20.8 C
Chania
Wednesday, October 9, 2024

Νίκος Καζαντζάκης: Τι θα πει ελευτερία;

Αν είναι η πρώτη φορά που έρχουμαι στην Κρήτη; άρχισε, μισόκλεισε τα μάτια κι αγνάντεψε πέρα, από το παράθυρο, τον Ψηλορείτη που στραφτάλιζε.  Όχι, δεν είναι η πρώτη φορά. Το ’96 εγώ ήμουν άντρας ξετελεμένος. Τα γένια μου και τα μαλλιά είχαν το αληθινό τους χρώμα, μαύρο καραμπογιά. Είχα τριάντα δυο δόντια, κι όταν μεθούσα, έτρωγα τους μεζέδες κι ύστερα έτρωγα και το πιάτο που είχε τους μεζέδες. Κι ίσια ίσια ο διάολος το ‘φερε κι εκείνη την εποχή σηκώθηκε πάλι η Κρήτη.

Έκανα τότε τον πραματευτή.  Γύριζα από χωριό σε χωριό στη Μακεδονία, πουλούσα ψιλικά κι έπαιρνα, αντίς για πλερωμή, τυρί, μαλλί, βούτυρο, κουνέλια, καλαμπόκι, τα μεταπουλούσα και κέρδιζα διπλά. Τη νύχτα, σε όποιο χωριό βραδιάζουμουν, ήξερα σε ποιο σπίτι να κονέψω – πάντα μια χήρα πονόψυχη, ας είναι καλά! βρίσκεται στο κάθε χωριό. Έδινα το λοιπόν μιαν κουβαρίστρα ή μιαν τσατσάρα ή ένα φακιόλι, μαύρο εξαιτίας του μακαρίτη, και κοιμόμουνα μαζί της. Φτήνια!

Φτήνια, αφεντικό, ζωή χαρισάμενη. Μα να σου ο διάολος, και πιάνει πάλι το τουφέκι η Κρήτη. Φτου, ανάθεμα τη μοίρα μου, είπα αυτή η Κρήτη δε θα μας αφήσει τέλος πάντων ήσυχους;» Παράτησα τις κουβαρίστρες και τις χήρες, πήρα ένα τουφέκι, έσμιξα με τους άλλους ρέμπελους και τραβήξαμε για την Κρήτη.

Ο Ζορμπάς σώπασε. Περνούσαμε τώρα ένα γυρογιάλι αμμουδερό, ήσυχο, τα κύματα έμπαιναν κι απλώνουνταν στον κόρφο του χωρίς να σπάσουν κι απίθωναν μονάχα λίγους αφρούς ολόγυρα στον άμμο. Τα σύννεφα είχαν σκορπίσει, έλαμπε ο ήλιος κι η άγρια Κρήτη χαμογελούσε ειρηνεμένη.

Ο Ζορμπάς στράφηκε και με κόχεψε κοροϊδευτικά.

– Ελόγου σου θαρρείς, αφεντικό, πως θα καθίσω τώρα να σου αραδιάσω πόσα τούρκικα κεφάλια έκοψα και πόσα τούρκικα αυτιά έβαλα στο σπίρτο – καθώς το συνηθούνε στην Κρήτη…

Βγάλ’ το απ’ το νου σου· βαριέμαι, ντρέπουμαι. Τι να ναι αύτη η λύσσα, στοχάζουμαι τώρα που έβαλα γνώση, τι να ‘ναι αυτή η λύσσα να χιμάς να δαγκάνεις έναν άλλον άνθρωπο, που δε σου ‘καμε τίποτα, να του κόβεις τη μύτη, να του παίρνεις το αυτί, να του ανοίγεις την κοιλιά και να φωνάζεις το

Θεό να κατέβει να σε βοηθήσει – πάει να πει, να κόβει κι αυτός  μύτες κι αυτιά και ν’ ανοίγει κοιλιές; Μα τότε έβραζε, βλέπεις, το αίμα μου, που μυαλό να ξεψαχνίζω! Οι σωστοί, οι τίμιοι λογισμοί θέλουν ησυχία, γεράματα, φαφουταρία. Όταν είσαι φαφούτης, εύκολο είναι να λες: «Ντροπή, παιδιά, μη δαγκάνετε!» Μα όταν έχεις και τα τριάντα δυο σου τα δόντια… Θεριό είναι ο άνθρωπος στα νιάτα του, θεριό ανήμερο, και τρώει ανθρώπους!

Κούνησε το κεφάλι.

– Τρώει κι αρνιά και κότες και γουρουνάκια, μα αν δεν φάει άνθρωπο, όχι, δε χορταίνει, πρόστεσε και ζούπηξε το τσιγάρο στο πιατάκι του καφέ. Όχι, δε χορταίνει! Τι λες και του λόγου σου, σοφολογιότατε;

Μα, χωρίς να περιμένει απάντηση:

– Τι μπορείς να πεις; έκαμε ζυγιάζοντάς με με τη ματιά. Καθώς καταλαβαίνω, η ευγενεία σου δεν πείνασες, δε σκότωσες, δεν έκλεψες, δε μοίχεψες – τι μπορείς λοιπόν να ξέρεις από κόσμο; Άπηχτο μυαλό, ανήλιαγο κρέας… μουρμούρισε με φανερή περιφρόνηση.

Κι εγώ ντράπηκα για τ’ αδούλευτά μου χέρια, για το χλωμό μου πρόσωπο και την ανήλιαγη ζωή μου.

– Ας είναι, έκαμε ο Ζορμπάς κι απόσυρε. συγκαταβατικά τη βαριά του φούχτα απάνω στο τραπέζι, σα να κρατούσε σφουγγάρι κι έσβηνε· Ας είναι. Ένα πράμα μονάχα ήθελα να σε ρωτήσω· θα χεις ξεφυλλίσει ένα μπαούλο φυλλάδες. Μπορεί να ξέρεις…

– Για λέγε, Ζορμπά, τι;

– Εδώ γίνεται, αφεντικό, ένα θάμα… Ένα αλλόκοτο θάμα, κι ο νους μου σαστίζει. Όλες αυτές οι ατιμίες, οι κλεψιές, οι σφαγές, που κάμαμε εμείς οι αντάρτες, έφεραν τον πρίγκιπα Γεώργιο στην Κρήτη· τη λευτεριά!

Με κοίταξε με γουρλωμένα μάτια, κατάπληχτος.

– Μυστήριοι. Μουρμούρισε· μυστήριο μεγάλο! Για να ’ρθει λοιπόν η λευτεριά στον κόσμο χρειάζουνται τόσα φονικά και τόσες ατιμίες; Γιατί, να καθίσω να σου αραδιάσω τι ατιμίες κάμαμε και τι φονικά, θα σηκωθεί η τρίχα σου. Κι όμως ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Η λευτεριά! Αντί ο Θεός να ρίξει το αστροπελέκι του να μας κάψει, μας δίνει τη λευτεριά! Δεν καταλαβαίνω τίποτα!

Με κοίταξε σα να ζητούσε βοήθεια. Το ‘βλεπες, πολύ τον είχε τυραννήσει το μυστήριο ετούτο και δεν μπορούσε να βρει άκρα.

Καταλαβαίνεις του λόγου σου, αφεντικό; ρώτησε με αγωνία.

Τι να καταλάβω; Τι να του πω; Ή δεν υπάρχει αυτό που λέμε Θεός, ή ο Θεός αγαπάει τα φονικά και τις ατιμίες, η αυτά που λέμε φονικά κι ατιμίες είναι απαραίτητα στον αγώνα και στην αγωνία του κόσμου…

Μα προσπάθησα να βρω για το Ζορμπά μια άλλη απόκριση:

– Πώς από την κοπριά κι από τη βρώμα φυτρώνει και θρέφεται ένα λουλούδι; Πες, Ζορμπά, πως κοπριά είναι ο άνθρωπος και λουλούδι είναι η ελευτερία.

– Μα ο σπόρος; έκαμε ο Ζορμπάς και χτύπησε τη γροθιά του στο τραπέζι. Για να φυτρώσει ένα λουλούδι χρειάζεται ο σπόρος. Ποιος έβαλε έναν τέτοιο σπόρο στα βρωμερά σπλάχνα μας; και γιατί ο σπόρος αυτός να μην πετάει λουλούδι με την καλοσύνη και την τιμιότητα; μα να θέλει αίμα και βρώμα;

Κούνησα το κεφάλι.

– Δεν ξέρω, είπα.

– Ποιος ξέρει;

– Κανένας.

– Μα τότε λοιπόν, φώναξε ο. Ζορμπάς απελπισμένος κι έριξε γύρα του άγρια ματιά, τι να τα κάμω εγώ τα βαπόρια και τις μηχανές και τα κολάρα;

Δυο τρεις στραπατσαρισμένοι από τη θάλασσα, που κάθουνταν στο διπλανό τραπέζι κι έπιναν τον καφέ τους, ζωντάνεψαν, μυρίστηκαν καβγά και γόργωσαν το αυτί.

Ο Ζορμπάς σιχάθηκε να τον παρακατσεύουν, χαμήλωσε τη φωνή.

