21.8 C
Chania
Saturday, October 5, 2024

«Γαλλικά» και γιούχα σε Μπακογιάννη – Ρουσόπουλο – Πρωτόπαπα από δημοσιογράφους έξω από την ΕΣΗΕΑ | Βίντεο

Σκληρή φραστική επίθεση δέχθηκε η Ντόρα Μπακογιάννη έξω από τα γραφεία της ΕΣΗΕΑ από συγκεντρωμένους συνδικαλιστές της ΠΟΣΠΕΡΤ.

Η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, όπως και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, βρέθηκε στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ με αφορμή την έκθεση για τα 100 χρόνια της ένωσης.

Η επίθεση στη Ντόρα Μπακογιάννη με βαριές εκφράσεις έγινε την ώρα που η πρώην υπουργός και βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας έβγαινε από το κτίριο. Οι συγκεντρωμένοι άρχισαν να τη βρίζουν, τόσο την ίδια όσο και την οικογένειά της, με την Ντόρα Μπακογιάννη πάντως να διατηρεί την ψυχραιμία της και να αποχωρεί από το σημείο.

Οι παρευρισκόμενοι απέτρεψαν την προγραμματισμένη παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια, σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας μεταφέρει αναγνώστης μας.

 

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=pClytNqJsOg#t=18″]

Παράλληλα, επίθεση δέχτηκαν η κυβερνητική εκπρόσωπος Σοφία Βούλτεψη, ο πρώην κυβερνητικός εκπρόσωπος Θεόδωρος Ρουσόπουλος αλλά και ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Πρωτόπαπας.

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=bvCFmxcsE7o”]

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=eRvcFFW2moU”]

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=Lj2aEN3X3tY”]

zougla.gr

Μόνο αυτός δεν φοβάται να επενδύσει

«Το ελληνικό αριστερό κόμμα τρομάζει ορισμένους επενδυτές» είναι ο τίτλος του άρθρου της Wall Street Journal. Ενώ και οι Financial Times σημειώνουν πως «ο ΣΥΡΙΖΑ τρομάζει τους επενδυτές ομολόγων». Η Handelsblatt με τη σειρά της γράφει πως «οι εκλογές και η προοπτική νίκης του ΣΥΡΙΖΑ τρομάζουν τους επενδυτές». ΗWelt τέλος εκτιμά σε σχετικό της σχόλιο ότι «οι επενδυτές χάνουν την εμπιστοσύνη τους».

Αλλά και οι σημερινές κυριακάτικες εφημερίδες δεν πάνε πίσω. «Ξεμένει και το Δημόσιο από λεφτά, λιώνει η αγορά των γιορτών» το Πρώτο Θέμα, «βίαιη αντίδραση των αγορών» το Βήμα, «το παρασκήνιο του αδιεξόδου» η Καθημερινή.

Κινδυνολογία χωρίς έλεος. Μόνο ένας επενδυτής δεν τρομάζει και, σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται διατεθειμένος να επενδύσει στη χώρα. Τον βλέπετε στη φωτογραφία από παλαιότερη προσπάθεια επένδυσης σε ποδοσφαιρικό σύλλογο (Παναθηναϊκός). Ήταν 10 Δεκεμβρίου 2012, ακριβώς πριν δύο χρόνια και με την κρίση σε πλήρη εξέλιξη, όταν ο Βλάσης Τσάκας δήλωνε στην ΕΡΑ Σπορ: «Όντως σήμερα υπάρχει η άφιξη του Πρίγκιπα. Κάποια στιγμή εντός της ημέρας θα είναι στην Ελλάδα. Θα κατατεθεί αύριο πρόταση προς όλους τους μετόχους της ΠΑΕ Παναθηναϊκός. Υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση εξαγοράς». Δυστυχώς η επένδυσητότε δεν προχώρησε.

Ελπίζουμε αυτή τη φορά τα πράγματα να πάνε καλύτερα.

efsyn.gr

Ζίγκμουντ Μπάουμαν: «Δεν είναι κρίση, είναι αναδιανομή πλούτου»

Τη συνέντευξη πήραν η Ντίνα Δαβάκη και ο Δημήτρης Μπούκας | Ενα χειμωνιάτικο απόγευμα στο σπίτι του στο χιονισμένο Leeds, ο επίτιμος καθηγητής κοινωνιολογίας Ζίγκμουντ Μπάουμαν μάς μίλησε για την κρίση, τον καταναλωτισμό, τις μορφές αντίστασης, την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας και το πώς βλέπει το μέλλον. 

Η Ελλάδα και η Νότια Ευρώπη διέρχονται μια παρατεταμένη οικονομική κρίση και δέχονται συνέχεια σκληρά μέτρα λιτότητας. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτά που συμβαίνουν;

Τα μέτρα συνδέονται με τα δάνεια που ζητούνται. Είναι σημαντικό όμως να δει κανείς για ποιο σκοπό χρησιμοποιούνται τα δάνεια που δίνονται στην Ελλάδα. Αν χρησιμοποιούνται για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τότε απλά τρέφεται η ρίζα του προβλήματος και οι πολιτικές λιτότητας θα συνεχιστούν αμείωτες. Οι οικονομικές κρίσεις έχουν να κάνουν όχι με καταστροφή του πλούτου, αλλά με αναδιανομή του. Σε κάθε κρίση υπάρχουν πάντα κάποιοι που κερδίζουν περισσότερα χρήματα σε βάρος των άλλων. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, μετά την κρίση έχει παρατηρηθεί μια αργή ανάκαμψη, όμως το 93% του επιπλέον ΑΕΠ που δημιουργήθηκε κατέληξε μόνο στο 1% του πληθυσμού.

Στα βιβλία σας έχετε πολλές φορές αναφερθεί στον καταναλωτισμό της σύγχρονης, μετανεωτερικής κοινωνίας. Σε τι βαθμό υπάρχει συμβατότητα μεταξύ καταναλωτισμού και μέτρων λιτότητας;  

Μέχρι το 1970, υπήρχε μια κυρίαρχη κουλτούρα αποταμίευσης και οι άνθρωποι δεν ξόδευαν χρήματα αν δεν τα είχαν προηγουμένως κερδίσει. Μετά το 1970, και με τη συνδρομή πολιτικών, όπως ο Ρέϊγκαν, η Θάτσερ και θεωρητικών όπως ο Φρίντμαν, το καπιταλιστικό σύστημα αντιλήφθηκε ότι υπήρχε παρθένο έδαφος που μπορούσε να κατακτηθεί. Η Ρόζα Λούξεμπουργκ ήταν αυτή που είχε πει ότι ο καπιταλισμός αναζωογονείται μέσω νέων παρθένων περιοχών. Αλλά προέβλεψε λανθασμένα ότι όταν το σύστημα κατακτήσει όλα τα παρθένα εδάφη θα καταρρεύσει. Αυτό που δεν προέβλεψε ήταν ότι ο καπιταλισμός θα αποκτούσε την ικανότητα να δημιουργεί τεχνητές παρθένες περιοχές και να τις κατακτά. Μία από αυτές είναι οι άνθρωποι που δεν έχουν χρέη. Έτσι εφευρέθηκαν οι πιστωτικές κάρτες.

