Η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών διέταξε τη διενέργεια κατεπείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης, για διεξαγωγή του διαφημιστικού show με τα drones πάνω από την Ακρόπολη, το οποίο προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων. Η άδεια για το αθλητικό παπούτσι που «κρέμεται» πάνω από τον Παρθενώνα δόθηκε από την Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, που υπάγεται στο υπουργείο Οικονομικών.
Συγκεκριμένα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, Αριστείδης Κορέας, έδωσε εντολή για την διενέργεια της έρευνας με αφορμή και τη μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου Πολιτισμού.
Την έρευνα θα διενεργήσει το Τμήμα Ασφαλείας Ακροπόλεως.
Αντικείμενο της έρευνας είναι να διαπιστωθεί εάν έχουν τελεστεί διάφορες παραβάσεις του νόμου περί αρχαιοτήτων και άλλες αξιόποινες πράξεις.
Ποιος έδωσε την άδεια
Η διοίκηση του Ζαππείου είναι αυτή που χορήγησε την άδεια στη γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών, Adidas, για τη διεξαγωγή του show με τα drones πάνω από την Ακρόπολη, το βράδυ της Πέμπτης. Ωστόσο, στο διοικητικό συμβούλιο της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων, η οποία εποπτεύεται από το υπουργείο Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών, παρέστη και η κυβερνητική επίτροπος της Ε.Ο.& Κ., Βασιλική Σκλήρη.
Στη σχετική απόφαση που δημοσιεύθηκε στη «Διαύγεια», αναφέρεται πως το αίτημα για το show της Adidas στην Ακρόπολη κατατέθηκε στις 30 Απριλίου και το διοικητικό συμβούλιο της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων αποφάσισε ομόφωνα να εγκρίνει την παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου δίπλα στο Ζάππειο Μέγαρο στις 15/5, για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom σχετικά με την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas, έναντι μισθώματος ύψους μόλις 380 ευρώ.
Η απόφαση:

Η εικόνα ενός τεράστιου αθλητικού παπουτσιού πάνω από τον Παρθενώνα, η οποία εναλλασσόταν με το λογότυπo της Adidas και το σύνθημα «feel fast», κυκλοφόρησε αργά χθες το βράδυ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλώντας σάλο, ενώ συνδέθηκε και με το πρόσφατο «μπλόκο» στον Γιώργο Λάνθιμο να πραγματοποιήσει γυρίσματα στον Παρθενώνα για τη νέα του ταινία.
Να σημειώσουμε βέβαια ότι σύμφωνα με πληροφορίες είχε δοθεί άδεια για drown και από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.), ωστόσο στο έγγραφο δεν αναφέρεται ότι θα σχημάτιζε παπούτσι πάνω από την Ακρόπολη.
Πάντως, είναι περίεργο πως κανείς από τους συμμετέχοντες στην Επιτροπή και την ΥΠΑ δεν σκέφτηκε ότι το drone show για την προώθηση αθλητικού παπουτσιού της Adidas θα χρησιμοποιούσε ως φόντο την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα κάνοντας διαφήμιση ενός αθλητικού παπουτσιού.
Μενδώνη: «Το show δεν έγινε με νόμιμη διαδικασία»
«Το show δεν έγινε με νόμιμη διαδικασία», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλώντας για την υπόθεση στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.
Στη συνέχεια, σημείωσε ότι η εταιρεία έλαβε άδεια από το Ζάππειο, εξηγώντας ωστόσο ότι το διοικητικό συμβούλιο έπρεπε να είχε ζητήσει την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού και αυτό είναι που καθιστά μη νόμιμη τη διαδικασία.
Παράλληλα, ενημέρωσε ότι το υπουργείο κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας, ενώ καταφέρθηκε εναντίον του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις ανακοινώσεις τους. «Η αντιπολίτευση έπρεπε πρώτα να ψάξει την υπόθεση και μετά να κατηγορήσει το υπουργείο», είπε χαρακτηριστικά.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού:
«Αναφορικά με διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών στην οποία φέρεται να απεικονίζεται η Ακρόπολη, ανακοινώνεται ότι:
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.
Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».
Τι απαντά η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων και η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας
Με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, σχετικά με το διαφημιστικό drone show πάνω από την Ακρόπολη, αναφέρει πως «η πτήση έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου», προσθέτοντας ότι το διοικητικό της συμβούλιο «τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση».
Η ανακοίνωση της Επιτροπής έχει ως εξής:
«Η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, σε συνέχεια δημοσιευμάτων, ενημερώνει ότι:
Τηρώντας τις διατάξεις των Νόμων, αποφάσισε -κατόπιν των εγγράφων που της χορηγήθηκαν από την αιτούσα εταιρεία- τη μίσθωση χώρου 200 τμ στις 15 Μαΐου για τη διεξαγωγή drone show. H πτήση των εν λόγω drones έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου.