– Ας τ’ αφήσουμε αυτά να παν στο διάολο, είπε. Όταν τα συλλογίζουμαι, μου ‘ρχεται να σπάσω ο,τι βρω μπροστά μου, μιαν καρέκλα ή μια λάμπα ή το κεφάλι μου στον τοίχο. Κι ύστερα, τι καταλαβαίνω; Τον κακό μου τον καιρό! Πλερώνω τα σπασμένα ή πάω στο φαρμακείο και μου τυλίγουν με γάζες το κεφάλι. Κι αν υπάρχει Θεός, ε, τότε πια, μούντζωσ’ τα! Θα με σεριανάει από τον ουρανό και θα σκάει στα γέλια.

Κούνησε την απαλάμη του απότομα, σα να διώχνε κάποια μύγα που τον βασάνιζε.

– Τέλος πάντων! είπε βαριεστισμένος. Αυτό που’ ήθελα να σου πω είναι ετούτο: όταν έφτασε το βασιλικό βαπόρι σημαιοστόλιστο κι άρχισαν οι κανονιές και πάτησε ο πρίγκιπας το πόδι του στην Κρήτη… Είδες ποτέ σου λαό να ζουρλαίνεται όλος μαζί, γιατί είδε τη λευτεριά του; Όχι; Ε, τότε, κακομοίρη μου αφεντικό, στραβός γεννήθηκες, στραβός θα πεθάνεις. Εγώ, και χίλια χρόνια να ζήσω και μιαν μπουκιά μονάχα κρέας να μου μένει ζωντανό, αυτό το πράμα που είδα κείνη τη μέρα δε θα το ξεχάσω. Κι αν ήταν κάθε άνθρωπος να διαλέει την Παράδεισό του στον ουρανό, σύφωνα με τα γούστα του – έτσι πρέπει! αυτό θα πει Παράδεισο! -εγώ θα ‘λεγα του Θεού: «Θεέ μου, να ναι η Παράδεισό μου μια Κρήτη γεμάτη μερτιές και σημαίες· και να βαστά αιώνια η στιγμή που πατάει ο πρίγκιπας Γεώργιος το πόδι του στην Κρήτη… Τίποτα άλλο δε θέλω!»

Σώπασε πάλι ο Ζορμπάς. Έστριψε το μουστάκι του, ξεχείλισε ένα ποτήρι παγωμένο νερό, το ‘πιε μονορούφι.

-Τι έγινε, Ζορμπά, στην Κρήτη; Λέγε!

– Λόγια θα λέμε; έκαμε ο Ζορμπάς κι αγρίεψε πάλι.  Μωρέ, εγώ σου λέω πως ο κόσμος ετούτος είναι μυστήριο κι ο άνθρωπος είναι χτήνος μεγάλο. Χτήνος μεγάλο και μεγάλος θεός. Ένας κακούργος κομιτατζής, που είχε κατέβει κι αυτός μαζί μου από τη Μακεδονία, ο Γιώργαρος με τ’ όνομα, κι είχε κάμει τέρατα και σημεία, ένας βρωμερός χοίρος, έκλαιγε. «Τι κλαις, μωρέ Γιώργαρε;» του κάνω, κι έτρεχαν και μένα βρύσες τα μάτια μου. «Τι κλαις, βρε γουρούνι;» Μα αυτός έπεσε απάνω μου και δώστου να με φιλάει και να κλαίει σα μωρό παιδί. Κι ύστερα έβγαλε, αυτός ο τσιγκούναρος, το κεμέρι του, φκαίρεσε στην ποδιά του τις χρυσές λίρες, που είχε κουρσέψει από τους Τούρκους που σκότωσε κι από τα σπίτια που πάτησε, και τις πετούσε φούχτες φούχτες στον αγέρα. Κατάλαβες, αφεντικό; Αυτό θα πει ελευτερία!

Σηκώθηκα, ανέβηκα στη γέφυρα να με χτυπήσει ο καθαρός αγέρας.

Αυτό θα πει ελευτερία, συλλογίζουμουν. Να χεις ένα πάθος, να μαζεύεις χρυσές λίρες, και ξαφνικά να νικάς το πάθος και να σκορπάς όλο το έχει σου στον αγέρα!

Να λευτερωθείς από ένα πάθος, υπακούοντας σ’ ένα άλλο υψηλότερο… Μα μήπως κι αυτό δεν είναι σκλαβιά; Να θυσιάζεσαι για μιαν ιδέα, για τη ράτσα σου, για το Θεό; Ή μήπως όσο πιο αψηλά στέκεται ο αφέντης τόσο και πιο μακραίνει το σκοινί της σκλαβιάς μας, πηδούμε τότε και παίζουμε σε πολύ πλατύχωρο αλώνι, πεθαίνουμε χωρίς να βρούμε την άκρα του, κι αυτό το λέμε ελευτερία;

Καζαντζάκης Νίκος – Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά

antikleidi.com

Η επίθεση στο Charlie Hebdo και η μάχη ενάντια στην ισλαμοφοβία

Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης | Αναμφίβολα η δολοφονική επίθεση στα γραφεία του γαλλικού σατυρικού περιοδικού Charlie Hebdo χρειάζεται να καταδικαστεί. Την ίδια στιγμή όμως πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η συγκεκριμένη επίθεση αξιοποιείται από διάφορες πλευρές της άρχουσας τάξης – από την κυβέρνηση Ολάντ μέχρι τον Σαμαρά και τον Άδωνη, καθώς και από την ελληνική και ευρωπαϊκή ακροδεξιά, για να δημιουργήσουν αμφιβολίες και ρήγματα μέσα στους εργαζόμενους που παλεύουν για μια ελεύθερη κοινωνία, για να δικαιολογήσουν τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και για να ενισχύσουν την ρατσιστική και ισλαμοφοβική πολεμική κατά των μεταναστών εργαζομένων. Γι’ αυτό και μόνο το λόγο χρειάζεται να μην αφήσουμε να αξιοποιηθεί αυτή η ρητορική για τη δημιουργία και τη διάδοση ρατσιστικών απόψεων που θα δικαιολογούν τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις στη Μέση Ανατολή και σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι ένα καθήκον αδιαπραγμάτευτο για όλους μας.

Η ισλαμοφοβία δεν είναι κάτι καινούργιο για την Ευρώπη. Ξεκίνησε από τις νατοϊκές επεμβάσεις σε Αφγανιστάν και Ιράκ και με αφορμή την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους, συνεχίστηκε και εξελίχθηκε με την προπαγάνδα περί τρομοκρατίας κατά των εργαζομένων σε Αίγυπτο, Λιβύη και Τυνησία που ξεσηκώθηκαν κατά των καθεστώτων των χωρών τους και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ας μην τρέφουμε αυταπάτες. Η ισλαμοφοβία δεν είναι ένα φυσικό φαινόμενο ή μια στάση κάπως επιφυλακτική απέναντι στον ξένο όπου μας έρχεται από τις ανατολικές χώρες. Είναι επίσημος, θεσμοθετημένος ρατσισμός και καλλιεργείται από τις άρχουσες τάξεις στην Ευρώπη, την Αμερική και παντού.

Η καθημερινή ειδησεογραφία μπορεί να επιβεβαιώνει αυτή μας την τοποθέτηση. Και φυσικά, οι δηλώσεις Σαμαρά από την πρόσφατη προεκλογική του επίσκεψη στο ρατσιστικό Τείχος στον Έβρο «αυτός ο φράχτης που είναι πάνω από 10 χιλιόμετρα, είναι το αποτρεπτικό εμπόδιο που απέτρεψε την εισροή χιλιάδων λαθρομεταναστών, που έμπαιναν ανεξέλεγκτα μέσα στην Ελλάδα μέσω Θράκης και που είχαν δημιουργήσει χρόνια το τεράστιο πρόβλημα που έζησε όλος ο Ελληνικός λαός.» Και όλα αυτά τα λέει, προσπαθώντας να δημιουργήσει κλίμα υπέρ της κυβέρνησής του και θεωρώντας ότι η εργατική τάξη της χώρας μας ξέχασε ότι είναι ο ίδιος ο Σαμαράς που έφερε το Τρίτο Μνημόνιο, που αποσκοπεί να ισοπεδώσει τον παραγωγικό ιστό της χώρας και τα δημοκρατικά δικαιώματα, και ότι ένας μόλις χρόνος πέρασε από το φρικτό έγκλημα στο Φαρμακονήσι και ότι η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είναι η μόνη υπεύθυνη.

Υπάρχει επίσης κάτι πολύ σημαντικό που δεν πρέπει να αγνοήσουμε. Η επίθεση έρχεται σε μία στιγμή όπου υπάρχει μια έξαρση της ισλαμοφοβίας. Στη Γερμανία της Μέρκελ πορείες που ξεκίνησαν με λίγες δεκάδες άτομα ενάντια στην «ισλαμική απειλή» όπως λένε, φτάσανε να γίνονται μαζικές διαδηλώσεις δεκάδων χιλιάδων. Το κίνημα Pegida έχει βγει στους δρόμους κατά των μουσουλμάνων και των μεταναστών, καπηλεύοντας τις διαδηλώσεις της Δευτέρας που γκρέμισαν τη σταλινική δικτατορία στην ανατολική Ευρώπη, οι οποίες επαναλήφθηκαν πριν 15 χρόνια ενάντια στα μέτρα του Σρέντερ και ήταν αυτές από τις οποίες ξεπήδησε το νέο κόμμα της Αριστεράς.

