Με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων εγκρίθηκε η σύναψη σύμβασης με το Αστικό ΚΤΕΛ για την επιδότηση κατά 50% των καρτών απεριορίστων διαδρομών των φοιτητών. Το μέτρο, που εντάσσεται στο πρόγραμμα “σπουδάΖΩ στα Χανιά”, έρχεται σε μια περίοδο έντονης συζήτησης για το αυξημένο κόστος διαβίωσης των φοιτητών και την πτωτική πορεία εγγραφών στο Πολυτεχνείο Κρήτης.
Εισηγούμενος το θέμα, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Τάσος Αλόγλου τόνισε ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές στα Χανιά συνδέονται άμεσα με το υψηλό κόστος στέγασης και διαβίωσης, στοιχεία που επηρεάζουν πλέον την ελκυστικότητα της πόλης ως φοιτητικού προορισμού. «Τα Χανιά δυστυχώς έχουν ταυτιστεί με έναν φοιτητικό προορισμό ο οποίος αντιμετωπίζει συγκεκριμένα προβλήματα… Ένα βασικό από αυτά είναι το στεγαστικό, που συνεπαίρνει το κόστος διαβίωσης των φοιτητών», σημείωσε.
Στο πλαίσιο αυτό, η δημοτική αρχή αναζήτησε νομικό και τεχνικό τρόπο ώστε να καλυφθεί το κενό που προέκυψε μετά την αδυναμία του Πολυτεχνείου Κρήτης να συνεχίσει τη χρηματοδότηση των καρτών μετακίνησης. Το αποτέλεσμα ήταν η εισαγωγή του νέου μέτρου: η φοιτητική κάρτα διαδρομών διαμορφώνεται πλέον στα 19 ευρώ τον μήνα.
Το πρόγραμμα “σπουδάΖΩ στα Χανιά”: Μια ευρύτερη πολιτική στόχευση
Ο Τάσος Αλόγλου διευκρίνισε ότι η παρούσα παρέμβαση αποτελεί μόνο το πρώτο βήμα ενός ευρύτερου προγράμματος με στόχο την ελάφρυνση του κόστους διαβίωσης. «Έχουν κατατεθεί κάποιες προτάσεις… Είναι πράγματα που σε επόμενο χρονικό διάστημα θα έρθουν προς ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου για διευκολύνσεις οι οποίες θα παρθούν», σημείωσε, αναφέροντας ότι στόχος του δήμου είναι να «δείξει ένα κοινωνικό πρόσωπο» και να καταστήσει τα Χανιά ελκυστική επιλογή σπουδών.
Η κάρτα αφορά όλους τους φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Οι διαδρομές καλύπτουν όχι μόνο τη μετακίνηση προς και από το Πολυτεχνείο, αλλά και την ολική χρήση των γραμμών του Αστικού ΚΤΕΛ.
Η παρέμβαση του δημάρχου: Κρίσιμη η ενίσχυση των φοιτητών και των ιδρυμάτων
Ο δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, χαρακτήρισε το μέτρο «απτό και συγκεκριμένο παράδειγμα» κοινωνικής πολιτικής, υπογραμμίζοντας ότι η δημοτική αρχή ανταποκρίνεται σε πραγματική ανάγκη. Τόνισε ότι ήδη από πέρυσι η κάρτα δεν αφορά μόνο τη διαδρομή “Κέντρο–Πολυτεχνείο”, αλλά όλες τις αστικές μετακινήσεις.
Παράλληλα, εξέφρασε βαθιά ανησυχία για την πτωτική τάση των εγγραφών στο Πολυτεχνείο Κρήτης. «Φέτος σε δύο από τα τμήματα του Πολυτεχνείου Κρήτης οι πρωτοετείς φοιτητές ήταν λιγότεροι των 50… Καταλαβαίνετε ότι αυτό, αν συνεχιστεί, θέτει θέμα λειτουργίας των συγκεκριμένων τμημάτων», προειδοποίησε.
Για τη διάρκεια της σύμβασης, εξήγησε ότι ακολουθεί τη λογική του ακαδημαϊκού έτους, ενώ έγιναν τεχνικές προσαρμογές λόγω της καθυστέρησης έναρξης της διαδικασίας.
