25.2 C
Chania
Monday, October 7, 2024

Ο “Ιός” της Ελευθεροτυπίας αποχαιρετά τον Σεραφείμ Φυντανίδη | Βίντεο

Το βράδυ των Χριστουγέννων έφυγε από τη ζωή από καρδιολογικά προβλήματα ο δημοσιογράφος Σεραφείμ Φυντανίδης, ο ιστορικός διευθυντής της Ελευθεροτυπίας μέχρι και τον Απρίλιο του 2007.

Ο Σεραφείμ Φυντανίδης είχε γεννηθεί στην Αθήνα στο Περιστέρι τον Μάρτιο του 1937. Το 1960 πήρε το πτυχίο της Ανωτάτης Σχολής Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών (ΑΣΟΕΕ). Αρχικά εργάστηκε στην εφημερίδα Έθνος ως συντάκτης την περίοδο 1957 – 1968. Στην περίοδο της Χούντας από το 1968 μέχρι το 1974 εργάστηκε στη Απογευματινή στην αρχή ως υπεύθυνος ύλης και αργότερα ως αρχισυντάκτης. Από το 1974 μέχρι τον Ιούνιο του 1976 υπήρξε διευθυντής σύνταξης στην Ακρόπολη. Από τον Ιούνιο του 1976 μέχρι τις 27 Απριλίου 2007, ήταν διευθυντής της  Ελευθεροτυπίας.

Το κείμενο που ακολουθεί είναι ο αποχαιρετισμός της ομάδας δημοσιογράφων της στήλης «Ιός» της ιστορικής Ελευθεροτυπίας, για τον Σεραφείμ Φυντανίδη, τον επί 28 χρόνια διευθυντή της:

«Λίγοι άνθρωποι αφήνουν πεθαίνοντας το σημάδι τους ανεξίτηλο όχι μόνο σε όσους τους αγάπησαν αλλά παντού.

Ο διευθυντής της Ελευθεροτυπίας, έτσι όπως όλοι θα τον θυμούνται, χάραξε τη γραμμή αφετηρίας μιας ελεύθερης δημοκρατικής και ανεξάρτητης εφημερίδας.

Η Ελευθεροτυπία μπήκε σε κάθε σπίτι με το Φυντανίδη στο τιμόνι και σημάδεψε γενιές ολόκληρες. Σε άλλους λίγο σε άλλους πολύ έμαθε πώς να γράφουν και πώς να σέβονται τον αναγνώστη.

Εξάλλου ο ίδιος ξεκινούσε πάντα τη δουλειά του διαβάζοντας τα γράμματα των αναγνωστών. Ο Φυντανίδης με το παράξενο σφύριγμα στο σίγμα δίδαξε δημοσιογραφία αλλά πρόσφερε και την άνεση να μπορούν οι δημοσιογράφοι να διεκδικούν και να γράφουν την άποψη τους και αυτό ήταν το πιο σημαντικό.

Η εφημερίδα του Τεγόπουλου και του Φυντανίδη με όλα τα σωστά και όλα τα λάθη της διαμόρφωσε καθοριστικά το τοπίο της έντυπης ενημέρωσης στην Ελλάδα, στάθηκε απέναντι στη κιτρινίλα των σκουπιδιών της ενημέρωσης, των φτηνών αγοραίων προσφορών και της εξαπάτησης του κοινού.

Θα γραφτούν πολλά τώρα θα ειπωθούν πολύ περισσότερα. Ένα πράγμα όμως είναι βέβαιο! Ο Σεραφείμ Φυντανίδης θα είναι πάντα ο δημοσιογράφος, ο διευθυντής της εφημερίδας που όλοι αγαπήσαμε και που ουσιαστικά έφυγε μαζί του από το 2007, τότε που άρχιζε ο κατήφορος της Ελευθεροτυπίας.

Τότε ήταν που μάθαμε όλοι εκεί τη λέξη απόλυση, αποπομπή, κατάχρηση εξουσίας και αποστροφή στο διάλογο.

Τότε πραγματικά έκλεισε οριστικά και για τους δύο ο κύκλος.

Στη Βιργινία και στο Λευτέρη τα θερμά μας συλλυπητήρια.

Ο παλιός και ο νέος Ιός της Κυριακής».

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=ezSzBPJB-IM”]

 

Αριστερά και Μεταποίηση

Γράφει ο Μανόλης Ντουντουνάκης* | Οι μικρομεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις (ΜμεΕ) στην Ελλάδα, ενώ παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην απασχόληση αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα διαρθρωτικού χαρακτήρα. Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα χαρακτηρίζεται από το χαμηλό βαθμό δικτύωσης, συνέργειας και συνεργατικότητας, ενώ έχουν γίνει βήματα στη δημιουργία επιχειρήσεων νέων τεχνολογιών και καινοτομίας από νέους μικρομεσαίους επιχειρηματίες με σχετικά υψηλή κατάρτιση. Η χωρική πολυδιάσπαση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και η ανυπαρξία χωροταξικού σχεδιασμού, υπονομεύει τη λειτουργία και ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Η υπερχρέωση των επιχειρήσεων σε συνδυασμό με την αδυναμία πρόσβασης σε οποιοδήποτε χρηματοδοτικό μέσο ενίσχυσης ή στήριξης, και η ανυπαρξία μέτρων παραγωγικής και λειτουργικής ανάταξης, αποτελεί ένα μείζον πρόβλημα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει να δημιουργήσει μια νέα οπτική προσέγγιση για την επιχειρηματικότητα, το κέρδος και την ανταγωνιστικότητα και αντιπαραθέτει μια πολιτική η οποία στηρίζει και στηρίζεται στην ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχείρησης, με τη προώθηση πολιτικών αναδιάρθρωσης, λειτουργικού εκσυγχρονισμού και παραγωγικής ανασυγκρότησης των ΜμεΕ, με τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες ζωντανούς και ενεργητικούς παράγοντες στο νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας. Επομένως, θα στηρίξει αποφασιστικά τον δευτερογενή τομέα παραγωγής, ώστε να σωθούν επιχειρήσεις, να αξιοποιηθούν αργούσες υποδομές και να αυξηθεί σημαντικά η συμμετοχή του στο ΑΕΠ. Στόχος, είναι η αύξηση της συμμετοχής της μεταποίησης στο ΑΕΠ από το σημερινό 9% στο 15% του ΑΕΠ. Μέσα από ανοιχτές συμμετοχικές διαδικασίες που εμπλέκουν όλους τους ενδιαφερόμενους σε κάθε παραγωγικό σύστημα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση εκπονούνται Εθνικά και Περιφερειακά Σχέδια Ανάπτυξης για κάθε ένα παραγωγικό σύστημα.