Την ίδια στιγμή, και στη Βρετανία, διάφοροι πολιτικοί και ιδίως το ξενοφοβικό UKIP προσπαθούν να επωφεληθούν από το ρατσισμό. Παρόλα αυτά στη Γερμανία έχουν ήδη ξεκινήσει μαζικές αντιδιαδηλώσεις ενάντια στην ισλαμοφοβία, το ρατσισμό και την αντίστοιχη εκστρατεία της ακροδεξιάς που έχει την ανοχή και την προστασία της κυβέρνησης Μέρκελ. Συγκεκριμένα, στην πρώτη διαδήλωση που έγινε στην Κολωνία από οργανωμένους Ναζί, η αστυνομία τους άφησε να καταλάβουν το κέντρο της πόλης και η Μέρκελ δήλωσε «δεν έχουμε πρόβλημα με αυτές τις διαδηλώσεις αρκεί να μην είναι βίαιες». Ταυτόχρονα υπάρχει μία εκστρατεία από το Χριστιανοδημοκρατικό κόμμα που λένε ότι οι μετανάστες πρέπει να ενσωματωθούν πλήρως και μέσα στα σπίτια τους να μιλάνε Γερμανικά.

Απέναντι σε όλα αυτά και στον άμεσο κίνδυνο μιας μαζικής υστερίας με μόνο κριτήριο το θρήσκευμα και το χρώμα, το μεγαλύτερο χρέος μας είναι να προστατεύσουμε τις μουσουλμανικές κοινότητες της Ευρώπης καθώς και την ενότητα της τάξης μας, ανεξάρτητα θρησκείας ή όποιου άλλου διαχωρισμού υπάρχει. Χαρακτηριστική η δήλωση του Θανάση Καμπαγιάννη, δικηγόρου της Πολιτικής Αγωγής του αντιφασιστικού κινήματος και στη δίκη της Χρυσής Αυγής ότι «ξέρουμε καλά από την εμπειρία της 11ης Σεπτεμβρίου, ότι τέτοιες ενορχηστρωμένες υστερίες μετά από τρομοκρατικά χτυπήματα είναι που αποτελούν τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τις ελευθερίες, έτη φωτός περισσότερο από κάθε θρησκευτικό φονταμενταλισμό.» Τον δρόμο τον δείχνει το αντιφασιστικό και αντιρατσιστικό κίνημα στην Ελλάδα. Η μάχη να δεθεί το αντιρατσιστικό πρόταγμα με τον ενεργό αντιφασισμό, η αντιμετώπιση των κυβερνητικών αδιεξόδων και η ήττα της Χρυσής Αυγής στους δρόμους και στην κοινωνία και η επιτυχής εφαρμογή του στην χώρα μας είναι φάρος φωτεινός για τη συνέχεια.

Όπως επισημαίνει ο Λευτέρης Αραμπατζής στο άρθρο του “21 Μάρτη – Διεθνής Μέρα Δράσης” που δημοσιεύεται στην εφημερίδα Εργατική Αλληλεγγύη «η καμπάνια που ξεκίνησε για τις 21 Μάρτη (ημέρα διεθνούς αντιφασιστικής δράσης) είναι πολύ κρίσιμη, χρειάζεται να πάρει πανευρωπαϊκά χαρακτηριστικά και νομίζω ότι και για τη Γερμανία και για όλη την Ευρώπη είναι ο καλύτερος τρόπος συμπαράστασης στο κίνημα στην Ελλάδα, που ξεφορτώθηκε μία δεξιά κυβέρνηση και παλεύει για να τα πάρει όλα πίσω.»

Όσον αφορά το περιοδικό Charlie Hebdo, και για να λέμε τα πράγματα ως έχουν, είχε πάψει εδώ και καιρό να είναι ένα περιοδικό αντίστοιχο του Hara Kiri, από το οποίο προέρχεται, ούτε ήταν το αντίστοιχο του Private Eye, όπως έχουν προτείνει διάφοροι σχολιαστές. Εδώ και καιρό είχε αναδειχθεί ως ένα όργανο ειδικό στις προκλητικές και ρατσιστικές επιθέσεις στο Ισλάμ. Προφανώς και αυτό δεν δικαιολογεί την δολοφονική επίθεση αλλά μας δίνει το απαραίτητο υπόβαθρο. Και φυσικά να μην ξεχάσουμε το βαθύ μίσος που δημιουργείται από την ιμπεριαλιστική πολιτική, τις σφαγές και τους πολέμους της «δημοκρατικής και ανεκτικής» Δύσης. Γιατί το πρόβλημα δεν είναι απλά ο ισλαμικός φονταμενταλισμός, εξάλλου οι ISIS δεν είναι άλλοι από πρώην συμμάχους των ΗΠΑ στον περίφημο πόλεμο κατά της τρομοκρατίας, αλλά και η ανάπτυξη ισλαμοφοβικών χαρακτηριστικών καθώς και η ανάπτυξη στρατοπέδων συγκέντρωσης που μαντρώνουν τους μετανάστες, κατά κύριο λόγο μουσουλμάνους, και οι μαζικές δολοφονίες πολλών από αυτούς στα νερά της Μεσογείου.

Το Charlie Hebdo είχε κρίνει αυτή την πολιτική αλλά παράλληλα την προωθούσε, δίνοντας την κατάλληλη “αριστερή” κάλυψη, προμοτάροντας τις επιθέσεις κατά των μουσουλμάνων και αποδεχόμενο την Μαρί Λεπέν όχι ως ακροδεξιά πολιτικό αλλά ως τμήμα του “δημοκρατικού τόξου”.

Γι’ αυτό ο μονός τρόπος για να αντιμετωπιστεί αυτή η πολιτική χρειάζεται ξεκάθαρη αντικαπιταλιστική, αντιρατσιστική, αντιφασιστική και αντιπολεμική στράτευση, στα σωματεία, στους χώρους δουλειάς, στις γειτονιές, στα σχολεία, στις εκκλησίες και στα τζαμιά, διεκδικώντας να τσακίσουμε τις φασιστικές συμμορίες, να ανοίξουν τα σύνορα για όλους τους εργάτες, να πάρουν ιθαγένεια όλα τα παιδιά και να ενισχύσουμε την δράση μας χωρίς κοινοβουλευτικές και εκλογικές αναμονές. Και όπως έχουμε πει πολλές φορές από αυτό εδώ το βήμα: άλλος δρόμος δεν υπάρχει.

1) με στοιχεία από την βρετανική σοσιαλιστική εφημερίδα “Socialist Worker” και από τη βδομαδιάτικη εφημερίδα της αντικαπιταλιστικής Αριστεράς “Εργατική Αλληλεγγύη” και από το άρθρο του Νίκου Λούντου “Ο ρατσισμός δεν είναι “ελευθερία λόγου” στο περιοδικό Σοσιαλισμός από τα Κάτω
2) διαβάστε επίσης το παλιότερο άρθρο μας Η ισλαμοφοβική ταινία, ο γέρων Παστίτσιος και η Αριστερά (Αγώνας της Κρήτης, 2.10.2012)

Προεκλογικές συγκεντρώσεις Μαρκογιαννάκη σε Κουνουπιδιανά και Αρώνι

Σε συγκεντρώσεις που πραγματοποιήθηκαν στα Κουνουπιδιανά και στο Αρώνι, την Πέμπτη 01/08/2015, μίλησε ο Αντιπρόεδρος της Βουλής και υποψήφιος Βουλευτής Χανίων κ. Χρήστος Μαρκογιαννάκης. Σε σχετικό δελτίο τύπου που στάλθηκε στην εφημερίδα μας σημειώνονται τα εξής:

Ο κ. Μαρκογιαννάκης επεσήμανε με έμφαση την κρισιμότητα των επερχόμενων εκλογών, τονίζοντας καταρχάς ότι οι πρόωρες εκλογές, οι οποίες σε κάθε περίπτωση είναι βλαπτικές για τον τόπο, είναι ουσιαστικά προϊόν πολιτικού εκβιασμού του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξαρτήτων Ελλήνων.

Το συμφέρον της πατρίδας μας επέβαλε την παράταση του βίου της σημερινής Κυβέρνησης ούτως ώστε να περατωθεί η διαπραγμάτευση με την Τρόικα και να βγούμε από το Μνημόνιο, να εκλεγεί Πρόεδρος Δημοκρατίας, να συντελεστεί η πρώτη φάση της αναθεώρησης του Συντάγματος και να γίνει η διαπραγμάτευση σχετικά με το εξωτερικό χρέος.

Περαιτέρω, ο κ. Μαρκογιαννάκης τόνισε τις οβιδιακές μεταμορφώσεις του ΣΥΡΙΖΑ σ’ ότι έχει να κάνει ιδιαίτερα με το Μνημόνιο, τις σχέσεις μας με την Τρόικα και την Ευρώπη. Ξεκίνησε από την απόλυτη και άκαμπτη θέση της άμεσης κατάργησης των Μνημονίων και των εφαρμοστικών τους νόμων, για να καταλήξει τελευταία στον ισχυρισμό απλά ότι θα κάνει καλύτερη διαπραγμάτευση από τη σημερινή Κυβέρνηση.