Διαμορφώθηκε λοιπόν μια κουλτούρα διαφορετική από αυτή της αποταμίευσης. Τώρα πλέον μπορούσε κανείς να ξοδεύει χρήματα που δεν είχε αποκτήσει. Η φάση μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης, που διήρκεσε από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα, βασίστηκε σε αυτήν ακριβώς την πίεση για δανεισμό. Κι όταν κανείς χρωστούσε η αντίδραση των τραπεζών δεν ήταν, όπως παλιότερα, να στείλουν τον κλητήρα, αλλά το αντίθετο: έστελναν ένα πολύ ευγενικό γράμμα, με το οποίο προσέφεραν ένα νέο δάνειο για να αποπληρωθεί το προηγούμενο χρέος! Αυτό συνεχίστηκε για τριάντα χρόνια, μέχρι που ο Κλίντον εισήγαγε τα ενυπόθηκα δάνεια υψηλού κινδύνου που σήμαινε ότι ακόμη και οι άνθρωποι που δεν μπορούσαν να καλύψουν τα έξοδά τους με τα έσοδα μπορούσαν να πάρουν στεγαστικά δάνεια κλπ. Τελικά αυτή η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο και έτσι δημιουργήθηκε η χρηματοπιστωτική κρίση.

Παρόλα αυτά, η καπιταλιστική οικονομία φαίνεται να αντέχει. Είχαμε, για παράδειγμα, το κίνημα Καταλάβετε τη Wall Street, το οποίο έτυχε μεγάλης προσοχής από τα ΜΜΕ σε όλον τον κόσμο. Στο μόνο μέρος που δεν έγινε αισθητό ήταν στην ίδια τη  Wall Street, η οποία λειτουργεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο! Και αυτό είναι το πρόβλημα. Κυριαρχεί η ιδέα, στο μυαλό της κας Μέρκελ και των άλλων πολιτικών, ότι ο μόνος τρόπος είναι να υποστηρίζονται οι τράπεζες για να μπορούν να δίνουν περισσότερα δάνεια. Αλλά αυτή είναι μια πολύ κοντόφθαλμη πολιτική, αφού αυτή η παρθένα περιοχή του καπιταλισμού έχει πια εξαντληθεί: Οποιοσδήποτε μπορούσε να χρεωθεί έχει χρεωθεί! Ακόμα και τα εγγόνια σας είναι ήδη χρεωμένα, δεν υπάρχει αμφιβολία. Θα πληρώνουν αυτά τα τριάντα χρόνια καταναλωτικού οργίου. Κι ενώ στην αρχή η παρθένα περιοχή των ανθρώπων που χρεώνονται απέφερε τεράστια κέρδη, βαθμιαία τα κέρδη αυτά λιγόστεψαν και τώρα είναι μηδαμινά, σύμφωνα με το νόμο της φθίνουσας απόδοσης. Αυτό που γινεται στην Ελλάδα τώρα είναι ότι η χώρα επενδύει σε φαντάσματα, αυτό ακριβώς είναι οι τράπεζες που δίνουν δάνεια!

Ποια είναι η διέξοδος, αν, όπως είπατε σε μια ομιλία σας, «έχει το μέλλον Αριστερά»;

Μού ζητάτε να απαντήσω ένα ερώτημα το οποίο πολύ πιο έξυπνοι άνθρωποι, όπως ο Στίγκλιτς, δυσκολεύονται να απαντήσουν. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν ριζικές λύσεις. Κι εκείνο που με ανησυχεί, είναι ότι μεταξύ των πολιτικών θεσμών που έχουμε στη διάθεση μας δεν υπάρχει ούτε ένας που να είναι σε θέση να παράσχει μακροπρόθεσμες λύσεις. Ολες οι κυβερνήσεις υπόκεινται στους, κατά τον R.D.Laing,διπλούς δεσμούς, που στην περίπτωση των κυβερνήσεων, για να χρησιμοποιήσω μια αναλογία, συνίστανται στις πιέσεις που δέχονται. Από τη μία για να επανεκλεγούν πρέπει να αφουγκράζονται τα αιτήματα του λαού, εκούσια ή ακούσια, και να υποσχεθούν την ικανοποίησή τους. Από την άλλη, όλες οι κυβερνήσεις, δεξιές κι αριστερές,αδυνατούν να τηρήσουν τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις λόγω των χρηματιστηρίων και των τραπεζών. Για παράδειγμα, όταν η κυρία Μέρκελ και ο κύριος Σαρκοζί συναντήθηκαν μια Παρασκευή να διαβουλευτούν για το μνημόνιο της Ελλάδας, έλαβαν και κοινοποίησαν κάποιες αποφάσεις και έτρεμαν όλο το σαββατοκύριακο μέχρι να ανοίξουν τα χρηματιστήρια τη Δευτέρα.

Δεν ξέρω αν η άποψη του Laing είναι σωστή ή λάθος ως προς την οικογένεια, αλλά θεωρώ ότι έχω δίκιο όταν υποστηρίζω πως ισχύει στην περίπτωση των κυβερνήσεων.

Ο κόσμος ψηφίζει από απογοήτευση. Εχουμε ολοένα και πιο συχνές εναλλαγές Δεξιάς και Αριστεράς. Στα πλαίσια της ίδιας κρίσης, ο αριστερός Θαπατέρο ηττήθηκε από τον δεξιό Ραχόι στην Ισπανία, ενώ στη Γαλλία ο δεξιός Σαρκοζί αντικαταστάθηκε από τον σοσιαλιστή Ολάντ.

Αυτό ακριβώς εννοώ με τον όρο διπλοί δεσμοί. Από τη μία η πίεση του εκλογικού σώματος και από την άλλη το παγκόσμιο κεφάλαιο, χρηματιστήρια, τράπεζες, επενδυτές, που υπερβαίνουν οποιαδήποτε κυβέρνηση. Μέχρι και οι ΗΠΑ είναι καταχρεωμένες. Φαντάζεστε να ζητήσουν οι δανειστές της αμερικανικής κυβέρνησης άμεση εξόφληση του χρέους; Η αμερικανική οικονομία θα καταρρεύσει εν ριπεί οφθαλμού. Σε συνθήκες διπλών δεσμών, τόσο στην ψυχολογία όσο και στην μακροοικονομία, δεν υπάρχει επιτυχής διαφυγή. Πρέπει να αλλάξει το σύστημα εκ βάθρων και αυτό χρειάζεται χρόνο.

Ναι, χρειάζεται ριζική λύση. Ποιά η γνώμη σας για τα κινήματα στη Νότια Ευρώπη; Εμείς ελπίζουμε πως τα κινήματα βάσης φαίνονται να ενισχύονται ολοένα. Είναι η πρώτη φορά, που στην Ελλάδα παρατηρούνται ομοιότητες με τα μέσα της δεκαετίας του ’70, μετά την πτώση της δικτατορίας. Υπάρχει συσπείρωση των πολιτών και νομίζουμε πως είναι πολύ καλός οιωνός και ελπιδοφόρος.

Είναι η μόνη ελπίδα. Στο «Ημερολόγιο μιας κακής χρονιάς» ο Νοτιοαφρικανός συγγραφέας Κούτσι επανεξετάζει τις βασικές αρχές που διέπουν τη σκέψη μας, τα θεμέλια του στοχασμού μας που θεωρούνται δεδομένα. Ο αρχαίος ελληνικός όρος είναι «δόξα» και υποδηλώνει τις ιδέες με βάση τις οποίες σκεπτόμαστε, που όμως δεν αμφισβητούμε (ΣτΜ «δοξασία» στα νέα ελληνικά). Μας διευκολύνουν να κατανοήσουμε τι γίνεται γύρω μας, ή τουλάχιστον έτσι νομίζουμε, αλλά δεν υπόκεινται σε έλεγχο. Τις αποδεχόμαστε σιωπηρά.  Ο Κούτσι τις θέτει σε αμφισβήτηση. Και λέει λοιπόν: «Αν θέλουμε πόλεμο, τον έχουμε. Αν επιθυμούμε ειρήνη, μπορούμε να την αποκτήσουμε. Αν αποφασίσουμε πως τα έθνη πρέπει να δρουν σε καθεστώς ανταγωνισμού και όχι φιλικής συνεργασίας, αυτό θα γίνει». Επομένως κάθε αλλαγή είναι εφικτή.

