23.8 C
Chania
Saturday, October 12, 2024

Η ζωή που νίκησε μέσα στα χαλάσματα του πολέμου | Βίντεο

Του Γιώργου Μουργή

Η Mάνα μεταφέρεται βαριά τραυματισμένη από βόμβα στο νοσοκομείο.

Οι γιατροί εκτιμούν ότι η κατάστασή της όχι απλώς θα επηρεάσει το έμβρυο, αλλά ίσως αποβεί μοιραία για τη ζωή του.

Η όλη κατάσταση επιβαρύνεται από τα θραύσματα της βόμβας που βρίσκονται καρφωμένα στην κοιλιά της Μάνας. Η καισαρική τομή αποτελεί τη μονή λύση για να σωθεί το έμβρυο.

Το Μωρό γεννιέται χωρίς καρδιακό σφυγμό. Οι γιατροί παλεύουν για το θαύμα της Ζωής. Να το επαναφέρουν… στο θαύμα της Ζωής.

Μεταφέρουν το αγοράκι σε διπλανό κρεβάτι με τον ομφάλιο λώρο ακόμα πάνω του. Παλεύουν για ανάνηψη την ώρα που το δέρμα του ντύνεται στο μελανό χρώμα του θανάτου. Δεν τα παρατούν αλλά κάνουν συνεχείς μαλάξεις στο μέρος της Καρδιάς του.

Λίγη ώρα μετά ο σφυγμός επανέρχεται, μαζί με το χρώμα του. Η Ζωή μάλλον αυτή τη φορά θα νικήσει με τη θυσία της Μάνας.

Οι γιατροί του δίνουν να μυρίσει οξυγόνο. Να εισπνεύσει θαυματουργό αέριο Ζωής κι ας μην μυρίζει Μάνα. Εκεί στα βουβά της αγωνίας των γιατρών έρχεται το πρώτο κλάμα.

Αυτό το χαρούμενο κλάμα για άλλη μια Ζωή που σώθηκε από το θανατηφόρο όλεθρο του πολέμου.

Η νίκη των γιατρών μέσα από τις δικές τους μάχες που δίνουν στη Συρία για Ζωή.

Η βόμβα βαρέλι, όπως λέγεται στη μετάφραση, δυστυχώς  θα αφήσει αυτή τη Ζωή ορφανή.

Η Μάνα ναρκωμένη δεν θα πάρει στην αγκαλιά το αγόρι της έστω για πρώτη φορά.

Ο μικρός όσο μαίνεται αυτός ο γαμημένος πόλεμος στη Συρία, ποτέ δεν θα είναι  πια ασφαλής . Όχι από τις βαρελίσιες βόμβες, αλλά γιατί στα αλήθεια δεν θα έχει μυρίσει ποτέ τον αχνό που κρύβεται στο πρώτο αγκάλιασμα κάθε Μάνας του κόσμου κάτω από τα διπλωμένα χέρια, έστω και μετά από μια γέννα με καισαρική τομή.

Αφήνει μυρωδιά θανάτου αυτός ο πόλεμος στο κορμί κάθε αθώας Μάνας κάθε αθώας Ζωής. Θραύσματα στη ψυχή.

Αυτός ο κόσμος, αυτοί οι πόλεμοι, αυτοί οι ηγέτες, αυτοί οι στρατοί γεννήθηκαν για να μοιράζουν ορφάνια στις μυρωδιές της Ζωής.

Τη φορά αυτή οι γιατροί  κατάφεραν να σώσουν και τη Ζωή και τη Μάνα. Πάντα έτσι να γίνεται. Να νικούν οι Ζωές.

Καλημέρα Ζωή μου!..Καλημέρα Μάνα μου!..

[youtube url=”https://youtu.be/QHxVn84md5U”]

Αντιπολεμική Διεθνιστική Κίνηση: Στην Κρήτη έχουν θέση μόνο οι βάσεις του θανάτου, όχι οι πρόσφυγες – Όχι στα hot spots παντού

Με ανακοίνωσή της η Αντιπολεμική Διεθνιστική Κίνηση “Σπάρτακος” πήρε θέση στη συζήτηση που διεξάγεται και στην Κρήτη σχετική με το προσφυγικό.

Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

Η συζήτηση που διεξάγεται στην Κρήτη και σε ολόκληρη την Ελλάδα σχετικά με την εγκατάσταση των 3000 χιλιάδων μεταναστών που διώχνει η Γερμανία, επιστρέφοντας τους στην Ελλάδα στο πλαίσιο της κοινής ευρωπαϊκής τους αντιμεταναστευτικής πολιτικής, των άθλιων και εξίσου απάνθρωπων συμφωνιών που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ λαμβάνει πολύ ευρύτερα χαρακτηριστικά.

Ουσιαστικά το θέμα που έχει τεθεί είναι σε ποιον ανήκει το νησί, ποιος και πως δικαιούται να έχει λόγο για το παρόν και το μέλλον του. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο το θέμα που έχει τεθεί είναι σε ποιον ανήκει το παρόν και το μέλλον του κόσμου της εργασίας και της νεολαίας.

Εξάλλου, οι πόλεμοι κατά της τρομοκρατίας που επανεκινούνται από τις κυβερνήσεις των ΗΠΑ, των κρατών μελών της Ε.Ε, με την συμμετοχή πάντα της ελληνικής κυβέρνησης, στρέφονται ξανά εναντίον των ασύμμετρων απειλών και στοχοποιούν μετανάστες και τον εσωτερικό εχθρό, αγωνιζόμενο λαό.

Σε αυτό το ερώτημα απαντούν τα κόμματα της συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που από αντιμνημονιακά και φιλειρηνικά έχουν μετατραπεί σε αστικά κόμματα εξουσίας που εφαρμόζουν την πιο στυγνή-ταξική αντεργατική πολιτική. Στην πιο ταυτισμένη κυβέρνηση με τους νατοϊκούς και αμερικανικούς πολεμικούς σχεδιασμούς και τους βρώμικους πολέμους τους, διεκδικώντας μερίδιο από την λεία σε Αφρική και Μέση Ανατολή, αλλά και την συνολική εξυπηρέτηση των γεωστρατηγικών συμφερόντων της άρχουσας τάξης στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο πόλεμος που διεξάγει η ελληνική κυβέρνηση εναντίον των προσφύγων-μεταναστών, ο καθοριστικός ρόλος που παίζει στην εξυπηρέτηση της  Ευρώπης-Φρούριο ευθυγραμμίζεται πλήρως με τους όρους συμμετοχής-συνενοχής στα ιμπεριαλιστικά εγκλήματα!  Την ίδια ακριβώς περίοδο η κυβέρνηση και προσωπικά ο ΥΕΘΑ Π.Καμέννος παρέχει την απεριόριστη χρήση της βάσης της Σούδας, παρακαλά συστηματικά τις ΗΠΑ για να κατασκευάσουν νέα βάση τους πολεμικό ορμητήριο παραχωρώντας την Κάρπαθο και θέλουν να μετατρέψουν το Καστέλι σε βάση ειδικού τύπου αεροπλάνων-UAV που θα απογειώνονται από εκεί για να βομβαρδίσουν τους λαούς σε Μέση Ανατολή-Αφρική, ώστε να τους αρπάξουν τον ορυκτό πλούτο, να εκμεταλλευτούν τους εργαζόμενους, να ελέγξουν πηγές και δρόμους ενέργειας.

Η συγκυβέρνηση παράλληλα επιβάλλει τον εργασιακό μεσαίωνα όπου στην τουριστική βιομηχανία Έλληνες και ξένοι εργαζόμενοι καταρρέουν και δολοφονούνται από την εργοδοτική ασυδοσία, μας αναγκάζει να πληρώνουμε εμείς τους εργοδότες για να μην μας απολύσουν και να μας πληρώσουν τα χρωστούμενα μηνών όπως στη ΜΕΒΓΑΛ. Αυτή η κυβέρνηση μετατρέπει όλη τη χώρα σε φυλακή μεταναστών και ευθύνεται εξαιτίας των όρων εγκλεισμού-διαβίωσης τους για τη διάδοση μεταξύ των προσφύγων-μεταναστών τρομερά επικίνδυνων ασθενειών! Και ταυτόχρονα τους αντιμετωπίζειως εφεδρικό στρατό για να εργαστούν με τους πλέον ταπεινούς όρους, αλλά και ως προϊόν με σκοπό το κέρδος, αφού την παραμονή τους στα Στρατόπεδα Συγκέντρωσης θα την μετατρέψουν σε εμπόρευμα που θα διαχειριστούν ΜΚΟ, ως πηγή κέρδους για εργολάβους, εμπόρους, ιδιωτικές εταιρείες φαγητού και Ιδιωτικά SECURITY!

