13.8 C
Chania
Thursday, December 11, 2025

Αμπρακάμοι: Το πιο διαδεδομένο κόσμημα της Κρήτης

Ημερομηνία:

Σε μια θαυμάσια φωτογραφία, μάλλον πλανόδιου φωτογράφου της δεκαετίας του 1930, οι δυο μεγαλύτερες κοπέλες ποζάρουν στολισμένες με τις επίσημες ενδυμασίες της εποχής και, βέβαια, με τους εξαίρετους αμπρακάμους, το πιο γνωστό και το πιο διαδεδομένο κόσμημα της Κρήτης! Γάμος δεν γινόταν τότε χωρίς αυτά τα τυποποιημένα περιδέραια που κατέληγαν σε περίτεχνους σταυρούς. Μαζί με τα κρητικά μποτόνια είχαν γράψει λαμπρές σελίδες στην ιστορία της τοπικής  κοσμηματοτεχνίας!

Μου άρεσε η φωτογραφία, μου άρεσε η πόζα, μου άρεσε το ύφος κι η φορεσιά του γέροντα Κρητικού, μου άρεσε η τελετουργία της φωτογράφησης και σκέφτηκα πως θα ταίριαζε πολύ καλά σε εξώφυλλο σημερινού κρητικού περιοδικού. Με τούτη τη φωτογραφία, λοιπόν, κυκλοφορεί το ανοιξιάτικο τεύχος του ΥΠΕΡ – Χτων Σ/Μ Χαλκιαδάκη.

Τοπεριοδικό εκδίδεται από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, κυκλοφορεί τέσσερις φορές τον χρόνο με πολλά κρητικά λαογραφικά, ιστορικά και άλλα θέματα και διανέμεται πάντα δωρεάν στα καταστήματα της εταιρείας. Σ’ αυτό έχω την τιμή να δημοσιεύω κείμενά μου.

Νίκος Ψιλάκης

Μ’ αμπρακάμους με μποτόνια

και μ’ ολόχρυσα κορδόνια!

(Παύλος Βλαστός)

ΤΟ ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ:

Η λαλούσα σιωπή της εικόνας!

ΜΙΑ ΚΡΗΤΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ

Κρήτη, πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μια μεσαρίτικη οικογένεια ποζάρει μπροστά στον φακό του πλανόδιου φωτογράφου. Αντί για τα ζωγραφικά φόντα των φωτογραφικών στούντιο βλέπομε εδώ κλαδιά ελιάς και φοίνικα, κομμένα για κάποιον άγνωστο λόγο. Πιθανότατα για στολισμό. Ή για κάποια τελετή. Ίσως και για να σχηματίσουν αψίδα. Στην πίσω μεριά της φωτογραφίας σημειώνεται απλώς ότι ήταν ημέρα γιορτής.

Η οικογένεια ποζάρει σε κάποια γωνιά του σπιτιού της, στη χωματένια αυλή ή στον δρόμο. Και η πόζα της πρέπει να ήταν βιαστική. Οι πλανόδιοι φωτογράφοι εκείνης της εποχής συνήθιζαν να απλώνουν πίσω από τις πλάτες των ανθρώπων κουβέρτες και σεντόνια· έτσι απομόνωναν ένα κομμάτι του χώρου και δημιουργούσαν την ψευδαίσθηση ότι επρόκειτο για στούντιο. Τούτος δεν το έκαμε. Να θεώρησε ικανοποιητικό σκηνικό τους πετρόχτιστους τοίχους; Ή να βιαζόταν να φωτογραφίσει και άλλες φαμίλιες;

Τον φαντάζομαι να στήνει τον τρίποδα. Και να βάζει χαμηλή ταχύτητα. Απόδειξη το χέρι του βρέφους. Το κούνησε τη στιγμή του κλικ και βγήκε θολό. Η ποιότητα της εικόνας είναι πολύ καλή, με καθαρή εστίαση, αν και ο φωτογράφος φαίνεται μάλλον αρχάριος, αφού άφησε τον γέροντα με… μισό στιβάνι. Και η αρχική εικόνα ήταν αρκετά στραβή (εδώ δημοσιεύεται ισιωμένη και ο επιχρωματισμός της στηρίχτηκε σε ανάλυση των διαβαθμίσεων του γκρίζου).

