28.8 C
Chania
Κυριακή, 28 Ιουνίου, 2026

Δουλεμπόριο στο Τομπρουκ της Λιβύης υπό την ανοχή της Ευρώπης: Στο επίκεντρο oι αποκαλύψεις του ακτιβιστή Ντέιβιντ Γιάμπιο και οι διαδρομές προς την Κρήτη

Η έξαρση των μεταναστευτικών ροών στην Κεντρική και Ανατολική Μεσόγειο επαναφέρει στο προσκήνιο τις συνθήκες που επικρατούν στα εδάφη της Βόρειας Αφρικής, με επίκεντρο τις καταγγελίες για συστηματικές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Λιβύη.

Η δράση του Ντέιβιντ Γιάμπιο (David Yambio), εξέχοντος υπερασπιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και συνιδρυτή της οργάνωσης “Refugees in Libya”, αναδεικνύει το εύρος των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες στην περιοχή.

Οι πρόσφατες αποκαλύψεις του κ. Γιάμπιο, μέσω οπτικοακουστικού υλικού που καταγράφει δημοπρασίες ανθρώπων στο Τομπρούκ —την κύρια περιοχή εκκίνησης των σκαφών με προορισμό τις νότιες ακτές της Κρήτης— προκαλούν διεθνείς αντιδράσεις και θέτουν προ των ευθυνών τους τα ευρωπαϊκά και διεθνή θεσμικά όργανα.

Η διαδρομή του Ντέιβιντ Γιάμπιο και η δράση του στην Ευρώπη

Με καταγωγή από το Νότιο Σουδάν, ο Ντέιβιντ Γιάμπιο βίωσε τον εκτοπισμό από τα πρώτα χρόνια της ζωής του, επιβιώνοντας από πολλαπλές συγκρούσεις στην αφρικανική ήπειρο. Η πορεία του τον οδήγησε στη Λιβύη, όπου υπέστη σοβαρή εκμετάλλευση, αυθαίρετη κράτηση και βασανιστήρια, μεταξύ άλλων και στην περιβόητη φυλακή Μιτίγκα κοντά στην Τρίπολη.

Αντιδρώντας στη συστηματική βία και την παραμέληση, συνίδρυσε το 2021 την οργάνωση “Refugees in Libya”, ένα κίνημα διοικούμενο από τους ίδιους τους πρόσφυγες με σκοπό την καταγραφή των καταχρήσεων και την προάσπιση των δικαιωμάτων τους.

Η οργάνωση έλαβε διεθνή ορατότητα όταν πραγματοποίησε μια ιστορική, παρατεταμένη καθιστική διαμαρτυρία έξω από τα γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) στην Τρίπολη, απαιτώντας προστασία, απομάκρυνση από τη χώρα και απόδοση ευθυνών.

Αφού κατάφερε να διαφύγει από τη Λιβύη διασχίζοντας τη Μεσόγειο με σκάφος, ο κ. Γιάμπιο έλαβε πολιτικό άσυλο στην Ιταλία το 2022. Από την Ευρώπη επέκτεινε τη δράση του σε διεθνές επίπεδο, συντονίζοντας εκστρατείες προάσπισης σε μεγάλες πόλεις όπως η Γενεύη, οι Βρυξέλλες και η Ρώμη, ερχόμενος σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Ένωση και περιφερειακούς μηχανισμούς για την αμφισβήτηση των ευρωπαϊκών πολιτικών εξωτερίκευσης των συνόρων. Παράλληλα, συνεργάζεται με διεθνή σώματα, συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ΔΠΔ) και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, για την κατάθεση προσφυγών εναντίον οντοτήτων όπως η Frontex, καθώς και μεμονωμένων δραστών εγκλημάτων πολέμου. Είναι επίσης συνδιοργανωτής και συνσυγγραφέας του συλλογικού έργου The Book of Shame, το οποίο τεκμηριώνει το ανθρώπινο κόστος των διεθνών αποτυχιών προστασίας στη Βόρεια Αφρική.

Η δραστηριότητά του τον κατέστησε στόχο ψηφιακών επιθέσεων. Στα τέλη του 2024 και τις αρχές του 2025, αποκαλύφθηκε ότι το κινητό του τηλέφωνο είχε στοχοποιηθεί από εξελιγμένο, στρατιωτικού τύπου λογισμικό κατασκοπείας. Η ψηφιακή ανάλυση από εξειδικευμένους οργανισμούς, όπως το Citizen Lab, επιβεβαίωσε ότι οι απόπειρες χακαρίσματος σημειώθηκαν την περίοδο που ο κ. Γιάμπιο μοιραζόταν εμπιστευτικές καταθέσεις και λεπτομέρειες για θύματα βασανιστηρίων στη Λιβύη με το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, γεγονός που τον ώθησε να ενημερώσει δημόσια το ΔΠΔ ζητώντας ενισχυμένα μέτρα ψηφιακής ασφάλειας.

Οι δημοπρασίες ανθρώπων στο Τομπρούκ και η εμπλοκή των πολιτοφυλακών

Η κατάσταση στο πεδίο παραμένει κρίσιμη, όπως καταδεικνύει οπτικοακουστικό υλικό που δημοσιοποίησε ο κ. Γιάμπιο την 1η Ιουνίου. Στο συγκεκριμένο υλικό καταγράφεται η πραγματοποίηση αγοραπωλησίας ανθρώπων στην περιοχή του Τομπρούκ, η οποία αποτελεί το γεωγραφικό σημείο από όπου εκκινούν οι μεταναστευτικές ροές με προορισμό την Κρήτη. Σύμφωνα με την έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (OHCHR) που εκδόθηκε τον Φεβρουάριο, οι δημοπρασίες Μαύρων ανθρώπων στη Λιβύη συνεχίζονται, με το διεθνές όργανο να περιγράφει την κατάσταση ως «συνηθισμένη πρακτική» (business as usual).

Οι αναφορές από το Τομπρούκ, οι οποίες συνοδεύονται από αξιόπιστα βίντεο-τεκμήρια, καταδεικνύουν ότι πραγματοποιήθηκε κοινή επιχείρηση με στόχο τοποθεσίες και συγκεντρώσεις Μαύρων ανθρώπων —κυρίως μεταναστών και προσφύγων— σε οικιστικές γειτονιές και βιομηχανικές περιοχές. Στην επιχείρηση αυτή συμμετείχε μια σειρά πολιτοφυλακών που δρουν υπό τη λεγόμενη Γενική Υπηρεσία Πληροφοριών, την Υπηρεσία Εσωτερικής Ασφάλειας, τη Διεύθυνση Ασφαλείας του Τομπρούκ και άλλες ένοπλες ομάδες.

Ως αποτέλεσμα των συντονισμένων αυτών ενεργειών, χιλιάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν μαζικά, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία της δημοπράτησης. Κατά τη διαδικασία αυτή, ο πλειοδότης αποκτά τον έλεγχο των ανθρώπων με σκοπό την υποδούλωση, τον βιασμό, τον εκβιασμό και την καταναγκαστική εργασία, καθώς και την απόσπαση οικονομικού κέρδους και πολιτικού κεφαλαίου, συνθέτοντας μια σκληρή πραγματικότητα για τους Αφρικανούς Μαύρους πολίτες στη Λιβύη.

Η στάση της διεθνούς κοινότητας και τα ερωτήματα για την αλλαγή πλεύσης

Το δίκτυο του δουλεμπορίου και οι συνακόλουθες παραβιάσεις εξελίσσονται υπό το βλέμμα της διεθνούς κοινότητας, των αφρικανικών κυβερνήσεων, της Αφρικανικής Ένωσης και των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων. Οι επικριτές των υφιστάμενων πολιτικών επισημαίνουν ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί συνεχίζουν να επενδύουν στο ίδιο το σύστημα που καθιστά δυνατές αυτές τις παραβιάσεις, μέσω της χρηματοδότησης και της υποστήριξης των δομών ελέγχου των συνόρων στη Βόρεια Αφρική.

Ο Ντέιβιντ Γιάμπιο, αποτυπώνοντας την ένταση της κατάστασης και την ανάγκη για άμεση παρέμβαση, έθεσε μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα προς τη διεθνή κοινότητα:

«Πόσο ακόμα θα συνεχίσει αυτό να κανονικοποιείται; Πόσο ακόμα οι ζωές των Μαύρων θα παραμένουν εμπόρευμα στη Λιβύη; Πόσο ακόμα οι υπεύθυνοι θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν ατιμωρησία, ενώ τα θύματα καταδιώκονται, συλλαμβάνονται, πωλούνται και κακοποιούνται;»

Ντέιβιντ Γιάμπιο: Το δουλεμπόριο υποστηρίζεται από την Ευρώπη

Οι δημοπρασίες Μαύρων ανθρώπων στη Λιβύη συνεχίζονται μέχρι και σήμερα. Αυτό είναι που η OHCHR (Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα) περιέγραψε στην έκθεσή της τον Φεβρουάριο ως «συνηθισμένη πρακτική» (business as usual).

