο της «εντός ισολογισμού» αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Δηλαδή της ενεργητικής διαχείρισής τους από τις ίδιες τις τράπεζες, ώστε αφού γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο, να μπορούν να πωλούν πακέτα μη εξυπηρετούμενων στεγαστικών, καταναλωτικών ή επιχειρηματικών δανείων απευθείας σε ιδιωτικά funds με στόχο να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους.

Πρόκειται λίγο-πολύ για το ίδιο μοντέλο που είχε υιοθετήσει και η προηγούμενη κυβέρνηση κατά τις διαπραγματεύσεις με την τότε τρόικα, και το οποίο εφόσον υιοθετηθεί, θα αναβιώσει προσπάθειες εμπορίας «κόκκινων» δανείων όπως αυτές που είχαν επιχειρήσει πέρυσι η Alpha Bank με την Aktua και η Πειραιώς με την KKR, και θα ανοίξει τον δρόμο σε μαζικές εκποιήσεις και πλειστηριασμούς ακινήτων.

Με βάση αυτό το μοντέλο είχε ψηφιστεί ο -ανενεργός σήμερα- «νόμος Δένδια» για τα επιχειρηματικά δάνεια και είχε καταρτιστεί ο «Κώδικας Δεοντολογίας» των τραπεζών για τα δάνεια των νοικοκυριών που είχε επεξεργαστεί η Τράπεζα της Ελλάδος με οδηγίες για την ενεργητική διαχείριση των στεγαστικών και λοιπών δανείων.

Αντίθετες στη λύση αυτή είναι τόσο η κυβέρνηση όσο και οι διοικήσεις των τραπεζών, που δίνουν μάχη να πείσουν για την ανάγκη ίδρυσης εταιρείας διαχείρισης με τη συμμετοχή του Δημοσίου και ιδιωτικών κεφαλαίων, όπως συνέβη με τη NAMA της Ιρλανδίας (51% ιδιώτες και 49% κράτος) το 2009 και τη SAREB στην Ισπανία (55% ιδιώτες και 45% Δημόσιο), όπου πάντως, παρά την ύπαρξή τους, οι μαζικές εξώσεις πολιτών από τις κατοικίες τους δεν αποφεύχθηκαν.

Η κυβέρνηση προκρίνει τον ενδιάμεσο φορέα γιατί θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό θα μπορέσει να αντιμετωπίσει κυρίως τις κοινωνικές επιπτώσεις του δράματος των «κόκκινων» στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων, και οι τράπεζες επειδή θεωρούν πως θα έχουν περισσότερα άμεσα οφέλη αν ξεφορτωθούν τα ζημιογόνα χαρτοφυλάκιά τους πουλώντας τα «ακριβότερα» και πιο γρήγορα σε έναν ενδιάμεσο φορέα με κρατική συμμετοχή, παρά στα «κοράκια» που πληρώνουν μόλις 6-10% επί της αξίας των δανείων.

Πλεονέκτημα στις τράπεζες

Ηδη οι αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που δίνει πλεονέκτημα στις τράπεζες για τους πλειστηριασμούς και η προωθούμενη τροποποίηση του πτωχευτικού δικαίου, που επίσης θα διευκολύνει τις χρεοκοπίες επιχειρήσεων, αποτελούν βήματα τα οποία προετοιμάζουν το νέο τοπίο για την «ενεργητική διαχείριση» των δανείων.

Οι «αντιρρήσεις» των θεσμών και πρωτίστως της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην πρόταση δημιουργίας εξειδικευμένης εταιρείας διαχείρισης τύπου «Bad Bank» άπτονται τόσο του θεσμικού πλαισίου της Ε.Ε. όσο και διαδικαστικών ζητημάτων, ενώ συνδέονται άμεσα με το ελληνικό δημόσιο χρέος αλλά και με την πιθανότητα κουρέματος των καταθέσεων:

■ Το σχέδιο για αμιγώς κρατική Bad Bank προσκρούει στον νόμο που ψηφίστηκε για τη «διάσωση εκ των έσω» των προβληματικών τραπεζών (bail-in). Αν το κράτος συνεισφέρει κεφάλαια για τη δημιουργία τέτοιου φορέα που θα αγοράσει τραπεζικά δάνεια, ενδέχεται να ενεργοποιηθεί η διαδικασία του bail-in που προβλέπει ότι πριν από κάθε κρατική βοήθεια σε τράπεζα πρέπει να κουρευτούν ομολογιούχοι, μέτοχοι και ανασφάλιστοι καταθέτες άνω των 100.000 ευρώ έως και του 8% των κεφαλαίων.

