32.8 C
Chania
Monday, June 17, 2024

Διαβάστε σε ποια σημεία στην πόλη των Χανίων θα υπάρξουν βελτιώσεις στους δρόμους – Υπογράφηκε σχετική σύμβαση από τον Δήμαρχο Χανίων

Υπεγράφη σήμερα, Τετάρτη 1/6/2016, από τον Δήμαρχο Χανίων, Τάσο Βάμβουκα, και τον ανάδοχο εργολάβο η σύμβαση για την εκτέλεση του έργου “Οδοποιία εντός Δ.Ε. Χανίων”, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η ανακατασκευή και συμπλήρωση των βασικών δικτύων υποδομής οδών, που βρίσκονται εντός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου της πόλεως Χανίων, ώστε να παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 1.420.000 €, ενώ μετά τη δημοπράτηση του έργου το κόστος του ανέρχεται στο ποσό των 637.000 €.

Σε δηλώσεις του ο Δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας, επεσήμανε: “Υπογράψαμε σήμερα τη σύμβαση για τη βελτίωση της οδοποιίας σε πολλά σημεία της πόλης μας, με έμφαση στις απομακρυσμένες γειτονιές της. Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης σημασίας, αναγκαίο για την πόλη μας, καθώς το οδικό δίκτυο εντός του αστικού ιστού είναι σε άσχημη κατάσταση. Προβαίνουμε καθημερινά στις απαραίτητες ενέργειες για να παρέχουμε τη μέγιστη ωφέλεια στους δημότες μας”.

Το έργο, σύμφωνα με τη σύμβαση, θα έχει περατωθεί έως το τέλος του έτους.

Ειδικότερα, εργασίες ανακατασκευής θα πραγματοποιηθούν στις ακόλουθες οδούς της Δημοτικής Ενότητας Χανίων :

Ø Ιωάννη Ταβουλάρη, στην περιοχή Νέας Χώρας
Ø Επισκ. Συτζανάκη, στην περιοχή Νέας Χώρας
Ø Πάροδος Ουέλιγκτων μεταξύ των Ο.Τ. Γ967-967Α και Γ981, στην περιοχή Νέας Χώρας
Ø Ιωνίας, από τηνΣτ. Καρτάκη έως την οδό Μαργουνίου, στην περιοχή του Κέντρου
Ø Ζυμβρακάκηδων, από την οδό Μ. Μπότσαρη έως την οδό Αν. Γογονή, στην περιοχή Παχιανών
Ø Ανωπόλεως (προέκταση) μεταξύ των Ο.Τ. Γ637-Γ638, στην περιοχή Παχιανών ΙΙ
Ø Λ. Ηρακλείου, από την οδό Απτέρων έως την οδό Αν. Γογονή, στην περιοχή Κουμπέ
Ø Αρχιμήδη – Μινώας – ανώνυμη, στην περιοχή Χαλέπας
Ø Πάροδος Πρ. Ηλία μεταξύ των Ο.Τ.1074-1073 και 1076, στην περιοχή Χαλέπας
Ø Εμ. Πιμπλή, στην περιοχή Αγίου Ιωάννη
Ø Λαμπρινού Βρανά, στην περιοχή Λενταριανών
Ø Μαν. Μανουσέλη, στην περιοχή Λενταριανών
Ø Ρήγα Φεραίου, στην περιοχή Λενταριανών
Ø Ρουκουτάκη-Ιωαννίδη-Βαλυράκη, στην περιοχή Λενταριανών
Ø Ηλία Βενέζη, στην περιοχή Μόντε Βάρδια
Ø Ανδρέα Κάλβου, στην περιοχή Μόντε Βάρδια

Δεκάδες πολίτες στην ξενάγηση στα Μοναστήρια Ακρωτηρίου | Φωτός

Πλήθος κόσμου έδωσε το παρόν την Κυριακή 29 Μαΐου 2016 στην ξενάγηση στα Μοναστήρια Ακρωτηρίου, στο πλαίσιο του προγράμματος δωρεάν ξεναγήσεων «ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΣ», που υλοποιείται από τον Δήμο Χανίων σε συνεργασία με την Αρχαιολογία, τουριστικούς και άλλους φορείς του τόπου.

Την ξενάγηση πραγματοποίησε ο αρχαιολόγος, Μιχάλης Ανδριανάκης.

Οι τελευταίες προγραμματισμένες ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν στις 5/6/2016 στον Φάρο Χανίων, τη Μόνιμη έκθεση Αρχαίας και Παραδοσιακής Ναυπηγικής καθώς και στο εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου του Μώλου από τον Πρόεδρο του Ναυτικού Μουσείου Κρήτης, κ. Πετράκη. Την ίδια μέρα θα πραγματοποιηθεί ξενάγηση στους Ναούς της Παναγίας και του Αγίου Γεωργίου στον οικισμό του Θερίσου και στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης από από την αρχαιολόγο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, κα. Αποστολάκη, με περιορισμένο αριθμό θέσεων.

Όλες οι ξεναγήσεις του προγράμματος της εαρινής περιόδου ξεκινούν στις 10.30 από τα προκαθορισμένα σημεία συνάντησης. Για περισσότερες πληροφορίες καθώς και για τις απαραίτητες για την ομαλή διεξαγωγή των ξεναγήσεων δηλώσεις συμμετοχής για την τρέχουσα ξενάγηση της εβδομάδας, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Γραφείο Τουρισμού του Δήμου Χανίων, από Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 10.00 έως τις 13.00, στο τηλέφωνο: 2821-3-41666/65 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: t-tourismos@chania.gr.

4 και 5 Ιουνίου το φεστιβάλ “p_public 2Ο16” με θέμα “ΠαίΖω στο Δημόσιο Χώρο| Play_Public” – Το αναλυτικό πρόγραμμα

Η ομάδα p_public, υπό την αιγίδα του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων, διοργανώνει για 7η συνεχή χρονιά, το φεστιβάλ “p_public 2Ο16”, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 4 και 5 Ιουνίου 2Ο16. Φέτος, θα εστιάσουμε στην σχέση παιδιού και δημόσιου χώρου, μέσω συζητήσεων που θα πραγματοποιηθούν στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου και δράσεων σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους της πόλης των Χανίων, άμεσα συνδεδεμένων με τον θεματικό άξονα του φεστιβάλ.

Ο δημόσιος χώρος αποτελεί πεδίο ουσιαστικής δραστηριότητας και έκφρασης, ατόμων και κοινωνικών ομάδων, όλων των ηλικιών. Τα παιδιά, από τη φύση τους, έχουν την τάση να μεταλλάσουν τον δημόσιο χώρο, να επεμβαίνουν σε αυτόν νοητικά και να τον αναδιατάσσουν. Ο σημερινός τρόπος χρήσης του όμως, τείνει να περιορίσει την ελεύθερη και απρόσκοπτη οικειοποίησή του. Βασική επιδίωξη του φετινού φεστιβάλ, είναι η βελτίωση της σχέσης αλληλεπίδρασης των παιδιών με το δημόσιο χώρο, μέσω των τρόπων αντιμετώπισης της ανάγνωσης και αποκωδικοποίησης του.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ομάδα του p_public καλεί τους πολίτες να συμμετάσχουν και να προβληματιστούν, να εκφραστούν και να συμμετάσχουν ενεργά στις δημόσιες συζητήσεις και τις δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στην πόλη των Χανίων το διήμερο 4 & 5 Ιουνίου 2Ο16.

Συνδιοργανωτές του Φεστιβάλ είναι η Αντιπεριφέρεια Χανίων, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων, η ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ. Το Φεστιβάλ πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Δήμου Χανίων, του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων και του Λιμεναρχείου Χανίων.

Ποια είναι η ομάδα p_public

Η ομάδα p_public συστάθηκε το 2010 από νέους αρχιτέκτονες. Είναι μια ομάδα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, το πνεύμα λειτουργίας της οποίας, είναι αμιγώς εθελοντικό και μέσα σε αυτό το πλαίσιο λειτουργούν όλα τα μέλη της ομάδας και οι συμμετέχοντες στις δράσεις της. Η ομάδα είναι ανοιχτή και μπορεί να συμμετέχει οποιοσδήποτε επιθυμεί να προσφέρει εθελοντικά.

Υπό την αιγίδα του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων, διοργανώνει μια φορά ετησίως το πολυήμερο φεστιβάλ “p_public”, το οποίο περιλαβάνει το συνέδριο νέων επιστημόνων και τη διεξαγωγή δρώμενων σε δημόσιους χώρους της πόλης των Χανίων.

Κύριοι στόχοι της ομάδας είναι η ενεργοποίηση αναξιοποίητων ή/και εγκαταλελειμμένων δημόσιων χώρων και η αλλαγή της μόνιμης ή/και δεδομένης χρήσης εκείνων που λειτουργούν, αλλά και της αντίληψης των χρηστών τους. Παραδείγματα και μέθοδοι επίτευξης των προαναφερόμενων στόχων παρουσιάζονται και συζητούνται στις διαλέξεις, αλλά και γίνονται πράξη μέσα από τα δρώμενα και τις εγκαταστάσεις σε ολόκληρη την πόλη των Χανίων.