Το ΔΣ τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση, ενώ σημειώνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν ανάλογες εκδηλώσεις ιδιωτικών και δημοσίων φορέων.
Οι φωτογραφίες που είδαν το φως τη δημοσιότητας δεν έχουν ληφθεί στο πλαίσιο οποιασδήποτε σύμβασης με την Επιτροπή».
Ανακοίνωση εξέδωσε και η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.). Όπως αναφέρει, «οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου».
«Επισημαίνουμε ότι η εταιρεία έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους ασφαλείας που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε ελεγχόμενο χώρο, με απαγόρευση πρόσβασης του κοινού και τηρήθηκαν οι καθορισμένες αποστάσεις ασφαλείας, όπως ορίζονται στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο» τονίζεται στην ανακοίνωση.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι «σύμφωνα με το διαθέσιμο φωτοληπτικό υλικό, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά μέσα καταγραφής, επιβεβαιώνεται ότι η δραστηριότητα των ΣμηΕΑ περιορίστηκε στην προκαθορισμένη περιοχή πτήσης, η οποία είχε σαφώς οριοθετηθεί πάνω από το Ζάππειο Πάρκο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη άδεια».

Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) ενημερώνει ότι οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου.
Επισημαίνουμε ότι η εταιρεία έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους ασφαλείας που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε ελεγχόμενο χώρο, με απαγόρευση πρόσβασης του κοινού και τηρήθηκαν οι καθορισμένες αποστάσεις ασφαλείας, όπως ορίζονται στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο.
Σύμφωνα με το διαθέσιμο φωτοληπτικό υλικό, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά μέσα καταγραφής, επιβεβαιώνεται ότι η δραστηριότητα των ΣμηΕΑ περιορίστηκε στην προκαθορισμένη περιοχή πτήσης, η οποία είχε σαφώς οριοθετηθεί πάνω από το Ζάππειο Πάρκο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη άδεια.
Η Α.Π.Α. παρακολουθεί την εφαρμογή των κανονισμών και διασφαλίζει τη δημόσια προστασία καθώς και την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του εναέριου χώρου.
Τυχόν πληροφορίες που αναφέρονται σε μη νόμιμες ή ακατάλληλες διαδικασίες αδειοδότησης δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι οι αρμοδιότητες της Α.Π.Α. περιορίζονται αποκλειστικά σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και χρήσης του εναέριου χώρου. Η Α.Π.Α. δεν έχει καμία αρμοδιότητα σχετικά με τη λήψη ή τη διαχείριση φωτογραφιών ή βίντεο που τυχόν ελήφθησαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Σφοδρές αντιδράσεις
«Ο Δήμος της Αθήνας θα σταθεί απέναντι σε κάθε ανίερη προσπάθεια εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», τόνισε σε ανάρτησή του στο X ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας.
Αναλυτικά η ανάρτηση:
«Ο πολιτισμός μας είναι θέμα Δημοκρατίας.
Ο ιερός βράχος της Ακρόπολης επιβάλλει τον σεβασμό όλων μας.
Ο Δήμος της Αθήνας θα σταθεί απέναντι σε κάθε ανίερη προσπάθεια εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς».
Τι απαντούν Adidas και Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας
Ανακοίνωση εξέδωσε η Adidas για το σόου με drones πάνω από την Ακρόπολη, έπειτα από την θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε εισαγγελική παρέμβαση.
Η γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών αναφέρει πως “η πτήση των drones έγινε αυστηρά πάνω από τον χώρο του Ζαππείου Μεγάρου, σύμφωνα με τις ληφθείσες άδειες” ενώ διευκρινίζει πως “καμία εικόνα του μνημείου της Ακρόπολης δεν χρησιμοποιήθηκε από την adidas για διαφημιστικούς ή άλλους σκοπούς”.
Αναλυτικότερα, επισημαίνει:
«Το drone show event της adidas που έλαβε χώρα στο Ζάππειο Μέγαρο στις 15 Μαΐου, πραγματοποιήθηκε αφού ελήφθησαν και τηρήθηκαν όλες οι απαραίτητες άδειες. Η πτήση των drones έγινε αυστηρά πάνω από τον χώρο του Ζαππείου Μεγάρου, σύμφωνα με τις ληφθείσες άδειες, και καμία εικόνα του μνημείου της Ακρόπολης δεν χρησιμοποιήθηκε από την adidas για διαφημιστικούς ή άλλους σκοπούς».
Με την σειρά της και η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων πως «οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου».