Όμως η Κρήτη ανήκει και στις ΗΠΑ.Αυτοί και αν δεν έχουν λόγο στο νησί.  Σύμφωνα με δημοσίευμα του ekriti.grπου επικαλείται ανώτερες στρατιωτικές πηγές οι ΗΠΑ δεν θέλουν “την έλευση προσφύγων και μεταναστών στο νησί, λόγω της σημαντικής γεωστρατηγικής θέσης που έχει στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου και κυρίως, την ύπαρξη και λειτουργία της Βάσης της Σούδας. Οι Αμερικανοί και το ΝΑΤΟ θεωρούν ότι η παρουσία προσφύγων και μεταναστών στην Κρήτη θα θέσει σε κίνδυνο τη Βάση, καθώς θα μπορούσε να δημιουργήσει προϋποθέσεις για πιθανό τρομοκρατικό χτύπημα από επίδοξους τρομοκράτες, που θα διεισδύσουν ως πρόσφυγες στο νησί”.

Δεν είναι τυχαίο ότι την ίδια ακριβώς ορολογία, την ίδια μπουρδολογία με έμφαση στην Ισλαμοφοβία” και την τρομολαγνία προβάλλουν τα διαπλεκόμενα καθεστωτικά ΜΜΕ-χαρακτηριστικά τα δημοσιεύματα του Πρώτου Θέματος”-, η ναζιστική δολοφονική  συμμορία Χρυσή Αυγή και οι ξενοδόχοι μαζί με τον επιχειρηματικό κόσμο… Αυτοί και αν δεν πιστεύουν ότι τους ανήκει το νησί…

Με την προπαγάνδα τους επιχειρούν να γλυτώσουν την ευθύνη εκδικητικού πλήγματος που θα προέλθει από τις επεμβάσεις που επιχειρούν από τις ελληνικές βάσεις και παράλληλα απαιτούν ακραία τρομοκρατικά μέτρα που οικοδομούν το αυταρχικό κράτος του σύγχρονου Κοινοβουλευτικού Ολοκληρωτισμού. Διαβάζουμε λοιπόν στο ακροδεξιό και μιλιταριστικό σαιτ http://www.defence-point.gr ανάρτηση με τίτλο “Μεταφορά μεταναστών στην Κρήτη… συνιστά Εθνικό Έγκλημα”  του Ειδικού Συνεργάτη, καθώς δεν είχε τα κότσια να το υπογράψει:

“Αυτό που δεν κατάφερε να πετύχει η μονίμως Οθωμανόφιλη Γερμανία θα το πετύχει επί Μέρκελ: υπάρχει ο κίνδυνος της σταδιακής επανισλαμοποίησης της Κρήτης. Εξυφαίνεται κοινό τουρκογερμανικό σχέδιο αναθεωρητισμού στην περιοχή της Μεσογείου; Η Κρήτη βρίσκεται στο μέσο της Μεσογείου ως ένα μόνιμο-χερσαίο μεγάλο αεροπλανοφόρο. Ως εκ τούτου διαθέτει ανυπολόγιστη γεωστρατηγική θέση.  Σκεφτείτε μόνο πόσο κοντά βρίσκεται η Κρήτη από τα παράλια της Λιβύης, εκεί δηλαδή που ενδεχομένως έχει μεταφερθεί πλέον ο πυρήνας των τζιχαντιστών.  Τυχόν διάβρωση του πληθυσμού της Κρήτης μέσω της δήθεν αθώας (αλλά αθρόας;) εισαγωγής ισλαμιστών «μεταναστών» θα δημιουργούσε σημαντικά θέματα Εθνικής Ασφάλειας για την Ελλάδα, αλλά και για τους συμμάχους της Ελλάδας”.

Δηλαδή, οι 3000 μετανάστες, σύμφωνα με κοινό σχέδιο των Μέρκελ-Ερντογάν θα κάνουν την Κρήτη ξανά μουσουλμανική και οθωμανική; Ή μήπως η πραγματική αγωνία του ελληνικού αστικού κατεστημένου είναι οι πλούσιοι τουρίστες και οι βάσεις;

Οι Ενώσεις Ξενοδόχων της Κρήτης σε κοινή τους ανακοίνωση αναπαράγουν τις ίδιες ρατσιστικές και μισαλλόδοξες καφρίλες τονίζοντας “το αίσθημα ευθύνης στην παράδοση αλλά και στο μέλλον του τόπου μας”. Στην σύσκεψη του Δημάρχου Χανίων με εκπροσώπους επαγγελματικών φορέων (Ένωση Ξενοδόχων, ΕΒΕΧ, ΟΕΒΕΧ, καταστηματάρχες Δημοτικής Αγοράς και τουριστικούς πράκτορες) οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών εξέφρασαν “την κάθετη αντίθεσή τους με την έλευση προσφύγων στο νησί, υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα αποτελούσε καταστροφή για τον τουρισμό και θα δημιουργούσε κλίμα ανασφάλειας στους ξένους επισκέπτες”.

Αυτός είναι ο άθλιος αστικός κόσμος, αυτά είναι τα αιματοβαμμένα κέρδη τους, αυτή η οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζουν για το σύνολο των εργαζομένων, Ελλήνων και μεταναστών. Εμείς, κραυγάζουν οι επιχειρηματίες, θέλουμε μόνο τους πλούσιους τουρίστες και τα αεροπλανοφόρα να μας φέρνουν τους Μισθοφόρους να ξαποστάσουν, αφού διαλύσουν την Λιβύη και βομβαρδίσουν σε Μέση Ανατολή και Αφρική, μετατρέποντας τις πόλεις της Κρήτης σε σύγχρονη Τρούμπα. Εμείς θέλουμε τις βάσεις του θανάτου, πολεμικό ορμητήριο των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και του Ευρωστρατού για να τις εφοδιάζουμε και να διεκδικούμε τη γεωστρατηγική αναβάθμιση μας στην Ανατολική Μεσόγειο, αρπάζοντας τμήμα από τη λεία του θανάτου.

Αυτές είναι οι “παραδόσεις” του επιχειρηματικού κόσμου της Κρήτης και παντού. Όπως τότε που χρηματοδοτούσε ακροδεξιούς μπράβους να τραμπουκίζουν αγωνιστές του αντιπολεμικού κινήματος που διαμαρτύρονταν στην παρουσία Αμερικανών ναυτών από τα αεροπλανοφόρα που βομβάρδιζαν στο Ιράκ (2003)!

Στην Κρήτη όμως θέλει να έχει λόγο και η Γερμανία με την Ε.Ε, καθώς την συμπεριλαμβάνουν στα αντιμεταναστευτικά τους σχέδια.  Οι 3000 μετανάστες έρχονται στην Κρήτη στο πλαίσιο των αποφάσεων του κανονισμού Δουβλίνο-3, καθώς επιτρέπει στα κράτη της Ε.Ε. να επιστρέφουν όσους από αυτούς κρίνουν υπεράριθμους. Οι αποφάσεις αυτές υλοποιούνται από τη γερμανική κυβέρνηση με σχέδιο την αποστολή τους αεροπορικώς το Δεκέμβρη, παρέχοντας τη δυνατότητα στον Υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής να υπεκφεύγει λέγοντας ότι τότε δεν είναι τουριστική περίοδος.

ΕΜΕΙΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΑΞΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΚΟΙΝΗ Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΚΟΙΝΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΜΑΣ

Για εμάς το θέμα δεν είναι το που θα πεταχτούν οι μετανάστες, που θα φυλακιστούν οι πρόσφυγες που προκαλεί η οξυμένη καπιταλιστική κρίση και οι βρώμικοι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι, αλλά να ανατραπεί το σύστημα που γεννά τον πόλεμο-εθνικισμό-φασισμό, να ανατραπεί ο ολοκληρωτικός καπιταλισμός.

Καλούμε λοιπόν τους εργαζόμενους και την νεολαία να γυρίσει την πλάτη στα εργοδοτικά συμφέροντα που προβάλλονται ως εθνικά, να απομονώσει τους ρατσιστές και τους φασίστες. Πρέπει τώρα ο λαός της Κρήτης να βγάλει στο προσκήνιο όχι μόνο τα πιο φιλόξενα χαρακτηριστικά του, αλλά να πιάσει ξανά το αγωνιστικό νήμα με τις πλούσιες παρακαταθήκες του αντιπολεμικού κινήματος και να απαιτήσει να κλείσουν οι Βάσεις του Θανάτου, να φύγουν οι Αμερικανοί και Νατοικοί Ιμπεριαλιστές Φονιάδες από το νησί.