Είναι θέμα πολιτικής βούλησης…

Στη θέση των ιδιωτικών επιχειρήσεων, μπορούμε να έχουμε συνεταιρισμούς,  Oταν έκανα την διατριβή μου για υφηγεσία στο LSE, το θέμα μου ήταν η κοινωνιολογική ανάλυση του βρετανικού εργατικού κινήματος. Πώς από την παρακμή του στο τέλος του 19ου αιώνα εδραιώθηκε και απέκτησε ισχύ τον 20ο. Δεν έγινε χάρη στις τράπεζες, ούτε χρηματοδοτήθηκε από ιδρύματα.

Ενισχύθηκε όμως από το συνεταιρισμό καταναλωτών Ροτσντέιλ, που ήταν ο πρώτος συνεταιρισμός το 19ου αιώνα. Τα μέλη του αποφάσισαν να σταματήσουν να αγοράζουν από τα μαγαζιά, να μην πληρώνουν τους κεφαλαιούχους, αλλά να διανέμουν τα έσοδα του συνεταιρισμού στα μέλη του και στις τοπικές κοινότητες. Ο Ροτσντέιλ δεν ήταν ο μόνος, υπήρχαν κι άλλοι. Υπήρχαν τα ταμεία αλληλοβοήθειας, που με μια μικρή συνδρομή, τα μέλη σε περίπτωση δυσκολίας μπορούσαν να δανειστούν χρήματα και να μην καταφύγουν στην τράπεζα. Αυτά τα ταμεία δεν ήταν κερδοσκοπικά. Επομένως δεν είναι αποκύημα της φαντασίας του Κούτσι αλλά εφικτό το να γίνουν αλλαγές. Προΰποθέτουν όμως επανάσταση στο επίπεδο της κουλτούρας και νοοτροπίας.

Στην Ελλάδα της κρίσης υπάρχουν παρόμοιες πρωτοβουλίες των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, που παρακάμπτουν το μεσάζοντα και αγοράζουν από τους παραγωγούς και πωλούν σε τιμές κόστους απευθείας στους καταναλωτές. Μόνο έτσι μπορούν να αντεπεξέλθουν οι πολίτες , των οποίων η αγοραστική δύναμη έχει μειωθεί στο μισό από τις αλλεπάλληλες περικοπές. Πρόκειται για έγκλημα…

Αν τελικά η αλλαγή νοοτροπίας έχει αρχίσει, είναι μια αργή και μακροπρόθεσμη διαδικασία, που πρέπει να υπερνικήσει ισχυρότατους αντιπάλους. Ετσι όταν μιλάμε για λύσεις, το μείζον πρόβλημα δεν είναι το να βρούμε το τι είναι αναγκαίο να γίνει. Σ’ αυτό εύκολα μπορούμε να πετύχουμε σύγκλιση απόψεων. Το θέμα είναι το ποιός θα το κάνει.

Μήπως οι αγανακτισμένοι πολίτες;

Σίγουρα όχι τα πολιτικά κόμματα οποιασδήποτε απόχρωσης. Ούτε οι κυβερνήσεις, που δεν ελέγχουν την οικονομία, οι δυνάμεις τις οποίας είναι παγκόσμιες. Τα κράτη είναι εξ ορισμού υποχρεωμένα να δρουν στα πλαίσια της επικράτειάς τους. Η οικονομία δεν ασχολείται πλέον με το τοπικό επίπεδο, τη νομοθεσία του τόπου, τις προτιμήσεις ή σύστημα αξιών των κατοίκων του. Μόλις διαπιστωθεί σύγκρουση, παίρνουν τους laptop, τα i-pad και i-phones και μετακομίζουν σε χώρες σαν το Μπανγκλαντές, όπου βρίσκουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε εργατικά χέρια που κοστίζουν 2 δολάρια τη μέρα.  Υπάρχει αυτό που ο Ισπανός κοινωνιολόγος Μανουέλ Καστέλς αποκαλεί «χώρο των ροών» (space of flows). Εκατομμύρια δολλάρια μεταφέρονται ελεύθερα με το πάτημα ενός πλήκτρου στον υπολογιστή. Έτσι λοιπόν, από τη μια μεριά έχουμε την εξουσία, που είναι απελευθερωμένη από τον πολιτικό έλεγχο και από την άλλη έχουμε την πολιτική, που συνεχώς πάσχει από έλλειμα εξουσίας, μια και η εξουσία εξατμίζεται στον χώρο των ροών.

Εννοείτε ότι η πολιτική είναι τοπική, ενώ η εξουσία παγκόσμια…

Ακριβώς. Και ο πιο αδύναμος κρίκος δεν είναι η κοινότητα, η πόλη, ή οποιαδήποτε άλλη μορφή τοπικότητας, αλλά το ίδιο το κράτος, που είναι παγιδευμένο μεταξύ δύο πυρών, του έθνους από τη μια και των αγορών από την άλλη. Και οι πρωτοβουλίες που αναφέρατε γεννιούνται στο υπο-εθνικό επίπεδο. Οι θεσμοί του εθνικού επιπέδου (κόμματα, κυβέρνηση, βουλή κλπ) δε μπορούν  ν’αντεπεξέλθουν στη διπλή αυτή πίεση. Οι πολίτες στην προσπάθεια τους να προστατευθούν από τις επιπτώσεις αυτών των ανώνυμων δυνάμεων της αγοράς αντιδρούν με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή οργανώνονται με γνωστούς τους, γείτονες, με όλους αυτούς με τους οποίους αντιλαμβάνονται από κοινού, πως η βελτίωση του τόπου τους θα έχει θετικό αντίκτυπο σε όλους και δεν είναι ανταγωνιστικό παιχνίδι με νικητές και ηττημένους.

Γίνεται στις μέρες μας συχνά λόγος για δίκτυα

Ξέρετε, αντιμετωπίζω τον όρο αυτον με δυσπιστία. Τα δίκτυα έχουν να κάνουν με την επικοινωνία και η επικοινωνία περικλείει ταυτόχρονα τη δυναμική της σύνδεσης και τη δυναμική της αποσύνδεσης. Προτιμώ να μιλώ για κοινότητα, γιατί αυτός ο όρος εμπεριέχει την έννοια της δέσμευσης, κάτι που δεν ισχύει στην περίπτωση των δικτύων. Σήμερα, μπορεί κανείς να έχει εκατοντάδες φίλους σε ένα online δίκτυο και απλά κάποια στιγμή να σταματήσει να επικοινωνεί με κάποιους, χωρίς να χρειαστεί καν να εξηγήσει γιατί ή να ζητήσει συγγνώμη.

Στις τελευταίες εκλογές στην Ελλάδα, ο ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε ποσοστό περίπου 27% για πρώτη φορά στην ιστορία. Η δέσμευσή του είναι ότι θα σταματήσει την αποπληρωμή του χρέους και τα μέτρα λιτότητας που έχουν επιβληθεί.

Από μια άποψη ήταν ευτυχής συγκυρία που η Αριστερά δε μπόρεσε να γίνει κυβέρνηση. Μπορώ να φανταστώ τη δυσκολία της θέσης της απέναντι σε πολιτικές που έχουν επιβληθεί, όχι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά από τις ανώνυμες δυνάμεις της αγοράς. Όσο ισχυρή θέληση και καλή οργάνωση και να έχουν τα κόμματα, δε νομίζω ότι μπορούν να καταφέρουν κάτι αν δεν αλλάξει το σύστημα.

