Οι θέσεις της ΔΗ.ΣΥ. για το Νομοσχέδιο του Παιδείας
Συνάντηση με τη νέα Πρυτανική Αρχή του Πανεπιστημίου Κρήτης πραγματοποίησε την Πέμπτη 11 Μαρτίου, ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμμαχίας κ. Λευτέρης Αυγενάκης προκειμένου να συζητήσει μαζί τους τα νέα δεδομένα που δημιουργεί το Σ/Ν του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων με τίτλο: «Δομή, Λειτουργία, Διασφάλιση της Ποιότητας των Σπουδών και Διεθνοποίηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων» .
Στο πλαίσιο της συνάντησης, στην οποία παραβρέθηκαν ο Πρύτανης του Π. Κ κ. Ευριπίδης Στεφάνου και ο Αντιπρύτανης κ. Κώστας Τζανάκης, κατατέθηκαν οι προτάσεις της Δημοκρατικής Συμμαχίας για το νέο Νομοσχέδιο, όπου αρχικά η ΔΗ.ΣΥ τάσσετε υπέρ της αναγκαιότητας των μεταρρυθμίσεων στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ωστόσο όμως οι εκκρεμότητες που δημιουργούνται αλλά και η προχειρότητα του Σ/Ν σε πολλά από τα άρθρα του δεν μας επιτρέπει να το υπερψηφίσουμε στα επί των άρθρων. Ειδικότερα ο κ. Αυγενάκης επισήμανε ότι οι βασικοί άξονες στο Σ/Ν του Παιδείας είναι:
• Η εκλογή των εσωτερικών μελών του Συμβουλίου να γίνεται από τα μέλη ΔΕΠ με δισταυρία. Έτσι αποφεύγονται οι ομαδοποιήσεις και ενισχύεται η αξιοκρατία.
• Ο φοιτητής στο συμβούλιο να μην έχει δικαίωμα ψήφου.
• Να διατηρηθεί το Τμήμα ως βασική μονάδα του Ιδρύματος και να συντονίζεται από την Σχολή.
• Να δοθεί στην Σχολή συντονιστικός και ρόλος για τα Τμήματα.
• Ο κοσμήτορας θα ασκεί έλεγχο σε χαμηλό επίπεδο (τμήμα) σχετικά με την τήρηση του Οργανισμού και του Εσωτερικού Κανονισμού.
• Ο Κοσμήτορας κα η κοσμητεία διατηρούν τις αρμοδιότητες που τους δίνει ο νόμος, αλλά με εποπτικό-διορθωτικό χαρακτήρα.
• Το Τμήμα ασκεί την διοίκηση σε τοπικό επίπεδο, ελεγχόμενο και συνεπικουρούμενο από τη Σχολή και υπό την επίβλεψη του Πρύτανη.
• Όσα τμήματα αποτυγχάνουν σε δύο αξιολογήσεις να έχουν κυρώσεις που να περιλαμβάνουν και διακοπή της χρηματοδότησης
• Τα μέλη ΔΕΠ που ασχολούνται με την διοίκηση να αξιολογούνται, αλλά με πιο ελαστικά κριτήρια στα 5 έτη όπως όλοι οι άλλοι
• Να μην καταργηθεί η βαθμίδα του Λέκτορα. Να έχει δύο τριετείς θητείες που θα μπορεί να κριθεί για επίκουρος. Αν αποτύχει δύο φορές να αποχωρεί.
• Να είναι υποχρεωτικό για όλα τα μέλη ΔΕΠ το διδακτορικό δίπλωμα, με εξαίρεση προσωπικό που έχει μεταπτυχιακό δίπλωμα και βοηθά στην εργαστηριακή ή κλινική άσκηση των φοιτητών.
• Στην αξιολόγηση των ΔΕΠ, οι κριτές να επιλέγονται από την Κοσμητεία ύστερα από πρόταση του Κοσμήτορα και όχι μόνο από τον κοσμήτορα.
• Η αξιολόγηση να είναι για όλους στα 5 έτη. Σε 3 αρνητικές αξιολογήσεις να αφαιρείται το διδακτικό και ερευνητικό έργο από όσους απέτυχαν.