Λέμε ΟΧΙ στα στρατόπεδα συγκέντρωσης – hot spots στην Κρήτη και παντού. Νακατεδαφίσουμε και τα υπάρχοντα κολαστήρια. Πρόσφυγες, άστεγους, όσους πετιούνται στο δρόμο από την ανεργία και τα ληστρικά τραπεζικά δάνεια, τους θέλουμε στις γειτονιές μας, να γεμίσουν τα άδεια κτίρια που περιμένουν «αξιοποίηση» από το real estate. Κονδύλια υπάρχουν. Να διατεθούν για την επισκευή εργατικών κατοικιών με πρόσληψη άνεργων. Κανείς στις λάσπες της κάθε Ειδομένης ή στα χαρτόκουτα.

Αρνούμαστε να δουλέψουμε/λειτουργήσουμε στρατόπεδα συγκέντρωσης-hot spots.  Η πρόνοια επί χρόνια λεηλατείται, αποκλείοντας όλο και πιο πολλούς. Μόνιμες προσλήψεις σε δομές πρόνοιας, ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση σε ντόπιους και μετανάστες. Μόνιμες θέσεις, αξιοπρεπείς μισθοί και πλήρη δικαιώματα – με ταυτόχρονη καθολική πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτικές, εκπαιδευτικές και πολιτιστικές υπηρεσίες.

Αρνούμαστε κάθε ανάμειξη του Στρατού στην κοινωνική και πολιτική ζωή. Ο στρατός ΔΕΝ θα είναι ρυθμιστής των εξελίξεων. Σπάμε στην πράξη το δόγμα άμυνας-ασφάλειας και αρνούμαστε το ρόλο «στοργικού πατέρα» του στρατού. Καμιά στρατιωτική ανάμειξη σε παροχές πρόνοιας, κατασκευή υποδομών. Κανένας φαντάρος στην καταστολή των αγώνων και αγωνιστών, σε επιχειρήσεις-σκούπα κατά μεταναστών.

Αρνούμαστε να πολεμήσουμε στον εμφύλιο των φτωχών που δημιουργούν. Μετανάστες, πρόσφυγες, εργαζόμενοι και νεολαία δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε. Έχουμε να χωρίσουμε με τις τράπεζες, τα κράτη, τους στρατούς, τις κυβερνήσεις και τους φασίστες κάθε είδους.Έχουμε κοινή ανάγκη για αξιοπρεπή ζωή κι ελευθερία. Μόνο μέσα από κοινό αγώνα θα κερδίσουμε. Γι’ αυτό και πρέπει να είναι προσπάθεια συλλογική ντόπιων και μεταναστών με τις δικές μας διαδικασίες. Δομές που δεν θα ξεχωρίζει αυτός που δίνει την αλληλεγγύη από αυτόν που την δέχεται. Μακριά από κάθε κρατική παρέμβαση, τη μέγγενη των ΜΚΟ και επαγγελματιών ανθρωπιστών. Οι κοινοί μας αγώνες απαιτούν κοινή ζωή και συλλογικότητες.

Καλούμε εργαζόμενους, ανέργους, πρόσφυγες, άστεγους, φοιτητές, σωματεία, κινήσεις-συνελεύσεις γειτονιάς, κοινωνικά κέντρα και αυτοδιαχειριζόμενες δομές να μπλοκάρουμε τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τις εργασίες ανθρωποφυλάκων. Να δημιουργήσουμε μαζί το κίνημα που χρειάζονται αυτές οι προτάσεις. Με συνελεύσεις και συζήτηση και δράσεις παντού, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για την ανατροπή της βαρβαρότητας που μας κυκλώνει. Αναγνώριση όλων των δικαιωμάτων σε πρόσφυγες-μετανάστες και ελεύθερη-ασφαλή μετακίνηση σε όποιο κράτος επιλέξουν.

Πρέπει τώρα να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη ενός εργατικού διεθνιστικού αντικαπιταλιστικούς κινήματος ενάντια στην ταξική αστική πολιτική και την κυβέρνηση, στους πολέμους και στις επεμβάσεις, στο ΝΑΤΟ, τον ΕΥΡΩΣΤΡΑΤΟ και την Ε.Ε.

Παράθυρο ‘ιδιωτικών δικτύων’ ΑΔΜΗΕ ανοίγει η Κρήτη

Δυσκολία να βρει τους πόρους ώστε να προχωρήσει στρατηγικές επενδύσεις ομολογεί ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με τη ΡΑΕ. Οι δύο συνδέσεις της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα και γιατί ανοίγει ο δρόμος για επιλογές όπως ανάθεση σε τρίτους, ΑΜΚ ή ανοικτό διαγωνισμό.

Μετά την «κρατικοποίηση» του ΑΔΜΗΕ που έκανε “λάβαρο” η σημερινή κυβέρνηση, μπαίνει από το παράθυρο η «ιδιωτικοποίηση» μέσω ανάθεσης σε τρίτους μεγάλων έργων εθνικής σημασίας που τα ξεκίνησε ο ΑΔΜΗΕ, όπως η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, αλλά ισχυρίζεται ότι αδυνατεί να χρηματοδοτήσει.

Αυτό προκύπτει από την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που ενέκρινε το δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ 2017-2026 και η οποία επί της ουσίας ασχολείται με τα προβλήματα που έχουν ανακύψει στα έργα διασύνδεσης των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα.

Στην πρώτη περίπτωση, με τις μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του χρονοδιαγράμματος, και στη δεύτερη περίπτωση, από το γεγονός ότι λόγω της διπλής διασύνδεσης που προκρίθηκε, μια “γρήγορη μικρή” (με Μολάους Πελοποννήσου) και η “κανονική μεγάλη” (με Αττική), η ολοκλήρωση της δεύτερης μετατίθεται χρονικά για μετά το 2023, γεγονός στο οποίο είναι υποχρεωμένη να αντιδράσει η ρυθμιστική αρχή. Για τον επιπλέον λόγο ότι συγκρίνει το συγκεκριμένο έργο με τη διασύνδεση της Σαρδηνίας με την ηπειρωτική Ιταλία, κρίνοντας ότι η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν το 2021.

Όπως αποκαλύπτει η ίδια η ΡΑΕ στην απόφασή της, ο ΑΔΜΗΕ επικαλείται προβλήματα χρηματοδότησηςτων έργων που έχει αναλάβει. Αναφέρεται συγκεκριμένα στην απόφαση έγκρισης του δεκαετούς επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ: «Ως προς τους ισχυρισμούς του ΑΔΜΗΕ Α.Ε., ότι υπάρχει δυσχέρεια ή και αδυναμία εξεύρεσης (ανθρώπινων και κεφαλαιακών) πόρων για την κατασκευή μεγάλων έργων που εξελίσσονται παράλληλα, δεδομένης της αναγκαιότητας υλοποίησης των σημαντικών έργων ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ, η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 7 και 8 του άρθρου 108 του ν. 4001/2011, εάν διαπιστώσει, κατά την παρακολούθηση εκτέλεσης του ΔΠΑ (σ.σ. Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης), ότι δεν διασφαλίζεται η υλοποίηση των έργων πρώτης τριετίας, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση τα έργα της διασύνδεσης των Κυκλάδων και της Κρήτης, σύμφωνα με το υποβληθέν σχέδιο για το ΔΠΑ του Συστήματος, οφείλει, εκ του νόμου, να εξετάσει όλους τους δυνατούς τρόπους χρηματοδότησής τους».

Ο Νόμος 4001 (άρθρο 108 παρ 7), για τις περιπτώσεις αυτές προβλέπει τα εξής μέτρα που είναι υποχρεωμένη να λαμβάνει η ΡΑΕ:

* (α) Επιβάλλει στην ΑΔΜΗΕ ΑΕ να εκτελέσει τις εν λόγω επενδύσεις.

* (β) Οργανώνει ανοικτό διαγωνισμό για τις εν λόγω επενδύσεις.

* (γ) Υποχρεώνει την ΑΔΜΗΕ ΑΕ να προβεί σε αύξηση κεφαλαίου προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις, επιτρέποντας σε ανεξάρτητους επενδυτές να συμμετάσχουν στο εταιρικό κεφάλαιο.