Όπως ανέφερα, εκείνο που παρατηρείται σήμερα είναι η αποκοπή της εξουσίας από την πολιτική. Ως εξουσίααντιλαμβάνομαι την ικανότητα να κάνει κανείς κάποια πράγματα. Ως πολιτική αντιλαμβάνομαι την ικανότητα να αποφασίζει κανείς τι πρέπει να γίνει. Παλιότερα, το ζητούμενο ήταν να επιβάλλει κανείς τη δική του πολιτική ατζέντα. Ήταν δεδομένο ότι το κράτος θα υλοποιούσε την όποια ατζέντα. Σήμερα, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Δεν εννοώ ότι το κράτος είναι τελείως ανίσχυρο, αλλά ότι έχει περιορισμένα περιθώρια ελιγμών. Έτσι, μπορεί π.χ. να αποφασίσει ποιούς θα φορολογήσει περισσότερο, αλλά δεν έχει λόγο στα μεγάλα προβλήματα. Όλοι οι πολιτικοί θεσμοί που δημιουργήθηκαν μεταπολεμικά βασίζονταν στην αντίληψη ότι το κράτος είναι ικανό να διαχειριστεί την οικονομία, την άμυνα, όπως και τις πολιτισμικές νόρμες μιας κοινωνίας.

Αλλά τώρα πια η ιδέα της εθνικής κυριαρχίας αποτελεί αυταπάτη, αφού δεν υπάρχει ούτε ένα έθνος που να είναι κυρίαρχο. Ακόμη και πολύ θαραλλέοι πολιτικοί, όπως ο Λούλα στη Βραζιλία, χρειάζεται να παρακολουθούν τις αντιδράσεις των αγορών όταν υιοθετούν τη μια ή την άλλη πολιτική. Αντίθετα, κυριαρχούν τα χρηματιστήρια που δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να παρακολουθούν τις ισοτιμίες των νομισμάτων κι όταν εντοπίσουν μια αδυναμία να την διογκώνουν μέχρι να πάρει διαστάσεις τεράστιου προβλήματος μέσω των ΜΜΕ και της πληροφορικής, ώστε να οδηγήσουν σε πτώση των μετοχών και υποτιμήσεις και να δημιουργήσουν συνθήκες κερδοσκοπίας για το μεγάλο κεφάλαιο.

Πώς μπορεί να επέλθει η αλλαγή; Πώς είναι δυνατόν το σύστημα της αγοράς να παραμένει τόσο σταθερό σ’ένα περιβάλλον γενικής ρευστότητας, για να χρησιμοποιήσουμε δικούς σας όρους;

Όπως σάς είπα, δε βλέπω κάποια αρχή ικανή να επιβάλει κάτι διαφορετικό και πιστεύω ότι για να υπάρξει θα περάσουν δεκαετίες, δεν είναι κάτι που θε εμφανιστεί μέχρι τις επόμενες εκλογές. Η μόνη ριζική λύση που βλέπω είναι να εδραιωθεί ένας τρόπος ζωής που θα καταστήσει το υπάρχον σύστημα έκπτωτο. Δηλαδή, να σταματήσει το σκεπτικό τού να δανείζεται κανείς για την απόκτηση αυτοκινήτου ή σε επίπεδο κρατών το να καταφεύγουν σε δανεισμό για να μειώσουν τους φόρους για τους πολύ πλούσιους, και να υιοθετηθεί ένας τρόπος ζωής, που θα παρέχει σε κάποιο βαθμό ασφάλεια σε όλους. Σε τέτοιο περιβάλλον οι κερδοσκόποι δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα.

Δηλαδή ένας αντικαταναλωτικός τρόπος ζωής.

Ακριβώς. Το μισό πρόβλημα είναι ο υπερβολικός, καταναλωτισμός της σπατάλης, που κυριαρχεί. Γι’ αυτό και κανένα επίδοξο κόμμα εξουσίας δεν υπόσχεται στους ψηφοφόρους πως θα πατάξει τον καταναλωτισμό. Δεν μιλάμε φυσικά για λιτότητα, αλλά για αλλαγή νοοτροπίας και τρόπου ζωής με έμφαση στην ικανοποίηση των αναγκών και όχι την ικανοποίηση των καταναλωτών. Ο κόσμος τότε δε θα σπαταλάει χρήματα για την απόκτηση διάφορων gadgets, όπως για παράδειγμα το να αγοράζεις καινούριο κινητό, χωρίς το παλιό να έχει βλάβη…

Αυτό γίνεται γιατί οι κατασκευαστές των gadgets διασφαλίζουν ότι μόλις εισαχθεί το νέο μοντέλο μιας συσκευής τα παλιότερα θα γίνουν παρωχημένης τεχνολογίας και αυτό ακριβώς τονίζουν όταν τα διαφημίζουν. Τέτοια τεχνάσματα χρησιμοποιούν για να παγιδεύουν τους καταναλωτές.

Φυσικά. Τα διαφημιστικά κόλπα αρχίζουν από τις διαφημίσεις στην παιδική τηλεόραση, όταν π.χ. τα νέα μοντέλα αθλητικών παπούτσιών παρουσιάζονται με τέτοιον τρόπο, που κάνει τα παιδιά να αισθάνονται πως θα γίνουν ρεζίλι στο σχολείο αν εμφανιστούν με παλιότερα. Μ’αυτόν τον τρόπο ασκούνται πιέσεις από παντού και απαιτείται θάρρος και αντοχή για να αντισταθεί κανείς στον καταναλωτισμό. Κάποιοι το κατορθώνουν και δημιουργούνται μικροί πυρήνες, όπως για παράδειγμα στην Ιταλία υπάρχει το κίνημα slow food, που έχει εξαπλωθεί σε 160 χώρες. Ή το Cittaslow, που αποσκοπεί στην επιβράδυνση του ρυθμού ζωής στα αστικά κέντρα και στη διασφάλιση της ποιότητας ζωής αντί για την ποιότητα της κατανάλωσης. Τέτοιες πρωτοβουλίες, αποτελούν «νησάκια» σε ένα αρχιπέλαγος. Από αυτό το σημείο ως τη ριζική αλλαγή νοοτροπίας είναι μακρύς ο δρόμος. Με παρηγορεί όμως η σκέψη πως κάθε πλειοψηφία στην ιστορία ξεκίνησε ως μειοψηφία κι έτσι το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τις κινήσεις που αναφέραμε. Δεν έχω δυστυχώς άλλο όραμα να σας προσφέρω.

Ποιός θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος των διανοούμενων σε αυτήν την προσπάθεια;

Η διανόηση έχει γίνει κι αυτή ένα προϊόν που πωλείται και αγοράζεται και αυτό ισχύει για όλους, τόσο συντηρητικούς όσο και προοδευτικούς. Παλιότερα, ας πούμε στη δεκαετία του ’30, υπήρχαν διανοούμενοι με κάποιο όραμα, κομμουνιστικό ή ακόμη και φασιστικό. Σήμερα, οι διανοούμενοι με όραμα είναι πολύ λίγοι. Ο Μισέλ Φουκώ έχει πει ότι δεν υπάρχουν πια ολοκληρωμένοι διανοούμενοι: οι πανεπιστημιακοί στηρίζουν τα πανεπιστήμια, οι καλλιτέχνες τα θέατρα, οι γιατροί τα νοσοκομεία, η κάθε κατηγορία τα δικά της επαγγελματικά συμφέροντα. Λείπουν οι διανοούμενοι που θα στοχαστούν με πλαίσιο αναφοράς την ανθρωπότητα ολόκληρη.

Αυτή η απουσία έχει να κάνει με τη σχετικοποίηση και την εμπορευματοποίηση της γνώσης;

Οι διαδικασίες της εμπορευματοποίησης, της απορρύθμισης, του ατομισμού χαρακτηρίζουν όλες τις πλευρές της σύγχρονης κοινωνίας. Έτσι δεν υπάρχουν πια «κέντρα βάρους», σημεία συνεύρεσης, και «εργοστάσια αλληλεγγύης». Όλα είναι σκόρπια, ρευστά. Συνεργαζόμαστε στιγμιαία για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος και στη συνέχεια μεταπηδάμε σε κάτι άλλο όταν βαρεθούμε και όχι όταν το πρόβλημα έχει επιλυθεί. Δεν υπάρχει αγκυροβόλι.