Το πρόγραμμα του φεστιβάλ

ΣΑΒΒΑΤΟ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου

Έναρξη 10:30 | Λήξη 13:45

_Έγγραφες (10:30 – 10:45)

_Χαιρετισμοί (10:45 -11:00)

_Προβληματισμοί γύρω από τον ορισμό, το σχεδιασμό, τη χρήση, τη συντήρηση και τη διαχείριση των δημοσίων χώρων παιχνιδιού στον Δήμο Χανίων (11:00 – 11:15)

Τεχνική Υπηρεσία Δήμου Χανίων_ Ανδρουλάκη Μ., Αρχιτέκτων Μηχ. ΕΜΠ, ΜSc, PhD, Βαγιανού Λ., Αρχιτέκτων Μηχ. ΑΠΘ, ΜSc, PhD cand, Κτιστάκη Ε., Τοπογράφος Μηχ. ΑΠΘ, Παπαδάκη Α., Αρχιτέκτων Μηχ. ΕΜΠ, Χατζηευαγγέλου Κ., Πολιτικός Μηχ. Παν. Θεσσαλίας, ΜSc

_ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ: Δρόμοι, προτεραιότητες, συμπερι- φορές και αλληλεπίδραση, “Πορτοκαλί Φανάρια” (11:15 – 11:30)

ΤΕΕ – τμήμα Δυτικής Κρήτης_ Κοπάσης Λευτέρης, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός MSc, Πρόεδρος ΤΕΕτΔΚ

_Σχεδιάζοντας έναν παιχνιδότοπο (11:30 – 11:45)

Μπουγά Δήμητρα, Αρχιτέκτων Μηχ. ΕΜΠ

_Συζήτηση (11:45 – 12:15)

_Διάλειμμα (12:15 – 12:30)

_Παιχνίδι και υπαίθριος χώρος (12:30 – 12:45)

Νουκάκη Αναστασία, Αρχιτέκτων Μηχ. & MSc ΕΜΠ

_Σχεδιασμός ενός ‘καινοτόμου’ αλλά και ταυτόχρονα πανάρχαιου μοντέλου σχολικής αυλής (12:45 – 13:00)

Θ. Κυριαφίνη – Φ. Λυμπεριάδου & ΣΙΑ Ε.Ε. / ‘Αρχιτεκτονική του Ευ Ζην’, Αρχιτέκτονες

_Η αρχιτεκτονική ως εκπαιδευτική διαδικασία: προς την επαν-οικειοποίηση του δημόσιου χώρου (13:00 – 13:15)

Αγάθης Π. – Λάγγη Ζ. – Παπαγιαννάκης Γ., Αρχιτέκτονες,

Βορδοναράκης Μ., κατασκευαστής – designer, Πύρρου Ι., θεατροπαιδαγωγός

_Συζήτηση (13:15 – 13:45)

/ΔΡΩΜΕΝΑ

Έναρξη 17:00 | Λήξη 22:00

Εργαστήριο_ Σκηνογραφώντας την πλατεία! (17:00 – 18:30)

Στο Convento του Αγίου Νικολάου – Σπλάτζια.

Φουστέρη Αθηνά, Διακάκη Ζωή

Σκοπός της δράσης-εργαστηρίου είναι η ανάγνωση και αναμόρφωση -υπό κλίμακα- του υπάιθριου χώρου της μονής του Αγίου Νικολάου, όπως αυτό διαφαίνεται μέσα από την οπτική των παιδιών. Τελικό αποτέλεσμα της διαδικασίας είναι μια μακέτα-σκηνικό, με την τεχνική του paper-theater.

Εγκατάσταση_ Balloonise now! (18:30 – 20:00)

Διαδρομή από το Convento του Αγίου Νικολάου έως την Πλατεία Κατεχάκη.
Σαμίου Μαντώ

Tα μπαλόνια χρησιμοποιούνται ευρέως ως επικοινωνιακό εργαλείο στις συνεδρίες ψυχοθεραπείας για παιδιά.

Σε αυτή την ”site-specific” εγκατάσταση, ένα υβριδικό παιχνίδι με μπαλόνια ξεδιπλώνεται σταδιακά στην πόλη.

Δημιουργείτε μία διαδρομή με 5 στάσεις, ενώ σε κάθε στάση εκτυλίσσονται διαφορετικές δραστηριότητες και αλληλεπιδράσεις σε σχέση με τα μπαλόνια παρέχοντας μία ευκαιρία για αυθόρμητη συμμετοχή, συναισθηματικές αντανακλάσεις και τελικά, την οικειοποίηση του δημόσιου χώρου.

Εργαστήριο _Γίνε κι εσύ δημιουργός! (20:00 – 22:00)

Στο Πάρκο της οδού Δευκαλίωνος.

Διαμαντούλη Ελίκη-Αθανασία, Τατσίδου Τάνια

Είσαι μεταξύ 5-11 χρονών?

Είσαι λάτρης της κατασκευής?

Θα ήθελες να δημιουργήσεις μία κατασκευή σε πραγματική κλίμακα?

Το εργαστήριο θέλει να εισάγει τα παιδιά στην έννοια της πραγματικής κλίμακας μέσω της συναρμολόγησης προκατασκευασμένων χάρτινων στοιχείων με εγκοπές ή τη μέθοδο του σφηνώματος, δημιουργώντας αυθαίρετες μορφές και σε πραγματική κλίμακα.

ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΙΟΥΝΙΟΥ

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου

Έναρξη 18:00 / Λήξη 20:45

_Διερευνώ, επικοινωνώ, συνεργάζομαι και μαθαίνω βιωματικά στο δημόσιο χώρο

(18:00 -18:15)

Κασσωτάκη – Ψαρουδάκη Πόπη, Δρ. Επιστημών της Αγωγής

_Το Spielraum : βιώνοντας τον χώρο της πόλης μέσα από το παιχνίδι (18:15 – 18:30)

Κατσαβουνίδου Γαρυφαλλιά, Αρχιτέκτων Μηχ. ΑΠΘ, SMΑrchS MIT, PhD Παν. Θεσσαλίας

_Το παιχνίδι σαν την άμμο στο λιθόστρωτο της μετα- πολεμικής αρχιτεκτονικής

(18:30 – 18:45)

Πολυχρονοπούλου Χριστίνα, Αρχιτέκτων Μηχ. ΕΜΠ

_Συζήτηση (18:45 – 19:15)

_Διάλειμμα (19:15 – 19:30)

_«Η Άνοιξη της Κοραή», μια προσπάθεια επαναπροσδιο- ρισμού της σχέσης των μαθητών με τον ιστορικό πεζόδρομο (19:30 – 19:45)

Αθανασάκης Αντώνης, MSc & PhD εκπαιδευτικός, Διευθυντής του 2ου Γυμνασίου Χανίων

_Οι 35 πόλεις των μαθητών (19:45 – 20:00)

Ζορμπά Θωμαΐς, φοιτήτρια, Αρχιτέκτων Μηχ. ΕΜΠ

_Παρουσίαση της συμμετοχικής διαδικασίας σχεδιασμού της σχολικής αυλής στο 6ο Δημοτικό του Δήμου Αιγάλεω (20:00 – 20:15)

AREA (Architecture Research Athens)_Δαούτη Σ. – Μητρούλιας Γ. – Ραυτόπουλος Μ., Αρχιτέκτονες

_Συζήτηση (20:15 – 20:45)

/ΔΡΩΜΕΝΑ

Έναρξη 10:00 | Λήξη 23:00

Δράση_Με τα παιχνίδια του χθες στις γειτονιές του σήμερα. (10:00 – 12:00)

Στην Πλατεία Έλενας Βενιζέλου – Οδός Δαγκλή.

Περουλάκη Ειρήνη, Μιχαλογιάννη Ιωάννα- Νηπιαγωγός,

Συμμετοχή των παιδιών της 5ης τάξης 11ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων και του 27ου Νηπιαγωγείου Χανίων.

Μέσα από τη δράση που προτείνουμε, σκοπός μας είναι να ζωντανέψουν οι γειτονιές της πόλης μας με τα ίδια τα παιχνίδια που μαζί τους έπαιζαν χιλιάδες χρόνια πριν μικροί μα και μεγάλοι. Τα παιδιά να γνωρίσουν και να παίξουν παιχνίδια από την αρχαιότητα που έχουν διατηρηθεί μέχρι και τα χρόνια τα σημερινά. Παράλληλα να μάθουν να χρησιμοποιούν με ποικίλους τρόπους διάφορα υλικά για να δημιουργούν τα δικά τους παιχνίδια.

Δράση_Τα παιδιά προτείνουν παίζοντας. (12:00 – 14:00)

Στο Πάρκο Ειρήνης και Φιλίας.

Σύλλογος Γονέων και Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας.

Σκοπός της δράσης αυτής είναι να δούμε τους ελεύθερους χώρους μέσα από τα μάτια των παιδιών και να “ανοίξουμε” ένα διάλογο με τους “χρήστες” των χώρων αυτών – τα παιδιά δηλαδή. Παιδιά και μεγάλοι θα παίξουμε, θα ζωγραφίσουμε, θα φυτέψουμε λουλούδια, θα συνδιαμορφώσουμε και θα εκφράσουμε προτάσεις, χρήσεις αλλά και προβληματισμούς για τον δημόσιο χώρο. Ας αφήσουμε τα παιδιά να μας πουν, με τον τρόπο τους, πως θα ήθελαν το χώρο του παιχνιδιού τους, τα πάρκα.

Δράση_p_p_play στην παιδική χαρά της γειτονιάς μας! Ο Μυστικός Παιδόκηπος.