Η Βιομηχανία τροφίμων και ποτών, διατηρεί θεμελιώδη ρόλο για την Ελληνική οικονομία και την Ελληνική μεταποιητική βιομηχανία και είναι ένας δυναμικός, ανταγωνιστικός και εξωστρεφής κλάδος της οικονομίας ακόμα και κατά την περίοδο της οικονομικής ύφεσης.

Οι συνεταιρισμοί, που παρά το ότι ο ρόλος τους έχει συρρικνωθεί, έχουν να αναδείξουν επιτυχημένα παραδείγματα η εμπειρία των οποίων σε συνδυασμό με την διεθνή εμπειρία και το νέο θεσμικό πλαίσιο μπορούν ξανά να αυξήσουν τον ρόλο τους και την βαρύτητα τους. Ισχυρό παράδειγμα, η αναπτυγμένη οικοτεχνία στην παραγωγή τροφίμων, ιδιαίτερα στις αγροτικές περιοχές με τους εκατοντάδες “Συνεταιρισμούς γυναικών” που υπάρχουν σε κάθε νομό.

Η ανάπτυξη παραγωγικών συνεργατικών δικτύων, η οποία στηρίζεται στην άντληση εμπειρίας από επιτυχημένα παραδείγματα στην Ελλάδα και στο διεθνή χώρο, μπορεί να καλύψει όλα τα στάδια από την προμήθεια πρώτων υλών μέχρι την διακίνηση των προϊόντων.

Η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία μπορεί να συμβάλλει στην ανάσχεση της αυξανόμενης ανεργίας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, ενώ παράλληλα παρέχει ισχυρά έμπρακτα παραδείγματα για τη δυνατότητα αναδιοργάνωσης της παραγωγής και της οικονομίας στην κατεύθυνση της παραγωγής για την κάλυψη αναγκών και όχι για το κέρδος.

Για τη προώθηση των παραπάνω και την ένταξη των ΜμεΕ στο γενικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης, ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται για:

  • Πολιτικές στήριξης δυναμικών και καινοτόμων παραγωγικά επιχειρήσεων και ενθάρρυνσης για τη δημιουργία νέων, κύρια συνεργατικού χαρακτήρα, ιδιαίτερα σε κλάδους που έχουν στρατηγικό ενδιαφέρον,

  • Ειδικά προγράμματα στήριξης νέων ή υφιστάμενων ΜμεΕ, με επιδοτούμενες θέσεις εργασίας νέων επιστημόνων, σε καινοτόμους τομείς.

  • Βασικά εργαλεία της δημόσιας πολιτικής χρηματοδοτήσεων στις ΜμεΕ πρέπει να είναι ένα τραπεζικό ίδρυμα πιστωτικού και επενδυτικού χαρακτήρα ειδικού για τις ΜμεΕ.

  • Παράλληλα, απαιτούνται έκτακτα μέτρα, ρυθμίσεις και πολιτικές στήριξης για την δημιουργία ΒΙ.ΠΕ, ΒΙΟ.ΠΑ σε αναξιοποίητες εκτάσεις του Δημοσίου ή αλλού.

  • Νέο δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα.

  • Αναδιοργάνωση, αναβάθμιση και, όπου χρειάζεται, δημιουργία νέων δομών για τον δημοκρατικό, επιστημονικά τεκμηριωμένο, μακρόπνοο στρατηγικό σχεδιασμό για την ανασυγκρότηση κάθε παραγωγικού συστήματος,

  • Λήψη μέτρων για τη μείωση του ενεργειακού κόστους στις παραγωγικές μονάδες και κλάδους της μεταποίησης, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων. Επιδιώκουμε επίσης την εξοικονόμηση ενέργειας στην παραγωγή.

  • Ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων συνεργατικών εταιρικών σχημάτων στο πλαίσιο της κοινωνικής οικονομίας

  • Διευκόλυνση συνεργασιών ανάμεσα σε επιχειρήσεις κυρίως μη ομοειδών κλάδων που συμπληρώνουν το προϊόν, με στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής και την προώθηση καινοτομιών που βελτιώνουν την ποιότητα.

  • Εξυγίανση και αναδιοργάνωση των αγροτικών συνεταιρισμών με νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει τη δημοκρατική λειτουργία και έλεγχό τους και τον παραγωγικό προσανατολισμό τους.

  • Αναπτυξιακός νόμος που θα ενισχύει τον παραγωγικό εκσυγχρονισμό στις μικρές ιδιωτικές επιχειρήσεις και τα συνεργατικά σχήματα κοινωνικής οικονομίας.

  • Χωροταξικός σχεδιασμός για κάθε παραγωγική δραστηριότητα και παρεμπόδιση κερδοσκοπικών αλλαγών χρήσης σε βάρος της γεωργικής γης.

