Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Το business plan για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια παρουσίασε σε διεθνή επενδυτικά κεφάλαια την Τρίτη το απόγευμα η Fraport με σκοπό, μεταξύ άλλων, την εξεύρεση χρηματοδότησης. Η Fraport φέρεται έτσι, σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, να αναζητά και την συμμετοχή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων στο χρηματοδοτικό σχήμα με το οποίο αυτή και η Slentel Ltd, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, θα καλύψουν το εφάπαξ τίμημα των 1,234 δισ. ευρώ που έχουν δεσμευτεί να καταβάλουν για την παραχώρηση των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων.
Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος σύμφωνα με τις ίδιες πηγές που η παρουσίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Sofitel Munich Bayerpost στο Μόναχο, έγινε από τον Stefan J. Rüter, Head of Finance & Investor Relations, της Fraport. Τον υπεύθυνο δηλαδή χρηματοδοτήσεων και επενδυτικών σχέσεων του γερμανικού ομίλου. Οι συζητήσεις αυτές έλαβαν χώρα στα πλαίσια forum που διοργάνωσε η γερμανική επενδυτική τράπεζα Baader Bank Group με τη συμμετοχή γερμανικών και αυστριακών εισηγμένων και εκατοντάδων διεθνών θεσμικών και ιδιωτών επενδυτών.
Με βάση τα όσα ανέφερε το υψηλόβαθμο στέλεχος της Fraport το επενδυτικό όχημα που θα αναλάβει την παραχώρηση θα ελέγχεται κατ’ ελάχιστο κατά τα δυο τρίτα από την ίδια αλλά το μετοχολόγιο θα οριστικοποιηθεί αφού οριστικοποιηθεί και το χρηματοδοτικό μοντέλο. Το τελευταίο είναι ένα από τα έγγραφα που ακόμα δεν έχει υποβάλει η κοινοπραξία Fraport/ Slentel στο ΤΑΙΠΕΔ.
Επενδυτικοί τραπεζίτες με τους οποίους συνομίλησε το Capital.gr εξηγούν πως στο εν λόγω σχήμα χρηματοδότησης της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμμετέχουν ιδιώτες, θεσμικοί τράπεζες μεμονωμένα ή κοινοπρακτικά και ομολογιακοί επενδυτές. Προσθέτουν μάλιστα πως η αναζήτηση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων είναι λογική με δεδομένο το αυξημένο χρηματοδοτικό κόστος που ενδεχομένως αντιμετωπίζει η γερμανική εταιρεία για την επένδυση της στην Ελλάδα εξαιτίας του αυξημένου ρίσκου χώρας. Πιθανολογούν μάλιστα πως ούτως ή άλλως θα αναζητηθεί και άντληση κεφαλαίων με την έκδοση ομολογιακού δανείου. Το κουπόνι αυτής της έκδοσης, ο τόκος δηλαδή που θα καταβάλει, θα προσδιορίσει και το ύψος των χρηματοοικονομικών δαπανών που θα κληθεί να επωμιστεί η Fraport.
Σε αυτό το μοτίβο εντάσσουν οι ίδιες πηγές και τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας προεκλογικά σύμφωνα με τις οποίες η γερμανική διαχειρίστρια αεροδρομίων αξιώνει ισχυρές εγγυήσεις από την ελληνική πλευρά ώστε να μπορέσει να αντεπεξέλθει σε αυτή την πρόκληση όπως και να καθησυχάσει τους σκεπτικιστές μεταξύ των μετόχων της για την ελληνική της επέκταση.
Έτσι ο Stefan J. Rüter στην παρουσίασή του το απόγευμα της Τρίτης ήταν αναλυτικότατος: τόνισε την πολύ μεγάλη διεθνή επιβατική κίνηση που δέχονται τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, τις προοπτικές αύξησης των εσόδων τους από την δημιουργία εμπορικών κέντρων εντός των αιθουσών άφιξης και αναχώρησης αλλά και τις επιπλέον επενδύσεις σε υποδομές και υποστηρικτικούς χώρους που θα πραγματοποιήσει ανεβάζοντας την αξία της παραχώρησης και των προσφερόμενων υπηρεσιών. Υπενθυμίζεται πως στην προσφορά της στο διαγωνισμό η κοινοπραξία υπό την Fraport έχει δεσμευτεί για επενδύσεις κατά την πρώτη τετραετία της τάξης των 330 εκατ. και για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης 1,4 δισ.
Όσον αφορά στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί στις συζητήσεις μεταξύ της Fraport και της ελληνικής πλευράς και ειδικότερα του ΤΑΙΠΕΔ, το Capital.gr είναι σε θέση να γνωρίζει πως αυτή η ήταν μικρή τον τελευταίο μήνα εξαιτίας της προεκλογικής περιόδου.
Πάντως, να σημειώσουμε ότι οι αντιδράσεις δεν έχουν σταματήσει. Και στην Κέρκυρα όπου δήμαρχος είναι ο εκλεγμένος με τον ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Νικολούζος, ακόμα και μετά τη μνημονιακή στροφή της κυβέρνησης επιμένει και θεωρεί την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων μία “ιμπεριαλιστική επιδρομή” για την οποία θα αντισταθεί με κάθε τρόπο, με νομικές αγωγές και απεργίες:
“Ό,τι δεν κατάφεραν να καταλάβουν στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το κάνουν τώρα. Μπορεί να ακούγεται ακραίο αλλά είναι αλήθεια”, δήλωσε ο αριστερός δήμαρχος της Κέρκυρας, Κώστας Νικολούζος, αναφέρουν οι New York Times.