Αναφορές από το Τομπρούκ απόψε το βράδυ, συνοδευόμενες από αξιόπιστα βίντεο-τεκμήρια, υποδεικνύουν ότι μια κοινή επιχείρηση με στόχο τοποθεσίες και συγκεντρώσεις Μαύρων ανθρώπων —κυρίως «μεταναστών» και «προσφύγων»— πραγματοποιήθηκε σε οικιστικές γειτονιές και βιομηχανικές περιοχές από μια σειρά πολιτοφυλακών που δρουν υπό τη λεγόμενη Γενική Υπηρεσία Πληροφοριών, την Υπηρεσία Εσωτερικής Ασφάλειας, τη Διεύθυνση Ασφαλείας του Τομπρούκ και άλλες ένοπλες ομάδες.

Ως αποτέλεσμα, χιλιάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν μαζικά. Τώρα ξεκινά η δημοπράτηση, με τον πλειοδότη να παίρνει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους με σκοπό την υποδούλωση, τον βιασμό, τον εκβιασμό, την καταναγκαστική εργασία, καθώς και την απόσπαση κέρδους και πολιτικού κεφαλαίου.

Αυτός είναι ο εφιάλτης των Αφρικανών Μαύρων ανθρώπων στη Λιβύη.

Όλα αυτά συμβαίνουν κάτω από το βλέμμα της διεθνούς κοινότητας, κάτω από το βλέμμα των αφρικανικών κυβερνήσεων, κάτω από το βλέμμα της Αφρικανικής Ένωσης και κάτω από το βλέμμα των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων που συνεχίζουν να επενδύουν στο ίδιο το σύστημα που καθιστά δυνατές τέτοιες παραβιάσεις.

  • Πόσο ακόμα θα συνεχίσει αυτό να κανονικοποιείται;

  • Πόσο ακόμα οι ζωές των Μαύρων θα παραμένουν εμπόρευμα στη Λιβύη;

  • Πόσο ακόμα οι υπεύθυνοι θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν ατιμωρησία, ενώ τα θύματα καταδιώκονται, συλλαμβάνονται, πωλούνται και κακοποιούνται;

 

View this post on Instagram

 

A post shared by David Yambio (@yambio.david)

Ο Γ. Καλλιακμάνης για τη σύλληψη 37χρονου Παλαιστινίου στην Κρήτη για σχεδιαζόμενο τρομοκρατικό χτύπημα και τα δρακόντεια μέτρα ασφαλείας για τους Ισραηλινούς σε αεροδρόμια και λιμάνια

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ) και της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας μετά τη σύλληψη ενός 37χρονου Παλαιστινίου στην Κρήτη, ο οποίος κατηγορείται για τον σχεδιασμό τρομοκρατικού πλήγματος σε κρουαζιερόπλοιο. Για την υπόθεση αυτή, η οποία εκκίνησε από πληροφορίες των κυπριακών αρχών, μίλησε στον τηλεοπτικό σταθμό Action24 και τον δημοσιογράφο Γιώργο Καμπουράκη ο Γιώργος Καλλιακμάνης, Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Νοτιοανατολικής Αττικής και Αναπληρωτής Γραμματέας του Τομέα Προστασίας του Πολίτη του ΠΑΣΟΚ. Ο κ. Καλλιακμάνης ανέλυσε τα δεδομένα της σύλληψης, τις τρέχουσες έρευνες στα εργαστήρια της αστυνομίας, καθώς και τα εκτεταμένα μέτρα ασφαλείας που εφαρμόζονται για την προστασία των ισραηλινών τουριστικών στόχων στη χώρα.

Το χρονικό της σύλληψης και οι έρευνες για δίκτυο συνεργών

Η επιχείρηση για τον εντοπισμό του 37χρονου Παλαιστινίου βασίστηκε σε διαβίβαση πληροφοριών από τις μυστικές υπηρεσίες και την αστυνομία της Κύπρου προς τις ελληνικές διωκτικές αρχές. Ο συλληφθείς, ο οποίος έχει γεννηθεί στη Λωρίδα της Γάζας, διέμενε μόνιμα στα Πατήσια και είχε μεταβεί στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης προκειμένου να εργαστεί κατά την τρέχουσα τουριστική περίοδο. Σημειώνεται ότι ο άνδρας βρισκόταν νόμιμα στην Ελλάδα, καθώς του είχε χορηγηθεί καθεστώς ασύλου επειδή προερχόταν από εμπόλεμη ζώνη.

Σύμφωνα με την ενημέρωση από τις κυπριακές αρχές, ο 37χρονος συνδέεται με άτομα που συνελήφθησαν πρόσφατα στην Κύπρο για υποθέσεις τρομοκρατίας. Μετά τη σύλληψή του στην Κρήτη, οι αρχές προχώρησαν στην κατάσχεση ηλεκτρονικών υπολογιστών, φορητών laptop, κινητών τηλεφώνων, καθώς και ψηφιακών πειστηρίων και υλικών που παραπέμπουν σε προπαρασκευαστικές ενέργειες για τρομοκρατική επίθεση με στόχο κρουαζιερόπλοιο.

Όπως επεσήμανε ο κ. Καλλιακμάνης, το κρίσιμο στοιχείο εστιάζεται πλέον στα αποτελέσματα της ψηφιακής ανάλυσης στα εργαστήρια, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχουν ύποπτες επικοινωνίες που επιβεβαιώνουν το σχέδιο επίθεσης.

Παράλληλα, οι έρευνες της ΕΥΠ και της Αντιτρομοκρατικής στρέφονται στον εντοπισμό τυχόν συνεργών, καθώς θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο για ένα άτομο να ενεργεί εντελώς μόνο του στην εύρεση εκρηκτικών και την οργάνωση μιας τέτοιας επιχείρησης. Λόγω της ευαίσθητης φύσης της υπόθεσης, οι επίσημες ροές πληροφοριών παραμένουν περιορισμένες.

«Θηριώδη» μέτρα ασφαλείας για τους ισραηλινούς στόχους

Η σύλληψη αυτή συμπίπτει χρονικά με την προγραμματισμένη άφιξη ενός ισραηλινού κρουαζιερόπλοιου στην Κρήτη την ερχόμενη Τρίτη, για το οποίο έχουν ήδη εξαγγελθεί διαμαρτυρίες. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Καλλιακμάνης χαρακτήρισε «θηριώδη» τα μέτρα ασφαλείας που εφαρμόζονται γύρω από ισραηλινά κρουαζιερόπλοια και αεροπορικές πτήσεις.

Η ισραηλινή αεροπορική εταιρεία απαιτεί πάγια την παρουσία πάνοπλων αστυνομικών και στελεχών της ΕΚΑΜ στα ελληνικά αεροδρόμια,

Ο Γιώργος Καμπουράκης σημείωσε ότι συχνά αποκλείονται ολόκληρα τμήματα αερολιμένων ή λιμένων. Πρόσφατα, αντίστοιχη επιχείρηση πραγματοποιήθηκε και στο λιμάνι του Πειραιά, όπου αποκλείστηκαν ακόμη και οι γύρω οδικοί άξονες. Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Καλλιακμάνη εντός των πτήσεων επιβαίνουν μόνιμα Ισραηλινοί πράκτορες ασφαλείας, οι οποίοι επεμβαίνουν άμεσα σε περίπτωση που κάποιος επιβάτης προσεγγίσει την αποκλεισμένη ζώνη.

Θέλοντας να αποτυπώσει το επίπεδο πειθαρχίας και συμμόρφωσης που επιβάλλουν οι ένοπλοι συνοδοί των ισραηλινών γκρουπ, ο κ. Καμπουράκης μετέφερε μια χαρακτηριστική μαρτυρία από ξενοδοχείο της Κρήτης:

«Μου έλεγε ένας φίλος ξενοδόχος στην Κρήτη, που φιλοξενούσε μεγάλα γκρουπ 200-300 Ισραηλινών, ότι ως τουρίστες είναι αρκετά φασαριόζοι και “ρέμπελοι”. Για να μην πληρώνουν τις καταναλώσεις, αγόραζαν ποτά απέξω και πήγαιναν στο μπαρ του ξενοδοχείου με το δικό τους μπουκάλι. Όταν ο ξενοδόχος τους εξηγούσε ότι αν έρθει η εφορία για έλεγχο και δει αδήλωτα μπουκάλια θα φάει πρόστιμο ο ίδιος, εκείνοι δεν άκουγαν τίποτα. Μόλις όμως ο ξενοδόχος παραπονέθηκε στον ένοπλο αστυνομικό-συνοδό του γκρουπ, εκείνος τους έβαλε αμέσως “σούζα”. Με έναν λόγο του συνοδού, η συμπεριφορά τους άλλαξε ακαριαία.»