  • Στήριξη των μικρών επιχειρήσεων και ενίσχυση των συλλογικών πρωτοβουλιών κοινωνικής οικονομίας. Δικτύωση τους στο εσωτερικό κάθε παραγωγικού συστήματος.

  • Άρση γραφειοκρατίας με απλοποίηση δανειοδοτήσεων, ελέγχων και άλλων διαδικασιών, απλοποίηση και αποσαφήνιση των νόμων και διευκόλυνσή της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Το πρόβλημα της χώρας δεν είναι απλώς δημοσιονομικό, είναι πρώτα απ’ όλα πρόβλημα παραγωγικό, πρόβλημα αποδοτικότητας της οικονομίας, πρόβλημα ανάπτυξης, προβλήματα που έχουν τη βάση τους στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές. Αυτά απαιτούν ένα νέο, εξαιρετικά μεγάλο και ποιοτικά στοχευμένο πρόγραμμα δημοσίων παραγωγικών επενδύσεων, ισχυρή ρευστότητα με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους για τις πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους αγρότες, αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης, αναβάθμιση της παιδείας σε όλα τα επίπεδα και στήριξη της τεχνολογικής ανανέωσης σε όλες τις πτυχές της οικονομίας.

* Αιρετό μέλος Περιφερειακού Συντονιστικού Συμβουλίου ΣΥΡΙΖΑ Κρήτης

Χαϊκάλη, είσαι μεγάλο κορόιδο

Του Κωνσταντίνου Πουλή | Γιατί να μην πουλήσει κανείς την ψήφο του; Το χρήμα είναι ωραίο. Κανείς λογικός άνθρωπος δεν πάει κόντρα στο οικονομικό του συμφέρον.

Δεν έχουν ούτε σαράντα φράγκα στην άκρη,

και θέλουν και να αλλάξουν τον κόσμο.

Σταντάλ, Το κόκκινο και το μαύρο

Ο Παύλος Χαϊκάλης διέπραξε ένα σημαντικό σφάλμα, για το οποίο έχει κάθε λόγο να μετανοήσει. Γιατί να μην πουλήσει κανείς την ψήφο του; Το χρήμα είναι ωραίο. Κανείς λογικός άνθρωπος δεν πάει κόντρα στο οικονομικό του συμφέρον.

Σε αυτόν τον συλλογισμό του οικονομικού ορθολογιστή (ας ονομάσουμε έτσι για ευκολία τον βουλευτή που πουλάει την ψήφο του) μπορεί κανείς να επισημάνει τον κίνδυνο της σύλληψης. Όμως τίποτε δεν εμποδίζει τον οικονομικό ορθολογιστή να εξαγοράσει  μερικούς αστυνομικούς, έναν δικαστικό ή/και έναν εισαγγελέα – ό,τι χρειαστεί. Η άλλη πλευρά φαίνεται ότι το κατάφερε περίφημα. Μπόρεσε να θέσει στο αρχείο την υπόθεση την ίδια μέρα, χωρίς καν να ζητήσει άρση του τηλεφωνικού απορρήτου του Αποστολόπουλου.

Σε αυτό το σημείο πάντα κάποιος θα βρεθεί να αναφέρει τις τύψεις συνειδήσεως, που είναι μια σημαντικότατη παράμετρος, φτάνει κανείς να διαθέτει συνείδηση. Αν δεν διαθέτει, το επιχείρημα πάει στα σκουπίδια γιατί εφαρμόζεται μόνο σε όσους ήδη συμφωνούν. Αν διαθέτει, θα βρεθεί ζημιωμένος κατά μερικά εκατομμύρια ευρώ, χωρίς λόγο και αιτία.

Το μόνο που έχει να φροντίσει λοιπόν ο οικονομικός ορθολογιστής, αφού απαλλαγεί από τη συνείδησή του, είναι να πετύχει ένα καλό ντηλ. Να σταθμίσει σωστά την ισορροπία μεταξύ ρίσκου και οφέλους και να πουλήσει ακριβά την ψήφο του. Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι μια καλή ευκαιρία, με δεδομένο ότι η μεν κυβέρνηση έχει λυσσάξει, το δε πραγματικό διακύβευμα είναι μηδαμινό, μια απλή παράταση της ζωής της. Οι πιθανοί ηθικοί δισταγμοί θέλω να πω είναι αμελητέοι. Εξάλλου καμία ηθική ικανοποίηση δεν συγκρίνεται με την ικανοποίηση που προσφέρουν τρία εκατομμύρια ευρώ. Αν πάλι επιμείνει κανείς στους ηθικούς ενδοιασμούς του, μπορεί να προσχωρήσει στην εξωκοινοβουλευτική αριστερά και να μας αφήσει στην ησυχία μας. Να αφοσιωθεί δηλαδή στην γκρίνια για το ότι δεν έχει λεφτά, παρότι δεν κάνει τίποτα για να αποκτήσει. Ο Ντουρούτι, λέει, παρότι ληστής τραπεζών, πέθανε και του βρήκαν δύο πιστόλια και μια αλλαξιά εσώρουχα. Προφανώς δεν πάμε μπροστά έτσι.

Ωστόσο, επειδή αν είναι να περιμένει κανείς την επόμενη εκλογή φέξε μου και γλίστρησα, η αγορά πρέπει να ανοίξει σε προϊόντα που δεν πωλούνται μόνο εποχιακά. Τροπολογίες, ρυθμιστικές διατάξεις, νόμοι και άλλα εμπορεύσιμα είδη θα επιτρέψουν στον οικονομικό ορθολογιστή να μεγιστοποιήσει το κέρδος του όλο τον χρόνο.