Δεν απαντά, όμως, στο ερώτημα τι θα συμβεί εάν η διαπραγμάτευση την οποία θα κάνει, δεν έχει ευτυχή κατάληξη. Που θα βρεθούν τα 10 και πλέον δισεκατομμύρια, τα οποία χρειάζονται το πρώτο εξάμηνο του 2015 για πληρωμές οφειλών της χώρας στο εξωτερικό. Εκτός και αν πάμε, συνέχισε ο κ. Μαρκογιαννάκης, στη στάση πληρωμών και συνακόλουθα στη χρεοκοπία, όπως κάποια στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ αφήνουν να εννοηθεί τελευταία.

Ο κ. Μαρκογιαννάκης κάλεσε την κοινωνία να αναλάβει τις ευθύνες της και να ψηφίσει με λογική και γνώμονα το συμφέρον της πατρίδας κι όχι με οδηγό την οργή και το συναίσθημα, παρασυρόμενοι από τους λαϊκιστές.

Τέλος, ο κ. Μαρκογιαννάκης ζήτησε τη στήριξη των παρευρισκομένων υποσχόμενος ότι θα συνεχίσει να μάχεται με σοβαρότητα για το συμφέρον του τόπου και το καλό των πολιτών.

Αιρετικοί διανοούμενοι και η συνεισφορά τους στον αναρχισμό

«Όποτε οι άλλοι συμφωνούν μαζί μου, αισθάνομαι ότι δεν πρέπει να έχω δίκιο.», Όσκαρ  Ουάιλντ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Οι διανοούμενοι υπήρξαν ανέκαθεν οι στυλοβάτες του συστήματος. Αυτοί που του έδιναν την ηθική και επιστημονική δικαίωση (κλασσικό παράδειγμα για την εποχή του υπήρξε  ο Χέγκελ). Υπήρξαν όμως και πολλοί διανοούμενοι  (επιστήμονες, φιλόσοφοι, συγγραφείς κλπ)   που υποστήριξαν τον αναρχισμό με λόγια και με πράξεις  χωρίς να ταυτιστούν απόλυτα μαζί του ή με τις επικρατούσες τάσεις του.

Η επιρροή αυτών των επαναστατών υπήρξε  σημαντική. Σήμερα δεν έχουν όμως  το στάτους  επαναστατών όπως π.χ. ο Μπακούνιν και ο Μαλατέστα.  Αυτό γίνεται   πιστεύω για  δύο βασικούς λόγους. Πρώτον πολλοί  απ’ αυτούς  τους διανοούμενους  είχαν σημαντική συνεισφορά (επιστημονική, καλλιτεχνική και  ανθρωπιστική) στην πορεία του δυτικού πολιτισμού και  έτσι  η αστική προπαγάνδα  αποκρύβει τη δράση που εκείνοι  είχαν   σαν αναρχικοί  και επαναστάτες. Ότι δεν κολλάει με την κυρίαρχη  εικόνα της εξουσίας  πρέπει να σβηστεί .’

Ένα γενικό και  διαχρονικό παράδειγμα αποτελεί  το πώς πολλές φορές  το underground του χθες γίνεται η αναγνωρισμένη και καθαγιασμένη τέχνη του σήμερα (συχνά  δεν αναφέρονται  καν οι underground ή  και αναρχικές  ρίζες κάποιας καλλιτεχνικής τάσης που έγινε με το χρόνο κυρίαρχη).

Δεύτερον, μία μερίδα αναρχικών, λόγω άγνοιας ή στενότητας σκέψης (ειδικά σε ζητήματα πολιτικής καθαρότητας), θεωρούν λανθασμένα ότι αναρχισμός αποτελεί ένα συγκεκριμένο και απόλυτο κίνημα. Ότι μόνο συγκεκριμένοι διανοητές πρέπει να διαβαστούν, ενώ άλλοι δεν αξίζουν κλπ. Έτσι όμως καταλήγουν να πιστεύουν σε ένα δόγμα. Μοιραία το ενδιαφέρων στη μελέτη έχουν μονοπωλήσει συγκεκριμένοι μεγάλοι διανοητές και επαναστάτες όπως ο Μπακούνιν, ο Κροπότκιν και ο Στίρνερ.

Ο αναρχισμός όμως δεν αποτελεί ένα συνεκτικό και μονολιθικό κοινωνικό κίνημα. Η δύναμη του αναρχισμού βρίσκεται στην αιρετική του δύναμη. Θα  παρουσιάσουμε  στη συνέχεια κάποιους διανοητές που παρά τα αναρχικά τους πιστεύω, μείνανε σχετικά παραγκωνισμένοι μέσα στην ιστορία του αναρχισμού και αποτελούν  αιρετικούς διανοουμένους που δε συμβιβάστηκαν με την εξουσία, όπως έκανε η πλειοψηφία των «ανθρώπων των γραμμάτων».

ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΙ

camus
Albert Camus

Ένα πρώτο παράδειγμα είναι ο  Ότο Γκρος (1877-1920) που ήταν ένας Αυστριακός ψυχαναλυτής. Αρχικά ήταν μαθητής του Σίγκμουντ Φρόιντ και αργότερα έγινε αναρχικός και εντάχθηκε στην ουτοπική κοινότητα Ascona. Ο Γκρος επηρέασε τους ντανταιστές. Σε επιστημονικό όμως επίπεδο, οι απόψεις του εξοστρακίστηκαν από το ψυχαναλυτικό κίνημα και δεν έχει  συμπεριληφθεί στην ιστορία της ψυχανάλυσης. Βέβαια ο Γκρος ήταν πρωτοπόρος της σεξουαλικής απελευθέρωσης  και της  αντι-ψυχιατρικής. Βασικά ο  Γκρος  απόρριψε  την άποψη του Φρόυντ ότι η ψυχολογική καταπίεση  των ενστίκτων έχει  θετικές συνέπειες (καθώς  σύμφωνα με τον Φρόυντ συνεισφέρει  στην πρόοδο  του πολιτισμού). Επηρέασε πολύ τον Carl  Jung. Γενικά πέρα από τον γεωγράφο Κροπότκιν και τον Τσόμσκι, ελάχιστοι αναρχικοί λόγω της  αντικομφορμιστικής  τους στάση, αναγνωρίζονται από την επιστημονική κοινότητα ακόμα και αν η συνεισφορά τους υπήρξε μεγάλη. Ο Γκρος πέθανε από πείνα το 1920. Στην πρόσφατη ταινία του Κρονεμπέργκ  «A dangerous method»  όπου παρουσιάζεται σαν ενδιαφέρων ανατρεπτική προσωπικότητα, δεν αναφέρεται ότι υπήρξε αναρχικός…

Για τον Οσκαρ Ουάλντ πολλά είναι γνωστά. Παραδόξως οι αναρχικές του τάσεις αποσιωπούνται. Τον  θυμούνται σήμερα σαν μεγάλο συγγραφέα και πρωτοπόρο στη σεξουαλική απελευθέρωση. Η ομοφυλοφιλία του προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στην εποχή του. Ο Ουάιλντ συνδέθηκε με τον ποιητή Λόρδο Άλφρεντ Ντάγκλας. Πατέρας του  ήταν ένας Μαρκήσιος, τον οποίο ο Ουάιλντ μήνυσε μετά από προσωπικές επιθέσεις του μαρκήσιου. Η πράξη του Ουάιλντ στράφηκε τελικά εναντίον του, καθώς βρέθηκε ο ίδιος κατηγορούμενος για ομοφυλοφιλία. Καταδικάστηκε σε καταναγκαστικά έργα δύο ετών. Η περίοδος της φυλάκισης επέδρασε στην υγεία του Όσκαρ Ουάιλντ, ο οποίος μετά την αποφυλάκισή πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του απομονωμένος. Οι εμπειρίες του στη φυλακή καταγράφτηκαν στο συγκλονιστικό ποίημα «Η Μπαλάντα της φυλακής του Ρήντιγκ».

orwe
George Orwell

 «Μες στη φυλακή του Ρήντινγκ, κοντά στη πόλη, είν’ ένας ατιμασμένος τάφος. Μες σ’  αυτόν κείτεται ένας άνθρωπος που η άγρια φλόγα τονε λυώνει, τυλιγμένος σ’ ένα σεντόνι που ‘χε το χρώμα της φωτιάς κι ο τάφος του δεν έχει λουλούδια, μήτε κι όνομα. Εκεί ας κοιμάται ως τη μέρα που ο Χριστός θα καλέσει τους νεκρούς από τους τάφους να ξυπνήσουνε. Δεν οφελούνε σ’ αυτόνε στεναγμοί, σπαραγμός και δάκρια. Ο άνθρωπος είχε σκοτώσει ό,τι αγαπούσε κι έπρεπε να πεθάνει. Και καθένας σκοτώνει ό,τι αγαπά κι όλοι ας ξέρουμε πως ο νέος σκοτώνει με τα μάτια γεμάτα μίσος, άλλοι με χαϊδευτικά λόγια, ο δειλός μ’ ένα φιλί κι ο αντρείος με το σπαθί.»