Συνεργασία με την ΕΥΠ και ανταλλαγή emails για το Predator επικαλείται η πλευρά Ντίλιαν, σύμφωνα με το «Βήμα» – Τι λένε ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ

Όπως αναφέρεται, ο ισραηλινός επιχειρηματίας και ιδιοκτήτης της Intellexa φέρεται να διαθέτει έγγραφο με τη μορφή συμφωνητικού συνεργασίας, το οποίο χρονολογείται στο 2020 και αφορά τη χρήση του Predator από την ΕΥΠ.

Νέα στοιχεία που φέρεται να διαθέτει ο ισραηλινός επιχειρηματίας Ταλ Ντίλιαν σχετικά με τη λειτουργία και τη χρήση του λογισμικού Predator στην Ελλάδα παρουσιάζει σημερινό δημοσίευμα του «Βήματος», το οποίο υποστηρίζει ότι η πλευρά του ιδιοκτήτη της Intellexa επικαλείται έγγραφα και αλληλογραφία που συνδέουν το επίμαχο σύστημα με κρατικές υπηρεσίες.

Όπως αναφέρεται, ο ισραηλινός επιχειρηματίας και ιδιοκτήτης της Intellexa φέρεται να διαθέτει έγγραφο με τη μορφή συμφωνητικού συνεργασίας, το οποίο χρονολογείται στο 2020 και αφορά τη χρήση του Predator από την ΕΥΠ. Κατά τους ισχυρισμούς της πλευράς Ντίλιαν, το συγκεκριμένο έγγραφο φέρει τις υπογραφές των δύο πλευρών και περιλαμβάνει δεσμευτικές αναφορές για τη νόμιμη λειτουργία του λογισμικού.

Το ίδιο δημοσίευμα σημειώνει ότι το συμφωνητικό δεν έλαβε ποτέ επίσημο συμβατικό χαρακτήρα, καθώς δεν υπήρχε-ούτε υπάρχει μέχρι σήμερα- το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο που να επιτρέπει την επίσημη προμήθεια και χρήση λογισμικών αυτού του τύπου για την εξαγωγή δεδομένων από κινητές συσκευές.

ntilian_6eb1b.jpeg

Παράλληλα, η πλευρά Ντίλιαν φέρεται να επικαλείται δεκάδες ηλεκτρονικά μηνύματα που ανταλλάχθηκαν μεταξύ στελεχών της Intellexa και ελλήνων κρατικών υπαλλήλων, κυρίως στελεχών της ΕΥΠ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η αλληλογραφία αφορά τεχνικά ζητήματα, διαδικασίες διαχείρισης και καθημερινές παρεμβάσεις ή διορθώσεις στο σύστημα Predator.

Κατά το «Βήμα», τα συγκεκριμένα emails θεωρούνται ιδιαίτερα κρίσιμα, καθώς φέρεται να καταγράφουν ποια πρόσωπα είχαν εμπλοκή ή επιχειρησιακή σχέση με τη λειτουργία του συστήματος παρακολουθήσεων. Πρόκειται, σύμφωνα με το δημοσίευμα, για υλικό που ο Ταλ Ντίλιαν ενδέχεται να δημοσιοποιήσει το προσεχές διάστημα.

Τα έγγραφα και η αλληλογραφία συνδέονται άμεσα με τη διαχρονική θέση του ισραηλινού επιχειρηματία ότι η Intellexa διαθέτει τα προϊόντα της αποκλειστικά σε κυβερνήσεις και κρατικές υπηρεσίες ασφαλείας. Στο ίδιο πλαίσιο, η πλευρά του υποστηρίζει ότι ο ίδιος δεν είχε γνώση των στόχων που παρακολουθούνταν μέσω του Predator και ότι ο ρόλος του περιοριζόταν στην παροχή τεχνολογίας και τεχνικής υποστήριξης, χωρίς συμμετοχή στην επιχειρησιακή αξιοποίηση του λογισμικού.

ΠΑΣΟΚ για υποκλοπές: Αναγκαία η κλήση Ντίλιαν και Δημητριάδη στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας

Το ΠΑΣΟΚ, σε ανακοίνωσή του, σχολιάζοντας το δημοσίευμα του «Βήματος» για υποκλοπές, Ταλ Ντίλιαν και ΕΥΠ, επισημαίνει:

«Δημοσίευμα της εφημερίδας ”Το Βήμα” αναφέρεται στην ύπαρξη εγγράφου με τη μορφή συμφωνητικού συνεργασίας από το 2020 ανάμεσα στο εταιρικό σχήμα του Ταλ Ντίλιαν και της ΕΥΠ για τη χρήση του Predator, με δεσμευτικές αναφορές για νόμιμη λειτουργία του.

Το έγγραφο αυτό αποκαλύπτει η εφημερίδα ότι επικαλείται η πλευρά του ιδιοκτήτη της Intellexa όταν δηλώνει ότι κρατικές αρχές κατείχαν και λειτούργησαν το κατασκοπευτικό λογισμικό.

Έχει ενδιαφέρον ότι το εν λόγω συμφωνητικό φέρεται να έχει τις υπογραφές των δύο μερών ενώ δεν έλαβε άλλο χαρακτήρα, αφού δεν υπήρχε νομικό υπόβαθρο για την επίσημη απόκτηση και χρήση τέτοιου είδους λογισμικού.

Η κλήση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας του κ. Ντίλιαν και του κ. Δημητριάδη, ο οποίος σε δηλώσεις του πρόσφατα είχε σημειώσει ότι θυσιάστηκε για το καλό της κυβέρνησης, -όπως έχει υποβάλει αίτημα το ΠΑΣΟΚ- , είναι αναγκαία.

Όπως και η ενεργοποίηση των δικαστικών αρχών, που οφείλουν να λάβουν γνώση του εν λόγω συμφωνητικού».

Τι λέει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ

Ανακοίνωση σχετικά με τις νέες αποκαλύψεις γύρω από το σκάνδαλο των υποκλοπών, το ρόλο της ΕΥΠ, τη στάση της Δικαιοσύνης και τις ευθύνες της κυβέρνησης εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία υποστηρίζοντας ότι η υπόθεση παραμένει ανοιχτή καθώς οι δημόσιες τοποθετήσεις του Ταλ Ντίλιαν, της INTELLEXA, φαίνεται να φωτίζουν πτυχές που μέχρι σήμερα δεν έχουν διερευνηθεί επαρκώς από τις αρμόδιες αρχές

«Ο ισραηλινός απόστρατος, που παρέχει κατασκοπευτικά λογισμικά σε κυβερνήσεις, ξαναχτυπά. Μετά τον ανοιχτό εκβιασμό στον Πρωθυπουργό με τις δηλώσεις περί Νίξον που έχασε τις εκλογές όταν προσπάθησε να συγκαλύψει το Watergate και την παρέμβαση της τελευταίας βδομάδας, ο Ταλ Ντίλιαν, επανέρχεται.

Στο Βήμα σήμερα, η πλευρά Ντίλιαν δηλώνει ανοιχτά πως το “ντιλάρισμα” για τις παράνομες παρακολουθήσεις έλαβε μορφή συμφωνητικού συνεργασίας ανάμεσα στην εταιρία του και την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών το 2020.

Ναι, την ΕΥΠ, την οποία η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου μέχρι σήμερα έχει στο απυρόβλητο, αφού «δεν είδε» καμία αποχρώσα ένδειξη για την εμπλοκή της. Την ΕΥΠ, της οποίας άμεσος προϊστάμενος ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Επικαλείται, επίσης, η πλευρά Ντίλιαν, την ύπαρξη δεκάδων e-mails ανάμεσα στην εταιρία του, INTELLEXA και κρατικούς υπαλλήλους (κυρίως πράκτορες της ΕΥΠ), όπως αναφέρεται, σε σχέση με τη χρήση του παράνομου κατασκοπευτικού λογισμικού «Predator» (έπρεπε να λυθούν και οι απορίες για την καθημερινή χρήση!)