Αν λοιπόν, όπως περιγράφετε και στα βιβλία σας, ζούμε πια σε ένα μεταμοντέρνο, ρευστό κόσμο, μια ρευστή μετανεωτερικότητα, ποιά θα είναι η διάδοχη κατάσταση;

Χρησιμοποιώ, όπως ίσως ξέρετε, τον όρο interregnum, που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Τίτο Λίβιο για να περιγράψει την κατάσταση στη Ρώμη μετά το θάνατο του Ρωμύλου, που βασίλεψε για 37 χρόνια, όσο ήταν τότε ο μέσος όρος ζωής. Μετά το θάνατό του, ελάχιστοι Ρωμαίοι θυμούνταν τη Ρώμη πριν το Ρωμύλο. Οπότε επικρατούσε μια κατάσταση τραγικής αβεβαιότητας και έλλειψης προσανατολισμού μέχρι να βρεθεί βασιλιάς. Ο Γκράμσι δανείστηκε τον όρο και τον προσάρμοσε για να περιγράψει μια κατάσταση, όπου οι παλιές πρακτικές δεν είναι πια αποτελεσματικές, ενώ νέοι τρόποι δεν έχουν ακόμα εφευρεθεί.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο να προβλέψουμε ποιοί θα είναι αυτοί οι τρόποι. Ίσως σε άλλα σημεία της υδρογείου να έχουν ήδη βρεθεί και να μην το γνωρίζουμε. Αυτό το μαθαίνουμε πάντα εκ των υστέρων. Στη διάρκεια του 20ου αιώνα, ούτε ένα από τα γεγονότα που άλλαξαν τον ρου της ιστορίας δεν είχε προβλεφθεί. Όλα αποτέλεσαν εκπλήξεις και ο κόσμος δεν μπορούσε να πιστέψει, πως συνέβαιναν. Οταν μελετούσα την ιστορία του εργατικού κινήματος στη Βρετανία και έκανα έρευνα στα αρχεία της Guardian στο Μάντσεστερ, διαπίστωσα πως ούτε μια φορά μέχρι το 1870  δεν είχε γίνει αναφορά στην βιομηχανική επανάσταση, ούτε στην κοιτίδα της, το Μάντσεστερ. Ο κόσμος δεν είχε αντιληφθεί πως ζούσε τη βιομηχανική επανάσταση. Επομένως, αν τώρα ζούμε μια μετα-ρευστή επανάσταση, μόνο τα παιδιά σας θα τη συνειδητοποιήσουν.

Αυτό είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον.

Ο συμπατριώτης σας Κορνήλιος Καστοριάδης, όταν, λόγω των ριζοσπαστικών του θέσεων, ερωτήθηκε αν στόχος του ήταν να αλλάξει τον κόσμο απάντησε «Ούτε κατά διάνοια. Ποτέ δεν πέρασε από το μυαλό μου να αλλάξω τον κόσμο. Αυτό που επιθυμώ είναι να αλλάξει η ανθρωπότητα από μόνη της, όπως έκανε τόσες φορές στο παρελθόν». Αυτή είναι οπτική αισιόδοξου ανθρώπου.

Την προσυπογράφετε σε τελική ανάλυση;

Δεν θα προλάβω να το δω, γιατί είναι μακροπρόθεσμο. Όμως ελπίζω ο 21ος αιώνας να είναι αφιερωμένος στην επανασύνδεση εξουσίας και πολιτικής, μέσα από συλλογική δράση και κοινούς στόχους. Η διάκριση μεταξύ αισιόδοξης και απαισιόδοξης στάσης κατά τη γνώμη μου είναι λογικά εσφαλμένη, αφού δεν εξαντλεί όλες τις πιθανότητες. Ποιός είναι ο αισιόδοξος; Όποιος πιστεύει, πως ο κόσμος ως έχει εδώ και τώρα είναι ο καλύτερος δυνατός. Ποιός είναι ο απαισιόδοξος; Αυτός που σκέπτεται, πως ίσως ο αισιόδοξος να έχει δίκιο.

Υπάρχει και ο Καστοριάδης μεταξύ των δύο θέσεων, που λέει πως ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός και έλπιζε πως κάποτε θα πραγματοποιηθεί. Όσον αφορά στο απώτερο μέλλον η άποψη του είναι σωστή, όχι όμως όσον αφορά στο άμεσο μέλλον. Όσο για μένα, είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος και μακροπρόθεσμα αισιόδοξος. Δεν βλέπω ριζοσπαστικές αλλαγές σύντομα, αλλά είμαι σίγουρος, πως είναι στο πρόγραμμα.

epohi.gr

“Το μεγαλύτερο ψέμα του καπιταλισμού”: Η απαγορευμένη ομιλία ενός δισεκατομμυριούχου | Βίντεο

Αποκάλυψε το μεγαλύτερο ψέμα του καπιταλισμού και αυτό ενόχλησε πολλούς “συναδέλφους καπιταλιστές”…

O Nick Hanauer είναι ένα γνήσιο τέκνο του καπιταλισμού. Η επιτυχημένη επιχείρησή του με έδρα το Σιάτλ αξίζει σήμερα 1 δις δολάρια, όμως αυτό δεν τον εμποδίζει να συγκρούεται με τους υπόλοιπους “συναδέλφους της πλουτοκρατίας”, υπενθυμίζοντάς τους ότι, αν δεν αυξηθεί άμεσα ο κατώτατος μισθός, οι ΗΠΑ θα βρεθούν σύντομα αντιμέτωπες με μία μεγάλη κοινωνική επανάσταση.

Ο Hanauer σε μία ομιλία του στο TED μίλησε ανοιχτά για το μεγαλύτερο ψέμα του καπιταλισμού: “Οι πλούσιοι δεν δημιουργούν θέσεις εργασίας, οι καταναλωτές το κάνουν”, είπε μεταξύ άλλων.

Δεν ήταν λίγοι οι “συνάδελφοί” του που δυσαρεστήθηκαν με όσα ανέφερε στην ομιλία του. Μάλιστα, το TED αποφάσισε να την “κόψει” με την δικαιολογία ότι το περιεχόμενό της ήταν πολύ αμφιλεγόμενο και τα επιχειρήματα του Hanauer δεν ήταν πειστικά.

Το μοναδικό “έγκλημα” του Hanauer ήταν ότι εξήγησε πως λειτουργούν οι αγορές, τονίζοντας το αυτονόητο: οι πολυεθνικές δεν θέλουν να προσλαμβάνουν εργαζόμενους. Μόνο η καταναλωτική ζήτηση μπορεί να ασκήσει πίεση στις εταιρείες, ώστε να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και χάρη σε αυτή τη ζήτηση έχουμε όλοι χρήματα στις τσέπες μας.

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=CKCvf8E7V1g”]

Βιβή Συργκάνη, enallaktikos.gr με πληροφορίες από Business Insider

Ελληνική περίθαλψη με υλικά από Κίνα και Αίγυπτο

Ελληνική περίθαλψη με υλικά και αναλώσιμα made in China, Egypt, και ούτω καθεξής! Φυσικά το είδαμε και αυτό στα χρόνια της βαθιάς ύφεσης και της μνημονιακής πολιτικής, όπου πολλά νοσοκομεία αξιοσέβαστα και ναυαρχίδες του ΕΣΥ προσπαθούν να γιατρέψουν τους ασθενείς τους με κακής ποιότητας υλικά, τα οποία είναι επικίνδυνα για τη Δημόσια υγεία, υλικά τα οποία αναγκάζονται να προμηθεύονται εξαιτίας των μειωμένων προϋπολογισμών τους.