Στο «Η ψυχή του ατόμου κάτω από το σοσιαλισμό » (1891) ο Όσκαρ Ουάιλντ αναπτύσσει  τις αναρχικές του απόψεις. Στον καπιταλισμό οι άνθρωποι είναι  δυστυχισμένοι. Ο αλτρουισμός δε βοηθά γιατί δεν χτυπά την αιτία του προβλήματος: την άνιση κατανομή του πλούτου. Ο ελευθεριακός σοσιαλισμός αντίθετα θα επιτρέψει σε όλους να αναπτύξουν τα χαρίσματα της ψυχής τους (καθώς  ο αγώνας για τα προς  το  ζην  και ο μόχθος καταστρέφουν τις  πιο θετικές πνευματικές δυνάμεις του ανθρώπου) και έτσι να φτάσουν μέσα από το σοσιαλισμό σε ένα υγιή ατομικισμό. Τι είναι όμως αυτός ο ατομικισμός κατά τον Όσκαρ Ουάιλντ? Για τον Ουάιλντ  λοιπόν ο  ελευθεριακός σοσιαλισμός θα επιτρέψει στο άτομο να πραγματωθεί σαν καλλιτέχνης. Στην τέχνη βρίσκεται η κορύφωση της ανθρώπινης ζωής. Η τέχνη είναι ατομικισμός σύμφωνα με τον Ουάιλντ.  Στο «Βέρα η μηδενίστρια»ο Ουάιλντ περιγράφει τον αγώνα των ρώσων μηδενιστών ενάντια στην τυραννία. Τέλος τον  ρόλο που  έπαιξαν οι πολιτικές του απόψεις (εκτός από τις ερωτικές του προτιμήσεις) στην καταδίκη του, είναι κάτι που δε γνωρίζω και μάλλον δε θα το μάθουμε ποτέ. Σίγουρα όμως με κάνει να αναρωτηθώ η υπόθεση του τι θα γινόταν αν στη θέση του Ουάιλντ βρίσκονταν κατηγορούμενος κάποιος φιλοβασιλικός και φιλοκαθεστωτικός  δανδής.

Τον Τολστόι στις μέρες μας το θυμούνται σαν μεγάλο συγγραφέα. Ήταν όμως από τους βασικούς εμπνευστές του κινήματος των Αναρχοχριστιανών. Το έργο του Λέοντα Τολστόι «Η βασιλεία του Θεού είναι μέσα σας» είναι ένα βασικό έργο στην κατανόηση του αναρχοχριστιανισμού. Ο αναρχοχριστιανισμός του Τολστόι είναι πιο κοντά στον αναρχοκομμουνισμού του Κροπότκιν, αν και είναι πασιφιστικός. Ο Γκάντι επηρεάστηκε πολύ από τον Τολστόι οπότε αν και έμμεσα ο αναρχοχριστιανισμός επηρέασε τις μεγάλες πολιτικές εξελίξεις στην Ινδία. Ο Ντοστογιέφσκι, ένας άλλος μεγάλος ρώσος συγγραφέας, στην αρχή της  ζωής του υπήρξε ουτοπικός σοσιαλιστής. Συνελήφθηκε  από τον τσαρική αστυνομία και υπέστη απίστευτα βασανιστήρια. Μάλιστα  έζησε και μια εικονική εκτέλεση . Στη συνέχεια της ζωής του έγινε υποστηρικτής του Τσάρου!

Leo Tolstoy
Leo Tolstoy

Ο Καρυωτάκης δεν υπήρξε αναρχικός αν και μετάφρασε ποίηση αναρχικών (και αυτό για τη συγκεκριμένη εποχή  λέει πολλά). Η εικόνα του καταθλιπτικού και απολίτικου καλλιτέχνη αποτελεί σαφής ιστορική  παραχάραξη. Μια παραχάραξη που έπραξε η αστική τάξη σε ένα από τους μεγαλύτερους επικριτές της. Ο πεσιμισμός της ποίησης του  ήταν κοινωνικός πεσιμισμός. Είχε επίσης  χιουμοριστική πλευρά καθώς  έβγαζε σατιρική εφημερίδα κι έγραψε επιθεωρήσεις. Στηλίτευσε ανελέητα  την εξουσία. Είχε υποστεί άπειρες  διώξεις από τους προϊσταμένους του στη δημόσια διοίκηση. Υπήρξε συνδικαλιστής και  δεν συνδιαλέχτηκε με την κεντρική εξουσία, γι’ αυτό και μετατέθηκε στην Πάτρα και τέλος  στην  Πρέβεζα, όπου αυτοκτόνησε. Ο Καρυωτάκης μάλλον αυτοκτόνησε όχι γιατί ήταν καταθλιπτικός  αλλά  για να αποφύγει να νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική, καθώς έτσι θεράπευαν τότε τη σύφιλη  την οποία ο Καρυωτάκης είχε κολλήσει νεότερος. Είχε έντονα κριτική ματιά και υποστήριζε πάντα προοδευτικές απόψεις (είχε προασπιστεί μάλιστα σθεναρά τους πρόσφυγες της μικρασιατικής καταστροφής). Πολλά κείμενα του Καρυωτάκη ήταν πολιτικά ρεπορτάζ.

«Βέβαια. Έπρεπε να σκύψω μπροστά στον ένα και, χαϊδεύοντας ηδονικά το μαύρο σεβιότ – παφ, παφ, παφ -, “έχετε λίγη σκόνη” να ειπώ “κύριε Άλφα”. Ύστερα έπρεπε να περιμένω στη γωνία, κι όταν αντίκριζα την κοιλιά του άλλου, αφού θα’χα επί τόσα χρόνια παρακολουθήσει τα αισθήματα και το σφυγμό της, να σκύψω άλλη μια φορά και να ψιθυρίσω εμπιστευτικά : “Αχ, αυτός ο Άλφα, κύριε Βήτα”… Έπρεπε να σκύψω, να σκύψω, να σκύψω. Τόσο που η μύτη μου να ενωθεί με τη φτέρνα μου. Έτσι βολικά κουλουριασμένος, να κυλώ και να φθάσω. Κανάγιες !Το ψωμί της εξορίας με τρέφει. Κουρούνες χτυπούν τα τζάμια της κάμαράς μου. Σε βασανισμένα στήθη χωρικών βλέπω να δυναμώνει  η πνοή που θα σας σαρώσει.»

Oscar Wilde
Oscar Wilde

Ο Φραντς Κάφκα που στις μέρες μας αποτελεί κάτι σαν εθνικό προϊόν και σύμβολο της Τσεχίας, υπήρξε αντιεξουσιαστής με τον τρόπο του. Για τον Κάφκα έχουν πει ότι υπήρξε αρνητικός αναρχικός με την έννοια ότι έβλεπε τη φρίκη της κρατικού ολοκληρωτισμού και έγραψε γι’αυτήν  αλλά δεν υπήρξε επαναστάτης της δράσης. Σίγουρα είχε διαβάσει Κροπότκιν και είχε παρευρεθεί σε κάποιες ομιλίες αναρχικών στη Πράγα.

Ο Αλμπέρ Καμύ είναι γνωστός υπαρξιστής συγγραφέας συνεχιστής και μαθητής του Κάφκα. Υπήρξε επίσης στηλιτευτής του ολοκληρωτισμού και ανθρωπιστής. Ο  Καμύ στο κλασσικό του έργο «Ο εξεγερμένος άνθρωπος»,  υπήρξε  θετικός απέναντι  στο αναρχικό κίνημα χωρίς να ασπάζεται απόλυτα τον αναρχισμό. Πρέσβευε ότι η βία των επαναστατών πρέπει να είναι αμυντική και ποτέ εκδικητική. Δικαιοσύνη και δημοκρατία πρέπει να πηγαίνουν μαζί αλλιώς η επανάσταση είναι καταδικασμένη. Πίστευε στην ηθική ανωτερότητα της  δημοκρατίας που θα βασίζεται στην εργατική και κοινωνική αυτοδιαχείριση.

Ο Όργουελ που έγραψε ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία του προηγούμενο αιώνα  το «1984», είχε επηρεαστεί από τον αναρχισμό και μάλιστα στο «Πεθαίνοντας στην Καταλονία» υποστήριξε τους αναρχικούς στην αιματηρή τους κόντρα με το ισπανικό κουμουνιστικό κόμμα στη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου. Ο ίδιος είχε υπηρετήσει στις γραμμές του φιλοτροτσκιστικού Poum  που πολεμούσε μαζί στα χαρακώματα με τους αναρχικούς πολιτοφύλακες. Δήλωνε με μια δόση αυτοσαρκασμού (?) ότι πολιτικά ήταν ένας αναρχικός τόρης.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο καλλιτεχνικός αναρχισμός του Ουάιλντ και ο αναρχοχριστιανισμός του Τολστόι δε θα μπορούσαν να έχουν μέλλον στο βάρβαρο 20ο  αι. Πόσο μάλλον στον 21ο αι. Ο αρνητικός αναρχισμός του Κάφκα δεν έχει πολλά να προσφέρει πια. Το θέμα δεν είναι να μελετήσουμε τον ολοκληρωτισμό αλλά πώς να τον αλλάξουμε. Αυτό δε σημαίνει ότι αμφισβητούμε τη συνεισφορά των παραπάνω επαναστατών διανοούμενων. Το αντίθετο. Η αλήθεια είναι ότι πράξανε ότι μπορούσαν για να αντιπαλέψουν  την αστική μιζέρια και το ψέμα (αν και αυτό δε φτάνει πάντα για να αλλάξει ο κόσμος). Κοινό τους γνώρισμα υπήρξε η ασυμβίβαστη  τους  πίστη στην ανατροπή. Η αστική κοινωνία έκανε αρχικά τα πάντα για να τους εκμηδενίσει. Και μετά, τα πάντα για να τους αφομοιώσει (συνήθως  μετά  θάνατον). Κάπου είχα διαβάσει ότι ναι μεν βάλανε τον Καρυωτάκη στα σχολικά βιβλία, αλλά τα ποιήματα του μοιάζουν να ασφυκτιούν εκεί. Θέλουν να δραπετεύσουν, οι συγκεκριμένες σελίδες που περιέχουν τα ποιήματα του, φαίνονται σαν να θέλουν να πετάξουν μακριά.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΞΗΡΟΥΧΑΚΗΣ

