Στις παρεμβάσεις που θα γίνουν το επόμενο χρονικό διάστημα για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, καθώς και στην πορεία υλοποίησης του έργου αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας, στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Ελένης Βατσινά με θέμα τον ΒΟΑΚ.

Αναφερόμενος στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, ως έργο ΣΔΙΤ, και στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ως δημόσιο έργο, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι «στην παρούσα φάση για τις εργολαβίες στα δύο αυτά τμήματα εκπονούνται, από τους αναδόχους, οι οριστικοποιημένες μελέτες που απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες σε τμήματα για τα οποία είναι εφικτή η εκτέλεση των εργασιών, και αφορούν είτε δασικές εκτάσεις, μετά τις σχετικές αδειοδοτήσεις, είτε ενοικιαζόμενες. Η αύξηση του αριθμού των μετώπων εργασίας, και συνεπώς η πρόοδος των εργασιών στα εν λόγω τμήματα, θα μεγιστοποιηθεί με την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης», είπε ο Υπουργός και πρόσθεσε ότι «έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, τον Απρίλιο του 2024, τα σχετικά δικαστήρια για την εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 7Α του Ν. 2882/2001, και αναμένονται οι σχετικές αποφάσεις».

«Σε κάθε περίπτωση, η πρόοδος ολοκλήρωσης των διαδικασιών ένταξης των απαλλοτριωμένων τμημάτων σε αυτή τη διαδικασία από τα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια επηρεάζει και την πρόοδο εκτέλεσης του συνόλου των εργασιών των έργων», επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας, ολοκληρώνοντας την αναφορά του στα δύο αυτά τμήματα τού έργου.

«Το τρίτο και μεγαλύτερο τμήμα, Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ., έχει δύο προαιρέσεις, το Κίσαμος – Χανιά και τον ανισόπεδο κόμβο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και συνέχισε: «Βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία, έχει εκδοθεί απόφαση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου, στις 21 Μαρτίου 2024, αναμένεται η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων για το έργο παραχώρησης τους αμέσως προσεχείς μήνες, και έπεται η υπογραφή της σύμβασης».

Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι «το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών είναι πέντε έτη από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης» και πρόσθεσε ότι «στο φυσικό αντικείμενο και των τριών διακριτών οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ περιλαμβάνεται και κατασκευή κόμβων, μεγάλων τεχνικών έργων, παράπλευρου δικτύου, ενιαίας διατομής οδοστρώματος και διαχωριστικής νησίδας, σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου. Με την ολοκλήρωση του συνόλου των εργασιών του ΒΟΑΚ, με τα γεωμετρικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του, θα είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, ανταποκρινόμενος στον συνεχώς αυξανόμενο κυκλοφοριακό φόρτο, με ασφαλέστερες και ταχύτερες διελεύσεις», είπε ο Υπουργός.

ΟΙ ΠΡΟΣΩΡΙΝΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΒΟΑΚ

Στη δευτερολογία του ο κ. Σταϊκούρας συμπλήρωσε ότι «η υψηλή επικινδυνότητα του ΒΟΑΚ είναι γεγονός. Υπάρχουν, σίγουρα, σοβαροί τεχνικοί λόγοι, όπως η υφιστάμενη γεωμετρία του, ανεπαρκές – σε πολλά σημεία – εύρος και μήκος οδού για προσπεράσεις, μεγάλες -κατά μήκος- κλίσεις, κλειστές στροφές, φθορές της οδού λόγω παλαιότητας. Υφίστανται όμως και άλλοι λόγοι, όπως η παρόδια δόμηση, η ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων και η παραβίαση του ΚΟΚ. Ο νέος ΒΟΑΚ λύνει όλα τα τεχνικά προβλήματα, αλλά είναι προφανές ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του, πρέπει να μεσολαβήσουν, στα πιο κρίσιμα τμήματα της οδού, επεμβάσεις βελτίωσης οδικής ασφάλειας».

Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι «σε αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη υλοποιήσει παρεμβάσεις σε σημεία που απαιτούνται ιδιαίτερες εργασίες οδικής ασφάλειας, όπως είναι η ολοκλήρωση των κόμβων Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, καθώς, και στην εν εξελίξει σύμβαση, εργασίες οδικής ασφάλειας, που περιλαμβάνουν και δέκα πεζογέφυρες στο οδικό τμήμα Γεωργιούπολη – Πετρές, στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων».

«Παράλληλα», πρόσθεσε, «το Υπουργείο έχει ήδη δρομολογήσει την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών σε επικίνδυνα τμήματα του οδικού άξονα Χανιά – Ηράκλειο, καθώς και Χανιά – Κίσαμος, τα οποία με τη βοήθεια του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη έχουμε εντοπίσει, και τα οποία -σύντομα- θα παρουσιαστούν στις τοπικές Αρχές, καθώς η υλοποίησή τους απαιτεί τη συνεργασία και τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών. Ταυτόχρονα, προβαίνουμε στη διασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης και στην ωρίμανση ανάθεσης του φυσικού αντικειμένου που θα προκύψει».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι «τα προτεινόμενα έργα βελτίωσης οδικής ασφάλειας θα είναι αντίστοιχα με αυτά που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία στον Οδικό Άξονα Πάτρα – Πύργος και θα έχουν σχετικά άμεση εφαρμογή και απόδοση, καθόσον δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση και πρόσθετες απαλλοτριώσεις. Αυτά περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επί συνόλω ή μερικώς, ανάλογα με την εφικτότητα και την αναγκαιότητα, με βάση και τη διεθνή εμπειρία και πρακτική, οριζόντια διαγράμμιση, εύκαμπτα διαχωριστικά κολωνάκια, φωτισμό κόμβων και τμημάτων οδού, αναμόρφωση κατακόρυφης σήμανσης, αντιολισθηρή στρώση κυκλοφορίας, στηθαία ασφαλείας, κλαδοκοπές, φωτεινή σηματοδότηση κόμβων και αποκατάσταση καθιζήσεων οδοστρώματος. Εργαζόμαστε ώστε κάποιες σημαντικές παρεμβάσεις να έχουν υλοποιηθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.