Ως προς το αστυνομικό σκέλος, χρειάζεται απλώς κάποια προσοχή, γιατί κυκλοφορούν κάμερες. Ο οικονομικός ορθολογιστής προσέχει πού δίνει τα ραντεβού του, ώστε να μην αποκαλυφθεί η συναλλαγή. Αν αποκαλυφθεί, βοηθάει πολύ η εξαγορά φιλικών ΜΜΕ και δημοσιογράφων που είναι πρόθυμοι να αναλάβουν την επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης, δηλαδή να εξηγήσουν στο κοινό ότι δεν είδε αυτό που είδε. Αυτό δεν είναι τόσο δύσκολο όσο ακούγεται, γιατί το κοινό λατρεύει τους πλούσιους. Την εποχή του Μαρινάκη, του Μελισσανίδη και του Αλαφούζου, είναι φανερό ότι το κοινό έχει το χρήμα σε πολύ μεγαλύτερη υπόληψη από τις αξίες της γιαγιάς του. Κατά βάθος ούτε φθονεί ούτε εχθρεύεται τους πλούσιους. Τους θαυμάζει, με το ανοιχτό στόμα του χάνου, όπως παρακολουθεί σαπουνόπερες ή κοσμικές ειδήσεις.

Ο άνθρωπος που έχει εθιστεί να ακούει πώς τρώει το χταποδάκι του ο Τομ Χανκς είναι ένας φίλαθλος της οικονομικής επιτυχίας. Τρώει χάμπουργκερ και ονειρεύεται σολωμό, μια ζωή. Αυτός ο άνθρωπος λοιπόν δεν θα κατηγορούσε ποτέ κάποιον που έβαλε το χέρι στο μέλι. Σιχαίνεται τα μούτρα του, που δεν θα βρεθεί ποτέ κοντά στο μέλι. Εξάλλου το τι έχουν να πουν οι ηθικολόγοι είναι αδιάφορο, πρόκειται απλώς για τις διαμαρτυρίες των ηττημένων της ζωής. Γι’ αυτό και, ενάντια σε κάθε λογική, πιάνουν τόπο μόνο όσα λέγονται στις ειδήσεις. Με τι ανάστημα να αμφισβητήσει κανείς έναν άνθρωπο που βγάζει εφτακόσια χιλιάρικα τον χρόνο; Δεν καταπίνεις τη γλώσσα σου καλύτερα;

Έτσι, την ώρα που ένας βουλευτής καταγγέλλει παραθέτοντας και αποδεικτικό υλικό ότι υπήρξε απόπειρα χρηματισμού, στις ειδήσεις μαθαίνουμε ότι ο βουλευτής που επιδιώχθηκε να χρηματιστεί έπαιζε στο χρηματιστήριο πέντε χιλιάδες ευρώ. Αυτό είναι άσχετο. Και όταν στην κουβέντα υπεισέρχεται κάτι άσχετο, μπορούμε καταλάβουμε αμέσως ότι κάποιος προσπαθεί να εκτρέψει τη συζήτηση, γιατί αυτό που λέγεται είναι δυσάρεστο. Η προφανής εξήγηση είναι ότι ο Χαϊκάλης έκανε μια κουταμάρα που χρησιμοποιήθηκε εναντίον του την ώρα που αποκάλυπτε κάτι πολύ σοβαρότερο.

Το τι ακριβώς έχει συμβεί με τους χρηματισμούς το αποφάσισε ήδη η δικαιοσύνη: τίποτα. Με βάση όμως όσα ξέρω και τον συλλογισμό που προηγήθηκε, μπορώ να διατυπώσω ένα αξίωμα γενικής χρήσεως:

Χαϊκάλη, είσαι μεγάλο κορόιδο!

thepressproject.gr

Χαλικούτες, οι αφρικάνοι της Κρήτης και το χωριό τους, το Κουμ Καπί | Φωτός

Τρία χρόνια κράτησε η έρευνα του δικηγόρου Χαρίδημου Α. Παπαδάκη από το χωριό Σελλιά κοντά στον Πλακιά Ρεθύμνου για τους Χαλικούτες ή Χαλικούτηδες, που ήταν Αφρικανοί σκλάβοι και οικονομικοί μετανάστες στην Κρήτη.

Ο Κος Παπαδάκης ταξίδεψε σ’ όλη την Κρήτη, πέρασε στην Τουρκία και τη Λιβύη, για να βρει στοιχεία για τους Αφρικανούς και γενικότερα για τους σκλάβους της Κρήτης.

Το εξώφυλλο του βιβλίου του «Οι Αφρικανοί στην Κρήτη, Χαλικούτες», που κυκλοφόρησε από τις Γραφικές Τέχνες Καραγιαννάκη στο Ρέθυμνο, κοσμείται από έναν Αφρικανό Κρητικό, τον Κεμάλ Τούτσμαν, που γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1922 και πέθανε στο Αϊβαλί το 2007.

Η πρώτη άφιξη Αφρικανών στην Κρήτη γίνεται το 1669 με την πτώση του Ηρακλείου απ’ τους Ενετούς. Τα σκλαβοπάζαρα γνωρίζουν άνθηση. Μαύροι σκλάβοι «εισάγονται» από την κεντρική Αφρική μέσω Καΐρου και λευκοί σκλάβοι από το Βορρά. Η μεγαλόνησος γίνεται σημείο πώλησης σκλάβων -στα Χανιά, επί της οδού Νοέλ, στο Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, στο μεϊντάνι, δηλαδή την κεντρική αγορά.

Ενδιάμεσα θα υπάρξουν κι άλλες μεταφορές σκλάβων, όμως η δεύτερη μαζική μεταφορά θα γίνει κατά την περίοδο 1830-40 με την αιγυπτιοκρατία. Απελεύθεροι μαύροι που υπηρετούν στον στρατό του Μεχμέτ Αλή δημιουργούν χωριό έξω από τα τείχη των Χανίων, το Κουμ Καπί. Ομως ανά τακτά χρονικά διαστήματα Αφρικανοί οικονομικοί μετανάστες έρχονται για ένα καλύτερο μέλλον. Τα σκλαβοπάζαρα παραμένουν στην Κρήτη ως την τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα.

