Η ξεχωριστή Πρωτομαγιά των οικοδόμων σε μια γωνιά του καφενείου Πατερομιχελάκη
Με αφορμή τον φετινό εορτασμό της Εργατικής Πρωτομαγιάς, μια σπάνια φωτογραφία από το 1996 έρχεται στο φως της δημοσιότητας, μέσα από ανάρτηση του δημοσιογράφου Ιωάννη Παπαδάκη.
Η ασπρόμαυρη εικόνα, τραβηγμένη από τον σημαντικό —αλλά λιγότερο γνωστό στο ευρύ κοινό— Κρητικό φωτογράφο Γεώργιο Ανυφαντάκη, καταγράφει μια ξεχωριστή στιγμή από τη ζωή των εργατών στην Κίσσαμο, προσφέροντας ένα πολύτιμο τεκμήριο του τοπικού πολιτισμού και της εργατικής συνείδησης.
Στη φωτογραφία αποτυπώνεται το σωματείο οικοδόμων Κισάμου να γιορτάζει την Πρωτομαγιά με ένα σουβλιστό αρνί και κρασί, στα γραφεία του σωματείου, που —όπως σημειώνει ο δημοσιογράφος — «ήταν σε μια γωνιά του καφενείου Πατερομιχελάκη». Η εικόνα αναβιώνει μια εποχή αυθεντικής κοινωνικότητας και συμβολικού περιεχομένου, όπου η Πρωτομαγιά δεν ήταν απλώς αργία, αλλά λαϊκή γιορτή, συνδεδεμένη με την εργατική ταυτότητα, τη συλλογική μνήμη και τη γιορτή της κοινότητας.
Η φωτογραφία του Ανυφαντάκη είναι μια υπενθύμιση ότι η Ιστορία δεν γράφεται μόνο στα υπουργικά έδρανα ή στα συνέδρια, αλλά και σε γωνιές καφενείων, εκεί όπου οι εργάτες ξέρουν πώς να γιορτάζουν την ημέρα που αφιερώθηκε στους δικούς τους αγώνες για έναν καλύτερο κόσμο για όλους.
Ποιος ήταν ο Γεώργιος Ανυφαντάκης
Ο φωτογράφος Γεώργιος Ανυφαντάκης (γνωστός και ως Ανυφαντής), από το Καστέλι Κισάμου, υπήρξε μία από τις πιο διακριτικές αλλά ταυτόχρονα ουσιαστικές μορφές της μεταπολεμικής φωτογραφίας στην Κρήτη. Παρότι το έργο του δεν έχει λάβει την αναγνώριση που του αναλογεί, θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καταγραφείς της παραδοσιακής ζωής, της καθημερινότητας και του φυσικού πλούτου του νησιού, ιδιαίτερα κατά τις δεκαετίες του ’60, ’70 και ’80.
Πολλές από τις λήψεις του Ανυφαντάκη κυκλοφόρησαν ως καρτ ποστάλ, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διάδοση της κρητικής αισθητικής και του πολιτισμικού τοπίου της Κρήτης πέρα από τα όρια του νησιού.
Μέσα από τον φακό του, η Κρήτη παρουσιάστηκε όχι μόνο ως τουριστικός προορισμός, αλλά ως τόπος βιωμένης παράδοσης και αυθεντικής καθημερινότητας.