Στη δε παράγραφο 8, ο νόμος προβλέπει ότι σε περίπτωση που η ΡΑΕ κάνει χρήση των εξουσιών της δυνάμει του στοιχείου β’ της προηγούμενης παραγράφου (σ.σ. Οργανώνει ανοικτό διαγωνισμό για τις εν λόγω επενδύσεις), μπορεί να υποχρεώσει την ΑΔΜΗΕ ΑΕ να δεχθεί ένα ή περισσότερα από τα εξής:

* (α) χρηματοδότηση της επένδυσης από οποιονδήποτε τρίτο,

* (β) χρηματοδότηση και κατασκευή της επένδυσης από οποιονδήποτε τρίτο,

* (γ) να αναλάβει την εργολαβία για την κατασκευή των πάγιων στοιχείων της επένδυσης, ή

* (δ) να αναλάβει τη λειτουργία και διαχείριση των πάγιων στοιχείων της επένδυσης.

Με δεδομένο ότι το συγκεκριμένο έργο είναι από αυτά που προσφέρουν σταθερές και εγγυημένες αποδόσεις στα επενδυμένα κεφάλαια (της τάξης τoυ 1 δισ. ευρώ), τα ερωτήματα που τίθενται είναι από πού προκύπτει η αδυναμία εξεύρεσης κεφαλαίων για μια επένδυση με σίγουρη απόδοση, άρα και αποπληρωμή των δανείων.

Επίσης, κατά πόσον ήταν γνωστή η αδυναμία του ΑΔΜΗΕ να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των συγκεκριμένων επιλογών (δύο αντί μίας διασυνδέσεις με Κρήτη), όταν τις ενέκρινε η ΡΑΕ και η κυβέρνηση φυσικά.

Τέλος δε, θα πρέπει να απαντηθεί και κατά πόσο ο, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, ισχυρισμός του ΑΔΜΗΕ για δυσχέρεια ή και αδυναμία εξεύρεσης κεφαλαιακών πόρων έχει να κάνει με τη σημερινή ή τη νέα μετοχική σύνθεση του ΑΔΜΗΕ, τις προοπτικές της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας (διαχείριση δικτύων) στο μέλλον, την οικονομική κατάσταση του ΑΔΜΗΕ, ή απλώς με τα προβλήματα μειωμένης ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος.

Και στα Χανιά απατεώνες τρομοκρατούν οικογένειες για εμπλοκή των παιδιών τους σε τροχαία ατυχήματα

Όχι μόνο στο Ηράκλειο αλλά και στα Χανιά εμφανίστηκαν κρούσματα με τηλεφωνικές απάτες. Πρόκειται για αδίστακτους ανθρώπους οι οποίοι παίρνουν τηλέφωνο πολίτες και προσπαθούν να τους πείσουν είτε ότι έχουν πέσει θύματα ατυχήματος ή έχουν προκαλέσει κάποιο σοβαρό ατύχημα.

Σύμφωνα με όσα καταγγέλλονται η απάτη έχει επεκταθεί και στα Χανιά με την αστυνομία να έχει δεχτεί δεκάδες καταγγελίες.

Να σημειώσουμε ότι παρόμοιες περιπτώσεις έχουν καταγραφεί και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως στα Τρίκαλα.

Εκεί, τον Ιούνιο του 2016 μια γυναίκα δέχθηκε τηλεφώνημα αγνώστου ο οποίος της έλεγε ότι ο γιος της είχε χτυπήσει με το αυτοκίνητο ένα μικρό παιδί και για να «κλείσει» η υπόθεση θα πρέπει να καταβάλλει 30.000 € σε άτομο που θα πήγαινε να τη βρει. Η γυναίκα σε κατάσταση πανικού, μάζεψε όλες τις οικονομίες της (περί τις 8.000 €) και πήγε στην πλατεία του χωριού που διαμένει και τα παρέδωσε σε μέλος της σπείρας.

Οι δράστες της συγκεκριμένης απάτης συνελλήφθησαν και μάλιστα οι φωτογραφίες τους δόθηκαν στη δημοσιότητα.

Πρόκειται για δύο υπήκοους Βουλγαρίας που είχαν συστήσει εγκληματική οργάνωση με σκοπό τη διάπραξη απατών και κατά το χρονικό διάστημα από τις αρχές Ιουνίου του 2016 έως 27-07-2016 εμπλέκονται σε έξι περιπτώσεις τετελεσμένης απάτης και σε τουλάχιστον 35 περιπτώσεις απόπειρας απάτης.

Τα ονόματά τους είναι:

α) RACHEV (επ) VENTSISLAV (ον) του VIOLINOV και της MARIA, ο οποίος γεννήθηκε την 11-06-1983 στη Βουλγαρία,

β) MIHAYLOVA (επ) PETYA (ον) του NIKOLOVA και της CRISTINA, η οποία γεννήθηκε την 16-02-1974 στη Βουλγαρία.

Χωρίς-τίτλο-3

Από ότι φαίνεται όμως υπάρχουν και άλλοι που συμμετέχουν στην οργάνωση και βρίσκονται στην Κρήτη.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση καλό θα είναι οι πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Ηχηρή παρέμβαση Κομισιόν υπέρ Γεωργίου και ΕΛΣΤΑΤ

Σε ηχηρή παρέμβαση της ΕΕ υπέρ του πρώην επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ Ανδρέα Γεωργίου προχώρησε σήμερα η  Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων Μαριάν Τίσεν.

Η κα. Τσισέν ξεκαθάρισε η ΕΛΣΤΑΤ μετέφερε σωστά και αξιόπιστα τα δεδομένα για την ελληνική οικονομία στην Ευρωπαϊκή EUROSTAT την περίοδο από το 2010 έως το 2015, ενώ κάνοντας ένα βήμα παραπάνω κάλεσε τις ελληνικές αρχές να προστατεύσουν τα στελέχη της ΕΛΣΤΑΤ.

Η Βελγίδα Επίτροπος αναφερόμενη στα δημοσιεύματα του Τύπου σχετικά με τη δικαστική υπόθεση του πρώην Προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ την περίοδο 2010-2015 και την ποιότητα των επίσημων στατιστικών είπε πως «Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω οποιαδήποτε απορία και να μεταφέρω την άποψη της Επιτροπής, που είναι υπεύθυνη για την EUROSTAT, πως τα δεδομένα του χρέους του Ελληνικού χρέους (που λάβαμε) για την περίοδο 2010-2015, είναι πλήρως αξιόπιστα και αναφέρθηκαν με ακρίβεια στη EUROSTAT, σε αντίθεση με τις προηγούμενες περιόδους».

Ντομπρόβσκις και Μοσκοβισί εστειλαν επιστολή στον Τσακαλώτο για το θέμα

Κομισιόν: Απόλυτα ακριβή τα στοιχεία για το ελληνικό έλλειμμα της περιόδου 2010-2015

Παρέμβαση υπέρ της ΕΛΣΤΑΤ έκανε η Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων Μαριάν Τίσεν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ξεκαθαρίζοντας όπως είπε πως η ΕΛΣΤΑΤ μετέφερε σωστά και αξιόπιστα τα δεδομένα για την ελληνική οικονομία στην Ευρωπαική EUROSTAT την περίοδο 2010-2015.

Η Επίτροπος συνέχισε πως «η Επιτροπή δεν εμπλέκεται στα εσωτερικά νομικά ζητήματα κρατών μελών, αλλά θέλουμε να εκφράσουμε την ανησυχία μας για δηλώσεις στα ΜΜΕ για την υπόθεση (της ΕΛΣΤΑΤ) που φαίνονται να μην δέχονται την εγκυρότητα των δημοσιονομικών στοιχείων, στα οποία βασίστηκε η δημοσιονομική υποστήριξη (της Ελλάδας).»

Η Μαριάν Τίσεν τόνισε πως οι ισχυρισμοί αυτοί μπορούν να δημιουργήσουν μεγάλη ζημιά στην αξιοπιστία των Ελληνικών στατιστικών και συμπλήρωσε λέγοντας πως «η θέση μας είναι ξεκάθαρη, καλούμε τις ελληνικές Αρχές να κινητοποιηθούν και να αμφισβητήσουν δημοσίως τις υπόνοιες για παραποίηση των στατιστικών 2010 – 2015 και να προστατεύσουν την ΕΛΣΤΑΤ και το προσωπικό της από τέτοιες κατηγορίες.»

Για την υπόθεση, όπως ανακοινώθηκε εστάλη επιστολή με τις υπογραφές του αντιπροέδρου της ΕΕ Βάλντις Ντομπρόβσκις, του επιτρόπου Οικονομικών Υποθέσεων Πιέρ Μοσκοβισί και της επιτρόπου Απασχόλησης Μαριάν Τίσεν στον Έλληνα υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.