Στην Παλιά Ηλεκτρική. (17:00 – 18:30)

Τεχνική Υπηρεσία Δήμου Χανίων, Ανδρουλάκη Μαρία, Μαρινάκη Μαρίαα, Παπαδάκη Αφροδίτη, Χατζηευαγγέλου Κυριακή, Βακάλης Περικλής, Ευθυμίου Γιώργος, Τσιραντωνάκης Σοφοκλής,

Συμμετοχή του 12ου και 18ου Νηπιαγωγείου Χανίων.

Παίζουμε φτιάχνοντας!

Φτιάχνουμε παίζοντας!

Στο πλαίσιο του p-public 2016 ο Δήμος Χανίων σε συνεργασία με το 12o -18ο Νηπιαγωγείο του Δήμου Χανίων διαμορφώνει την παιδική χαρά της γειτονιάς του.

Τα παιδιά του νηπιαγωγείου σε συνεργασία με τους αρχιτέκτονες σχεδιάζουν παίζοντας και παίζουν σχεδιάζοντας.

Δράσεις_”Σκάκι” και “Η Κυρία Κυκλοφοριακή Αγωγή”. (19:00 – 20:30)

Στην οδό Μιχαήλ Αφεντούλιεφ και Αγίου Μάρκου.

Συμμετοχή του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων.

1) Oι κοινόχρηστοι χώροι αποτελούν τη «βιτρίνα» ενός τόπου. Η πρότασή μας αφορά την ύπαρξη χώρων με σκακιέρες και πιόνια. Το σκάκι έχει πλάκα!!! Ποτέ δεν επαναλαμβάνεται. Ποτέ δε γίνεται βαρετό. Είναι ταυτόχρονα προβλεπτό και απρόβλεπτο. Ιδιαίτερα όταν τα πιο––pΨνια έχουν ζωντάνια και ψυχή, όπως οι μαθητές-τριες της Δ1 τάξης του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων, που θα σας παρουσιάσουν με ένα ξεχωριστό τρόπο την πρότασή τους και….

2) Η Κυρία Κυκλοφοριακή Αγωγή έχει χαθεί ανάμεσα σε νόμους, παραβάσεις και έχει μπερδευτεί στο πλήθος των κανόνων!!! Ποιος λοιπόν θα τη βοηθήσει για να τα καταφέρει και με ασφάλεια στο σπίτι της να γυρίσει;;; Οι μαθητές-τριες της Γ2 τάξης του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων θα σας δώσουν τα φώτα τους.

Υπαίθρια Προβολή Ταινίας _“O Τερματισμός”. (21:30 – 23:00)

Στην Aυλή της Πύλης Sabbionara.

Φρατζεσκάκης Ματθαίος, “Η Πυξίδα της Πόλης”.

Διασχίζοντας την Ελλάδα απ’ άκρη σ’ άκρη , το νέο αυτό συναθλιτικό ντοκιμαντέρ παρακολουθεί τις ζωές τριών ασπρομάλληδων μαραθωνοδρόμων που δεν βιάζονται να τερματίσουν. Οι τρεις τους μοιράζονται μία εντελώς δική τους φιλοσοφία για το τρέξιμο. Ο μόνος λόγος που αγαπούν τη γραμμή του τερματισμού είναι γιατί τους φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στον πραγματικό τους εαυτό.

*παράλληλα, όλο το διήμερο και στον Α’ όροφο του Κ.Α.Μ. θα διεξάγεται έκθεση πινακίδων με θέματα από τις φετινές συμμετοχές.

Εκδρομή με τον γεωλόγο-εκπαιδευτικό Στέλιο Μανωλιούδη στην Καστέλα Ασιτών | Φωτός

Την Κυριακή 12 Ιουνίου 2016 ο πολιτιστικός σύλλογος  “Συνομιλώντας με τον Μινωικό Πολιτισμό” διοργανώνει εκδρομή στην Καστέλα  Ασιτών, στους δρόμους οίνου Πρινιά, στα αρχαία λατομεία Πανασσού, στα Μουσεία της Γέργερης, στο «Λαβυρινθάκι» Μορονίου και στα λαξεύματα Ματάλων με τον γεωλόγο-εκπαιδευτικό Στέλιο Μανωλιούδη, που χρόνια αναζητά τα αρχαία ίχνη πάνω στις πέτρες.

Παρακαλούμε τους ενδιαφερόμενους να  επικοινωνήσουν  άμεσα με γραπτό μήνυμα στο 6977-479717.

Δείτε φωτογραφίες από την περιοχή:

 

Αποκαταστήθηκε κάθετος αργαλειός με βάρη, ο κατ’ εξοχήν μινωικός αργαλειός | Φωτός

Προχώρησε η αποκατάσταση του κάθετου αργαλειού με βάρη, του κατ’ εξοχήν μινωικού αργαλειού από το Πανεπιστήμιο των Ορέων.
Πρόκειται για έναν κάθετο αργαλείο, του οποίου τα στημόνια τεντώνονται με βάρη τις αγνύθες, ενώ τα υφάδια περνούσαν ανάμεσα τους με σαΐτες και η ύφανση γινόταν προς τα πάνω. Οι υφάντρες δούλευαν όρθιες, συνήθως ανά ζεύγη.

Η λεπτότητα των νημάτων, οι εξαιρετικοί χρωματισμοί και τα περίπλοκα σχέδια αναδεικνύουν την αποτελεσματικότητα του μινωικού αργαλειού, καθώς και την μοναδική ποιότητα της μινωικής υφαντικής.

Δείτε φωτός:

 

Tι απαντά ο Δήμαρχος Χανίων στην επιστολή δημοτικών παρατάξεων και φορέων για την παραλία της Νέας Χώρας

Με κοινή ανακοίνωσή τους οι δημοτικές παρατάξεις Λαϊκή Συσπείρωση Χανίων, Πρωτοβουλία Πολιτών “Πρώτα ο Άνθρωπος” και η “Ανταρσία στα Χανιά”, αλλά και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Χανίων, η Οικολογική Πρωτοβουλία Χανίων, ο Εξωραϊστικός Μορφωτικός Σύλλογος Νέας Χώρας, ο Σύλλογος Χειμερινών Κολυμβητών Νέας Χώρας, ο Σύλλογος Ερασιτεχνών Αλιέων Νέας Χώρας και η Ανοικτή Συνέλευση Κατοίκων Νέας Χώρας καλούν τον δήμο να πράξει τα δέοντα ώστε να μην επαναληγθεί η περυσινή “άθλια” εικόνα της παραλίας της Νέας Χώρας και να διασφαλιστεί “η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση των πολιτών στους κοινόχρηστους χώρους και στην παραλία”.

Ο Δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας, απάντησε με την ακόλουθη δήλωση:

“Όταν δεν ισχύει το γνωστό… «τα παράπονά σας στον Δήμαρχο»

Κάποιοι θεωρούν ότι έχουν βρει την παραλία της Νέας Χώρας και τα προβλήματα, που δημιουργεί η υφιστάμενη νομοθεσία ως πεδίο αντιπαραθέσεων και μικροπολιτικής εις βάρος της Δημοτικής Αρχής. Για την αποκατάσταση της πραγματικότητας, συνεπώς, σε ό,τι αφορά την κατάσταση στην παραλία της Νέας Χώρας είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε τα εξής:

Η συνυπογραφή από την πλευρά δημοτικών παρατάξεων κειμένου των φορέων της Νέας Χώρας εγείρει ένα σοβαρό θέμα, καθώς κατά τεκμήριο είναι σε θέση να γνωρίζουν τη νομοθεσία. Είναι επομένως σε θέση να γνωρίζουν ότι, η νομοθεσία παρέχει στην Κτηματική Υπηρεσία τη διαχείριση της παραλίας της Νέας Χώρα και όχι στο Δήμο, λόγω του καθεστώτος της ομορίας.

Θα έπρεπε ακόμη να μην αποκρύπτουν ότι, μέσω της ΠΕΔ, ο Δήμαρχος Χανίων και ο Δήμαρχος Ηρακλείου αναζήτησαν λύση, μεταξύ άλλων, υπέρ της παραχώρησης των παραλιών στους Δήμους, κάτι που όμως δεν αποτυπώθηκε στη φετινή Κοινή Υπουργική Απόφαση. Για άλλη μια χρονιά επομένως κύριος ρυθμιστής παραμένει η Ελληνική Πολιτεία μέσω της Κτηματικής Υπηρεσίας κι όχι ο Δήμος.

Επίσης, αποκρύπτουν το γεγονός ότι όλες οι παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου συμφώνησαν με την πρόταση του Δημάρχου για κατάθεση υπομνήματος προς την Κτηματική Υπηρεσία για τον περιορισμό του παραχωρούμενου χώρου επί της παραλίας, κάτι το οποίο πραγματοποιήθηκε.

Γνωρίζοντας όλα τα ανωτέρω και προχωρώντας παρ’ όλα αυτά στην υπογραφή ενός κειμένου, που περιέχει ανακρίβειες, ουσιαστικά προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν τη γνήσια αγωνία των κατοίκων της περιοχής, χωρίς να έχουν επιτελέσει το αυτονόητο: να ενημερώσουν πλήρως τους ενδιαφερόμενους για τα δεδομένα, που αφορούν τη δυνατότητα του Δήμου να παρέμβει.

Ε, λοιπόν θα πρέπει κάποιοι να κατανοήσουν ότι δεν ισχύει πάντα το γνωστό «τα παράπονά σας στον Δήμαρχο».