Και εάν τα πράγματα είναι τόσο τραγικά για το 2014, φαντασθείτε τι έχει να γίνει το 2015, όπου οι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων θα είναι ακόμη πιο μειωμένοι, συγκεκριμένα κατά 22,9%, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό που ψήφισε η κυβέρνηση στην Βουλή την περασμένη Κυριακή.

Τα καινούρια αυτά νέα έρχονται από το ΑΧΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη, ένα πραγματικά καθ’ όλα αξιοσέβαστο νοσηλευτήριο το οποίο βιώνει δραματικές στιγμές τα τελευταία χρόνια, με σοβαρές ελλείψεις αναλωσίμων και φαρμάκων και με υλικά τα οποία δεν είναι αντάξια της φήμης του. Υλικά, τα οποία, σύμφωνα με τον κ. Αθανάσιο Σιούλη, πρόεδρο της νοσοκομειακής Επιτροπής γιατρών του ΕΣΥ του ΑΧΕΠΑ και μέλος του ΔΣ της Ένωσης Νοσοκομειακών Γιατρών Θεσσαλονίκης, προμηθεύεται το νοσοκομείο από ξένες χώρες, όπως Κίνα, Αίγυπτο κ.λπ. εξαιτίας των μειωμένων προϋπολογισμών σε όλο το ΕΣΥ και ειδικότερα στον προϋπολογισμό του ΑΧΕΠΑ, ο οποίος από 80 εκατ. ευρώ που ήταν πριν την κρίση, σήμερα ανέρχεται σε 30 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Σιούλης αναφέρει ότι σήμερα στο ΑΧΕΠΑ μπορεί να βρει ένας ασθενής ράμματα χειρουργικά και γάντια από Κίνα, Αίγυπτο, αλλά και άλλες χώρες, υλικά πολύ κακής ποιότητας που σίγουρα ταλαιπωρούν τόσο το γιατρό όσο και τον ασθενή. Τα γάντια πολλές φορές σπάνε και οι γιατροί ή οι νοσηλευτές αναγκάζονται να φορούν πολλά ζευγάρια μαζί για να είναι σίγουροι, τονίζει ο κ. Σιούλης. Για να μη αναφέρουμε τα φίλτρα αιμοκάθαρσης, συνεχίζει, για τα οποία έχουν καταγγείλει πολλές φορές οι Νεφροπαθείς την κακή τους ποιότητα, η οποία είναι επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία. Ειδικά τα φίλτρα αυτά, αναφέρει ο συνομιλητής μας, είχαν κατακυρωθεί σε αυγπτιακή εταιρεία. Εν τέλει, το τόσο φθηνό προϊόν στο τέλος καταλήγει να είναι πολύ ακριβό και επιβαρύνει ίσως διπλάσια την υγεία και την οικονομία, αναφέρει.

Ίσως τελικά οι περίφημοι μειοδοτικοί διαγωνισμοί δεν αποτελούν την ενδεδειγμένη λύση για θέματα δημόσιας υγείας και όταν στην κυριολεξία παίζεται κορόνα-γράμματα η ζωή των ασθενών. Άραγε γιατί δεν τέθηκαν ποτέ προδιαγραφές και όροι ποιότητας στους διαγωνισμούς και μόνο όροι χαμηλότερης τιμής; Θα πάρει κάποτε θέση στο θέμα αυτό η ηγεσία του υπουργείου Υγείας;

Αναφορικά με τις ελλείψεις, ο κ. Σιούλης υποστηρίζει ότι πράγματι είναι πολύ μεγάλες και μάλιστα σε πολύ ειδικά αναλώσιμα, όπως βηματοδότες και υλικά επεμβατικής ακτινολογίας, τα οποία στην κυριολεξία σώζουν ζωές. Όμως δεν είναι μόνο το ΑΧΕΠΑ που ταλανίζεται από τις ελλείψεις και τα άχρηστα υλικά, αλλά όλο σχεδόν το ΕΣΥ και η περίθαλψη των πολιτών, δραματικό αποτέλεσμα και συνέπεια μιας καταστροφικής μνημονιακής πολιτικής, της οποίας βιώνουμε και δεν ξέρουμε για πόσο καιρό ακόμη θα βιώνουμε τα απόνερά!

nooz.gr via onmed.gr

Έκλεψαν δέκα τόνους μέλι

Νέα κλοπή … μαμούθ σημειώθηκε αυτή τη φορά στο χωριό Άνω Ασίτες όπου άγνωστοι έκλεψαν 400 δοχεία μέλι και ένα φορτηγό σύμφωνα με την καταγγελία του ιδιοκτήτη τους στην αστυνομία!

Σύμφωνα με τις πληροφορίες οι δράστες παραβίασαν με λοστούς την πόρτα της αποθήκης. Στο χώρο βρίσκονταν 200 δοχεία γεμάτα μέλι καθώς επίσης και 200 άδεια τα οποία οι δράστες φαίνεται πως γέμισαν με την ησυχία τους από τις δεξαμενές !

Στη συνέχεια οι άγνωστοι φόρτωσαν τα δοχεία στο φορτηγό του 60χρονου ιδιοκτήτη και εξαφανίστηκαν προς άγνωστη κατεύθυνση. Συνολικα αφαίρεσαν 10 τόνους μελιού με τις έρευνες της αστυνομίας να κινούνται προς κάθε πιθανή κατεύθυνση !

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές σήμερα το πρωί το φορτηγό που είχαν αφαιρέσει οι δράστες βρέθηκε παρατημένο κοντά στο Σπήλι Ρεθύμνου.

Υπενθυμίζεται πως στο παρελθόν είχε σημειωθεί μια ανάλογη κλοπή στα Βορίζια όπου άγνωστοι έκλεψαν 28 τόνους μελιού μέσα σε μια νύχταχωρίς κανείς να καταλάβει το παραμικρό πριν από περίπου ενάμιση χρόνο και συγκεκριμένα τα ξημερώματα της 7ης προς 8ης Φεβρουαρίου του 2013.

cretalive.gr

Το ντοκιμαντέρ της ΠΟΕ – ΟΤΑ που μετά τη δολοφονική επίθεση στον Πέτρο Ινιωτάκη ήρθε ξανά στην επικαιρότητα | Βίντεο

Η ΠΟΕ – ΟΤΑ ήταν μεταξύ αυτών που είχαν αντιδράσει εντονότατα στα γεγονότα με τον βίαιο ξυλοδαρμό του Αντιδήμαρχου Προγραμματισμού- Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης- Διαφάνειας- Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Πέτρου Ινιωτάκη και με μία ανακοίνωσή της σημειώνε ότι ο συγκεκριμένος “σκανδαλώδης” διαγωνισμός δεν αποτελεί μεμομονωμένο γεγονός:

«Οι εμπειρίες από την μέχρι τώρα ιδιωτικοποίηση των απορριμμάτων έχουν αποδείξει ότι το ξεπούλημα της καθαριότητας δεν συνοδεύεται από εξοικονομήσεις και μεγαλύτερη διαφάνεια, όπως ισχυρίζονται όσοι προωθούν τους ιδιώτες. Αντίθετα, η είσοδος των ιδιωτών έχει εισάγει στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όχι μόνο εξευτελιστικές και απάνθρωπες σχέσεις εργασίας αλλά και φαινόμενα ακραίας και πρωτοφανούς διαφθοράς. Τα όσα έγιναν στο Ηράκλειο της Κρήτης αποδεικνύουν του λόγου το αληθές».

Σήμερα, και με αφορμή αυτά τα γεγονότα, υπενθυμίζει ότι προ ολίγων μηνών, σε συνεργασία με τον δημοσιογράφο Άρη Χατζηστεφάνου, η ΠΟΕ ΟΤΑ είχε παρουσιάσει το ντοκιμαντέρ της με τίτλο: “Εργοστάσια Απορριμμάτων: Το μεγάλο φαγοπότι των εργολάβων” το οποίο, σήμερα, είναι “πιο επίκαιρο όσο ποτέ”.