■ Υπάρχει κίνδυνος επίσης ακόμη και αν η συμμετοχή του κράτους στον φορέα είναι μικρότερη του 51% (λ.χ 30-40%) αυτό να κριθεί από τις ευρωπαϊκές αρχές ανταγωνισμού έμμεση κρατική ενίσχυση.

■ Ζήτημα εγείρεται και για το αν τα κεφάλαια που θα βάλει το κράτος ως συμμετοχή, θα προσμετρηθούν στο δημόσιο χρέος.

■ Αμφισβητείται η δυνατότητα του Δημοσίου να οργανώσει γρήγορα (ουσιαστικά μέχρι το τέλος του έτους) τις υποδομές και τη λειτουργία ενός τέτοιου φορέα.

Ελεγκτές της ΕΚΤ για τα stress tests

Το αν θα υπάρξει ή όχι άμεσα συμφωνία για το μοντέλο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων που ξεπερνούν τα 80 δισ. ευρώ, θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό και τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών. Στην κυβέρνηση φοβούνται ότι πιθανόν οι απαιτήσεις που θα δείξουν τα stress tests θα είναι «αρκετά φουσκωμένες» σε πρόσθετα κεφάλαια, από τη στιγμή που επιλεγεί η λύση της διαχείρισης των δανείων αυτόνομα από τις τράπεζες, επειδή οι υποθέσεις που θα γίνουν είναι ότι οι τράπεζες δεν θα καταφέρουν να ανακτήσουν σημαντικά ποσά από τις πωλήσεις δανείων σε funds.

Ενδεικτικά ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης που χειρίζεται το θέμα των «κόκκινων» δανείων δήλωσε χθες ότι οι αποφάσεις για την ανακεφαλαιοποίηση θα πρέπει να συνδυαστούν χρονικά με αυτές για τα «κόκκινα» δάνεια καθώς, όπως είπε, τα δύο θέματα αλληλοεπηρεάζονται. Ωστόσο, κυβερνητικά στελέχη έλεγαν ότι οι συζητήσεις για το θέμα έχουν ακόμη πολύ δρόμο μπροστά τους.

Από την άλλη, πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση και τους δανειστές να έχουν συμφωνήσει ήδη στο μοντέλο ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, απορρίπτοντας τη λύση της απευθείας χρηματοδότησης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) καθώς αυτό θα σήμαινε πιθανότητα κούρεμα των ανασφάλιστων καταθέσεων (άνω των 100.000 ευρώ) και προκρίνοντας είτε το σενάριο νέας ανακεφαλαιοποίησης μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είτε –σύμφωνα με κάποιες σκέψεις- μέσω του «υπερταμείου» αποκρατικοποιήσεων.

Η επικεφαλής του ενιαίου ευρωπαϊκού μηχανισμού εποπτείας των τραπεζών, Ντανιέλ Νουί, ανέφερε χθες σε επιστολή της ότι οι όποιες κεφαλαιακές ανάγκες ανακύψουν για τις ελληνικές τράπεζες θα μπορούσαν να καλυφθούν από το κονδύλι των 25 δισ. ευρώ το οποίο προβλέπεται να δοθεί μέσω του τρίτου προγράμματος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι οι όποιες ανάγκες αναδειχθούν από τις διαδικασίες ελέγχου της ποιότητας ενεργητικού που ήδη έχουν ξεκινήσει (σ.σ. σήμερα έρχονται στην Ελλάδα τα κλιμάκια της ΕΚΤ) και των stress tests που θα ακολουθήσουν, να καλυφθούν πριν τελειώσει το 2015 ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος κουρέματος των ανασφάλιστων καταθέσεων, δεδομένου ότι η ισχύς του σχετικού νόμου για τη «διάσωση εκ των έσω» στις τράπεζες ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2016.