Σπιτικές Προτάσεις

Τας Κεμπάπ
Ένα κιλό κρέας κιλότο, τετρακόσια γραμμ. ψιλοκομμένη ντομάτα, ενάμιση φλιτζάνι ελαιόλαδο, δύο σκελίδες σκόρδο, δύο κουταλιές γλυκού μπαχάρι, γαρύφαλλα, δύο κρεμμύδια ψιλοκομμένα, ένα φύλλο δάφνη, αλάτι, πιπέρι.
Σε μια κατσαρόλα βάζω το ελαιόλαδο μαζί με το κρεμμύδι να ροδίσει. Προσθέτω το κρέας κομμένο σε μικρά κομμάτια και ανακατεύω για πέντε λεπτά. Προσθέτω ντομάτα σκόρδο μπαχαρικά το ανάλογο νερό και βράζω μιάμιση ώρα περίπου.

Ρολό από κιμά μοσχάρι και χοιρινό
Ένα κιλό κιμά, τέσσερα αυγά βρασμένα, μπέικον, τυρί και μπαχαρικά.
Βάζω στο μπλέντερ ψωμί μουλιασμένο, δύο αυγά, αλάτι, πιπέρι, ρίγανη, μπαχάρι, βασιλικό, μαϊντανό και κρεμμύδι. Μετά σε μια λεκάνη βάζω κιμά. Το υλικό αυτό, κομματάκια μπέικον, τριμμένο κασέρι και γάλα. Τα πλάθω βάζω τα βρασμένα αυγά και τυλίγω ρολό. Στις πατάτες λιώνω σε ζεστό νερό ένα κομμάτι φρέσκο βούτυρο, μουστάρδα και τις περιχύνω. Τρίβω στο διαβολάκι κρεμμύδι μαϊντανό ρίγανη τα ρίχνω στις πατάτες και μπόλικο λεμόνι.

Χοιρινό με ουίσκι
Ένα κιλό ψαρονέφρι κομμένο σε χοντρές λωρίδες, 1 κιλό κρεμμύδια ξερά κομμένα σε ροδέλες 5-6 πράσα (μόνο το άσπρο κομμάτι) κομμένα σε ροδέλες, 1 κιλό στρογγυλά πατατάκια, 1 ποτηράκι του κρασιού λάδι, 1 ποτηράκι του κρασιού ουίσκι, 1 ποτήρι του νερού κρέμα γάλακτος μισό ποτηράκι του κρασιού χυμό λεμονιού, αλάτι και πιπέρι.
Σε μια κατσαρόλα στρώνω τα κρεμμύδια μαζί με τα πράσα. Από πάνω στρώνω το χοιρινό και ρίχνω λάδι , αλάτι και πιπέρι. Προσθέτω νερό και αφήνω το φαγητό να βράσει. Μόλις βράσει και μείνει με λίγο ζωμό τηγανίζω τα πατατάκια και τα ρίχνω στην κατσαρόλα. Προσθέτω τον χυμό λεμονιού το ουίσκι και την κρέμα γάλακτος. Αφήνω το φαγητό να πήξει και να χυλώσει κουνώντας προσεκτικά την κατσαρόλα για να μην πήξουν τα υλικά.

Γλυκό σοκολάτα με φουντούκια
Τριακόσια (300) γραμμ. κουβερτούρα , 5 κουταλιές της σούπας βούτυρο, 1 φλιτζάνι του τσαγιού ζάχαρη, τρία αυγά, 1 φλιτζάνι του τσαγιού αλεύρι, 1 φλιτζάνι του τσαγιού καρύδια και φουντούκια χοντροκομμένα , 1 ποτηράκι του κρασιού κονιάκ, 1 κουταλάκι του γλυκού μπέικι πάουντερ.
Ανάβω τον φούρνο. Λιώνω την κουβερτούρα με το βούτυρο σε μπεν – μαρί. Σε μια λεκάνη χτυπάω πολύ καλά τους κρόκους αυγών με την ζάχαρη. Ανακατεύω το αλεύρι με το μπέικι πάουντερ και το ρίχνω λίγο λίγο στη λεκάνη με τους κρόκους χτυπώντας συνέχεια το μείγμα. Προσθέτω την κουβερτούρα, το κονιάκ, τους ξηρούς καρπούς και τέλος τα ασπράδια των αυγών χτυπημένα σε μαρέγκα. Ανακατεύω προσεκτικά όλα μαζί τα υλικά. Βουτυρώνω ένα ταψί και ρίχνω το μείγμα. Ψήνω για 25-30 λεπτά. Αφήνω το γλυκό να κρυώσει. Προσθέτω από πάνω καρύδια και φουντούκια. Τρώγεται κρύο.

 

Α.Κ.

ΝΑ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ!: 3 Ιουνίου 1941 παραδίδεται στις φλόγες η Κάντανος

Της Ροδάνθης Κουμή

“Οι Κρητικοί όταν βρίσκονται μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα έχουν πάνω τους κάτι το μυθώδες . Φαντάζουν σαν τους μυθικούς ήρωες . Είναι τόσο περήφανοι την τραγική ώρα του θανάτου, που όποιος τους δεί , είναι αδύνατο να μήν τους θαυμάσει . Πολλές φορές όταν επρόκειτο να γίνουν εκτελέσεις , άφηνα το γραφείο μου και έβγαινα στο μπαλκόνι , μόνο και μόνο για να τους θαυμάσω . Σε κανένα άλλο λαό δεν είδα τέτοια περιφρόνηση προς το θάνατο και τόση αγάπη για την ελευθερία”
ΑΝΤΡΕ: διοικητής του “Φρουρίου Κρήτης”
—————————
Ήταν υπέροχο το θέαμα να βλέπει κανείς χωρικούς όλων των ηλικιών να ζητούν όπλα και μόνον όπλα. Το ηθικόν των Κρητών είναι αδύνατο να περιγραφτεί . Όταν ολόκληρος η ιστορία έλθει εις φώς θα συγκαταλεχθεί μεταξύ των ευγενέστερων παραδειγμάτων της Ιστορίας.
Ταξίαρχος Σωλσμπουργκ Τζόουν: του Επιτελείου του Στρατηγού Φρεϋμπουργκ .
Θα προσπαθήσω να προσεγγίσω από μια άλλη οπτική την μάχη της Κρήτης.

Θα την αναζητήσω στις ιστορίες του πατέρα μου που μόλις 15 ετών σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το σπίτι του μαζί με τον αδελφό του και να κρυφτεί στα βουνά, για αρκετό καιρό. Οι Γερμανοί τότε είχαν τεράστιες απώλειες από τις μάχες στην Κρήτη και ψάχνανε εξιλαστήρια θύματα στους αμάχους.Δεν το είχαν σε τίποτε να εκτελέσουν γυναίκες,παιδιά και άντρες.Απλά μόνο να ήθελαν…Ο πατέρας μου,μου έλεγε ότι στο χωριό του πήγαν και ρήμαξαν τα πάντα.Επιτάξανε τα σπίτια, τα τρόφιμα, ακόμα και τα ζώα!Όλα δικά τους με την βία και το φόβο που έσπερναν στους άμοιρους κατοίκους του χωριού. Υπήρχαν και κάποιοι που αντισταθήκαν με νύχια και με δόντια σε αυτήν την κατοχή. Με σαραβαλιασμένα όπλα, χωρίς σφαίρες αναγκάζονταν να δώσουν μάχη στήθος με στήθος με τον Γερμανό κατακτητή .Και τα κατάφερναν γιατί η Κρητική Ψυχή είναι μοναδική.Αλλά ήταν και η πείνα μοναδική!Οι άμαχοι στα χωριά ζούσαν με τα χόρτα. Οι πολεμιστές στα βουνά ζούσαν με χόρτα και ρίζες, αλλά πολεμούσαν! Ο πατέρας μου μαζί με τον αδελφό του είχε αναλάβει τον ρόλο να πηγαίνει κρυφά το βράδυ στην βρύση του χωριού και να γεμίζει τις στάμνες με νερό για τους πολεμιστές της ελευθερίας μας…

Τα μάτια του είδαν σκληρές εικόνες στη πρώτη νιότη του και τον πόλεμο δεν τον ξέχασε ποτέ!Το πιο βασικό ήταν που πάντα τον άκουγα να λέει πως οι Γερμανοί είναι σκληρός λαός,μισούν τους Έλληνες και έπειτα από τόση αντίσταση που κάναμε απέναντι τους στην διάρκεια της κατοχής ,θα γυρίσουν με αλλά όπλα κάποια στιγμή να μας πάρουν.

«Ποια όπλα Πατέρα ;» ρωτούσα…

«Με το χρήμα ,με την υποκρισία».

Και να τώρα έπειτα από 76 χρόνια να κάνουν πάλι κουμάντο οι Γερμανοί στην χώρα μας και να μας αγοράζουν σιγά ,σιγά.Με τα όπλα δεν μπορούν να μας πάρουν και το ξέρουν.Φρόντισαν όμως έξυπνα να μας αγοράσουν ή καλύτερα να μας εξαγοράσουν!
Εγώ έχω ιερή υποχρέωση στον πατέρα μου ,στην Κρήτη,στην Ελλάδα να μη δώσω ούτε μια στάλα ψυχή σε αυτή την Γερμανική υποκρισία.Νιώθω πως όλοι οι Έλληνες θα κάνουν το ίδιο.

Την ψυχή τους δεν θα την δώσουν αμαχητί,ούτε την χώρα τους!