Καλεί μάλιστα όλους να διαδώσουν και να μοιραστούν το βίντεο, να ξεκινήσουν ανοιχτές συζητήσεις σε δήμους και περιφέρειες ώστε να μάθουν οι πολίτες τι πραγματικά συμβαίνει με τη διαχείριση των απορριμμάτων.

Δείτε το ντοκιμαντέρ εδώ:

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=kpOx_7cZXE4″]

«Δεν θα ζήσουμε έτσι. Προτιμώ να πεθάνω»: Απειλούσε να αυτοκτονήσει 15χρονος Σύρος στο Σύνταγμα | Φωτός

Απειλούσε ότι θα αυτοκτονήσει στο Σύνταγμα ένας 15χρονος Σύρος πρόσφυγας με τις αστυνομικές δυνάμεις να προσπαθούν να τον μεταπείσουν.

Οι Σύροι φωνάζουν συνεχώς το σύνθημα “Ζωή ή Θάνατος”, καταγγέλλοντας την ολιγωρία της ελληνικής κυβέρνησης και της ομάδας που ανέλαβε τον συντονισμό για την προώθησή τους με έκδοση ταξιδιωτικών εγγράφων.

Ο 15χρονος Μοχάμεντ πέρασε θηλιά στον λαιμό του και απειλούσε να δώσει τέλος στη ζωή του. «Δεν θα ζήσουμε έτσι. Προτιμώ να πεθάνω», έλεγε το ανήλικο αγόρι.

Ισχυρές δυνάμεις των ΜΑΤ είχαν περικύκλωσαν νωρίτερα τους Σύρους πρόσφυγες.

Αλληλέγγυος κόσμος βρέθηκε στο Σύνταγμα για να αποτραπεί πιθανή εκδίωξη.

Ένας νεαρός Σύρος μέσα στην απόγνωσή του, έδεσε σχοινί από κολόνα και απειλούσε να αυτοκτονήσει καθώς θεωρεί ότι η Πολιτεία εμπαίζει τους Σύρους πρόσφυγες. Το ίδιο έκανε και μία γυναίκα λίγο πριν πειστούν και οι 2 να κατέβουν από τα σκαμπό στα οποία είχαν ανέβει.

Μέχρι το απόγευμα του Σαββάτου, 22 άστεγες οικογένειες είχαν μεταφερθεί στους ξενώνες Αστέγων και Κακοποιημένων Γυναικών του Δήμου Αθηναίων και άλλα 15 άτομα με προβλήματα υγείας μεταφέρθηκαν από το υπουργείο Εσωτερικών σε δομές. Το βράδυ του Σαββάτου περίπου 100 άτομα προστέθηκαν στο σώμα των Σύρων και ζητούν να καταγραφούν κι εκείνοι στις λίστες.

Ο μεγάλος αριθμός των προσφύγων περιμένει να υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις για στέγαση των υπόλοιπων. Ο Δήμος Αθηναίων έχει δεσμευτεί ότι θα πάρει πρωτοβουλία για να εξασφαλίσει τη στέγαση άλλων 300 ατόμων σε συνεργασία με άλλους δήμους, ενώ και το υπουργείο Εσωτερικών έχει δεσμευτεί ότι θα εξασφαλίσει στέγη για τις υπόλοιπες οικογένειες.

newego_LARGE_t_1101_54437309 B4z_UoYIQAEMsr9

ethnos.gr, left.gr

Τηλεφωνική γραμμή SOS για παιδιά στην Κρήτη

Το σωματείο «Όαση του παιδιού», θέλοντας να βοηθήσει όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά στο Ηράκλειο αλλά και σε όλη την Κρήτη, έχει θέσει προσωρινά σε λειτουργία τηλεφωνική γραμμή  69 3828 3828 για θέματα που αφορούν στην παιδική κακοποίηση και την παιδική εργασία.

Βασικός της στόχος είναι η παροχή συμβουλών και κατευθύνσεων σε παιδιά, εφήβους και γονείς.

Μέσω της γραμμής αυτής, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μοιραστούν ερωτήματα – προβληματισμούς που αφορούν σε παιδιά – εφήβους.

Ειδικά εκπαιδευόμενο και έμπειρο προσωπικό (κοινωνικοί λειτουργοί &  ψυχολόγοι) θα παρέχουν τις ανάλογες κατευθύνσεις και πληροφορίες προκειμένου να βρεθεί η κατάλληλη λύση της κάθε περίπτωσης.

Μετά την καταγγελία θα ειδοποιείται η εθελοντική ομάδα του σωματείου «Όαση του Παιδιού» και έπειτα από σχετική έρευνα θα γίνεται παραπομπή στις αρμόδιες υπηρεσίες, όπως η Διεύθυνση Πρόνοιας, η Εισαγγελία Ανηλίκων κλπ.

Συγκεκριμένα οι κλήσεις στην τηλεφωνική γραμμή SOS  69 3828 3828 θα αφορούν:

  • Παιδιά που βρίσκονται σε κίνδυνο
  • Παιδιά που επαιτούν
  • Καταγγελίες για περιστατικά κακοποίησης παιδιών – θυμάτων
  • Παραπομπές σε αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς
  • Πληροφορίες για την εθελοντική οργάνωση Όαση του Παιδιού

 

Έρευνα – μαμούθ για τον καρκίνο στην Κρήτη και μία άγνωστη ιστορία από το 1994

Μάστιγα ο καρκίνος στην Κρήτη. Μάλιστα, σε ορισμένες περιοχές του νησιού το ποσοστό θνησιμότητας είναι τεράστιο, με την ανησυχία του κόσμου να είναι έκδηλη.

Το όλο ζήτημα διερευνά το Κέντρο Καταγραφής Καρκίνου της Κρήτης, όπου για πρώτη φορά στα χρονικά δεδομένα του νησιού, αλλά και σε εθνικό επίπεδο ολοκληρώνεται η καταγραφή περιπτώσεων θανάτου και νοσηρότητας για όλους τους τύπους καρκίνου για την περίοδο 2005-2013.

Τα αποτελέσματα για όλη την περίοδο 1992-2013 θα ανακοινωθούν επίσημα τους πρώτους μήνες του 2015, μετά από ενημέρωση της Περιφέρειας Κρήτης.

Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία της Παθολογικής-Ογκολογικής Κλινικής του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου επιστημονικός υπεύθυνος και διευθυντής είναι ο καθηγητής κ. Β. Γεωργούλιας, και της Κλινικής Κοινωνικής και Οικογενειακής Ιατρικής του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου διευθυντής είναι ο καθηγητής κ. Χρήστος Λιονής.

Η συνεργασία αυτή έχει ως στόχο τη συλλογή, την καταγραφή και την ανάλυση δεδομένων σχετικών με ασθενείς που πάσχουν ή που απεβίωσαν από καρκίνο, σε ολόκληρη την περιφέρεια Κρήτης.

«Ήδη έχουν παρατηρηθεί τύποι καρκίνου που ξεχωρίζουν ή πληθυσμιακές ομάδες και περιοχές που παρουσιάζουν αυξημένα ποσοστά θνησιμότητας ή νοσηρότητας. Άξια περαιτέρω συζήτησης είναι η αυξητική τάση του καρκίνου του θυρεοειδούς και του ήπατος και στις δύο περιόδους καταγραφής. Η ερμηνεία αυτών όμως χρήζει περαιτέρω διερεύνησης. Αυτή η συζήτηση γι’ αυτούς τους τύπους καρκίνου, για την αναλογία μεταξύ ανδρών και γυναικών, για το επικρατέστερο μοντέλο ανά νομό και δήμο, αλλά και για το μοντέλο που αναμένεται να ακολουθηθεί τις επόμενες δεκαετίες θα ανακοινωθεί τους επόμενους μήνες. Αυτό θα γίνει μέσα από μια πρώτη ολοκληρωμένη παρουσίαση των αποτελεσμάτων, σε συνεργασία με το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης», αρκέστηκε να δηλώσει για πρώτη φορά, λίγο πριν την ολοκλήρωση της καταγραφής και παρουσίασής της, ο κ. Λιονής.