Η λέξη «Χαλικούτης», σημειώνει ο Χ. Α. Παπαδάκης, είναι άγνωστη για πολλούς. Και σήμερα ακούγεται ελάχιστα, αλλα υποτιμητικά, σε ορισμένες περιοχές της Κρήτης, χωρίς οι περισσότεροι να γνωρίζουν τη σημασία της. Το «χαλικούτης» προέρχεται από το αφρικανικό Χαλ Ιλ Κούτι, δηλαδή «Αφησε κάτω το κιβώτιο», φράση συνηθισμένη ανάμεσα στους αφρικανούς αχθοφόρους.

Οι Αφρικανοί “Χαλικούτες” ήταν φτωχοί μεροκαματιάρηδες, εργάτες κυρίως στο λιμάνι, αχθοφόροι, ιχθυοπώλες, βοηθοί στα σφαγεία και αλλού. Μιλούσαν αραβικά και ήταν Μουσουλμάνοι. Κυκλοφορούσαν ατημέλητοι, ντυμένοι φτωχικά, συχνά ξυπόλητοι και ζούσαν σε ταπεινά δωμάτια και παράγκες, γι’ αυτό κι η λέξη “χαλικούτης” κατάντησε συνώνυμη του απεριποίητου, “του λέτσου”, σε συνδυασμό με την ακαταλαβίστικη γλώσσα που μιλούσαν αδιάκοπα.

Αξίζει να αναφέρουμε πώς γιόρταζαν την Πρωτομαγιά οι Χαλικούτες στα Χανιά. Την 1η του Μάη ξεκινούσαν από τη συνοικία Άνω – Κουμ – Καπί και πήγαιναν στην παραλία της Νέας Χώρας. Εκεί έτρωγαν, χόρευαν και τραγουδούσαν. Στο ηλιόγερμα  έπαιρναν το δρόμο της επιστροφής χορεύοντας. Προπορευόταν ο Αλή Κογκός, ένας πανύψηλος κοκαλιάρης Αράπης χτυπώντας ρυθμικά την τραμπούσκα του. Οι Χανιώτες, Τούρκοι και Έλληνες περίμεναν την πομπή. Όταν η πομπή έφτανε στη συνοικία του Άνω – Κουμ – Καπί, διαλυόταν ήσυχα. Την Εποχή της Κρητικής Πολιτείας η πορεία σταματούσε μπροστά στο παλάτι του πρίγκιπα. Για να τιμήσουν τον πρίγκιπα τραγουδούσαν ρυθμικά ένα τραγούδι, το οποίο ήταν δικό τους δημιούργημα.

Ομως, παρ’ όλο που έζησαν στο νησί για τρεις αιώνες, οι χαλικούτες αγνοήθηκαν από τους συγγραφείς, εκτός από περιστασιακές αναφορές, και εξαφανίστηκαν, χωρίς να γνωρίζουμε πού βρίσκονται σήμερα και αν θυμούνται κάτι από τους προγόνους τους που έζησαν στην Κρήτη».

Ο αναγνώστης μπορεί να πάρει ουσιαστικές πληροφορίες σχετικά με την εγκατάσταση των Αφρικανών στην Κρήτη, τα επαγγέλματα, την ενδυμασία, τη θρησκεία τους. Υπάρχει επίσης αναφορά στους περιηγητές της εποχής, σε λογοτέχνες.

Ο Αλή Γκογκό, η Αμπλά, ο Σαλής Χελιδωνάκης ήταν μερικοί από όσους επέλεξαν να παραμείνουν στην Κρήτη μέχρι τον θάνατό τους. Ο συγγραφέας, όμως, παρουσιάζει και μερικούς απ’ τους σημερινούς απογόνους των Αφρικανών της Κρήτης που συνάντησε στα ταξίδια του στην Τουρκία και τη Λιβύη.

Φωτός: sadentrepese.blogspot.gr

Πάπας: Η ειρήνη είναι ισχυρότερη από το σκοτάδι και τη διαφθορά

Καλώντας τους πιστούν να επιτρέψουν στον Θεό να μπει στη ζωή τους στον αγώνα κατά του σκοταδιού, ο Πάπας Φραγκίσκος καταδίκασε στο χριστουγεννιάτικο μήνυμά του την θρησκευτική βία και τους διωγμούς, με ιδιαίτερη αναφορά στη Συρία και το Ιράκ -όπου δρα η τζιχαντιστική ISIS. Όμως το μήνυμά του δεν περιορίστηκε εκεί αφού μίλησε για την ειρήνη, που είναι δυνατότητα από το σκοτάδι και τη διαφθορά.

Ο Πάπας φορώντας λευκά άμφια είπε ότι τα Χριστούγεννα είναι μια περίοδος όπου πρέπει να θυμόμαστε το μήνυμα του Θεού «η ειρήνη είναι ισχυρότερη από το σκοτάδι και τη διαφθορά».

«Το ερώτημα που τέθηκε σε εμάς από την παρουσία του βρέφους είναι “Επιτρέπω στο Θεό να με αγαπήσει;”» είπε στην παπική λειτουργία στον Άγριο Πέτρο. Πρόσθεσε: «Έχουμε το θάρρος να καλωσορίσουμε με τρυφερότητα τις δυσκολίες και τα προβλήματα των ανθρώπων που βρίσκονται κοντά μας; Πόσο πολύ ο κόσμος χρειάζεται τρυφερότητα στις ημέρες μας».