Να θυμηθούμε πάλι:

23 Απριλίου : Η Ελεύθερη Κυβέρνηση μεταφέρεται στην Κρήτη.

25 Απριλίου : Αποβιβάζεται στην Κρήτη η πρώτη σημαντική δύναμη , που αποτελείται από όγκο της 5ης Νεοζηλανδικής Ταξιαρχίας. – Σύμφωνα με το σχέδιο Στούντετ και την απόφαση του Χίτλερ εκδίδεται η υπ’ αριθμόν 28 διαταγή γενικών κατευθύνσεων (ντερεκτίβα) για την υπό συνθηματική ονομασία MERKUR (ΕΡΜΗΣ) επιχείρηση για την κατάληψη της Κρήτης.
Με σκοπό της χρησιμοποίηση της Νήσου Κρήτης σαν αεροπορική βάση εναντίον της Αγγλίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

28 Απριλίου : Σύσκεψη στα Χανιά , υπό την προεδρία του Έλληνα πρωθυπουργού Εμμανουήλ Τσουδερού για την Στρατιωτική κατάσταση της νήσου. Επίσης πήραν μέρος Έλληνες και Βρετανοί αξιωματικοί .

29 Απριλίου : Έρχεται στην Κρήτη με το επιτελείο του ο Στρατηγός Φράυμπεργκ , διοικητής της Νεοζηλανδικής Μεραρχίας , ο οποίος την άλλη μέρα αναλαμβάνει την διοίκηση των ελληνοβρετανικών δυνάμεων της Νήσου.

14 Μαΐου : Αρχίζουν οι συστηματικοί βομβαρδισμοί της νήσου για την προπαρασκευή των επιθέσεων .
18 Μαΐου : Προσγειώνονται στα αεροδρόμια της Αττικής οι σχηματισμοί των γερμανικών αεροπλάνων .

19 Μαΐου : Συμπληρώνεται η κατανομή, στ’ αεροδρόμια, της απαιτούμενης βενζίνης επιχειρήσεως απο 10 εκατομμύρια λίτρα δηλ. 3535 περίπου τόνους.

20 Μαΐου : Αρχίζει η επίθεση . Την 6:30 πρωινή οι σταθμοί επιτηρήσεως αναφέρουν την προσέγγιση αεροσκαφών . Λίγο αργότερα σφοδροί βομβαρδισμοί ακούγονται στα Χανιά . Ακολουθεί η πτώση την 7:30 πρωινή των αλεξιπτωτιστών ενώ στους τομείς Ρέθυμνο και Ηρακλείου οι αλεξιπτωτιστές θα πέσουν μετά το μεσημέρι.

21 Μαΐου : Οι Γερμανοί εξακολουθούν να ρίχνουν το κύριο βάρος στο Μάλεμε. Η μοίρα του αγγλικού στρατού χτυπά γερμανική νηοπομπή 18 μίλια έξω από τα Χανιά. Βυθίζονται 15 διάφορων ειδών σκάφη και πνίγονται 4.000 Γερμανοί.

22 Μαΐου: Καταλαμβάνεται το χωριό Μάλεμε από τους Γερμανούς . Απόπειρα ανακαταλήψεως του αεροδρομίου από τις ελληνοβρετανικές δυνάμεις αποτυχαίνει. Ο υποστράτηγος Ρίγκελ , διοικητής των γερμανικών δυνάμεων στην Κρήτη, προσγειώνεται με το επιτελείο του στην δυτική όχθη του Ταυρωνίτη.

23 Μαΐου: Το αντιτορπιλικό “Ντικόι” παίρνει από την Αγία Ρούμελη το βασιλιά και την ακολουθία του, ενώ οι γερμανοί κινούνται προς την Κάντανο.

25 Μαΐου : Καταλαμβάνεται η Κάντανος.

26 Μαΐου: Καταλαμβάνεται ο Γαλατάς.

27 Μαΐου : Αποβιβάζεται στη Σούδα το απόσπασμα των καταδρομών του συνταγματάρχη Λεϋμόκ απο 750 άνδρες που έπαιζε το ρόλο οπισθοφυλακής των βρετανικών δυνάμεων στα Χανιά . Απο τον αρχιστράτηγο της Μέσης ανατολής στέλνεται στο διοικητή των Δυνάμεων Κρήτης η διαταγή για την εκκένωση και καταλαμβάνεται η πόλη των Χανίων .

28 Μαΐου : Οι άγγλοι εκκενώνουν το Ηράκλειο.

29 Μαΐου : Οι γερμανοί καταλαμβάνουν Ηράκλειο και Ρέθυμνο.

Πηγή: Ένωση Φίλων Κρήτης Ερωτόκριτος

ΠΕΤΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΠΕΤΡΙΝΟ ΤΟΠΟ: Το κλειδωμένο πατρικό σπίτι

Γράφει ο Δρ. Γιάννης Θ. Πολυράκης
Γεωπόνος – Συγγραφέας

 

Ο γεράκος στηριγμένος στο μπαστούνι του, κατέβηκε απ’ το μουλάρι του αγωγιάτη που τον είχε φέρει στο βοσκοχώρι. Ξεπέζεψε έξω από την αυλόπορτα του `Αη-Γιώργη για να ανάψει τα καντηλάκια στον τάφο των γονιών. Στη συνέχεια, πήρε το στενό σοκάκι κατευθυνόμενος προς το πατρικό σπίτι, σεπτό προσκύνημα στο χώρο που είδε το φως της ζωής και γνώρισε τον κόσμο.

Στο μοναδικό καφενείο στην υποτυπώδη πλατεία του χωριού, οι λιγοστοί θαμώνες τον καλωσόρισαν και τον κάλεσαν για ένα καφέ. Εκείνος, τους έγνεψε “αργότερα”, θέλοντας να προηγηθεί η επίσκεψη στο πατρικό σπίτι-εστία αναμνήσεων ζωής, γεγονότων που χάνονταν στους στρόβιλους του χρόνου, μα όχι ξεχασμένων…

…Προχώρησε…Στη στροφή του δρόμου και λίγο πιο πέρα από μια γιγαντωμένη ελιά, αντίκρισε τη θωριά του πατρικού σπιτιού. Ένα κύμα συγκίνησης τον έπνιξε και ένας κόμπος στον λάρυγγα, του έκοψε την ανάσα. Έβγαλε το μαντήλι του με κόπο και σκούπισε τα αυλάκια των δακρύων που στράλιαζαν στο ολόλευκο, δασύτριχο μουστάκι. Πόσες αναμνήσεις στη θωριά του πατρικού!…Έβγαλε από την τσέπη του το κλειδί της κυρίας εισόδου που δεν το αποχωρίστηκε ποτέ…Στηρίχτηκε στο μπαστούνι με το αριστερό και στον μαντρότοιχο με το δεξί του τρεμάμενο χέρι, και προχώρησε. Με αβέβαιο βήμα, έφτασε στην εξώθυρα…Την ακούμπησε με χέρι τρεμάμενο. Τράβηξε το πόμολο να ανοίξει, και τότε πρόσεξε το λουκέτο ασφαλείας που έκλεινε ερμητικά την αυλόθυρα, απαγορεύοντάς του την είσοδο. Μα είδε λουκέτα ασφαλείας και στην κυρία είσοδο του σπιτιού! Και στην άλλη αυλόθυρα που έβγαζε στον κήπο της οικογένειας, σ’ άλλους καιρούς. Ξαφνιάστηκε! Μα τούτες οι αυλόθυρες, δεν είχαν ποτέ κλειδιά και λουκέτα! `Ηταν λεύτερες στο άνοιγμα για την είσοδο του καθενός στην ευρύχωρη αυλή. `Ηταν αναμενόμενο να είναι κλειδωμένη η κυρία είσοδος του σπιτιού, αλλά το κλειδί στο χέρι του ήταν άχρηστο πλέον, καθώς, την έκλειναν κι εκείνη λουκέτα ασφαλείας!
Κάθισε αποσταμένος σε ένα πεζούλι στα δεξιά του. Απογοήτευση! Δεν το μπορούσε να εισέλθει στο πατρικό του!

«Για σκέψου φίλε μου!…..Ποιος το έκανε αυτό το ανοσιούργημα;» μουρμούρισε.

Άναψε την πίπα του. Το αλκαλοειδές της νικοτίνης, του μαλάκωσε τα εσώψυχα.

Δάκρυσε. Κάθισε ώρα αρκετή, παρατηρώντας το πατρικό του σπίτι, δυσπρόσιτο και απροσέγγιστο καθώς ήταν ερμητικά κλεισμένο…

…Σηκώθηκε με κόπο και στηριγμένος στο μπαστούνι με βήματα που βάρυναν απότομα –λες- κατευθύνθηκε στο μικρό καφενείο, και κάθισε στην πρώτη καρέκλα που βρέθηκε εμπρός του.

Ο καφετζής, πρόθυμα τον πλησίασε και χαρωπά τον καλωσόρισε. Ο γεράκος, παράγγειλε τον καφέ του και του ζήτησε να καθίσει μαζί του, σαν του τον έφερε.

