Καταγγελία για ελλείψεις σε προσωπικό, εξοπλισμό και υποδομές – Ερώτηση για το επίπεδο ετοιμότητας της Περιφέρειας Κρήτης στην αντιπυρική περίοδο του 2025
Ερώτηση προς την Περιφερειακή Αρχή Κρήτης κατέθεσε ο περιφερειακός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, Δημήτρης Βρύσαλης, θέτοντας με οξύ τρόπο το ζήτημα της αντιπυρικής ετοιμότητας του νησιού ενόψει της αντιπυρικής περιόδου 2025. Ο κ. Βρύσαλης εξαπέλυσε βαρύτατη κριτική κατά της κυβέρνησης και της Περιφέρειας, μιλώντας για προβληματικό σχεδιασμό, ανεπάρκεια μέτρων και ευθύνες που αποδίδονται στην “ατομική ευθύνη” και την κλιματική αλλαγή, αποκρύπτοντας τις πραγματικές αιτίες.
Στην ερώτησή του κάνει λόγο για επικοινωνιακή διαχείριση εκ μέρους του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και της περιφερειακής διοίκησης, ενώ τονίζει ότι η φετινή περίοδος ξεκινά με τις ίδιες χρεοκοπημένες διαβεβαιώσεις, παρότι οι περσινές πυρκαγιές στη Βιάννο, τον Άγιο Βασίλειο, τον Μαύρο Κόλυμπο και τη Γόρτυνα αποδεικνύουν την επικινδυνότητα και την απουσία ουσιαστικής πρόληψης.
Βαρύ κατηγορητήριο για την κατάσταση των υπηρεσιών
Ο περιφερειακός σύμβουλος αναδεικνύει με στοιχεία τα σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης στις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες, με πολλαπλά εργασιακά καθεστώτα, έλλειψη μόνιμου προσωπικού, και καταπόνηση των πυροσβεστών που «εκτελούν υπηρεσίες με ένα πλήρωμα για τρία οχήματα». Παράλληλα, κάνει λόγο για παλαιωμένα οχήματα, ανεπαρκή εξοπλισμό, και τραγικές ελλείψεις σε υποδομές όπως αντιπυρικές ζώνες, δίκτυα και υδατοδεξαμενές.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην υποστελέχωση των δασικών υπηρεσιών, με τεράστια κενά σε δασολόγους, δασοφύλακες και δασεργάτες, γεγονός που υπονομεύει κάθε προσπάθεια πρόληψης και διαχείρισης του κινδύνου.
Ο κ. Βρύσαλης χαρακτηρίζει το πρόγραμμα AntiNero αποσπασματικό, με έργα που υλοποιούνται κατά προτεραιότητα για την κερδοφορία εργολαβικών συμφερόντων, με τετραπλάσιο κόστος από εκείνο της υλοποίησης μέσω Δασικής Υπηρεσίας με αυτεπιστασία.
Πολιτική επιλογή η απουσία πρόληψης
Σύμφωνα με τη Λαϊκή Συσπείρωση, η αποδιάρθρωση της ενιαίας διαχείρισης των δασών και ο διαχωρισμός πρόληψης–καταστολής αποτελούν στρατηγική επιλογή. Το βάρος πέφτει σχεδόν αποκλειστικά στην καταστολή των πυρκαγιών, ενώ το θεσμικό πλαίσιο (ΚΥΑ 55904/2023) για την πυροπροστασία των ακινήτων χαρακτηρίζεται ανεπαρκές και επικίνδυνο, αφού μετακυλίει την ευθύνη στους πολίτες.
Η Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας, όπως σημειώνεται, στηρίζεται σε συμβάσεις με ιδιώτες εργολάβους, χωρίς να διασφαλίζεται η οργανωμένη πρόληψη. Η έλλειψη προσωπικού στις υπηρεσίες της Περιφέρειας και η ανεπαρκής στελέχωση των Τμημάτων Πολιτικής Προστασίας επισημαίνονται ως βαθιά δομικά προβλήματα.
Το σχέδιο ΙΟΛΑΟΣ 2 για τις πυρκαγιές – όπως και τα αντίστοιχα για πλημμύρες (ΔΑΡΔΑΝΟΣ) και σεισμούς (ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ) – χαρακτηρίζονται γραφειοκρατικά και ανεφάρμοστα, με ανύπαρκτη πρακτική εκπαίδευση και ενημέρωση του πληθυσμού.
Ερώτηση με αιχμές και συγκεκριμένα ερωτήματα
Ο κ. Βρύσαλης υποστηρίζει πως οι ευθύνες για την κατάσταση δεν οφείλονται σε έλλειψη σχεδίου, αλλά σε συνειδητή εφαρμογή της πολιτικής της Ε.Ε., που αντιμετωπίζει την πυροπροστασία ως κόστος και προτιμά αποζημιώσεις από έργα πρόληψης. Όπως σημειώνει, το κράτος είναι ικανό να προστατεύει τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, όχι όμως τη ζωή και την περιουσία των πολιτών.
Με βάση τα παραπάνω, ο περιφερειακός σύμβουλος ζητά από την Περιφερειακή Αρχή να απαντήσει:
-
Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί και τι έχει διεκδικήσει από την κυβέρνηση για την αναβάθμιση της αντιπυρικής προστασίας στην Κρήτη;
-
Πόσο μόνιμο προσωπικό διαθέτουν οι Διευθύνσεις και τα Τμήματα Πολιτικής Προστασίας σε όλη την Περιφέρεια Κρήτης και ανά Περιφερειακή Ενότητα;
-
Πόσα μηχανήματα και υδροφόρες είναι διαθέσιμα για την κάλυψη έκτακτων περιστατικών και πόσοι οδηγοί βρίσκονται σε ετοιμότητα;
-
Τι ποσό διατέθηκε κατά την αντιπυρική περίοδο του 2024 για τη μίσθωση ιδιωτικών μηχανημάτων;