 

Πολάκης: 33 βουλευτές της Ν.Δ. ρωτάνε τον Δρίτσα γιατί ανανεώθηκε το δίπλωμα χειριστή του μοιραίου ταχύπλοου. Όταν Υπουργός Ναυτιλίας ήταν ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης!

Ο υπεύθυνος του Τομέα Ναυτιλίας στη ΝΔ, Σίμος Κεδίκογλου μαζί με 32 ακόμα βουλευτές, με ερώτησείς τους ζητούσαν απαντήσεις από τον υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα για τις «τρεις ώρες ακατανόητης απουσίας» του Λιμενικού σε ό,τι αφορά στον εντοπισμό και τη σύλληψη του δράστη και την διασφάλιση των καταθέσεων των αυτοπτών μαρτύρων. Ζητούν, επίσης, απαντήσεις για τους όρους κάτω από τους οποίους ανανεώθηκε το δίπλωμα του 77χρονου, ενώ αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας και ερωτούν αν είναι συνηθισμένη η μετάβαση του ίδιου του υπουργού Ναυτιλίας στην Αίγινα «και μάλιστα με ταχύτητα εντυπωσιακή σε σχέση με την παρέμβαση του Λιμενικού».

Μέσω του facebook , ο κύριος Πολάκης έδωσε απάντηση στο γαλάζιο στρατόπεδο με αρκετή δόση ειρωνείας, υπενθυμίζοντας πως η ανανέωση του διπλώματος του 77χρονου, για την οποία ζητά απαντήσεις η ΝΔ, έγινε όταν υπουργός Ναυτιλίας ήταν ο “γαλάζιος” Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης!

Είπε ο αναπληρωτής Υπουργός Υγείας κ. Πολάκης:

«Πάει το χάσανε εντελώς στη Νέα Δημοκρατία.Τριάντα τρεις (33!!) βουλευτές ρωτάνε τον Δρίτσα “γιατί ανανεώθηκε το δίπλωμα χειριστή ταχύπλοου του Λυκουρέζου (που εμβόλισε το τουριστικό Σκάφος στην Αίγινα σκοτώνοντας 4 ανθρώπους) το 2014;” ΟΤΑΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΗΤΑΝ Ο ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ. Τελικά η απώλεια εξουσίας οδηγεί σε χάλαση συνειρμού (ασυναρτησία) και πρόωρη άνοια σε αυτό το κόμμα».

Μια βραδιά ElectroΠaNiGyris στην Αυλή των Νεραϊδοθαυμάτων

Οι ElektroBalkana, η ομάδα Αφρελληνιασμός του Λευτέρη Γρηγορίου και Special Guests, συμπράττουν, αυτοσχεδιάζουν, δημιουργούν, στην Αυλή των Νεραϊδοθαυμάτων, στα Κοντόπουλα Κεραμειών αύριο Πέμπτη 25 Αυγούστου στις 21:00.

Η παράδοση συναντάει τη σύγχρονη κουλτούρα σε μία ωραία μίξη, δημιουργώντας υπέροχους ήχους με επιρροές από Δύση και Ανατολή. Ηλεκτρονική και drum n’ bass μουσική μαζί με ήχους από καρσιλαμά και τσιφτετέλι δημιουργούν ένα αυθεντικό και πολλές φορές αναπάντεχο συνδυασμό.

Οι EleKtroBalkana είναι ένα συγκρότημα που έχουν επιρροές από Δύση και Ανατολή. Ηλεκτρονική και drum n’ bass μουσική μαζί με ήχους από καρσιλαμά και τσιφτετέλι δημιουργούν ένα αυθεντικό και πολλές φορές αναπάντεχο συνδυασμό. Γνωρίστηκαν σε δρόμους και παραλίες σε όλο τον κόσμο, αργά το βράδυ ή νωρίς το πρωί με το μυαλό τους γεμάτο από συναρπαστικούς ήχους, παίζοντας κάτω από το φως του φεγγαριού και του ήλιου.

Μέσα από την απελευθερωτική παραφροσύνη των περίεργων μίξεων και της υπερβατικής μαγείας του κόσμου των ήχων, το πνεύμα και το σώμα ενώνεται απολαμβάνοντας τις ατελείωτες δυνατότητες που προσφέρει η θετική ενέργεια.

Electrobalkana
Στέλιος Γιαννουδάκης (grooves, sequences, samples, dubbing, synth bass, φωνητικά)
Στέφανος Φίλος (βιολί, effects, φωνητικά)
Harvesteridios Moufidios (πλήκτρα, kaoss, kinky dubbing)

Αφρελληνιασμός
Λευτέρης Γρηγορίου: Αφρικάνικη Άρπα (NGONI) Ασκομαντούρα, Γκάιντα, Djembe
Δημήτρης Χιώτης: Κρητική Λύρα κ Λαούτο
Dyoba Ngom: Αφρικάνικα Κρουστά Φωνητικά

Special Guests
Ξανθούλα Ντακοβάνου Νεραιδοφωνή,
Ταξιάρχης Βασιλάκος Πλήκτρα, Ακορντεον,
Σοφία Ευκλείδη Βιολοντσέλο,
Χρυσή Μιχαηλίδου, Χρυσάνθη Φραγκιαδάκη απο τα Global Daoulia

Είσοδος 9 ευρώ με δωρεάν πάρκινγκ και διαμονή σε δική σας σκηνή.
Η εκδήλωση γίνεται σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κοντοπούλων «Ο Άγιος Κωνσταντίνος».
Αναχώρηση λεωφορείου στις 20:00 από την Πλατεία Δημοτικής Αγοράς. (κόστος 2 ευρώ μετ’ επιστροφής).
Για κρατήσεις-πληροφορίες: 6982009105

Από το προξενιό μέχρι το γάμο σε παλιούς καιρούς

Γράφει ο Κανάκης Γερωνυμάκης

 

Από την αρχή της δεκαετίας του 1930 θυμούμαι καλά την ζωή. Ήμουνα παιδί και δεν είχα κρίση, μα τα κρίνω τώρα, άμα χρειαστεί, εκείνα τα γεγονότα που τα έζησα και που τα είδα πριν, πάνω από 80 χρόνια. Σήμερα θα ασχοληθώ με τα προξενιά και με τους γάμους.

Κατά τη δεκαετία του 1930 υπήρχε διαχωριστική νοητή γραμμή ανάμεσα στα δύο φύλλα. Βέβαια η καρδιά και των δύο φύλων, και ειδικά των νέων, ήτανε στην ίδια θέση και χτυπούσε στον ίδιο ρυθμό όπως πάντα, όμως τα ταμπού και τα βάρβαρα έθιμα ξεπερνούσανε κατά πολύ την λελογισμένη ηθική συμπεριφορά. Ακόμα όταν εγώ επέρασα στην εφηβεία αποφεύγαμε να συχνάζομε όπου ήτανε ξένες κοπέλες για  να μην προκαλέσομε υποψίες και σχόλια. Όταν φτάναμε σε ηλικία και σε στάδιο γάμου, έστω ένας νέος ελιγουρεύετο μια κοπέλα, δεν τολμούσε να συχνάζει όπου ήτανε, ούτε να τη συναντήσει κάπου να της εξομολογηθεί για τα αισθήματά του. Μπορεί και η κοπέλα να αισθανότανε περίπου έτσι, μα ήτανε θέμα τάξεως να πάει ο νέος μας να βρει ένα «ηστάμενο» άνθρωπο (ώριμο και λογικό) να τον στείλει να διαχειριστεί την υπόθεση του  προξενιού. Ο προξενητής επήγαινε και εύρισκε τον πατέρα ή τον όποιο προστάτη της κοπέλας και επροσποιείτο ότι ήτανε δική του σκέψη και πρωτοβουλία, διότι εθεωρείτο ταπεινωτικό όταν ζητούσε ένας νέος μια κοπέλα και δεν τον δεχόντουσαν, ενώ  ήτανε διαφορετικά αν ένας τρίτος έκανε αυτή τη σκέψη. Όταν και από την μεριά της κοπέλας ήτανε δεχτό, πιο παλιά ο γαμπρός έστελνε αρραβώνα, δώρα και κουφέτα μα ο ίδιος δεν πήγαινε. Από την δεκαετία του 1930 εγίνονταν κανονικοί αρραβώνες. Επήγαινε ο γαμπρός με 15-20 δικούς του στο σπίτι της κοπέλας. Μετά από το κέρασμα της υποδοχής εσηκώνετο ο πατέρας του γαμπρού και φώναζε τον πατέρα της νύφης: «Έλα ‘πα συμπέθερε απού θέλω να σε ρωτήξω. Το κοπέλι μας έφερνε τση κοπελιάς σας ένα δαχτυλιδάκι, είναι με τη βουλή σας να το κρατήξει;» Και ο συμπέθερος έλεγε: «Με τη βουλή μας και με την ευκή μας συμπέθερε». Τότε έβγαινε ένας έξω και έριχνε χαρμόσυνους πυροβολισμούς για να ρωτήσει και να μάθει ο κόσμος για το μεγάλο γεγονός. Οι «αρραβωνιαστάδες «εσηκώνονταν και χαιρετούσανε τη νύφη και βάζανε τα «χαρίσματα». Συνήθως χρυσά , μα και χρήματα. Στη συνέχεια εχαιρετούσανε το ζεύγος όλοι οι παρευρισκόμενοι και  παρουσιάζανε και τα δώρα του γαμπρού. Το γλέντι της αρραβώνιασης εκρατούσε Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα. Όλοι την παρέα την τραπεζώνανε στα συγγενικά σπίτια της νύφης, ενώ στα πολύ μικρά χωριά σε όλα τα σπίτια του χωριού. Όταν φεύγανε η νύφη έδινε από μια πετσέτα σε όλους, ενώ στον  γαμπρό δίνανε και ένα υφαντό σακούλι με παξιμαδάκια, αστραγγαλοφύντικα και ένα μερό κρέας. Σε καθένα εδίνανε και από ένα «πατητό» (κουλούρα σε σύμπλεγμα από ειδική ζύμη με μπαχαρικά). Μετά από τον αρραβώνα, ο γαμπρός μπορούσε να πηγαίνει στης αρραβωνιάρας του. Μπορούσε ακόμα να την παρει να πάνε μαζί σε ένα πανηγύρι ή σε ένα γάμο, όχι όμως οι δύο μόνοι. Πάντα ήτανε μαζί και ένας δικός της κοπέλας ο «βλεπάτορας» (όπως τον λέγαμε χαριτολογώντας), διότι τότε και το απλό φιλί και στους αρραβωνιασμένους ήτανε «απαγορευμένος καρπός».