Γιατί η Δικαιοσύνη δεν έχει ακόμη αποκτήσει πρόσβαση στο υλικό που επικαλείται η πλευρά Ντίλιαν; Ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, κ. Μπακέλας, στον οποίο εκκρεμεί αυτή η στιγμή η υπόθεση θα παρέμβει, ως οφείλει; Αυτήν την «πολιτική ευθύνη», της συγκάλυψης, ανέλαβε ο κ. Δημητριάδης, όταν παραιτήθηκε; Ας απαντήσει ο πολιτικός του προϊστάμενος και υπεύθυνος για την ΕΥΠ, Κυριάκος Μητσοτάκης», αναφέρει η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.

 

Χανιά: Διεθνής αντιπολεμική κινητοποίηση στη βάση της Σούδας για τη Διάσκεψη των Επιτροπών Ειρήνης της Μέσης Ανατολής – “Η Κρήτη από αεροπλανοφόρο των ξένων να μετατραπεί σε γέφυρα φιλίας των λαών”

Με μια συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από την αεροναυτική βάση της Σούδας ολοκληρώθηκε το διήμερο των εκδηλώσεων στο πλαίσιο της Διάσκεψης των επιτροπών Ειρήνης της Μέσης Ανατολής, η οποία είχε ξεκινήσει την προηγούμενη ημέρα στα Χανιά. Αγωνιστές και εκπρόσωποι κινημάτων από διάφορες χώρες της περιοχής διαδήλωσαν μπροστά από τις εγκαταστάσεις της αμερικανονατοϊκής βάσης, αναδεικνύοντας τους κινδύνους από την κλιμάκωση των περιφερειακών συγκρούσεων και την ελληνική εμπλοκή στους στρατιωτικούς σχεδιασμούς. Η κινητοποίηση, η οποία συνδιοργανώθηκε από την Επιτροπή Ειρήνης Χανίων, την Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη (ΕΕΔΥΕ) και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης, αποτέλεσε το επιστέγασμα διεργασιών με έντονο πολιτικό και γεωπολιτικό αποτύπωμα, ενώ έξω από τη βάση ηχούσαν συνθήματα όπως «Θέλουμε τη Σούδα λιμάνι των λαών και όχι ορμητήριο των ιμπεριαλιστών!!! Nato killers go home!».

Στ. Τάσσος: Οι λαοί οφείλουν να παλέψουν όλοι μαζί ενωμένοι για να πάρουν τις τύχες τους στα δικά τους χέρια

Πριν από την πορεία προς τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις, πραγματοποιήθηκε προσυγκέντρωση στον χώρο της Δημοτικής Αγοράς των Χανίων, όπου κορυφαία στελέχη του κινήματος ειρήνης προχώρησαν σε επίσημες δηλώσεις, αναλύοντας τους άμεσους στόχους της κινητοποίησης. Ο Σταύρος Τάσσος, πρόεδρος της ΕΕΔΥΕ, υπογράμμισε την ακλόνητη στήριξη της επιτροπής στον αγώνα των λαών της Μέσης Ανατολής και ολόκληρου του κόσμου για ένα ειρηνικό περιβάλλον, απαλλαγμένο από την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, όπου οι κοινωνίες θα συμβιώνουν αρμονικά ως φίλοι και συνεργάτες.

Ο κ. Τάσσος προειδοποίησε ότι η επιθετικότητα του ιμπεριαλισμού έχει ξεπεράσει κάθε όριο ηθικής και διεθνούς δικαίου, φέρνοντας τη Μέση Ανατολή στα πρόθυρα ενός Τρίτου Παγκόσμιου Πολέμου, την ίδια στιγμή που η εμπλοκή της Ελλάδας στους επικίνδυνους αυτούς σχεδιασμούς έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Στο πλαίσιο αυτό, έθεσε ως άμεσα αιτήματα του αγώνα την πλήρη απομάκρυνση και το ξήλωμα όλων των αμερικανικών βάσεων από το ελληνικό έδαφος, καθώς και τον άμεσο τερματισμό κάθε πολιτικής, οικονομικής και στρατιωτικής συνεργασίας με το κράτος του Ισραήλ, το οποίο χαρακτήρισε κράτος-κατακτητή και δολοφόνο.

Πιο αναλυτικά, ο Σταύρος Τάσσος, πρόεδρος ΕΕΔΥΕ είπε:

Η Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη (ΕΕΔΥΕ) στηρίζει ακλόνητα τον αγώνα που δίνουν όλοι οι λαοί της Μέσης Ανατολής, αλλά και ολόκληρου του κόσμου, για έναν κόσμο ειρηνικό, χωρίς την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Έναν κόσμο όπου οι λαοί θα μπορούν να ζουν αρμονικά ο ένας δίπλα στον άλλον, ως φίλοι και συνεργάτες.

Σήμερα, η επιθετικότητα του ιμπεριαλισμού έχει ξεπεράσει κάθε όριο ηθικής και διεθνούς δικαίου, φέρνοντας την περιοχή της Μέσης Ανατολής —και όχι μόνο— στα πρόθυρα ενός Τρίτου Παγκόσμιου Πολέμου. Την ίδια στιγμή, η εμπλοκή της Ελλάδας σε αυτούς τους επικίνδυνους πολεμικούς σχεδιασμούς έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο όριο.

Οι λαοί οφείλουν να παλέψουν όλοι μαζί ενωμένοι για να πάρουν τις τύχες τους στα δικά τους χέρια. Στην περίπτωση της χώρας μας, τα άμεσα αιτήματα του αγώνα είναι ξεκάθαρα:

  • Απομάκρυνση των Βάσεων: Να ξηλωθούν και να απομακρυνθούν όλες οι αμερικανικές βάσεις θανάτου από το ελληνικό έδαφος.

  • Τερματισμός της Συνεργασίας με το Ισραήλ: Να σταματήσει αμέσως κάθε πολιτική, οικονομική και στρατιωτική συνεργασία με το κράτος-κατακτητή και δολοφόνο του Ισραήλ.

Μόνο οι λαοί έχουν τη δύναμη να αντιπαρατεθούν αποτελεσματικά με τους ιμπεριαλιστές. Είναι η μόνη πραγματική δύναμη που στέκεται απέναντί τους, και αυτοί είναι που στο τέλος θα νικήσουν.

Γιατί, όπως πολύ εύστοχα είχε γράψει και ο μεγάλος Γερμανός ποιητής και δραματουργός Μπέρτολτ Μπρεχτ:

«Ο άνθρωπος είναι πολύ χρήσιμος. Μπορεί να πετάξει και μπορεί να σκοτώσει. Έχει όμως ένα ελάττωμα: ξέρει να σκέφτεται

Ο Θ. Παφίλης για τη στρατηγική σημασία της Σούδας

Στις γεωπολιτικές και οικονομικές παραμέτρους της κρίσης εστίασε ο Θανάσης Παφίλης, Γενικός Γραμματέας του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ειρήνης, ο οποίος υποστήριξε ότι οι υποτιθέμενες συμφωνίες ειρήνης αποδεικνύονται βραχύβιες και απλώς προμηνύουν μεγαλύτερες συρράξεις και συμφορές. Χαρακτήρισε τη σημερινή εποχή περίοδο βαρβαρότητας και κάλεσε τον λαό σε οργανωμένη πάλη και διαρκή εγρήγορση για την αποτροπή ενός νέου ολέθρου, σημειώνοντας ότι κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το χειρότερο σενάριο απέναντι σε μια συγκυρία που εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα.

Ο κ. Παφίλης υπενθύμισε τη γνωστή ρήση του Κλαούζεβιτς, επισημαίνοντας:

«Ο πόλεμος είναι η συνέχεια της πολιτικής με άλλα, βίαια μέσα.»

Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ειρήνης, η «ειρήνη» που επιβάλλεται φέρνει στην πραγματικότητα δυστυχία, ανεργία, φτώχεια και κοινωνικούς αποκλεισμούς, καθιστώντας την αναμέτρηση βαθιά ταξική. Μέσα από τη διάσκεψη με τη συμμετοχή των χωρών της Μέσης Ανατολής, στάλθηκε το μήνυμα ότι οι λαοί έχουν κοινά συμφέροντα και έναν κοινό αντίπαλο, τον ιμπεριαλισμό, ο οποίος γεννά τον πόλεμο και την προσφυγιά.