«Για πες μου, γιε μου, ποιος λουκέτωσε το σπίτι του πατέρα μου;» ρώτησε όλος ανυπομονησία ο γεράκος
.
Ο καφετζής, δίστασε…

Ο γεράκος, έπιασε τον δισταγμό του, επέμεινε:

«`Ελα γιε μου, πες μου να χαρείς, ποιος έβαλε τα λουκέτα στο πατρικό μου, αν ξέρεις δηλαδή…»

«Ξέρω…ξέρω…αλλά, δεν θέλω να μπλέξω…»

«Να μπλέξεις;…Δεν σε καταλαβαίνω παιδί μου…»

«Να! Ξέρεις…ο ανιψιός σου…εκείνος ο γιος δηλαδή του μακαρίτη του αδερφού σου τα έβαλε τα λουκέτα…»

«Και πώς το έκανε αυτό; Με ποιο δικαίωμα;»

«Ε…Να!…Μετά το θάνατο του πατέρα του, εμφάνισε μια διαθήκη –πλαστή βέβαια- που έγραφε πως το σπίτι που ανήκε –τάχα- στον θανόντα, περνούσε στην κατοχή του γιου του και ανιψιού σου… Κατάλαβες τώρα;»

«Κατάλαβα!» ψέλλισε ο γεράκος και σηκώθηκε…

…Τράβηξε κατά το νεκροταφείο όπου τον περίμενε ο αγωγιάτης, μουρμουρίζοντας: «Ότι πήρε ο παππούς σου και ο πατέρας σου, θα πάρεις κι εσύ, αχαΐρευτε…»

…Πέρασε καιρός. Κανείς δεν ξαναείδε τον συμπαθητικό ασπρομάλλη γεράκο, κι απόμεινε ο ανιψιός να χαίρεται το κλειστό σπίτι, πεσκέσι της κοντόφθαλμης βουλιμίας του…

Κάπου στη δεκαετία του’ 50…Πέτρινα χρόνια, σε πέτρινο τόπο…

Ἅγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου ἐκκλησίας – Μιὰ προσπάθεια προσέγγισης μὲ τὴν (κοινὴ) λογική

Α΄

Ἀπὸ τὴν Πόλη ἔρχομαι καὶ στὴν κορφὴ κανέλλα.
Λαικὴ παροιμία
Πλησιάζουν οἱἡμέρες ποὺ θὰ πραγματοποιηθεῖ στὸ Κολυμπάρι ἡ λεγομένη Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου ἐκκλησίας. Μεγάλη τιμὴ γιὰ τὴν Ἐκκλησία τῆς Κρήτης, ὅπως δηλώνουν οἱ ἐπίσκοποί μας καὶ μεγάλος ὁ κόπος –καὶ τὰ ἔξοδα – γιὰ τὴν προετοιμασία της. Μεγάλη ἐπίσης ἡ σιγὴ περὶ αὐτῆς στὴν λεβεντογέννα Κρήτη μας, ἐνῷ πολλὰ λέγονται καὶ γράφονται στὸ διαδίκτυο.

Πέραν τῶν ὀνομασιῶν καὶ τῶν τίτλων ὁπωσδήποτε καλὸν εἶναι νὰ γνωρίζομεν περί τίνος πρόκειται. Πρόκειται γιὰ σύνοδο ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων ἐκκλησιῶν. Δηλαδὴ γιὰ Οἱκουμενικὴ Σύνοδο. Δηλαδὴ ἀπὸ ὅλη τὴν οἱκουμένη θὰ συνέλθουν οἱ Ὀρθόδοξοι Ἐπίσκοποι Συνοδικῶς γιὰ νὰ συζητήσουν τὰ ὑπάρχοντα προβλήματα τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτὸ λέγεται καὶ εἶναι Οἰκουμενικὴ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας. Τῆς μίας Ἀγίας Καθολικῆς καὶ Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας. Τὸ ἄν τελικῶς θὰ γίνει ἀποδεκτὴ ὡς τέτοια εἶναι ἄλλο ζήτημα. Ἀπαιτοῦνται κάποιες προϋποθέσεις. .Ἡ ἀρχὴ τῆς πορείας αὐτῆς τῆς Συνόδου ἔγινε τὸ 1923 ὅταν ὁ Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης ξεκίνησε στὴν Κωνσταντινούπολι, στὸ λεγόμενο «Πανορθόδοξο Συνέδριο», τὸν προγραμματισμὸ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τὸ 1925, ἡ ὁποία φυσικὰ δὲν διεξήχθη. Ὁ Πατριάρχης Μεταξάκης τὴν ὀνόμαζε πάντως Οἰκουμενικὴ ἐξ ἀρχῆς.

Οἱ ὀργανωτὲς δὲνθέλησαν νὰ τὴν ὀνομάσουν Οἰκουμενικὴ διότι, ὅπως λέγεται , δὲν συμμετέχει τὸ πατριαρχεῖο τῆς Ρώμης· ὁ Πάπας. Ὅμως, ὡς γνωστόν, ὁ Πάπας ἀπὸ τὶς ἀρχὲς τοῦ 11ου αἰώνα ἔχει ἀποσχισθεῖ ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία, ἔχει περιπέσει σὲ αἵρεσι καὶ δὲν ἀποτελεῖ κομμάτι τῆς Ἐκκλησίας. Ἄρα κατ᾿ οὐσίαν δὲν τίθεται τέτοιο θέμα.

Αὐτὰ ὅμως –τὰ περὶ ὀνομασίας-δὲν εἶναι τὰ πλέον οὐσιώδη καὶ ἄς τὰ προσπεράσουμε , πρὸς τὸ παρόν.
Καλὸν εἶναι νὰ γίνει ἡ Σύνοδος (ἄς τὴν ὀνομάζουμε ἔτσι χάριν συντομίας).Ἔχουν περάσει πολλὰ χρόνια χωρὶς νὰ γίνει Σύνοδος ὥστε νὰ ἀντιμετωπίσει τὰ σωρευθέντα προβλήματα. Καὶ ἀκόμη καλύτερο νὰ διεξαχθεῖ μὲ ὀρθόδοξες προϋποθέσεις καὶ νὰ καταλήξει σὲ ὀρθόδοξα συμπεράσματα. Δηλαδὴ νὰ διεξαχθεῖ μέσα στὰ δογματικὰ ὄρια τῆς Ὀρθοδόξου ἐκκλησίας ἀκολουθῶντας τὴν μέχρι τώρα διαδικασία ὅπως ἐπιβάλεται ἀπὸ τὴν φύσι καὶ τὴν πρακτικὴ τῆς Ἐκκλησίας.

Κανονισμός λειτουργίας τῆς Συνόδου

Ὁ τρόπος διεξαγωγῆς τῆς Συνόδου περιγραφεται στὸν λέγόμενο: «Κανονισμὸ ὀργανώσεως καὶ λειτουργίας τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ὁ ὁποῖος συνετάχθη ἀπὸ 21 ἔως 27 Ἰανουαρίου 2016 στὸ Σαμπεζύ καὶ ὑπογράφεται ἀπὸ τοὺς Προκαθημένους -ἤ ἀντιπροσώπους των- τῶν 14 αὐτοκεφάλων ἐκκλησιῶν.

Στὸν Κανονισμὸ αὐτὸν διαπιστώνει κανεὶς ἕναν προβληματικὸ τρόπο λειτουργίας τῆς Συνόδου. Τὸ πρόβλημα συνίσταται στὰ ἐξῆς:

α)Δὲν καλοῦνται ὅλοι οἱ Ἐπίσκοποι τῶν Αὐτοκεφάλων ἐκκλησιῶν. Στὴν σημερινὴ ἐποχὴ μὲ τὰ μέσα μετακινήσεως ποὺ ὑπάρχουν θὰ ἦταν πολὺεὔκολο ὅλοι ὅσοι τὸ ἐπιθυμοῦσαν καὶ τὸ μποροῦσαν νὰ ἔρθουν. Ἐδὼ ἕνα κόμμα κάνει Συνέδριο καὶ μαζεύονται πάνω ἀπὸ 5000 σύνεδροι. Πόσοι εἶναι ὅλοι οἱ Ὀρθόδοξοι Ἐπίσκοποι; Πολλοὶ λίγώτεροι ἀπὸ τοὺς συνέδρους ἕνὸς Ἑλληνικοῦ κόμματος. Χώροι δόξα τῷ Θεῷ τὴν σημερινὴ ἐποχὴ ὑπάρχουν. Γιατὶ νὰ μὴν δοθεῖ ἡ δυνατότης σὲ ὅποιον ὀρθόδοξο ἐπίσκοπο μπορεῖ καὶ τὸ ἐπιθυμεῖ, ἄσε ποὺ εἶναι καὶ ὑποχρεωτικὸ λόγῷ τῆς ἰδιότητός του, νὰ παραβρεθεῖ καὶ νὰ καταθέσει τὴν ἀποψι καὶ τὴνἐμπειρία του; Τὶ τὸκαλύτερο ἀπὸ ἀποφάσεις ποὺ λαμβάνονται ἀπὸ ὅσο τὸ δυνατὸν περισσότερους ἐν Χριστῷ ἀδελφοὺς καὶ μάλιστα τιμημένους μὲ τὸ ἐπισκοπικὸ ἀξίωμα καὶ ἔχωντας τὴν εὐθύνη τῶν ποιμενομένων καὶ τὴν πείρα τῆς διαποιμάνσεώς τους;