Όταν ορίζετο ο γάμος. Οι μεγάλοι γάμοι τότε κρατούσανε συνεχόμενα μέρα και νύχτα μια εβδομάδα. Άλλοι πηγαίνανε για ύπνο, άλλοι γυρίζανε. Οι μικροί γάμοι άρχιζαν Σάββατο και τελειώνανε Δευτέρα ενώ οι μεγάλοι άρχιζαν την Παρασκευή και τελειώναν την Πέμπτη. Δεν ήτανε τότε αυτοκίνητα και δεν μπορούσαμε να πάμε στα μεγάλα κέντρα να γίνει ο γάμος. Εγινότανε στα σπίτια μας. Μα τα δωμάτιά μας ήτανε μικρά. Ο γάμος γινότανε σε διάφορα δωμάτια, ή και ο γείτονας μπορούσε να διαθέσει το σπίτι του. Στο κεντρικό δωμάτιο ήτανε το ζεύγος, οι κουμπάροι, οι συνοπάρτουρσες, τα όργανα, οι 2-3 δικοί της νύφης που ήρθανε μαζί της και όσοι άλλοι χωρούσανε. Εκεί γινότανε και ο χορός. Τα όργανα τότε ήτανε αγνά και δεν τα είχανε κακοποιήσει με τα μεγάφωνα που τα καθιστούνε απωθητικά. Επαίζανε οικολογικά και δεν προκαλούσανε ηχορύπανση  σε όλο το χωριό. Σε άλλα δωμάτια οι χαροκόποι τραγουδούσανε με ριζίτικα και με μαντινάδες ανενόχλητοι.

Στη γαμήλιον πομπή που πήγαινε να πάρει τη νύφη μπορούσανε να πάνε όλοι οι καλεσμένοι άντρες όμως από τις γυναίκες πηγαίνανε μέχρι 15. Από το περιβάλλον του γαμπρού ορίζανε ποιες θα πηγαίνανε. Τις λέγαμε «συνοπάρτουσες». Κάθε συνοπάρτουσα ήτανε καβάλα σε ζώο και αυτό το ζώο πάντα το έσερνε τιμητικά κάποιος δικός της . Ξεκινούσαμε με το τραγούδι της στράτας:

Δώσε μας μάνα την ευκή να ξεκινήσει ο γάμος
Η γι – ευκή μου ομπρός κι οπίσω σας, δεξιά σας και ζερβά σας
Να πάτε να μου φέρετε τη νύφη του παιδιού μου.

Μπροστά ήτανε ο σημαιοφόρος, ο παπάς και στη συνέχεια οι τραγουδιστάδες αγκαλιασμένοι τριάδες και τετράδες που τραγουδούσανε τα τραγούδια της στράτας. Συχνά πηγαίναμε να πάρομε τη νύφη από μακρινό χωριό και όταν περνούσαμε από ενδιάμεσα χωριά φίλοι και γνωστοί του ζεύγους εβγαίνανε με κρασιά, ρακές και ανάλογους μεζέδες και κερνούσανε όλο το γάμο. Άμα φτάναμε στο σπίτι της νύφης εκάνανε τραπέζι σε όλο τον γάμο μετά εγίνετο η στέψη, συνήθως μέσα στο σπίτι ή στην αυλή και μετά λέγαμε το τραγούδι της στράτας:

Αποχαιρέτα νύφη μου ούλους τσοι συγγενείς σου, μα
πρώτα τσοι γονέους σου και τα γλυκιά σου αδέρφια
Μετά τσι φιλενάδες σου και τσοι γειτόνισσές σου

Αντιλαλούσανε τα βουνά και τα φαράγγια που τα γεμίζαμε ανδροπρεπή μελωδία με τα μακροσκελή τραγούδια της στράτας, μα επίσης τα βουνά και τα φαράγγια τα κάναμε ολόπλουμα τα πολύχρωμα αλογινά, με τις λεβέδικες και με τις όμορφες συνοπάρτουσες.
Όταν επλησιάζαμε στο σπίτι του γαμπρού λέγαμε το παρακάτω τραγουδάκι της στράτας:

Πρόβαλε μάνα του γαμπρού και πεθερά τση νύφης
να δείς τον ακριβό σου γιό και τη χρυσή σου νύφη

Η μητέρα του γαμπρού αν φορούσε μαύρα, έβαζε στο κεφάλι της μια άσπρη πετσέτα και  αγκαλιάζονταν και φιλιόντουσαν (συνήθως στην προχωρημένη ηλικία φορούσανε μαύρα οι γυναίκες , διότι για μεγάλα πένθη βάζανε μαύρα εφ όρου ζωής). Τη θέση που κάθιζε το ζεύγος την λέγανε «παστό» και ήτανε στολισμένη με γιρλάντες από τριανταφυλλιές ή με βάτο (Παστό λέγανε στην αρχαιότητα τον νυφικό κοιτώνα).

Όταν φεύγανε οι γαμηλιώτες δίνανε σε όλους  από ένα πατητό. Η νύφη έδινε από μια πετσέτα στους στενούς συγγενείς του γαμπρού, σε όλους τους κουμπάρους, ενώ στον πρωτοκουμπάρο εδίνανε ένα υφαντό σακούλι με παξιμαδάκια, αστραγκαλοφύντικα και ένα μερό κρέας. Επίσης έδινε πετσέτες  2-3 δικούς της που ήρθανε μαζί της με την γαμήλιον πομπή για να την βοηθήσουνε ψυχολογικά να συνειδητοποιήσει και να προσαρμοστεί στο νέο της περιβάλλον. Την πρώτη φορά που θα ερχότανε παρέα από τους δικούς της νύφης στο νέο της σπίτι την λέγαμε «αντιχαρά» όπου θα μπορούσανε να έρθουνε το βράδυ  της Κυριακής να καθίσουνε λίγο να τους  περιποιηθούνε και μετά να φύγουνε. Μπορούσε να γίνει όμως και άλλη φορά.