Αναλυτικά η ανακοίνωση αναφέρει:
«Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) ενημερώνει ότι οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου.
Επισημαίνουμε ότι η εταιρεία έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους ασφαλείας που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε ελεγχόμενο χώρο, με απαγόρευση πρόσβασης του κοινού και τηρήθηκαν οι καθορισμένες αποστάσεις ασφαλείας, όπως ορίζονται στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο.
Σύμφωνα με το διαθέσιμο φωτοληπτικό υλικό, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά μέσα καταγραφής, επιβεβαιώνεται ότι η δραστηριότητα των ΣμηΕΑ περιορίστηκε στην προκαθορισμένη περιοχή πτήσης, η οποία είχε σαφώς οριοθετηθεί πάνω από το Ζάππειο Πάρκο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη άδεια.
Περιοχή Πτήσης
Η Α.Π.Α. παρακολουθεί την εφαρμογή των κανονισμών και διασφαλίζει τη δημόσια προστασία καθώς και την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του εναέριου χώρου.
Τυχόν πληροφορίες που αναφέρονται σε μη νόμιμες ή ακατάλληλες διαδικασίες αδειοδότησης δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι οι αρμοδιότητες της Α.Π.Α. περιορίζονται αποκλειστικά σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και χρήσης του εναέριου χώρου. Η Α.Π.Α. δεν έχει καμία αρμοδιότητα σχετικά με τη λήψη ή τη διαχείριση φωτογραφιών ή βίντεο που τυχόν ελήφθησαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης».
ΠΑΣΟΚ: «Αθλητικό παπούτσι “πάτησε” την Ακρόπολη»
«Η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να “πατά” την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά», ανέφερε με ανακοίνωσή του το ΠΑΣΟΚ.
Η ανακοίνωση:
«Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή “έξυπνα” διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού.
Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;
Ζητούμε:
Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.
Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.
Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.
Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».
ΚΚΕ: Οργή για εκμετάλλευση της Ακρόπολης από εταιρεία για διαφήμιση
«Οργή και αγανάκτηση προκαλεί η διαφήμιση γνωστής αθλητικής εταιρίας που ανάρτησε πάνω από την Ακρόπολη το σήμα της και ένα γιγάντιο παπούτσι να τη συνθλίβει κάτω από το πέλμα του, σχηματισμένα με drones. Η είδηση καθόλου δεν μας εκπλήσσει και ούτε μας καθησυχάζει η ενεργοποίηση του Υπουργείου Πολιτισμού, που άλλωστε έγινε μετά το σάλο αντιδράσεων, για το συγκεκριμένο θέμα» αναφέρει σε σχόλιό του το ΚΚΕ.
Και προσθέτει: «Το πρόβλημα της εμπορικής εκμετάλλευσης των αρχαιολογικών χώρων δεν είναι σημερινό. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε δει από διαφήμιση της Κόκα Κόλα στην Ακρόπολη, φωτογραφήσεις και επιδείξεις οίκων μόδας στον Παρθενώνα, το ναό του Ποσειδώνα και αλλού, video clip αμφιβόλου ποιότητας με φόντο αρχαιολογικούς χώρους μέχρι πολυτελείς δεξιώσεις κάτω από τη σκιά διάσημων αγαλμάτων. Η εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί διαχρονική πολιτική όλων των κυβερνήσεων και κοινή στρατηγική για όλα τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πηγή της έχει τις αποφάσεις και κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προβλέπουν ελαχιστοποίηση της κρατικής χρηματοδότησης για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και εξεύρεση ιδιωτικών πηγών εσόδων, καθώς επίσης και την αξιοποίησή της για κερδοφορία άλλων πιο προσοδοφόρων κλάδων της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, ο χώρος της μόδας, ο οπτικοακουστικός τομέας κλπ».
«Για να εκπληρώνουν τα αρχαιολογικά μνημεία και η πολιτιστική μας κληρονομιά την πραγματική κοινωνική αποστολή τους, που είναι να προωθούν την ιστορική γνώση και να ανεβάζουν το πολιτιστικό επίπεδο πλατιών λαϊκών στρωμάτων, χρειάζεται ο λαός μας να αντιπαλέψει την πολιτική που αναγορεύει το κέρδος ως μέτρο ανάπτυξης και προόδου της κοινωνίας σε βάρος των λαϊκών αναγκών, υλικών και πνευματικών» τονίζει, καταλήγοντας, το σχόλιο του ΚΚΕ.
ΣΥΡΙΖΑ: «Προσβλητική εμπορευματοποίηση»
«Η εικόνα μέσω σμήνος drones του αθλητικού παπουτσιού που “πατά” πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», τόνισε σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ και προσθέτει:
«Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;».