Stephan McNeal, o γερμανός πεζοπόρος των 3.000 χιλιομέτρων του αντιφασισμού και της Ειρήνης συνεχίζει ως την Κρήτη και ζητά τη στήριξή μας | Φωτός – Βίντεο

Ο Γερμανός, ιστορικός, αγωνιστής της ζωής και αντιφασίστας Στέφαν Μακνίλ θέλει να φτάσει στην Κρήτη για να αποτίσει φόρο τιμής στα 114 χωριά που έζησαν τον ναζιστικό εφιάλτη. Αρχικά, το ταξίδι του θα τελείωνε στο Δίστομο. Όμως ο Στέφαν Μακνίλ εξοργίστηκε από την τιμή που έγινε στον καθηγητή Χάινς Ρίχτερ από το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Γράφει σε σχετικό μήνυμά του:

«Τώρα, 70 χρόνια μετά, κάποιοι θέλουν να παρουσιάσουν τους αλεξιπτωτιστές ως γενναίους στρατιώτες. Αυτός είναι ένας πολύ σημαντικός λόγος που πρέπει να πάω στην Κρήτη. Οι πιο πολλοί γνωρίζουμε για το Ολοκαύτωμα, αλλά πόσοι από εμάς γνωρίζουμε τι συνέβη σε αυτό το νησί;».

Ο Στέφαν Μακνίλ γεννήθηκε στις ΗΠΑ όμως μεγάλωσε στο Άουγκσμπουργκ της Δυτικής Γερμανίας.  Ήταν καθηγητής ιστορίας. Απολύθηκε από το πανεπιστήμιο όταν τον διέγνωσαν με καρκίνο. Αυτός όμως δεν τα παράτησε, πολέμησε και νίκησε την αρρώστια. Και από τότε έβαλε σκοπό της ζωής του να πραγματοποιήσει έναν ιδιότυπο υπερ-μαραθώνιο μνήμης περνώντας από όλα τα μέρη που κατέστρεψε ο ναζισμός.

gor1-1024x576

Ο Στέφαν Μακνίλ, ένας σύγχρονος πεζοπόρος του αντιφασισμού και της ειρήνης ξεκίνησε από τη Δρέσδη της Γερμανίας. Το ταξίδι του δεν ήταν εύκολο μέχρι τώρα.

Γνώρισε σπουδαίους ανθρώπους που του συμπαραστάθηκαν και τον στήριξαν στο ταξίδι του. Όμως ήρθε αντιμέτωπους και με άλλους που του φέρθηκαν σκληρά. Αρρώστησε και νοσηλευτηκε σε νοσοκομείο στη Λιβαδειά. Κάποιες στιγμές ένοιωσε απογοητευμένος. Όμως δεν το έβαλε κάτω. Ξεπέρασε όλες τις κακουχίες και συνεχίζει την πορεία του. Όλα τα καταγράφει σε ένα ημερολόγιο το οποίο σκοπεύει να εκδόσει σε βιβλίο στη Γερμανία.

Πρώτος σταθμός ήταν το Λέντιτσε, στην Τσεχία. Από εκεί πήρε λίγο χώμα έξω από την εκκλησία το οποίο μετέφερε στην εκκλησία του Διστόμου. Τα δύο χωριά συνδέονται με μια τραγική σύμπτωση: η σφαγή από τους Ναζί έγινε την ίδια ημερομηνία: στις 10 Ιουνίου του 1944 στο Δίστομο, στις 10 Ιουνίου 1942 στο Λέντιτσε.

1010206_10151944084232684_1380418279_n

Ο 57χρονος ιστορικός ονόμασε αυτή την πορεία “Hike of Shame from Lidice down to Distomo”. «Η πεζοπορία της ντροπής, από το Λέντιτσε στο Δίστομο», όπως μεταφράζεται στα ελληνικά έχει ολοκληρωθεί. Όμως το ταξίδι του συνεχίζεται.

Πλέον, ξεκίνησε από το Δίστομο για την Κρήτη. Σε μία πορεία μνήμης για το «Σφαγείο της Κρήτης», τον «βρώμικο πόλεμο 1941-1945».

Η πεζοπορία του, αποτελεί μία συμβολική ενέργεια ώστε να αποτίσει φόρο τιμής στα θύματα του ναζισμού και να υπενθυμίσει σε όσους παραπάνω γίνεται τα μέρη όπου εκατοντάδες χιλιάδες αθώοι άνθρωποι δολοφονήθηκαν επειδή ήθελαν να ζήσουν ελεύθεροι.

Κάθε μέρα καταγράφει τις λεπτομέρειες του ταξιδιού του. Το ημερολόγιο αυτό κάποια στιγμή θα μετατραπεί σε βιβλίο. Καθένας που θα υποστηρίξει το εγχείρημά του θα λάβει ένα αντίτυπο.

download

Έχει όμως και έναν άλλο σκοπό:

«Το κάνω για να μαζέψω χρήματα και αντικείμενα για την κατασκευή ενός μνημείου στη Δρέσδη», εξηγεί στη σελίδα που έχει φτιάξει στο facebook.

Ο Στέφαν Μακνήλ συνεχίζει. Έτσι έμαθε στη ζωή του. Και το ταξίδι του δε θα ολοκληρωθεί αν δε διασχίσει όλα τα μαρτυρικά χωριά της Κρήτης. Οργίστηκε από την απόφαση του Πανεπιστημίου Κρήτης να τιμήσει τον καθηγητή Χάινς Ρίχτερ που θεωρεί γενναίους και ιππότες τους ναζί αλεξιπτωτιστές και βάρβαρους όσους αντιστάθηκαν.

«Πρέπει να ολοκληρώσω αυτή τη σημαντική πεζοπορία», γράφει, «αλλά χρειάζομαι τη βοήθειά σας».

Όσοι το επιθυμούν μπορεί να στηρίξουν την προσπάθειά του προσφέρωντας χρήματα στον εξής λογαριασμό τράπεζας:

FidorBank:
IBAN: DE49700222000072050088
BIC: FDDODEMMXXX

Έχει φτάσει έως εδώ. Η Κρήτη θα είναι το σημείο που θα ολοκληρώσει το ταξίδι των 3.000 χιλιομέτρων ενάντια στον φασισμό. Πρέπει να τον στηρίξουμε

Το δρομολόγιο που ακολούθησε έως το Δίστομο ήταν το εξής:

Památník Lidice – KP Lety – Mauthausen-Gusen concentration camp – Mauthausen KZ-Gedenkstätte – Loibelpass – Permanshof – Triest – Venedig – Mestre – Padua – Villamarzana – Ferrara – Sabbcino – Bologna – Zocca – Marzabotto – Gaggio Montano – Valluccione – Case dell Eccidio – Meleto – Castelnuovo dei Sabbioni – Cavrigilia – Bucine – Civitella Val di Chiana – Cortona – Stazione die Camper – Gubbio – Arcevia – Cessapalombo -Pietransieri – Baletta – Igoumenitsa – Ioannina – Ligkiades – Komeno – Kalávrita – Athen – Distomo.

Για όσους επιθυμούν να ακολουθούν την πορεία του, υπάρχει η προσωπική του σελίδα στο facebook που ανανεώνεται συχνά, αλλά και οι σελίδες που έχει δημιουργήσει για το ταξίδι στο Δίστομο και για το ταξίδι στην Κρήτη.

Στο παρακάτω βίντεο, από τον τηλεοπτικό σταθμό Star Λαμίας, ο Γερμανός πεζοπόρος της Ειρήνης μιλά για το ταξίδι του. Ο Στέφαν Μακνήλ εμφανίζεται στο 53.03 λεπτό:

 

Δεν θα είναι υποψήφιος στις εκλογές ο Β. Πολύδωρας

Τέλος στην κοινοβουλευτική του σταδιοδρομία βάζει ένας εκ των μακροβιότερων βουλευτών της ελληνικής Βουλής. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά από το 1981 και έπειτα, ο Βύρων Πολύδωρας δεν θα είναι μέλος του κοινοβουλίου, καθώς φέρεται να έχει πει σε συνεργάτες του ότι δεν προτίθεται να είναι εκ νέου υποψήφιος στις εκλογές.

«Δεν θα μετέχω αυτήν τη φορά στις εκλογές», είπε ο κ. Πολύδωρας σε συνεργάτες του, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΜΠΕ. Σημειώνεται ότι ο πρώην πρόεδρος της Βουλής διεγράφη στις 21 Δεκεμβρίου του 2013 από τη ΝΔ, επειδή καταψήφισε το νομοσχέδιο για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων. Ο κ. Πολύδωρας, ο οποίος παρέμεινε ως ανεξάρτητος στη Βουλή, ήταν ένας εκ των βουλευτών που ψήφισαν «παρών» και στις τρεις ψηφοφορίες για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας.

eklogika.gr

2 γυναίκες υποψήφιοι με τη Νέα Δημοκρατία στα Χανιά – Όλα τα ονόματα

Επιβεβαίωση του ρεπορτάζ μας σχετικά με τις υποψηφιότητες της Νέας Δημοκρατίας στα Χανιά. Αν κάτι προκαλεί εντύπωση σε σχέση με άλλες εκλογικές μάχες είναι η συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο δύο γυναικών.