Στη συνέχεια, στη δεύτερη χριστουγεννιάτικη ομιλία του «Urbi et Orbi» [«Προς την Πόλη (της Ρώμης) και τον Κόσμο»], ο ποντίφικας καταδίκασε τις «βάναυσες διώξεις» των μειονοτήτων από τους τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους και τους κάλεσε να μην αδιαφορούν για τα δεινά τόσων πολλών ανθρώπων σε όλον τον κόσμο.

Έκανε επίσης έκκληση να σταματήσουν οι συγκρούσεις στις χώρες της Αφρικής, να ξεκινήσει διάλογος μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων ενώ καταδίκασε τις επιθέσεις των Πακιστανών Ταλιμπάν που στοίχισαν τη ζωή σε περισσότερους από 130 μικρούς μαθητές την περασμένη εβδομάδα και ευχαρίστησε όλους τους εθελοντές που βοηθούν τα θύματα του Έμπολα.

«Ζητώ από τον Σωτήρα μας να φροντίσει για τους αδελφούς και τις αδελφές μας στο Ιράκ και τη Συρία που για πολύ καιρό τώρα υφίστανται τις συνέπειες μιας συνεχιζόμενης σύρραξης και που, μαζί με εκείνους που ανήκουν σε άλλες εθνοτικές και θρησκευτικές ομάδες, υφίστανται βίαιες διώξεις. Αυτά τα Χριστούγεννα ας τους φέρουν την ελπίδα, όπως επίσης και σε όλους τους εκτοπισμένους, τους εξόριστους και τους πρόσφυγες, παιδιά, ενήλικες και ηλικιωμένους, από αυτήν την περιοχή και από όλον τον κόσμο» είπε.

Λατίνος Πατριάρχης: «Ειρήνη στην Ιερουσαλήμ»

O Λατίνος πατριάρχης της Ιερουσαλήμ Φουάντ Τουάλ είχε απευθύνει το βράδυ της Πέμπτης έκκληση για «ειρήνη στην Ιερουσαλήμ» και για την ανοικοδόμηση της Γάζας, που καταστράφηκε αυτό το καλοκαίρι στη φονική επίθεση που εξαπέλυσε το Ισραήλ, κατά τη διάρκεια της λειτουργίας των Χριστουγέννων στη Βηθλεέμ, τον τόπο γέννησης του Ιησού Χριστού σύμφωνα με την παράδοση.

Στο κήρυγμά του, ο κορυφαίος πνευματικός ηγέτης της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στους Αγίους Τόπους εξέφρασε την εκτίμηση ότι «όλοι οι πιστοί -εβραίοι, μουσουλμάνοι, χριστιανοί και δρούζοι- πρέπει να ζήσουν μαζί ενωμένοι και υπό το πνεύμα του αμοιβαίου σεβασμού» κυρίως στην Ιερουσαλήμ, όπου οι εντάσεις μεταξύ των Παλαιστινίων και των Ισραηλινών πρόσφατα κλιμακώθηκαν.

Την ώρα που πολλές επιθέσεις αιματοκύλισαν τη Βηθλεέμ- ακόμα και εντός μίας συναγωγής- και σφοδρές συγκρούσεις ξέσπασαν στην Πλατεία των Τεμενών ο Τουάλ επισήμανε: «Η Ιερουσαλήμ αποτελεί έναν παγκόσμιο προορισμό για την ειρήνη και την ευτυχία. Απευθύνετε έκκληση για την ειρήνη στην Ιερουσαλήμ».

Ενώ κατήγγειλε «έναν φαύλο κύκλο βίας και αντιποίνων» στο κήρυγμά του που απηύθυνε στα αραβικά στην εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης δίπλα στη Βασιλική της Γεννήσεως, απηύθυνε έκκληση για την «ανοικοδόμηση της Γάζας για τρίτη φορά» έπειτα από τις συγκρούσεις, που διήρκησαν 50 ημέρες, αυτό το καλοκαίρι και που στοίχισαν την ζωή σε σχεδόν 2.200 ανθρώπους από την πλευρά των Παλαιστινίων, στην πλειονότητά τους πολίτες και σε περισσότερους από 70 από την πλευρά των Ισραηλινών, όλοι τους σχεδόν στρατιώτες.

Εκτός της ισραηλινοπαλαιστινιακής διένεξης ο Λατίνος πατριάρχης αναφέρθηκε επίσης στις εχθροπραξίες κατά μήκος της Μέσης Ανατολής, κυρίως στη Συρία και στο Ιράκ όπου οι οργανώσεις των τζιχαντιστών εντείνουν τις βιαιοπραγίες.

«Αυτήν τη νύχτα των Χριστουγέννων δεν αρκεί να μιλάμε για ειρήνη όμως πρέπει κυρίως να προσευχόμαστε για την ειρήνη», για την επικράτηση «της συμφιλίωσης στη Μέση Ανατολή», «για τους πρόσφυγες» και για «όσους καταδιώκονται εξαιτίας της πίστης τους και της εθνικότητάς τους» τόνισε ο ίδιος.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ/Reuters/Γαλλικό

“Αμφισβητούν το προφανές”: Η αυστριακή Ντερ Στάνταρντ για τις γερμανικές αποζημιώσεις: Χρωστάτε στους Ελληνες 1,5 τρισ. δραχμές

Εκτενή αναφορά στις οφειλές της Γερμανίας προς την Ελλάδα, κυρίως από το αναγκαστικό δάνειο αλλά και από τις πολεμικές αποζημιώσεις, για την επί 3,5 χρόνια γερμανοναζιστική κατοχή, κάνει η αυστριακή εφημερίδα «Ντερ Στάνταρντ» στη χριστουγεννιάτικη έκδοσή της, με αφορμή την επικείμενη κατάθεση της σχετικής εμπιστευτικής έκθεσης, από την ειδική ομάδα εργασίας στον υπουργό Οικονομικών.