Πιο αναλυτικά ο Θανάσης Παφίλης, Γ.Γ. του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ειρήνης είπε:

Όλες οι υποτιθέμενες συμφωνίες ειρήνης κρατάνε ελάχιστα, είναι σαν ένα τίποτα, και απλώς προμηνύουν μεγαλύτερες συρράξεις και συμφορές. Αυτή είναι η κατάσταση σήμερα, και μόνο η οργανωμένη πάλη των λαών μπορεί να τη σταματήσει. Ζούμε σε μια εποχή βαρβαρότητας· είναι απίστευτα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας. Ο λαός δεν πρέπει ποτέ να εφησυχάζει, αλλά οφείλει να δράσει για να εμποδίσει έναν νέο όλεθρο.

Κανένας δεν μπορεί να γίνει μάντης για να προεξοφλήσει με ακρίβεια το τι θα συμβεί, αλλά κανένας δεν μπορεί και να αποκλείσει το χειρότερο. Αντιμετωπίζουμε μια διαβολική συγκυρία που εξυπηρετεί συγκεκριμένα γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα. Όπως πολύ εύστοχα είχε γράψει ο Κλαούζεβιτς:

«Ο πόλεμος είναι η συνέχεια της πολιτικής με άλλα, βίαια μέσα.»

Αυτό ακριβώς βιώνουμε σήμερα. Γιατί και η δική τους «ειρήνη» στην πραγματικότητα φέρνει δυστυχία, ανεργία, φτώχεια και κοινωνικούς αποκλεισμούς. Πρόκειται για έναν πόλεμο βαθιά ταξικό.

Για να μην αναλωνόμαστε όμως σε θεωρητικές αναλύσεις, ας δούμε τι γίνεται στην πράξη. Εμείς στείλαμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα μέσα από τη διάσκεψη που διοργανώσαμε με τη συμμετοχή των χωρών της Μέσης Ανατολής —όσων, τέλος πάντων, κατάφεραν να παρευρεθούν.

Το μήνυμα αυτό είναι ότι οι λαοί δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν μεταξύ τους. Αντίθετα, έχουν κοινά συμφέροντα και έναν κοινό αντίπαλο: τον ιμπεριαλισμό. Αυτόν που γεννά τον πόλεμο, την προσφυγιά και την καταστροφή. Οι λαοί μπορούν και πρέπει να ζήσουν αδελφωμένοι, να συνεργαστούν σε όλους τους τομείς και να σταματήσουν να πολεμούν ο ένας τον άλλον. Αυτό το συμβολικό αλλά βαθιά ουσιαστικό μήνυμα δίνουμε.

Πιστεύουμε ακλόνητα ότι ο λαός της Κρήτης θα ανταποκριθεί και θα κινητοποιηθεί, όπως έκανε πάντα στην ιστορική του διαδρομή. Αν ενεργοποιηθεί πλήρως η Βάση της Σούδας, το νησί θα βρεθεί αντιμέτωπο με τεράστια προβλήματα. Η κυβέρνηση προσπαθεί έμμεσα να υποβαθμίσει το θέμα, όμως σε περίπτωση γενίκευσης του πολέμου, η Κρήτη αποτελεί έναν από τους πρώτους στόχους.

Ας μην γελιόμαστε: η Σούδα είναι η πέμπτη πιο σπουδαία βάση των Αμερικανών στον κόσμο και η μεγαλύτερη στη Μεσόγειο. Αν συμβεί το οτιδήποτε, ο κρητικός λαός θα κληθεί να πληρώσει το μάρμαρο αυτής της εμπλοκής. Όπως αποδείχθηκε και με πρόσφατα περιστατικά στρατιωτικών κινήσεων στην περιοχή, οι δυνάμεις αυτές χρησιμοποιούν τις υποδομές μας παραβιάζοντας διεθνή εμπάργκο. Το σημαντικό, επομένως, είναι οι λαοί να βγουν στο προσκήνιο, γιατί μόνο αυτοί μπορούν να ανατρέψουν την κατάσταση.

Δυστυχώς, το υπόλοιπο πολιτικό σύστημα μοιάζει «λουφαγμένο» —ούτε μιλάει, ούτε λαλάει. Ακόμη και σε αυτές τις αντιπολεμικές κινητοποιήσεις, όπου συμμετέχει ευρύτερος κόσμος, οι ηγεσίες των άλλων κομμάτων αποφεύγουν να πάρουν καθαρή θέση.

Βλέπουμε τοπικούς βουλευτές των λεγόμενων «προοδευτικών» δυνάμεων να συμφωνούν στα βασικά πίσω από τις κλειστές πόρτες, αλλά στην πράξη να μαλώνουν για τις εντυπώσεις και για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι στην επικοινωνιακή διαχείριση. Αυτή είναι η θλιβερή ουσία.

Όλα, λοιπόν, βρίσκονται στο χέρι του λαού. Αυτό λέμε εμείς, και είμαστε σίγουροι ότι η Κρήτη θα ανταποκριθεί στο ύψος των περιστάσεων, όπως ακριβώς επιτάσσει η ιστορία της.

Μ. Συντυχάκης: Η Κρήτη ως γέφυρα φιλίας και η αντιιμπεριαλιστική πάλη

Στην επίσημη στήριξη του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας προς τις αντιιμπεριαλιστικές εκδηλώσεις αναφέρθηκε ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ. Ο κ. Συντυχάκης επεσήμανε ότι η πρωτοβουλία αυτή λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο που η Μέση Ανατολή και η Ανατολική Μεσόγειος φλέγονται από τη σύγκρουση των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων για το μοίρασμα των εδαφών και τον έλεγχο των πλουτοπαραγωγικών πηγών.

Ο κ. Συντυχάκης περιέγραψε το όραμα του κόμματος για το μέλλον της περιοχής, δηλώνοντας:

«Η δική μας φιλοδοξία είναι να μετατρέψουμε την Κρήτη όχι σε ένα αβύθιστο αεροπλανοφόρο των ξένων αμερικανονατοϊκών δυνάμεων και της θανατηφόρας βάσης της Σούδας, αλλά σε μια ισχυρή γέφυρα φιλίας και αλληλεγγύης μεταξύ των λαών. Αυτό είναι το πιο σπουδαίο μήνυμα που στέλνουμε από εδώ, από τα Χανιά της Κρήτης: ότι και εμείς οι Κρητικοί πρέπει να επιλέξουμε με ποιον δρόμο θα πορευτούμε.»

Πιο αναλυτικά, ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ είπε:

Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας στηρίζει και ενθαρρύνει τις αντιιμπεριαλιστικές εκδηλώσεις, όπως και τη διάσκεψη που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στα Χανιά από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης και τις κατά τόπους επιτροπές της ΕΕΔΥΕ (Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη).

Η σημαντική αυτή πρωτοβουλία λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο που η Μέση Ανατολή και η ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου φλέγονται από τη σύγκρουση των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων για το μοίρασμα των εδαφών και τον έλεγχο των πλουτοπαραγωγικών πηγών.

Η παρουσία των κινημάτων ειρήνης από τις χώρες της Μέσης Ανατολής εδώ στην Κρήτη σηματοδοτεί ότι τα λαϊκά, φιλοειρηνικά και αντιιμπεριαλιστικά κινήματα μπορούν και συνεννοούνται· μπορούν και συζητούν για τα πραγματικά συμφέροντα των λαών.

Αυτό συμβαίνει την ίδια ακριβώς στιγμή που οι εξουσίες και οι κυβερνήσεις των ιμπεριαλιστών σφάζονται για το μοίρασμα της λείας και των σφαιρών επιρροής.

Η δική μας φιλοδοξία είναι να μετατρέψουμε την Κρήτη όχι σε ένα αβύθιστο αεροπλανοφόρο των ξένων αμερικανονατοϊκών δυνάμεων και της θανατηφόρας βάσης της Σούδας, αλλά σε μια ισχυρή γέφυρα φιλίας και αλληλεγγύης μεταξύ των λαών.

Αυτό είναι το πιο σπουδαίο μήνυμα που στέλνουμε από εδώ, από τα Χανιά της Κρήτης: ότι και εμείς οι Κρητικοί πρέπει να επιλέξουμε με ποιον δρόμο θα πορευτούμε.

  • Η επιλογή μας: Θέλουμε το νησί μας να είναι ένας τόπος ανάπτυξης προς όφελος των λαϊκών αναγκών και συμφερόντων;

  • Η εναλλακτική: Ή προτιμάμε να παραμένει ευάλωτο στις πολεμικές απειλές, λειτουργώντας ως εφαλτήριο εφόρμησης μιας πολεμικής μηχανής που σκοτώνει άλλους λαούς;

Εμείς επιλέγουμε σταθερά το πρώτο. Επιλέγουμε την Κρήτη της ανάπτυξης και των λαϊκών συμφερόντων, στο πλαίσιο μιας κοινωνίας όπου η λαϊκή εξουσία θα κινείται πραγματικά και αποκλειστικά προς όφελος του ίδιου του λαού.