Συνηθέστατα εγίνονταν τα αντρόγυνα από προξενιά. Συμβαίνανε όμως και βίαιες απαγωγές, όπου σύμφωνα με τις αντιλήψεις της  εποχής, αν είχε για ένα βράδυ ο απαγωγέας την κοπέλα, ή κανείς δεν θα την ήθελε, ή θα έπαιρνε άχρηστο άνθρωπο, και συνήθως εσυμβιβάζετο να ζήσει με ανεπιθύμητο άνθρωπο για μικρότερο κακό. Είχαμε ακόμα και εκούσιες απαγωγές, όταν ο νέος με τη νέα αγαπιόντουσαν μα οι δικοί τους είχανε αντιρρήσεις. Είχαμε ακόμα μια παράξενη σύζευση του αντρόγυνου. Τότε που προξενεύανε και παντρεύανε αντρόγυνα που δεν γνωριζόντουσαν μεταξύ τους μα και δεν επέτρεπαν τα βάρβαρα έθιμα να ειδοθούνε τα παιδιά , επηγαίνε ο προξενητής και έβλεπε την κοπέλα και ο γαμπρός «εψώνιζε» με ξένα μάτια. Τότε υπήρξανε περιπτώσεις που  άλλη δείξανε στον προξενητή , και άλλη παρουσιάσανε για νύφη στον γάμο. Ξέρω συγκεκριμένη περίπτωση που ο προξενητής είδε την κοπέλα και όπως όντως ήτανε καλή, έτσι την περιέγραψε στον γαμπρό, όμως στον γάμο η νύφη δεν ήτανε καλή. Έγινε σούσουρο  και ένας γαμηλιώτης του γαμπρού τόλμησε και είπε τη μαντινάδα:

Κουκιά και παξιμάδι και παστές ελιές
Τραβάγια θα μας κάνουν αυτές οι κοπελιές.

Ένας δικός της νύφης, που ήτανε βέβαια πιο ισχυροί οικογένεια είπε:

Βάλε κρασί, βάλε ρακή εράϊσεν η κούπα
Θέλεις, δε θέλεις θα γινεί ο λόγος απού σου ‘πα.

Οι γαμηλιώτες του γαμπρού τον πείσανε να γίνει η στέψη για να μην δημιουργηθεί κατάσταση και μετά ας κάνει ότι νομίζει, όπου και έγινε η στέψη. Πολλοί που τους προξενεύανε, μα δεν γνωριζόντουσαν, κάνανε μια φτιαχτή ευκαιρία, έστω σε ένα πανηγύρι και πηγαίνανε και εβλέπονταν από απόσταση τέλη της δεκαετίας του 1930. Αργότερα επήγαινε ο γαμπρός στο σπίτι της νύφης να ειδωθούνε και μετά τελείωνε το προξενιό

 

Πηγή φωτογραφίας: vivi.pblogs.gr

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΝ ΕΙΡΗΝΑΙΟ – Δύο Ιερομάρτυρες επ’ ονόματι Ειρηναίος

Ο άγιος Ιερομάρτης Ειρηναίος, Επίσκοπος Σιρμίου και ο άγιος Ιερομάρτυς Ειρηναίος, Επίσκοπος Λουγδούνως.

Γράφει ο αρχιμανδρίτης ΙΓΝΑΤΙΟΣ Θ. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
Θεολόγος – τ. Λυκειάρχης

Στις 23 Αυγούστου, εννιάμερα της Παναγίας, η Εκκλησία μας εορτάζει δύο ομώνυμους Αγίους και Μάρτυρες, τον Επίσκοπον Σιρμίου και τον Επίσκοπον Λουγδούνω. Δύο Αγίους της Πρώτης Εκκλησίας, της Εκκλησίας όχι της Εξουσίας, αλλά της ταπεινής διακονίας και του μαρτυρίου.
Βεβαίως, την ημέραν αυτήν εορτάζουν και άλλοι Άγιοι, ωστόσο αφιερώνοντας το γραφτό αυτό στον Διδάσκαλόν μας και Επίσκοπον Μακαριστόν Γέροντα πρ. Κισάμου και Σελίνου ΕΙΡΗΝΑΙΟΝ αναφέρομαι στους δύο Ειρηναίους με συμβουλευτική πηγή τον ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΝ του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου:

Ο Άγιος Ιερομάρτης Ειρηναίος , ο Επίσκοπος Σιρμίου
τιμηθείς μετέσχε νεκρικών ο Σιρμίου Λουτρών σχεδίων υδάτων ποταμίων

Ο Άγιος αυτός έζησε κατά τους χρόνους του βασιλέως Διοκλητιανού (288), Επίσκοπος ων Σιρμίου, η σημερινή Σελεύκεια της Συρίας. Λόγω του ότι εζούσε και εκήρυττε τον Χριστόν, συνελήφθη και οδηγήθηκε από το Σίρμιον στην Παννονίαν (ίσως η Πανονία να είανι η εν Ουγγαρία ευρισκομένη, η  μεταξύ του ποταμού Δούναβη από βορρά και ανατολάς και του ποταμού Νορικού από δυσμάς και του Ιλλυρικού περιεχομένης. Εκεί παραδόθηκε στον ηγεμόνα Πρόβον όπου με παρρησία και σθένος ομολόγησε και διεκήρυξε την πίστη στον Ιησού Χριστόν και Θεόν  ημών. Παρά τις πιέσεις και τις απειλές του δυνάστη, Εκείνος επέμενε και έτσι εκλείστηκε στην φυλακή και εκεί βασανιζόμενος.  Μετά τον έβγαλαν από την φυλακήν και άρχισαν να τον βασανίζουν με διάφορα βασανιστήρια και στο τέλος τον αποκεφάλισαν. Το δε άγιο λείψανό του το έρριξαν στον ποταμόν Σάον.

Ο Άγιος Ιερομάρτυς Ειρηναίος, Επίσκοπος Λουγδούνων (Λυώνος)
Σπεύδει λιπείν γην εκ ξίφους Ειρηναίος·
Ερωτιά γαρ τω προς ουρανούς πόθω.

Ο άγιος Ειρηναίος, ο Επίσκοπος Λουγδούνων, έζηγσε κατά τους χρόνους του Μάρκου Αυρηλίου, του και Αντωνίου καλουμένου και φιλοσόφου, κατά το έτος 160. Ο Άγιος Ειρηναίος υπήρξε μαθητής του Αγίου Πολυκάρπου Επισκόπου Σμύρνης. Ως πρεσβύτερος μετέβη στην Ειδωλολατρική Δύση ως Ιεραπόστολος. Κατόπιν διεδέχθη στον επικσοπικόν θρόνον της Λυώνος τον Άγιον Ποθηνόν.
Εκήρυττε και εβίωνε τον Χριστόν. Επολέμησε τις αιρέσεις, γνωστό άλλωστε το βιβλίο του «έλεγχος και  ανατροπή της ψευδωνύμου Γνώσεις – προς Αιρέσεις» . Πολλούς επέστρεψε και εστήριξε στην χριστιανική πίστη αλλά και «πολλούς μάρτυρας επρόσφερε δια της παρακινήσεώς του εις τον Χριστόν, αθλήσαντας δια το όνομά Του», όπως σημειώνει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης.
Όπως και αυτοί ήθλησαν , εβασανίστηκαν, έτσι και αυτός υπέστη πολλά και φρικτά βασανιστήρια μέχρι και της τελευταίας στιγμής της ζωής του ομολογών τον Χριστόν και καλών τους ειδωλολάτρες και αιρετικούς να εγκαταλείψουν τις πλάνες τους και να ασπασθούν την χριστιανικήν και σώζουσαν πίστη. Τελικά αποκεφαλίστηκε από τον βασιλιά Σεβήρον (193) λαβών τον  της αθλήσεως αμαράντινον ελέφανον.
Να σημειώσομε ότι την προηγουμένην της εορτής των δύο αυτών ομωνύμων Αγίων, ήτοι την 22αν Αυγούστου, εορτάζει έτερος Άγιος Ειρηναίος, ο οποίος υπήρξε Διάκονος της Εκκλησίας και εκήρυττε μετά παρρησίας τον Χριστόν. Αργότερα θα συλληφθεί, θα υποστεί πολλά βασανιστήρια και στο τέλος θα παραδώσει την μακαρία του ψυχή, στην αγκαλιά του αληθινού Θεού, τελειωθείς δια ξίφους.
Με την πτωχή μας αναφορά στας παραπάνω Αγίους αφ’ ενός ευλαβώς τιμάμε την μνήμη τους και αφ’ ετέρου, προβάλλοντας τους  στον σημερινόν κόσμον της φθοράς και της υλοκρατίας, τους παρακαλούμε να πρεσβεύουν υπέρ ημών ως παρρησίαν έχοντες μετά τηνς Αγίας και αειπαρθένου Μαρίας, της Παναγίας μας, και αναπαύσεως της ψυχής του μακαριστού Επισκόπου μας Ειρηναίου.