«Οι Γερμανοί στρατιώτες ήταν στην Ελλάδα από τον Απρίλιο του 1941 έως το Σεπτέμβριο του 1944 και πίσω τους δεν άφησαν τίποτε άλλο παρά καμένη γη και την μνήμη σε πείνα, σαδιστικές σφαγές και εκτοπίσεις, η προγιαγιά του σημερινού πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, η συγγραφέας Πηνελόπη Δέλτα, αυτοκτόνησε την ημέρα κατά την οποία εισέβαλε στην Αθήνα η «Βέρμαχτ», σημειώνεται στο δημοσίευμα, με τίτλο «Η οργή της Αθήνας για το αναγκαστικό δάνειο με τα δεκαπέντε μηδενικά», στο οποίο φιλοξενείται συνομιλία με τον επικεφαλής της ομάδας εργασίας, Παναγιώτη Καρακούση.

Ο ίδιος, που, όπως σημειώνει η εφημερίδα «με την ομάδα εργασίας επί δύο χρόνια ερεύνησαν και υπολόγισαν τΙ οφείλει η Γερμανία στους Ελληνες μέχρι σήμερα», εκφράζει θλίψη βλέποντας, όπως λέει, μερικούς στη Γερμανία και αλλού να αμφισβητούν το προφανές, δηλαδή τις ζημίες που υπέστη η Ελλάδα, καθώς αρκεί και μόνον να αναλογιστεί κανείς ότι η Ελλάδα είχε τις μεγαλύτερες απώλειες, με το 19 ο/ο του πληθυσμού της εκείνη την εποχή, δηλαδή 1,4 εκατομμύρια Ελληνες, να έχουν πεθάνει ή τραυματιστεί.

Όπως εξηγεί, πρόκειται για ομάδα τεχνοκρατών και ο ίδιος έχει παραμερίσει την οργή του και προσπάθησε να υπολογίσει τα πάντα αντικειμενικά, χωρίς οι έρευνες της ομάδας να έχουν κανένα πολιτικό στόχο και να σχετίζονται με τη δανειακή βοήθεια προς την Ελλάδα.

Στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι το ποσό των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ που φέρεται να αναφέρθηκε σε ενημέρωση της ειδικής επιτροπής της Βουλής είναι κατά πολύ μικρότερο από τα 162 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία ζητάει ο Μανώλης Γλέζος «ο λαϊκός ήρωας που ως νεαρός μαζί με έναν φίλο του το Μάιο του 1941 κατέβασαν από την Ακρόπολη τη σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό και ο οποίος σήμερα, 92χρονος, βρίσκεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το ριζοσπαστικό αριστερό κόμμα ΣΥΡΙΖΑ».

Η εφημερίδα παρατηρεί ότι τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ είναι το πολλαπλάσιο εκείνου που κατέβαλε το 1960 η Δυτική Γερμανία στους Ελληνες ως «αποζημίωση» για τα θύματα του ναζισμού στα τριάμισι χρόνια κατοχής, όταν η Βέρμαχτ είχε μεταφέρει στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης 70.000 Εβραίους από την Ελλάδα από τους οποίους δεν επέστρεψε σχεδόν κανείς και όταν είχε εκτελέσει 130.000 άμαχους στη χώρα.

Συμπληρώνει δε, ότι η επιχειρηματολογία των γερμανικών κυβερνήσεων είναι κατά κάποιον τρόπο ανέντιμη, όπως επισημαίνουν επανειλημμένα Γερμανοί ιστορικοί όπως οι Χάγκεν Φλάισερ και Αλμπρεχτ Ριτσλ, διότι μετά το 1945 η Βόννη «παρηγορούσε» τους Ελληνες πως όταν η Γερμανία θα έχει επανενωθεί θα μπορούσε να λυθεί οριστικά το ζήτημα των αποζημιώσεων. Ωστόσο όταν έγινε πραγματικά η επανένωση ήταν ήδη αργά, καθώς οι Γερμανοί στην «Συνθήκη των δύο συν τέσσερις» του 1990 περιέλαβαν προληπτικές διατάξεις για να αποτρέψουν περαιτέρω αξιώσεις για αποζημιώσεις.

Στη συνέχεια σημειώνεται πως κατά την επίσκεψη του Γερμανού προέδρου Γιόαχιμ Γκάουκ την περασμένη άνοιξη στην Ελλάδα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας είχε ζητήσει να αρχίσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η αποπληρωμή των αποζημιώσεων από τη Γερμανία, κάτι στο οποίο ο Γιόαχιμ Γάουκ είχε αντιτάξει χαρακτηριστικά «Ξέρετε τι πρέπει να απαντήσω: η νομική οδός για αυτό έχει κλείσει».

Η «Ντερ Στάνταρντ» αναφέρει πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τους υπαλλήλους στο υπουργείο Οικονομικών στην Αθήνα και για τον Παναγιώτη Καρακούση που για πρώτη φορά συγκέντρωσε τα διασκορπισμένα αρχεία και ο οποίος στο σημειωματάριο του σημειώνει έναν δεκαπενταψήφιο αριθμό, δηλαδή 1,5 τρισεκατομμύρια δραχμές που αφαιρέθηκαν και είναι καταγεγραμμένα στην Τράπεζα της Ελλάδας, ως καταναγκαστικό δάνειο, το οποίο απέσπασαν το Μάρτιο του 1942 από τους Ελληνες, το γερμανικό Ράιχ και η Ιταλία.