Τι έγινε στην κινητοποίηση στις βάσεις

Από τις βάσεις, δηλώσεις έκαναν και οι εκπρόσωποι των κινημάτων που τόνισαν την κοινή πάλη των λαών. Ο Μουχάμαντ Χεσάμ από την Αίγυπτο σημείωσε ότι θα συνεχιστεί ο αγώνας για την απελευθέρωση των λαών από κάθε είδους καταπίεση. Η Μαρία Χρυσάνθου από το Παγκύπριο Συμβούλιο Ειρήνης επισήμανε ότι οι στρατιωτικές βάσεις, όπως αυτές που υπάρχουν στην Κύπρο, δεν υπάρχουν για να προστατεύουν τους λαούς.

Ο Στέλιος Μπενετάτος από την ΕΕΔΥΕ αναφέρθηκε στα χιλιάδες παιδιά που δολοφονούνται στην Παλαιστίνη, στον Λίβανο και στο Ιράν, σημειώνοντας ότι το οφείλουμε στα παιδιά όλης της περιοχής. Εκ μέρους των διαδηλωτών, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης παρέδωσε ψήφισμα σε εκπρόσωπο της διοίκησης της βάσης ο γενικός γραμματέας του ΠΣΕ Θανάσης Παφίλης.

Το διήμερο εκδηλώσεων ολοκληρώνεται απόψε στις 7.30 μ.μ. με ανοιχτή εκδήλωση διεθνιστικής αλληλεγγύης στο ενετικό λιμάνι των Χανίων, πίσω από το Γιαλί Τζαμί. Η εκδήλωση περιλαμβάνει χαιρετισμούς καλεσμένων και ομιλία του Θανάση Παφίλη, ενώ θα κλείσει με συναυλία από την Ελισάβετ Βερούλη με την κιθάρα της και το μουσικό σχήμα ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ με τους Μυρτώ Αλεβίζου (κρουστά), Αγγελική Βασιλάκη (τζουρά και φωνή), Παναγιώτη Βυντινή (κιθάρα και φωνή), Κώστα Καλύβα (μπουζούκι και φωνή), Μαρία Κατσακιώρη (φωνή) και Δημήτρη Φίτσο (ούτι).

Σταύρος Αρναουτάκης: «Η Κρήτη παραγωγός καθαρής ενέργειας με επίκεντρο τον πολίτη»

Τη δέσμευση της Περιφέρειας Κρήτης στον θεσμό των Ενεργειακών Κοινοτήτων και το πάγιο αίτημα για ορθολογικό και συμπεριληπτικό διαμοιρασμό του ηλεκτρικού χώρου ανέδειξε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, κατά τον χαιρετισμό του στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε μετά τη θεμελίωση του καινοτόμου έργου βιοενέργειας και τηλεθέρμανσης της «ΜΙΝΩΑ Ενεργειακή» στο Αρκαλοχώρι.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε σήμερα Κυριακή 7 Ιουνίου στο συνεδριακό κέντρο Αρκαλοχωρίου, στο πλαίσιο του εορτασμού της Ημέρας Ενεργειακών Κοινοτήτων. Στην εκδήλωση παρέστησαν ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Βουλευτές, Δήμαρχοι, καθώς και εκπρόσωποι της «ΔΕΣΜΗΣ Ενεργειακών Κοινοτήτων Ελλάδας» και τοπικών φορέων.

Ο Περιφερειάρχης χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα ως ιστορικό σταθμό για την Κρήτη και ορόσημο για την ενεργειακή δημοκρατία στη χώρα. Υπογράμμισε ότι οι πρόσφατες γεωπολιτικές και ενεργειακές κρίσεις κατέδειξαν πως η ρίζα του προβλήματος είναι η διαχρονική εξάρτηση από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα. Όπως τόνισε, η πραγματική διέξοδος δεν βρίσκεται στις νέες υποδομές ορυκτού αερίου, αλλά στο μοντέλο των Ενεργειακών Κοινοτήτων, το οποίο διασφαλίζει την ενεργειακή δικαιοσύνη και τοποθετεί τον πολίτη στην καρδιά της μετάβασης.

Μέσα από τη στρατηγική συνεργασία με τη «ΜΙΝΩΑ Ενεργειακή», η Περιφέρεια Κρήτης κάνει πράξη την κοινωνική αλληλεγγύη, υποστηρίζοντας άμεσα ευάλωτα νοικοκυριά που πλήττονται από την ενεργειακή φτώχεια. Παράλληλα, υλοποιούνται δράσεις ευαισθητοποίησης, ενώ η Περιφέρεια συμμετέχει ενεργά σε ευρωπαϊκά προγράμματα, συμπράττοντας με φορείς υψηλής επιστημονικής επάρκειας. «Η φιλοξενία της ‘ΔΕΣΜΗΣ Ενεργειακών Κοινοτήτων Ελλάδας’ στο νησί συμβολίζει τη δημιουργία ενός ισχυρού πανελλαδικού μετώπου με περιφερειακά χαρακτηριστικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αρναουτάκης.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο κρίσιμο ζήτημα του ηλεκτρικού χώρου. Παρά το γεγονός ότι η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης εξασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια, η υλοποίηση νέων επενδύσεων προσκρούει στην έλλειψη διαθέσιμου δικτύου, το οποίο παραμένει δεσμευμένο από εκκρεμείς αιτήσεις και αδειοδοτημένες επενδύσεις μεγάλης κλίμακας.

Για τον λόγο αυτό, ο Σταύρος Αρναουτάκης ζήτησε τη θεσμοθέτηση ζωτικού χώρου αποκλειστικά για την τοπική αυτοπαραγωγή. Υπενθύμισε, μάλιστα, την ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, με την οποία ζητείται η ανάκληση των αδειών για αιολικά πάρκα και ο εκ νέου διαμοιρασμός του ηλεκτρικού χώρου. Στόχος είναι μεγάλο ποσοστό αυτού να αποδοθεί στις ανάγκες των κατοίκων, της αυτοδιοίκησης, των ΤΟΕΒ, των ΔΕΥΑ, των αγροτών, των μικρών επιχειρήσεων και των ενεργειακών κοινοτήτων, αξιοποιώντας στο έπακρο όχι μόνο το ηλιακό και αιολικό δυναμικό, αλλά και το ανεξάντλητο δυναμικό βιομάζας.

Κλείνοντας τον χαιρετισμό του στην πανελλαδική εκδήλωση, ο Περιφερειάρχης έστειλε ένα σαφές μήνυμα: «Η πράσινη μετάβαση προϋποθέτει πως η Κρήτη του 2030, όπως και οι υπόλοιπες Περιφέρειες, δεν πρέπει να είναι εισαγωγείς και καταναλωτές, αλλά οι ίδιες, παραγωγοί καθαρής ενέργειας».

Κατέληξε επισημαίνοντας πως η μετάβαση αυτή οφείλει να συνοδεύεται από γενναία αυξημένα ανταποδοτικά οφέλη προς τους ΟΤΑ, προκειμένου οι παραγόμενοι πόροι να επιστρέφουν στους Δήμους και τους δημότες με τη μορφή υποδομών, μετατρέποντας τον φυσικό πλούτο της Κρήτης σε κοινωνική ευημερία και περιβαλλοντική δικαιοσύνη.

Εορτασμός Ημέρας Τιμής των Αποστράτων της Ελληνικής Αστυνομίας στην Κρήτη

Με θρησκευτικές τελετές και επίσημες εκδηλώσεις γιορτάστηκε σήμερα (07.06.2026), Κυριακή των Αγίων Πάντων, η καθιερωμένη «Ημέρα Τιμής των Αποστράτων της Ελληνικής Αστυνομίας» σε όλη την επικράτεια, με τη Γενική Περιφερειακή Διεύθυνση Αστυνομίας Κρήτης να οργανώνει σειρά εκδηλώσεων σε όλους τους νομούς του νησιού.

Στο πλαίσιο του εορτασμού, οι Διευθύνσεις Αστυνομίας της Κρήτης πραγματοποίησαν εκδηλώσεις στις οποίες αναγνώστηκε η Ημερήσια Διαταγή του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ παράλληλα τελέστηκαν δοξολογίες υπέρ των αποστράτων αστυνομικών στους τέσσερις νομούς της Κρήτης.

