28.2 C
Chania
Tuesday, June 17, 2025

“Μια σύγχρονη Οδύσσεια” – Το αφιέρωμα του COPA90 στην επιστροφή του ΟΦΗ και της Κρήτης σε έναν τελικό Κυπέλλου

Ημερομηνία:

Μια συγκινητική καταγραφή της ποδοσφαιρικής ψυχής της Κρήτης και της ιστορικής συμμετοχής του ΟΦΗ στον τελικό Κυπέλλου Ελλάδας με τον Ολυμπιακό, ύστερα από 35 χρόνια, παρουσιάζει το διεθνές ποδοσφαιρικό δίκτυο COPA90, μέσα από ένα αφιέρωμα με εικόνες, μαρτυρίες και κοινωνιολογικές προσεγγίσεις.

Το COPA90, εταιρεία ποδοσφαιρικών μέσων με έδρα το Λονδίνο, ιδρύθηκε το 2012 από την Bigballs Media και ξεκίνησε ως κανάλι στο YouTube. Εστιάζει στην παρουσίαση της ποδοσφαιρικής κουλτούρας παγκοσμίως, προσφέροντας ντοκιμαντέρ, συνεντεύξεις και πρωτότυπο περιεχόμενο που ξεπερνά τα στενά όρια του αγωνιστικού χώρου. Σήμερα αριθμεί πάνω από 8,5 εκατομμύρια ακολούθους σε διάφορες πλατφόρμες και έχει αναγνωριστεί διεθνώς: το 2020 κατέλαβε την 57η θέση στο “Tech Track 100” της Sunday Times, ενώ το 2019 περιλήφθηκε από το Fast Company στις «Πιο Καινοτόμες Εταιρείες».

Το νέο αφιέρωμα επικεντρώνεται στον τελικό Κυπέλλου Ελλάδας ανάμεσα σε ΟΦΗ και Ολυμπιακό, και στη μαζική μετακίνηση των φιλάθλων της Κρητικής ομάδας από το Ηράκλειο στην Αθήνα, σε ένα ταξίδι άνω των 390 χιλιομέτρων μέσω του Αιγαίου, που δεν ήταν απλώς μια μετακίνηση, αλλά μια σύγχρονη οπαδική Οδύσσεια.

Ο φωτογράφος Γιάννης Αγγελάκης συνόδευσε τους οπαδούς του ΟΦΗ, καταγράφοντας με τον φακό του μοναδικές στιγμές συγκίνησης, ενότητας και τοπικής υπερηφάνειας. Σε μία από τις μαρτυρίες, φίλαθλος της ομάδας μιλά για την πρώτη του εμπειρία στον τελικό του 1990, πάλι με αντίπαλο τον Ολυμπιακό:

«Η πρώτη μου ανάμνηση είναι ο τελικός Κυπέλλου του 1990. Θυμάμαι να κάθομαι μπροστά στην ασπρόμαυρη τηλεόραση, με συγγενείς μαζεμένους. Δεν είχαν καταφέρει πολλοί να ταξιδέψουν τότε. Κάτι άδικο είχε συμβεί… Και αυτό μας πείσμωσε. Εμείς οι Κρητικοί κουβαλάμε υπερηφάνεια για τον τόπο και την ομάδα μας. Αυτό το αίσθημα μάς όπλισε. Το κόστος να είσαι ΟΦΗτζής είναι μεγάλο – αλλά η χαρά, ανεκτίμητη.»

Η δυσκολία μετακίνησης από το νησί προς την ηπειρωτική Ελλάδα αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί βασικό εμπόδιο, που όμως ενδυναμώνει την τοπική ταυτότητα και το αίσθημα συσπείρωσης:

«Πάντα είχαμε ένα μεγάλο πρόβλημα ως νησί: τη μετακίνηση. Αυτό όμως μας έκανε πιο αποφασισμένους. Μας έκανε να δίνουμε τα πάντα εδώ, στο σπίτι μας. Τότε, η έδρα μας ήταν πραγματικό κάστρο. Πολύ δυνατή. Και αυτή η δυσκολία μάς έκανε ακόμα πιο τοπικιστές, πιο δεμένους με τον τόπο μας. Όπως εγώ, για παράδειγμα — για να δω την ομάδα μου στην Αθήνα ή στον Πειραιά, έπρεπε να περάσω τη θάλασσα. Έπρεπε να πληρώσω τα διπλά ή τα τριπλά απ’ ό,τι πλήρωναν άλλοι. Έπρεπε να προγραμματίσω τον χρόνο μου, να βεβαιωθώ ότι μπορώ να πάω και να γυρίσω, να πάω στη δουλειά. Έπρεπε να προσεύχομαι να μην υπάρχει απαγορευτικό ή κάποιο άλλο εμπόδιο. Όλα αυτά… Και το κόστος — το να είσαι ΟΦΗτζής είχε (και έχει) κόστος. .»

Παρά τις δυσκολίες, το ταξίδι και η εμπειρία της συμμετοχής σε έναν τέτοιο αγώνα είναι αυτό που μετρά περισσότερο για τον οπαδό:

«Δεν με νοιάζει τόσο το αποτέλεσμα. Ζω για τη στιγμή — 17.000 Κρητικοί με κασκόλ ψηλά να τραγουδούν “ανάψαμε φωτιά και μεγαλώνει!”. Όταν δω αυτή την εικόνα, θα νιώθω σαν να σήκωσα τρία τρόπαια. Πλήρης!»

Στο αφιέρωμα του COPA90 περιλαμβάνεται και βίντεο-συνέντευξη με τον καθηγητή Κοινωνιολογίας Γιάννη Ζαϊμάκη, ο οποίος αναλύει την ευρύτερη κοινωνική και πολιτισμική διάσταση της ποδοσφαιρικής ταυτότητας στην Κρήτη:

«Στη συνείδηση πολλών οπαδών του ΟΦΗ — και γενικότερα των ομάδων της περιφέρειας — τα σωματεία όπως ο Ολυμπιακός εκπροσωπούν το κατεστημένο. Έτσι, σε αυτό το πλαίσιο, δεν πρόκειται απλώς για έναν ποδοσφαιρικό αγώνα. Πρόκειται για μια συμβολική αναμέτρηση: η επαρχία, η Κρήτη, αντιπαρατίθεται στους ισχυρούς, στο σύστημα. Αυτό δίνει στον αγώνα ένα βαθύτερο νόημα, το οποίο μπορούμε να διακρίνουμε και στις εκφράσεις και στις συγκεντρώσεις των φιλάθλων που αποκτούν κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις.

Μπορεί κανείς να νιώσει ότι πρόκειται για μια μάχη ενός νησιού ενάντια στο διογκωμένο, συγκεντρωτικό ελληνικό κράτος, που σε κάποιον βαθμό εκπροσωπείται από τον Ολυμπιακό.»

Η ανάδειξη αυτής της ιστορίας από ένα διεθνές δίκτυο όπως το COPA90 αναδεικνύει τη δύναμη του ποδοσφαίρου ως όχημα πολιτιστικής έκφρασης και κοινωνικής ταυτότητας.

Δείτε το αφιέρωμα:

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αυτοψία του Δημάρχου Χανίων στη Δημοτική Αγορά Χανίων: “Προχωράμε εντατικά”, είπε

Αυτοψία στο εργοτάξιο της Δημοτικής Αγοράς Χανίων πραγματοποίησε την...