«Η όποια ερμηνεία των αποτελεσμάτων πρέπει να γίνεται με προσοχή, μιας και το Κέντρο Καταγραφής Καρκίνου της Κρήτης ανακοινώνει απλώς γεγονότα και αριθμούς. Θα πρέπει κανείς να λάβει υπόψη του πολλούς παράγοντες που είναι δυνατόν να ερμηνεύουν τις παρατηρούμενες αυξητικές τάσεις», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Η καταγραφή γίνεται από το μοναδικό περιφερειακό αρχείο καταγραφής νεοπλασμάτων και συγκεκριμένα το Κέντρο Καταγραφής Καρκίνου της Κρήτης, που αποτελεί σήμερα ένα θεσμό του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Το Κέντρο Καταγραφής Καρκίνου της Κρήτης ιδρύθηκε το 1992 από τον αείμνηστο Ι. Βλαχονικολή, καθηγητή Πανεπιστημίου Κρήτης, με έδρα τον Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και συντονιστή τον καθηγητή κ. Χ. Λιονή. Παράλληλα έχει λάβει άδεια ίδρυσης και λειτουργίας αρχείου με ευαίσθητα δεδομένα από το Τμήμα της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ενώ έχει εξασφαλιστεί η άδεια από την ΥΠΕ Κρήτης, τα ληξιαρχεία και τα νοσοκομεία της περιφέρειας Κρήτης, δεσμεύοντας το Κ.Κ.Κ. στην ασφαλή διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και στη διασφάλιση της πλήρους ανωνυμίας, με βάση τις αρχές τήρησης προσωπικών δεδομένων.

Λειτουργεί με μια διεπιστημονική ομάδα, που απαρτίζεται από ογκολόγους, γενικούς γιατρούς, στατιστικούς και επιστήμονες πληροφορικής.

Μία παλιότερη έρευνα για τον καρκίνο στην Κρήτη

Να υπενθυμίσουμε εδώ μία σχετικά άγνωστη ιστορία σχετικά με το Κέντρο Καταγραφής Καρκίνου της Κρήτης.

Το 1994 είχε παρουσιαστεί σχετική έρευνα του Κέντρου Καταγραφής Καρκίνου Κρήτης σε συμπόσιο ογκολογικής παθολογίας που διοργανώθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης υπό την αιγίδα του ιατρικού τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας.

Τα στοιχεία, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας “Αγώνας της Κρήτης” είχαν συλλεχθεί δια της περιπατικής μεθόδου (επιτόπια καταγραφή). Η παρουσίαση των συμπερασμάτων της ειδικής έρευνας έγινε από τον τότε αναπληρωτή καθηγητή βιοστατιστικής του τομέα κοινωνικής ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, κ. Γιάννη Βλαχονικολή, στο πλαίσιο του προγράμματος καταγραφής καρκίνου Κρήτης, προγράμματος που είχε χρηματοδοτηθεί από την ΕΟΚ για την πραγματοποίηση στατιστικών επιδημιολογικών ερευνών.

Σε σύνολο 4.801 κατοίκων της Κρήτης που ασθενούσαν ή απεβίωσαν από διάφορες μορφές καρκίνου το 1992, η κατανομή ανά 100.000 γενικού πληθυσμού παρουσίαζαν τεράστιες αποκλίσεις:

Νομός

Άντρες

Γυναίκες

Μέσος Όρος

Λασιθίου

858

720

793

Ηρακλείου

907

809

862

Ρεθύμνου

1029

631

862

Χανίων 1183 881 1041

Δεν είναι όμως μόνο η μεγάλη απόκλιση των Χανίων από τους άλλους νομούς της Κρήτης αλλά και η τεράστια διαφορά των ποσοστών θνησιμότητας στην Κρήτη σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Σύμφωνα με τον καθηγητή ο καρκίνος μπορεί να σχετίζεται με τις συνήθειες ζωής, διατροφή, ηλικία και περιβάλλον. Όσον αφορά τις πρώτες παραμέτρους οι διαφοροποιήσεις μεταξύ των νομών της Κρήτης είναι ελάχιστες.

Παραπέρα, από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, έχει διαπιστωθεί πως και συνολικά τα ποσοστά της Κρήτης δεν θα έπρεπε να είναι υψηλότερα σε τέτοιο βαθμό σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Όταν όμως περνάμε στην παράμετρο του περιβάλλοντος υπάρχει μία διαφορά. Κι αυτή είναι η ύπαρξη του αμερικανοΝΑΤΟϊκού συμπλέγματος στα Χανιά, που αποδεικνύεται ως ο αποφασιστικός παράγοντας θανάτων στην περιοχή μας.

Τότε, μετά την δημοσιοποίηση της έρευνας, κανείς δεν πήρε την ευθύνη για τη λήψη σχετικών μέτρων προστασίας. Αντιθέτως, το 1993, το πρόγραμμα καταγραφής καρκίνου Κρήτης σταμάτησε να χρηματοδοτείται από την ΕΟΚ και οι Ελληνικές Κυβερνήσεις μετέπειτα δεν πήραν καμία απολύτως πρωτοβουλία για επαναχρηματοδότηση του.

Όλα αυτά άλλαξαν πολύ πρόσφατα, είκοσι ολόκληρα χρόνια μετά, και πιο συγκεκριμένα στις 18 Δεκεμβρίου του 2013 όταν με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κρήτης υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση με το Πανεπιστήμιο Κρήτη και το Τμήμα Ιατρικής για την επαναλειτουργία στο νησί ειδικού επιστημονικού κέντρου καταγραφής του καρκίνου

Υποδομές

Πρόσφατα, η λειτουργία του Κ.Κ.Κ. έτυχε υποστήριξης της Περιφέρειας Κρήτης, με σχετική προγραμματική σύμβασης. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι τα χρήματα αυτά αξιοποιούνται μόνο για τα οδοιπορικά των καταγραφέων, οι οποίοι επισκέπτονται τα ληξιαρχεία και τα νοσοκομεία του νησιού, και όχι για την αμοιβή των καθηγητών και του επιστημονικού προσωπικού.

Μέσω της προγραμματικής αυτής σύμβασης, τόσο οι υποδομές όσο και οι λειτουργίες του Κ.Κ.Κ. διευρύνθηκαν και προτυποποιήθηκαν.

Πιο συγκεκριμένα, έγινε αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος, ώστε να υποστηρίζει την εξ αποστάσεως καταγραφή και τον έλεγχο της πληροφορίας που δέχεται η κεντρική μονάδα που φιλοξενεί τα δεδομένα. Ακολουθεί τα διεθνή πρότυπα ταξινόμησης για τα καλοήθη και κακοήθη νεοπλάσματα, ενώ υπάρχει ειδική εκπαίδευση για τους καταγραφείς της πληροφορίας. Το νέο σύστημα του Κ.Κ.Κ. δίδει τη δυνατότητα διεξαγωγής στατιστικών στοιχείων, με τη μορφή πινάκων, γραφημάτων αλλά και χαρτών σε διάφορες κλίμακες ανάλυσης (νομός, δήμος, οδός). Τα δεδομένα του Κ.Κ.Κ. διατίθενται ελεύθερα σε ερευνητές, έπειτα από γραπτό αίτημα και ανάλογα με το πρωτόκολλο της μελέτης τους, ώστε να ενδυναμωθεί η έρευνα για τον καρκίνο.

Ιωάννα Βλαχάκη / neakriti.gr με πληροφορίες από δημοσιεύματα του agonaskritis.gr