Σπιτικές Προτάσεις

Ξυνόχοντρος

Πέρνομε τέσσερα λίτρα περίπου γάλα πρόβειο ή κατσικίσιο. Φρέσκο βέβαια. Απ’ τα ζωάκια, κατευθείαν. Το αφήνομε δύο μερόνυχτα εκτός ψυγείου να ξινίσει. Το βάζομε να βράσει μαζί μ’ ένα κιλό  σπασμένο στάρι (θα το ζητήσετε για χόνδρο, έχει στην Περίδου και στην Βολουδάκηδων) και αλάτι. Το ανακατεύομε συνέχεια να μην πιάσει έως να πήξει. Τρώγεται ζεστός, κρύος στο ψυγείο μέχρι μια βδομάδα και ξερός μαγειρεμένος με μελιτζάνες, με κρέας, με χοχλιούς, σκέτος σουπίτσα. Για να τον ξεράνομε τον κόβομε τετράγωνα κομματάκια τον απλώνομε σε καθαρή σανίδα από πάνω ένα τούλι. Κάτω απ’ το τούλι βάζομε δύο πέτρες για να μην ‘γκίζει πάνω το τούλι.

 

Χυλοπίτες

Πέντε αυγά στο κιλό το αλεύρι, δύο κουταλιές της σούπας στακοβούτυρο αλάτι και όσο γάλα σηκώσει να γίνει ζύμη προς το σκληρό που ν’ ανοίγεται στην μηχανή. Ανοίγομε τις λωρίδες τις τοποθετούμε σε τραπεζομάντηλο να στεγνώσουν χωρίς να ξεραθούν. Μετά τις κόβομε περίπου μια παλάμη τις λωρίδες τις περνάμε στη μηχανή, για χυλοπίτες την γυρνάμε την μηχανή και την κόβομε ή χοντρή ή ψιλή – ψιλή σαν σπιρτόξυλα. Θυμάμαι η μαμά μου την έκοβε ψιλή ψιλή. Τότε βέβαια δεν είχαν μηχανές. Την κόβανε με μαχαίρι. Μόνο προς το τέλος που είχε κουραστεί την έκοβε χοντρή και την έψηνε αμέσως φρέσκια με γάλα κατσικίσιο και ζάχαρη. Γαλοχυλόπιτα την λέγαμε. Πολύ νόστιμη. Την χυλοπίτα την απλώνουν στο σπίτι πάνω σε τραπεζομάντηλο σε σκιά απαραιτήτως 2-3 ημέρες να ξεραθεί και μετά την φύλαγαν αεροστεγώς κλεισμένη.

 

Σύκα μαρμελάδα

Πέρνομε σύκα ώριμα με καθαρά φλούδια δίχως μαυριλάδια. Τα πλένομε καλά – καλά τα κόβομε κομματάκια με τα φλούδια μαζί, βάζομε τρία, μέρη σύκα ένα μέρος ζάχαρη και λίγο νερό όσο χρειάζεται για να λιώσουν τα φλούδια. Ανακατεύομε με ξύλινη κουτάλα μέχρι να γυρίσει και να βγάλει το «γυαλί» της.
2ος Τρόπος: Ξεφλουδίζομε τα σύκα, τρία μέρη σύκα ένα μέρος ζάχαρη καθόλου νερό. Πολύ ωραία μαρμελάδα.

 

Μουσταλευριά (Πολύ ωραία γίνεται)

Πέρνομε τον μούστο αμέσως μόλις πατηθούν τα σταφύλια και ρίχνουμε μέσα στάχτη καθαρή χωρίς καρβουνάκια (την κνισαρίζομε).
Περίπου 17 κιλά μούστος ένα κιλό στάχτη. Τον αφήνομε με την στάχτη πέντε – έξι ώρες. Τον βάζομε στην φωτιά και ξαφρίζομε μόνο μια φορά. Τον ανακατώνουμε συχνά με ξύλινη κουτάλα τον βράζομε μέχρι να γλυκάνει. Δοκιμάζομε να είναι γλυκός χωρίς να μας λιγομαριάζει. Τον σουρώνουμε σε τρυπητό με τουλπάνι. Αφήνομε να κρυώσει εντελώς και ξανασουρώνομε με τρυπητό που του έχομε βάλει βαμβάκι. Μετράμε πέντε μέρη μούστο, ένα μέρος αλεύρι. Μέσα στο τσικάλι με τον μετρημένο μούστο βάζουμε το τρυπητό και μέσα στο τρυπητό το μετρημένο αλεύρι. Ο μούστος πρέπει να είναι εντελώς κρύος για να διαλυθεί το αλεύρι χωρίς να βωλιάσει. Όταν διαλυθεί ρίχνομε όσο έχει μείνει στο τρυπητό μέσα στην μούστο. Τον ψήνομε μέχρι να δέσει. Να γυρνά στο τσικάλι όπως η μπεσαμέλ. Η επιτυχία του  είναι το δέσιμο του. Δυό τρεις βράσεις πριν το τέλος ρίχνομε μέσα μια κουταλιά της σούπας γεμάτη κανέλα, μια κουταλιά της σούπας κοφτή γαρίφαλο, εάν κουταλάκι πιπέρι ένα κουταλάκι κύμινο φρεσκοτριμμένο, μια κουταλιά σούπας γεμάτη μαστίχα Χίου. Μια βράση πριν το τέλος ρίχνομε μέσα ένα κιλό αμύγδαλα ξεφλουδισμένα και κομμένα και μισό κιλό καρύδια κομμένα. Πασπαλίζομε τις πιατέλες με κανέλλα πιπέρι λίγο και σουσάμι. Ρίχνομε την μουσταλευριά. Από πάνω ρίχνουμε κανέλα και σισάμι. Αυτήν την μουσταλευριά την έφτιαχνε η γιαγιά μου η Καστελλιανή και η μαμά μου. Είναι πολύ νόστιμη. Λίγο παραπάνω αλεύρι έβαζε σ’ αυτήν που ξέραινε για τον χειμώνα. Την έκοβε τετραγωνάκια και τον χειμώνα την κέρναγαν με τσικουδιά.

 

Μουσταλευριά κομμένη με άσπρο χώμα (Σμύρνη)

Τέσσερα φλιτζάνια μούστος ένα φλιτζάνι αλεύρι. Βάζομε τον μούστο να βράσει. Μέσα στον μούστο έχομε βάλει χώμα άσπρο τυλιγμένο σε βαμβακερό άσπρο πανί. Ξαφρίζομε τον μούστο για 10 λεπτά. Μετά τον περνάμε από τουλπάνι. Στην συνέχεια τον βράζομε μέχρι να γλυκάνει. Τον αφήνομε να κρυώσει εντελώς αι ρίχνομε μέσα το αλεύρι. Βάζομε μαστίχα, κανέλα, λίγο κύμινο λίγα γαρύφαλλα. Να υπερτερεί η μαστίχα. Αμύγδαλα ξεφλουδισμένα. Πασπαλίζομε με κανέλλα γαρνίρομε με αμύγδαλα. Την έφτιαχνε η γιαγιά μου η Σμυρνιά. Με έπερνε απ’ το χέρι και πηγαίναμε στο Βαμβακόπουλο περίπου στο ύψος της Άλμαπλαστ που είχε ασπρούλιακα όπως έλεγε το χώμα. Και αυτή η μουσταλευριά πολύ ωραία. Γίνεται όμως χλωμή. Έτσι της άρεσε και το λέγε: «Φινετσάτη, χλωμή».

 

Σύκα ξερά

Πέρνομε σύκα πολύ ώριμα. Τα πλένομε τα’ ανοίγομε τα βάζομε σε σανίδα και στον ήλιο να ξεραθούν. Από πάνω τούλι κάτω απ’ το τούλι δύο πέτρες για να μην φτάνει η προβοσκίδα της μύγας στο σύκο. Όταν ξεραθούν βράζομε νερό με ρίγανη, μάραθα (τις κορφές με τους μαραθόσπορους λίγη δάφνη ελάχιστο λάδι, και λίγο αλάτι). Μαζεύομε τ’ απλωμένα σύκα τα βάζομε για ελάχιστο στο νερό και τα τραβάμε. Μετά τα ξαναπλώνομε στον ήλιο για 3-4 μέρες να στεγνώσουν και τα περνάμε σε τσίτες. Την συνταγή των ξερών σύκων μας την έδωσε η κ. Χρυσή Σπερελάκη – Μουστάκος Σελίνου.

 

Πιπεριές τουρσί

Πέρνομε τις πιπεριές τις ντόπιες τις πλένομε και τις βάζομε σε δυνατό ξύδι και αλάτι.