Σημειώνει επιπλέον πως οι υπάλληλοι σε αυτούς τους υπολογισμούς τους δεν συμπεριέλαβαν καν τα δισεκατομμύρια δραχμών που ήταν τα μηνιαία έξοδα των κατοχικών δυνάμεων, ενώ, όπως παρατηρεί ο Παναγιώτης Καρακούσης, το δάνειο παραμένει ανοικτό και υπάρχουν οι υπογραφές των κατακτητών που μάλιστα λίγο πριν από το τέλος του Πολέμου είχαν πληρώσει δύο δόσεις του, κάτι που αποδεικνύει πως επρόκειτο για ένα δάνειο.

iefimerida.gr

Άλλος ένας νέος άνθρωπος νεκρός, στους δρόμους των Χανίων τις ημέρες των εορτών

Όπως σε κάθε πόλεμο, τα θύματά είναι πολλά και είναι κυρίως νέοι. Όπως σε κάθε πόλεμο, υπάρχουν περίοδοι με περισσότερα θύματα και άλλες με λιγότερα. Οι εορταστικές ημέρες, είναι ημέρες έξαρσης.

Μέσα σε λίγες ημέρες, αυτές τις ημέρες των εορτών, στα Χανια θρηνούμε ήδη τέσσερις νέους ανθρώπους νεκρούς. Και είναι τέσσερις γιατί σήμερα είχαμε άλλο ένα θανατηφόρο τροχαίο.

Ένας 20χρονος πέθανε στο δρόμο στις Πλακούρες στο Ακρωτήρι. Οδηγούσε μία μηχανή, έχασε τον έλεγχο και έπεσε σε μία κολόνα. Το ΕΚΑΒ που έφθασε στο σημείο τον οδήγησαν στο νοσοκομείο Χανίων. Τα τραύματά του ήταν πολύ σοβαρά, οι γιατροί προσπάθησαν να τον σώσουν, όμως δε μπορούσαν να γίνουν πολλά.

Πιο δυσάρεστο είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος άνδρας ήταν και πατέρας ενός μικρού παιδιού.

Και εμείς, αναρωτιόμαστε. Πόσα θύματα πρέπει να θρηνήσουμε για να αλλάξουν τα πράγματα στους δρόμους; Για να κινητοποιηθεί η πολιτεία και να βελτιωθεί το οδικό δίκτυο; Για να αλλάξει και η δική μας συμπεριφορά; Πόσα ακόμη νέοι άνθρωποι πρέπει να πεθάνουν;

H Χριστουγεννιάτικη κάρτα του Banksy που κάνει τον γύρο του κόσμου είναι για την Παλαιστίνη

Χριστούγεννα και όλοι μοιράζονται χριστουγεννιάτικες κάρτες. Όμως μία κάρτα φέτος έχει διαδοθεί σε όλο τον κόσμο. Είναι η κάρτα του καλλιτέχνη γκράφιτι Banksy.

Στην εικόνα του βλέπουμε την Μαρία και τον Ιωσήφ στο ταξίδι τους για τη Βηθλεέμ (που γεννήθηκε ο Χριστός) να μη μπορούν να προχωρήσουν εξαιτίας του τείχους που έχουν κτίσει οι Ισραηλινοί στη Δυτική Όχθη.

Η αλήθεια είναι ότι η συγκεκριμένη εικόνα δεν είναι φετινή. Ανήκει στον Banksy και εκτέθηκε στην έκθεση Santa’s Ghetto στην οδό Berwick του Λονδίνου το 2005. Santa’s Ghetto είναι μία γκαλερί, ένα κατάστημα πώλησης τέχνης από καταλήψεις που ίδρυσε ο Banksy και συμμετέχουν πολλοί γνωστοί και λιγότεροι γνωστοί καλλιτέχνες του δρόμου. Κάθε χρόνο πραγματοποιείται σε διαφορετική περιοχή στον κόσμο με την τελευταία καταγεγραμμένη να έχει πραγματοποιηθεί στη Βηθλεέμ το 2007.

Αυτή την εικόνα αγόρασε, σύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας Irish Independent o γνωστός μουσικός Ρόμπι Γουίλιαμς και σύμφωνα με τη σελίδα artofthestate πουλήθηκε ώστε με τα λεφτά να αγοραστεί ένα προτζέκτορας DVD που θα χρησιμοποιούν οι Παλαιστίνιοι για να μετατρέψουν το τοίχος που τους φυλακίζει σε σινεμά.

Κάθε χρόνο η συγκεκριμένη εικόνα γίνεται viral στα κοινωνικά δίκτυα και φέτος τίποτα δεν άλλαξε. Έγινε ξανά viral και ο κόσμος συζητά για το ποιος είναι ο καλλιτέχνης. Ο καλλιτέχνης είναι ο banksy και η εικόνα συνεχίζει να γίνεται viral επειδή, τίποτα δεν άλλαξε και στην Παλαιστίνη. Η επιτυχία της εικόνας είναι η διαχρονική αποτυχία να δοθεί μία δίκαιη λύση για την Παλαιστίνη.

banksyxmas

Ικανή και Αναγκαία Συνθήκη, να Απαλλαγούμε από τους Αθλίους!

Στα λάθη, τις παραλείψεις, αλλά και τους πολιτικούς συμβιβασμούς του ΔΝΤ στο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας και άλλων χωρών από το 2010 έως σήμερα, εστιάζεται η έκθεση που συντάσσει αυτή την περίοδο το Ανεξάρτητο Γραφείο Αξιολόγησης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα των ημερών -και αξίζει να το έχομε αυτό το στοιχείο κατά νου.

Τ.Κουίκ: «Όνομα και επίθετο έχουν τα παιδιά που λιποθυμούν, οι 5500 που αυτοκτόνησαν, οι 1500000 άνεργοι, οι έμποροι που κατέβασαν ρολά…»

Ο Εκπρόσωπος των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Βουλευτής Επικρατείας Τέρενς Κουίκ, απάντησε χθες  (24.12.14) ως εξής σε ερωτήσεις των Δημοσιογράφων Γιώργου Οικονομέα και Δημήτρη Καμπουράκη στην πρωινή εκπομπή του MEGA.