Στα Χανιά, η δοξολογία πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Τίτου. Στο Ρέθυμνο, οι εκδηλώσεις έλαβαν χώρα στον Ιερό Ναό Τεσσάρων Μαρτύρων, με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ.κ. Πρόδρομο να χοροστατεί.

Στο Ηράκλειο η δοξολογία τελέστηκε στον Ιερό Ναό Αγίου Τίτου, ενώ στον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδας, καλύπτοντας έτσι γεωγραφικά το σύνολο της Κρήτης.

Στις εκδηλώσεις παρέστησαν επίσημοι και εκπρόσωποι τοπικών αρχών, ενώ ιδιαίτερη ήταν η συμμετοχή των Προέδρων και μελών των ενώσεων αποστράτων αστυνομικών. Παρόντες ήταν επίσης Πρόεδροι και μέλη συνδικαλιστικών ενώσεων του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του πολιτικού προσωπικού, καθώς και εκπρόσωποι των τοπικών διοικήσεων της Διεθνούς Ένωσης Αστυνομικών.

Το αστυνομικό προσωπικό της Κρήτης συμμετείχε μαζικά στις εκδηλώσεις, δίνοντας το παρών στις δοξολογίες και τις επίσημες τελετές που διοργανώθηκαν προς τιμήν των συναδέλφων τους που έχουν αποχωρήσει από την ενεργό υπηρεσία.

Η «Ημέρα Τιμής των Αποστράτων της Ελληνικής Αστυνομίας» καθιερώθηκε για να αναγνωρίζεται η προσφορά των αστυνομικών που ολοκλήρωσουν την επαγγελματική τους διαδρομή, τιμώντας τη μακρόχρονη υπηρεσία τους στην τάξη και την ασφάλεια της κοινωνίας.

“Ειναι κλαυσιγελως η κατασταση!”, αλλά “θα αντέξουμε”, λέει ο Πολάκης παρά “την απεριγραπτη στην παγκοσμια πολιτικη ιστορια αποφαση” του ΣΥΡΙΖΑ

Η εσωκομματική αντιπαράθεση στον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία λαμβάνει νέες διαστάσεις, με τον ανεξάρτητο πλέον βουλευτή Παύλο Πολάκη να εξαπολύει σφοδρή επίθεση κατά των πρόσφατων αποφάσεων των συλλογικών οργάνων του κόμματος.

Σε δημόσια τοποθέτησή του, ο κ. Πολάκης χαρακτήρισε πρωτοφανή για τα διεθνή δεδομένα τη θεσμική επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ να παράσχει στήριξη σε έτερο πολιτικό σχηματισμό που δεν έχει καταγράψει εκλογική παρουσία, ενώ παράλληλα επανέφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της αποπομπής του από την Κοινοβουλευτική Ομάδα, κάνοντας λόγο για μια αντιφατική και «κλαυσίγελω» πραγματικότητα.

Η κριτική στις συλλογικές αποφάσεις και η «διεθνής πρωτοτυπία»

Το νέο πεδίο τριβής εντοπίζεται στη στρατηγική κατεύθυνση που υιοθέτησε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατά τις πρόσφατες συνεδριάσεις του. Ο Παύλος Πολάκης, αποτιμώντας τις τελευταίες εξελίξεις, εστίασε στην απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ να εκφράσει επίσημα τη στήριξή του προς μια πολιτική δύναμη η οποία δεν έχει συμμετάσχει ποτέ σε εκλογικές αναμερρήσεις.

Η επιλογή αυτή, σύμφωνα με τον βουλευτή Χανίων, στερείται ιστορικού προηγουμένου και αλλοιώνει την παραδοσιακή λειτουργία των κοινοβουλευτικών κομμάτων εξουσίας.

Στην ανάρτησή του, ο κ. Πολάκης περιέγραψε την κατάσταση με έντονα επικριτικό τόνο, σημειώνοντας επί λέξει:

«Μετα τα χθεσινα και την απεριγραπτη στην παγκόσμια πολιτικη ιστορία αποφαση, κομμα να δηλωνει ότι στηριζει άλλο κομμα!!!!»

Πιο αναλυτικά, ο Παύλος Πολάκης σε ανάρτησή του αναφέρει τα εξής για την πρωτάκουστη απόφαση κοινοβουλευτικό κόμμα (ΣΥΡΙΖΑ) να δηλώνει ότι θα στηρίξει κόμμα που δεν έχει συμμετάσχει ποτέ σε εκλογές:

Μετα τα χθεσινα και την απεριγραπτη στην παγκοσμια πολιτικη ιστορια αποφαση,

…κομμα να δηλωνει ότι στηριζει άλλο κομμα!!!!

Ποιό ακριβως ηταν το λαθος στην αναρτηση μου στις 17 Μαιου που αποτελεσε την αφορμη για τη διαγραφη μου απο την Κ.Ο.του ΣΥΡΙΖΑ;;;;

Ειναι κλαυσιγελως η κατασταση!!!

ΘΑ ΑΝΤΕΞΟΥΜΕ ΞΑΝΑ!!

Χανιά: Αποτροπή σχεδίου απόδρασης με κατάρριψη drone στο Κατάστημα Κράτησης – Κατασχέθηκαν εργαλεία διάρρηξης και κινητά τηλέφωνα

Η χρήση προηγμένης τεχνολογίας για την παραβίαση της ασφάλειας των σωφρονιστικών ιδρυμάτων έρχεται εκ νέου στο προσκήνιο, μετά τον επιτυχή εντοπισμό και την κατάρριψη ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους (drone) στον εναέριο χώρο του Καταστήματος Κράτησης Χανίων.

Το περιστατικό, το οποίο σημειώθηκε το απόγευμα του Σαββάτου 6 Ιουνίου 2026, οδήγησε στην αποτροπή ενός οργανωμένου σχεδίου απόδρασης κρατουμένων, αναδεικνύοντας τις σύγχρονες απειλές αλλά και τα αντανακλαστικά των αρχών ασφαλείας των φυλακών.

Η Ένωση Υπαλλήλων Εξωτερικής Φρουράς του ιδρύματος εξέδωσε αναλυτική ανακοίνωση, υπογραμμίζοντας την επιχειρησιακή ετοιμότητα του προσωπικού απέναντι σε ένα συμβάν με δυνητικά απρόβλεπτες συνέπειες.

Το περιστατικό εκτυλίχθηκε στις 19:10 το απόγευμα του Σαββάτου, όταν τα στελέχη της Εξωτερικής Φρουράς Χανίων εντόπισαν ένα drone να κινείται εντός του εναέριου χώρου των φυλακών, μεταφέροντας ένα ύποπτο αντικείμενο. Αμέσως ενεργοποιήθηκε το προβλεπόμενο πρωτόκολλο ενεργειών και, με τη συνδρομή σύγχρονων τεχνολογικών μέσων, οι φρουροί κατάφεραν να καταρρίψουν το τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος σε ακάλυπτο χώρο εντός του σωφρονιστικού καταστήματος.

Κατά τη στιγμή της κατάρριψης, το μετεωριζόμενο πακέτο αποκολλήθηκε και κατέληξε σε ταράτσα του κτιριακού συγκροτήματος. Εξωτερικός φρουρός που εκτελούσε καθήκοντα σκοπού παρατήρησε έναν κρατούμενο να αναρριχάται προς την ταράτσα με προφανή σκοπό να περισυλλέξει το αντικείμενο. Ο σκοπός ενημέρωσε άμεσα τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, οι οποίοι έφτασαν έγκαιρα στο σημείο, ακινητοποίησαν τον κρατούμενο και προχώρησαν στην κατάσχεση του δέματος.

Τα ευρήματα του πακέτου: Από εργαλεία διάρρηξης μέχρι ψηφιακό εξοπλισμό

Η λεπτομερής καταγραφή του περιεχομένου του πακέτου αποκάλυψε ότι η επιχείρηση αποσκοπούσε στον εφοδιασμό των εγκλείστων με υλικά για να υποστηρίξουν μια οργανωμένη προσπάθεια φυγής. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η οργάνωση της φρουράς απέτρεψε τη διοχέτευση ενός πλήρους συνόλου εργαλείων κοπής και αναρρίχησης, καθώς και μέσων επικοινωνίας.

Πιο συγκεκριμένα, εντός του πακέτου εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν:

  • Πέντε λάμες σιδηροπρίονου και ένας κόφτης συρμάτων.

  • Ένα σκοινί αναρρίχησης μήκους 20 μέτρων και δύο κρίκοι αναρρίχησης τύπου καραμπίνερ.

  • Δύο κλειδιά τύπου άλεν, τα οποία προορίζονταν για τη διάρρηξη των ηλεκτρικών κλειδαρίων του καταστήματος.