Πιο συγκεκριμένα, πέραν από τους νυν βουλευτές Χρήστο Μαρκογιαννάκη, Μανούσο Βολουδάκη και Κυριάκο Βιρβιδάκη, υποψήφιοι για τις τρεις υπόλοιπες θέσεις θα είναι η δικηγόρος Ελβίρα Στασίνου, δικηγόρος της νομικής υπηρεσίας του Δήμου, η Ευαγγελία Τσαμουρτζή – Κονταξάκη, και ο δικηγόρος Σταύρος Γκίζας.

Αυγ. Ζενάκος στον KPHTH FM 1015: «Ποιοι φοβούνται τη φυλακή αν κυβερνήσει ο ΣΥΡΙΖΑ;» | ηχητικό

Στην επόμενη ημέρα των εκλογών με μια πιθανή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μα και στην επιτακτική ανάγκη αποκατάστασης δύο κορυφαίων θεσμών, της Δημοκρατίας και της Δικαιοσύνης, εστιάζει το τρέχον τεύχος του περιοδικού Unfollow. Στο τεύχος της 7ης Ιανουαρίου τίθεται ένα κρίσιμο ερώτημα: Ποιοι φοβούνται τη φυλακή αν κυβερνήσει ο ΣΥΡΙΖΑ; Πολλοί, είναι η απάντηση. Ή έστω αρκετοί. Νυν και πρώην υπουργοί, κυβερνητικά στελέχη, κρατικοί αξιωματούχοι, διορισμένα ΔΣ τραπεζών και δημόσιων επιχειρήσεων…

Μπορεί η ατιμωρησία να κρατεί καλά εδώ και καιρό, με την προστασία σειράς διατάξεων που είτε προϋπήρχαν (όπως ο νόμος περί –μη– ευθύνης υπουργών), είτε ψηφίστηκαν για να προσφέρουν ασυλία και να παραγράψουν αδικήματα, με τη βοήθεια της «τυφλής δικαιοσύνης» και της «μουγκής» δημοσιογραφίας, όμως τα πράγματα θα είναι πολύ διαφορετικά αν η νέα Βουλή επιλέξει να ασχοληθεί με την αλήθεια σε μια σειρά υποθέσεων…

Πρέπει να αποδοθούν οι ποινικές ευθύνες σε όσους δέσμευσαν τις επόμενες γενιές με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και χωρίς την έγκριση από το Κοινοβούλιο, σχολίασε στον Κρήτη fm 101.5 και στην εκπομπή «Καφές και Σχόλια» με την Κατερίνα Πολύζου, ο υπεύθυνος σύνταξης του περιοδικού Unfollow, Αυγουστίνος Ζενάκος.

«Οι νομοθεσίες μαμούθ με τη διαδικασία του κατεπείγοντος αποτελούν εκβιασμό του πολιτεύματος και του κοινοβουλίου», τόνισε ο κ. Ζενάκος ο οποίος αναφέρθηκε και στην πολύχρονη διαπλοκή επιχειρηματιών-Μέσων Ενημέρωσης & Πολιτικών: Η εξυγίανση των ΜΜΕ είναι κεφαλαιώδες ζήτημα, κάτι για το οποίο έχει δεσμευτεί ο ΣΥΡΙΖΑ”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=ZvGr8ng32dY”]

kritifm1015.gr

Μεγάλη ανανέωση στα ψηφοδέλτια του ΚΚΕ στην Κρήτη – Δείτε τα ονόματα ανά νομό

Τους υποψηφίους που θα κατέβουν στις εκλογές με το ΚΚΕ παρουσίασε ο γενικός γραμματέας του κόμματος Δημήτρης Κουτσούμπας την Πέμπτη.

Ο ίδιος θα είναι υποψήφιος στη Β’ Αθήνας και στη Βοιωτία, ενώ επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας είναι η Αλέκα Παπαρήγα. Επίσης, στο Επικρατείας συμμετέχει και ο Κώστας Πετρόπουλος, πρώην προπονητής της Εθνικής Ομάδας Μπάσκετ.

Τα ψηφοδέλτια απαρτίζουν, όπως τόνισε ο κ. Κουτσούμπας, καθηγητές, δάσκαλοι, αλλά και επιστήμονες, γιατροί, από τον χώρο της δημοσιογραφίας και πολιτισμού. «Υπάρχει ανανέωση», τόνισε ο κ. Κουστούμπας και ανέφερε ότι οι γυναίκες αποτελούν το 35% του συνόλου και οι ηλικίες από 25-39 ετών είναι το 34,4%.

«Ευχόμαστε καλή δύναμη. Για μία χρονιά γεμάτη νέες αγωνιστικές περγαμηνές. Για τη συνεπή δράση υπεράσπισης των συμφερόντων του λαού μας. Στο πρόσωπο της μοναδικής δύναμης που θα είναι στις επάλξεις και μέσα στη Βουλή και παντού. Όχι απλά να συμμετέχει στη μοιρασιά κάποιων ψίχουλων ελεημοσύνης», τόνισε ο κ. Κουτσούμπας.

Μεγάλη ανανέωση στα ψηφοδέλτια υπάρχει και στην Κρήτη αφού γνωστά ονόματα που ήταν υποψήφια σε κάθε εκλογική μάχη δεν είναι αυτή τη φορά υποψήφιοι ενώ παρατηρείται μεγάλη συμμετοχή νέων ανθρώπων.

Όλα τα ονόματα των υποψηφίων ανά νομό στην Κρήτη:

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

1. Ανδρουλάκη Λίνα, χημικός, υποψήφια διδάκτορας, εργαζόμενη ΙΤΕ, Πρόεδρος Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών τμήματος Χημείας

2. Γωνιανάκης Γιάννης, μέλος του ΔΣ του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Ηρακλείου, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Οικοδόμων

3. Δανδουλάκης Μανώλης, δημοσιογράφος, συνεργαζόμενος

4. Καρκαβάτσος Μανώλης, αγρότης, Δημοτικός Σύμβουλος Αρχανών-Αστερουσίων,  Πρόεδρος Αγροτικού Συλλόγου, μέλος της Γραμματείας της ΠΑΣΥ Ηρακλείου

5. Κοκοσάλη Μαρία, ιδιωτική υπάλληλος – αρχαιολόγος, μέλος του ΔΣ του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Ιδιωτικών Υπαλλήλων

6. Πατεράκης Νίκος, γιατρός, Πρόεδρος Επιτροπής Ειρήνης

7. Σκεπάρνης Γιώργος, αυτοαπασχολούμενος ηλεκτρονικός

8. Σοφίου Εμμανουέλα, εργοθεραπεύτρια,

9. Στεφανάκης Γιώργος, μέλος ΔΣ Σωματείου Επισιτισμού

10. Συντυχάκης Μανώλης, Πρόεδρος Ένωσης Γονεών & Κηδεμόνων, Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου

11. Χουστουλάκη Νατάσα, αρχαιολόγος, επικεφαλής ομάδας γυναικών Μαλεβιζίου της ΟΓΕ Γαζίου

ΧΑΝΙΑ

1. Βουρλάκης Νίκος, αυτοαπασχολούμενος, μέλος ΔΣ Ομοσπονδίας ΕΒΕ

2. Κουμάκη Αλέκα, Δημοτική Σύμβουλος Πλατανιά

3. Λουτσέτης Μπάμπης, πολιτικός μηχανικός, μέλος αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης

4. Μαρινάκης Αλέκος, πολιτικός επιστήμονας

5. Μελησάκης Νικήτας, συνταξιούχος πυροσβέστης

6. Ρηγανάκος Φώτης, Πρόεδρος Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων, μέλος ΔΣ Εργατικού Κέντρου Χανίων

ΡΕΘΥΜΝΟ

1. Αγγελογιαννάκης Βαγγέλης, φυσικός εφαρμογών ΕΜΠ, υπ. διδάκτορας, μέλος του ΔΣ του Σωματείου Ιδ. Υπαλλήλων Ρεθύμνου

2. Δακανάλη Ιωάννα, παιδίατρος

3. Μανουσάκης Νίκος, οικοδόμος4 Μανουσογιάννης Μανούσος, μέλος ΔΣ Εργατικού Κέντρου Ρεθύμνου, Δημοτικός Σύμβουλος

ΛΑΣΙΘΙ

1. Θεοδώρου Γιώργος, ξενοδοχοϋπάλληλος, μέλος της ΕΕ του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού  νομού Λασιθιίου

2. Καράμπελλα Σταυρούλα, φαρμακοποιός, Δημοτική Σύμβουλος Σητείας, μέλος ομάδας γυναικών ΟΓΕ Σητείας

3. Κοτσιφάκη Μαρία, συνταξιούχος δημοσίου, Δημοτική Σύμβουλος Ιεράπετρας

4. Σιμεωνίδης Σίμος, οικονομολόγος

Ο Μίκης Θεοδωράκης απαντώντας σε επιστολή του φίλου του Δ.Α. που τον ρωτά κατά πόσον ο όρος που έθεσε για να στηρίξει τον ΣΥΡΙΖΑ είναι εφικτός