• Διάρθρωση σπουδών. Να δοθεί το πρότυπο του Οργανισμού για να δούμε την αντιστοίχιση των σπουδών των διαφόρων κύκλων με τα επίπεδα της Μπολόνια-επαγγελματικά δικαιώματα. Στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών οι απόφοιτοι δεν κατοχυρώνονται να δώσουν εξετάσεις ούτε στον ΑΣΕΠ για εκπαιδευτικοί, ούτε όμως μπορούν να εγγραφούν στο ΤΕΕ ως μηχανικοί παρότι είναι σχολή του Πολυτεχνείου. Να υπάρξει αποσαφήνιση για το θέμα των τμημάτων 5ετους και 6ετους φοίτησης. Τι θα γίνει δηλαδή με Ιατρική, Οδοντιατρική, Πολυτεχνείο, Γεωπονικό; Τι πτυχία είναι; Bachelor?, Master? MD, DDS?
• Τα μεταπτυχιακά στις σχολές αυτές δεν μπορούν να διέπονται από τους ίδιους κανόνες (χρονικούς) με τα άλλα μεταπτυχιακά.
• Οι περίφημες 13 εβδομάδες +3 για αναπλήρωση απωλειών καλύπτουν 6 εβδομάδες κατάληψης το χρόνο. Επίσης με την μέθοδο της συμπύκνωσης της ύλης επιτρέπουν στα ΔΕΠ να εμφανίζουν περαιωμένο ένα μη διδαχθέν εξάμηνο. Να ξεκινά το εξάμηνο 1η Σεπτεμβρίου, να τελειώνει 10 Ιανουαρίου και 3 εβδομάδες εξεταστική. Το άλλο εξάμηνο να αρχίζει 1η Φεβρουαρίου και να τελειώνει 10 Ιουνίου. 3 εβδομάδες εξεταστική. 2 μήνες διακοπές. Αν λοιπόν δεν τηρούνται οι διάρκειες των εξαμήνων να μπορεί το συμβούλιο να ακυρώνει το μάθημα και να ζητά την επανάληψή του.
• Στα συγγράμματα προτείνουμε την σταδιακή αντικατάσταση του συγγράμματος με επιλεγμένη βιβλιογραφία που θα παρέχεται δωρεάν μέσω Διαδικτύου
• Να διευκρινιστούν οι επαγγελματικές δυνατότητες με την δια βίου Εκπαίδευση. Σε τι αντιστοιχεί στα επίπεδα της Μπολόνια;
• Να μην έχουν εκπρόσωπο οι φοιτητές στην ΑΔΙΠ.
• Η ΑΔΙΠ να λογοδοτεί κάθε έξι μήνες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και όχι κάθε τέλος Μαΐου στον Υπουργό και τον Πρόεδρο της Βουλής.
• Η αξιολόγηση να ισχύει για 6 έτη το πολύ και όχι 8. Συμφωνία με ΕΕ-ΗΠΑ για δυνατότητα έκτακτων εξωτερικών αξιολογήσεων με συμβουλευτικό χαρακτήρα για τα ΑΕΙ και την ΑΔΙΠ.
• Στο Άρθρο 72 να ξεκαθαρίσουν ποια είναι τα νομοθετικώς ρυθμιζόμενα επαγγέλματα.
• Άρθρο 76. Δεν ξεκαθαρίζει τη θητεία της μεταβατικής συγκλήτου. Να εκλεγεί κανονικά όπως ορίζεται στο άρθρο 8
• Στο άρθρο 80. Δεν έχει νόημα να έχουν λιγότερη θητεία τα μισά μέλη του Συμβουλίου. Όλα την ίδια θητεία.
Κλείνοντας, επισήμανε ότι «ο γόνιμος, ουσιαστικός και παραγωγικός διάλογος με την Ακαδημαϊκή κοινότητα θα καλύψει πιθανές ελλείψεις των προτεινόμενων διατάξεων και θα συμβάλλει στην κατά το δυνατόν βέλτιστη τελική διαμόρφωση του σχεδίου νόμου».