  • Ένα μαχαίρι τύπου πεταλούδας.

  • Πέντε κινητά τηλέφωνα συνοδευόμενα από τους φορτιστές και τα καλώδιά τους, καθώς και τρεις κάρτες SIM.

  • Δύο συσκευές ρούτερ και τέσσερα ζεύγη ακουστικών.

Η επίσημη ανακοίνωση και οι συνθήκες λειτουργίας του ιδρύματος

Η Ένωση Υπαλλήλων Εξωτερικής Φρουράς Χανίων εξέφρασε δημόσια τα συγχαρητήριά της προς τα στελέχη που συμμετείχαν στην επιχείρηση, επισημαίνοντας τις αντίξοες συνθήκες υπό τις οποίες καλούνται να επιτελέσουν το έργο τους.

Στην επίσημη ανακοίνωση του συνδικαλιστικού οργάνου αναφέρονται επί λέξει τα εξής:

«Ως Ένωση Υπαλλήλων Εξωτερικής φρουράς Καταστημάτων Κράτησης Χανίων θα θέλαμε να εκφράσουμε τα συγχαρητήρια μας στα στελέχη της Εξωτερικής Φρουράς Χανίων για την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τον επαγγελματισμό τους. […] Από τα ευρήματα διαπιστώνεται ότι με την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τον επαγγελματισμό τους τα στελέχη της Εξωτερικής Φρουράς Χανίων απέτρεψαν σχέδιο απόδρασης κρατουμένων με απρόβλεπτες συνέπειες. Για μία ακόμη φορά επιβεβαιώνεται ο καθοριστικός ρόλος της υπηρεσίας στην ασφάλεια των Καταστημάτων Κράτησης και των πολιτών. Παρά την υποστύλωση , την υπερεργασία, τον υπερπληθυσμό των κρατουμένων και τις ελλείψεις τα στελέχη και η Διοίκηση της Εξωτερικής Φρουράς Χανίων καταφέρνουν να ανταποκρίνονται με επιτυχία στα καθήκοντα που τους έχει αναθέσει η Πολιτεία αποτελώντας ασπίδα του σωφρονιστικού συστήματος.»

(Φωτογραφία θέματος δημιουργημένη με τεχνητή νοημοσύνη)

Νέα άφιξη μεταναστών στη Γαύδο

Το πρωί της Κυριακής 7 Ιουνίου 2026, εντοπίστηκε μια ακόμη λέμβος στην οποία επέβαιναν 34 αλλοδαποί, σε θαλάσσια περιοχή περίπου 30 ναυτικά μίλια ανοικτά της Γαύδου.

Τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος προχώρησαν στην ασφαλή περισυλλογή και διάσωση των επιβαινόντων, οι οποίοι στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στο λιμάνι της Παλαιόχωρας.

Στο σημείο αυτό έχουν τεθεί σε εφαρμογή οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την παροχή πρώτων βοηθειών και την πλήρη καταγραφή των στοιχείων τους από τις αρμόδιες αρχές.

Το κύμα των αφίξεων του Σαββάτου και η φιλοξενία στην Αγυιά

Η επιχείρηση της Κυριακής αποτελεί συνέχεια μιας ιδιαίτερα επιβαρυμένης ημέρας, καθώς το Σάββατο 6 Ιουνίου σημειώθηκαν διαδοχικές αφίξεις στα νότια παράλια του νησιού. Χαρακτηριστικά, το απόγευμα του Σαββάτου, 41 άτομα αποβιβάστηκαν απευθείας σε παραλία της Γαύδου.

Για τη διαχείριση του συγκεκριμένου πληθυσμού αποφασίστηκε η μεταφορά και η προσωρινή φιλοξενία τους στις εγκαταστάσεις της Αγυιάς, όπου εξασφαλίζονται οι βασικές ανάγκες σίτισης και στέγασης.

Συνολικά κατά τη διάρκεια του Σαββάτου, οι ελληνικές αρχές ολοκλήρωσαν με επιτυχία τέσσερις διαφορετικές επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στα νότια παράλια της Κρήτης, διασφαλίζοντας τη σωματική ακεραιότητα 219 μεταναστών και προσφύγων.

Ο μεγάλος αυτός αριθμός ατόμων μέσα σε ένα μόνο εικοσιτετράωρο καταδεικνύει τη συστηματική πίεση που δέχεται η συγκεκριμένη θαλάσσια δίοδος, μετατρέποντας τα νότια παράλια σε κύριο άξονα υποδοχής.

Ν. Ανδρουλάκης από Αρκαλοχώρι: “Ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του πρέπει να γίνουν παρελθόν”

Κριτική στη ΝΔ και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη άσκησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης στο Αρκαλοχώρι, λίγο πριν από την έναρξη της εκδήλωσης για τις ενεργειακές κοινότητες.

«Ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του πρέπει να γίνουν παρελθόν» είπε μεταξύ άλλων στις δηλώσεις του ο Νίκος Ανδρουλάκης υπογραμμίζοντας πως ο πρωθυπουργός με την κυριακάτικη ανασκόπησή του ζήτησε επί της ουσίας τρίτη θητεία στην πρωθυπουργία.

Πιο συγκεκριμένα ο κ. Ανδρουλάκης ανέφερε στις δηλώσεις του τα εξής:

«Ο Πρωθυπουργός και σήμερα με την ανάρτησή του ζητά από τον ελληνικό λαό μια τρίτη ευκαιρία.

Τρίτη ευκαιρία γιατί κατάφερε να έχουν οι  Έλληνες πολίτες τη χαμηλότερη αγοραστική δύναμη στην Ευρώπη;

Τρίτη θητεία γιατί μια νέα οικογένεια δεν μπορεί να βρει  σπίτι με χαμηλό ενοίκιο;

Τρίτη θητεία γιατί η δημόσια υγεία και η δημόσια παιδεία είναι σε «καλή» κατάσταση;

Ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πρέπει να γίνουν παρελθόν. Γι’ αυτό ζητώ από τους Έλληνες να μας εμπιστευτούν για να κάνουμε μαζί την αναγκαία πολιτική αλλαγή. Για να έχουμε κοινωνική δικαιοσύνη και εθνική αξιοπρέπεια.

Σήμερα, με την ευκαιρία της σημερινής εκδήλωσης, θέλω να θυμηθείτε ότι από την πρώτη στιγμή που έγινα Πρόεδρος στο ΠΑΣΟΚ έθεσα δύο ζητήματα: 

Την κοινωνική κατοικία και το πλαφόν στα ενοίκια για να έχουμε  χαμηλότερο κόστος ζωής αλλά και το ζήτημα της δίκαιης, πράσινης, ενεργειακής μετάβασης.

Ο ενεργειακός χώρος δόθηκε επί κυβερνήσεως της Νέας Δημοκρατίας στους ισχυρούς, στους ολιγάρχες.

Έχουμε ελάχιστες πραγματικές ενεργειακές κοινότητες. Και γι’ αυτό τιμά το Αρκαλοχώρι η σημερινή εκδήλωση.

Οι ενεργειακές κοινότητες είναι ένα εργαλείο των κοινωνιών για χαμηλό κόστος παραγωγής, για χαμηλό κόστος ζωής.

Για να μπορούν οι πολίτες να ζήσουν με αξιοπρέπεια  να έχουν ανθεκτική παραγωγή,  να μείνουν εδώ τα παιδιά τους σε καλές θέσεις εργασίας και έτσι να έχει προοπτική όλη η ελληνική περιφέρεια».

Σε ερώτηση για τον κατακερματισμό της αντιπολίτευσης ανέφερε:

«Είναι στο χέρι του ελληνικού λαού να επιλέξει κόμματα με πρόγραμμα, που μπορούν να φέρουν την πραγματική αλλαγή στον τόπο. Και αν μας τιμήσουν οι πολίτες, να είναι σίγουροι ότι αυτή η πολιτική αλλαγή θα έρθει».

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ απηύθυνε χαιρετισμό στην εκδήλωση της Δέσμης Ενεργειακών Κοινοτήτων στο Συνεδριακό Κέντρο Αρκαλοχωρίου με αφορμή την “Ημέρα Ενεργειακών Κοινοτήτων 2026’’.

Αργότερα το απόγευμα, στις 19:30 θα βρεθεί στα Κάτω Καλέσα του Δήμου Μαλεβιζίου πραγματοποιώντας ανοιχτή πολιτική ομιλία στην κεντρική πλατεία του χωριού. Η εκδήλωση οργανώνεται από τη Νομαρχιακή Επιτροπή Ηρακλείου του κόμματος.

cretalive.gr