efsyn.gr

T.E. Υπαίθρου Χανίων ΚΚΕ: Κυβέρνηση και ΕΕ ξεκληρίζουν τη φτωχομεσαία αγροτιά

Αποτελεί τεράστιο ψέμα και απάτη ότι με το κλείσιμο της συμφωνίας του 3ου μνημονίου θα μειωθούν τα βάρη για τους αγρότες. Ο κ. Τσίπρας προσπαθεί να καθησυχάσει την αγροτιά, τη στιγμή μάλιστα που η πολιτική κυβέρνησης – ΕΕ, με όπλο το χαράτσωμα και τη φοροληστεία, την άγρια αντιλαϊκή ΚΑΠ της ΕΕ ξεκληρίζει τους αγρότες για να αναπτυχθεί, όπως είπε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, η επιχειρηματικότητα και ανταγωνιστικότητα, δηλαδή η μεγάλη καπιταλιστική αγροτική εκμετάλλευση.

Πούλησε πλαστή και ανέξοδη ελπίδα για να κρύψει το βίαιο τρόπο που έχουν δρομολογήσει ΕΕ και κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τη συγκέντρωση γης και παραγωγής σε λίγα χέρια. Στην αρχή από την υπερφορολόγηση των μη – κατά κύριο επάγγελμα – αγροτών και στη συνέχεια μ’ αυτούς που δεν θα έχουν τη δυνατότητα επιβίωσης, δηλαδή τους κατεστραμμένους μικρούς και μεσαίους αγρότες. Εκεί οδηγεί και το κριτήριο του κατά κύριο επάγγελμα αγρότη, με αγροτικό εισόδημα πάνω από 50%, αφού έτσι αποκλείει φτωχούς αγρότες, που, για να επιβιώσουν, κάνουν εξωγεωργικά μεροκάματα (οικοδομή, τουρισμός κ.ά.).

Το ίδιο ισχύει και στην αλιεία, όπου οι παράκτιοι φτωχοί ψαράδες φυτοζωούν και ενισχύονται οι επιχειρηματίες ιχθυοκαλλιεργειών και οι μεγάλοι αλιευτικοί στόλοι από την Κοινή Αλιευτική Πολιτική.

Τα μεγαλύτερα θύματα είναι οι νέοι αγρότες, οι οποίοι όσοι εντάχθηκαν σε ευρωκοινοτικά προγράμματα είναι καταχρεωμένοι και η έκπτωση, που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός στη φοροληστεία τους, είναι σταγόνα στον ωκεανό και στόχο έχει τη συμμετοχή και συνενοχή τους στο έγκλημα της καταστροφής τους.

Σε ό,τι αφορά τα 6 δισ. μέχρι το 2020, δηλαδή το πρόγραμμα της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ, αυτά είναι για αγρότες καπιταλιστές, βιομήχανους και μεταποιητές και όχι για την αγροτιά που μαζικά καταστρέφεται και σε καμιά περίπτωση οι 50.000 θέσεις εργασίας – κι αν γίνουν – δεν αντικαθιστούν τις εκατοντάδες χιλιάδες ανέργων και ξεκληρισμένων που θα δημιουργηθούν.

Το ΚΚΕ καλεί τους μικρούς και μεσαίους αγρότες να μη δείξουν καμία ανοχή και αναμονή. Δεν υπάρχει προστασία και μέλλον στις δαγκάνες της ΚΑΠ, της λυκοσυμμαχίας της ΕΕ, των μονοπωλίων και των μνημονίων των ελληνικών κυβερνήσεων. Για να γίνει ο λαός αφέντης του πλούτου που παράγει και να αναπτύξει όλες τις παραγωγικές δυνατότητες σε όφελός του, χρειάζεται να αναπτύξει και η αγροτιά τον αγώνα και την πάλη της, σε συμμαχία με την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα ενάντια στα νέα αντιλαϊκά μέτρα και μνημόνια, να διεκδικήσει τις απώλειες των προηγουμένων ετών και να βάλει προοπτική την αποδέσμευση από την ΕΕ, με τον ίδιο το λαό στην εξουσία.