β) Καλοῦνται 25 συνολικὰ ἐπίσκοποι ἀπὸ κάθε ὀρθόδοξη ἐκκλησία. Ὁ προκαθήμενος καὶ ἄλλοι 24. Ἄρα θὰ μποροῦσαν νὰ συγκεντωθοῦν 350 ἐπίσκοποι ἀλλὰ δεδομένου ὅτι πολλὲς ἐκκλησίες δὲν ἔχουν κἄν 25 Ἐπισκόπους, (πχ. ἡ Ἐκκλησία τῆς Κύπρου ἔχει 17 ἐπίσκοπους ἄν δὲν κάνω λάθος) ὁ τελικὸς ἀριθμὸς θὰ εἶναι μικρότερος. Ἀπο αὐτὲς ποὺ ἔχουν πολλοὺςἐπισκόπους ποιοὶ θὰ ἐπιλεγοῦν; Μὲ ποιὰ κριτίρια;

Αὐτὸ ἀναφέρεται διότι παρατηρείται μία διάστασι ἀπόψεων μεταξὺ τῶν ποιμένων(ὅπως καὶ τοῦ πληρώματος τῆς ἐκκλησίας) σχετικῶς μὲ τὴν στάσι ποὺ πρέπει νὰ τηρήθεῖ ἀναφορικὰ μὲ διάφορα θέματα (ὅπως πχ τοὺς αἴρετικοὺς καὶ τὴν σχέσι τῆς ἐκκλησίας μὲ αὐτοὺς), ὁπότε ἡ ἐπιλογὴ αὐτῶν ἤ ἐκείνων τῶν ἐπισκόπων θὰ δημιουργοῦσε μία εἰκόνα διαφορετικὴ ἀπὸ τὴν πραγματικὴ καὶ θὰ ἐνίσχυε τὴν μία ἤ τὴν ἄλλη ἄποψι.

γ) Ἀπὸ τοὺς 25 ἐπισκόπους τῆς κάθε ἐκκλησίας οἱ 24 ἐνῷ ἔχουν δικαίωμα λόγου -μέχρι 10 λεπτὰ ὁ κάθε ἕνας-(ἄρθρο 10) δὲν ἔχουν δικαίωμα ψήφου. Μόνον ὁ προκαθήμενος ἑκάστης ἐκκλησίας ἔχει δικαίωμα ψήφου!!! (ἀρθρο12 §1)

Αὐτὸ ἀπὸ ποὺ προβλέπεται; Σὲ ποιὸ σύνολο ἀνθρώπων ὁποιασδήποτε μορφῆς πολιτικὸ, πολιτιστικὸ, κοινονικὸ ἤ ὄτι ἄλλο σκεφτεῖ κανεὶς μπορεῖ νὰ ὑπάρχει διαδικασία λήψεως ἀποφάσεων ὅπου τὰ μέλη νὰ μποροῦν νὰ μιλοῦν ἀλλὰ νὰ μὴν μποροῦν νὰ ἔχουν ἀποφασιστικὴ ψῆφο; Πρὸς τὶ δηλαδὴ καλοῦνται καὶ σὲ τὶ συμμετέχουν; Διακοσμητικά στοιχεία; Γλάστρες; ὅπως εἶπε καὶ ἕνας Ἐπίσκοπος τῆς ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ποὺ ἀρνήθηκε νὰ παραστεῖ στὴν Σύνοδο;

Μίλα ὅσο θὲς , πὲς ὅτι θὲς καὶ ὅταν τελειώσεις ψηφίζουν οἱ ἔχοντες δικαίωμα –οἱ 14 ἀπὸ τοὺς 350 παρά κάτι καὶ τελειώνει τὸθέμα.

Ὅτι περίπου βλέπουμε νὰ γίνεται στὴν Βουλὴ τῆς συγχρόνου δημοκρατίας μας ὅπου μιὰ πλειοψηφία κάνει ὅτι θέλει ἀδιαφορώντας καὶ γιὰ τὸ τὶ λέγεται μέσα στὴν Βουλὴ καὶ τὸ τὶ συμβαίνει στὴν κοινωνία καὶ τὸν λαὸ τὸν ὁποῖο-ὑποτίθεται ὅτι- ἐκπροσωπεῖ καὶ ὑπηρετεῖ..

Δυστυχῶς ὅμως τὸ θέμα δὲν τελειώνει ἐκεῖ. Ὁ κανονισμὸς προβλέπει ὅτι ἐνῷ δὲν ψηφίζουν ὑποχρεοῦνται νὰ προσυπογράψουν αὐτὰ ποὺ ψήφισαν οἱ 14!!! (ἀρθρο13 §2) Καὶ τὸ ἀκόμα ἐκπληκτικώτερο: Οἱ ἀποφάσεις ποὺ θὰ ληφθοῦν εἶναι ὑποχρεωτικὲς γιὰ ὅλους!!! (ἀρθρο13 §2) Καὶ γιὰ αὐτοὺς ποὺ δὲν ψήφισαν ἀλλὰ ὑποχρεοῦνται νὰ ὑπογράψουνκαὶ γιὰ αὐτοὺς ποὺ οὔτεπροσκλήθηκαν,οὔτε ψήφισαν, οὔτε ρωτήθηκανκἄν, οὔτε ὑπέγραψαν, ἀλλὰ ὑποχρεοῦνται νὰ ἐφαρμόσουν αὐτὰ ποὺ ψήφισαν οἱ 14.

Δὲν εἶναι μαγικὸ; Εἶναι ὅμως λογικὸ καὶ πολὺ περισσότερο Ὀρθόδοξο;

Ἔ, μυαλὸ ἔχει δώσει ὁΘεὸς σὲὅλους μας. Ἡ χρήσις του εἶναι βέβαια προαιρετική, ἀλλὰ στὴν παροῦσα περίπτωση ἀναγκαία. Ἄν βέβαια ἀνήκαμε στὸν Παπισμὸ ὁ προβληματισμὸς δὲν θὰ ὑπῆρχε διότι ὁ Πάπας εἶναι ὡς γνωστὸν ἀλάθητος, ὁπότε περιτεύει κάθε ἄλλη γνώμη-καὶ παρὰ ταύτα στὴν Β΄ Βατικανὴ Σύνοδο ψήφισαν ὅλοι οἱ συμμετέχοντες (ἐντάξει ,ὅλοι συμφώνησαν πλὴν τοῦ ἑνὸς ποὺ ἀπεσχίσθη, ἀλλὰ πάντως ψήφισαν).

δ) Οἱ 14 ποὺ ἔχουν δικαίωμα ψήφου,τί θὰ ψηφίσουν; Περὶ τίνος θὰ ἀποφανθοῦν; Θὰ ἀκολουθηθεῖ δημοκρατικὴ πλειονοψηφικὴ διαδικασία;

Τὰ πρὸς ψήφισιν κείμενα ἔχουν ἤδη συνταχθεῖ. Ἀπὸ ποιοὺς; Ἀπὸ ἀντιπροσώπους τῶν ἐκκλησιῶν. Γιὰ καθε ἕνα ἀπὸ τὰ 6 θέματα ὑπάρχει ἀντίστοιχο κείμενο.

Τὰ κείμενα ὅμως αὐτὰ δὲν ἔχουν ἐγκριθεῖ ἀπὸ τὸ σύνολο τῶν ἱεραρχῶν ἑκάστης ἐκκλησίας πολὺ δὲ περισσότερο δὲν ἔχει ζητηθεῖ ἡ γνώμη τῶν κληρικῶν καὶ τῶν λαϊκῶν κάθε ἐκκλησίας. Ὑπάρχουν καταγγελίες καὶ διαμαρτυρίες ἐπισκόπων διαφόρων ἐκκλησιῶν γιὰ ἐντελῶς ἀδιαφανεῖς διαδικασίες καὶ πιέσεις.

Ἄς εἶναι, τὰ κείμενα αὐτὰμετὰ τὴνκατακραυγὴ ἐδόθησαν στὴν δημοσιότητα καὶ μπορεῖὁ κάθε ἕνας νὰ λάβει γνώσιν τοῦ περιεχομένου τους καὶ ἀναλόγως νὰ ἀντιληφθεῖ περὶ τίνος πρόκειται.

Στὴν Σύνοδο τώρα τί θὰ γίνει; Ἐδὼ εἶναι τὸ ἐνδιαφέρον ἀλλὰ καὶ τὸ πρόβλημα. Τὸ πρὸς συζήτησι κείμενο ἤδη ὑπάρχει. Μπορεῖ , ὅπως προανεφέρθη, ὁ κάθε ἐπίσκοπος νὰ μιλήσει καὶ νὰ προτείνει κάποια ἀλλαγὴ (τροπολογία)· ὅμως… γιὰ νὰ γίνει δεκτὴ πρέπει νὰ ὑπάρχει ὁμοφωνία τῶν 14 ψηφοφόρων Ἐπισκόπων.(ἀρθρο11 §2) Ἄν ἕναςἀπὸ τοὺς 14 δὲν θέλει, τίποτε δὲν μπορεῖ νὰ ἀλλάξειἀπὸ τὰ ἤδη διατυπωθέντα. Ἄρα δηλαδὴ ἀρκεῖ ἕνας ἐκ τῶν προκαθημένων γιὰ νὰ ἀναγκαστοῦν οἱ ὑπόλοιποι 13 νὰ μὴν μποροῦν νὰ ἀλλάξουν τίποτα καὶ φυσικὰ τὸ σύνολο τῶν 350 παρὰ κάτι νὰ μὴν μπορεῖ τελικῶς νὰ ἀντισταθεῖ στὴν θέληση τοῦ ἑνὸς λόγῳ τοῦ ὑπάρχοντος Κανονισμοῦ.