Οι ηλικίες διαφορετικές. Να είναι πατέρας με τέσσερις θυγατέρες κι έναν λιλιπούτειο διάδοχο, γιο ή εγγονό; Άγνωστο!

Πολύ ενδιαφέρουσες οι παραδοσιακές μεσαρίτικες φορεσιές. Ο γέρος με κούκο, με τσόχινο γιλέκο, βράκα, και με τη χαρακτηριστική κρητική ζώνη. Ο νεότερος (μελλοντικός) άντρας με παιδική φουφούλα – αυτός είναι καθισμένος κατάχαμα (τα αιώνια παιδιά!). Οι γυναίκες με επίσημα ρούχα και πολλά κοσμήματα. Χρυσά βραχιόλια, σκουλαρίκια, δακτυλίδια. Οι δυο μεγαλύτερες είναι στολισμένες με τους χαρακτηριστικούς αμπρακάμους της Κρήτης και τον επίσης χαρακτηριστικό σταυρό· μας θυμίζουν ότι σε ολόκληρο το νησί δεν υπήρχε εργαστήριο χρυσοχόου που να μην ειδικευόταν στην κατασκευή μποτονιών και αμπρακάμων. Ήταν τα πιο συνηθισμένα μα και τα πιο επίσημα κοσμήματα! Συνήθως προσφέρονταν από τους γαμπρούς, αλλά οι στολισμοί των νέων γυναικών με αυτά δεν αποτελούσαν πάντοτε αποδείξεις οικογενειακής κατάστασης. Αμπρακάμους δεν φορούσαν μόνον οι παντρεμένες γυναίκες· συχνά τα μεγάλα κορίτσια της οικογένειας κυκλοφορούσαν με τα κοσμήματα των μανάδων και των γιαγιάδων. Φουστάνια καλοραμμένα. Μακριά ως κάτω. Πουκαμίσες υφαντές. Μπόλικο το μετάξι, μπόλικα και τα πλουμίδια. Μα διακριτικά, δεν φωνάζουν.

Τίποτ’ άλλο δεν ξέρομε γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Κι όμως, είναι σαν να ξέρομε τόσα ώστε να μην μας χρειάζονται περισσότερα. Γιορτή σημαίνει επισημότητα. Η έξοδος των γυναικών στον δημόσιο χώρο κατά τις επίσημες ημέρες είναι από μόνη της γεγονός. Τούτες εμφανίζονται στολισμένες. Και όμορφες. Για να προκαλέσουν τα βλέμματα. Τα πολύτιμα κοσμήματα φανερώνουν το οικονομικό στάτους της οικογένειας. Και η κοινή πόζα είναι μια οικογενειακή τελετή!

Σταματούμε στον γέρο. Κρατά ένα μαντήλι και μια κατσούνα. Με μεταλλικό περιτύλιγμα στον λαιμό της λαβής. Πώς να μη «διαβάσει» κανείς την αναγάλλια του; Το ύφος σοβαρό, η τελετουργία της φωτογράφισης δεν επέτρεπε χαμόγελα. Μα τούτος ο γέροντας βρήκε τον τρόπο να φανερώσει σ’ όλους τους μελλοντικούς θεατές της εικόνας τα συναισθήματά του: Γελά με τα μάτια!

karmanor.gr

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Κλείνουν τα κρεοπωλεία στις 14 Δεκεμβρίου – Πανελλαδικό μήνυμα στήριξης στους αγρότες

Κάλεσμα σε όλα τα σωματεία κρεοπωλών για κλείσιμο των κρεοπωλείων...

Χωρίς συμφωνία η συνάντηση αγροτοκτηνοτρόφων με την Κυβέρνηση

Χωρίς «λευκό καπνό» ολοκληρώθηκε η σύσκεψη στο Μέγαρο Μποδοσάκη...

Ο αόρατος κόσμος γύρω από την κτηνοτρόφια: 60+ επαγγέλματα που δεν βλέπουμε

Πίσω από κάθε μονάδα εκτροφής λειτουργεί ένα ευρύ, τεχνικό...