Ο Μίκης Θεοδωράκης απαντώντας σε επιστολή του φίλου του Δ.Α. που τον ρωτά κατά πόσον ο όρος που έθεσε για να στηρίξει τον ΣΥΡΙΖΑ είναι εφικτός, αναφέρει τα εξής:

«Αγαπητέ μου Δημήτρη,

Έχεις απόλυτο δίκιο. Δηλαδή ο όρος που έθεσα στον ΣΥΡΙΖΑ είναι εν γνώσει μου ανέφικτος, γιατί θα οδηγούσε σε σφοδρή σύγκρουση με απρόβλεπτες συνέπειες. Τότε, θα με ρωτήσεις, γιατί το έπραξα; Υπάρχει προϊστορία γι’ αυτό. Αν θυμάσαι, στις αρχές του 2012, ο ΣΥΡΙΖΑ δέχθηκε την πρότασή μου να δημιουργήσουμε το Μέτωπο ΕΛ.ΛΑ.Δ.Α. (Ελληνική Λαϊκή Δημοκρατική Αντίσταση) συμφωνώντας ότι η απαλλαγή μας από το Μνημόνιο δεν είναι δυνατόν να λυθεί μέσα από το Σύστημα (εκλογές, Βουλή, Κυβέρνηση) χωρίς να έχουμε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις άμυνας του Λαού στη σίγουρη αντίθεση των πιστωτών μας. Κι αυτές οι προϋποθέσεις ήσαν δύο:

Πρώτον: η δημιουργία ενός μεγάλου Πανεθνικού Παλλαϊκού Μετώπου με τη συμμετοχή της πλειοψηφίας του ελληνικού Λαού και

Δεύτερον: η αναζήτηση οικονομικών πόρων για την εξασφάλιση της ζωής και της ανάπτυξης της χώρας με τη δημιουργία κοινοπραξιών με μεγάλες οικονομικές δυνάμεις (Ανατολής και Δύσης) με στόχο την εκμετάλλευση του τεράστιου εθνικού μας πλούτου (εδαφικού, υπο-εδαφικού και υποθαλάσσιου). Τότε, αφού δηλαδή θα είχαμε εξασφαλίσει την οικονομική μας αυτοδυναμία και τη σύσσωμη παλλαϊκή υπεράσπιση σε τυχόν επιθέσεις, το Μέτωπο «ΕΛ.ΛΑ.Δ.Α.» θα έπαιρνε μέρος σε εκλογές με στόχο την διακυβέρνηση της χώρας που από θέση ισχύος θα διακανόνιζε με τρόπο δίκαιο τις οικονομικές και άλλες υποχρεώσεις και δεσμεύσεις μας απέναντι σε τρίτους.

Αφού συμφωνήσαμε, η ΣΠΙΘΑ και ο ΣΥΡΙΖΑ σ’ αυτές τις δύο βασικές θέσεις, καλέσαμε (ο Μανώλης Γλέζος, ο Γεώργιος Κασιμάτης κι εγώ) τον Λαό στο Σύνταγμα στις 12 Φεβρουαρίου του 2012 με στόχο να μετρήσουμε τη δύναμή μας και στη συνέχεια, εάν βρίσκαμε ανταπόκριση, να σχηματίσουμε την ηγετική ομάδα του Μετώπου που θα ξεκινούσε και θα διηύθυνε τον αγώνα.

Η ανταπόκριση του Λαού μας ξεπέρασε και τις πιο τολμηρές μας προσδοκίες, αφού οι διαδηλωτές ήταν πάνω από 500.000. Επί κεφαλής ήμασταν ο Μανώλης Γλέζος, ο Γεώργιος Κασιμάτης κι εγώ. Και οι τρεις δεχθήκαμε άγρια επίθεση από τα ΜΑΤ. Στη συνέχεια η Κυβέρνηση πανικόβλητη μετέβαλε τους χώρους της συγκέντρωσης σε κόλαση. Είχαν σωστά κατανοήσει ότι ζούσαμε μια ιστορική στιγμή, που θα μπορούσε να αλλάξει την πορεία της χώρας και να μεταβάλει το θύμα-Λαό σε ελεύθερο αφέντη της χώρας του.

Φαίνεται όμως, ότι δεν ήταν ίδια η εκτίμηση της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ, για την οποία όπως αποδείχθηκε, η συνεργασία μαζί μας δεν ήταν ειλικρινής αλλά απλώς μας μεταχειρίστηκε, για να αυξήσει μονομερώς την εκλογική του δύναμη και να μπει στη Βουλή, με στόχο την κατάκτηση της διακυβέρνησης μέσα από το Σύστημα εγκαταλείποντας τους δυο πυλώνες άμυνας, το Λαϊκό Μέτωπο και τον πλούτο της χώρας.

Τότε, όταν ο Λαός είδε ότι το Μέτωπο που προτείναμε και τον καλέσαμε να επικυρώσει με την παρουσία του την 12η Φεβρουαρίου ήταν ένα τέχνασμα για να βοηθήσει τον ΣΥΡΙΖΑ να μπει στην Βουλή, απογοητεύτηκε, παραιτήθηκε και αποσύρθηκε.

Στη συνέχεια μεταβλήθηκε σε μια παθητική μάζα ανθρώπων, με αποτέλεσμα να διευκολυνθεί η καταστροφική πολιτική των Μνημονίων και σήμερα να είναι ένας άβουλος παρατηρητής χωρίς ελπίδα και μέλλον.

Όταν αργότερα, ανάμεσα στις δύο εκλογικές αναμετρήσεις με επισκέφθηκαν ο Μανώλης Γλέζος και ο Αλέξης Τσίπρας για να ζητήσουν τη συμμετοχή μου στις δεύτερες εκλογές (γιατί όπως μου είπαν πίστευαν ότι η συμμετοχή μου αυτή θα εξασφάλιζε την απόλυτη πλειοψηφία στην Βουλή), τους επανέλαβα ότι χωρίς τις προϋποθέσεις που είχα θέσει, δηλαδή την ύπαρξη του Παλλαϊκού Μετώπου και την εξασφάλιση των οικονομικών πόρων από την συνεκμετάλλευση του πλούτου της χώρας, θεωρώ ενέργεια τυχοδιωκτική τον τυχόν σχηματισμό Κυβέρνησης, εφ’ όσον το συγκεκριμένο κόμμα θα ήθελε να αποκαλείται «Αριστερά» και να είναι πραγματικά Αριστερά και μάλιστα Ελληνική Αριστερά, με το φορτίο που αυτή κουβαλά από τους ηρωικούς αγώνες, από τις θυσίες και το αίμα που έχυσαν για τον Ελληνικό Λαό οι σύντροφοί μας.  Και αρνήθηκα να συνεργαστώ ούτε και δημοσιοποίησα το περιεχόμενο της συνάντησης.

Αν το κάνω τώρα, είναι γιατί προκλήθηκα στο πιο ευαίσθητο σημείο μου. Στην ίδια την τιμή μου.

Για όλους αυτούς τους λόγους, όπως είπα και στην αρχή, όχι μόνο δεν μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ να διακηρύττει από τώρα το τέλος του Μνημονίου αλλά δίχως την αναγκαία λαϊκή στήριξη της οργανωμένης λαϊκής πλειοψηφίας και της προοπτικής μιας οικονομικής αυτοδυναμίας στηριγμένης στον πλούτο της χώρας, θα του είναι στο μέλλον δύσκολο -αν όχι αδύνατο- να αμυνθεί στις αναμενόμενες σκληρές επιθέσεις των αδυσώπητων πιστωτών και άλλων ξένων δυνάμεων.

Βλέπεις λοιπόν ότι η μεταχείρισή μας με κορύφωμα την 12η Φεβρουαρίου του 2012 δεν αποτελεί μόνο μια απαράδεκτη ηθική κακοποίηση αλλά είναι ταυτόχρονα και ένα μεγάλο λάθος με απρόβλεπτες συνέπειες για τον Λαό μας.

Ομολογώ ότι δεν θα αποκάλυπτα τώρα αυτή την ζοφερή αλήθεια, αν δεν με προκαλούσε ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος αφού πρώτα διέλυσε την ΣΠΙΘΑ με τη μέθοδο του φραξιονισμού, επιμένει να διατηρεί ομάδες με την ονομασία της Σπίθας, με στόχο να εκμεταλλευτεί για μια φορά ακόμα το όποιο κύρος μου, δηλαδή να ανασκαλέψει την μεγάλη πληγή που μου άνοιξαν ως τώρα.

Δυστυχώς η ηλικία μου δεν μου επιτρέπει να δράσω, όπως έκανα σε όλη τη ζωή μου και να αντιδράσω στα χτυπήματα κάτω από τη μέση, που εξακολουθώ να δέχομαι.

Έχω όμως ακόμα αλώβητη τη Μνήμη και την Σκέψη μου, που μου προσφέρουν τη δύναμη να υπερασπίζομαι τον ελληνικό Λαό και τα ιδανικά της Αριστεράς, που μου προσφέρουν οι αγώνες και οι πράξεις μου για την Ελλάδα.

Σε χαιρετώ με αγάπη,

Μίκης»