Ἐνῷ λοιπὸν προβλέπει αὐτοῦ τοῦ εἴδους τὴν ὁμοφωνία καὶ δι’, αὐτῆς καθιστᾶ ἀπλησίαστα καὶ ἀμετάβλητα τὰ συνταχθέντα κείμενα, ἐπιτρέπει γιὰ τὸ ἐσωτερικὸ τῆς κάθε Ἐκκλησίας τὴν κατὰ πλειονοψηφία ἀπόφασι!!! Αὐτὸ δημιουργεῖ προϋποθέσεις δημοκρατικότητοςστὴν τελικὴ λήψι τῶν ἀποφάσεων;

Ἀς τὸ δοῦμε. Ἄς παρουμε μιὰν ἀκραία περίπτωσι γιὰ νὰ γίνει ἀντιληπτὸ τὸ μέγεθος τοῦ προβλήματος. Ἔστω ὅτι κατατεθεῖ μία ἄποψι, μιὰ τροπολογία στὴν ὁποία συμφωνοῦν 320 (τυχαίος ἀριθμὸς),ἀπὸ τοὺς παρισταμένους ἐπισκόπους. Πείθουν λοιπὸν τοὺς 13 προκαθημένους τῶν δικῶν τους ἐκκλησιῶν νὰ ὑπερψηφίσουν τὴν τροπολογία αὐτὴν.

Ἄς ὑποθέσουμε ὅτι ἡ 14η ἀντιπροσωπεία εἶναι μιὰ Ἐκκλησία μὲ 17 ἐπισκόπους (ὅπως τῆς ἐκκλησίας τῆς Κύπρου -τὸ λέω ὡς παράδειγμα μιὰ ποὺ ξέρουμε ὅτι, μάλλον, ἔχει 17 ἐπισκόπους). Ἐκεῖ λοιπὸν ὑποθέτουμε ὅτι 9 ἐπίσκοποι εἶναι ἐναντίον τῆς τροπολογίας. Ἄρα δὲν περνάει ἀπὸ τὴν ἐκκλησία αὐτὴ.Ὁπότε ὁ προκαθήμενός της δὲνψηφίζειτὴν τροπολογία μὲ ἀποτέλεσμα λόγῳ ἐλλείψεως ὁμοφωνίας ἡ τροπολογία δὲν γίνεται δεκτὴ. Ἄρα 9 ἐπίσκοποι δὲν ἐπιτρέπουν στοὺς 328 (τοῦ παραδείγματος) νὰ ψηφίσουν τὴν τροπολογία. Ἄρα τὸ κείμενο μένει ὡς ἔχει!!! Ἀπίθανο; Καὶ ὅμως ἀληθινό. Αὐτὰ προκύπτουν ἀπὸ τὸν Κανονισμό αὐτὸν.
Ὁπότε πρὸς τὶ ὅλη αὐτὴ ἡ φασαρία, οἱ κόποι καὶ τὰ ἔξοδα; Ὑπάρχει τίποτε γιὰ συζήτησι; Ὅλα φαίνεται ὅτι εἶναι προαποφασισμένα. Τουλάχιστον πρακτικῶς εἶναι ἀδύνατον νὰ ἀλλάξει κάτι.

Ἐκτὸς ἄν οἱ προκαθήμενοι εἶναισυννενοημένοι καὶ, ἀδιαφορῶντας γιὰ ὅσα ποῦν οἱ ἐπίσκοποι, ἔχουν κρυφὴ ἀτζέντα, ποὺ λένε καὶ οἱ πολιτικοί μας, καὶ τὴν ἐφαρμόσουν. Δηλαδὴ προσθέσουν πράγματα ποὺ σκοπίμως δὲν μπῆκαν στὰ δημοσιευθέντα κείμενα. Ἐπὶ παραδείγματι ἀκούστηκε δημοσίως σὲ κήρυγμα ἐδὼ στὰ Χανιά, ὅτι «ἀπὸ ἀγάπη θὰ ἐπιτραπεῖ καὶ δεύτερος γάμος τῶν ἱερέων» θέσις ἡ ὁποία δὲν περιλαμβάνεται στὸ ἀντίστοιχο κείμενο ἴσως ἐπειδὴ προσκροῦει σὲ ἤδη ὑπάρχοντες ἐκκλησιαστικοὺς κανόνες. Αὐτὸ (ἄν δὲν ἀποτελεῖ λεκτικὴ πομφόλυγα), μποροῦμε νὰ ὑποθέσουμε, ὅτι ἵσως ἀποτελεῖ μέρος κρυφῆς ἀτζέντας τῶν προκαθημένων καὶ τὸ προσθέσουν κατὰ τὴν διάρκεια τῆς Συνόδου.
Ἄν βέβαια ληφθεῖ ὑπ΄ ὅψιν αὐτὸ ποὺ ἀνεφέρθη στὴν ἐνότητα β), δηλαδὴ τὸ ἐρώτημα μὲ ποιὰ κριτήρια θὰ ἐπιλεγοῦν οἱ συμμετέχοντες ἀπὸ κάθε ἐκκλησία , παρότι ὁμιλοῦμε γιὰ ἁγίους ἱεράρχες, κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ ἀποκλείσει τὴν ἐπιλογὴ ὧστε νὰ ὑπάρχει ἡ πλειοψηφία τῶν προθύμων ἀρεστῶν καὶ ὑπάκουων στὸν κάθε προκαθήμενο.

Στὴν περίπτωσι αὐτὴν θὰ μποροῦσαν νὰ ἐπιτρέψουν τὴν ψῆφο σὲ ὅλους, ἀλλὰ ἐδὼ ποὺ τὰ λέμε, μὲ τὴν κοινὴ λογικὴ πάντα, ἀλλοπράγμα νὰ στήσεις 14 ἄτομα καὶ ἄλλο 14Χ25. Ἔχεις 25 φορὲς μεγαλύτερη πιθανότητα νὰ σοῦ ξεφύγει κανείς καὶ ὅσοκαὶ νὰ θέλεις νὰ γράψεις στὴν ἀπόφασι ὅτι «ἔδοξεν τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι καὶ ἡμῖν» φροντίζεις νὰ εἶσαι σίγουρος ὅσον ἀφορᾶ τὸ «ἡμῖν», ποὺ μπορεῖς νὰ τὸ προγραμματίσειςκαὶ νὰ τὸ ἐλέγξεις, διότι τὸ Ἅγιον Πνεῦμα «ὅπου θέλει πνεῖ» καὶ ἄντε μετὰ νὰσυμμαζέψεις τὰ πράγματα.
Βέβαια ὑπάρχει καὶ τὸ ἐνδεχόμενο σὲ κάποια ἐκκλησία νὰ μὴν μπορεῖ νὰ βρεθεῖ πλειοψηφία προθύμων, ὁπότε ἐδὼ ὁ ἀποκλεισμὸς ἀπὸ τὴν ψηφοφορία εἶναι μονόδρομος.

Στὶς περιπτώσεις βεβαίως αὐτὲς δὲν μποροῦμε νὰ μιλούμε γιὰ ἐκκλησιαστκὲς Συνόδους, διότι τέτοιες πρακτικὲς ἐφαρμόζονται σὲ κομματικὰ καὶ ἀλλα ἐνδοκοσμικοῦ τύπου συνέδρια, ὅπου ἡ ἡγετικὴ κάστα φροντίζει νὰ βγαίνει πἀντα τὸ ἀποτέλεσμα ποὺ ἐπιθυμεῖ.Ἀλλὰ ἡ κοινὴ λογικὴ αὐτὰ λέει συμφώνως μὲαὐτὰ ποὺ δημοσίως παρουσιάστηκαν. Ἵσως νὰ ἔχουν πολὺ βαθύτερη ἤ πολὺ ἀνώτερη λογικὴ οἱ συντάξαντες τὸν Κανονισμό καὶ ὅλοι αὐτοὶοἱ συλλογισμοὶ νὰ ἀποδειχτοῦνἐκ τῶν πραγμάτων μειρακιῶδεις καὶ ταπεινοὶ, πράγμα τὸ ὁποῖο δὲν μποροῦμε νὰ ἀποκλείσουμε.

Εἶναι πάντως ἀπορίας ἄξιον γιατὶ ἕνας ὀρθόδοξος ἱεράρχης νὰ παραστεῖ σὲ μιὰ Σύνοδο μὲ τέτοιες διαδικαστικὲς προϋποθέσεις καὶ μὲ τέτοιες δυνατότητες συναποφάσεως (μακάρι νὰ ἔβγαινε κάποιος νὰ ἐξηγήσει -μὲ ὅρους κοινῆς λογικῆς πάντα- προκειμένου νὰ τὸ ἀντιληφτοῦμε, διότι ἄν πεῖ ἀπλῶς ὄτι αἰσθάνεται μεγάλη τιμὴ ὅπωςλένε οἱ ἱεράρχες μας τῆς Κρήτης ἤ ὅτι κάνει ὑπακοὴ στὴν Ἐκκλησία(;;;) δὲν γίνεται ἀντιληπτό). Προφανῶς ἔχει συντελέσει καὶ αὐτὸ στὸ ὅτι ὁ ἕνας μετὰ τὸν ἄλλο οἰ Ἱεράρχες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἀπ᾿ ὅτι βλέπουμε καθημερινά, δὲν ἀποδέχονται νὰ παραστοῦν στὴν Σύνοδο αὐτὴν καὶ παραιτοῦνται.

 

Γ.Κ.Τζανάκης
Ἀκρωτήρι Χανίων