14.8 C
Chania
Monday, December 23, 2024

Εκτός μάχης 1 στα 2 ασθενοφόρα

Ημερομηνία:

«Κλείνεται για κρεμαγιέρα. 26 Νοεμβρίου 2015», διαβάζουμε σε ένα χαρτί που έχει αφεθεί στο ταμπλό ασθενοφόρου. Για όσους γνωρίζουν από αυτοκίνητα, η κρεμαγιέρα είναι το σύστημα διεύθυνσης (τιμόνι).

Σε ένα απλό αυτοκίνητο, η αντικατάσταση ή η επισκευή της δεν απαιτεί πάνω από μία μέρα. Για το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, οι χρόνοι είναι διαφορετικοί: έχουν περάσει δυόμισι μήνες και ακόμη το όχημα παραμένει ακινητοποιημένο…

Κάθε καθυστέρηση στην επισκευή μπορεί να κοστίζει σε ανθρώπινες ζωές. Ανθρωποι περιμένουν έως και πάνω από μία ώρα μέχρι να ακούσουν τη σειρήνα.

Για να ανταποκριθεί, όμως, το «166» έγκαιρα απαιτείται πλήρης αλλαγή του σκηνικού που επικρατεί σήμερα. Το ΕΚΑΒ Αττικής διαθέτει 135 οχήματα, από τα οποία τα μισά είναι ακινητοποιημένα λόγω βλάβης.

Ολόκληρες περιοχές -27 τον αριθμό- παραμένουν ακάλυπτες ή καλύπτονται από ασθενοφόρα γειτονικών τομέων. Το αν θα σωθεί, δηλαδή, ή όχι ένας άνθρωπος είναι θέμα ευνοϊκής ή αρνητικής συγκυρίας:

«Η Καλλιθέα, με πληθυσμό πάνω από 100.000 κατοίκους, μπορεί να μη διαθέτει ασθενοφόρο και οι κάτοικοί της να καλύπτονται από τον τομέα της Νέας Σμύρνης», σχολιάζει στο «Εθνος» ο Γιώργος Μαθιόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου εργαζομένων στο ΕΚΑΒ.

Η κρίση έχει κάνει την κατάσταση ακόμη πιο δύσκολη. Το συνεργείο του Κέντρου ενδέχεται να μη διαθέτει απόθεμα από τακάκια για τα φρένα. Για να τα προμηθευτεί, χρειάζεται διαγωνισμός μέσω της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (ΥΠΕ). Δηλαδή, προκήρυξη 15 μέρες πριν, αξιολόγηση των προσφορών και κατακύρωση. Η αλλαγή τους δηλαδή -που σε ένα ιδιωτικό αυτοκίνητο απαιτεί μισή ώρα- μπορεί να ξεπεράσει τις 20 μέρες!

Παρά τις προσπάθειες του προσωπικού, τα ασθενοφόρα παραμένουν το «βαρίδι» του ΕΚΑΒ. Εχουν βγάλει τα ψωμιά τους, καθώς αγοράστηκαν το 2004. Εχουν διανύσει εκατομμύρια χιλιόμετρα και είναι φυσιολογικό να βγάζουν ζημιές.

«Ενα στα δύο ασθενοφόρα δεν λειτουργούν λόγω βλαβών», αναφέρει ο κ. Μαθιόπουλος, για να εξηγήσει: «Ακόμη και ασθενοφόρα που έχουν απλές βλάβες δεν επισκευάζονται έγκαιρα, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Το τελευταίο διάστημα, η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο».

Το βάρος της διακομιδής των ασθενών -σημειώνει- έχει επιβαρύνει τα λίγα οχήματα που κυκλοφορούν, με επιπλέον καθυστερήσεις στην ανταπόκριση του ΕΚΑΒ, ακόμη και σε επείγοντα περιστατικά.

Σε καθημερινή βάση, το «166» δέχεται έως και 5.000 κλήσεις και πραγματοποιεί έως 900 διακομιδές μόνον στην Αττική. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου, ο χρόνος προσέλευσης ενός ασθενοφόρου μπορεί να φτάσει έως και τη μιάμιση ώρα για μη επείγοντα περιστατικά.

Οι διασώστες «πληρώνουν» τις καθυστερήσεις που προκαλούν οι ελλείψεις

Οι διασώστες του ΕΚΑΒ δέχονται καθημερινά επιθέσεις λεκτικής βίας και -σε ορισμένες περιπτώσεις- σωματική βία από αγανακτισμένους πολίτες ή συγγενείς ασθενών.

«Οι άνθρωποι αντιδρούν δικαιολογημένα, αλλά δεν είναι το προσωπικό που έχει την ευθύνη της καθυστέρησης», σχολιάζει ο κ. Μαθιόπουλος. Το πλήρωμα -τονίζει- μπορεί να βρίσκεται στον τόπο του συμβάντος μέσα σε λίγα λεπτά, αλλά η καρτέλα με την κλήση να βρίσκεται σε εκκρεμότητα στο κέντρο επιχειρήσεων αρκετή ώρα πριν, λόγω έλλειψης διαθέσιμου οχήματος.

Σύμφωνα με τον κ. Μαθιόπουλο, οι ασθενείς ή οι συγγενείς τους εικάζουν ότι ευθύνεται το πλήρωμα του ασθενοφόρου, μη γνωρίζοντας την τραγική κατάσταση του ΕΚΑΒ, τόσο από την έλλειψη οχημάτων όσο και από τον όγκο της δουλειάς: «Οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ, παρά τις δύσκολες συνθήκες που βιώνουν καθημερινά, τόσο από τη δύσκολη, απαιτητική και συνεχώς αυξανόμενη εργασία τους όσο και από την οικονομική κατάσταση που αντιμετωπίζουν, παραμένοντας απλήρωτοι για μέρος της εργασίας που έχουν προσφέρει, συνεχίζουν να προσφέρουν χωρίς τα απαραίτητα εφόδια».

Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας υπέγραψε τον περασμένο Δεκέμβριο σύμβαση με εταιρεία αυτοκινήτων για την προμήθεια 90 συνολικά ασθενοφόρων, κόστος 5,38 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά, θα διατεθούν ανά Περιφέρεια: 14 οχήματα στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, οκτώ οχήματα στο Νότιο Αιγαίο, 11 στην Ηπειρο, έξι οχήματα στα Ιόνια Νησιά, 25 οχήματα στην Κρήτη, 14 στη Δυτική Μακεδονία, δύο στο Βόρειο Αιγαίο και δέκα στην Πελοπόννησο.

Εκκρεμεί η προμήθεια 96 οχημάτων και κινητών μονάδων για τις λοιπές πέντε Περιφέρειες, δηλαδή της Αττικής (30 οχήματα και 15 Κινητές Μονάδες), Κεντρικής Μακεδονίας (εννέα οχήματα και τέσσερις Κινητές Μονάδες), Θεσσαλίας (13 οχήματα), Στερεάς Ελλάδας (δέκα οχήματα) και Δυτικής Ελλάδας (15 οχήματα).

Οπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Υγείας, γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες και διοικητικές πράξεις προκειμένου να εξασφαλιστεί πλήρως η ένταξη της προμήθειας στο πλαίσιο των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 με επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.

ethnos.gr

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Λογοτεχνία και Μαθηματικά – ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΗΜΑΤΑ

Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου  Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την...