Ερωτήματα και προτάσεις: Ζητήματα ασφάλειας και ισοτιμίας στις μετακινήσεις
Παρέμβαση έκανε η δημοτική σύμβουλος κ. Μανημανάκη, χαρακτηρίζοντας την πρωτοβουλία «πολύ θετική», αλλά ζητώντας συνολική στρατηγική ενίσχυσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα Χανιά. Επισήμανε τον ρόλο που έχει διαδραματίσει το Πολυτεχνείο Κρήτης στην πόλη και έθεσε δύο ζητήματα:
-
Γιατί η σύμβαση είναι δεκάμηνη και όχι δωδεκάμηνη;
-
Γιατί ορισμένα δρομολόγια του ΚΤΕΛ δεν μπαίνουν στον χώρο του Πολυτεχνείου, αφήνοντας φοιτητές στο σούπερ μάρκετ στο Χαλκιαδάκι, «κάτι που είναι επικίνδυνο»;
Ο δήμαρχος απάντησε ότι η διάρκεια συνδέεται με τις ανάγκες του ακαδημαϊκού έτους και πως ο Δήμος έχει ήδη επεκτείνει σημαντικά τη χρήση της κάρτας.
Η κριτική της Λαϊκής Συσπείρωσης: «Δεν αμβλύνουμε τις ανισότητες· απλώς σταματάμε την επιδείνωση»
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Χαράλαμπος Λουτσέτης, δήλωσε ότι το μέτρο είναι θετικό και ότι η παράταξή του θα το υπερψηφίσει, ασκώντας ωστόσο έντονη κριτική στην παρουσίαση του θέματος. «Δεν αμβλύνουμε τις ανισότητες που έχουνε δημιουργηθεί… Τα ίδια λεφτά που δίνανε θα δίνουνε. Η κάρτα ήτανε 19 ευρώ… Γλιτώνουμε 1 ευρώ. Δεν είναι ότι ξαφνικά θα έχουνε δωρεάν μετακίνηση», τόνισε.
Υπογράμμισε ότι το πραγματικό πρόβλημα για τους φοιτητές δεν είναι μόνο το κόστος μετακίνησης, αλλά το συνολικό κόστος διαβίωσης: «Αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόβλημα στα Χανιά είναι ότι δεν επιβιώνει φοιτητής χωρίς να δουλεύει… Η πλειοψηφία των φοιτητών δουλεύουνε για να μπορέσουν να ανταποκριθούν».
Ο κ. Λουτσέτης στάθηκε επίσης στο ζήτημα της χρηματοδότησης των ΚΤΕΛ: «Αυτή τη στιγμή το Υπουργείο Παιδείας επιδοτεί… ρίχνει την τιμή από 70€ στα 40 και έρχεται τώρα ο δήμος για να επιδοτήσει δεύτερη φορά… ώστε από τα 40 να πάει στα 19».
Κατέληξε υποστηρίζοντας ότι η πραγματική λύση θα ήταν δημοτική συγκοινωνία με δωρεάν μετακίνηση.
Μια απόφαση με όφελος – αλλά πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά
Η έγκριση της επιδότησης των καρτών έρχεται σε μια περίοδο όπου το ζήτημα της φοιτητικής μέριμνας βρίσκεται στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης. Παρά τους περιορισμούς της παρέμβασης, η απόφαση του Δήμου Χανίων αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για τη στήριξη των φοιτητών και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της πόλης.
Τα Χανιά, ως πανεπιστημιακός κόμβος, βρίσκονται σήμερα σε ένα σταυροδρόμι: η διατήρηση και ενίσχυση του φοιτητικού πληθυσμού συνδέεται άμεσα με τη βιωσιμότητα των τμημάτων, την τοπική οικονομία και το ίδιο το προφίλ της πόλης.
Η συζήτηση που άνοιξε στο Δημοτικό Συμβούλιο δείχνει ότι το θέμα δεν εξαντλείται στην τιμή μιας κάρτας· αφορά το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα Χανιά και την ικανότητα της πόλης να παραμείνει ζωντανό, δυναμικό και προσβάσιμο ακαδημαϊκό κέντρο.



